Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Synology NAS-tråden

583 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Synology DiskStation DS111 (NAS-servrar) 5 8 (2) Inga priser
Synology DiskStation DS214play (NAS-servrar) 6 8,82 (10) Inga priser
Synology DiskStation DS415play (NAS-servrar) 6 8,83 (5) Inga priser
Synology DiskStation DS115j (NAS-servrar) 6 6,75 (3) Inga priser
Synology DiskStation DS415+ (NAS-servrar) 5 8,3 (9) Inga priser
Synology DiskStation DS215j (NAS-servrar) 6 9,18 (10) Inga priser
Synology DiskStation DS1815+ (NAS-servrar) 6 8,06 (17) Inga priser
Synology DiskStation DS1515+ (NAS-servrar) 6 7,2 (4) Inga priser
Synology DiskStation DS215+ (NAS-servrar) 6 (0) Inga priser
Synology DiskStation DS216play (NAS-servrar) 6 8,33 (5) Inga priser
Synology DiskStation DS716+ (NAS-servrar) 6 (0) Inga priser
Synology DiskStation DS216 (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Synology DiskStation DS216+ (NAS-servrar) 5 6,5 (1) Inga priser
Synology DiskStation DS916+ 8GB RAM (NAS-servrar) 6 8,67 (5) Inga priser
Synology DiskStation DS916+ 2GB RAM (NAS-servrar) 6 (0) Inga priser
Synology DiskStation DS218+ (NAS-servrar) 5 8,33 (2) Inga priser
12 relaterade trådar

#351

Postad 15 januari 2018 - 20:46

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Du behöver inte använda gränssnittet på NAS:en om du inte vill. För det finns mobila appar både till iOS och Android för att ladda ner torrents. Finns tillägg till webbläsarna så du kan starta nedladdningarna direkt från webbläsaren.

För mig så startar behovet först och jag letar reda på en lösning i efterhand. Inte att jag tvingar fram ett måste att använda massa appar.

Använd den med det du gör nu och vänta och se vad du kan tänkas behöva.

Du kan installera appar som ser intressanta ut och prova vad dom gör.



#352

Postad 16 januari 2018 - 19:10

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Tack Lappen för hjälp. 

 

Försöker att få tilläggen att fungera via Chrome, men responstiden är för seg - får felmeddelanden :(

 

Men vid detta filtillägg, dirigeras alla nya nedladdningar automatiskt till NAS:en eller måste man aktivera tillägget vid användning?



#353

Postad 16 januari 2018 - 19:13

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Tack Lappen för hjälp. 

 

Försöker att få tilläggen att fungera via Chrome, men responstiden är för seg - får felmeddelanden :(

 

Men vid detta filtillägg, dirigeras alla nya nedladdningar automatiskt till NAS:en eller måste man aktivera tillägget vid användning?

 

 

Jag förstår inte frågan.



#354

Postad 17 januari 2018 - 09:02

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag har lagt in tillägg för Download Station på Google Chrome. Men det verkar vara som man måste ge ett speciellt medgivande för att använda denna funktion, men hittar ingenting i menyerna?

 

Om jag använder nedladdning via Chrome, kommer alla nedladdningar automatiskt redigeras om till NASen förutsatt att jag skapat mappar där?



#355

Postad 17 januari 2018 - 13:05

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Jag har lagt in tillägg för Download Station på Google Chrome. Men det verkar vara som man måste ge ett speciellt medgivande för att använda denna funktion, men hittar ingenting i menyerna?

 

 

 

När du installerar tillägget i webbläsaren ska en antigen en popup,eller ny flik öppnas och du måste fylla i uppgifterna.

Nu är denna bild för Safari från denna sida men det fungerar lika för Chrome.

https://www.download...n-extension.com

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2018-01-17 kl. 13.01.40.png   504,33K   0 Antal nerladdningar



#356

Postad 17 januari 2018 - 13:07

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Du placerar .torrent-filen i den mapp som du talat om för DS att titta i.

Edit: Misstolkade nog frågeställningen.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 17 januari 2018 - 13:09.


#357

Postad 17 januari 2018 - 13:09

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

 

 

Om jag använder nedladdning via Chrome, kommer alla nedladdningar automatiskt redigeras om till NASen förutsatt att jag skapat mappar där?

 

 

 

Det är ett tilläg för webbläsaren och inget torrentprogram så det har ingen möjlighet att ladda ner någonting.

Utan det agerar som fjärrkontroll där den skickar torrentfilen vidare till Download Station.


Du placerar .torrent-filen i den mapp som du talat om för DS att titta i.

 

Krångla inte till det nu och förvirra TS.

Det är ett förfarande som man inte behöver göra när man har tillägget.



#358

Postad 17 januari 2018 - 13:10

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Lade precis en edit att jag troligen misstolkade.

#359

Postad 17 januari 2018 - 13:58

buffel
  • buffel
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
Har också börjat titta på att införskaffa en NAS. Användningsområden är säkerhetskopiering, streaming till ATV med infuse, fjärråtkomst till mina filer, torrentnedladdning men även för att köra Homebridge. Tycker att Synology verkar bra med stort community så tänkte satsa på en sån. Men kan inte bestämma mig för modell! Kan någon guida mig lite? :) Vill ha 2 diskar, en relativt snabb variant och det verkar även krävas stöd för något som heter ”docker” för att kunna köra homebridge... Alla modeller stödjer inte docker verkar det som? Iom att jag kör infuse så behöver jag inte kunna transcoda? Är ju iof inte fel om möjligheten finns. Hade helst inte velat lägga mer än ca 3k exkl diskar...

Tips?

#360

Postad 17 januari 2018 - 14:12

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Har också börjat titta på att införskaffa en NAS. Användningsområden är säkerhetskopiering, streaming till ATV med infuse, fjärråtkomst till mina filer, torrentnedladdning men även för att köra Homebridge. Tycker att Synology verkar bra med stort community så tänkte satsa på en sån. Men kan inte bestämma mig för modell! Kan någon guida mig lite? :) Vill ha 2 diskar, en relativt snabb variant och det verkar även krävas stöd för något som heter ”docker” för att kunna köra homebridge... Alla modeller stödjer inte docker verkar det som? Iom att jag kör infuse så behöver jag inte kunna transcoda? Är ju iof inte fel om möjligheten finns. Hade helst inte velat lägga mer än ca 3k exkl diskar...

Tips?

 

 

Ska du ha två diskar och stöd för Docker måste du fläska på lite för att inte bli besviken på prestandan och då rekommenderar jag denna. 

https://www.prisjakt...t.php?p=4480825

https://www.synology...products/DS218

 

Kör du med Video Station så ska den klara av att transcoda 4K material.


Redigerat av lappen71, 17 januari 2018 - 14:12.


#361

Postad 17 januari 2018 - 19:14

buffel
  • buffel
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
Tack för svaret!

Om man skulle skippa docker-kravet och inte anser sig behöva transcoding (det funkar väl ändå inte med t.ex. Plex?), vilken NAS rekommenderad då? Vill fortfarande ha två hdd:s och OK hastighet. Eller finns det fler fördelar med DS218+ Som jag inte har tänkt på?

Hur är det med konkurrenterna och Homebridge-stöd? Känns lite segt att behöva betala premium endast för docker. Kan ju lika gärna köra en RasberryPi för 350 kr.

#362

Postad 17 januari 2018 - 20:24

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Tack för svaret!

Om man skulle skippa docker-kravet och inte anser sig behöva transcoding (det funkar väl ändå inte med t.ex. Plex?), vilken NAS rekommenderad då? Vill fortfarande ha två hdd:s och OK hastighet. Eller finns det fler fördelar med DS218+ Som jag inte har tänkt på?

Hur är det med konkurrenterna och Homebridge-stöd? Känns lite segt att behöva betala premium endast för docker. Kan ju lika gärna köra en RasberryPi för 350 kr.

 

 

Som jag ser det. En NAS köper man så kraftfull som plånboken tillåter för det är meningen att man ska ha den länge.

Och under tiden man använder den tillkommer funktioner i OS.et som gör den långsammare samt man installerar fler och fler appar som drar ner prestanda.

Men köper man en så kraftfull som möjligt kommer det dröja längre innan man upplever sämre prestanda samt att man kan utnyttja den för fler användningsområden.

 

Så jag rekommenderar inga sämre för har du inget Docker eller trancoding krav kan du köpa vilken prisklass som helst.



#363

Postad 17 januari 2018 - 20:42

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0

Har en DS1817+ , funkar kanon, fast lite slö =/ . Kör inte spec mycket på den, utan mest bara som lagring o download-central så att säga :)

 



#364

Postad 18 januari 2018 - 00:12

buffel
  • buffel
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
Tror jag börjar få lite klarhet i detta nu! En sista dum fråga bara: Hur stor är prestandaskillnaden i åtkomst- och överföringshastighet mellan säg en DS218+ och en billigare J-modell, ex DS216j? Och har alla NAS med DSM samma bittorrent-klient? Funderar på om man ska börja med en riktigt billig modell och uppgradera senare om man anser att behovet finns för mer avancerade funktioner...

#365

Postad 18 januari 2018 - 01:49

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Tror jag börjar få lite klarhet i detta nu! En sista dum fråga bara: Hur stor är prestandaskillnaden i åtkomst- och överföringshastighet mellan säg en DS218+ och en billigare J-modell, ex DS216j? Och har alla NAS med DSM samma bittorrent-klient? Funderar på om man ska börja med en riktigt billig modell och uppgradera senare om man anser att behovet finns för mer avancerade funktioner...


Den informationen om hastighet finner du på Synologys hemsida.

Det är samma torrentklient.

#366

Postad 18 januari 2018 - 17:32

buffel
  • buffel
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0

Den informationen om hastighet finner du på Synologys hemsida.

Det är samma torrentklient.


Tittade på hemsidan och verkar som att ex DS418+ har ungefär tre gånger snabbare åtkomsthastighet och några MB/s snabbare läs- och skrivhastighet... Hur mycket ”känns” detta vid normalt användande, t.ex. streaming utan transcoding? Någon som har erfarenhet av detta? Siffror är ju en sak men den faktiska upplevelsen kan ju upplevas annorlunda.

#367

Postad 18 januari 2018 - 17:35

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Inte ett jotta, om du inte börjar bottna NASen pga annan last.

#368

Postad 18 januari 2018 - 18:59

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Tittade på hemsidan och verkar som att ex DS418+ har ungefär tre gånger snabbare åtkomsthastighet och några MB/s snabbare läs- och skrivhastighet... Hur mycket ”känns” detta vid normalt användande, t.ex. streaming utan transcoding? Någon som har erfarenhet av detta? Siffror är ju en sak men den faktiska upplevelsen kan ju upplevas annorlunda.

 

 

Det är bara att räkna på det. Du vet filstorleken och längden på filmen. Då kan du räkna ut vilken överföringshastighet som krävs.



#369

Postad 18 januari 2018 - 19:32

buffel
  • buffel
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0

Inte ett jotta, om du inte börjar bottna NASen pga annan last.


Tack! Det kommer jag troligtvis aldrig göra... Då börjar jag med en instegs-NAS, och vill jag ha fler funktioner eller mer prestanda så har jag ju alltid kvar hårddiskarna :)

#370

Postad 23 januari 2018 - 15:47

PBateman
  • PBateman
  • Forumräv

  • 819 inlägg
  • 0

Behöver lite råd av er, kört med min DS215J nu i 2 år. Använder den mest som en Plex server och även lagring för foto. Känner mer och mer att den inte lever upp till mina förväntningar och den blir segare och segare för varje uppdatering.

Va är nästa steg DS218play? Eller ska man se sig om efter annat märke på Nasen?

Kom gärna med tips, men helst i prisklassen runt en 218play



#371

Postad 23 januari 2018 - 18:39

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Kommer behöva dela en mapp med familjen. Men jag vill inte att de skall ha tillgång till resten av mina filer, utan bara de filer jag lägger i en speciell mapp. 

Har gått på "Delade Mappar" och skapat en mapp för familjen, men sen då?

 

Vill att de skall komma åt denna via nätet förstår för att dela större bilder :)



#372

Postad 23 januari 2018 - 19:17

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Kommer behöva dela en mapp med familjen. Men jag vill inte att de skall ha tillgång till resten av mina filer, utan bara de filer jag lägger i en speciell mapp.
Har gått på "Delade Mappar" och skapat en mapp för familjen, men sen då?

Vill att de skall komma åt denna via nätet förstår för att dela större bilder :)


All denna information finns redan på Synologys hemsida information av en FAQ.
Sök där

#373

Postad 23 januari 2018 - 21:26

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

All denna information finns redan på Synologys hemsida information av en FAQ.
Sök där

Eftersom du vet vart man hittar informationen, kanske du kan dela med dig av länk? Eller kanske ett tips på vad man ska söka på? Det finns många sorters fildelning. Vad är den engelska respektive svenska termen för denna? Vilka facktermer ska man hålla utkik efter när man letar på sidan.

Jag var också intresserad av att läsa mer om detta och bevakar tråden för att lära mig mer.

Provade ditt "råd" att kolla på Synologys sida. Inte så lätt för någon som är nybörjare och inte så insatt att hitta rätt på 5 minuter i alla fall.

Denna tråd är väl delvis till för att vi ska hjälpa och lära av varandra, eller? (Ditt svar var ett av de minst konstruktiva jag läst på länge).

Med vänlig hälsning Hampus



#374

Postad 23 januari 2018 - 22:34

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

https://www.synology...Station/sharing



#375

Postad 27 januari 2018 - 09:25

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har lyckats dela en mapp med familjen. Men åkte på en nit. Bådar parter kan lägga upp och ladda ned material via "File Station". Familjen fick ett egen användare med login. Men jag upptäckte att de även var i starkt behov av Photostation för att få någon märkbar hastighet. Men efter Photostation fick de automatiskt tillgång till samtliga fotomappar på min NAS, inte bara de jag delade ut :(

 

Jag försökte länge att begränsa deras profil, men de gick inte. Gick in i Photostation och markerade mina mappar som privata, men trots idogt arbete med Photostation + inställningar för delade mappar så gick det inte. Jag fick snart ta bort deras konto eftersom: så fort Photostation kopplas in kan de även se mina privata bilder :(



#376

Postad 27 januari 2018 - 09:40

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Har du privata bilder du inte vill att din familj ska kunna se? Hmm...

:)

#377

Postad 27 januari 2018 - 10:01

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Menar givetvis inte så ha, ha. Men vissa album är mer kopplade till högtider som familjen vill ta del av: jul, nyår mm. 



#378

Postad 27 januari 2018 - 20:40

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Förra veckan fick jag fiber indraget i mitt hem. Jag är så glad över att åtminstone kunna välja bort Comhem:)

 

Nu återstår djungeln av olika internetabonnemang. Men jag har ett dilemma. Accesspunkten i mitt hem har ändrats. Tidigare hade jag uttaget för routern i vardagsrummet. Naturligt nog kunde jag via LAN ansluta min NAS via Comhems router i vardagsrummet. 

 

Nu kommer nya uttaget för internet sitta i hallen, vilket gör att jag inte når med LAN-kablen till routern.

 

Då kommer frågan: Hur lätt är det att få ett trådlöst USB-nätverkskort att lira med min Synology - hur snabb behöver denna vara för HD-film? Det finns lite dyrare som nedan, men frågan är om det behövs för filmer i 1080p? 

 

Asus USB-AC56 Trådlöst USB-nätverkskort 867 Mb/s

 

Kommer jag behöva gå in i NAS:en och lägga in en ny IP-adress, eller gör jag det på annat håll med tanke på att jag ansluter trådlöst. 

 

Kan det vara bättre att dra LAN via homeplug från accesspunkten istället?

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 27 januari 2018 - 20:46.


#379

Postad 27 januari 2018 - 20:49

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 1

Förra veckan fick jag fiber indraget i mitt hem. Jag är så glad över att åtminstone kunna välja bort Comhem:)
 
Nu återstår djungeln av olika internetabonnemang. Men jag har ett dilemma. Accesspunkten i mitt hem har ändrats. Tidigare hade jag uttaget för routern i vardagsrummet. Naturligt nog kunde jag via LAN ansluta min NAS via Comhems router i vardagsrummet. 
 
Nu kommer nya uttaget för internet sitta i hallen, vilket gör att jag inte når med LAN-kablen till routern.
 
Då kommer frågan: Hur lätt är det att få ett trådlöst USB-nätverkskort att lira med min Synology - hur snabb behöver denna vara för HD-film? Det finns lite dyrare som nedan, men frågan är om det behövs för filmer i 1080p? 
 

Asus USB-AC56 Trådlöst USB-nätverkskort 867 Mb/s
 
Kommer jag behöva gå in i NAS:en och lägga in en ny IP-adress, eller gör jag det på annat håll med tanke på att jag ansluter trådlöst. 
 
Kan det vara bättre att dra LAN via homeplug från accesspunkten istället?


Kolla kompabiliteten. https://www.synology...ap_mode=yes&p=1

Om din router delar ut IP behöver du inte göra något.

Personligen skulle jag dra kabel. Wi-fi är inte att rekommendera för streamning av HD

#380

Postad 27 januari 2018 - 20:55

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Verkar som om jag kommer att köra homeplug över hatthyllan :)

 

Köpte en ny router idag, det blev en ASUS-RT-N66U-Nordic-N900-900Mbps-Gigabit-Ethernet-Dual-Band. Hoppas att denna har tillräckligt med drag :)

Bifogad fil(er)



#381

Postad 27 februari 2018 - 09:06

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Just införskaffat mig en ds218j, dock är jag ovan datoranvändare och hittar absolut ingen guide efter installation är klar. Jag vill lägga upp min rippade musik och dela i hushåller. Samma sak med bilder.

 

Har inge större intresse att dela det utanför hemmet...

 

Vars hittar jag en for dummies guide?



#382

Postad 27 februari 2018 - 09:09

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Just införskaffat mig en ds218j, dock är jag ovan datoranvändare och hittar absolut ingen guide efter installation är klar. Jag vill lägga upp min rippade musik och dela i hushåller. Samma sak med bilder.

 

Har inge större intresse att dela det utanför hemmet...

 

Vars hittar jag en for dummies guide?

 

 

Du kan börja här.

 

https://www.synology...e_theater_music

 

https://www.youtube.com/watch?v=FaNhHiY1dtU

 

https://www.youtube.com/watch?v=UmevOTnE3qA


Redigerat av lappen71, 27 februari 2018 - 09:10.


#383

Postad 27 februari 2018 - 14:23

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Lappen71. Ska kolla igenom de och se om jag blir någe klokare.

#384

Postad 07 mars 2018 - 16:07

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Har lagt in musiken på Nasen, hittar den i telefon och via datorerna. Men min mediaspelare kan inte hitta någon delad mapp.

Försökt skriva sökväg, men ändå inte lyckats. Skulle tippa på skit bakom spakarna men behöver jag göra något soeciellt i min Nas för att dela mappar?

Vad borde sökvägen heta?

#385

Postad 07 mars 2018 - 18:22

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Satsvear,

Kontrollerat att rätt protokoll är öppet för inläsning av mapparna?

#386

Postad 07 mars 2018 - 18:28

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Vad borde sökvägen heta?

är det kodi/xbmc ?
i så fall är det väl något i stil med smb://192.168.x.x/utdeladmapp

#387

Postad 08 mars 2018 - 16:32

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Satsvear,

Kontrollerat att rätt protokoll är öppet för inläsning av mapparna?

 

Jämnför mina datakunskaper med Olga 97år. Hur kontrollerar jag detta?

 

 

är det kodi/xbmc ?
i så fall är det väl något i stil med smb://192.168.x.x/utdeladmapp

 

Har lagt in mina musikfiler (flac) i "music" i Nasen. Hur vet jag kodi/xbmc? 

Jag vill hitta musikfilerna i min mediaspelare Bluesound Node.



#388

Postad 08 mars 2018 - 19:32

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Stoppa pressarna och ring NASA!

När jag satt och försökte hitta om jag inte klickat dela i någon ruta eller dylikt, så lyckades jag se ipnr.

Klickade in det som sökväg till min mediaspelare och har nu fått det att fungera!

#389

Postad 08 mars 2018 - 19:38

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Lägg in en statisk IP på NAS:en så blir det enklare att hitta om du använder IP att ansluta på, så länge NAS:en är på så bör den väl iof behålla samma IP iof.

#390

Postad 08 mars 2018 - 21:17

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Satsvear,

Ja se där. Värsta itgurun

#391

Postad 02 maj 2018 - 09:10

Hakvik
  • Hakvik
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Hej,

 

Jag har en DS212 som fungerar utmärkt tillsammans med Apple TV 4k och Infuse pro, den spelar upp allt man vill även 4k filmer funkar bra, det som dock är lite irriterande är att det laggar en del när man "spolar" i filmen, då får den ladda en stund innan uppspelningen börjar igen. 

Jag tänkte uppgradera den och undrar nu om man med en bättre (typ DS218 Play eller DS218+ ) kan minimera det lagget eller om det är något annant som gör att det blir segt?



#392

Postad 02 maj 2018 - 09:33

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Hej,

 

Jag har en DS212 som fungerar utmärkt tillsammans med Apple TV 4k och Infuse pro, den spelar upp allt man vill även 4k filmer funkar bra, det som dock är lite irriterande är att det laggar en del när man "spolar" i filmen, då får den ladda en stund innan uppspelningen börjar igen. 

Jag tänkte uppgradera den och undrar nu om man med en bättre (typ DS218 Play eller DS218+ ) kan minimera det lagget eller om det är något annant som gör att det blir segt?

 

Tror inte den är någon flaskhals för att spola i filmer, har samma "problem" med min DS215+ och ATV 4, men med en Chromebox med Kodi så går det snabbt.



#393

Postad 02 maj 2018 - 11:49

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Tror inte den är någon flaskhals för att spola i filmer, har samma "problem" med min DS215+ och ATV 4,
men med en Chromebox med Kodi så går det snabbt.

Problemet är även känt som on the fly transkoding ;)

CC och Kodi kräver inte att videon kodas om till (ett motsvarande) äppel-vänligt format.
I äppel-fallet måste NASen helt enkelt få tid att hinna ikapp efter att man spolat fram.

Redigerat av frollic, 02 maj 2018 - 11:51.


#394

Postad 02 maj 2018 - 12:22

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Problemet är även känt som on the fly transkoding ;)

CC och Kodi kräver inte att videon kodas om till (ett motsvarande) äppel-vänligt format.
I äppel-fallet måste NASen helt enkelt få tid att hinna ikapp efter att man spolat fram.

 

 

inFuse transcoder inte så det beror inte på det.



#395

Postad 03 maj 2018 - 12:04

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Problemet är även känt som on the fly transkoding ;)

CC och Kodi kräver inte att videon kodas om till (ett motsvarande) äppel-vänligt format.
I äppel-fallet måste NASen helt enkelt få tid att hinna ikapp efter att man spolat fram.

 

Jag kör Infuse och den ska enligt utsago inte trascoda. Men det kan ju vara något annat som den gör. NAS:en lär inte vara flaskhals iaf då den bara skickar ut data via SMB.

 

 

inFuse transcoder inte så det beror inte på det.

 

Nej precis, har också för mig det.



#396

Postad 04 maj 2018 - 09:18

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Någon skillnad med NFS? Provat att ändra SMB version?

#397

Postad 04 maj 2018 - 09:37

Hakvik
  • Hakvik
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Någon skillnad med NFS? Provat att ändra SMB version?

Testade att ändra SMB utan att se någon förbättring. Provade även med NFS men då kan jag inte ansluta till den, får ett felmeddelande i Infuse, säkert något jag missat men vad? Har ni lyckats?



#398

Postad 04 maj 2018 - 10:32

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Funkar med NFS så länge du har aktiverat det i NAS:en samt satt upp rättigheter, enligt flera på Firecores forum så funkar SMB Legacy bäst i Infuse.

#399

Postad 06 maj 2018 - 10:16

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Finns det appar/program likt "Mullvad" eller gamla "Tor" avsett för Synology. Detta menar jag syftar till sekretess. Beroende på vilken länk som man hämtar till sin Download Station så torde internetadressen knytas till sin NAS?


Redigerat av Glidtassen, 06 maj 2018 - 10:27.


#400

Postad 13 maj 2018 - 10:35

otto650
  • otto650
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Finns det appar/program likt "Mullvad" eller gamla "Tor" avsett för Synology. Detta menar jag syftar till sekretess. Beroende på vilken länk som man hämtar till sin Download Station så torde internetadressen knytas till sin NAS?

 Jag kör med AzireVPN.

 

https://www.azirevpn...tunnels#openvpn

 

Har fungerat bra. Kan använda det på flera enheter samtidigt, t ex telefon/platta och köra streamingtjänster när jag ät utomlands.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.