Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Klarar min förstärkare att driva Elac Fs 247?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 december 2018 - 22:12

Unregisteredcd37cc3d
  • Unregisteredcd37cc3d
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Hej! Jag har blivit erbjuden att köpa ett par Elac Fs 247. Frågan är om jag kan driva dom med min Marantz nr1605 om jag inte tänkt spela alltför högt. Isåfall vad tycker ni högtalarna kan vara värda om dom är begagnade och köpta 2011. Väldigt tacksam för svar!



#2

Postad 31 december 2018 - 10:01

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Precis som du förmodligen redan själv läst i din manual så är inte din Marantz specad i 4Ohm.
Den garanteras således endast att fungera med 6-8Ohms last. Den levererar inte heller särskilt mycket effekt vid dessa laster så man kan utgå från att den inte är särskilt kraftigt dimensionerad.

 

Då 4Ohm inte är en fixt impedans utan en nominell impedans så kommer den att variera över frekvens.
Detta innebär att om man skall ägna sig åt gissningslekar så bör man ha tillgång till en karakteristik för hur just denna högtalaren beter sig över hela frekvensområdet. Ligger den väldigt stilla och snällt i närheten av 4Ohm ibland lite över och i mindre utsträckning under så kanske man skulle våga sig på detta inköp. Om det istället är så att den mesta dels ligger under 4Ohm och har riktigt djupa svackor ner mot 2Ohm så är det ingen god idé.

 

Hade du inte redan haft din förstärkare och sa att du skulle köpa dessa högtalare så hade inte jag rekommenderat den förstärkare. De är en högtalare som ställer högre krav på förstärkaren och den förtjänar det.

 

Så om du inte vill ta några risker och få ut full valuta för de pengar du lägger på dessa ELAC så bör du budgetera för en kraftfullare förstärkare.



#3

Postad 31 december 2018 - 10:56

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Specen säger 89 dB 2,83V vilket är 86 dB vid 1 W för en 4 ohm's högtalare, detta kombinerat med 3,4 ohm minimi-impedans är inte enkelt och som Blåtand påpekar så förtjänar högtalarna en bättre förstärkare. 1605 har pre-out med då får du budgetera för ett slutsteg också...



#4

Postad 31 december 2018 - 11:24

Unregisteredcd37cc3d
  • Unregisteredcd37cc3d
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Okej förstod att det skulle bli svårt att driva högtalarna med min förstärkare. Men vad skulle ni rekommendera för annan förstärkare isåfall?

#5

Postad 31 december 2018 - 14:25

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Har haft 4 ohm högtalare till flera hembioförstärkare som var specade till min 6 ohm och har aldrig haft problem med dem.



#6

Postad 31 december 2018 - 21:06

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Okej förstod att det skulle bli svårt att driva högtalarna med min förstärkare. Men vad skulle ni rekommendera för annan förstärkare isåfall?

Har du inte behov av fler kanaler och nya funktioner så kan du alltid skaffa ett slutsteg, och hänga på så som redan föreslagits.

Är du mestadels intresserad av musik och vill få ut max i tvåkanaler men ändå kunna köra mångkanal via din nuvarande receiver så skulle jag istället titta efter en stereoförstärkare med HT bypass. Fungerar som slutsteg vid mångkanalsdrift och ren tvåkanalsförstrkare vid stereodrift.
Väldigt prisvärd lösning som ger mesta möjliga valuta om man har en rigg som skall fungera för både mångkanal och stereo.



#7

Postad 02 januari 2019 - 18:36

Unregisteredcd37cc3d
  • Unregisteredcd37cc3d
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Jag läste nu att lägsta impedansen var 3.4ohm vid 210hz. Det var väl inte så farligt, borde det inte fungera mem den förstärkaren jag har? Marantz nr1605

#8

Postad 02 januari 2019 - 22:08

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Jag läste nu att lägsta impedansen var 3.4ohm vid 210hz. Det var väl inte så farligt, borde det inte fungera mem den förstärkaren jag har? Marantz nr1605

 

Klart att det fungerar, om man inte har för höga krav, inte spelar för högt och håller igen om det låter illa. Speciellt om du bara använder två kanaler. Om det gör högtalarna rättvisa är upp till dig. Varför är 210 hz speciellt snällt?



#9

Postad 02 januari 2019 - 23:58

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Hur tungdrivna de är beror (bland annat) på fasen vid lägsta impedansen. Om den är nära noll är det oftast inga problem.

 

edit: Här är en test med impedansmätning, men det år svårt att se på den suddiga bilden:

http://www.audioster...audiopoland.png

 

En annan test:

http://www.audioster...ev-hifinews.pdf

 

Lägsta impedans: 3.4 ohm vid 213Hz och fasen är ganska "snäll", men jag skulle inte använda de med en klen stärkare.

 

Edit: Såg att den ena är SE, så det kanske skiljer lite mot dina.


Redigerat av Ageve, 03 januari 2019 - 00:33.


#10

Postad 03 januari 2019 - 16:22

Unregisteredcd37cc3d
  • Unregisteredcd37cc3d
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Vad tror ni om detta slutsteg till min förstärkare?
https://www.hembiobu...iva-basx-a-300/

Det verkar ha fått bra betyg på ljudochbild:
https://www.ljudochb...iva-basx-a-300/

#11

Postad 03 januari 2019 - 16:39

beyma
  • beyma
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

Ja steget kommer driva högtalarna du har bekymmerslöst. Men hur låter det?? Det måste du själv bestämma.

Kolla om du kan låna hem ett steg innan ett eventuellt köp. Alltid bäst att bilda sig en uppfattning i det egna hemmet med allt runt omkring.

Jag driver mina Elac högtalare med ett Primare A32 steg och Primare pre32 förförstärkare. Jag älskar det ljudet men det finns nog många som tycker annorlunda. Dina öron som skall behagas glöm inte det.

 

Men Steget som sådan driver dina högtalare utan problem som sagt.

Lycka till





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.