Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Digitalt ljud från TV till förstärkaren?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 november 2016 - 11:24

Unregistered4dac292f
  • Unregistered4dac292f
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Blev ett impulsköp natt i alla fall.

Ingen oled eller annat lyx utan en budget 65" 4K. LG 65UH615V

 

Nu till min fråga:

 

I detta läge kommer jag av vad jag förstår endast ha möjlighet att visa 4K på TV:n med hjälp av inbyggda mediaspelaren och exvis Netflix?

 

Varken min förstärkare (VSX-1021) eller övriga prylar vill ha nåt med 4K att göra, så jag antar jag har rätt här tills grejer byts ut.

 

Således bör jag nu få in ljudsignalen från TV:n i förstärkaren. Med min begränsade kunskap ser jag bara en säker väg att gå här. Det är via optiska utgången från tv:n till motsvarande ingång på förstärkaren?

 

Om så är fallet undrar jag om det ställs stora krav på denna Toslink (har för mig den heter så) då jag har allt inbyggt i väggarna och det är ca 7 meter rör mellan tv och förstärkare.

 

Finns det nåt annat sätt att göra detta? Jag har liten kunskap om ARC, men anser kanske att det borde finnas en möjlighet att använda detta?

 

Tacksam för svar då jag skyndsamt måste inhandla rätt kablage innan tv:n dyker upp.

 

Mvh Boris



#2

Postad 25 november 2016 - 12:37

Unregistered4dac292f
  • Unregistered4dac292f
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

http://hometheaterre...return-channel/

 

Hittade denna länk som bevarade min fråga tror jag. Lägger upp den för ev framtida bruk.

 

Teoretisk skall jag alltså kunna använda bara en HDMI-kabel som skall beordra förstärkaren att vända hdmi-ut till in när källan på tv börjar skicka signal?

 

Vi får se om de kommer funka.



#3

Postad 26 november 2016 - 22:30

aftersun
  • aftersun
  • Forumräv

  • 526 inlägg
  • 0

Det bör fungera. Kan också tillägga som arbetar med fiberoptik att det inte ställs särskilt höga krav på en toslink-kabel på grund av att det enbart färdas ljus i kabeln. Däremot i andra typ av kablar kan saker och ting spela större roll.



#4

Postad 30 november 2016 - 20:54

Unregistered4dac292f
  • Unregistered4dac292f
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Tyvärr blev det inte optimalt.

 

Så länge jag håller mig till inbyggda mediaspelaren så funkar det bra och ljudet går tillbaka till förstärkaren.

Dock så ändrar inte förstärkaren tillbaka till tv-boxens ingång då jag byter från TV:s mediabox till HDMI-in via TV:n.

Då får jag även ändra ingång på förstärkaren manuellt.

Men det hade jag kunnat leva med. Dock inte följande problem då jag försöker sätta på ATV:n jag har.

 

Förstärkaren vägrar helt enkelt stanna på ATV-ingången och hoppar direkt tillbaka till TV-ljudet.

 

Blir tvungen att stänga av ARC-funktionen på TV:n för att den skall stanna kvar på ATV

 

Blir inte riktigt klok på detta.



#5

Postad 10 december 2016 - 13:30

Unregistered4dac292f
  • Unregistered4dac292f
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Ingen som skulle kunna ge mig lite feedback på detta?

 

Som systemet nu fungerar (eller inte fungerar) är att allt funkar som det ska förutom just Apple Tv 4:an.

Som skrivet så vägrar förstärkaren låta den ingången vara aktiv utan hoppar direkt tillbaka till ARC för Tv-ljudet.

 

Både Telia-boxen (som är kopplad via en splitter till förstärkaren) samt Play Station 3 fungerar så fort jag byter ingång på förstärkaren. Men ATV:n vägrar. Jag har provat alla ingångar och uppenbart är att problemet ligger mellan förstärkaren och ATV.

 

Alla förslag till lösning välkomnas



#6

Postad 10 december 2016 - 13:46

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Gå in i ATV's Settings/Remote and devices och kolla om "Control TV's and receivers" är aktiverad. Är den det så testa att slå av funktionen.

#7

Postad 11 december 2016 - 16:42

Unregistered4dac292f
  • Unregistered4dac292f
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Jag antar att det på svenska (då min meny är inställd för svenska) är "slå på din tv med fjärrkontrollen".

I så fall har jag stängt av den tidigare. Så tyvärr inte där problemet ligger.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.