Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

82MU7005 bildkvalitet och problem

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 april 2018 - 09:12

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Hej.
Köpte nyss en fet 82MU7005 och den är bra på mycket men lider av skuggbilder pga eftersläpningar.
Troligen pga långsam bildpanel vid stora kontrastskiftningar.
Detta syns tydligast på tecknade filmer med svarta kantlinjer, jag bifogar skärmdumpar som visar vad jag menar.
Bilderna visar verklig bildförvrängning, det är inte som det är tecknat sådär.
Det är smått irriterande med denna skit.
Jag har även kollat fenomenet på mindre storlekar av MU7005, både 55",65"och 75".
55"an och 65:an har inga problem.
På 75:an börjar det synas och på 82:an eskalerar det till jobbigt.

Har ni andra som köpt en 82MU7005 märkt av problemet?
Jag undrar för jag kollade en annan uppställd 82:a på Elgiganten och den hade oxå problemet men inte lika mycket som mitt exemplar.

Undrar om det är lönt att åberopa Elgigantens fullt nöjd garanti.
Om man bytar TV:n är det inte säkert att man får en bättre då problemet verkar vara storleksrelaterat.
Och jag är inte beredd att gå ner i storlek.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Honkium, 11 april 2018 - 18:04.


#2

Postad 11 april 2018 - 10:54

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

  • 848 inlägg
  • 0
Det finns redan en tråd om Samsung LCD 2017 men ok.

Du har köpt en TV från Samsungs lågprisserie (M) och av de 20 apparater över 80” som finns på den svenska marknaden har du valt att köpa den absolut billigaste, men ställer ändå krav på att den ska leverera!? 😉

Dock ska det (om bilderna gör den rättvisa?) inte vara så illa! Försök med en ny innan du ställs mellan det givna valet att gå upp i budget eller ned i storlek.

#3

Postad 11 april 2018 - 10:57

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

  • 685 inlägg
  • 0

Har du stängt av alla "bildförbättringar"?



#4

Postad 11 april 2018 - 11:29

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Alla bildförbättringar av avstängda.
Bilderna är korrekta även om de inte visar hur skuggeffekten tonar ner på ca 300ms.
Den långa nedtoningen gör att man får streck och rökeffekter till följd.
Enligt testresultat skall MU7005 ligga runt 21ms full responstid, detta är långt ifrån de 300ms jag noterar.
Men jag antar att testen är utförd på en mindre modell med snabbare bildpanel.
Jag tycker dock att man borde förvänta sig samma panelkvalitet inom samma serie oavsett panelens storlek (även om det är en budget TV), men så är inte fallet.

Jag har 25dar kvar av fullt nöjd garantin.
Får se hur jag gör med tanke på "lotteriet".

Det hade även varit kul med någon annans feedback på deras 82:or.
Därav en separat tråd så den inte drunknar i mängden.

Redigerat av Honkium, 12 april 2018 - 22:01.


#5

Postad 11 april 2018 - 12:30

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Här finns 82:ans ghosting problem rapporterat på YouTube.
https://youtu.be/9lz5Dy7h1NM

Skall man verkligen acceptera detta när det inte finns på mindre 7005 modeller?

#6

Postad 11 april 2018 - 12:44

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Googlade fram en random video som visar den igång, ser ingen ghosting på det exemplaret, så kanske bara är ett måndags ex?

 

http://youtu.be/O9dfGRCk15w?t=188



#7

Postad 11 april 2018 - 13:24

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Om du kollar på prylarna runtomkring så ser du att detta är en liten modell i videon, typ 55 till 65 tum.
Och de mindre har ingen ghosting, detta har redan jag testat och konstaterat.

Det är fler som har strulet. Kolla in google översättningen av denna tyska forumtråd.
https://translate.go...4dA2yxfZngHC2Xw

Troligen går det inte att få en 82MU7005 helt utan ghosting.
Men det kan nog variera mycket.
Jag skall dubbelkolla den som de har uppställd på Elgiganten.
Det finns några Family Guy HD clip på YouTube där det syns extra tydligt.
Har för mig att den har kanske hälften av mitt lagg.
Om den är bättre kanske man kan byta sitt ex mot den hehe.

Redigerat av Honkium, 11 april 2018 - 21:14.


#8

Postad 11 april 2018 - 13:30

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Enligt testresultat skall MU7005 ligga runt 21ms full responstid, detta är långt ifrån de 300ms jag noterar.

 

Jag gissar att de tester du syftar på handlar om latens/input lag? Alltså elektronisk fördröjning av bildsignalen. Vilket inte har något med eftersläpsnivåer att göra. Responstiden i LCD-panel är ganska knivig att mäta och är egentligen ett helt spann av responstider baserat på den transient som genomförs.

 

Problemet med jämförelser som dessa är att man inte riktigt vet vad källan och interpolering tillför. Där behöver man använda med känt material och se vad är vad. YT-videon pekar dock på att det är mer i LCD-panelen och att det tar för lång tid för kristallerna att vrida sig tillbaka efter att visat svart. Då är det nog tyvärr retur som gäller.

 

Ett sätt att testa detta är att öka brightness/ljusstyrka-reglaget så mycket det går, så att svart i bilden ankras till en högre nivå, mörkgrått istället för svart. Då ska inte kristallerna vrida sig lika mycket vilket kan minska eftersläpsskuggorna.



#9

Postad 11 april 2018 - 14:47

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Nej, det är inte input lag.
Det är bildpanelens egen responstid som är problemet.
Detta avgörs lätt genom att leta efter ghosting i OSD menyn som inte är bildbehandlad eller har input latency lagg.
Scrollar man upp och ner i menyerna på min 82:a blir det ghosting trails över ca 50% av bildytan.
Inte lika hemskt som i lilla videon men inte långt ifrån.

Men jag kan glädjande tala om att jag nyss testade Elgigantens uppställda 82:a noggrant en gång till och den har väldigt lite ghosting. Nästan osynligt.
Ghosting trails syns bara några cm bakom objekten och de bleknar bort 300% snabbare.
Och på 4.5m tittavstånd syns inte några trails alls.
Samt jag får lov att byta den rakt över mot mitt ex så problemet är löst.
Jippiiiii!!!

Redigerat av Honkium, 11 april 2018 - 20:30.


#10

Postad 12 april 2018 - 07:37

Zhentro
  • Zhentro
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0

Jag har haft min 82:a ca en vecka och inte sett någon ghosting när jag varit inne i menyerna. Har ju iof inte letat efter det. Annars har jag mest tittat på TV-serier. Jag sitter ca 3,5m ifrån TV'n.

 

Så här långt är jag nöjd med TV'n och köpte den för den stora bilden då jag kommer från en Epson TW9200W och 92 tums duk. Lite clouding kan jag se om det är helt mörkt i rummet och det är mörka scener. Tittar man på tex. rymden med massa stjärnor i en Star Wars film så kan inte panelen släcka ner riktigt. Men det är vad man får förvänta sig av den kantbelysta tekniken som TV'n använder sig av.

 



#11

Postad 12 april 2018 - 08:43

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Har du sett några Simpsons eller Family Guy avsnitt under veckan du har haft TV:n?
Det just i tecknade serier med hårda svarta kantlinjer på figurerna som ghostingen framträder som tydligast.

I menyerna måste du titta precis rakt under eller ovanför en separat svart text när menyn scrollas.
Jag tycker det syns bäst vid Bild/Expertinställningar.
Kolla in Ton(G/R) och texten G50 som ligger separat och inte maskas av annan text.
Håll blicken ovanför eller undertill G50 beroende på vilket håll du scrollar.
Ser du inga ghosting trails är det bara till att gratulera.

Redigerat av Honkium, 12 april 2018 - 15:38.


#12

Postad 12 april 2018 - 09:24

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Nej, det är inte input lag.
Det är bildpanelens egen responstid som är problemet.
Detta avgörs lätt genom att leta efter ghosting i OSD menyn som inte är bildbehandlad eller har input latency lagg.
Scrollar man upp och ner i menyerna på min 82:a blir det ghosting trails över ca 50% av bildytan.
Inte lika hemskt som i lilla videon men inte långt ifrån.

Men jag kan glädjande tala om att jag nyss testade Elgigantens uppställda 82:a noggrant en gång till och den har väldigt lite ghosting. Nästan osynligt.
Ghosting trails syns bara några cm bakom objekten och de bleknar bort 300% snabbare.
Och på 4.5m tittavstånd syns inte några trails alls.
Samt jag får lov att byta den rakt över mot mitt ex så problemet är löst.
Jippiiiii!!!

 

Frågan är hur kul det är att byta till, och betala fullpris för, deras demo-ex? Hur många timmar har det gått?



#13

Postad 12 april 2018 - 12:01

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
2 veckor dagtid, så jag tyckte det var värt bytet.
Jag kollade den så gott det gick mot nämnd ghosting men oxå clouding och övrigt skick.
Endast bildytans kanter behövs torkas av för lite fingeravtryck.
Och jag har ju fortfarande kvar 24 dagars fullt nöjd garanti ifall jag mot förmodan inte skulle bli nöjd efter bytet.

Redigerat av Honkium, 12 april 2018 - 22:00.


#14

Postad 12 april 2018 - 22:01

Zhentro
  • Zhentro
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0

Har du sett några Simpsons eller Family Guy avsnitt under veckan du har haft TV:n?
Det just i tecknade serier med hårda svarta kantlinjer på figurerna som ghostingen framträder som tydligast.
I menyerna måste du titta precis rakt under eller ovanför en separat svart text när menyn scrollas.
Jag tycker det syns bäst vid Bild/Expertinställningar.
Kolla in Ton(G/R) och texten G50 som ligger separat och inte maskas av annan text.
Håll blicken ovanför eller undertill G50 beroende på vilket håll du scrollar.
Ser du inga ghosting trails är det bara till att gratulera.


Tog och kollade på lite Family Guy via Youtube, men hade svårt att se fenomenet. Tror jag kunde ana det ibland när någon figur sprang. Kollade även på Simpsons men där lyckades jag inte se det. Just i menyn som du nämner, runt G50, går det att se lite.

Nu har jag ju inte kunnat jämföra med en 55- eller 65 tummare där det tydligen inte alls är så här. Då kanske jag skulle tycka annorlunda?!

Tur för mig att jag inte tittar på tecknat och sällan är i menyerna

Hoppas det blir bra med bytet!

#15

Postad 12 april 2018 - 22:20

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Kanonbra, det låter som om din TV håller motsvarande kvalitet som Elgigantens demoex som jag fick hem ikväll.
Jag är nöjd, ingen märkbar ghosting eller clouding, men lite vertikal banding som bara kan anas något vid slät halvljus bakgrund.
Simpsons, Family Guy och liknande tecknat flyter på utan ghosting trails och det var mitt mål. Tummen upp!
Just runt G50 syns det bara väldigt lite utan att vara skrämmande.

Jag fick höra att det var Samsung själva som hade kommit med TV:n till butiken.
De hade hängt upp den och skött inställningen.
Kanske har de selectat ett ex med bra bildkvalitet, man kan ju hoppas....

Redigerat av Honkium, 12 april 2018 - 22:21.


#16

Postad 12 april 2018 - 22:46

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

2 veckor dagtid, så jag tyckte det var värt bytet.
Jag kollade den så gott det gick mot nämnd ghosting men oxå clouding och övrigt skick.
Endast bildytans kanter behövs torkas av för lite fingeravtryck.
Och jag har ju fortfarande kvar 24 dagars fullt nöjd garanti ifall jag mot förmodan inte skulle bli nöjd efter bytet.

 

Ja, är det bara två veckor så är det knappast nån fara.



#17

Postad 17 april 2018 - 15:41

Onge
  • Onge
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Inte märkt något alls. Testade detta med G50 men det är ju scrollning åt sidorna som inte går speciellt snabbt så märkte inget där heller.
Tycker det är nästan perfekt bild, riktigt bra tryck i färgerna och det vita. Det svarta är inte perfekt men klart godkänt. Vincent på HDTVTest berömde svärtan för att vara en mellanmodell.
Denna TV skaffar man ju också för storleken och priset=helt perfekt!



#18

Postad 17 april 2018 - 20:53

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Finemang, det är bara till att gratulera för full pott i panellotteriet.
Otur att man själv skulle få en nitlott men tur i oturen gick den att växla in mot en vinstlott hehe.

Redigerat av Honkium, 17 april 2018 - 20:55.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.