Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mesh wifi nät.

186 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Strong Range Extender (Accesspunkter, bryggor & repeatrar) 1 8,5 (9) Inga priser
Ubiquiti Networks AmpliFi HD (3-pack) (Routrar) 9 8,07 (13) 4 190:-
Netgear Orbi RBK50 Kit (2-pack) (Routrar) 7 6,6 (24) 6 695:-
Ubiquiti Networks AmpliFi HD Mesh Router (Routrar) 9 8,33 (17) 2 012:-
Linksys Velop WHW0301 (1-pack) (Routrar) 9 5,67 (2) 1 390:-
TP-Link Deco M5 Whole-Home WiFi System (3-pack) (Routrar) 2 7,52 (49) 2 139:-
Netgear Orbi RBK30 Kit (2-pack) (Routrar) 5 (0) Inga priser
TP-Link Deco M5 Whole-Home WiFi Router (1-pack) (Routrar) 9 7,5 (1) 899:-
Asus Lyra (3-pack) (Routrar) 6 4,59 (45) Inga priser
Google Wifi (3-pack) (Routrar) 7 7,94 (62) 2 167:-
Asus Lyra Mini (3-pack) (Routrar) 7 5,8 (9) Inga priser
3 relaterade trådar

#1

Postad 10 september 2017 - 15:01

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Fundera på skaffa ett Mesh wifi nät.
Men vilket?

#2

Postad 10 september 2017 - 15:13

Unregistered17177ab2
  • Unregistered17177ab2
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Du får väl läsa lite här på forumet, tex: https://www.minhembi...howtopic=332672



#3

Postad 10 september 2017 - 16:19

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Du får väl läsa lite här på forumet, tex: https://www.minhembi...howtopic=332672


Har läst den. De tar upp strongt produkterna. Frågan är hur den står sig mot tex decko m5
Hur är tex föräldrar kontrollen. Vill kunna begränsa barnas surf tid.

#4

Postad 10 september 2017 - 16:59

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Ett tips är att läsa recensionerna på amazon. Sortera fram de nyaste. Det har räckt för att avskräcka mig för närvarande. Produkter som fick bra recensioner när de kom har på senare tid fått kritik av användarna efter mjukvaruuppdateringar.

#5

Postad 10 september 2017 - 17:14

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Är det barnens surfande är det snarare routern än varje meshande accesspunkt du borde ställa in det i? Själv gjorde jag så i alla fall.

#6

Postad 10 september 2017 - 17:16

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Jag kan rekommendera Strong 1600 jag är väldigt nöjd med dem

#7

Postad 10 september 2017 - 17:21

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 1
Skaffade en Ubiquity Ac pro för ett par veckor sedan. Sjukt nöjd! Slängde ut ett antal repeaters och routrar som inte längre behövs. Nu har vi en accesspunkt för hela huset och det finns täckning överallt, 190m2 i tre plan.
Skulle jag vilja lasta av den om belastningen ökar kommer jag att komplettera med en ytterligare apa i samma serie fast litet billigare.

/R

#8

Postad 10 september 2017 - 17:45

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Är det barnens surfande är det snarare routern än varje meshande accesspunkt du borde ställa in det i? Själv gjorde jag så i alla fall.


För mig blir bara begränsningen på routerns wifi. Ansluter de sig till min wifi brygga (asus pr-n12) så har blir det ingen begränsning.

Ett tips är att läsa recensionerna på amazon. Sortera fram de nyaste. Det har räckt för att avskräcka mig för närvarande. Produkter som fick bra recensioner när de kom har på senare tid fått kritik av användarna efter mjukvaruuppdateringar.


Låter inte bra. Ska kolla upp detta. Men känns som detta blir större och större även för privat personer. Strong och deco m5 ligger ju bra i pris.

#9

Postad 10 september 2017 - 18:10

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Jag kan rekommendera Strong 1600 jag är väldigt nöjd med dem


Är den lätt att förstå.

Vill ha upnp funktion, min router har upnp server kommer strong åt den om den kopplas med kabel till den.

Har strong begränsa surftid funktion?

#10

Postad 10 september 2017 - 21:42

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Vill ha upnp funktion, min router har upnp server kommer strong åt den om den kopplas med kabel till den.

 

Varför skulle Strong vilja göra det ?



#11

Postad 11 september 2017 - 05:51

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Är den lätt att förstå.
Vill ha upnp funktion, min router har upnp server kommer strong åt den om den kopplas med kabel till den.
Har strong begränsa surftid funktion?


Strong kommer åt upnp från din router.
Den har inte någon funktion att begränsa surftid, Strong har egentligen inga funktioner av den typen utan skapar bara ett enligt mitt tycke ett mycket bra wifi-nätverk med automatisk QOS ( bandbredskontroll ) och automatiks klientstyrning som ser till att man är uppkopplad den smartaste vägen genom sitt nätverk. Varje enhet har även en Audio out och kan användas som AirPlay klient i övrigt är det din router som sätter upp regler för nätverket.

#12

Postad 11 september 2017 - 06:09

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Så är det väl i de flesta (alla?) Ap-erna i semiproffssegmentet? Deras uppgift är begränsad till att fixa wifi bättre än vanliga konsumentroutrar och det gör de med råge. Sedan säljs en del lösningar i paket med en enhet som även är router men då brukar det dra iväg prismässigt. Har som sagt en Ubiquity-ap kopplad till en Asus Ac66. Asusen står för alla inställningar och regler för hur det ska funka. Ubiquityn står för wifi.

/R

#13

Postad 11 september 2017 - 08:24

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Så är det väl i de flesta (alla?) Ap-erna i semiproffssegmentet? Deras uppgift är begränsad till att fixa wifi bättre än vanliga konsumentroutrar och det gör de med råge. Sedan säljs en del lösningar i paket med en enhet som även är router men då brukar det dra iväg prismässigt. Har som sagt en Ubiquity-ap kopplad till en Asus Ac66. Asusen står för alla inställningar och regler för hur det ska funka. Ubiquityn står för wifi.

/R

Jo, det var vad jag var inne på. En ap har som du säger i regel inte den funktionen om man inte går in i proffssegmentet. Själv har jag aerohive hemma och de kan man göra sådana regler i, men då kostar de oerhört mycket mer än ubiquity också.


Hur som helst hade jag ändå all tidsbegränsning i min brandvägg. Lite överkurs, men då barnen använde ett annat ssid/vlan kunde jag också styra access till plex-servern med andra tider. (De fick en timme till med Plex för att kunna se tv-serier).

#14

Postad 11 september 2017 - 08:50

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

  • 2 231 inlägg
  • 0
Om man vill begränsa och hålla koll på barnen så är ju tillbehöret Disney Circle ett bra alternativ att koppla på sitt nätverk. Ska fungera med de första routers på marknaden.

https://meetcircle.com

Kommer själv köpa den när barnen blir äldre.

#15

Postad 11 september 2017 - 09:07

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Är den lätt att förstå.
Vill ha upnp funktion, min router har upnp server kommer strong åt den om den kopplas med kabel till den.
Har strong begränsa surftid funktion?

Den är väldigt lätt att förstå, om man inte vill behöver man inte göra något mer än trycka på WPS för att para det antal enheter man vill ha. Men vill man ändra typ SSID, wifi och/eller admin lösen, fast IP, DNS eller så så är det enkelt.

Bifogad fil(er)



#16

Postad 11 september 2017 - 09:35

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Om man vill begränsa och hålla koll på barnen så är ju tillbehöret Disney Circle ett bra alternativ att koppla på sitt nätverk. Ska fungera med de första routers på marknaden.

https://meetcircle.com

Kommer själv köpa den när barnen blir äldre.

 

Smart grej, synd bara att den sätter sig som proxy eller liknande i ditt nätverk, så att den (och skaparen) vet *allt* om dina surfvanor.

Lite storebrorsvarning där, IMHO ;)



#17

Postad 11 september 2017 - 10:19

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Tack för alla svar. Kanske även jag ska slå till på en strong. Är ju ganska nöjd med min asus router.
Räcker en strong för att utöka wifi:t eller behövs två. En med kabel till routern och en för att utöka wifi.

Att jag undra över föräldrar kontroll är att deco m5 har den funktion.

Redigerat av Ochåäö, 11 september 2017 - 10:29.


#18

Postad 11 september 2017 - 10:29

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Tack för alla svar. Kanske även jag ska slå till på en strong. Är ju ganska nöjd med min asus router.
Räcker en strong för att utöka wifi:t eller behövs två. En med kabel till routern och en för att utöka wifi brygga.
Att jag undra över föräldrar kontroll är att deco m5 har den funktion.


Alla MESH produkter bygger på minst två enheter det blir liksom ingen samverkan mellan 1 & 0 enheter.
Du kan använda en Strong som repeater/extender men du får inte alla de fördelar som MESH och automatisk klientstyrning ( roaming ) mm ger.

#19

Postad 11 september 2017 - 13:10

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Skaffade en Ubiquity Ac pro för ett par veckor sedan. Sjukt nöjd! Slängde ut ett antal repeaters och routrar som inte längre behövs. Nu har vi en accesspunkt för hela huset och det finns täckning överallt, 190m2 i tre plan.
Skulle jag vilja lasta av den om belastningen ökar kommer jag att komplettera med en ytterligare apa i samma serie fast litet billigare.

/R


Hur är Ubiquity hört att den är lite komplicerad i användandet. Och ska även behövas en dator.

#20

Postad 11 september 2017 - 13:25

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Hur är Ubiquity hört att den är lite komplicerad i användandet. Och ska även behövas en dator.


De är bra men de kräver mer konfigurerade plus som personligen tycker är det största problemet, varje AP måste anslutas med kabel Strong som jag har är mycket enklare att få igång och bara första behöver anslutas till router med kabel.

#21

Postad 11 september 2017 - 14:06

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

De är bra men de kräver mer konfigurerade plus som personligen tycker är det största problemet, varje AP måste anslutas med kabel Strong som jag har är mycket enklare att få igång och bara första behöver anslutas till router med kabel.


Där gick den bort. Har bara möjlighet till kabelanslutning vid inkommande fiber.
Ingen som har något om tp-link deco m5.

#22

Postad 11 september 2017 - 15:01

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Då kan jag inflika att min Ubiqity Amplifi är nog bland det enklaste man kan ha att göra med och är allt annat än krånglig. Allt styrs via en app och meshnoderna är bara att plugga direkt in i valfritt vägguttag så hittar de varandra automatiskt och inga sladdar behövs.

Så enda kabeln som behövs är från ditt nätuttag i väggen och in i routern, thats it.

Min tidigare Asus var bra mycket mer konfigurering med.
Dock har jag ingen erfarenhet av deras Unfifi AP's och hur ev krångliga de är eller inte. Men Amplifi var lite som alla Apple fantaster brukar säga, "det bara funkar".

Redigerat av masse70, 11 september 2017 - 15:05.


#23

Postad 11 september 2017 - 15:13

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Hos mig är Strong 1600 så effektiv att jag bara behöver en. Stängde av WiFi i Telia-routern också.

 

128 kvm och tjocka betongväggar.



#24

Postad 11 september 2017 - 15:14

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Då kan jag inflika att min Ubiqity Amplifi är nog bland det enklaste man kan ha att göra med och är allt annat än krånglig. Allt styrs via en app och meshnoderna är bara att plugga direkt in i valfritt vägguttag så hittar de varandra automatiskt och inga sladdar behövs.

Så enda kabeln som behövs är från ditt nätuttag i väggen och in i routern, thats it.

Min tidigare Asus var bra mycket mer konfigurering med.
Dock har jag ingen erfarenhet av deras Unfifi AP's och hur ev krångliga de är eller inte. Men Amplifi var lite som alla Apple fantaster brukar säga, "det bara funkar".


Är det denna du tänker på?
https://www.kjell.co...AiABEgJKKvD_BwE

Hur blir det med upnp server och surfbegränsning? Görs det i Ubiqity eller sköter en router detta.

#25

Postad 11 september 2017 - 15:34

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Är det denna du tänker på?https://www.kjell.co...AiABEgJKKvD_BwE
Hur blir det med upnp server och surfbegränsning? Görs det i Ubiqity eller sköter en router detta.


Det är denna jag har:



Vad gäller dina andra frågor är det inget jag har satt mig in i eller har behov av, men lär väl vara enkelt att ta reda på. Har inget rakt eler snabbt svar där i skrivande stund.

Kamske finns svar i denna .pdf: https://www.google.s...UFLdYb9nqi6uXug


Redigerat av masse70, 11 september 2017 - 15:41.


#26

Postad 11 september 2017 - 15:37

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0

Hur är Ubiquity hört att den är lite komplicerad i användandet. Och ska även behövas en dator.

 

Behövs ingen dator för att bara sätta upp en AP. Ubiquitys app räcker till detta. Det går även att utöka nätet genom att ansluta fler APor som wireless downlinks eller köpa mesh-APor. Då tror jag dock man behöver kunna köra programvaran för att få igång det.

 

Jag tror att det finns många bra produkter där ute, Strong, Deco, Oribi och allt vad de heter. Det viktigaste är nog att komma in på prylarna som är litet vassare än alltiett-routers runt tusingen från Asus, Netgear, D-link m.fl.

 

I mitt nät har nu ALLA enheter minst/runt 50Mbit/s (Bredbandskollen) både upp och ned i HELA huset. Sedan finns det någon slags kvalitet i uppkopplingen som är litet svår att ta på. Det känns stabilt helt enkelt.

 

Det är ju inte utan att man blir sugen på att sätta upp fler prylar bara-för-att när man tittar igenom produktkatalogen. Som sagt inget som behövs hos mig i dagsläget men...

https://unifi-sdn.ubnt.com/

 

/r



#27

Postad 11 september 2017 - 16:09

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Ja, man kan köra mesh via ubiquity. Upp till fem enheter kan anslutas till en central via mesh. Dock blir det inte optimalt då en radio går åt till det. Har man flera enheter så delar de dessutom hastigheten på mesh (Men så är det för alla iofs).

Trådar till aps är alltid bäst

#28

Postad 11 september 2017 - 17:22

Natal
  • Natal
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
Har 2st strong 1600 i mitt hus på 144kvm, fungerar helt underbart.

Kopplade in allt på 5 min och allt bara fungerar. Hade 3 ssid för att styra vissa enheter på rätt ap, men nu med ett ssid och allt sköts automatiskt.

#29

Postad 11 september 2017 - 17:45

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Har 2st strong 1600 i mitt hus på 144kvm, fungerar helt underbart.
Kopplade in allt på 5 min och allt bara fungerar. Hade 3 ssid för att styra vissa enheter på rätt ap, men nu med ett ssid och allt sköts automatiskt.

Hur upplever ni med Strong att överlämning mellan accesspunkterna fungerar? Finns s k "backhaul over Ethernet" om man sitter på trådat nät i villan?

Test: https://pcforalla.id...strong-extender

Redigerat av Saturnus, 11 september 2017 - 17:45.


#30

Postad 11 september 2017 - 18:39

Natal
  • Natal
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
Har inte märkt något när jag rör mig i huset med mobilen, alltid bra signal.

#31

Postad 11 september 2017 - 19:17

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0

För att Mesh nätverk skall bli något annat en AP med lite extenders krävs att det finns flera radio kanaler som används.

Det räcker inte med 2 (en 2.4GHz och en 5GHz) som en AP har utan de behövs minst en till.

Denna bör vara 5GHz om det skall bli någon fart på det.

 

De flesta som kallar sig Mesh har detta.

Huruvida Strong har det kan jag inte avgöra eftersom dokumentation är väldigt knapphändig och jag har inte sett några riktiga tester av det.

Idg's tester är inte mycket att hänga i julgranen. Mest allmänt svammel.

Personligen är jag misstänksam mot Thomson, som tillverkar Strong, men det beror nog på all värdelösa TV boxar från dem.

 

När man tittar på de tester av Mesh som Smallnetbuilder har gjort så verkar de flesta Mesh vara misslyckade.

Farten när man kopplar upp sig mot andra noden är ungefär hälften jämfört mot första noden.

Undantaget verkar vara Netgear Orbi, denna är dock inte en riktig Mesh eftersom man bara kan ansluta noder till den första noden.

 

För att roaming skall fungera fullt ut så skall system ha 802.11r/v/k implementerat.

Det är alltid klienten som bestämmer vilken nod den skall koppla upp sig mot.

 



#32

Postad 11 september 2017 - 22:46

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

För att Mesh nätverk skall bli något annat en AP med lite extenders krävs att det finns flera radio kanaler som används.
Det räcker inte med 2 (en 2.4GHz och en 5GHz) som en AP har utan de behövs minst en till.
Denna bör vara 5GHz om det skall bli någon fart på det.

De flesta som kallar sig Mesh har detta.
Huruvida Strong har det kan jag inte avgöra eftersom dokumentation är väldigt knapphändig och jag har inte sett några riktiga tester av det.
Idg's tester är inte mycket att hänga i julgranen. Mest allmänt svammel.
Personligen är jag misstänksam mot Thomson, som tillverkar Strong, men det beror nog på all värdelösa TV boxar från dem.

När man tittar på de tester av Mesh som Smallnetbuilder har gjort så verkar de flesta Mesh vara misslyckade.
Farten när man kopplar upp sig mot andra noden är ungefär hälften jämfört mot första noden.
Undantaget verkar vara Netgear Orbi, denna är dock inte en riktig Mesh eftersom man bara kan ansluta noder till den första noden.

För att roaming skall fungera fullt ut så skall system ha 802.11r/v/k implementerat.
Det är alltid klienten som bestämmer vilken nod den skall koppla upp sig mot.

Strong fungerar riktigt och roamingen funger perfekt och stabilt enligt min upplevelse.
Thomson tillverkar ingenting det är ett varumärke med olika producenter inom olika produktkategorier som har licens att använda varumärket ex " Thomson TV " tillverkades av TCL som har licensen att använda Thomson varumärket på TV

Här är lite förklaring kring roaming på Strong 1600.

For best wireless network performance, it is as crucial to associate clients to right AP as client traffic routing. However steering a client purely based on link phy-rates to the AP it would connect would not give optimum performance in multi-AP environments. Path-aware, end to end cost calculation is necessary to make the right decision. Strong Client Steering technology calculates end-to-end throughput for all potential client-AP associations and decides the best AP for each client optimizing performance. While clients which support 802.11v are guided leveraging the standard, legacy clients are also managed efficiently through Strong Steering engine’s guiding actions. Strong Steering is completely client agnostic and requires no client side component.

Redigerat av OMD28, 11 september 2017 - 22:56.


#33

Postad 12 september 2017 - 09:38

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Hur upplever ni med Strong att överlämning mellan accesspunkterna fungerar? Finns s k "backhaul over Ethernet" om man sitter på trådat nät i villan?

Test: https://pcforalla.id...strong-extender


Körde med Strong förut.. 3 enheter och det var det värsta jag varit med om. Fungerade fint till en början men sen började problemen. Vid övergångar så frös bilden i streaming.. ibland stod den bara och ladda. Chromecast kunde jag knappt använda, kopplade ner titt som tätt.

Hade hem en IT kille ifrån stan som skulle felsöka och kolla.. utrustning byttes ut, bytte router men ingen skillnad. Ändrade kanaler för wifi men inget hjälpte så det blev helt 100% bra.

Slutade med att jag sålde av enheterna och bytte till TP-Link Deco M5 istället. Nu har jag endast 2 enheter och allting flyter på utmärkt!

Men många som är nöjda med Strong, men jag är inte en av dem.

#34

Postad 12 september 2017 - 09:59

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Körde med Strong förut.. 3 enheter och det var det värsta jag varit med om. Fungerade fint till en början men sen började problemen. Vid övergångar så frös bilden i streaming.. ibland stod den bara och ladda. Chromecast kunde jag knappt använda, kopplade ner titt som tätt.
Hade hem en IT kille ifrån stan som skulle felsöka och kolla.. utrustning byttes ut, bytte router men ingen skillnad. Ändrade kanaler för wifi men inget hjälpte så det blev helt 100% bra.
Slutade med att jag sålde av enheterna och bytte till TP-Link Deco M5 istället. Nu har jag endast 2 enheter och allting flyter på utmärkt!
Men många som är nöjda med Strong, men jag är inte en av dem.

Det känns lite konstig att det kan var så stor skillnad, jag har haft mina i ca 2 år och har liksom slutat tänka på att wifi kan vara ett problem det bara funkar och funkar helt utan problem och över gångarna funkar hur bra som helst och snabbt utan minsta problem för mig. Kolla bifoga film, som är helt ovetenskapli men ändå visar att det funkar för mig ( shit det lät som vitaepro reklam, sorry ) min iPad slutar på AA-57 och jag går runt på 118 kvm i två plan och den byter snabbt och helt utan problem.
Kan dina varit konfigurerade som extender i stället för som AP var alla utom första trådlösa?

Bifogad fil(er)



#35

Postad 12 september 2017 - 10:06

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Hur upplever ni med Strong att överlämning mellan accesspunkterna fungerar? Finns s k "backhaul over Ethernet" om man sitter på trådat nät i villan?
Test: https://pcforalla.id...strong-extender


Det har kommit uppdatering av mjukvaran sedan den testen som bl.a åtgärdat det

#36

Postad 12 september 2017 - 10:42

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Körde med Strong förut.. 3 enheter och det var det värsta jag varit med om. Fungerade fint till en början men sen började problemen. Vid övergångar så frös bilden i streaming.. ibland stod den bara och ladda. Chromecast kunde jag knappt använda, kopplade ner titt som tätt.

Hade hem en IT kille ifrån stan som skulle felsöka och kolla.. utrustning byttes ut, bytte router men ingen skillnad. Ändrade kanaler för wifi men inget hjälpte så det blev helt 100% bra.

Slutade med att jag sålde av enheterna och bytte till TP-Link Deco M5 istället. Nu har jag endast 2 enheter och allting flyter på utmärkt!

Men många som är nöjda med Strong, men jag är inte en av dem.


Trevligt med en som använder deco m5.
Hur stort bor du?
Hur långt mellan enheterna har du?
Kör du trådat till båda enheterna?
Slås 2,4 och 5 bandsnätet ihop till ett wifi nät eller blirt det två(ett 2,4 och ett 5)

#37

Postad 12 september 2017 - 11:16

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Trevligt med en som använder deco m5.
Hur stort bor du?
Hur långt mellan enheterna har du?
Kör du trådat till båda enheterna?
Slås 2,4 och 5 bandsnätet ihop till ett wifi nät eller blirt det två(ett 2,4 och ett 5)


Bor på ca 120kvm. Med källare.

Jag kör trådat till första enheten. Sen placerades den andra enheten ut med hjälp av dioden på enheten. Så den befinner sig ca 8-9m ifrån den första.

Ser bara ett Wifi nät. Så antar den snappar upp det bästa. Var IT killen som installerade allting åt mig. Har en app på telefonen där man får notiser om nya enheter kopplas upp etc. Tuggar på fint iaf ☺

#38

Postad 12 september 2017 - 11:46

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Deco M5 har väl inget dedikerat band för backhaul eller? Samsas väl med övrig trafik som borde ha en effekt på hastigheten.

#39

Postad 12 september 2017 - 11:54

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Deco M5 har väl inget dedikerat band för backhaul eller? Samsas väl med övrig trafik som borde ha en effekt på hastigheten.


Samma gäller Strong, men det påverkar inte på något vis så det märks en kompis har 1000 Mbit lina och ligger på mellan 600-800 Mbit med Strong. Men hastigheten som sådan är inte intressant tycker jag.
Det jag gillar är att det bara funkar och funkar och att det inte buffrar och laggar när man streamar och att min son är nöjd med online spelande på sin PS4 som iofs är ansluten med en kabel till en Strong men den är trådlös till resten av nätverket.

Läs senaste numret av Hemmabiotidningen där de testar Strong 1700 med nästa magiskt bra resultat tycker jag fast jag själv är helt nöjd med mina. De testar med 2 st Strong 1700 och lyckas enligt vad de skriver streama UHD i ett hus på 140 kvm och i ett hus på 100 kvm som ligger 50 meter bort.

#40

Postad 12 september 2017 - 14:58

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Har gallrat ut två system jag ska läsa på om ubiquiti amplifi samt deco m5. Då dessa prylar även har lite router funktionen med bla tidsbegränsad surf.
Hoppas då kunna plocka bort en router(asusen) då jag är lite låsta att ha kvar banhofs router då den har iptelefon.
Banhofen har jag för mig även har upnp server men ingen surfbegränsning funktion.

#41

Postad 12 september 2017 - 16:36

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Det är denna jag har:



Vad gäller dina andra frågor är det inget jag har satt mig in i eller har behov av, men lär väl vara enkelt att ta reda på. Har inget rakt eler snabbt svar där i skrivande stund.

Kamske finns svar i denna .pdf: https://www.google.s...UFLdYb9nqi6uXug


Hur är räckvidden på huvudenheten?
Läste en artikel där den verka ganska slö.

https://pcforalla.id...uiti-amplifi-hd

Redigerat av Ochåäö, 12 september 2017 - 16:41.


#42

Postad 12 september 2017 - 18:04

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

För att Mesh nätverk skall bli något annat en AP med lite extenders krävs att det finns flera radio kanaler som används.
Det räcker inte med 2 (en 2.4GHz och en 5GHz) som en AP har utan de behövs minst en till.
Denna bör vara 5GHz om det skall bli någon fart på det.

De flesta som kallar sig Mesh har detta.
Huruvida Strong har det kan jag inte avgöra eftersom dokumentation är väldigt knapphändig och jag har inte sett några riktiga tester av det.
Idg's tester är inte mycket att hänga i julgranen. Mest allmänt svammel.
Personligen är jag misstänksam mot Thomson, som tillverkar Strong, men det beror nog på all värdelösa TV boxar från dem.

När man tittar på de tester av Mesh som Smallnetbuilder har gjort så verkar de flesta Mesh vara misslyckade.
Farten när man kopplar upp sig mot andra noden är ungefär hälften jämfört mot första noden.
Undantaget verkar vara Netgear Orbi, denna är dock inte en riktig Mesh eftersom man bara kan ansluta noder till den första noden.

För att roaming skall fungera fullt ut så skall system ha 802.11r/v/k implementerat.
Det är alltid klienten som bestämmer vilken nod den skall koppla upp sig mot.

Har försökt påpeka sådana saker, men framförallt de med strong vägrar erkänna sådant. Ubiquity som jag kört med har ingen extra radio, så det blir absolut hastighetsbegränsning när man kör mesh (så jag körde trådar till accesspunkterna).

Hur som helst. Kul att läsa från någon som verkligen kan trådlöst.

Själv ska jag flytta till en mindre lägenhet från ett stort hus så nu blir det nog bara en accesspunkt.

#43

Postad 13 september 2017 - 08:17

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Har försökt påpeka sådana saker, men framförallt de med strong vägrar erkänna sådant. Ubiquity som jag kört med har ingen extra radio, så det blir absolut hastighetsbegränsning när man kör mesh (så jag körde trådar till accesspunkterna).
Hur som helst. Kul att läsa från någon som verkligen kan trådlöst.
Själv ska jag flytta till en mindre lägenhet från ett stort hus så nu blir det nog bara en accesspunkt.


Vad vägrar de som äger Strong erkänna? Har du testat Strong eller " vet " du bara att vi som har Strong har fel?

#44

Postad 13 september 2017 - 09:04

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Hur är räckvidden på huvudenheten?
Läste en artikel där den verka ganska slö.

https://pcforalla.id...uiti-amplifi-hd

Den räcker och blir över för mina behov iaf, har en lgh på 90 kvm och har tom täckning ut på tomten runt hörnet av huset och ytterväggarna är väldigt tjocka.

 

Finns garanterat snabbare saker därute, men för mig var det helheten (inkl estetik, slippa kablar, smidighet osv) som gjorde att jag köpte den.



#45

Postad 13 september 2017 - 11:00

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Den räcker och blir över för mina behov iaf, har en lgh på 90 kvm och har tom täckning ut på tomten runt hörnet av huset och ytterväggarna är väldigt tjocka.

 

Finns garanterat snabbare saker därute, men för mig var det helheten (inkl estetik, slippa kablar, smidighet osv) som gjorde att jag köpte den.

Är den täckningen bara med huvudenheten???

Eller är det med mesh antennerna(mesh Point) utplasserade?

hur lång är det från huvudenheten till första antennen isåfall?



#46

Postad 13 september 2017 - 11:03

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Det är med två meshar utplacerade som ingår.

 

Är väl typ 4-5 meter mellan routern och första antennen om jag får gissa.



#47

Postad 13 september 2017 - 14:34

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Vad vägrar de som äger Strong erkänna? Har du testat Strong eller " vet " du bara att vi som har Strong har fel?

bara Hur Wifi fungerar idag. Eller vilka begränsningar som enterpriseprodukter får rätta sig efter, men som inte gäller strong.

#48

Postad 13 september 2017 - 14:46

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

bara Hur Wifi fungerar idag. Eller vilka begränsningar som enterpriseprodukter får rätta sig efter, men som inte gäller strong.


Jag talar inte mot det tankesättet, men är det uteslutet att MESH kan öppnås med ett annat protokoll än " standard "
Jag säger inte att det är så för jag varken kan eller vet tillräckligt, men efter att haft Strong i typ två år så bryr jag mig inte hur eller om det ens kan funka eftersom det funkar hos mig.

#49

Postad 13 september 2017 - 18:47

Natal
  • Natal
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
Om man inte är intresserad av det tekniska "backhaul" mm och vill ha en produkt som man kopplar in och glömmer att den är där så rekommenderar jag strong.

#50

Postad 14 september 2017 - 13:46

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Hur blir det om man kan ansluta tex strong eller deco m5 med kabel från routern.

Både bli starkare wifi om det går kabel även till en wifi-förlängare?

om wifi på router och strong är på samarbetar dom eller blir det två olika nät?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.