Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ukraina

766 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 februari 2022 - 19:26

Jonas_GBG2
  • Jonas_GBG2
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Det måste väl ändå beröras även här? Känner ni samma avståndstagande? Och kanske samma uppslutning kring nuvarande makthavare, som i kristider?

 

O som en bifråga. Finns det HiFi, Hembioutrustning från Ukraina?



#2

Postad 25 februari 2022 - 19:30

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Fredag kväll och en politisk tråd.
😅😅😅

#3

Postad 25 februari 2022 - 19:40

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Krikzz som tillverkar Everdrive finns i Ukraina, har handlat där ett par gånger.

#4

Postad 25 februari 2022 - 19:46

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Politik eller inte, men tragiskt är det oavsett! :angry:



#5

Postad 25 februari 2022 - 19:53

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

O som en bifråga. Finns det HiFi, Hembioutrustning från Ukraina?


Stärkare

http://www.n-audio.c...ifier/index.htm

Högtalare

https://rush-speaker...en/speakers-en/

#6

Postad 25 februari 2022 - 20:31

Jonas_GBG2
  • Jonas_GBG2
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Fredag kväll och en politisk tråd.

 

Menade det faktiskt inte som politiskt. Fast inser att mitt misstag.

Nationalpolitiskt menar jag inget iaf. Mer än att de som nu sitter kanske jag inte sympatiserar med oftast. Fast kan tänka mig att stå bakom alla sanktioner mot det som händer.


Hur f.. trodde jag att det här inte skulle bli politik...


 

 

Tack!

Skall utforska dessa.



#7

Postad 25 februari 2022 - 20:32

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Fredag kväll och en politisk tråd.

Är det en politisk tråd, Putin skippade ju det alternativet.

 

Men jag förstår din poäng  :) .


Redigerat av Mr_Tom, 25 februari 2022 - 20:32.


#8

Postad 25 februari 2022 - 20:46

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Är det en politisk tråd, Putin skippade ju det alternativet.

 

Men jag förstår din poäng  :) .

 

missförstå mig inte, jag pratar gärna om detta.

Men jag vet att diskussioner som dessa kommer sluta i personangrepp och låsta trådar som alltid här på forumet. 

Trevlig fredag.



#9

Postad 25 februari 2022 - 21:08

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 1

missförstå mig inte, jag pratar gärna om detta.

Men jag vet att diskussioner som dessa kommer sluta i personangrepp och låsta trådar som alltid här på forumet. 

Trevlig fredag.

Vi får väl se om det blir någon fortsatt diskussion. Sedan kan jag tycka att man kanske inte skall låsa trådar utan hantera problem mera nyanserat.

Trevlig fredag till dig också.



#10

Postad 25 februari 2022 - 21:11

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

 Sedan kan jag tycka att man kanske inte skall låsa trådar utan hantera problem mera nyanserat.

 

 

Håller med till 100%



#11

Postad 26 februari 2022 - 18:38

Jonas_GBG2
  • Jonas_GBG2
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Hur blir det med de utlovade stenhårda sanktionerna? Hjälper sanktioner alls? De borde varit med i beräkningen redan innan de gick över gränsen.



#12

Postad 26 februari 2022 - 19:35

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
De gick över gränsen redan 2014, och vi gjorde inget, så vi har redan skickat ett tydligt budskap i 8 år att det är ok. :(

#13

Postad 26 februari 2022 - 20:14

Jonas_GBG2
  • Jonas_GBG2
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

De gick över gränsen redan 2014, och vi gjorde inget, så vi har redan skickat ett tydligt budskap i 8 år att det är ok. :(

 

Precis så tänker jag



#14

Postad 26 februari 2022 - 21:39

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Hur blir det med de utlovade stenhårda sanktionerna? Hjälper sanktioner alls? De borde varit med i beräkningen redan innan de gick över gränsen.


Västvärlden har för stora ekonomiska intressen, har dessutom gjort sig beroende av rysk gas/olja. Mängder med svenska företag som tjänar stora pengar på sin ryska verksamhet, är nog sådär sugna på att stänga pengakranen.

Får väl se hur det blir med SWIFT, kommer man till skott bör det ha en viss effekt.

Gör vi oss oberoende av rysk olja och gas så bör även det ha en effekt men till ett högt pris.

Pengar är pengar och väldigt många bryr sig inte om att det är ryska pengar så länge man kan sko sig.

#15

Postad 26 februari 2022 - 22:57

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 1

De gick över gränsen redan 2014, och vi gjorde inget, så vi har redan skickat ett tydligt budskap i 8 år att det är ok. :(

Att säga att man inte gjorde något alls 2014 stämmer ju inte riktigt. Däremot kan man i efterhand konstatera att man fick inte den effekt man önskade så man gjorde inte tillräckligt. Men det är ju för- och nackdelar med allt och det är också lätt att vara efterklok.

 

Har man följt nyhetsflödet de senaste dagarna så tycker jag man inser att läget är väldigt annorlunda idag. Återstår att se hur långt man egentligen vill dra detta. Om Putin tar Ukraina och sedan stannar så har vi en situation, fortsätter han så kan det vara något helt annat.

 

Just nu handlar ju diskussionen om SWIFT, det borde väl komma ett beslut om det ganska snart.



#16

Postad 26 februari 2022 - 23:12

Göken99
  • Göken99
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0

Putin kan göra vad som helst, han kommer aldrig att acceptera ett nederlag, eller att tappa ansiktet, att acceptera någon form av uppgörelse som det tidigare som han skitigt i, för han gör som han vill.

Helt klart i Hitlerklass, och han kommer inte att stanna med Ukraina om vi låter fanskapet hålla på.

 

I alla fall liiite kul att Ungern och Polen som sista åren varit mot ALLT i eu trots att eu-bidrag byggt upp dessa länder, nu plötsligt håller med om allt. Jag misstänker att man inte är speciellt intresserad av att bli införlivad i det Storryssland som Putin eftersträvar.... <_<

 

Detta kommer inte att sluta lyckligt, jag lider även med det ryska folket, dom vill inte ha detta!



#17

Postad 26 februari 2022 - 23:16

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Jag tror att det Putin gör nu är att kolla hur omvärlden (läs NATO) reagerar, hans plan är helt klart att ta över flera länder och så länge han har Kina i ryggen tror jag inte resten av världen kan göra så värst mkt åt saken då jag är övertygad om att både Putin å Kina inte har några bekymmer att börja använda atom-vapen om dom känner sig pressade

#18

Postad 26 februari 2022 - 23:25

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 1

Jag tror att det Putin gör nu är att kolla hur omvärlden (läs NATO) reagerar, hans plan är helt klart att ta över flera länder och så länge han har Kina i ryggen tror jag inte resten av världen kan göra så värst mkt åt saken då jag är övertygad om att både Putin å Kina inte har några bekymmer att börja använda atom-vapen om dom känner sig pressade

 

Putin ser Ukraina som ett extremt stort hot ifall dom går med i Nato så strategin är ju tydlig, Ryssland vill ta över innan det händer.

Att Putin skulle försöka ta över land efter land i Europa finns det ju inte mycket som tyder på.

Vi ska nog inte bli paranoida.



#19

Postad 26 februari 2022 - 23:55

Göken99
  • Göken99
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0

Putin ser Ukraina som ett extremt stort hot ifall dom går med i Nato så strategin är ju tydlig, Ryssland vill ta över innan det händer.

Att Putin skulle försöka ta över land efter land i Europa finns det ju inte mycket som tyder på.

Vi ska nog inte bli paranoida.

Tja han har ju pratat om Storryssland, som det såg ut efter revolutionen med dess gränser, dvs inte sovjetunionen, många kännare tror ju att just detta är målet. observera tror, ingen vet ju, men detta skulle ju innebära att exempelvis Finland och Polen tillhör Putin enligt honom.

Så paranoida vet jag inte om vi ska bli, men lyssna på vad token säger!

Jag är rätt medveten om att vi i väst har en extremt ensidig bild på vad som händer, det finns ryska aspekter i Ukrainafrågan vi inte ens får höra om, detta är komplext.

Jag har varit en hel del i Ryssland, men återigen säger jag detta, folket i ryssland stödjer inte denna aggression. Det ryska folket är ett förtyckt folk, men ett bra folk!

Nu är problemet att nu sitter det en galning där som har stöd av Kina, och ingen vet vad fanskapet hittar på. Min förhoppning är att Kina vaknar och fimpar Putler, det är bättre för Kina att dom fortsätter erövra världen ekonomiskt.



#20

Postad 27 februari 2022 - 01:23

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 1
Inte ”bara” Kina som håller Ryssland kär, ska nog inte underskatta Indien eller tex. Iran och Kuba (med flera). Men visst, är antagligen Kina man bör vara mest orolig för, är frågan vad de erbjuder för stöd i form av tex. banktjänster (utgör ju trots allt en hyggligt stor ekonomi).

#21

Postad 27 februari 2022 - 01:44

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Putin ser Ukraina som ett extremt stort hot ifall dom går med i Nato så strategin är ju tydlig, Ryssland vill ta över innan det händer.

Att Putin skulle försöka ta över land efter land i Europa finns det ju inte mycket som tyder på.

Vi ska nog inte bli paranoida.

 

Det finns en hel del som tyder på att fler länder är planerade att "räddas". Han har exempelvis förklarat att han inte anser att baltländerna borde vara självständiga.

 

Jag vill inte kalla det för paranoia om vi tror att vi kan vara ett mål efter dessa länder.

 

Han har trots allt sagt att Sverige (och Finland) inte själva får bestämma över vår nationella säkerhet. Sådana beslut måste vi fråga ryssland om.



#22

Postad 27 februari 2022 - 10:51

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Iofs så är högavlönade ministerposter ett hyfsat billigt skydd mot korruption och mutor. Fast det är ju klart att det är mycket pengar som går åt utan att särskilt mycket händer vilket är trist.

 

Jag vill inte kalla det för paranoia om vi tror att vi kan vara ett mål efter dessa länder.

 

Han har trots allt sagt att Sverige (och Finland) inte själva får bestämma över vår nationella säkerhet. Sådana beslut måste vi fråga ryssland om.

Den främst risk såsom det ser ut nu vore om det sker incidenter i vårt luftrum längre fram. Att vi skulle bli en faktisk måltavla känns som ett diplomatiskt snedsteg och vore ytterst riskabelt för Putins del.



#23

Postad 27 februari 2022 - 10:55

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Det finns en hel del som tyder på att fler länder är planerade att "räddas". Han har exempelvis förklarat att han inte anser att baltländerna borde vara självständiga.

 

Jag vill inte kalla det för paranoia om vi tror att vi kan vara ett mål efter dessa länder.

 

Han har trots allt sagt att Sverige (och Finland) inte själva får bestämma över vår nationella säkerhet. Sådana beslut måste vi fråga ryssland om.

Putin har ju, som du säkert vet, vid flera tillfällen kallat Sovjetunionens fall en historisk geopolitisk katastrof. Han vill backa bandet så att Ryssland blir en större än idag i flera avseenden.

 

Ser man på en Europakarta idag så är det väl Ukraina och Moldavien som ligger mellan Ryssland och NATO-länder. Om han fortsätter in på NATO's intressesfär så kan det bli väldigt "spännande". Artikel 5 i NATO's stadgar är ju tydlig.

 

Jag såg på flera nyhetssändningar igår att rysk statstelevision fokuserar på kriget i östra Ukraina. Striderna kring Kiev går tydligen inte så lätt som man förväntat sig.

 

Sedan har jag sett flera uttalanden både tidigare och nu senaste veckan kring Putins tillstånd. Tydligen har han varit väldigt isolerad under pandemin vilket  kan ha påverkat honom negativt. Hans tankeprocess kan ju vara mindre rationell vilket kan vara en stor risk för världen i så fall.

 

Man kan spekulera hur mycket som helst här. Och mycket av det som kommer från media är ju också spekulationer även om dom större kanalerna har folk på plats. Om ett tag vet vi och jag kan bara hoppas att det inte går helt åt skogen. Det kan ju bli väldigt mycket värre än vad det är även om det redan är riktigt illa i Ukraina.


Redigerat av Mr_Tom, 27 februari 2022 - 10:58.


#24

Postad 27 februari 2022 - 12:33

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Jag tror att det Putin gör nu är att kolla hur omvärlden (läs NATO) reagerar, hans plan är helt klart att ta över flera länder och så länge han har Kina i ryggen tror jag inte resten av världen kan göra så värst mkt åt saken då jag är övertygad om att både Putin å Kina inte har några bekymmer att börja använda atom-vapen om dom känner sig pressade


Det var vad han gjorde 2014. Nu är det dags att göra slag i sak och återförenas storryssland!

Redigerat av oqvist, 27 februari 2022 - 12:35.


#25

Postad 27 februari 2022 - 15:14

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Vill Putin fortsätta efter ev. framgångar i Ukraina så lär steg ett vara att ta Gotland och säkra att inget natoflyg kan komma som understöd till det egentliga målet.

#26

Postad 27 februari 2022 - 18:32

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Vill Putin fortsätta efter ev. framgångar i Ukraina så lär steg ett vara att ta Gotland och säkra att inget natoflyg kan komma som understöd till det egentliga målet.

Precis.

Nu ska det mkt till innan man går in och bråkar i Baltikum (eller Finland) men om...då vill man definitivt se till att ha Gotland först. Så man hoppas att mkt av försvarsbudget och resurser läggs där.

Ang Ukraina så känns de lite oförberedda. Iaf ger mediabruset det intrycket, imo. Det tar mao lång tid att bygga ett försvar, så att sitta och vänta och naivt tro att allt löser sig via prat kan vara straffbart.

För den som vill ha väst-nyheter i invers så rekommenderar jag förövrigt sputniknews.com. Lätt förvirrat att läsa där... :)

#27

Postad 27 februari 2022 - 20:11

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Så vad händer i 2022 om han börjar invadera Norden? Kommer nån gå in och "ta bort" honnom?



#28

Postad 27 februari 2022 - 23:18

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Västvärlden har för stora ekonomiska intressen, har dessutom gjort sig beroende av rysk gas/olja. Mängder med svenska företag som tjänar stora pengar på sin ryska verksamhet, är nog sådär sugna på att stänga pengakranen.

Får väl se hur det blir med SWIFT, kommer man till skott bör det ha en viss effekt.

Gör vi oss oberoende av rysk olja och gas så bör även det ha en effekt men till ett högt pris.

Pengar är pengar och väldigt många bryr sig inte om att det är ryska pengar så länge man kan sko sig.

 

Jag kan hålla med om det där med ekonomiska intressen. Men verksamheten från svenska företag i Ryssland är faktiskt inte så omfattande. Jag ansvarar för att ta fram den statistik som Tillväxtanalys publicerar:

https://www.tillvaxt...landet_2019.pdf

 

Det kan finnas en viss undertäckning i statistiken men det gör det i alla länder utanför EU. Verksamheten från svenska koncerner är nästan obefintlig i Ukraina.

 

Vad gäller rysskt ägande i Sverige så är det förvånansvärt lågt om man jämför med övriga länder:

https://www.tillvaxt...öretag_2019.pdf



#29

Postad 28 februari 2022 - 09:14

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Jag kan hålla med om det där med ekonomiska intressen. Men verksamheten från svenska företag i Ryssland är faktiskt inte så omfattande. Jag ansvarar för att ta fram den statistik som Tillväxtanalys publicerar:
https://www.tillvaxt...landet_2019.pdf

Det kan finnas en viss undertäckning i statistiken men det gör det i alla länder utanför EU. Verksamheten från svenska koncerner är nästan obefintlig i Ukraina.

Vad gäller rysskt ägande i Sverige så är det förvånansvärt lågt om man jämför med övriga länder:
https://www.tillvaxt...öretag_2019.pdf


Fakta smäller högre än killgissningar 👍

Har inte djupdykt än men tolkar ett som att det handlar om svenska bolag med dotterbolag/filialer i Ryssland och inte svenska företag med försäljning direkt till Ryssland, eller? Kanske iof är så verksamheten bedrivs

#30

Postad 28 februari 2022 - 10:23

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Fakta smäller högre än killgissningar

Har inte djupdykt än men tolkar ett som att det handlar om svenska bolag med dotterbolag/filialer i Ryssland och inte svenska företag med försäljning direkt till Ryssland, eller? Kanske iof är så verksamheten bedrivs

 

Ja precis den där statistiken handlar om ägarskap. Den tar ingen hänsyn till hur stor handeln är mellan länderna. Jag misstänker dock att det finns en stark korrelation mellan ägarskap och handel. Kollade på Utrikeshandeln på scb.se och handeln med ryssland (export och import av varor) ligger kring 1,3% av den totala exporten och importen. Så det var inte några stora siffror heller. Kollade samma sak för Ukraina och där var det ännu lägre.

 

Edit: Vi kan dock påverkas indirekt här. Om t.ex. Ukraina exporterar till Polen som sen exporterar till Sverige. Det här var bara en väldigt grund koll på läget.


Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 28 februari 2022 - 10:31.


#31

Postad 28 februari 2022 - 12:18

midsommarfiraren
  • midsommarfiraren
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Roligt att hitta en sådan här tråd på MH! Att ämnet engagerar svenska folket är väl fullt klart eftersom Sveriges mest besökta forum (Flashback) redan måndag (28 feb) vid lunchtid har drygt 33K inlägg och 3.6M visningar och Sveriges största dataforum (Sweclockers) tom stänger sidan nattetid mellan 22 - 10 för att inte "överhetta" servrarna.

Ja, inte trodde vi att vi skulle få uppleva detta som just nu utspelar sig i Ukraina en bit in på 2000-talet. Enl mig ligger liksom inte krig i tiden mellan två till synes civiliserade länder. Och definitivt inte att ett gigantiskt land attackerar ett löjligt litet land. Syftar naturligtvis i första hand både på invånarmässigt, ytmässigt och vapenarsenal.

Vad som förvånar mig extremt mycket är att över huvud taget Putin vågar ta risken att genom ett krig kräva att inte Ukraina ska gå med i EU och bli medlemmar i NATO. Kapitel två visar sig att han dels får ganska tufft motstånd från Ukraina dvs det blev inte den promenadseger han från början hade trott. Och EUs och övriga världens svar blir mängder mängder mängder med sanktioner som slår stenhårt ekonomiskt mot Ryssland inkl alla ryska oligarkerna som har åtskilliga Biljoner (10 ^ 12) £, € och $ placerade i bl a Europeiska banker som nu blivit totallåsta. Dessutom får inte gubbarna som är vana att flyga runt i sina privata jetkärror ens lämna Ryssland idag då planen inte får flyga över Europeiskt luftrum. Ett STORT HURRA till FINLAND som var första land att införa denna regel!!!

När det sedan inte går som Putin vill i attacken mot Ukraina och sanktionerna börjar slå till värre än någonsin så vad gör han då? Jo, han hotar med att sätta in KÄRNVAPEN!!!

Detta hade varit en omöjlighet på gamla Sovjettiden när Sovjet hade en "regering" (politibyrån) som i sin tur utsåg en president som skulle förverkliga det politbyrån bestämde. Idag har vi en totalt komplett galning, en liten man som utsett sig själv till diktator och som styr och ställer som han själv vill.

Så kommer det att gå så långt att galningen sätter in kärnvapen?

I fredags hade FNs säkerhetsråd sin omröstning om utvecklingen i Ukraina. 15 stater sitter i säkerhetsrådet och 11 stater röstade JA, 3 stater lade ner sina röster (Kina, Indien och Förenade arab-emiraten) och Ryssland röstade naturligtvis som ENDA land NEJ.

Att Putin är jävligt trängd just nu. I synnerhet som hans största bundsförvant - Kina - idag har gått över till EUs sida vad beträffar sanktioner. Av den enkla anledningen att inte Kina vill drabbas negativt av de sanktioner som drabbar Ryssland stenhårt.

Kommer Putin att starta ett kärnvapenkrig i Europa dvs det Tredje Världskriget? Kommer det att bli inbördeskrig i Ryssland? Vad har Putin för framtid som diktator? Kommer hans närmaste ryska oligarker tröttna på de extrema ekonomiska sanktionerna och helt enkelt ta livet av Putin? Eller har han så hög intelligens att han inser att han gjort sitt och borde lämna in för gott?

Framtiden har svaret!

 

stop-russia-and-kill-putin.png



#32

Postad 28 februari 2022 - 13:27

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Fast det är duktigt irriterande.

 

När väst spöade Tyskland på 40-talet så "bjöd man in dem till familjen" (inte minst med Marshall-planen) och ur askan reste sig en välmående demokrati.

 

När väst spöade (utan fullt krig, tack o lov) Sovjet på 90-talet så gjorde man inte ett dyft utan mer eller mindre lämnade dem till deras öde. Det är att be om problem och att en diktator växer upp.

 

Såg en bra dokumentär om det där på SVT för ett bra tag sen. Västerländska topp-ekonomer hade satt ihop ett paket/en plan hur fd Sovjet skulle återhämta sig och komma på "rätt" väg. Ekonomerna tappade hakan när de insåg att västs politiker inte hade nått intresse av att hjälpa till. Överlag så var det ingen som bjöd in dem till familjen, ungefär som att järnridån ändå var kvar.

 

Möjligt att Ryssland trillat dit ändå men potentiellt så var det alltså 30 år sen som man borde ha löst detta. Resultatet av den slapphet som rådde då är det vi ser nu.



#33

Postad 28 februari 2022 - 19:42

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0
V (PK) visade äntligen sitt rätta ansikte i omröstningen i riksdagen att skicka vapen till Ukraina.

#34

Postad 28 februari 2022 - 21:02

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Att diskutera partipolitik riskerar nog att tråden blir låst.



#35

Postad 28 februari 2022 - 21:03

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Vart följer ni nyheterna?

Vart hittar man uppdateringar och videos från civilpersoner i Ukraina?
Folk borde väl lägga upp hur mycket videos som helst någonstans?

#36

Postad 28 februari 2022 - 21:06

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Det postas mycket på Twitter. Finns en del videos och bilder som är riktigt obehagliga så jag avstår från att länka; Går att söka upp själv om man så vill se.

 

Liveuamap är en mycket bra sida.

https://liveuamap.com/



#37

Postad 28 februari 2022 - 21:06

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Vart följer ni nyheterna?

Vart hittar man uppdateringar och videos från civilpersoner i Ukraina?
Folk borde väl lägga upp hur mycket videos som helst någonstans?


Reddit

#38

Postad 28 februari 2022 - 21:10

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 1
Värt att påpeka är ju att om man nånsin ska vara kritisk mot allt man ser eller läser, så är det nu. Propagandan går åt båda hållen.

#39

Postad 28 februari 2022 - 22:00

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Att Putin är jävligt trängd just nu. I synnerhet som hans största bundsförvant - Kina - idag har gått över till EUs sida vad beträffar sanktioner. Av den enkla anledningen att inte Kina vill drabbas negativt av de sanktioner som drabbar Ryssland stenhårt.


Var hittar du denna info om Kina? Om det är sant är Putin körd (vilket ev gör honom ännu farligare)


Redigerat av martiin82, 01 mars 2022 - 10:00.


#40

Postad 28 februari 2022 - 22:04

midsommarfiraren
  • midsommarfiraren
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Att diskutera partipolitik riskerar nog att tråden blir låst.

Den här tråden handlar inte om "partipolitik" utan om det grymmaste kriget som drabbat Europa sedan andra världskriget och kan om vi har oturen utmynna i ett tredje världskrig. Kanske det sista kriget mänskligheten får uppleva lite beroende på vad det är för kärnvapen och stridsspetsar Putin har tänkt att sätta in. Både Tyskland och Sverige ligger väl i farozonen eftersom vi trotsat Putins varning och skickat vapen till Ukraina.

Lite info om kärnvapen rent allmänt

 

Och en bild jag hittade på ett svenskt ungdomsforum som kan få oss att tänka efter. 

 

 

rysslands-krig-mot-ukraina-28feb2022.png



#41

Postad 28 februari 2022 - 22:31

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

@midsommarfiraren….du har glömt Balkan



#42

Postad 28 februari 2022 - 22:57

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 2

Den här tråden handlar inte om "partipolitik" utan om det grymmaste kriget som drabbat Europa sedan andra världskriget och kan om vi har oturen utmynna i ett tredje världskrig.

Det blir väldigt lätt partipolitik om vi börjar diskutera enstaka partiers eller politikers ståndpunkter i sakfrågor även om de i sig kan vara aktuella för ämnet. Jag skulle ta den diskussionen någon annanstans.



#43

Postad 28 februari 2022 - 23:03

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Vart följer ni nyheterna?

Vart hittar man uppdateringar och videos från civilpersoner i Ukraina?
Folk borde väl lägga upp hur mycket videos som helst någonstans?


https://cornucopia.se/

Han länkar till Twitter, Facebook och TikTok. Känns även korrekt enligt mig.

#44

Postad 28 februari 2022 - 23:25

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Den här tråden handlar inte om "partipolitik" utan om det grymmaste kriget som drabbat Europa sedan andra världskriget och kan om vi har oturen utmynna i ett tredje världskrig. Kanske det sista kriget mänskligheten får uppleva lite beroende på vad det är för kärnvapen och stridsspetsar Putin har tänkt att sätta in. Både Tyskland och Sverige ligger väl i farozonen eftersom vi trotsat Putins varning och skickat vapen till Ukraina.

 

Jag tror att du missförstod mitt inlägg eftersom jag inte hade citerat det jag syftade på. Det är precis det du nämner som behöver kunna diskuteras i den här tråden och därför jag blev lite orolig att den skulle låsas om den istället skulle börja handla om partipolitik. Det jag syftade på med det var edtjope:s inlägg:

 

V (PK) visade äntligen sitt rätta ansikte i omröstningen i riksdagen att skicka vapen till Ukraina.


Redigerat av Zacabeb, 28 februari 2022 - 23:35.


#45

Postad 01 mars 2022 - 05:33

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Vet inte vad jag tycker om att skicka vapen egentligen....

På ett sätt tycker jag att det är bra men...
Å andra sidan vet jag inte om det är så bra för Sverige ....Putin lär ju inte bli lycklig .
Har ju hotat länder som skickar vapen..

Men sen så hjälper vi inte till kanske Ukraina bara är ett första steg....Vilket de å andra sidan kan vara hur som helst...

Inte helt lätt att veta

#46

Postad 01 mars 2022 - 06:16

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
Midsommarfiraren

Du får gärna svara på frågan angående Kinas stöd till sanktionerna(?).

Eftersom jag inte hittar någonting om detta (borde vara en av de största/viktigaste nyheterna) börjar det lukta osanning

#47

Postad 01 mars 2022 - 06:17

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Vet inte vad jag tycker om att skicka vapen egentligen....

På ett sätt tycker jag att det är bra men...
Å andra sidan vet jag inte om det är så bra för Sverige ....Putin lär ju inte bli lycklig .
Har ju hotat länder som skickar vapen..

Men sen så hjälper vi inte till kanske Ukraina bara är ett första steg....Vilket de å andra sidan kan vara hur som helst...

Inte helt lätt att veta

Hur ska vi agera för att Putin ska vara lycklig då?



#48

Postad 01 mars 2022 - 06:53

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Finns tyvärr inget riktigt bra alternativ 🤔

Dialog verkar ju iaf rätt meningslöst

#49

Postad 01 mars 2022 - 07:30

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Finns tyvärr inget riktigt bra alternativ

Dialog verkar ju iaf rätt meningslöst

Fri lejd genom Sverige kanske plus malmexport? 



#50

Postad 01 mars 2022 - 09:01

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Fri lejd genom Sverige kanske plus malmexport?


Nä,det låter väl inget vidare heller



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.