Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pro-Ject Skivspelare

139 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pro-Ject Debut III (Skivspelare) 1 8,57 (13) 2 990:-
Pro-Ject RPM 5 (Skivspelare) 1 8,82 (10) Inga priser
Pro-Ject RPM 9.1 (Skivspelare) 1 8,75 (3) Inga priser
Pro-Ject 1Xpression III (Skivspelare) 1 8,25 (3) Inga priser
Pro-Ject RPM 1 (Skivspelare) 1 7,67 (2) Inga priser
Pro-Ject RPM 6.1 SB (Skivspelare) 1 8 (2) Inga priser
Pro-Ject RPM 1.3 Genie OM 3E (Skivspelare) 3 8,83 (11) Inga priser
Pro-Ject RPM 10.1 Evolution (Skivspelare) 1 7,5 (1) 51 990:-
Pro-Ject RPM 9.2 Evolution (Skivspelare) 1 8 (2) Inga priser
Pro-Ject Debut Carbon Esprit (Skivspelare) 7 8,72 (17) Inga priser
Pro-Ject Debut III Esprit (Skivspelare) 1 8 (2) Inga priser
9 relaterade trådar

#1

Postad 24 juni 2010 - 14:46

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Tänkte vi kunde ha en tråd för Pro-Ject spelare.

Jag har nyss köpt en Pro-Ject RPM5 och har Grado Prestige Gold1 pickup.

Redigerat av jonasprivate, 24 juni 2010 - 14:51.


#2

Postad 26 juni 2010 - 09:32

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Bra initiativ, nu finns en samlad tråd både för Rega och Pro-Ject. Jag har alltid gillat designen på deras spelare.

#3

Postad 27 juni 2010 - 01:14

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Och jag som sagt köpt en Pro-Ject Xpression III

Får den nte förrän nästa vecka och återkommer då med mina intryck

Håller just nu på att samla ihop lite Vinyl att spela och har redan gjort lite fynd :P

#4

Postad 27 juni 2010 - 18:15

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0

Och jag som sagt köpt en Pro-Ject Xpression III

Får den nte förrän nästa vecka och återkommer då med mina intryck


Jag hade tidigare en Pro-Ject Xpression III i comfort-varianten. Den kom med en förmonterad AT-95:a men den bytte jag senare ut mot en Ortofon 2M Blue och den kombinationen fungerade kanon! Vad blir det för pickup på din?

#5

Postad 28 juni 2010 - 16:07

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag vet inte vad som karaktäriserar Pro-Jects spelare, vad firman har för ljud ideal. Jag har hjälpt en vän att montera en puppa och ställa in en Debut 3. Men jag kan känna att deras tonarmar känns lite väl lätta?
Jag gillar dock deras plintar som verkar tjockare än regas.

#6

Postad 29 juni 2010 - 09:17

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0
Skillnaden mellan min Pro-Ject Xpression III och min Rega P3 är att P3:an har lite mer driv och mer tyngd i de lägsta oktaverna. Pro-Jecten var något lite mer tillbakalutad och klinisk (i brist på bättre ord).

#7

Postad 29 juni 2010 - 11:48

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Jag vet inte vad som karaktäriserar Pro-Jects spelare, vad firman har för ljud ideal. Jag har hjälpt en vän att montera en puppa och ställa in en Debut 3. Men jag kan känna att deras tonarmar känns lite väl lätta?
Jag gillar dock deras plintar som verkar tjockare än regas.


Jo armen är väldigt lätt min är i Carbon,den väger inte många gram.

#8

Postad 29 juni 2010 - 16:39

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Kör med RPM 1.3 genie. + OM2 RED

Riktigt bra för dom pengarna . :)

#9

Postad 29 juni 2010 - 18:48

barrman
  • barrman
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0

Jonasprivate Postat Jun 24 2010, 15:46
Tänkte vi kunde ha en tråd för Pro-Ject spelare.

Jag har nyss köpt en Pro-Ject RPM5 och har Grado Prestige Gold1 pickup.


Kul precis de vinyl prylarna gjorde jag min vinyl come back i höstas och har sedan dess knappt
spelat annat än vinyl. Har idag kvar min RPM5a men har hängt på en Benz micro, otroligt välljudande
svarv. Investerade också i den externa motorstyrningen, något som i mitt tycke gjorde mycket för ljudbilden den blev mer precis tyckte iallafall jag. Rekommenderar den som ej har den att låna hem och testa.

Kör ni skivor direkt mot tallrik eller har kork/filtmatta mellan skiva tallrik?
Jag kör direkt på tallrik när jag kör 180grammare men korkmatta med vanliga skivor.
Tycker det blir bäst så, har förmodligen att göra med att då ligger armen mest/rät i vinkel.

Skulle vara kul att höra vad folk har för erfarenhet av Project RPM 9.1/9.2

Min vinylhylla:
Bifogad fil  post_38468_1265490856.jpg   15,87K   14 Antal nerladdningar

#10

Postad 29 juni 2010 - 22:08

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Jag hade tidigare en Pro-Ject Xpression III i comfort-varianten. Den kom med en förmonterad AT-95:a men den bytte jag senare ut mot en Ortofon 2M Blue och den kombinationen fungerade kanon! Vad blir det för pickup på din?

Den kommer med en red
Men det är bara att byta nål till en blue när man har spelat in sig lite

Hämtar den nu i veckan så det skall bi spännande
Har samlat på mig en hel del original skivor från forna tider, som är som nya allehopa

#11

Postad 29 juni 2010 - 22:42

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Kul precis de vinyl prylarna gjorde jag min vinyl come back i höstas och har sedan dess knappt
spelat annat än vinyl. Har idag kvar min RPM5a men har hängt på en Benz micro, otroligt välljudande
svarv. Investerade också i den externa motorstyrningen, något som i mitt tycke gjorde mycket för ljudbilden den blev mer precis tyckte iallafall jag. Rekommenderar den som ej har den att låna hem och testa.

Kör ni skivor direkt mot tallrik eller har kork/filtmatta mellan skiva tallrik?
Jag kör direkt på tallrik när jag kör 180grammare men korkmatta med vanliga skivor.
Tycker det blir bäst så, har förmodligen att göra med att då ligger armen mest/rät i vinkel.


Jo det följde med pro-ject speedbox MKII,han jag köpte den av hade fixat en lädermatta.
Han tyckte den va bäst av dom han testat. Kör du med RIAA steg ?

Redigerat av jonasprivate, 29 juni 2010 - 22:42.


#12

Postad 01 juli 2010 - 19:41

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Då har man snurrat ett par vinyl på den nya spelaren

Jojo, tänk om man haft denna anläggningen när skivorna gavs ut på vinyl

CD ?
- Varför började man med CD :unsure:

Skynda er att köpa skivor, de är snart slut och det är inte bara jag som kommer att köpa upp
allt som finns :)

#13

Postad 03 juli 2010 - 07:30

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Sitter med en RPM6 och numera Ortofon Blue mkII tillsammans med Phono Box Se II. Använder Audioquests Coral interconnects.

Är nöjd med ljudet med saknar lite av köttigheten som Goldring 1042 hade.

Var inne på Gellborn Records igår, och köpte på mig ett antal fina bluesplatter, igen...

#14

Postad 09 juli 2010 - 14:19

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Lite tråkigt att det inte diskuteras Vinyl, mer än det görs på detta forum

Admins verkar inte förstå att dela upp denna delen av forumet och göra separata avdelningar och det tror
jag kan vara en av anledningarna

jag har i alla fall kommit igång med mitt nu och har väl köpt på mig det mesta som jag hade tidigare samt
som jag akut vill ha. Har väl blivit ett par hundra vinyl köpta hos samlare för hyffsade priser och mycket god kvalite
köper bara beg som håller M/M- eller sämst EX och då är det kvalité

Men jag har även hittat fynd som ser ut som M- i skivhögarna på "loppis" för 10 kr

Redigerat av cedergren, 09 juli 2010 - 16:34.


#15

Postad 13 juli 2010 - 17:08

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Oj vad du legat i när det gäller köp av LP. :)
Själv har jag köpt 10 Lp.

#16

Postad 25 juli 2010 - 21:47

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Tänkte vi kunde ha en tråd för Pro-Ject spelare.

Jag har nyss köpt en Pro-Ject RPM5 och har Grado Prestige Gold1 pickup.

Har du redan tröttnat på svarvandet? Såg att den var till salu. Eller skall du byta upp dig

#17

Postad 26 juli 2010 - 14:14

Schweppes
  • Schweppes
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Tomano, Var ser du det ?

Jonas, nu får du svara :D

#18

Postad 26 juli 2010 - 16:13

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Tomano, Var ser du det ?

Jonas, nu får du svara :D

Spekulant?

http://www.hifimagas...?annonsID=11167

#19

Postad 26 juli 2010 - 16:21

Schweppes
  • Schweppes
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Ja, det var som tusan

Vad skall det bli istället ? För vinylsvarv måste man ju ha :D

Har du hittat något ännu bättre REDAN ?

#20

Postad 26 juli 2010 - 22:42

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Tjena nej jag har inte hittat något nytt ännu,jag är grymt nöjd med den.
Dock så spelar jag inte så mycket på den som jag trodde.Den står mest tyst så då kan någon annan få njuta av spelaren. :rolleyes:

#21

Postad 26 juli 2010 - 22:44

Schweppes
  • Schweppes
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Köp skivor så hörs den mer :rolleyes:

#22

Postad 08 juli 2011 - 20:24

Puppet_Master
  • Puppet_Master
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Nyss köpt en Pro-Ject Debut III Esprit och är väldigt nöjd med denna.
Tittade på andra modeller men slutade med den.

#23

Postad 15 juli 2011 - 11:16

DanC
  • DanC
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Här är en bild på min Pro-Ject Xpression, den första versionen som kom av denna modell:


Postad bild


Sitter en AT-95 pickup på den, jäkligt bra ljud för pengarna tycker jag!
Köpte den 2004, och den är som ny fortfarande, bra kvalitet på grejerna.

Redigerat av DanC, 15 juli 2011 - 11:17.


#24

Postad 28 juli 2011 - 11:43

noone2k
  • noone2k
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Jag har långtgående planer på att köpa en Pro-ject Debut III Esprit. För att kunna nyttja denna behöver jag införskaffa ett RIAA-steg. Jag har funderat lite på Pro-jects Phono Box II alternativt Phono Box SE II. Vad rekomenderar ni? Är SE versionen värd en tusenlapp till? Sen så kommer vi till den eviga frågan med kablar, som jag har förstått det så sitter det fast kabel på spelaren att koppla till RIAAt. men vad rekomenderas mellan RIAA och förstärkare?

#25

Postad 28 oktober 2011 - 10:34

ralnar
  • ralnar
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Planerar att köpa en skivspelare, men tänker inte lägga så mycket pengar och har tittat på Pro-ject.
Jag råkade springa på en tysk sida som säljer vinylrelaterat: http://www.audiophile-vinyl.de och de verkar ha bra priser på Pro-Ject-spelare.
169.99 EUR för en Pro-Ject Essential med OMB 3E
199.99 EUR för en Pro-Ject Debut III (OM5e) i mattsvart.
249.99 EUR för en Pro-Ject Debut III (OM5e) i högglans + PhonoBox MM

Frakten är 16,90 resp 21.90

Hur stor skillnad tror ni det är mellan Essential och Debut? Jag har en förstärkare med Phono-ingång, men är osäker på om det är den jag vill använda, det känns som om man får bra pris på Phonoboxen som tillval.

#26

Postad 29 oktober 2011 - 22:13

austin-a35
  • austin-a35
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Hej

Jag köpte nyss en Pro-Ject Debut III (högglans röd). Jag valde bort Essential då den har skivtallrik av MDF. Ljudmässigt vet jag ej om det är så stor skillnad i ursprungligt utförande. Pickupen ska väl vara lite bättre på Debut III men jag vet inte om det gör så stor skillnad på den här nivån. Det man kan tänka på är att Debut III i orginalutförande har en skivtallrik som är mindre än skivan. Tror den är 10 tum någonting så skivan sticker ut en liten bit. Känns inte så stabilt. Jag uppgraderade min med en svart akryltallrik i normal storlek från tyskland. Grymt snyggt till det högglans röda.

Den låter dessutom mycket bra efter en uppgradering av pickupen också. Nu är jag nöjd.

Paketpriset med Phonobox MM kan jag inte säga så mycket om. Den har jag inte sett i Sverige. Den dyrare brukar ligga på en tusenlapp. Dessutom brukar versionen med högglans vara dyrare än den med matt svart så i praktiken kanske du inte betalar så mycket för phonosteget.


Mvh

Mats

#27

Postad 05 december 2011 - 18:17

Unregistered630b5be7
  • Unregistered630b5be7
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Så. Köpfingret har klickat hem en röd Debut III efter många år med en haltande (trolig löskontakt) Philips-spelare från mitten av 80-talet. Hoppas nu få skaka nytt liv i mina gamla plattor. Ska inledningsvis plugga den rakt in i en Yamaha a-s700 (som också beställts idag) utan riaa emellan. Yamahan har ju egen phono-ingång och riaa så jag börjar med att kolla hur det låter.

#28

Postad 05 december 2011 - 18:46

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0
Grattis till köpet! Helt rätt att börja med den inbyggda riaa'n sen när vinylen börjat mogna så vaknar uppgraderingsdjävulen ;)

#29

Postad 12 december 2011 - 19:19

Unregistered630b5be7
  • Unregistered630b5be7
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Jovars. Den duger. Debut III-spelaren.
...säger jag efter installation och endast en första provplatta.

Givetvis skulle jag inte säga nej till "tyngre" grejer som någon mera förnäm Rega eller så men med försök till någon slags balans (ekonomiskt) mellan all hobbyverksamhet jag ägnar mig åt så är denna spelare perfekt just nu.

Jämfört med gamla spelaren känns denna som en "riktig" spelare.
Allt, ALLT är klasser bättre.

Och så är den ju ganska snygg också.

#30

Postad 28 december 2011 - 08:37

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
För folk som är intresserade av produktplaceringar i film kan se "The Mechanic" en actionfilm där en av Pro-Jecs spelare flitigt används i filmens början och slut.

http://wiki.answers.com/Q/What_kind_of_record_player_and_stereo_does_Jason_Statham's_character_have_in_the_movie_The_Mechanic

Redigerat av Glidtassen, 28 december 2011 - 08:42.


#31

Postad 25 maj 2012 - 22:16

JocPoc
  • JocPoc
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Har sökt lite (ett par minuter) men hittar inget om detta. På min Debut III verkar det som om den lilla metallflängen precis bakom nålen under huvudet tar i skivan vissa gånger och ett "burkigt" ljud uppstår. Det är den delen som är rundad och av metall som tar i. Det låter som om man slår på en burk väldigt löst med en spik eller nåt. Ljudet är väldigt lågt så jag antar att den bara nuddar men det känns lik förbannat jobbigt. Verkar mest uppstå närmare mitten av skivan men det är inget jag experimenterat med ingående. Är det någon med en debut III som har upplevt detta? Har ej bytt original pickup.

Edit 2: Nåltrycket ligger så gott det går utan våg mellan 1,7 och 1,8 enligt tillverkaren.

Edit: Tog en bild och ringade in vad jag menar (och hej vad dammigt det var :< )
Postad bild

Redigerat av JocPoc, 25 maj 2012 - 22:46.


#32

Postad 26 maj 2012 - 11:02

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Har sökt lite (ett par minuter) men hittar inget om detta. På min Debut III verkar det som om den lilla metallflängen precis bakom nålen under huvudet tar i skivan vissa gånger och ett "burkigt" ljud uppstår. Det är den delen som är rundad och av metall som tar i. Det låter som om man slår på en burk väldigt löst med en spik eller nåt. Ljudet är väldigt lågt så jag antar att den bara nuddar men det känns lik förbannat jobbigt. Verkar mest uppstå närmare mitten av skivan men det är inget jag experimenterat med ingående. Är det någon med en debut III som har upplevt detta? Har ej bytt original pickup.

Edit 2: Nåltrycket ligger så gott det går utan våg mellan 1,7 och 1,8 enligt tillverkaren.

Edit: Tog en bild och ringade in vad jag menar (och hej vad dammigt det var :< )

Låter som att du har för högt nåltryck eller att armen sitter för lågt i förhållande till skivan. Har du gjort något utöver original? Lagt på en tjock matta? Kan du bifoga en bild från sidan där man ser hela armens anliggning mot skivan. Innan du ställer nåltrycket skall armen balanseras, dvs du drar ut armen att ligga mellan tallrik och armstöd, skruvar in/ut motvikten tills armen svävar helt rakt i luften. När det är gjort så justerar du viktskalan så att den blir nollställd. Har du manualen så är detta väl beskrivet. Först därefter ställer du in nåltrycket.

Pro-ject har en beskrivande instruktionsfilm på hemsidan.

#33

Postad 27 maj 2012 - 18:15

JocPoc
  • JocPoc
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Har ej gjort någonting annat än att ställa in den enligt manualen. Ska nollställa viktskalan igen och prova om det blir bättre. Bifogar bild om det inte blir bra. Tack för svar! I värsta fall får jag väl köpa en nålvåg, fast det gör nog inte så mycket i mitt fall :)

#34

Postad 28 maj 2012 - 07:21

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
Nåltrycket är för högt, precis som "tomano58" skriver. Du har kanske gjort något misstag vid inställningen, du får göra om inställningen igen.

#35

Postad 29 maj 2012 - 01:49

JocPoc
  • JocPoc
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Ja det visade sig att motvikten inte alls var nollställd. Nu ligger den alldeles perfekt!

#36

Postad 29 maj 2012 - 07:25

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Ja det visade sig att motvikten inte alls var nollställd. Nu ligger den alldeles perfekt!

Perfekt, bara att börja njuta nu då :)

En bra nåltrycksvåg är dock alltid att rekommendera. På DealExtreme finns en för ca 100:- som många av oss här har köpt. Man bör också samtidigt beställa en 5g kalibreringsvikt. Räkna dock med 3-5 veckors leveranstid.

Redigerat av tomano58, 29 maj 2012 - 07:33.


#37

Postad 19 april 2013 - 10:56

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om akryl-tallriken på Debut Carbon Esprit är likadan som den som säljs som tillbehör, dvs Pro-Ject Acryl-it?
http://www.project-a...ssories&lang=en

Annorlunda formulerat, om man redan har en Pro-Ject Acryl-it, kan man då köpa Debut Carbon och med ett tallriksbyte omvandla den till en Esprit?

#38

Postad 19 april 2013 - 12:53

tobben-e
  • tobben-e
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om akryl-tallriken på Debut Carbon Esprit är likadan som den som säljs som tillbehör, dvs Pro-Ject Acryl-it?
http://www.project-a...ssories&lang=en

Annorlunda formulerat, om man redan har en Pro-Ject Acryl-it, kan man då köpa Debut Carbon och med ett tallriksbyte omvandla den till en Esprit?


Frågade nyss min "guru" o han sa att du får en Esprit vid det bytet..

#39

Postad 19 april 2013 - 13:41

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Stort tack till dig, tobben-e, och din guru! Då spar man några hundralappar.

#40

Postad 20 maj 2013 - 09:03

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Läste i Pro-Jects senaste nyhetsbrev att det ska komma en Xpression Carbon. Den finns inte listad på deras hemsida och jag hittar ingenting när jag googlar. Är det någon som vet något? Eller har jag missförstått nyhetsbrevet?
Här är brevet:
http://www.project-a...-060513-web.pdf
Se sidan 2.
En variant av Xpression Carbon ska ha pickupen Ortofon 2M silver, vilket i princip verkar vara en Ortofon 2M Blue.

#41

Postad 26 maj 2013 - 08:39

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Jag velar verkligen fram och tillbaka mellan flera alternativ för framtida skivspelarinköp. Pro-Ject rpm 5.1 är en het kandidat. På den spelarens minus-sida ligger att tidigare rpm 5 hade en del problem med att ljud från motor och plint fortplantar sig via pickup ut till högtalarna. Läser man på nätet hittar man en och annan tråd där detta diskuteras. I min värld borde en spelare som kostar 6690kr inte ha det problemet.

Ni som har rpm 5.1 - hörs det något lågfrekvent ljud från t.ex. plint i tysta partier av skivor? The Apple Chap beskriver hur det låter i en läsvärd text:
http://www.theapplec...ing_rumble.html Han menar att det finns en oönskad ton på 50hz som kommer från motorn och en på 100hz som är den frekvens vid vilken plinten vibrerar. Som Apple Chap skriver finns det ett fix för att bli av med vibrationerna. Men återigen, jag tycker att det är orimligt att behöva ta till ett fix för en skivspelare in den här prisklassen.

Ett alternativ till rpm 5.1 är annars Music Hall mmf-5.1. Den sistnämnda har en mycket bättre isolering av motorn, vilket ger mindre risk för vibrationsorsakade missljud. Men mmf-5.1 har en annan arm, en 9 tums metallarm från Pro-Ject. Jag vill gärna tro att carbonarmen på rpm 5.1 är snäppet bättre (fast egentligen har jag ingen aning). Pro-Ject Xperience Classic eller Music Hall mmf-7.1 har både bättre isolering av motorn och kolfiberarm, men då handlar det om ytterligare några tusenlappar och jag ligger redan i övre delen av min budget. Xperience kostar visserligen bara 500kr mer än mmf-5.1, men det är utan pickup. Xperience har dessutom fått blandade recensioner medan övriga nämnda näst intill bara lovordats av recensenterna.

Det hela kokar ihop till om jag ska prioritera låg risk för oönskade vibrationer eller carbonarm. Rpm 5.1-ägare, jag är mycket tacksam om ni kan dela med er av era vibrationserfarenheter. :)

Redigerat av Mange36, 26 maj 2013 - 08:42.


#42

Postad 26 maj 2013 - 20:28

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Läste i Pro-Jects senaste nyhetsbrev att det ska komma en Xpression Carbon. Den finns inte listad på deras hemsida och jag hittar ingenting när jag googlar. Är det någon som vet något? Eller har jag missförstått nyhetsbrevet?
Här är brevet:
http://www.project-a...-060513-web.pdf
Se sidan 2.
En variant av Xpression Carbon ska ha pickupen Ortofon 2M silver, vilket i princip verkar vara en Ortofon 2M Blue.

Det verkar som det är själva spolen som skiljer mellan 2M Red och 2M Silver.
"Ortofon 2M Silver (like 2M Red but with silverspools for superior resolution and more details)"
Mellan 2M Red och 2M Blue så är det typen av nål som skiljer elliptical vs nude elliptical.

#43

Postad 27 maj 2013 - 04:32

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Du har rätt. Då är silver-varianten något annat än blue.

#44

Postad 18 juli 2013 - 21:31

Unregistered8427ea8e
  • Unregistered8427ea8e
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Har en rätt gammal Pro-Ject Debut II med en AT95-pickup. Är jättenöjd, har aldrig haft några problem och tycker den låter helt ok. Har äntligen fått upp den på Tv-bänken igen, var länge undangömd men nu används den flitigt som den ska :) Köper aldrig musik längre om det inte finns på vinyl, nytt som gammalt. Finns det inte får spotify duga...

Hursomhelst, har aldrig bytt ut min nål eller pickup, och den börjar väl bli lite sliten nu efter ca 10 år.. Antingen köper jag en ny AT95 eller så provar jag nåt nytt, men helst då inte dyrare än 50 euro. Finns det nåt i den prisklassen som skulle förbättra mitt ljud, eller är det lönlöst att lägga pengar på en "dyrare" pickup till en så billig vinylspelare?

#45

Postad 19 juli 2013 - 07:12

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Har en rätt gammal Pro-Ject Debut II med en AT95-pickup. Är jättenöjd, har aldrig haft några problem och tycker den låter helt ok. Har äntligen fått upp den på Tv-bänken igen, var länge undangömd men nu används den flitigt som den ska :) Köper aldrig musik längre om det inte finns på vinyl, nytt som gammalt. Finns det inte får spotify duga...

Hursomhelst, har aldrig bytt ut min nål eller pickup, och den börjar väl bli lite sliten nu efter ca 10 år.. Antingen köper jag en ny AT95 eller så provar jag nåt nytt, men helst då inte dyrare än 50 euro. Finns det nåt i den prisklassen som skulle förbättra mitt ljud, eller är det lönlöst att lägga pengar på en "dyrare" pickup till en så billig vinylspelare?


Om din AT95 är flitigt använd under dessa c:a 10 år så är det helt rätt tanke att byta pickup nu.

Tror att du kan bli än mer nöjd med ditt vinylljud om du kan tänka dig att sträcka ut budgeten en liten aning till. Ortofon 2M Red är en MM- pickup som många härinne på forumet använder och rekommenderar, tror att den ligger runt ett pris på 800 kr i Sverige. Har själv haft en AT95 och har hört vad en 2M Red kan leverera i ljudväg, om jag var som du skulle jag absolut satsa på den sistnämnda.

#46

Postad 20 juli 2013 - 10:52

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Jag har en Ortofon 2M Red liggandes hemma som inte används, skicka ett PM om du är intresserad.

#47

Postad 29 juli 2013 - 14:00

Unregistered15e6bdc1
  • Unregistered15e6bdc1
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Är Pro-Ject Essential något att ha? blev lite sugen på den, 1890:- på netonet just nu.
Har sen tidigare farsans gamla dual-spelare (1225) Men har fått för mig att en Pro-Ject Essential skulle göra sig bättre på hyllan!! Men hur är den Kvalitets och ljudmässigt?

Redigerat av Unregistered15e6bdc1, 29 juli 2013 - 14:06.


#48

Postad 30 juli 2013 - 21:19

Joakim N
  • Joakim N
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Undrar samma sak som 8-bitar!

#49

Postad 30 augusti 2013 - 14:26

ljungberg_sthlm
  • ljungberg_sthlm
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0

Jag velar verkligen fram och tillbaka mellan flera alternativ för framtida skivspelarinköp. Pro-Ject rpm 5.1 är en het kandidat. På den spelarens minus-sida ligger att tidigare rpm 5 hade en del problem med att ljud från motor och plint fortplantar sig via pickup ut till högtalarna. Läser man på nätet hittar man en och annan tråd där detta diskuteras. I min värld borde en spelare som kostar 6690kr inte ha det problemet.

Ni som har rpm 5.1 - hörs det något lågfrekvent ljud från t.ex. plint i tysta partier av skivor? The Apple Chap beskriver hur det låter i en läsvärd text:
http://www.theapplec...ing_rumble.html Han menar att det finns en oönskad ton på 50hz som kommer från motorn och en på 100hz som är den frekvens vid vilken plinten vibrerar. Som Apple Chap skriver finns det ett fix för att bli av med vibrationerna. Men återigen, jag tycker att det är orimligt att behöva ta till ett fix för en skivspelare in den här prisklassen.

Ett alternativ till rpm 5.1 är annars Music Hall mmf-5.1. Den sistnämnda har en mycket bättre isolering av motorn, vilket ger mindre risk för vibrationsorsakade missljud. Men mmf-5.1 har en annan arm, en 9 tums metallarm från Pro-Ject. Jag vill gärna tro att carbonarmen på rpm 5.1 är snäppet bättre (fast egentligen har jag ingen aning). Pro-Ject Xperience Classic eller Music Hall mmf-7.1 har både bättre isolering av motorn och kolfiberarm, men då handlar det om ytterligare några tusenlappar och jag ligger redan i övre delen av min budget. Xperience kostar visserligen bara 500kr mer än mmf-5.1, men det är utan pickup. Xperience har dessutom fått blandade recensioner medan övriga nämnda näst intill bara lovordats av recensenterna.

Det hela kokar ihop till om jag ska prioritera låg risk för oönskade vibrationer eller carbonarm. Rpm 5.1-ägare, jag är mycket tacksam om ni kan dela med er av era vibrationserfarenheter. :)


Hej,

Jag har haft RPM 5:an med carbonarm. Jag använde mig utav speedbox II samt Phonobox II. Jag hade aldrig några missljud med dennas spelare utan var otroligt nöjd. Ett bra val för den som vill komma igång med vinyllyssnandet. Här får man en riktigt bra spelare till vettig peng.

Däremot vill jag lägga ut en varning för spelare utan lock. Var ett rent **** att hålla ren. Så köper du en RPM variant rekommenderar jag att köpa ett lock till spelaren. Inte gratis, men väl värt en investering om du vill vara rädd om pick-up och själva spelaren.

Själv kommer jag köpa Pro-ject debut carbon istället då jag vill ha just lock :-) Jämför man Pro-jecten med Rega spelarna så får du enormt mycket mer skivspelare för pengarna när det gäller Pro-ject.

#50

Postad 19 oktober 2014 - 10:09

pjarnfors
  • pjarnfors
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Tja, Tänkte höra om någon av er har en susning vad en Pro-Ject Essential MKII (inköpt ca 1992) med Linn K5 kan vara värd som begagnad skivspelare. Jag funderar på att sälja min spelare men vet inte vad den kan vara värd.

Redigerat av pjarnfors, 19 oktober 2014 - 10:13.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.