Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

30+ OffTopic

65 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 februari 2008 - 14:37

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Som ett försök startar jag ett par trådar med inrikting 30+

För oss som vill diskutera allmänfrågor eller teknikfrågor, med medlemmar som nått till en viss punkt i sitt liv

Tex ..

- Har barn
- Tänker skaffa barn
- Känner att diskussionen bör vara på "vuxennivå"
. Har haft Ljud och Bild som intresse i mer än 20 år
. Har gjort saker i många år o vill dela erfarenhet med likasinnade

osv osv osv osv osv ... anledningarna kan göras många :)

Välkommen
Maveric :)

Redigerat av Unregistered1103, 22 februari 2008 - 14:45.


#2

Postad 22 februari 2008 - 14:39

toska
  • toska
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
Tack, ett mycket bra initiativ.

#3

Postad 22 februari 2008 - 18:49

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0
Själv är jag en "färsking" då jag precis klivit över nämnda "tröskel" :)

#4

Postad 22 februari 2008 - 20:14

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0
30 år...

Har bara hållt på i 18 år... :)

Har en 3 dagar gamal son...

Har ett nyligen köpt hus...

Passar jag in här?!? :)

/Johan

#5

Postad 22 februari 2008 - 20:24

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Helt perfekt

Själv har jag slutat fylla år och har 3 pojkar i olika åldrar ... 1-16

Köpte min första hembioanläggning för ca 20 år sedan och min första egna
2 kanalare för ca 30 år sedan.

Fru och barn men ingen hund och ingen volvo .. inte ens radhus .. :)

Maveric :)

#6

Postad 22 februari 2008 - 22:22

Heron
  • Heron
  • Veteran

  • 1 800 inlägg
  • 0
Jag får väl passa på att skriva lite i denna tråd för snart är jag inte 30+ längre ;) :)

Hifi-intresset började långt innan jag hade pengar att spendera på Hifi. Det var väl i början på mellanstadiet som jag byggde min första högtalare (mono) utav ett högtalarelement från en skrotad tv. Att det kunde bli sådan skillnad på ljud när ett element monteras i en låda, imponerar fortfarande på mig. Sedan blev det fler lådbyggen av gamla skrotade högtalare jag hittade i en kontainer. Av mina sparpengar (200 kr) köpte jag en booster till bil som drevs av ett 12V batteri från ett operationsbord (farsan fixade det). Då blev det lite mer tryck i ljudet samt två reglage, bas och diskant vilket var mycket bättre än bara en tone kontroll ;) . Efter ett antal lådbyggen tilll och efter mitt första sommarjobb så gick hela lönen till en "riktig" stereo. När jag köpte min första cd -86 eller -87 så fanns det knappt cd-skivor i butiken. Hade man tur så stod det några cd-skivor i ett hörn i skivbutiken. När jag skaffade min första bil så gick pengarna till bilstereon istället för hemmastereon. Varje år byttes någon del i anläggningen. -94 eller -95 skaffade jag min första hemmabio - en pro logic reciever och en fullsize center samt små vägghängda surrar.

Idag är jag farsa till 2 barn, bor med min sambo och mina barn i radhus med gillestuga :( och skall inte skriva mer för då blir det för långrandigt.

/Heron

Redigerat av Heron, 22 februari 2008 - 22:23.


#7

Postad 22 februari 2008 - 22:31

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Jag får väl passa på att skriva lite i denna tråd för snart är jag inte 30+ längre :( ;)


För mig kan en 30+ vara 60 år .. i annat fall är jag själv diskad då jag passerat de 40 ;)

Maveric :)

#8

Postad 25 februari 2008 - 14:01

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Så där ja, nu har jag skapat en forumdel som heter 30+

Skriv vad ni vill, hur mycket ni vill (förutsatt att forumreglerna följs).

Vi testar detta ett par månader, är aktiviteten typ noll så flyttar jag ut alla inlägg under OT igen

:blink:

#9

Postad 26 februari 2008 - 16:00

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0
Fyllde dubbel-trea i helgen, har sambo och en liten dräng.

Mitt intresse för hembio väcktes ganska sent, i 20-25-årsåldern, men det kanske uppvägs av att jag sedan några år tillbaka är utbildad inom och jobbar i branschen (KTH Medieteknik -> SVT sommarjobb -> SVT vikariat -> SVT fast tjänst -> fast tjänst på annat tv-relaterat företag).

Sitter fortfarande på en gammal crt-tjockis (16:9 förvisso) och en simpel digitalbox och dvd-inspelare utan något externt ljudsystem, men nu har vi flyttat till nytt hus och jag har lyckats övertala sambon att vi måste köpa in tv, htpc och ljud för upp mot 50 000 kr, så det kommer att bli en rolig vår och sommar.

F.n. ser inköpslistan ut så här (den ändras från dag till dag beroende på vad jag hittar när jag fönstershoppar):
* TV - Toshiba 42Z3030 eller en Panasonic 42Z700 (väntar spänt på PZ800 om den hinner komma)
* Ljud - Yamaha YSP-4000 och YST-FSW150
* HTPC - Omaura TF8 (plus ev. TFHDD) eller OrigenAE S10V eller S14V. Färg svart. Innehåll har jag inte börjat kika på så mycket än.
* Multifjärr med Vista Sideshow (borde komma ut en del på marknaden snart)
* TV-bänk - Voice Azzaro
Som ni kanske anar så måste WAF vara hög, framförallt enkelheten.

Redigerat av Berkan, 26 februari 2008 - 16:03.


#10

Postad 27 februari 2008 - 09:14

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Panasonic skulle komma med priser och info på måndag om sina nya modeller så håll ögonen öppna :)

#11

Postad 27 februari 2008 - 09:22

toska
  • toska
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
Sen kan du om du vill använda t.ex. serien Bestå från Ikea betydligt billigare än voice men man kan få den minst lika snygg.

#12

Postad 27 februari 2008 - 11:56

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0

Sen kan du om du vill använda t.ex. serien Bestå från Ikea betydligt billigare än voice men man kan få den minst lika snygg.

Ja, Bestå är ett alternativ, man kan ju lägga en valfri skiva i ek eller valnöt ovanpå för att lyxa till den lite (jag snackar vit stomme då). En för- och nackdel med Bestån är djupet, 40 cm är jättebra om htpc-chassit får plats, om det inte får plats måste man ju flytta ut bänken lite från väggen pga utstickande kablar och synliga kablar är sambon allergisk mot. Man kan ju göra valnötsskivan ovanpå lite djupare än själva bänken (typ 42-43 cm), så blir det ingen glipa upptill mot väggen, dock kommer det ju bli några cm hål in från sidorna och det är det som sambon tror att hon inte kommer att gilla.

Det är ju stor skillnad på priset mellan Bestå och Azzaro - IKEAS hamnar på dryga tusenlappen plus valnötsskivan ovanpå, Azzaron dryga 5 k.

#13

Postad 27 februari 2008 - 13:10

toska
  • toska
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
ja men då får du pengar över till kabellister :) Hur hmm ... hur menar du med hål in från sidorna?

#14

Postad 27 februari 2008 - 13:13

miha04
  • miha04
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
kul med denna tråd för oss över 30+ ! jag själv är väl 40+ ! :)

#15

Postad 27 februari 2008 - 19:30

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0

ja men då får du pengar över till kabellister :) Hur hmm ... hur menar du med hål in från sidorna?

Alltså om bänken är 40 djup och toppskivan 43 djup och sticker ut 3 cm bakom bakstycket, så kommer bakstycket att vara 3 cm från väggen = hål/öppning om man kikar rakt från sidan. Om man då tittar in i den öppningen så ser man kontakter sticka ut och sladdar hängandes (om man inte får till en bra kabeldöljning.

#16

Postad 28 februari 2008 - 09:24

toska
  • toska
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0

ja men då får du pengar över till kabellister :P Hur hmm ... hur menar du med hål in från sidorna?

Alltså om bänken är 40 djup och toppskivan 43 djup och sticker ut 3 cm bakom bakstycket, så kommer bakstycket att vara 3 cm från väggen = hål/öppning om man kikar rakt från sidan. Om man då tittar in i den öppningen så ser man kontakter sticka ut och sladdar hängandes (om man inte får till en bra kabeldöljning.

Ahh, ok nu är jag med på hur du menar. Ja med en reciever så kommer garanterat kontakterna att sticka ut på baksidan på bestå. det blir 2 vitmålade "bräd"bitar på vardera sida bakpå då :lol:

#17

Postad 28 februari 2008 - 11:01

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0
Jag får väl posta här för att visa min tillhörighet till gubb-forumet :P

Är 30+, har kottar, villa och kombi.
Volvo blir det aldrig och vovven har vi inte till förmån för damråttor och akvariefisk.

#18

Postad 28 februari 2008 - 14:03

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

  • 652 inlägg
  • 0
Jaha här passar man lätt in.
Jag är pappa till 5 pojkar utspritt på 2 olika mammor.
Mitt hemmabio intresse började på 90 talet kopplade in stereo videon till tvåkanalaren och så var intresset fött.

Utekvällar var det länge sedan man hade nu är det biokvällar i min egen bio ihop med frugan och ett knippe öl och jordnötter och är rätt nöjd med det.
Bilen är en Cheva transport och på sommaren är det offrod hojen som gäller.

#19

Postad 28 februari 2008 - 14:55

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Jag får väl posta här för att visa min tillhörighet till gubb-forumet :P

Är 30+, har kottar, villa och kombi.
Volvo blir det aldrig och vovven har vi inte till förmån för damråttor och akvariefisk.

Här är det villa, volvo men ingen vovve, dock 2 katter och ett akvarium :lol:

#20

Postad 28 februari 2008 - 14:59

toska
  • toska
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
här är det villa ingen volvo men vovve :P B) :lol: + 2 knoddar

#21

Postad 28 februari 2008 - 19:12

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0
Ingen villa, dock ett parhus. Ingen volvo, faktiskt ingen bil alls då vi bor nära bra kommunikationer i södra sthlm.

Redigerat av Berkan, 01 mars 2008 - 15:32.


#22

Postad 28 februari 2008 - 22:01

Unregisteredb42c7e80
  • Unregisteredb42c7e80
  • Lärjunge

  • 314 inlägg
  • 0
Gott och väl 30+
Villa, fru och "småttingar" har jag.
Volvo kommer jag aldrig skaffa. Hund skulle jag gärna ha till jakten, men fru och en kotte är allergiska så det kommer inte heller hända.

#23

Postad 01 mars 2008 - 21:52

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0
Halloj,

40 - 1...dvs 30+ med råge! Sambo, radhus och Saab. Inga husdjur (råttorna som bor i väggen räknas inte...) och inga barn, men däremot bebisverkstad dygnet runt ibland! :P

Teknikintresset och fascinationen för häftiga prylar går långt tillbaka i tiden, men intresset för hemmabio väcktes på allvar 2006 när jag letade ny teve och då snubblade in på minhembio. Snacka om att detta forum och dess medlemmar är en källa till inspiration!

//P

#24

Postad 01 mars 2008 - 22:54

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
30+
Det son ägs idag med rött

1985 min första TV 14", sedan steg bildstorleken enligt...28", 33.", 32" plasma, 86" duk, 42" plasma.
1988 vhs, vhs, laserdisc, vhs, vhs, dvd, dvd, vhs, xbox 360, hd dvd, hd dvd.
1986 stereo receiver, receiver -dd pro logic, receiver -dd pro-logic, receiver -dd/dts (dvi)
1986 stereo högtalare, st högtalare, sub, surround, thx 5.0, sub, stereo högtalare.

Kalkylerar ovanstående inkl filmer till ca: 500.000kr

Dyraste enskilda köp 32" plasma för 36.000kr.

Hyresrätt, 2 ungar, miljö kombi bil, inga djur.

#25

Postad 03 mars 2008 - 08:19

Unregisteredb42c7e80
  • Unregisteredb42c7e80
  • Lärjunge

  • 314 inlägg
  • 0
Ja just ja, det var ju det här med hemmabio.
Det började på allvar för något halår sedan då vi bestämde oss för att göra om i vardagsrummet.
Med små medel gjordes vardagsrummet om till ett renodlat TV-rum. Soffa och TV inget mer.
Hela möblemanget "vändes" 90° varvid avståndet till TV'n blev så stort att en 50'' var nödvändig.

På den vägen är det.
Nu står bättre ljud på tur och framöver projektor. Det roligaste är att hela familjen är med på det.

Så just nu består bion av en PS3:a och en 50'' plasma.

#26

Postad 03 mars 2008 - 09:53

nippe
  • nippe
  • Beroende

  • 1 387 inlägg
  • 0
jag har varit med i denna klubb i ca 2 år nu ;) och trivs storartat med det.
Själv har jag fru och barn (2st) bor i radhus och kör en ford Explorer.

Mitt hembiointresse bröjade nog när jag var tretton med en VHS och 20" Luma ;) sen tillkom en Pro Logic förstärkare från USA. Importerade denna från USA. Efter det var det kört, jag var bara tvungen att köpa en LD-spelare och sen har det runnit på.

Just nu sitter vi och planerar vårt hus vi har tänkt att bygga. Givetvis så finns ett biorum med på ritningarna men även ett serverrum. På senare tid har mitt intresse för film övergått till tekniken bakom, kodningsprinciper av bild, Video över IP multimedia nät.
Medan frugan sitter och skissar på var hennes walking closet ska vara, så sitter jag och planerar hur mulitmedianätet i hemmet ska se ut. Vilka kablar som ska dras var och hur.

Närmsta uppgraderingen är att skaffa en 40" LCD + en TVIX 6500A för barnen. Då kanske man kan få tillgång till vardagsrums TV:n igen och slippa se Toy Story för femtielfte gången....

Hur det ser ut för tillfället hemma hos oss kan ni se i mitt galleri.

#27

Postad 04 mars 2008 - 10:54

joga
  • joga
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Här har ni en till som är över 30+ med Sambo, villa och en drös barn...5 st. Volvokombin står även på uppfarten ;) bredvid familjebussen..en Cheva Transport.

Mitt hemmabiointresse startade i början av 90 talet med en Dolby pro logic förstärkare från Yamaha som står i garaget idag :P. Sedan har det rullat på med uppgraderingar men tjock-tv'n står kvar ännu så där ska det bli en platt sak såsmåningom.

#28

Postad 12 mars 2008 - 12:01

Wolverine66
  • Wolverine66
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
40+ villa, tre killar, fru, 2 kombi, dock inte heller Volvo eller Saab

Första förstärkare 82, första surroundförstärkare 92, laserdisc 94, dvd 99, bluray 07, hd-dvd 08

Roligaste prylen jag äger är min baslåda (Nubert AW-1500).

#29

Postad 13 mars 2008 - 10:40

Unregistered5325ac40
  • Unregistered5325ac40
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0

Halloj,

40 - 1...dvs 30+ med råge! Sambo, radhus och Saab. Inga husdjur (råttorna som bor i väggen räknas inte...) och inga barn, men däremot bebisverkstad dygnet runt ibland! :)

//P


Du måste fan vara den sämsta mekaniker som finns, inga barn men verkstad dygnet runt :-)

Det enda "kravet" jag uppfyller i det här sällskapet är 30+. Hos mig är det tom sällan någon kommer och vill få service ;-)

#30

Postad 13 mars 2008 - 11:10

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Oj, denna tråd har jag missat. Jag platsar antagligen här då man är 40+ med god marginal. Iaf kroppsligen. Mentalt blir jag nog aldrig äldre än 25 :)

40+, skild, 2 döttrar, 4 katter, ingen villa, ingen bil.

Musik har enda sedan 10-års åldern varit mitt största intresse och har väl sen 13-årsåldern haft olika anläggningar. Dom första var väl dock inte mycket att skryta över. 91 köpte jag min första separata 2-kanalare. 98 min första surroundare.
Filmintresset har ju också alltid funnits där, men inte lika stort.

#31

Postad 15 mars 2008 - 12:17

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Halloj,

40 - 1...dvs 30+ med råge! Sambo, radhus och Saab. Inga husdjur (råttorna som bor i väggen räknas inte...) och inga barn, men däremot bebisverkstad dygnet runt ibland! :blink:

//P


Du måste fan vara den sämsta mekaniker som finns, inga barn men verkstad dygnet runt :-)

Det enda "kravet" jag uppfyller i det här sällskapet är 30+. Hos mig är det tom sällan någon kommer och vill få service ;-)


Nädå..."mekanikkunskaperna" är det inget fel på, men tyvärr tillhör jag och sambon den skara som har svårt att bli gravida. Dock verkar det kunna vara nåt på gång nu...håll tummarna! :blink:

//P

#32

Postad 17 mars 2008 - 13:24

Unregisteredd77fcd1d
  • Unregisteredd77fcd1d
  • Användare

  • 238 inlägg
  • 0
Ja vafan, det är väl lika bra att sälla sig till denna skara...

Nyligen 35 år fyllda (förra veckan), fru, första barnet på gång (beräknad leverans i mitten av april), kombi, parhus och två katter.

Filmtokig sedan barnsben, då farsan som alltid har arbetat i radio/TV-branschen tog hem en toppmatad VHS från JVC (kvarterets första). De filmer som han tog hem de första åren var allt från Hill/Spencer, Superfolkan (minns ni den?), diverse westerns och krigsfilmer. De titlar jag minns starkast är "Inglorious Bastards" - som jag äntligen fått återse på DVD - och "Jättehajen - vindsurfarnas skräck" som snart också kommer på DVD.

Under skoltiden jobbade jag extra i en annan radio/TV-butik och fortsatte efter skolgången i en videouthyrningsbutik. Sedan blev det andra branscher, men filmintresset har alltid varit på topp. Köpte DVD relativt sent (2001 tror jag, eller 2002) men har fått ihop drygt 1000 filmer (knappt 1000 "artiklar", men flera boxar...) och samlingen fortsätter växa. På vinden står ett par 100 köp-VHS som jag inte vet vad jag ska göra med. Vissa av dem kan jag bara inte slänga. Jag menar, när kommer Jet Li's "Fist of Legend" på en vettig DVD-utgåva?

Numer har TV:n bytts ut till projektor och sedan flytten till hus kan jag också njuta av ordentlig subwoofer, något som inte tilläts under lägenhetstiden (fuskade dock med en passiv sub från Jamo under den tiden). Försöker se så mycket film som möjligt från alla möjliga kategorier, senast sedda filmen blev "Geh, zieh dein dirndl aus" som var... intressant att se.

Skriver filmrecensioner på tellusfilm.com och har gjort så sedan 1999 om jag inte missminner mig.

Nå, det får nog räcka. Jag tror det blev rörigt nog :P

#33

Postad 17 mars 2008 - 14:23

toska
  • toska
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0

Halloj,

40 - 1...dvs 30+ med råge! Sambo, radhus och Saab. Inga husdjur (råttorna som bor i väggen räknas inte...) och inga barn, men däremot bebisverkstad dygnet runt ibland! ;)

//P


Du måste fan vara den sämsta mekaniker som finns, inga barn men verkstad dygnet runt :-)

Det enda "kravet" jag uppfyller i det här sällskapet är 30+. Hos mig är det tom sällan någon kommer och vill få service ;-)


Nädå..."mekanikkunskaperna" är det inget fel på, men tyvärr tillhör jag och sambon den skara som har svårt att bli gravida. Dock verkar det kunna vara nåt på gång nu...håll tummarna! :P

//P

Oj lycka till. Vi har också varit i den sitsen, men det släppte till slut och nu har vi 2 st. :rolleyes:

#34

Postad 21 mars 2008 - 21:12

Unregistered7502177b
  • Unregistered7502177b
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
...hej tänkte kolla hur länge man varit medlem här.... Det var ett himla tag sedan jag skrev ett inlägg tror jag.

Småtrevligt med en 30+ del....

Ända sedan 2001-08-06... Man var tusan med "back-in-the-day" kan man säga... synd att alla inlägg man gjorde för gammalt försvann i och med flytten och allt som skedde då Perra startade firman och så...

Redigerat av Unregistered7502177b, 21 mars 2008 - 21:14.


#35

Postad 31 mars 2008 - 22:33

lille_man
  • lille_man
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0
Här passar jag verkligen in, 45 år gammal, 3 barn i åldrarna 3 - 21 år, radhus, två bilar, HiFi-intresse sedan ca 25 år tillbaka och pga tidigare nämnda anledningar oftast pank :)

Återkommer i morgon då jag säkert har något intressant (?) att skriva.

#36

Postad 04 april 2008 - 18:08

Peken
  • Peken
  • Forumräv

  • 675 inlägg
  • 0
För mycket smågliiin :)
Var håller alla +50 hus?

Från Beemer till Peugeot...men fortfarande ultragejmer!
Ni minns väl masken under CP/M?

#37

Postad 10 april 2008 - 10:06

lille_man
  • lille_man
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0
Nu ska jag gnälla och skälla som en 45 år gammal gringubbe :)

Nej allvarligt talat, jag bor med sambo och mina småttingar på 3 resp. 7 år i ett underbart litet samhälle i ett ännu underbarare radhusområde som är bilfritt så ungarna kan bara springa ut genom dörren och leka med kompisarna.

Den stora flicka har fyllt 21 och bor inte hemma längre.

Men nu till gnället, jag snusar själv och har ibland (o)vanan att ibland spotta ut prillan utomhus, då alltid i en papperskorg eller in i taggbuskarna, så långt allt OK och det verkar som de flesta snusare följer dessa exempel.

Men rökare (inte alla), i morse när jag gick till dagis och skolan med knoddarna så räknade jag till 14 st fimpar på vår lilla gångbana på ca 200 meter, ännu flera ligger och skräpar i rabatter och gräsmattorna, och när jag gick hemåt igen så gick jag på gångbanan som följer vägen utanför vårt område och där var det ännu fler fimpar på gånbana, lekplatser och gräsplättar.

Till saken hör ju att i vårt område och i angränsande bostadsområde så bor det väldigt många barn, även barn som är dryga året och som börjar knalla runt lite för sig själva ett par meter från föräldrarna och "utforskar" världen.
Och hur utforskar många småbarn världen? Jo de stoppar in saker i munnen och smakar på allt möjligt.

Fy fanken vad snuskigt av de rökare som slänger fimpar överallt som om hela världen vore deras askfat, har de ingen som helst tanke på att en del av fimparna hamnar i småbarnens mun?

Vad tycker ni rökare på MHB?
Brukar ni slänga fimparna på marken inne i bostadssområdena?

Detta är en av de sakerna som den gamle gubben retar sig på :D

#38

Postad 10 april 2008 - 11:02

Unregistered5756fde3
  • Unregistered5756fde3
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
När jag rökte så slängde jag nog fimparna överallt.
Det är ju sånt man inte tänker på förens man får barn.
Då blir det ett helt nytt tanke sätt.

Själv är jag 33 år.Bor i villa på landet och har mitt pannrum som största hobby.
Änte könstigt?

#39

Postad 10 april 2008 - 11:38

taswin
  • taswin
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Ang fimpar; det är lite märkligt att kasta skräp, vad det än må vara, rätt ner där man går och står.
Verkar som om de flesta glömmer att om man smutsar ner i sitt område så blir det smutsigt där man själv bor...
tycks vara en svår koppling att göra.
Skräp efter rökare och hundar är trist men än knepigare i t ex Lillemans område, eftersom det bor många barnfamiljer som reagerar så måste det vara många rökare bland föräldrarna som inte har så god slutledningsförmåga.
Brukar vara rätt svårt att prata om, lätt att man får stämpel som sur gubbe.

#40

Postad 10 april 2008 - 13:12

lille_man
  • lille_man
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Ang fimpar; det är lite märkligt att kasta skräp, vad det än må vara, rätt ner där man går och står.
Verkar som om de flesta glömmer att om man smutsar ner i sitt område så blir det smutsigt där man själv bor...
tycks vara en svår koppling att göra.
Skräp efter rökare och hundar är trist men än knepigare i t ex Lillemans område, eftersom det bor många barnfamiljer som reagerar så måste det vara många rökare bland föräldrarna som inte har så god slutledningsförmåga.
Brukar vara rätt svårt att prata om, lätt att man får stämpel som sur gubbe.


Du har helt rätt vad gäller nedskräpning överlag, jag själv som var liten på 60-talet blev alltid itutad att skräp läggs i papperskorgen och har sedan alltid tjatat på mina egna barn (och deras kompisar) om detta.

Jag hittade på mycket dumt under min tonårsperiod på 70-talet med fylla, slagsmål, "lånade bilar" osv osv, men jag har faktiskt aldrig vandaliserat eller medvetet skräpat ner, vare sig i "naturen" eller i stan.

Men sedan tror jag mycket hänger på föräldrarna, om föräldrarna inte bryr sig om nedskräpning och kanske själva slänger godispapper eller fimpar omkring sig så varför skulle barnen då hålla rent utomhus?

Och rökande småbarnsföräldrar som slänger fimpar omkring sig har jag själv sett många ggr, och dessutom påtalat att det är fel att slänga fimpen på marken speciellt där det finns barn i närheten.
Oftast blir responsen, "Oj, tänkte mig inte för, brukar inte göra så annars". Men hur ofta tänker de sig inte för?

Nu ska jag inte förväxlas med en pedant, hemma är jag ganska slarvig och "She who must be obeyed" skäller ofta på mig vad gäller bristen på ordning bland mina prylar (undantaget skivorna och stereon).

#41

Postad 10 april 2008 - 20:58

taswin
  • taswin
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Där rök går in , går vettet ut - heter det ju inte men det verkar passa på vissa.
Rörande överens i detta ämne, där ser man!

#42

Postad 10 april 2008 - 21:17

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0
Ställer in mig i ledet. 45 år en liten prinsessa på 6 år och min sambo med två bonusbarn 13 och 14. Bor ute på landet på ett litet jordbruk med en hund och tre katter. Faller planerna in så blir det får och kaniner i sommar också.

Har massor med intressen som gör att lädret ofta är tunt men jag har iaf köpt min första riktiga surroundförstärkare i veckan Marantz 8002. Intresset för ljud och bild började tidigt, någon gång på 70-talet men jag har aldrig lagt lika mycket pengar på det som nu. Samlar på gamla radioaparater och sånt från 30-60-talen

Annars sysslar jag med bilar och sådant, renoverar och bygger om. Bygger ett garage i vår för att få mer plats för det. Historiskt återskapande. Samtidigt måste ju huset ständigt renoveras och byggas om, eller hur :D

Javisstja, jagar gör jag ju också.

#43

Postad 11 april 2008 - 08:21

toska
  • toska
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0

Har massor med intressen som gör att lädret ofta är tunt
Samtidigt måste ju huset ständigt renoveras och byggas om, eller hur :P

Kan inte mer än att hålla med här :)

Redigerat av toska, 11 april 2008 - 08:22.


#44

Postad 11 april 2008 - 13:48

Heron
  • Heron
  • Veteran

  • 1 800 inlägg
  • 0

Nu ska jag gnälla och skälla som en 45 år gammal gringubbe :)

Nej allvarligt talat, jag bor med sambo och mina småttingar på 3 resp. 7 år i ett underbart litet samhälle i ett ännu underbarare radhusområde som är bilfritt så ungarna kan bara springa ut genom dörren och leka med kompisarna.

Den stora flicka har fyllt 21 och bor inte hemma längre.

Men nu till gnället, jag snusar själv och har ibland (o)vanan att ibland spotta ut prillan utomhus, då alltid i en papperskorg eller in i taggbuskarna, så långt allt OK och det verkar som de flesta snusare följer dessa exempel.

Men rökare (inte alla), i morse när jag gick till dagis och skolan med knoddarna så räknade jag till 14 st fimpar på vår lilla gångbana på ca 200 meter, ännu flera ligger och skräpar i rabatter och gräsmattorna, och när jag gick hemåt igen så gick jag på gångbanan som följer vägen utanför vårt område och där var det ännu fler fimpar på gånbana, lekplatser och gräsplättar.

Till saken hör ju att i vårt område och i angränsande bostadsområde så bor det väldigt många barn, även barn som är dryga året och som börjar knalla runt lite för sig själva ett par meter från föräldrarna och "utforskar" världen.
Och hur utforskar många småbarn världen? Jo de stoppar in saker i munnen och smakar på allt möjligt.

Fy fanken vad snuskigt av de rökare som slänger fimpar överallt som om hela världen vore deras askfat, har de ingen som helst tanke på att en del av fimparna hamnar i småbarnens mun?

Vad tycker ni rökare på MHB?
Brukar ni slänga fimparna på marken inne i bostadssområdena?

Detta är en av de sakerna som den gamle gubben retar sig på :P

Det som göms i snö kommer fram i tö, brukar det kallas. Så är det tyvärr utanför vår tomt.

Jag bor i ett gavelhus i ett radhusområde så jag har en gångväg mellan min och ena grannens tomt. Nu när det har blivit ljust både när jag går till och från jobbet så ser jag också att det sitter en massa skräp, typ plastpåsar, godispapper osv som verkar vara omöjliga att kasta i papperkorgen eller stoppa i fickan tills vidare. Lyckligtvis blåser det inte in på tomten utan stannar i häcken, men det ser ju för djävligt ut och vem är det som får städa upp detta :)

Nu orkar jag inte störa mig mer på detta idag för i morgon skall jag ha min 40-årsfest utan barn och ser endast fram emot en kul kväll med polarna och respektive :lol:

/Heron

#45

Postad 11 april 2008 - 13:50

toska
  • toska
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0

Nu orkar jag inte störa mig mer på detta idag för i morgon skall jag ha min 40-årsfest utan barn och ser endast fram emot en kul kväll med polarna och respektive :P

/Heron

Grattis :)

#46

Postad 11 april 2008 - 14:25

Heron
  • Heron
  • Veteran

  • 1 800 inlägg
  • 0
Tack toska :P

PS, lustig bild på junior - hur många fingrar har han egentligen :)

/Heron

#47

Postad 11 april 2008 - 14:27

toska
  • toska
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
Ja han föddes med 2 tummar (på en hand) :P men nu är det som vanligt på handen.

Redigerat av toska, 11 april 2008 - 14:29.


#48

Postad 11 april 2008 - 14:53

Heron
  • Heron
  • Veteran

  • 1 800 inlägg
  • 0
Okey, då förstår jag. Man kan bli så lurad av bilder ibland.

Min son fick börja sina första 10 levnadsdagar i resperator + 2 tarmoperationer pga lokala outvecklade (stopp) områden i tarmen. Den 1:a operationen var misslyckad så på den andra la de ut hela paketet och sköjde igenom det hela efter själva operationen för att se att det var ok. Vi fick lämna sjukhuset efter 6 veckor med diagnosen Cystick Fibros.
Det kunde varit värre :P

/Heron

#49

Postad 11 april 2008 - 15:00

toska
  • toska
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
Ja jösses stackarn :P , finns inte mycket värre än när ens barn har eller råkar ut för något.

#50

Postad 18 april 2008 - 10:01

Unregisterede21f6577
  • Unregisterede21f6577
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
37 bast å har fastnat med bitefight
..trodde jag aldrig :)

Redigerat av Unregisterede21f6577, 23 april 2008 - 17:55.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.