Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Processorval, Xilica eller annat?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 oktober 2018 - 07:31

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Kör idag en MiniDSP 10x10hd för att dela mina tre aktiva fronthögtalare samt basar.
”Tyvärr” är det väldigt hög känslighet på anläggningen, en bit över 100dB. Vilket gör att an får lite hörbart brusgolv från DSP:n. Mest i musik, i film är det inget man hinner reflektera över.

Så nu testar jag passiva filter i helgen. Om nu detta inte skulle falla väl ut så letar jag efter en annan DSP. Xilica 4080 XP alternativt XD är något jag kollat på.

Någon som testat dessa mot varann och kan uttala sig om SNR på dessa? Finns det något annat alternativ som inte kostar som en mindre bil?
Drömmen hade varit en Trinnov 16 för att dela direkt i en bioprocessor men den slanten lägger jag inte.

Tacksam för alla tips och input!

#2

Postad 28 oktober 2018 - 08:53

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Vad har du för högtalare/slutsteg?

Hur man hanterar gain på AD/DA är superviktigt, fast vissa minidsp brusar mer än andra.

Har du kollat på deras forum?

 

Jag hade NanoAvr innan (hdmi in/ut) kopplat till ett system med en känslighet på +100db utan brusproblem.

När jag hoppade Dirac hade jag två Nano i serie också utan problem.

När jag sedan ville ha Dirac o Atmos (Nad 758v3) så köpte jag 3 st BSS aktiva filter o dom gjorde ett riktigt bra jobb som filter jämfört mot digitalt filter.

Se galleriet för bilder.

 

Xilica har jag hört mycket bra om du har även BSS BLU tyvärr är båda alternativen kostsamma...



#3

Postad 28 oktober 2018 - 16:23

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Vad har du för högtalare/slutsteg?
Hur man hanterar gain på AD/DA är superviktigt, fast vissa minidsp brusar mer än andra.
Har du kollat på deras forum?
 
Jag hade NanoAvr innan (hdmi in/ut) kopplat till ett system med en känslighet på +100db utan brusproblem.
När jag hoppade Dirac hade jag två Nano i serie också utan problem.
När jag sedan ville ha Dirac o Atmos (Nad 758v3) så köpte jag 3 st BSS aktiva filter o dom gjorde ett riktigt bra jobb som filter jämfört mot digitalt filter.
Se galleriet för bilder.
 
Xilica har jag hört mycket bra om du har även BSS BLU tyvärr är båda alternativen kostsamma...


Jag har Acoustic Elegance TD12M som mid och Beyma TPL150-H som diskant. Steg är tre stycken Crown XLi 800, ett till vardera front/centern och ena kanalen driver en mid och den andra kanalen en diskant.
Fyra stycken Acoustic Elegance TD18H+ som subwoofers/nedre mellan, drivna av ett Inuke 6000 DSP.

Jo jag har läst runt lite och insett att jag inte är ensam. Hade jag kört mer normal känslighet på högtalarna, typ 86-92dB så hade jag förmodligen inte alls stört mig lika mycket på det heller. Sen visst, en del gainoptimering kan säkerligen göras.

Jag ska kolla in ditt galleri samt BBS BLU!

#4

Postad 28 oktober 2018 - 16:57

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Har du ändrat känsligheten in på slutstegen?

Där kan vara en del att hämta.



#5

Postad 30 oktober 2018 - 12:06

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Har du ändrat känsligheten in på slutstegen?

Där kan vara en del att hämta.

 

Jag ska kolla upp hur jag ställt in sakerna, återkommer! :)



#6

Postad 31 oktober 2018 - 15:40

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
1.4V ut på Crownstegen.

Volymen på kanalerna som går ut på pre-out på Onkyon mot Minidsp:n är satt rätt högt, typ +10dB. RCA-ut lämnar 4.6V.

Internt i DSP:n är volymen rätt orörd, bara mindre justeringar för att få nivån jämn mellan kanalerna.

Jumprarna inne i dsp:n är orörda vilket ska innebära 2V på input (obalanserat in) och 4V ut (balanserat).

In går att ändra till 0.9V och ut till 8V tydligen.

Redigerat av Jonas__W, 31 oktober 2018 - 15:41.


#7

Postad 31 oktober 2018 - 16:59

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

8V ut, det är en hel del!!



#8

Postad 01 november 2018 - 10:32

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

8V ut, det är en hel del!!

 

Yes. Jag har bara ställt in sakerna ovan enligt rekommendationer. Ska inte påstå att jag vet hur det ska kombineras för bästa resultat.

Det enda jag utelämnat är gain ser jag. Jag har gainvreden på stegen enligt följande:

 

~40% av max på diskant och 100% gain på midbasens kanal.

Detta pga skillnaden i känslighet. Hade det varit bättre att ställa båda på typ 50% och sen gå in i MiniDSP:n och dra ned utnivån på midbasarna så att de matchar diskanten?



#9

Postad 01 november 2018 - 14:51

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Jag hade tidigare en Xilica XP-8080 som jag använde till mitt forna OB bygge.

Körde som du med MiniDSP innan och det blev en rejäl ljudmäsig uppgradering med Xilica.

Dock hade även jag tokhög känslighet och led av rätt mkt brus...Blev en aning bättre med Xilica men försvann aldrig helt.

Misstänker dock att problemet var för att jag körde med en AVR förstärkare som steg och omvandlare XLR-RCA  (hade nada brus på subbarna dock som drevs av ett LAB steg fullbalanserat)


Redigerat av robert293, 01 november 2018 - 15:23.


#10

Postad 01 november 2018 - 15:45

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Låter som att Xilica skulle vara något för mig. Ingen som testat XD mot XP? Skiljer ju en bra slant mellan dom.

#11

Postad 01 november 2018 - 18:10

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Yes. Jag har bara ställt in sakerna ovan enligt rekommendationer. Ska inte påstå att jag vet hur det ska kombineras för bästa resultat.

Det enda jag utelämnat är gain ser jag. Jag har gainvreden på stegen enligt följande:

 

~40% av max på diskant och 100% gain på midbasens kanal.

Detta pga skillnaden i känslighet. Hade det varit bättre att ställa båda på typ 50% och sen gå in i MiniDSP:n och dra ned utnivån på midbasarna så att de matchar diskanten?

Jag hade satt gainen så högt det gick på minidsp o justerat resten på stegen, i den mån det gick.

Hade även testat att justera volten upp och ner för att se hur det påverkar.



#12

Postad 16 mars 2021 - 22:44

jonas_j
  • jonas_j
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Gammal tråd men jag sitter i en mkt liknande situation. TD12M och BCL 250 horndisknt. Brusar rejält med miniDSP 10x10 och T-amp E800 steg. Kom du nånstans med detta?



#13

Postad 18 mars 2021 - 20:47

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 1
Ja, jag hittade en Xilica till bra pris och slog till. Det blev betydligt bättre gällande brusnivån. Däremot så är väl gui:t som att gå tillbaka till stenåldern, men det gör det de ska.

Tror det är begränsat till 20Hz med om jag minns rätt. Men jag kör Dirac så jag justerar ju under 20Hz där oavsett.

Att tänka på är ju att Xilican inte kan ställa in olika ingångskänsligheter som MkniDSP kan. Så har du inte hög utnivå från din receiver eller försteg så kan det bli en dålig matchning.

#14

Postad 22 mars 2021 - 17:07

jonas_j
  • jonas_j
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Ja, jag hittade en Xilica till bra pris och slog till. Det blev betydligt bättre gällande brusnivån. Däremot så är väl gui:t som att gå tillbaka till stenåldern, men det gör det de ska.

Tror det är begränsat till 20Hz med om jag minns rätt. Men jag kör Dirac så jag justerar ju under 20Hz där oavsett.

Att tänka på är ju att Xilican inte kan ställa in olika ingångskänsligheter som MkniDSP kan. Så har du inte hög utnivå från din receiver eller försteg så kan det bli en dålig matchning.

Ok, tack för svar. Jag är lite inne på att testa med ett annat försteg i första hand. Min Marantz SR7013 är bra men drömmer om något värre framöver. (typ Emotiva). Ska läsa på om andra förstegs utnivåer. Ska oxå överväga mer hifi-betonade slutsteg istället för T-Amp E800 jag kör nu. 6 kanaler gör ju dock att kostnaden drar...





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.