Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HDMI passthrough i standby (Pioneer receiver)

14 svar till detta ämne Dator HDMI passthrough pioneer vsx-527 vsx-1131
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 januari 2017 - 00:51

Jonas85
  • Jonas85
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Hej. Blir inte riktigt klok på det här med passthrough i standby mode.
Funderar på att köpa en Pioneer VSX-1131.

Jag ser nästan uteslutande på film och web-tv via min PC (win vista).
Jag har i dagsläget PC-->HDMI-->VSX-527-->HDMI--> TV (Samsung 55 8000 serie)

Vill när jag har receivern i standby få både ljud och bild i TVn (passthrough) istället för i surround systemet, som när den är igång. Detta funkar inte i dagsläget. Har börjat ana efter en del googlande att vissa receivers inte kan skicka signalen vidare i standby från "dumma" enheter.

Vore tacksam om någon kunde bringa klarhet i detta.

Och frågan är om det kommer fungera med VSX-1131?

MVH Jonas

#2

Postad 08 januari 2017 - 10:12

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

Jag trodde inte att någon apparat stödde det du vill men nyfiken som jag är så googlade jag en stund och det tycks som om det finns några receivers som stöder HDMI-passthrough i standby men Pioneer VSX-1131 gör det inte.

 

Den HDMI passthrough som nämns i manualen betyder bara att den kan släppa igenom en HDMI 4k-signal oförändrad till TVn.

 

DENON AVR-X2200W t ex har HDMI-passthrough i standby (även i Sverige) enligt de manualer jag hittat.

 

Några av Sonys receivers har den här funktionen men bara på vissa marknader (inte Europa i de jag sett) så om du letar på nätet du måste kolla att funktionen finns både i receivern och i Sverige/Europa.

 

Har ditt grafikkort någon oanvänd HDMI-utgång? I så fall så är ett sätt att få samma funktion att dra en HDMI via receivern och en annan direkt från PC till TV och använda olika ingångar i TVn.

 

Gör du kabel-dragningsvarianten så drar din receiver litet mindre ström; HDMI-chipen i receivern måste vara påslagna för att HDMI-passthrough ska fungera så har man den funktionen påslagen så drar receivern mer ström i standby.

 

Mvh,

  Ingvar


Redigerat av ingvar, 08 januari 2017 - 10:12.


#3

Postad 08 januari 2017 - 10:14

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

svårt att svara på om just pioneer 1131 klarar alla sort hdmi in-enheter utan problem, de jag kan säga är att min 2 år gamla pioneer 1224 klarar allt i hdmi väg jag matar den med passthrough.

 

 

 

Jag har provat med olika datorer mediaspelare osv,, allt funkar. Men min 1224 är ju motsvarigheten idag på LX serien med de lite finare slustegen osv,,, och pioneer 1131 till hör fortfarande om jag fattat de rätt mellanklassen så jag vet inte hur passthrough funkar på dessa.

 

Nog svårt o svara på rent generellt då de kan skilja mycket på enheterna man kopplar in. 


Redigerat av hundrakg, 08 januari 2017 - 10:15.


#4

Postad 08 januari 2017 - 10:20

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

som exempel kan jag på min pioneer 1224 använda den som en hdmi växel när den står i standby, alltså skicka förbi alla hdmi signaler till tv med ljud o bild, dock så funkar inte detta på min onkyo receiver, den kan man bara ställa in och välja en källa in eller "last", så den kan inte användas som en hdmi växel.

 

man måste kolla upp i manualen om den fixar det eller inte.



#5

Postad 08 januari 2017 - 13:23

Jonas85
  • Jonas85
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Jo det är ju sant att det går år mer ström att köra pass-through, men ändå mindre än att alltid ha den igång som jag har nu.

 

Tyvärr har jag bara en utgång på grafikkortet, finns väl kanske nån HDMI splitter man kan lösa det med, men den drar väl kanske mer ström an receivern i standby.

 

Kollar man i databladet står det bara pass-through, inget om standby, både på LX serian och VSX serien.

Kollar man däremot i "Reference Guide" hittar jag detta: (Se bilder nedan)

Vore ju konstingt om VSX-1130 skulle klara det med inte 1131,

hittar ingen Reference Guide till den.

Bifogad fil  VSX serien.jpg   140,97K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  VSX serian2.jpg   180,82K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  VSX serien3.jpg   139,6K   1 Antal nerladdningar



#6

Postad 08 januari 2017 - 13:32

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
HDMI standby är inte gratis. Den drar mer ström än en avstängd förstärkare. Därför har jag alltid på förstärkaren när jag kopplar datorn till den. Min Yamaha CX-A5100 drar 0,1 W vid vanlig standby, ca 1,5 W vid HDMI standby.

 

Haha nej det blir väl max en 50-lapp per år vid 1.5W :-)



#7

Postad 08 januari 2017 - 13:35

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Prova Home meny/ 4 system setup/ e Hdmi setup/ Control On/ Standby Through LAST!

#8

Postad 08 januari 2017 - 13:58

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

Jo det är ju sant att det går år mer ström att köra pass-through, men ändå mindre än att alltid ha den igång som jag har nu.

 

Tyvärr har jag bara en utgång på grafikkortet, finns väl kanske nån HDMI splitter man kan lösa det med, men den drar väl kanske mer ström an receivern i standby.

 

Kollar man i databladet står det bara pass-through, inget om standby, både på LX serian och VSX serien.

Kollar man däremot i "Reference Guide" hittar jag detta: (Se bilder nedan)

Vore ju konstingt om VSX-1130 skulle klara det med inte 1131,

hittar ingen Reference Guide till den.

attachicon.gifVSX serien.jpg

attachicon.gifVSX serian2.jpg

attachicon.gifVSX serien3.jpg

 

Som jag tolkar den där texten "Ultra HD (4K/60p/4:4:4/24-bit) Pass through with HDCP 2.2" så släpper den igenom det formatet till TVn (videokretsarna i receivern klara antagligen inte av så hög datamängd) obehandlat till TV men det gör den bara när receivern när påslagen. 

 

Jag tror inte att den där texten har något med HDMI pass through i standby att göra.

 

Mvh,

  Ingvar



#9

Postad 08 januari 2017 - 14:07

Jonas85
  • Jonas85
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Nej precis, dit jag ville komma med det var bara att det inte står något mer än det, om pass-through, alltså inget alls om pass-through i standby. Däremot finns det ju med i Reference guiden, dock finns ingen referens guide till 1131.

Har mailat Pioneer, får se vad dom säger.



#10

Postad 08 januari 2017 - 14:54

Jonas85
  • Jonas85
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Hittade detta i manualen för 1131, så det ska fungera:

Bifogad fil  VSX 1131.jpg   373,18K   1 Antal nerladdningar



#11

Postad 08 januari 2017 - 15:45

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

Precis, då är frågan bara vad du har satt parametern HDMI Standby Through till?

 

I ditt fall ska det väl vara den HDMI-ingång/funktion som du har anslutit datorn till?

 

Då borde det funka!

 

Mvh,

  Inggvar



#12

Postad 08 januari 2017 - 19:52

Jonas85
  • Jonas85
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Min 527 stöder inte standby pass-through, hittar i alla fall inte något om det i manualen.

Har inte köpt 1131 ännu, vill vara säker att jag inte får samma problem innan.

Blir att shoppa i morgon...



#13

Postad 08 januari 2017 - 19:57

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

Lycka till!

 

Mvh,

  Ingvar



#14

Postad 08 januari 2017 - 21:26

Jonas85
  • Jonas85
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Tackar.

Återkommer om hur det fungerar till slut.



#15

Postad 05 mars 2017 - 13:07

Jonas85
  • Jonas85
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Fick svar av Pioneer efter X antal veckor. Enligt dom ska pass through i standby fungera både på 1131an och 527an vilket det bevisligen inte gör, så vet inte vad dom svamlar om.

 

Hur som hellst köpte jag 1131an och det fungerar. Dock beter sig datorn lite konstigt. Receivern skickar alltid ljudet vidare till TVn i standby, det funkar klockrent.

Däremot när jag 8 av 10 ggr slår på receivern hoppar den till "avslagen / inaktiv" i datorn. Startar jag om datorn eller går in i grafikkortsinställningarna och slår AV / PÅ ljud via HDMI så hoppar den tillbaka. Så det är väll nått i grafikkortet som känner av att signalen bryts när den växlar.






Även taggad med Dator, HDMI passthrough, pioneer, vsx-527, vsx-1131

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.