Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljus/ljuddämpa frontvägg - vilket material?

1 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 januari 2020 - 18:13

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0
https://www.minhembi...c_id=506464.jpg kan ni se hur min frontvägg ser ut idag. Det som har tillkommit är såklart högtalare (XTZ Cinema m6) och heltäckningsmatta, i övrigt ren betong. Framför detta hänger en ljudtransparant duk, och därför vill jag nu få hela väggen mörk för att minska reflexer av ljusgenomsläppet.

Så till frågan. När jag gör detta skulle jag också gärna dämpa väggen då det ekar lite i rummet. Det finns inte plats för några mängder material, men tror ni det vore värt att hänga upp svart, vågigt skumgummi? Eller är effekten jämfört med att hänga molton där försumbar? Förslag på andra material som inte kostar skjortan och uppfyller båda målen?

Väggen är en källarvägg mot utsida, och ska därför ha luftspalt mot allt (organiskt) material. Funderar på om man kan spänna upp typ hönsnät ett par cm från väggen och sen fästa dämpmaterialet i det. Vad tror ni?

#2

Postad 03 februari 2020 - 13:12

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

https://www.minhembi...c_id=506464.jpg kan ni se hur min frontvägg ser ut idag. Det som har tillkommit är såklart högtalare (XTZ Cinema m6) och heltäckningsmatta, i övrigt ren betong. Framför detta hänger en ljudtransparant duk, och därför vill jag nu få hela väggen mörk för att minska reflexer av ljusgenomsläppet.

Så till frågan. När jag gör detta skulle jag också gärna dämpa väggen då det ekar lite i rummet. Det finns inte plats för några mängder material, men tror ni det vore värt att hänga upp svart, vågigt skumgummi? Eller är effekten jämfört med att hänga molton där försumbar? Förslag på andra material som inte kostar skjortan och uppfyller båda målen?

Väggen är en källarvägg mot utsida, och ska därför ha luftspalt mot allt (organiskt) material. Funderar på om man kan spänna upp typ hönsnät ett par cm från väggen och sen fästa dämpmaterialet i det. Vad tror ni?

 

Spänn upp så mycket isolering du kan. Du får säkert plats med 15cm stenull + luftspalt. Använd inte sådant billigt fluffigt vågigt grejs för det har ingen effekt alls..





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.