Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Swedx - Avbrända kablar i 2 år gammal tv. Betalade reservdelarna själv.

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 mars 2009 - 21:15

fleischer
  • fleischer
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Kände att det började lukta bränt om min Swedx 40 tummare som är lite över 2 år. Eftersom garantin hade gått ut så skruvade jag upp tv och så att kablarna hade börjat brinna som går ut från nät kretskortet precis vid kontakten.
Åkte förbi Swedx idag och fick köpa ett nytt kretskort för 890kr. Fick även med nya kablar vilket var grövre än dom förra (kanske vanligt fel?).

Stoppade i kortet och nya kablarna och TVn funkar fint igen. Tänkte bara tipsa om detta så att folk inte slänger sin tv ifall det börjar krångla. Personligen tycker jag nästan Swedx borde bjudit på kostnaden efter som det hade börjat brinna vid kontakten vilket säkert tyder på att den inte var stoppad ordentligt från början och har legat och glappat. Men ändå 890kr och 15min bil resa är inte så farligt för att slippa köpa ny tv.

Lite fina bilder:
Bifogad fil  CIMG0503.JPG   1,03MB   36 Antal nerladdningar
Bifogad fil  CIMG0504.JPG   1,17MB   27 Antal nerladdningar

#2

Postad 09 mars 2009 - 22:47

Zapp
  • Zapp
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Oj det där såg inte bra ut,troligtvis glappkontakt ej riktig kontakt som du säger men är inte den tv gjord av trä om jag minns rätt det kunde ju ha slutat riktigt illa.tur att det inte gjorde det

Zapp

#3

Postad 10 mars 2009 - 00:33

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0
Om det inträffar på fler apparater så måste väl SwedX återkalla modellen och åtgärda problemet? Brinnande tv-apparater hör till tidigt 90-tal och Phelips.

Men SwedX sätter väl bara in OEM-kort från Taiwan i ett svensksnidat skal. Hobbex utanpå; Clas Ohlson inuti. Om de bestyckar kretskorten själva här i Sverige får någon gärna komma till deras försvar. Men som jag ser det är det riskfyllt när man inte vet vem som ligger bakom bestyckning och funktionskontroll av själva elektroniken.

Tillägg: Kan svagström verkligen skapa den graden av skada om det inte blivit kortslutning eller effektuttaget blir perverst stort?

Redigerat av Zacabeb, 10 mars 2009 - 00:36.


#4

Postad 11 mars 2009 - 20:15

fleischer
  • fleischer
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Om det inträffar på fler apparater så måste väl SwedX återkalla modellen och åtgärda problemet? Brinnande tv-apparater hör till tidigt 90-tal och Phelips.

Men SwedX sätter väl bara in OEM-kort från Taiwan i ett svensksnidat skal. Hobbex utanpå; Clas Ohlson inuti. Om de bestyckar kretskorten själva här i Sverige får någon gärna komma till deras försvar. Men som jag ser det är det riskfyllt när man inte vet vem som ligger bakom bestyckning och funktionskontroll av själva elektroniken.

Tillägg: Kan svagström verkligen skapa den graden av skada om det inte blivit kortslutning eller effektuttaget blir perverst stort?


Ju mindre volt man har desto mer ampere per watt. Det är därför det finns så många bilbränder där folk kör för kraftiga strålkastare med för tunn kabel.
Börjar det sen glimma i en kontakt och det strömmar många ampere i den börjar det fort bli varmt och det bränns. Sen blir kontakten sämre och sämre sen börjar det brinna.
Det finns ju heller inga säkringar på låg spännings sidan så det krävs mycket innan säkringen i huset löser.

Redigerat av fleischer, 11 mars 2009 - 20:17.


#5

Postad 11 mars 2009 - 20:30

Neonknight
  • Neonknight
  • Lärjunge

  • 362 inlägg
  • 0

Ju mindre volt man har desto mer ampere per watt. Det är därför det finns så många bilbränder där folk kör för kraftiga strålkastare med för tunn kabel.
Börjar det sen glimma i en kontakt och det strömmar många ampere i den börjar det fort bli varmt och det bränns. Sen blir kontakten sämre och sämre sen börjar det brinna.
Det finns ju heller inga säkringar på låg spännings sidan så det krävs mycket innan säkringen i huset löser.


Ja bilbatterier ska man nog egentligen inte fippla mycket mer med än vägguttagen hemma, visst du kan inte få en stöt av 12volt, men ett bilbatteri kan leverera flera hundra ampere och därför med lätthet orsaka både brand och explosion vid kortslutning. Ha väldigt mycket respekt för bilbatterier.

Redan ett kortslutet ficklamps batteri kan bli ganska otrevligt.


Appropå felet på TV´n så är det min professionella bedömning att detta borde ha gått igenom vid en reklamation såvida det inte beror på någon form av yttre åverkan, det är ju 3 års reklamationsrätt numera också.

#6

Postad 11 mars 2009 - 22:03

Snoooz
  • Snoooz
  • Lärjunge

  • 422 inlägg
  • 0
Jag tänkte också på att du borde att reklamerat tvn, än att köpa nya kort för egen peng.

#7

Postad 12 mars 2009 - 08:18

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0
Precis som Snoooz säger så borde du reklamera tv:n. För glöm inte bort att ALLA har 3 års reklamationsrätt på det man köper!
Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen.

#8

Postad 13 mars 2009 - 23:32

Konsumentintresse
  • Konsumentintresse
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Som övriga skriver är detta ett reklamationsärende och skulle ha hanterats som ett sådant av Swedx. Man har rätt att reklamera en vara under tre år från leveransdagen. Reklamera och begär ersättning för reservdelarna samt resor. Då den ettåriga garanti som Swedex lämnar gått ut så är det du som (om de nu vill tvista) ska göra sannolikt att du skött tv:n enligt de instruktioner som medföljde och inte på annat sätt själv orsakat felet.

Följdfråga: varför lämnar en tillverkare inte mer än ett års garanti på sina tv-apparater?

Redigerat av Konsumentintresse, 14 mars 2009 - 01:27.


#9

Postad 15 mars 2009 - 21:05

fleischer
  • fleischer
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Jo det hade varit najs om jag hade vetat det innan jag skruvade upp den :). Aja 900pix är inte hela värden, jag slapp i.a.f köpa ny tv.

#10

Postad 16 mars 2009 - 00:29

metaxa
  • metaxa
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Det är ett solklart garantiärende, men tyvärr så har du inte någon laglig rätt att avkräva ersättning i o m att du själv åtgärdat felet. Vid reklamationer så ska alltid återförsäljaren få chansen att avhjälpa felet först.

Har dock återförsäljaren lite sinne för kundbemötande, så hade han ersatt dig för dina utlägg. Men man kan väl inte räkna med det när man handlar av Swedx?

"Man får vad man betalar för..."

#11

Postad 26 mars 2009 - 01:09

jlindbergh
  • jlindbergh
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Det är ett solklart garantiärende, men tyvärr så har du inte någon laglig rätt att avkräva ersättning i o m att du själv åtgärdat felet. Vid reklamationer så ska alltid återförsäljaren få chansen att avhjälpa felet först.

Har dock återförsäljaren lite sinne för kundbemötande, så hade han ersatt dig för dina utlägg. Men man kan väl inte räkna med det när man handlar av Swedx?

"Man får vad man betalar för..."

Ja deras hantering av garanti/reklamation är vansinnigt dålig. På min Swedx-tv slutade högtalarna helt plötsligt att fungera varpå jag försökte reklamera felet. De sa först att de skulle reparera det på garanti, men sen skulle jag helt plötsligt betala frakten (garantiärenden och reklamationer ska vara utan kostnad för konsumenten). Då började jag fundera på varför de helt plötsligt vägrade acceptera reklamationen. Under vår långa mailväxling framkom det att de inte trodde att jag orsakat felet, men de vägrade samtidigt gå med på att det var ett ursprungligt fel. Hade en konsumentvägledare inblandad här också.
Till slut skickade de ändå en fraktsedel för att ta in TV:n för undersökning och jag trodde jag uttömt alla eventualiteter som att säkringen skulle gått eller så.

Hör ingenting på ganska länge, sen får jag en notis om att jag skulle ha betalat in fraktkostnaden. Jaha, nähepp, de godtog alltså INTE reklamationen. När jag frågade varför så hävdar de att felet orsakats av nån form av överspänning. Det låter helt orimligt, och i tidigare mail påstår de dessutom att det finns en säkring i TV:n, borde inte den skyddat? De andra 5 apparaterna jag hade inkopplade i samma vägguttag mår för övrigt hur fint som helst. Jag blir så trött.. Har sammanfattat mina erfarenheter i ett eget dokument som jag tänker skicka in till Allmäna Reklamationsnämnden inom kort.

Har även tänkt många gånger på det "Konsumentintresse" påpekade: varför lämnar en tillverkare inte mer än ett års garanti på sina tv-apparater? Svaret på den frågan är helt enkelt att de inte vågar lova att deras TV-apparater ska fungera som de ska i mer än ett år.

#12

Postad 27 mars 2009 - 20:20

fleischer
  • fleischer
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Säkringar skyddar inte mot överspänning tyvärr utan bara överström. Däremot brukar det finnas ett överspännings skydd i många elektronik saker som brinner av vid hög spänning.Vet inte vad den heter men den ser ut som en fästing typ med två ben. Har varit röd i alla fall jag har stött på den men det är säkert bara tillfällighet.

#13

Postad 29 mars 2009 - 00:25

Robert233
  • Robert233
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Då vet jag vad jag har å vänta mig när tvn kommer tebax :)
Lite sarkastisk men vad ska man göra ? gråta :)

#14

Postad 30 mars 2009 - 12:12

jlindbergh
  • jlindbergh
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Jag betalade ändå in 800 spänn till slut, varpå de skickade tillbaka den lagade TV:n ganska omg.

Nu har jag kört min nyrepade TV i kanske två veckor och får svåra flimmer-artefakter lite då och då. Ibland avslutas flimrandet med att panelen stänger av sig. Den är då i ett tillstånd där den ser ut att vara på (Power-LEDen är grön, men bilden svart som natten). Har filmat flimret men inte orkat höra av mig till Swedx om det än...

#15

Postad 14 april 2009 - 12:59

jlindbergh
  • jlindbergh
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Sedan den 9/4 har min nyrepade TV bara gått att få igång till det där miffo-tillståndet där LED:en lyser grönt, men panelen är svart. Surt. ;)

#16

Postad 14 april 2010 - 10:12

Mandatory
  • Mandatory
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Väcker en gammal tråd här, men vill bara säga att jag också fått ett liknande fel på min TV som trådskaparen. TVn började lukta bränt något fruktansvärt och jag var tvungen att stänga av. Den gav fortfarande bild när detta hände. Jag har kontaktat Swedx och försöker få till en reklamation. Min TV är cirka 2.5 år gammal nu när detta hände.

Om fler har fått samma problem kan det vara enklare att få till en reklamation om man visar att det är ett vanligt förekommande fel. Jag tackar för tråden mao.Nu har jag lite på fötterna inför den väntade dusten med dem. =)

#17

Postad 23 april 2010 - 09:36

Unregistered324a0ed3
  • Unregistered324a0ed3
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
ANMÄL TILL ARN

Det är otroligt simpelt å lätt!!!

#18

Postad 31 maj 2010 - 23:32

Unregisteredb2fac072
  • Unregisteredb2fac072
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Vill bara meddela att ytterligare 1 swedex-tv 40" inköpt i början av 2007 nu har dött. Februari för att vara exakt, så mina 3 år har dock redan gått ut, plus att jag redan har skruvat upp bakstycket. Felorsaken är densamma som trådskaparens, brända och erjade kablar, men inte lika allvarligt.

Symptomen är oxå desamma som jag sett många andra skriva:
Det började för någon månad sedan med att det knastrade i högtalarna och flimmrade i bakgrundsbelysningen och sen vägrade den starta ibland, så slog man av och på brytaren bak och sen gick det igen, tills för en vecka sedan då den slutade visa livstecken över huvud taget.

Som sagt har jag skruvat upp den och kunde ganska snabbt konstatera att matningskablarna på lågspänningssidan har blivit brända och är nästan oljiga av smält kabelhölje och tittar man noga i kontakten så ser man precis som på bilderna här att det är grönt mojs i dom vilket tyder på att kopparn har börjat erja så till den milda grad att en av jordkablarna som går till tv-kortet gick av när jag petade lite på den.

Min slutsats är att det kanske inte är något fel alls på elektroniken, jag ska prova att byta ut alla kablar mot lite grövre och löda fast dem på alla punkter ist o se om jag får igång skrället.

#19

Postad 11 juni 2010 - 06:54

Unregisteredb2fac072
  • Unregisteredb2fac072
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Jag gjorde som jag sa och lödde om alla kablar från nätagget, men fortfarande inget liv i TVn:
Postad bild
Postad bild

och här är en bild på hur originalkabeln med kontakt såg ut:
Postad bild

Som sagt så fick jag inte igång TVn så jag ringde SWEDX och frågade om jag kunde köpa ett nätagg varpå dom svarar att dom inte längre säljer reservdelar, men att jag kan lämna in TVn till en kostnad av 800-1500 kr så fixar dom det, nu hade ju jag redan börjat löda o greja i TVn så jag kände inte så mkt för att lämna in den, å jag tänkte att google säkert är min vän och tittade på nätagget, där jag fann ett modellnummer: MLT198L och sen hittade jag en vettig sida: http://www.discount-...M-p/1090617.htm ochsen beställde jag skiten, det slutade på 1300 ungefär, tog 5 arbetsdagar att få hem den med FEDX och nu harjag installerat det och TVn fungerar voila :)
Postad bild
Nu är jag glad igen.
Postad bild

#20

Postad 11 juni 2010 - 08:03

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Härligt, synda att det va skitkvalitet från början bara

#21

Postad 11 juni 2010 - 09:29

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0
Neeeeej, min har oxå börja bråka..

Sprakar och vill inte slå på sig ibland..


Verkar ju vara seriefel på dessa..

#22

Postad 11 juni 2010 - 09:36

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Mm..Lägge ut 1300 spänn och en massa tid för en gammal tv när man får en ny för 4-5000..

Jag vet då vad jag skulle ha gjort ....

swedx är väl va trä? bara bära ut den till grillplatsen å tända på :)

#23

Postad 11 juni 2010 - 09:39

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

  • 1 114 inlägg
  • 0

Mm..Lägge ut 1300 spänn och en massa tid för en gammal tv när man får en ny för 4-5000..

Jag vet då vad jag skulle ha gjort ....

swedx är väl va trä? bara bära ut den till grillplatsen å tända på :)


+1 :)

#24

Postad 11 juni 2010 - 09:45

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0

+1 :)


Funderar allvarligt på flismaskin när den dör.... :)

#25

Postad 27 januari 2011 - 17:50

larsenal
  • larsenal
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jag har nu varit med om exakt samma sak. Först lite sprakande i högtalarna för ett halvår sedan, och för en månad sedan så blev den trögstartad. För att nu slutligen bli stendöd.

Har öppnat upp den och har lika kablar som är avbrända, ###### skitgrejer.

#26

Postad 19 juni 2011 - 14:33

Unregistered324a0ed3
  • Unregistered324a0ed3
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 1
Verkligen bara till att varna för dessa skitapparater, har köpt 3 st, en smälte kabeln fast i tvn (mycket nära brand, var som tur hemma), andra dog precis som inläggen ovan..

Funderar på elda upp dom och lägga ut på youtube.

Och ni som ändå köper Swedx, var beredda på att få absolut NOLL service..

MEN ANMÄL TILL ARN kostar inget och kanske kan hjälpa till och få bort detta skit företag från marknaden!!

#27

Postad 08 augusti 2011 - 09:04

Unregistered0844df75
  • Unregistered0844df75
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Måste bara inflika med att säga att jag är grymt nöjd med min Swedx som jag köpte 2007. Det är en bra tv, har helt ok bild men jättedåliga högtalare, löses genom att koppla ljudet till min stereo. Billigt pris och bra service.

Hade lite problem med den till en början, den startade om sig när den ville. Mailade till swedx, fick svar samma dag att det behövdes uppdatera en firmware, fick låna en uppdateringsgrej av de kostnadsfritt och uppdaterade firmwaren på 15 minuter.

Men nu börjar den sjunga på sista versen, den har börjat låta när man sätter igång den, men försvinner efter ett tag. Vet inte hur länge en tv kan hålla men den här har hållt i 4 år iaf. Och den är snygg att se på och leverar bra bild.

#28

Postad 19 augusti 2012 - 15:26

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 2

"...jag är grymt nöjd med min Swedx som jag köpte 2007. Det är en bra tv, har helt ok bild men jättedåliga högtalare"

"...nu börjar den sjunga på sista versen, den har börjat låta när man sätter igång den, men försvinner efter ett tag. Vet inte hur länge en tv kan hålla men den här har hållt i 4 år iaf. Och den är snygg att se på och leverar bra bild."


Haha...

Du är en sann humorist med känsla för ironi. Eller menar du allvar??? :)

#29

Postad 12 september 2012 - 00:32

Unregisteredd93c9317
  • Unregisteredd93c9317
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Måste bara inflika med att säga att jag är grymt nöjd med min Swedx som jag köpte 2007. Det är en bra tv, har helt ok bild men jättedåliga högtalare, löses genom att koppla ljudet till min stereo. Billigt pris och bra service.

Hade lite problem med den till en början, den startade om sig när den ville. Mailade till swedx, fick svar samma dag att det behövdes uppdatera en firmware, fick låna en uppdateringsgrej av de kostnadsfritt och uppdaterade firmwaren på 15 minuter.

Men nu börjar den sjunga på sista versen, den har börjat låta när man sätter igång den, men försvinner efter ett tag. Vet inte hur länge en tv kan hålla men den här har hållt i 4 år iaf. Och den är snygg att se på och leverar bra bild.


Håller med. Haft min 40 i snart 2 år och använt den som data och tvspels skärm. En fröjd att spela Bf3 på den. Den inbyggda mediaspelarn funkar jävligt bra. Helt ok tv för det priset.

#30

Postad 27 februari 2013 - 02:39

Unregistered4085fea2
  • Unregistered4085fea2
  • Forumräv

  • 645 inlägg
  • 0
Har 4 st Svedex tv .
Undrar vilken modell av deras tv som brinner ?

mvh



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.