Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bildkalibrering

3788 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Calibrator - Deluxe edition (3-disc Box + blåfilterglasögon) (Övrigt) 1 (0) Inga priser
Samsung LE37S86BD (TV) 1 9,15 (12) Inga priser
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 8,39 (43) Inga priser
Calibrite i1Display 2 (Hårdvarukalibratorer) 1 7 (4) Inga priser
Spears & Munsil HD Benchmark - 2nd Edition (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55VT50Y (TV) 9 9,2 (34) Inga priser
LG 47LS560T (TV) 7 7,38 (12) Inga priser
Andersson LED6581FDC PVR (TV) 3 (0) Inga priser
LG 55LA965W (TV) 9 9,25 (19) Inga priser
Samsung UE40J6275 (TV) 1 7 (1) Inga priser
Samsung QLED QE65Q60R 65" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 4 7,33 (5) Inga priser
41 relaterade trådar
Samsung PS50B551 (613 inlägg) 3 år sedan
En "OK" 65"-75" för 10k? (6 inlägg) 3 år sedan
Köpråd Philips 65PUS7354/12 Eller Samsung QE65Q60RATXXC (2 inlägg) 4 år sedan
Panasonic Plasma 2012 (5449 inlägg) 4 år sedan
QE65Q60R eller QE65Q6FN (9 inlägg) 5 år sedan
LG 55LA965W erfarenheter? (58 inlägg) 6 år sedan
Koppa in en Samsung UBD-K8500 i min LG 55LA965W och få 4K (4 inlägg) 6 år sedan
Nyheter 2015 (202 inlägg) 7 år sedan
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 * (811 inlägg) 8 år sedan
Har inte LG 55LA965W ARC?? (10 inlägg) 8 år sedan
Digital Video Essentials HD Basics ? (43 inlägg) 8 år sedan
CCFL eller LED (1 inlägg) 8 år sedan
Ljudkvaliten i filmmusiken & konsärerna på Ultra HD Blu-ray skivor? (6 inlägg) 8 år sedan
Spears & Munsil High Definition Benchmark 2nd Edition (11 inlägg) 8 år sedan
Inställningar för LG 55LA965W? (8 inlägg) 8 år sedan
Vilken inställning för sport? (27 inlägg) 9 år sedan
Bättre TV än tx-p55vt50? (1 inlägg) 9 år sedan
Epson lanserar nya projektorer (1011 inlägg) 9 år sedan
Faktatråd (193 inlägg) 9 år sedan
Input lag - varning, LG 4K (9 inlägg) 9 år sedan
LG 55LB671V eller 55LA860w ? (5 inlägg) 9 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 10 år sedan
Panasonic PT-AT5000E (163 inlägg) 10 år sedan
Andersson LED6581FDC (7 inlägg) 11 år sedan
LG 47LS560T Ljusläckage. (3 inlägg) 11 år sedan
HDMI in i TV, Optisk ut, surround? (4 inlägg) 11 år sedan
LG 47LS560T - Billig men ej så populär "led" tv? (25 inlägg) 11 år sedan
Ni som har en PS64E8005 är ni nöjda? (22 inlägg) 11 år sedan
Vad är skillnaden mellan LG 47LS560T VS LG 47LS5600? (4 inlägg) 11 år sedan
Optoma HD23 & HD230X (17 inlägg) 11 år sedan
LG LED-TV 47LS5600 är den bra? (6 inlägg) 11 år sedan
Kalibreringsvideo ? (19 inlägg) 11 år sedan
Kalibrera bilden - klarar man detta som glad amatör? (2 inlägg) 12 år sedan
Hur kalibrerar man på bästa sätt? (5 inlägg) 13 år sedan
Hur svårt ska det vara.. tusan.. (32 inlägg) 13 år sedan
Inställningar för LG 50" Plasma 50PK350N (5 inlägg) 13 år sedan
DVE (Digital Video Essentials) på blueray eller dvd ? (41 inlägg) 14 år sedan
Samsungs nya lcd-serier, S8, R8 och M8 (1960 inlägg) 14 år sedan
Samsung LE-37S86BDX (10 inlägg) 15 år sedan
Vilken tv < 10000 kr (32 inlägg) 16 år sedan
problem: x264 från dator till tv (3 inlägg) 16 år sedan

#3151

Postad 27 september 2017 - 12:10

Unregistered6f8e3ba0
  • Unregistered6f8e3ba0
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Tackar för tipset om AVS709 programmet/ filen.
Ser att det är ett slags kalibreringsprogram. Som man kalibrerar utan verktyg. Vilket säkert räcker för en annan med Marty Feldman ögon ;) ;)

#3152

Postad 27 september 2017 - 12:21

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Använder inte pc till Film uppspelning.

 

Det är endast med film via din PC som det du har gjort ska har någon som helst effekt på bilden när du använder mätare+program. Bilden med andra källor, Blu-rayspelare etc. vare sig ska eller kan påverkas av det du gör.

 

Såvida du inte samtidigt drog i reglagen på TV:n också då förstås? 

 

Ett typisk fel är att steg-för-steg-guiden i mätprogrammet uppmanar dig att öka ljusstyrkan genom att dra brightness-reglaget. Vilket på en TV blir fulständig katastrof eftersom det reglaget gör något helt annat än brightness-reglaget på en datorskärm.



#3153

Postad 27 september 2017 - 12:32

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Tackar för tipset om AVS709 programmet/ filen.
Ser att det är ett slags kalibreringsprogram. Som man kalibrerar utan verktyg. Vilket säkert räcker för en annan med Marty Feldman ögon ;) ;)

 

Det är testbilder som man använder för att ställa bildens dynamiska omfång. Att svart och vitt i bilden ska vara rätt.

 

Ju mer man lär sig om hur bild fungerar och allt hänger ihop blir testbilderna också användbara för att avgöra vilka reglage som fungerar bättre och sämre för olika uppgifter. När man sedan ska kliva vidare och se till att färgerna är rätt (med hjälp av mätinstrument) har AVSHD709 flöden av testmönster för dessa mätningar ihop med program som exempelvis HCFR. 


Redigerat av Ringblixt, 27 september 2017 - 12:32.


#3154

Postad 06 oktober 2017 - 22:19

Unregistered6f8e3ba0
  • Unregistered6f8e3ba0
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

Det är endast med film via din PC som det du har gjort ska har någon som helst effekt på bilden när du använder mätare+program. Bilden med andra källor, Blu-rayspelare etc. vare sig ska eller kan påverkas av det du gör.
 
Såvida du inte samtidigt drog i reglagen på TV:n också då förstås? 
 
Ett typisk fel är att steg-för-steg-guiden i mätprogrammet uppmanar dig att öka ljusstyrkan genom att dra brightness-reglaget. Vilket på en TV blir fulständig katastrof eftersom det reglaget gör något helt annat än brightness-reglaget på en datorskärm.


Jodå visst skulle man dra i brightness reglaget ;)
Men som jag skrev tidigare så hände det inget med brightnesen.

#3155

Postad 06 oktober 2017 - 23:08

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Vet inte om det var ironi, men jag skriver iaf för att utreda eventuella missförstånd.
Brightnessreglaget på en tv styr svartnivån. Missvisande? Absolut! Men det har alltså väldigt lite med brightness = ljusstyrka att göra.
Var displayen klipper vitt (dvs hur mycket ljus du kan få innan det uppstår fel i bilden) ställer du istället med kontrast-reglaget. Precis lika missvisande men precis lika sant.

Brightness - svartnivå
Contrast - vitnivå

...och förstod jag Ringis rätt så gör dessutom Brightnessreglaget något helt annat i just det hör specifika exemplet.
Men det får han svara på själv. Jag ville bara förtydliga om något missförståtts.


Med vänlig hälsning, Jacob

#3156

Postad 07 oktober 2017 - 10:27

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Med VT60 kommer kontrastreglaget inte följa skolboksexemplet utan Panasonic ankrar klippningen mot vitt vid 247-någonstans. Brightness eller Ljus eller vad det nu heter (så många menyer, behöver ett större huvud för att minnas allt :D ) hos Panasonic påverkar var man har svart.

 

Och som alltid med plasma: det finns inget regelrätt reglage för att styra hur ljusstark panelen är. 2013-generationen av Panasonics plasma har dock en omkopplare som heter Panel-någonting där man kan köra, mörkt, normalt och ljust. Nackdelen är att detta påverkar hur panelen arbetar där bildkvaliteten är påtagligt sämre på det ljusa läget.

 

Men som skrivet: Colormunki-programvaran gör nada nytta ihop med en plasma. Följer man instruktionerna blir det sannolikt bara sämre.



#3157

Postad 12 oktober 2017 - 16:36

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

  • 632 inlägg
  • 0
RB,funderar på att uppgradera o vet du testat dom jag är nyfiken på 75” sony zd9 el panna 65” EZ1002 är sugen på större bild men oled priserna på 77” avskräcker,kan man tänkas bli nöjd med svärtan på sonyn efter att ha haft oled (b6) ett år nu eller kommer man uppleva den som dassig (svärtan) samt hur pass bra är pannan vs B6 den verkar ju mäta otroligt bra på färger o gråskala o eotf men hur pass mycket bättre upplevs bilden,tacksam för svar // Nicke

Ps: kommer sony cledis kunna vara något för hembioentusiasten?

#3158

Postad 13 oktober 2017 - 12:29

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Är du mig du frågar? Starta en tråd i köpråd-forumdelen istället, finns många med åsikter och erfarenheter. :)

 

Men om du ute efter att kalibrera och få tag på en TV som beter sig som väntat: Panasonic. Fast allt en behöver göra där att finputsa. Ironin med att TV:n med bästa reglagen är den som behöver använda dem minst... :lol:


Redigerat av Ringblixt, 13 oktober 2017 - 12:30.


#3159

Postad 14 oktober 2017 - 18:56

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Ps: kommer sony cledis kunna vara något för hembioentusiasten?

Det beror på hur SPDn (Spectral power distribution) ser ut.

0 Svärta/OLED kontrast och hög ljusstyrka kommer nog finnas där men hur bra dom är på att rendera naturliga/distinkta och starka färger återstår att se.

Det syns direkt från en SPD annars.

Ser SPDn ut som den gör på nuvarande wrgb oleds så är det bara att lägga ner ;)



#3160

Postad 14 oktober 2017 - 19:38

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

  • 632 inlägg
  • 0

Är du mig du frågar? Starta en tråd i köpråd-forumdelen istället, finns många med åsikter och erfarenheter. :)

 

Men om du ute efter att kalibrera och få tag på en TV som beter sig som väntat: Panasonic. Fast allt en behöver göra där att finputsa. Ironin med att TV:n med bästa reglagen är den som behöver använda dem minst... :lol:

 

Njaa mest snikmodeller där : ) 



#3161

Postad 14 oktober 2017 - 19:44

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

  • 632 inlägg
  • 0

Det beror på hur SPDn (Spectral power distribution) ser ut.

0 Svärta/OLED kontrast och hög ljusstyrka kommer nog finnas där men hur bra dom är på att rendera naturliga/distinkta och starka färger återstår att se.

Det syns direkt från en SPD annars.

Ser SPDn ut som den gör på nuvarande wrgb oleds så är det bara att lägga ner ;)

 

Det är en liten spännande teknik,undrar hur det skulle kunna funka i en hemmabio.

 

Länk: https://pro.sony.com...utionWide.shtml



#3162

Postad 14 oktober 2017 - 19:56

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

  • 632 inlägg
  • 0

Dök upp ett tips för kalibrering av HDR från Tyler/Spectracal att man kunde använda medium colortemp för att sedan gå in i servicemenyn och justera 2p vitbalansen där (LG B6) det blev förjäkla bra,har aldrig förut kunnat justera något i dom högre "codevalues" nu behövdes bara lite justering i dom lägre-mittre regionerna efter att 2p gjordes,rekommenderas + att grårampen ser bra ut : )

Bifogad fil(er)



#3163

Postad 19 november 2017 - 17:47

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Denna frågan hör kanske inte helt till bildkalibrering men jag har köpt mig en Oppo och testat att spela upp lite 4K-filmer på både TV:n och projektorn men naturligtvis i 1080p. I Oppon så får jag ställa vilkent nits min skärm kan prestera när den ska göra sin HDR->SDR konvetering. Men vad ska jag använda för testmönster (100 % windows eller mindre) för att mäta fram detta med min i1Display Pro om detta ens går....!? Eller är det bara en chansning och tycke om vad som ser bra ut?

 

På TV:n kan jag lika gärna köra BD-skivan men projektorn tycker jag ändå mig se en bättre bild trots att den är nerskalad till 1080p


Redigerat av hugeman, 19 november 2017 - 18:44.


#3164

Postad 20 november 2017 - 01:09

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Har tvn en ljusstyrka på minst 200 nits stödjer 10bit video och har en större färgrymd än srgb då kommer UHD HDR se bättre ut än blu ray på den tvn.

 

vad är det för tv?

 

för att mäta maxljusttyrkan så använd ett 100% vitt fönster helt enkelt.

mät även upp native färgrymden så ser du om den går förbi srgb eller inte.

 

tvn sätter gränsen här för hur bra HDR till SDR blir.

 

sen behöver man inte sätta exakt maxljusstyrka

som du redan har sett så blir APLen (medelljusstrykan) lägre ju högre max nits du sätter.

Annars sätter du maxljusstyrkan så att du får en behaglig APL.

 

ju lägre APL ju fler detaljer i dom ljusa partierna kommer du att se och tvärtom.

 

För att kolla om tvn fixar 10bit video som det är tänkt så spela upp den här testfilen

http://privat.bahnho..._10bit_8bit.mp4

stäng av deep color om det finns

på övre halvan av gråskalan så ska du inte kunna urskilja några övergångar.

underdelen är den klassiska 8bit med sina 256 steg som är enkla att se.

 

100% vitt testfönster

http://privat.bahnho...hite_Window.mp4


Redigerat av sune bejas, 20 november 2017 - 01:26.


#3165

Postad 20 november 2017 - 08:02

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Har tvn en ljusstyrka på minst 200 nits stödjer 10bit video och har en större färgrymd än srgb då kommer UHD HDR se bättre ut än blu ray på den tvn.

 

vad är det för tv?

 

för att mäta maxljusttyrkan så använd ett 100% vitt fönster helt enkelt.

mät även upp native färgrymden så ser du om den går förbi srgb eller inte.

 

tvn sätter gränsen här för hur bra HDR till SDR blir.

 

sen behöver man inte sätta exakt maxljusstyrka

som du redan har sett så blir APLen (medelljusstrykan) lägre ju högre max nits du sätter.

Annars sätter du maxljusstyrkan så att du får en behaglig APL.

 

ju lägre APL ju fler detaljer i dom ljusa partierna kommer du att se och tvärtom.

 

För att kolla om tvn fixar 10bit video som det är tänkt så spela upp den här testfilen

http://privat.bahnho..._10bit_8bit.mp4

stäng av deep color om det finns

på övre halvan av gråskalan så ska du inte kunna urskilja några övergångar.

underdelen är den klassiska 8bit med sina 256 steg som är enkla att se.

 

100% vitt testfönster

http://privat.bahnho...hite_Window.mp4

 

Det är väl tveksamt om min Samsung plasma (F8500) klarar 200 nits med vit helskärm ens när den var ny =) Och lär nog inte min projektor heller göra =)

 

Anledningen till att jag är sugen på att testa att få en hyffs korrekt ljusstyrka är att jag tycker att detaljrikedomen blev något bättre på projektorn med UHD-disken än med BD-disken. Kan iof vara placebo-effekt :wub:



#3166

Postad 20 november 2017 - 11:58

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

100% vitskärm är oväsentligt

inte äns 2017 oleds klarar 200 nits där.

 

strax över 200 nits fixar nog F8500 med ett 100% fönster.

 

stödjer bildkällan 10bit video så drar den nytta av dom finare detaljerna hos UHD HDR.

8bit blu ray har alltid sämre och grövre detaljer än UHD och det beror mindre på upplösningen utan mer på att det är 10bit video med finare och tätare graderingar i färgerna.



#3167

Postad 20 november 2017 - 13:18

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

100% vitskärm är oväsentligt

inte äns 2017 oleds klarar 200 nits där.

 

strax över 200 nits fixar nog F8500 med ett 100% fönster.

 

stödjer bildkällan 10bit video så drar den nytta av dom finare detaljerna hos UHD HDR.

8bit blu ray har alltid sämre och grövre detaljer än UHD och det beror mindre på upplösningen utan mer på att det är 10bit video med finare och tätare graderingar i färgerna.

 

Skönt då missförstod jag dig lite du menade ju naturligtvis 100 % vitt. Inte ett 100 % stort fönster =)

 

Jag ska på skoj mäta upp vad jag får. Jag skulle tro att jag får ut ca 75-80 nits med projektorn. Ska mäta fram TV:n ikväll!



#3168

Postad 23 november 2017 - 08:21

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0
Fick det här erbjudandet idag. ”Black friday” på Spectracal.
https://store.portra...i1-display.html

#3169

Postad 23 november 2017 - 11:54

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Jag skulle hellre satsa på en profilerad i1D3 från Chroma Pure.

 

tyvärr behöver du även en referens att gå efter då en sån heller inte räcker för att matcha en CRT eller Plasma tv.



#3170

Postad 24 november 2017 - 15:11

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Jag skulle hellre satsa på en profilerad i1D3 från Chroma Pure.

Eller så går man på en C6:a som faktiskt är profilerad och för alla möjlig existerande displaytyper och field-upgradeable för det som kan komma. Men det är förstås en helt annan nivå i fråga om pris, samt kräver Calman för all profilering.



#3171

Postad 05 december 2017 - 03:54

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0
795$ för den ser jag
det är väl i grunden en i1D3 va?

Redigerat av sune bejas, 05 december 2017 - 09:05.


#3172

Postad 05 december 2017 - 12:26

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

795$ för den ser jag
det är väl i grunden en i1D3 va?

 

Det är i grunden samma hårdvara som i1 Display Pro/ID3. Sedan slutar likheterna. Det är en annan firmware och nyare varianten C6 HDR är säkrad för hålla en viss mätstabilitet över 1000 nits. Den är också NIST-certifierad och varje exemplar individuellt spårad mot en CS2000 för att kunna uppgraderas för nya ljuskällor i efterhand.

 

Dvs, precis det som du hoppas att din ID3 hade för egenskaper. :)



#3173

Postad 05 december 2017 - 13:12

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

ok då är den prisvärd

dock så är nog ögonen bättre på att matcha vitt med dagens SPDer än vad en spektrometer är ;)

 

visuell vitbalans matching mot en crt eller plasma tv plus en ny vitpunkt ger bättre resultat än "gissade" vitpunkter från en mätare enligt mig.

även en spektrometer kan inte helt förutspå hur ljuset och färgerna träffar ögonens tre konor från dagens tv apparater med dess gul gröna smet av färger.

dom stack iväg från CIE1931 standarden för länge sen

 

säg så här

jag har hellre en korrekt kalibrerad CRT eller Plasma tv som referenspunk än en spektrometer idag.

 

har du jämfört en kalibrerad CRT eller Plasma tv sida vid sida mot nån nyare tv?

om inte så gör det så ser du skillnaderna och ser direkt att vitt som mätaren tror är vitt kommer inte att stämma helt.

testa sen att visuellt matcha vitt i ett helt mörkt rum med ett 80%IRE fönster från ca 80cd/m2 maxljussytka uppe på båda.

jämför vilka två metoder som ger bäst resultat mot referens tvn.

Det som dina ögon tror är vitt på den nya tvn eller det som mätaren tror är vitt.


Redigerat av sune bejas, 05 december 2017 - 13:34.


#3174

Postad 05 december 2017 - 13:50

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

har du jämfört en kalibrerad CRT eller Plasma tv sida vid sida mot nån nyare tv?

 

 

Javisst. Jag var en av dem som satt med i en mörk källare när SVT tillsammans med dåvarande Spectracals ägare och ingenjörer, samt förstås Perra1 och gick till roten med detta problem.

 

Sedan flera år tillbaka har Calman metoder för att hantera situationen där du kan välja vilken matchningsmodell man ska arbeta mot standard observer model/CIE1931 inte fungerar, som Judd-Vos eller Suti-Chandra (ej rättstavat!) Kravet är ett Spektrofotmoter med tillräcklig upplösning vilket blir en CS2000 eller Jeti 1211. Dvs precis de NIST-certifierade metoder som används för att C6 ska läsa tillräckligt rätt.

 

Den här situationen är också väl känd och ingår i ISF-utbildningen sedan flera år tillbaka.

 

Min närvaro i detta arbete var på ett hörn, år 2011. Så min arbetsinsats kan nog räknas i promille. :)

 

En plasma är för övrigt inte helt lämplig för visuell matchning då de som regel skickar ut för mycket UV-ljus.


Redigerat av Ringblixt, 05 december 2017 - 13:53.


#3175

Postad 05 december 2017 - 22:31

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Det är väl mer åt IR hållet dom skickar ut mer ljus.

720nm ger utslag här.

 

Pioneer 101FD D65 kalibrerat vitt från en spektrometer.

UzRvm.jpg

 

LG C7 OLED som jämförelse med sin klassiska Blåa LED typ av spektrum utan distinkta konor för rött och grönt.

LXcAF.jpg

 

Det räcker att man jämfört dom båda SPDerna så förstår man att bilden omöjligt kan visas exakt samma på båda.(trots korrigeringar)

 

Matcha vitt från en plasma tv eller crt är inga problem med en ex wrgb oled problemet är att färger fortfarande inte visas rätt trots att vitt är matchat.

alla dom korrigeringarna du nämner justerar väl bara vitt inte primär färgerna?

 

ska tv apparater matcha referensen idag som heter plasma tv så är det ju en fördel om dom har äkta RGB paneler så att SPDerna ser någorlunda lika ut.

Soppan med Blått ljus blandat med gult fosfor för att fuska fram Grönt och Rött är inte optimalt.

Inte i ett RGB system som tv apparaterna använder sig av.

 

Några andra problem:

Färgerna från SPDen från OLEDen ger heller inga naturliga färger.

Energin är för låg vilket gör att färgerna tappar "glöd".

Hög energi för Röd färg som exempel behövs för naturliga hudtoner.

Hudtoner på OLEDs som det ser ut nu är platta och livlösa.

 

Tack vare att blå energi i dominant hos OLEDen så kommer helhetsbilden uppfattas lika kall som en klassisk LED lampa trots att den är kalibrerad.

Energin hos Grön och Röd hos Kuron är mer dominant vilket ger en mer naturlig värme i bilden.

 

Den enda tvn idag som går att köpa med en någorlunda rätt SPD jämfört med CRT och Plasma tv är den från QLEDs.

Höga distinkta konor för Blå Grön och Röd vilket behövs för att blanda färgerna rätt.

Där kan jag tänka mig att en mindre korrigering av vitt kommer räcka för att matcha en Plasma tvs naturliga färger.

why-are-guantum_04.jpg

 

 

Varken plasma tvs eller CRT behöver korrigeringar alltså kan man lugnt använda dom som referens.


Redigerat av sune bejas, 06 december 2017 - 11:37.


#3176

Postad 06 december 2017 - 14:58

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Om du tror att CRTs inte "behöver korrigeringar" så har du nog inte meckat med en sådan på väldigt, väldigt länge. :P



#3177

Postad 06 december 2017 - 15:41

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Nu visar iofs spektrumfördelningen att plasman går mot kortare våglängder än OLED:n. Men jag förstår också vad du menar. Samtidigt som uttalanden om "Varken plasma tvs eller CRT behöver korrigeringar alltså kan man lugnt använda dom som referens." är en dumförenkling av en långt mer komplex situation.



#3178

Postad 29 december 2017 - 08:40

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0
Perceptual colour match.

https://www.lightill...lour_match.html

#3179

Postad 07 januari 2018 - 18:31

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

  • 632 inlägg
  • 0
LG series 8 får Calman autokalibrerings support 🙂

http://www.avsforum....ation-ces-2018/

#3180

Postad 08 januari 2018 - 02:12

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Har auto-kalibreringar till andra, tidigare, displayer varit nått att ha?

#3181

Postad 08 januari 2018 - 05:13

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

  • 632 inlägg
  • 0
Det kan jag inte svara på,men intressant att man kommer åt 3d luten i den istället för att köpa tex eecolorbox,om det funkar återstår att se : )

#3182

Postad 08 januari 2018 - 09:11

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Hade inte Panasonics senare plasmor någon liknande integrering med CalMAN?

 

När vi ändå är inne på ämnet så verkar min Spectracal C3 ha ballat ur rätt rejält. Den har visserligen aldrig ansetts vara särskilt bra men oavsett vilken paneltyp jag mäter (IPS, VA eller TN) så dippar mätningarna jämnt ner vid 0-20 IRE och om man ska utgå ifrån de mätvärdena skulle lågdagrar vara icke-existerande. Det blir liksom någorlunda S-format hur man än försöker, även med skärmar som jag vet är kalibrerade sedan tidigare. Färgmätning fungerar mycket bra och bortsett från den svajiga gråskalemätningen verkar den åtminstone kunna läsa av skillnaderna mellan färgkanalerna någotsånär korrekt. Den går givetvis att använda till viss mån, men det känns inte bra när mätresultaten blir delvis korrekta och delvis helt åt skogen...

 

Går det att profilera en C3:a eller är det bara att investera i något bättre såsom en ID3 eller C6?



#3183

Postad 08 januari 2018 - 12:18

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Här är en lite mer detaljerad beskrivning

 

https://referencehom...at-is-a-3d-lut/



#3184

Postad 08 januari 2018 - 12:37

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Har auto-kalibreringar till andra, tidigare, displayer varit nått att ha?

 

Nej. Men sedan ja. Panasonic fick verkligen till det med senare generationer. Dock lite ironiskt att också Panasonic gör de apparater som kanske behöver detta allra minst. :)


Redigerat av Ringblixt, 08 januari 2018 - 12:41.


#3185

Postad 08 januari 2018 - 12:41

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Går det att profilera en C3:a eller är det bara att investera i något bättre såsom en ID3 eller C6?

 

Byt gärna. Det kan ju vara något som börjar gå sönder med din C3:a. Den bör gå att profilera, men profilering handlar om hur den läser färger och hjälper inte mot det du ser. När luminanskurvorna inte stämmer skulle det kunna vara något med att sensorerna blir sämre eller att något plastfilter har blivit grumligare och den därför har svårt att tolka svaga luminansnivåer rätt.



#3186

Postad 08 januari 2018 - 14:04

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Nej. Men sedan ja. Panasonic fick verkligen till det med senare generationer. Dock lite ironiskt att också Panasonic gör de apparater som kanske behöver detta allra minst. :)

Cool. Om det funkar bra till LG skulle ju en butik kunna erbjuda det autokalibrerat för en bilig peng.

#3187

Postad 08 januari 2018 - 14:22

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Cool. Om det funkar bra till LG skulle ju en butik kunna erbjuda det autokalibrerat för en bilig peng.

 

Fast det är ingen större tidsvinst. Man måste fortfarande göra allt annat, brightness/contrast, välja gamma, helst göra 2-stegs gråskala själv etc. Autokalibreringen gör möjligtvis 10/20-stegsreglagen användbara.

 

Själva fjärrstyrningen är dock bra då man slipper sitta med fjärrkontrollen och klicka i menyer. Det kliver också runt problem som ABL-inverkan från menyer.



#3188

Postad 08 januari 2018 - 14:33

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Aha...såklart.

#3189

Postad 08 januari 2018 - 18:08

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Min Kuro måste jag kalibrera (med en i3pro) och den blev som en ny tv. Sjukt mycket bättre temp som också påverkar djupet och homogeniteten.

#3190

Postad 08 januari 2018 - 21:33

Unregistered6bcbd530
  • Unregistered6bcbd530
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Det är så många sidor att läsa igenom, och vet inte riktigt vad som skiljer mellan olika modeller.

 

Har precis skaffat mig en Sony XE9005, den behöver kalibreras för att få optimal bild. Har noll koll på detta.

Hur hittar man vilka inställningar som blir bättre än fabriksinställda?



#3191

Postad 08 januari 2018 - 22:12

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Det är så många sidor att läsa igenom, och vet inte riktigt vad som skiljer mellan olika modeller.

Har precis skaffat mig en Sony XE9005, den behöver kalibreras för att få optimal bild. Har noll koll på detta.
Hur hittar man vilka inställningar som blir bättre än fabriksinställda?

Den snabba vägen är att snacka med t.ex Mediamarkt och låta dem kalibrera tvn åt dig.

Tills dess kan du ju alltid leta upp inställningsförslag till din tv, finns på rtings.com bl.a.

#3192

Postad 08 januari 2018 - 22:30

Unregistered6bcbd530
  • Unregistered6bcbd530
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

De är så komplicerat alltså..

Jag slängde mig in på youtube, och hittade lite tips. Bilden känns direkt aningen bättre.



#3193

Postad 09 januari 2018 - 10:08

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Svart och vitnivå kan du ställa in med testbilder. Gråskala och färgtemp kan du inte göra om du inte har en probe och det är några tusen kr. Att kopiera färg-inställningar skulle jag inte rekommendera då det skiljer så mycket på panel til panel. Däremot kan du kopiera inställnningar som f.eks bildläge, motionflow, sharpness osv.



#3194

Postad 11 januari 2018 - 14:24

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Power tar efter Media Markt. Det är bra! :)

https://www.youtube.com/watch?v=NwdEdgK-l_w


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 11 januari 2018 - 14:26.


#3195

Postad 21 januari 2018 - 13:20

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Byt gärna.

En Spectracal C6 samt en Videoforge HDMI är på ingång. Kommer att behöva uppgradera mig till CalMAN Home Enthusiast för att få användning av min Videoforge men tills dess kan jag använda kombon i ColorMatch och även C6:an med CalMAN RGB. :)

 

Min gamla C3:a kommer att få ett nytt hem hos en allfixande elektronikreparatör så med lite tur kanske den kan få en ny chans, även om det ser mörkt ut.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 21 januari 2018 - 15:03.


#3196

Postad 25 januari 2018 - 23:08

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Tredje inlägget i rad, men men... ;)

 

Har börjat använda min VideoForge och C6. Älskar dem! :D Men är det någon som vet hur man ändrar skanningsläget på Videoforge? Vill kunna mata ut 1080i och 480i från den, vilket ska gå utifrån vad jag har läst på internet men kan inte hitta inställningarna för det.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 25 januari 2018 - 23:08.


#3197

Postad 25 januari 2018 - 23:55

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Vilken videoforge är det du har?

#3198

Postad 26 januari 2018 - 06:05

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

  • 632 inlägg
  • 0

Tredje inlägget i rad, men men... ;)

Har börjat använda min VideoForge och C6. Älskar dem! :D Men är det någon som vet hur man ändrar skanningsläget på Videoforge? Vill kunna mata ut 1080i och 480i från den, vilket ska gå utifrån vad jag har läst på internet men kan inte hitta inställningarna för det.




Typ såhär kanske : )

Bifogad fil(er)


Redigerat av TOOL, 26 januari 2018 - 06:05.


#3199

Postad 26 januari 2018 - 08:47

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Vilken videoforge är det du har?

Den är tillverkad 2014. Max standard är 1080/60p.

 

Tool: Jag kan varken se 1080i eller 480i i din eller min lista. Eller har jag missat något?



#3200

Postad 26 januari 2018 - 10:05

Mannewestberg
  • Mannewestberg
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Hej,

 

Har skaffat en x-rite i1Display Pro nyligen som jag tänkte använda för att kalibrera dator och tv-skämar. Har ni något tips på lämplig programvara för tv-kalibrering?  Har sneglat på Chromapure men det kanske finns likvärdiga program som kostar mindre?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.