Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JVC 4K projektor modeller: DLA-N5, N7, NX9

941 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
JVC DLA-N5 (Projektorer) 3 7 (1) 70 000:-
JVC DLA-N7 (Projektorer) 1 8,75 (3) 89 990:-
JVC DLA-NX9 (Projektorer) 1 (0) 199 990:-
1 relaterade trådar

#301

Postad 01 april 2019 - 08:07

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

I den senaste firmwaren (v2.04) har man fixat DI-buggen "yellowing" gamma issue, vilket är bekräftat av de som fått sina projar levererade allra senast. Den är dock inte släppt officiellt ännu.  Måste säga att jag är imponerad av att man jobbar och tweakar mjukvaran så här och att det går så fort. Lite som Oppo i begynnelsens tid :) Tummen upp till JVC för det. Thank god för USB-serviceporten  :D

 

EDIT: Nej buggen är tydligen ännu inte fixad. 


Redigerat av Drem, 23 april 2019 - 07:08.


#302

Postad 01 april 2019 - 16:00

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

. Den är dock inte släppt officiellt ännu

 

 

Enligt avsforum kommer den inte bli det heller? :)

 

 

 Thank god för USB-serviceporten  :D

 

 

I den frågan håller inte alla med dig :rolleyes:

 

 

 

I Måste säga att jag är imponerad av att man jobbar och tweakar mjukvaran så här och att det går så fort.

 

 

Absolut, gäller att att göra icke nöjd ägare nöjda så fort som möjligt :)


Redigerat av mcmike, 01 april 2019 - 16:00.


#303

Postad 02 april 2019 - 06:30

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Visst har det varit många fixar nu till en början, men det lär ju avta. Enkelheten i en usbflashning är så väldigt mkt enklare än en RS232-lösning tack o lov :) 

 

Är det förresten några fler här som fått sina projektorer levererade? Den extra lampan lär dyka upp när som helst också. 



#304

Postad 02 april 2019 - 07:14

R1ckardK
  • R1ckardK
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Ja, jag har fått min N5! Magisk bild och klar uppgradering från x500. Köper som alltid av Tiwia och Pär som ger fantastisk support.

#305

Postad 03 april 2019 - 08:15

Unregisteredb3e2b940
  • Unregisteredb3e2b940
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Ja, jag har fått min N5! Magisk bild och klar uppgradering från x500. Köper som alltid av Tiwia och Pär som ger fantastisk support.


Nice! Undrar när de börjar finnas för snabb lev? Alla skriver ju förbokning etc så när beställde du din? Före nyår?

#306

Postad 03 april 2019 - 08:54

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Ja, jag har fått min N5! Magisk bild och klar uppgradering från x500. Köper som alltid av Tiwia och Pär som ger fantastisk support.

 

Härligt att höra! 



#307

Postad 03 april 2019 - 17:18

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Nice! Undrar när de börjar finnas för snabb lev? Alla skriver ju förbokning etc så när beställde du din? Före nyår?


Är man intresserad ska man nog lägga en order då det är lite kö på dem .

#308

Postad 03 april 2019 - 17:24

Unregisteredb3e2b940
  • Unregisteredb3e2b940
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Är man intresserad ska man nog lägga en order då det är lite kö på dem .


Ja men jag vill se först och avgöra om jag vill lägga en order på 69990kr!

#309

Postad 03 april 2019 - 18:13

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0
N5 är en stark kandidat för mig som nästa proj. Men det är inte aktuellt nu. Ska bli kul att spana in den i butik iaf!

#310

Postad 04 april 2019 - 07:20

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Ja men jag vill se först och avgöra om jag vill lägga en order på 69990kr!


Pre sample på n5 fanns att se i oktober sen har det börjat komma in fler men verkar gå till kunder som beställt.

Jag kan väl säga att jag tycker n5 är mer prisvärd än 570 om du ska ha en äkta 4k projektor .
Sen trodde jag det handlade om när den finns på lager att köpa inte se.
Det har ju sålts en del n7 som man kan se i tråden och den har inte ens funnits pre sample på.

#311

Postad 04 april 2019 - 13:54

Unregisteredb3e2b940
  • Unregisteredb3e2b940
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Pre sample på n5 fanns att se i oktober sen har det börjat komma in fler men verkar gå till kunder som beställt.

Jag kan väl säga att jag tycker n5 är mer prisvärd än 570 om du ska ha en äkta 4k projektor .
Sen trodde jag det handlade om när den finns på lager att köpa inte se.
Det har ju sålts en del n7 som man kan se i tråden och den har inte ens funnits pre sample på.


Vill se o jämföra, finns ju knappt ens som demo än och eftersom den skjutits fram hela tiden så vill man ju inte lägga ut 69900 och sen vänta i 3-6mån till!

#312

Postad 04 april 2019 - 14:42

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 1

Vi fick vårt exemplar precis innan mässan och jag håller på att köra den nu för att få några fler timmar på den. Sen ska jag kalibrera och utvärdera den, men den finns absolut redan att titta på för den nyfikne.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#313

Postad 04 april 2019 - 15:28

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0
Väntar med spänning på utvärderingen Marcus!

#314

Postad 06 april 2019 - 00:44

Unregisteredb3e2b940
  • Unregisteredb3e2b940
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Villa butiker har n5 för demo?

The rock i Lund...
Hifiexperience (även om de fick lämna tillbaka, ej hört att de fått tillbaka sin än)?

Är det någon som vet annan butik?

Redigerat av Unregisteredb3e2b940, 06 april 2019 - 00:44.


#315

Postad 11 april 2019 - 03:47

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

  • 819 inlägg
  • 1

Ni som ska på mässan idag, återkoppla gärna eran upplevelse angående N5:an vore nice

Lite sent, men kikade på N5an och NX9an tillsammans med en kompis.

Min kompis reaktion som inte är någon projektornörd var att han hade inte kunnat säga vilken projektor som var vilken om de inte sagt det och han förstod inte den stora prisskillnaden. En del av förklaringen kan vara avstånd till duken då jag själv inte helller såg någon detaljskillnad på avståndet vi satt på.

 

Jag hörde mig för lite med killen som demade om en sak som jag undrade över:

- Frågade om de förbättrat (luft) filtret på den nya serien, samt om de adderat filter till lamp och elektronik-fläktarna.

- Anledning: Då jag precis rivit och rengjort min X35a p.g.a. (det extremt "grovmaskiga filtret) igensatta fläktar samt dammiga polarizers speciellt gul och röd spegel var extremt dammiga men blå inte så farligt konstigt nog...ingen rolig procedur då speglarna sitter på ett sådan sätt att man måste riva ALLT för att komma åt dem med risk att knäcka dem och/eller alignment av dem. 

- De kunde ej svara på rak arm men vi kikade på baksidan och såg att det satt ett centralt placerat filter som såg ut att vara någon form av skumfilter (svart så var svårt att se hur "finmaskigt" det var).
Huruvida detta endast var för optik & scaler-board likt tidigare modeller kunde vi ej se vid en första anblick i mörkret.

 

Angående bilden

Vi satt på 3e raden (ca 5-6m uppskattningsvis) och det gjorde väl inte direkt upplösningen rätta då detaljer i 4K blir "osynliga" (8K ska vi inte ens nämna) p.g.a. det egna ögats svaghet i upplösning (vill minnas duken var 3m bred). Tror inte jag sett mycket skillnad mot 1080p på det avståndet (sitter själv ca 3,7 m från min kurvade 4m breda 2.35:1 duk och kör 1080p och här hade jag dock säkert sett skillnad då man kan se antydan till jaggies i t.ex. text) så min initiala känsla är att 4K kräver stor duk eller närhet till duk för att komma till sin rätt.

Jag gick fram nära skärmen för att kika och man fick gå bra nära innan man såg någon form av pixelstruktur / jaggies.

 

Jag gillade verkligen bilden (bra pop/kontrast) som kom till sin rätta i den svartklädda "grottan" (men tyvär lite ljusinsläpp från ingången (och ljusstuds från ljusklädda i publiken :) ) som högst sannolikt påverkade kontrasten negativt).

Jag kommer personligen vänta tills 4K "satt sig" med mer material (Netflix, streaming mm), större projektorutbud (som ej är DLP) och priserna blir lite mer humana om det nu kommer ske då optiken sannolikt är en stor del av kostanden och JVC verkar dra priser uppåt snarare än neråt - inga direkta "instegsmodeller" som X35an var på sin tid. Sen om det blir Sony JVC eller kanske Epson får framtiden avgöra. Vem vet kanske Xiaomi släpper något magiskt framöver, om inget annat har de verkligen släppt en bomb med sin senaste proj.


Redigerat av bigbadboogie, 11 april 2019 - 03:48.


#316

Postad 11 april 2019 - 13:48

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Jag kommer personligen vänta tills 4K "satt sig" med mer material (Netflix, streaming mm), större projektorutbud (som ej är DLP) och priserna blir lite mer humana om det nu kommer ske då optiken sannolikt är en stor del av kostanden och JVC verkar dra priser uppåt snarare än neråt - inga direkta "instegsmodeller" som X35an var på sin tid. Sen om det blir Sony JVC eller kanske Epson får framtiden avgöra. Vem vet kanske Xiaomi släpper något magiskt framöver, om inget annat har de verkligen släppt en bomb med sin senaste proj.

Tycker nog allt med denna generations projektorer att det är precis nu som det faktiskt har satt sig. Epson TW9400 är pixel shifter men klarar 18Gbps, JVC och Sony har båda nu modeller med 18Gbps och native 4k paneler. Man har t.o.m. lagt en tanke bakom tone mappingen av HDR osv. Rätt tid att köpa imo, speciellt om man inte äger en projektor idag. Tror inte på att vi kommer se något större prisfall pga optikkostnader och nichad marknad. Instegsmodellen i denna värld är TW9400 även om den inte är native 4K. N5 är dyr men nog det givna valet om man vill gå hela vägen för minimal kostnad. Runt hörnet finns alltid laser och allt möjligt som kommer hålla priserna höga - tror jag. 



#317

Postad 13 april 2019 - 07:42

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Jag är gammal i gemet när det gäller hemmabio och projektor men jag har en äldre 5900 1080p och sneglar på ny snart. native eller pixelshift men vad är "18Gbps"? Är det det som skickas i HDMI-sladden och är det liter mer future proof än om en ny projektor inte har det?



#318

Postad 13 april 2019 - 19:12

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Jag är gammal i gemet när det gäller hemmabio och projektor men jag har en äldre 5900 1080p och sneglar på ny snart. native eller pixelshift men vad är "18Gbps"? Är det det som skickas i HDMI-sladden och är det liter mer future proof än om en ny projektor inte har det?

 

18Gbps är hastigheten av fulla HDMI 2.0 standarden. Dvs. klarar apparaten 18Gbps så har den bandbredd nog att ta emot hela UHD standarden. Fram tills nu så har projektorer legat efter på denna front. Tidigare generationer som bara klarade 10Gbps/13Gbps klarade bara att visa hela signalen för 24Hz medan om man ville visa något över det så fick man nöja sig med att strippa bort diverse saker, man fick förlorad färgupplösning osv. Eftersom t.ex. Netflix är relativt vanligt nu för tiden och de flesta apparater endast har stöd att skicka dess bild i 60Hz fick man då problem, som att streaming-komprimeringen inte var nog..



#319

Postad 17 april 2019 - 12:52

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 2

Nu har vår N5 rullat nästan 100 timmar och jag gjorde idag en kalibrering (SDR) på den. Det är en maskin som verkligen är i behov av kalibrering då den inte var så bra inställd från kartong. Men efter kalibrering så ser den riktigt, riktigt bra ut med färger i Sonyklass och en gråskala helt utan övrigt att önska.

 

Det första som slår en är att JVC har tagit tillbaka tronen som mästare i kontrast. N5 lämnar något mer ljus än vår VW570ES men gräver klart djupare i svärtan när vi kikar på riktigt mörka sekvenser. Skärpan är också på JVC manér extremt skarp jämfört med Sony. På köpet får man dock mer brus och artefakter och N5 är en maskin som kräver bra material för att komma till sin rätt på bästa sätt. VW570ES är klart mer förlåtande och ger ett mer lugnt och avslappnat intryck.

 

Vilken som passar just dig behöver man titta på, det är inte så enkelt att en av dem är bäst. Är priset en stor faktor så är VW270ES en bra kandidat då den presterar mycket likt dessa två maskiner, till ett lägre pris. Avsaknad av bländare och linsminne är ju inte en stor brist för alla användare.

 

HDR har jag inte börjat på ännu, men det blir nästa sak att labba med... :)

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#320

Postad 17 april 2019 - 13:31

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 693 inlägg
  • 0
Vad kalibrerar du HDR med, Diversified?

#321

Postad 17 april 2019 - 14:17

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Vad kalibrerar du HDR med, Diversified?

Yes!

 

Sen i ärlighetens namn är det inte riktigt så att det går att kalibrera HDR ännu. Men man kan godtyckligt justera in bilden och sen kalibrera gråskalan :rolleyes:

 

/Marcus



#322

Postad 17 april 2019 - 14:18

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 693 inlägg
  • 0
Jo jag vet, men ja gråskala.

#323

Postad 17 april 2019 - 19:02

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0

Nu har vår N5 rullat nästan 100 timmar och jag gjorde idag en kalibrering (SDR) på den. Det är en maskin som verkligen är i behov av kalibrering då den inte var så bra inställd från kartong. Men efter kalibrering så ser den riktigt, riktigt bra ut med färger i Sonyklass och en gråskala helt utan övrigt att önska.

Det första som slår en är att JVC har tagit tillbaka tronen som mästare i kontrast. N5 lämnar något mer ljus än vår VW570ES men gräver klart djupare i svärtan när vi kikar på riktigt mörka sekvenser. Skärpan är också på JVC manér extremt skarp jämfört med Sony.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Vem har haft kontrasttronen emellan?? Trodde JVC alltid varit kungar där..

#324

Postad 17 april 2019 - 20:09

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Sony har legat före i kontrast/svärta-racet en tid när JVC har prioriterat mer ljus från sina maskiner.

/Marcus

#325

Postad 18 april 2019 - 05:16

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Gratis-lampan finns nu att plocka upp hos handlaren, trevliga nyheter. Visste inte riktigt vad jag skulle tro om denna :) 



#326

Postad 18 april 2019 - 10:58

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Yes!

 

Sen i ärlighetens namn är det inte riktigt så att det går att kalibrera HDR ännu. Men man kan godtyckligt justera in bilden och sen kalibrera gråskalan :rolleyes:

 

/Marcus

 

Är nyfiken på dina intryck av auto-tonemap jämfört med SDR-konvertering via Panasonic-spelare.



#327

Postad 19 april 2019 - 09:38

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Sony har legat före i kontrast/svärta-racet en tid när JVC har prioriterat mer ljus från sina maskiner.

/Marcus

Jag ska inte gå off topic men vilka Sony motsvarar dessa JVC? Jag har ju en äldre Epson 5900 och är i behov av bättre svärta. Nu vet jag att ALLA dessa JVC kommer varva min Epson men jag vill ändå veta vilka fler modeller och märken jag kan titta på.

 

Har inte Epson några motsvarande projektorer i denna prisklass?



#328

Postad 19 april 2019 - 11:00

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Sonys förra generation (och även denna) 4k-maskiner presterar väldigt bra i kontrast/svärta. Tex gräver VW260/360 något djupare än X5900 från JVC.

Epson har sin(a) lasermaskin LS10000 och 10500 som matchar fint men ingen äkta 4k-panel i dessa.

TW9300/9400 är också bra val i sin klass men en bit efter Sony och JVC i svärta. Hästlängder före en TW5900 dock.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#329

Postad 24 april 2019 - 13:02

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 1

Är nyfiken på dina intryck av auto-tonemap jämfört med SDR-konvertering via Panasonic-spelare.

Har kikat några timmar på detta idag med N5 och UB9000. Allt blir förstås godtyckligt men överlag tycker jag tonemappingen fungerar mycket bra när man använder dessa produkter tillsammans. JVC:s egna funktion verkar inte fungera på alla filmer men slår man på funktionen på UB9000 så fungerar den på allt material(som jag har provat). Har även jämfört med att konvertera ner HDR/BT2020 till SDR/Rec709 och fördelen blir förstås att man vet vad man får i form av en korrekt gammakurva och färger som följer standard. Men jag är benägen att säga att jag tycker tonemappingen fungerar så pass bra att jag skulle rekommendera att använda HDR med denna kombo i de flesta lägen. Funktionen är lätt att justera på N5 där man enkelt i ett antal fasta nivålägen kan justera hur mycket man vill att tonemappingen ska "ljusa" upp bilden för att passa sin egen duk/rum.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#330

Postad 25 april 2019 - 02:27

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0

Sound & Vision har testat NX9 och är rätt positiva! https://www.soundand...rojector-review

 

As Good as It Gets 

Getting to review the DLA-NX9 was an absolute thrill. The performance of JVC's new 4K LCOS panels is nothing short of breathtaking, and I am delighted to see the company introduce the same high-performance lens used in its $29,995 DLA-RS4500 at a lower price point. Although the NX9 represents a hefty price increase over the next step down in the lineup, the $8,000 DLA-NX7, that model lacks the NX9's lens and 8K e-Shift feature. The NX9's reference-level video performance and exceptional usability make it one of the best home theater projectors I've tested.
Read more at https://www.soundand...FVtYX7vgtPXl.99

 

Precis som Marcus har de även testat HDR med UB9000 och skriver om det på en separat sida: https://www.soundand...-well-panasonic



#331

Postad 27 april 2019 - 10:20

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Har kikat några timmar på detta idag med N5 och UB9000. Allt blir förstås godtyckligt men överlag tycker jag tonemappingen fungerar mycket bra när man använder dessa produkter tillsammans. JVC:s egna funktion verkar inte fungera på alla filmer men slår man på funktionen på UB9000 så fungerar den på allt material(som jag har provat). Har även jämfört med att konvertera ner HDR/BT2020 till SDR/Rec709 och fördelen blir förstås att man vet vad man får i form av en korrekt gammakurva och färger som följer standard. Men jag är benägen att säga att jag tycker tonemappingen fungerar så pass bra att jag skulle rekommendera att använda HDR med denna kombo i de flesta lägen. Funktionen är lätt att justera på N5 där man enkelt i ett antal fasta nivålägen kan justera hur mycket man vill att tonemappingen ska "ljusa" upp bilden för att passa sin egen duk/rum.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Goda nyheter och i linje med vad jag läst entusiaster från annat håll rapporterar med. Det skulle innebära att vi som tagit tiden att försökt tone-mappa manuellt slipper göra detta samt att det typ bekräftar att det är värt att tone-mappa istället för att konvertera till SDR/Rec.709.

 

Nu blir jag lite nyfiken på ifall Panasonics tonemapping kan vara av värde för Sony projektorer eller om en konvertering är vägen att gå?



#332

Postad 27 april 2019 - 10:30

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 1

 

Nu blir jag lite nyfiken på ifall Panasonics tonemapping kan vara av värde för Sony projektorer eller om en konvertering är vägen att gå?

Det hade jag tänkt utvärdera i steg två. Min plan är att göra det när jag även har en UB820 på plats för att testa skillnaderna mellan den och UB9000 samtidigt. Tyvärr har sändningen med UB820 som vi väntar på blivit försenad ytterligare så det dröjer en smula innan det blir av.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#333

Postad 09 maj 2019 - 18:48

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
På AVSforum så skriver en medlem att problemen med de nya JVCerna inte är så farliga:
”Q: ... Would you guys sum up the most common issues and the severity of them? or a pros and cons list with few words. I know that yellowing thing and maybe few more but not sure, thanks in advance…
A: The yellowing from the DI isn't really a big deal --- as Nigel (Arrow) and others have discovered, in HDR mode there isn't any yellowing if your iris is at 0, and in SDR mode there isn't any yellowing below iris -10, which is probably around the right iris setting for most people with not-insanely-huge screens anyways
A few people have had bugs that cause vertical colored (blue, green, sometimes white) lines to cover their entire screen. While a power reset has solved their problems temporarily, it seems JVC also has a more-involved firmware update that can be done if one's projector has that problem.
Other than those, I don't think there are any problems that people are experiencing that are not due to unit to unit variation (some bright corners on some units, etc)”

En annan medlem skriver istället: ”The JVC person I’ve been talking to Errol claims that they are working on the yellowing issue but don’t know this issue exists. They were claiming if it wasn’t on the OSD it was a source issue. I went ahead and got a video of it including turning off the receiver and Xbox one x. Also switching to hdmi 2 which also has no input. It turned white then. I really don’t want to deal with a new projector if they can’t tell me what’s wrong with this one. Other than it is broken. Because as we said it could be all of the projectors to some extent. I’m only having issue with the fbi warnings which is only an issue with discs that put them at the start. https://youtu.be/MW0K94g7KZw
Jag hakar upp mig på meningen “Because as we said it could be all of the projectors to some extent.“

För er som har fått hem en JVC redan, vilka är era erfarenheter?

Mvh/rome

https://www.avsforum...thread-367.html

#334

Postad 10 maj 2019 - 19:51

Unregisteredb3e2b940
  • Unregisteredb3e2b940
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Fick hem min jvc-n5be idag. Har inte gjort mer än rört zoom, stift och focus. Dvs ej rört annat. Bilden är väldigt skarp, man ser skillnad mot min gamla Epson 9300. Och den har på inget sätt dålig bild men jvc är vassare. Klart den ska vara det oxå med tanke på prislappen.

Edit: efter börjat kolla på min första 4K film (mortal engines) på jvc noterar klart mkt bättre svärta och skärpa än Epson 9300.

Redigerat av Unregisteredb3e2b940, 10 maj 2019 - 22:53.


#335

Postad 13 maj 2019 - 11:12

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

På AVSforum så skriver en medlem att problemen med de nya JVCerna inte är så farliga:
”Q: ... Would you guys sum up the most common issues and the severity of them? or a pros and cons list with few words. I know that yellowing thing and maybe few more but not sure, thanks in advance…
A: The yellowing from the DI isn't really a big deal --- as Nigel (Arrow) and others have discovered, in HDR mode there isn't any yellowing if your iris is at 0, and in SDR mode there isn't any yellowing below iris -10, which is probably around the right iris setting for most people with not-insanely-huge screens anyways
A few people have had bugs that cause vertical colored (blue, green, sometimes white) lines to cover their entire screen. While a power reset has solved their problems temporarily, it seems JVC also has a more-involved firmware update that can be done if one's projector has that problem.
Other than those, I don't think there are any problems that people are experiencing that are not due to unit to unit variation (some bright corners on some units, etc)”

En annan medlem skriver istället: ”The JVC person I’ve been talking to Errol claims that they are working on the yellowing issue but don’t know this issue exists. They were claiming if it wasn’t on the OSD it was a source issue. I went ahead and got a video of it including turning off the receiver and Xbox one x. Also switching to hdmi 2 which also has no input. It turned white then. I really don’t want to deal with a new projector if they can’t tell me what’s wrong with this one. Other than it is broken. Because as we said it could be all of the projectors to some extent. I’m only having issue with the fbi warnings which is only an issue with discs that put them at the start. https://youtu.be/MW0K94g7KZw
Jag hakar upp mig på meningen “Because as we said it could be all of the projectors to some extent.“

För er som har fått hem en JVC redan, vilka är era erfarenheter?

Mvh/rome

https://www.avsforum...thread-367.html

 

 

 

Tror jag var först i Europa att få en N7  :) Tyvärr hade den ett missljud från irisen, ett mekaniskt klickade ljud då den rörde sig. Den hade en väldigt tidig builddate (Okt) Fick den bytt och utbytesexemplaret har fungerat ypperligt (builddate Jan). Har dock ett problem med att efter någon timme så börjar den dynamiska irisen att stänga ner alldeles för mkt. Enligt distributören så fick han info om att detta kommer fixas i nästa firmware (som ska komma inom kort dvs några veckor). Jag kör helt öppen manuell iris så länge, det är faktiskt en så bra svärta att detta funkar alldeles utmärkt.. Bildmässigt är jag toknöjd. Så ljusstark bild med en så bra svärta på en projektor   :wub:  Även lugntet i bilden är något som imponerar och som överraskade mig faktiskt. 


Redigerat av Drem, 13 maj 2019 - 11:51.


#336

Postad 13 maj 2019 - 12:29

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 693 inlägg
  • 0
Har du olika steg för den manuella irisen, och hur många?

#337

Postad 13 maj 2019 - 15:29

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Ni som är köpare av dessa (enligt mig lyxprojektorer) hur är er projektorhistorik?

Har ni alltid haft så bra projektorer i samma prisklass eller blir det dyrare och dyrare för varje nytt köp?

 

Själv har jag 10.000-kronors projjar men tittar nu på att kanske gå upp till ca 30.000 (Epson 9400).



#338

Postad 13 maj 2019 - 15:38

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 693 inlägg
  • 0

Nu har inte jag så många i min historik men min första var en CRT för 55-tusen, den andra var en JVC som hade kostat 50, som jag köpte begagnat för en spottstyver, men det känns som att runt 50-60k (nyvärde) är rundt det man "måste" ge för att få bild man är nöjd med och inte känner behov för att uppgradera. För mig är det HDR och mer kontroll över färgerna som jag vil ha, svärtan är bra på denna teknik.

 

Jag luter mer och mer åt att köpa en begagnad som har gått en 3-400 timmar, det kommer nog ut på brukten snart.


Redigerat av Demon Slayer, 13 maj 2019 - 15:39.


#339

Postad 13 maj 2019 - 17:30

ozzian89
  • ozzian89
  • Lärjunge

  • 403 inlägg
  • 0

vilken är billigast av jvc om man vill ha 4k?



#340

Postad 13 maj 2019 - 19:22

Unregisteredb3e2b940
  • Unregisteredb3e2b940
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Jag började med Epson 3200 o sen gick jag upp till Epson 9300 och nu jvc n5.

vilken är billigast av jvc om man vill ha 4k?


Jvc n5 för 69900:-

#341

Postad 13 maj 2019 - 19:35

ozzian89
  • ozzian89
  • Lärjunge

  • 403 inlägg
  • 0

Jag började med Epson 3200 o sen gick jag upp till Epson 9300 och nu jvc n5.

Jvc n5 för 69900:-

 

tack

 

för dyrt för mig ännu,, x7an får funka ett tag till



#342

Postad 13 maj 2019 - 20:11

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 693 inlägg
  • 0

Du har ju en del med e-shift (fejk 4k) som säljs til riktigt gunstiga priser här och där men jag ser ingen anledning att byta til något som inte klarar HDR. Jag kan få en rs400 til ruskigt bra pris och den kommer säkert se jättefin ut på vanlia filmer, men jag vil inte måste tänka på om en film är HDR eller inte och om jag måste se den på tvn eller om den går att se på projjen, vi är ju just i skifte her så jag tänker iaf sitta tajt tils jag får en bra pris på en av de nya......men begagnad då.



#343

Postad 13 maj 2019 - 21:30

Unregisteredb3e2b940
  • Unregisteredb3e2b940
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Min jvc n5 har firmware 2.05.. men senaste är ju 2.01 enligt nerladdningssidan... min är byggd: 4/2019.

Någon som känner till v2,05?

#344

Postad 14 maj 2019 - 11:52

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Har du olika steg för den manuella irisen, och hur många?

 

Femton tror jag det är 



#345

Postad 14 maj 2019 - 12:03

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 693 inlägg
  • 0

Det var det dom började med efter min. Jag har bara 3, men det ligger 12 tror jag i servicemenyen. Veldigt fint att kunna öka vartefter lampan börjar ge sig.



#346

Postad 14 maj 2019 - 12:20

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Min jvc n5 har firmware 2.05.. men senaste är ju 2.01 enligt nerladdningssidan... min är byggd: 4/2019.

Någon som känner till v2,05?

 

2.05 är senaste. Det ryktas om att de har fixat till bl a "vertical lines" i den. Det var några som fick skumma vertikala, (oftast gröna) linjer i bilden intermittent. Jag har också lagt in den men den fixade tyvärr inte mitt problem med irisen. Men som tidigare nämnt så har man meddelat distributören att detta skall fixas i nästa "officiella". 


Redigerat av Drem, 14 maj 2019 - 12:22.


#347

Postad 14 maj 2019 - 12:25

Unregisteredb3e2b940
  • Unregisteredb3e2b940
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

2.05 är senaste. Det ryktas om att de har fixat till bl a "vertical lines" i den. Det var några som fick skumma vertikala, (oftast gröna) linjer i bilden intermittent. Jag har också lagt in den men den fixade tyvärr inte mitt problem med irisen. Men som tidigare nämnt så har man meddelat distributören att detta skall fixas i nästa "officiella".


Var hittade du den firmware? Jag får bara upp 2.01, tänkte på när nästa uppdatering kommer så vill man ju ha den ju :)
Även om jag inte har några problem just nu med min, bara gått 22tim än så länge.

#348

Postad 14 maj 2019 - 12:53

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Var hittade du den firmware? Jag får bara upp 2.01, tänkte på när nästa uppdatering kommer så vill man ju ha den ju :)
Även om jag inte har några problem just nu med min, bara gått 22tim än så länge.

 

 

Jag fick den av en person som fått den av JVC då han hade problem med just "vertikala linjer". 2.05 är ändå en factory release än så länge. När den officiella väl kommer så blir det ett högre versionsnummer (innehållande mer fixar förhoppningsvis). Den officiella skall vara väldigt nära, inom några veckor enligt vad jvc teknikerna informerade den svenska distributören. Jag har testat både 2.04 och 2.05 bara för att se om mitt iris-problem är löst. 


Redigerat av Drem, 14 maj 2019 - 13:12.


#349

Postad 29 maj 2019 - 05:21

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Det sägs från ganska säkra källor att fw 2.07 släpps som officiell fw, när som helst.



#350

Postad 29 maj 2019 - 18:33

Unregisteredb3e2b940
  • Unregisteredb3e2b940
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Det sägs från ganska säkra källor att fw 2.07 släpps som officiell fw, när som helst.


Hm så de hoppar över v2.05 alltså... undrar va det blir för ”förbättringar”...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.