Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SONY dSLR A300/A350

829 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 28 februari 2008 - 20:10

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
DCRP har bilder uppe nu , tagna med A350:

http://www.dcresourc...w/gallery.shtml

#52

Postad 02 mars 2008 - 12:03

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Som mgs mycket riktigt konstaterat, så finns nu prisuppgifter på SONYs svenska sajt.

Dags att lägga upp produkterna på prisjakt.nu? :P

#53

Postad 02 mars 2008 - 12:51

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

  • 1 862 inlägg
  • 0
Ska bli kul att se vad butikerna tar för 300/350 när dom kommer till butikerna.

Produkten kommer bara upp på prisjakt när butikerna börjar sälja produkten

#54

Postad 02 mars 2008 - 13:20

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Produkten kommer bara upp på prisjakt när butikerna börjar sälja produkten

Aha, det kände jag inte till, jag trodde att de på prisjakt.nu lade upp produkter innan.

Photo Review testar SONY A350.

#55

Postad 02 mars 2008 - 14:45

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Bra omdöme i Photo Review, verkar vara ett bra köp!

#56

Postad 03 mars 2008 - 00:48

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Bilder från A350:
http://www.photohobb...hp?topicid=4886

#57

Postad 03 mars 2008 - 18:02

Unregisterede9ae5034
  • Unregisterede9ae5034
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Någon som vet när A350 beräknas dyka upp i hyllorna? Enligt Sony's egna shop står det att dom skickas i slutet av Februari om man förbokar, så verkar ju inte fallet vara dock... Står i valet och kvalet om vilken instegskamera det blir, och hur fort man får köpt kameran spelar ju såklart in (450d är ju på ingång).

#58

Postad 03 mars 2008 - 18:33

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Nu i mars ska de komma ut i butikerna... när som helst alltså

#59

Postad 03 mars 2008 - 19:03

Unregisterede9ae5034
  • Unregisterede9ae5034
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Nu i mars ska de komma ut i butikerna... när som helst alltså


Sedärja! Om man jämför priser på Sony's egna shop med de billigaste nätbutikerna så ligger dom ungefär tusenlappen över, det innebär ju att man kan få a350 med två kitgluggar för 9000:-. Intressant må jag säga.

#60

Postad 06 mars 2008 - 10:52

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Hittade detta

"Hi guys,

Just want to let you know that I just finished my report on A350. You can found the tested images here:
http://www.photohobb...hp?topicid=4939

Here is my conclusion translation to English.

Pro
- Quick AF LV is really work when compare to others eg Canon 450D.
- Articulated LCD is very well complementing the Quick AF LV.
- Smart TC should be a good functions for new users to DSLR.

- Image quality is very good with rich detail and good color balance up to ISO 400. Still good and useable at ISO 800 and 1600 but lost too much detail at ISO 3200.
- AF is as good as A700.
- 1200 Zone metering in LV is better than 40 zone in some situations.
- SSS works very well as expected.

- Overall body construction is good and feel very solid esp when compare to other DSLRs in the same class.
- Body only is available.

Cons
- The cut-off functions eg MLU or DOF preview as we all know.
- DRO+ not as good as A700.
- Small magnification view finder.

- Consume more battery power when using LV all the time, which should be as expected.
Cheers,
Tom
"

#61

Postad 06 mars 2008 - 14:22

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Ytterligare en recension:

http://www.nytimes.c...amp;oref=slogin

"Just by looking at it, you’d never guess that Sony’s new Alpha A300 digital camera represents a huge technical breakthrough. To discover what it is, you need a tour of its innards. Keep hands and feet inside the tram at all times."

"Actually, a few recent S.L.R. models do, in fact, have this Live View feature, but it’s mostly a disaster. It works by flipping that mirror up out of the way, so that light from the lens hits the image sensor, which feeds the image to the screen. Trouble is, once the mirror goes up, no light hits the autofocus sensor, so the camera can’t focus."

"For example, you can now shoot a parade over the heads of the crowd in front of you. You can shoot pets and babies at their eye level without having to squat or kneel. And you get infinitely better photos of young or camera-shy subjects when you’re smiling and making eye contact than when you’re hiding your face behind a piece of Darth Vader equipment.

(Last weekend, my adorable but camera-shy 3-year-old proved this point emphatically. About the only decent photos I got of him were the ones in which I held the camera at waist level with the screen tilted up.) "

#62

Postad 10 mars 2008 - 09:41

Unregisterede9ae5034
  • Unregisterede9ae5034
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Nu imorse kom följande info på Sony.se

10.2 Megapixel Digital SLR and 18-70mm + 55-200mm lens, A300
Model Number: DSLRA300X.CEE5
• 10,2 Megapixel
• Quick AF Live View
• High Sensitivity of ISO3200
• Responsive operation with sufficient basic performance
• Super SteadyShot™ for all α lenses
8.129,00 SEK VAT incl.
Pre-order (shipped mid-Apr)

Hade hoppats på att det hade kommit ut tidigare, är det som med A350 kommer den först till affärerna i slutet av april då...

#63

Postad 10 mars 2008 - 23:19

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Recension på A350!

http://www.photorevi...y-dslra350.aspx

Rating (out of 10):

* Build: 9
* Ease of use: 9
* Image quality: 9
* OVERALL: 9

Hägre betyg än K20d t.ex vars recension jag nyss kikade på... verkar lovande!

#64

Postad 11 mars 2008 - 08:57

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Produkten kommer bara upp på prisjakt när butikerna börjar sälja produkten

Aha, det kände jag inte till, jag trodde att de på prisjakt.nu lade upp produkter innan.

Photo Review testar SONY A350.


ekke, du börjar bli långsam ;)

#65

Postad 11 mars 2008 - 11:12

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Produkten kommer bara upp på prisjakt när butikerna börjar sälja produkten

Aha, det kände jag inte till, jag trodde att de på prisjakt.nu lade upp produkter innan.

Photo Review testar SONY A350.


ekke, du börjar bli långsam ;)


Heh, ja jag är sjuk just nu :P

#66

Postad 11 mars 2008 - 11:13

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Ja, det var inte likt dig att vara "sen" med SONY-nyheter. Krya på dig! ;)

#67

Postad 11 mars 2008 - 20:44

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
A300/350 börjar trilla in i affärer nu iaf i amerikat :(

"Hands on" tankar kring A350n:

We just got the A350's in stock at our store and it's gonna be hard to beat for many consumers... reasons?

1) Live view that works like P&S users expect + */FAST/* Auto focus (in and out of live view) with tilting screen

2) Excellent detail retention and respectable noise control up to ISO 400, 800 usable, 1600 not awful if you have no other choice. Did I mention that the image sharpness and detail at ISO 100/200 is STUNNING.

3) Terrific metering in live view, handles even complex back lighting with aplomb, decent metering otherwise

4) Quick & responsive playback despite large file sizes (this really impressed me)
5) Entirely reasonable price

it's true the viewfinder is a little small and dark, and there's no DOF preview or MLU, but for the amount these features get used they probably won't be missed given the pluses.

#68

Postad 12 mars 2008 - 18:18

Rammstein_1991_
  • Rammstein_1991_
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
När jag surfar in på Sony style europe så står det på A350 / A350 +18-70mm + 55-200mm att de finns i lager. Men när jag var inne på sony center i uppsala i lördags så sa de att de får in kamerorna först om 1-1,5 månader. Vilken uppgift stämmer ? Och kan det verkligen ta 1 månad till om den redan finns i USA ?

A350 + 18-70 mm + 55-200 mm

A350 kamerahus

#69

Postad 12 mars 2008 - 19:00

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

När jag surfar in på Sony style europe så står det på A350 / A350 +18-70mm + 55-200mm att de finns i lager. Men när jag var inne på sony center i uppsala i lördags så sa de att de får in kamerorna först om 1-1,5 månader. Vilken uppgift stämmer ? Och kan det verkligen ta 1 månad till om den redan finns i USA ?

A350 + 18-70 mm + 55-200 mm

A350 kamerahus



beställ från sony europa site då ;) Det är ju EU garanti, så att köpa inom EU innebär inga problem.
Vi fick A200 snabbare än staterna tror jag, eller iaf samtidigt. Det omvända med 300/350 :D

#70

Postad 12 mars 2008 - 23:52

rogla
  • rogla
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

När jag surfar in på Sony style europe så står det på A350 / A350 +18-70mm + 55-200mm att de finns i lager. Men när jag var inne på sony center i uppsala i lördags så sa de att de får in kamerorna först om 1-1,5 månader. Vilken uppgift stämmer ? Och kan det verkligen ta 1 månad till om den redan finns i USA ?

A350 + 18-70 mm + 55-200 mm

A350 kamerahus


Jag beställde ett A350 hus + DT 18-250 från på Sony style Europe i Torsdags, levererades i Måndags eftermiddag hem till dörren via UPS (standard leverans). Nackdelen är att man måste vara hemma vid leverans. Rekomenderas, betydligt billigare där just nu än hos andra webb-butiker. Du kan säkert lita på lagersaldot där.

#71

Postad 13 mars 2008 - 08:21

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Jag beställde ett A350 hus + DT 18-250 från på Sony style Europe i Torsdags, levererades i Måndags eftermiddag hem till dörren


!

Vad tycker du om din nya kamera då? :)

#72

Postad 13 mars 2008 - 14:12

rogla
  • rogla
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Vad tycker du om din nya kamera då? :)


Har jobbat mycket senaste dagarna så jag har inte testat så mycket ännu, har mest kört med helautomatik och fotat barnen.

Spontant: Overkligt bra!! ;)

Det som imponerar mest är Super SteadyShot och bilkvaliten.
Men det är ju med mina erfarenheter som är begränsade vad det gäller moderna SLR kameror.

LiveView är riktigt använbart, men ibland är den mindre bra tex vid solsken.
Har en Sony DSC-T1 sedan många år och har vant mig att använda LCD som sökare, så jag gillar LiveView skarp.
Det är väldigt bekvämt att ha kameran hängandes i nackremmern i midjehöjd och amarna helt avlastade i 90 graders vinkel. Mycket stadigt och bra perspektiv när man tex plåtar barnen. Nu är man lite skadad kanske, men jag kom på att det är ju exakt samma ställning aom jag har när jag modellflyger, fast då hänger det en RC-radio där istället :D.

Extremt användarvänlig. Kanke lite tung med det valda objektivet (i.a.f jämfört mot DSC-T1), men helt ok för min del. Greppet är bra men kunde ha har varit lite större, komer inhandla batterigreppet, saknade det ganska snabbt.

Hela familjen blev helt förtummade över hur bra bilderna blev när vi blåste upp dom på en 100" duk via PS3 (1080i). Dessutom kan man zomma en hel del i bilden med hyfad kvalite, gick bra att räkna grabbens näshår i en helfigursbild. ;)

#73

Postad 13 mars 2008 - 14:25

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Härligt! Det är alltid kul med en ny kamera; tack för synpunkterna. :)

#74

Postad 13 mars 2008 - 15:24

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Vad tycker du om din nya kamera då? :)


Har jobbat mycket senaste dagarna så jag har inte testat så mycket ännu, har mest kört med helautomatik och fotat barnen.

Spontant: Overkligt bra!! ;)

Det som imponerar mest är Super SteadyShot och bilkvaliten.
Men det är ju med mina erfarenheter som är begränsade vad det gäller moderna SLR kameror.

LiveView är riktigt använbart, men ibland är den mindre bra tex vid solsken.
Har en Sony DSC-T1 sedan många år och har vant mig att använda LCD som sökare, så jag gillar LiveView skarp.
Det är väldigt bekvämt att ha kameran hängandes i nackremmern i midjehöjd och amarna helt avlastade i 90 graders vinkel. Mycket stadigt och bra perspektiv när man tex plåtar barnen. Nu är man lite skadad kanske, men jag kom på att det är ju exakt samma ställning aom jag har när jag modellflyger, fast då hänger det en RC-radio där istället :D.

Extremt användarvänlig. Kanke lite tung med det valda objektivet (i.a.f jämfört mot DSC-T1), men helt ok för min del. Greppet är bra men kunde ha har varit lite större, komer inhandla batterigreppet, saknade det ganska snabbt.

Hela familjen blev helt förtummade över hur bra bilderna blev när vi blåste upp dom på en 100" duk via PS3 (1080i). Dessutom kan man zomma en hel del i bilden med hyfad kvalite, gick bra att räkna grabbens näshår i en helfigursbild. ;)



Låter som ett bra kamera val alltså :D med 14MP så har man en rejält stor bild .
Jag kan rekommendra att börja använda sökaren för annars håller man kameran på sådant sätt att man får större kamera rörelser.

#75

Postad 13 mars 2008 - 19:27

rogla
  • rogla
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Låter som ett bra kamera val alltså :) med 14MP så har man en rejält stor bild .
Jag kan rekommendra att börja använda sökaren för annars håller man kameran på sådant sätt att man får större kamera rörelser.


Jo, generellt så är väl sökaren stadigare.

Men specialfallet när kameran hänger med lite spänd nackrem, bakkanten på LCD trycker lätt mot magen och låser armarna mor kroppen så tycker jag det är rätt stabilt. Kameran fixeras nära tungdpunkten på kroppen, där vajar det mindre än uppe på toppen. Man slipper alla vajningar i överkropp och vajningar i handled. Funkar speciellt bra när man jagar barnen ute och inte är så pigg på att sätta sig på huk hela tiden.

#76

Postad 13 mars 2008 - 19:46

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Låter som ett bra kamera val alltså :) med 14MP så har man en rejält stor bild .
Jag kan rekommendra att börja använda sökaren för annars håller man kameran på sådant sätt att man får större kamera rörelser.


Jo, generellt så är väl sökaren stadigare.

Men specialfallet när kameran hänger med lite spänd nackrem, bakkanten på LCD trycker lätt mot magen och låser armarna mor kroppen så tycker jag det är rätt stabilt. Kameran fixeras nära tungdpunkten på kroppen, där vajar det mindre än uppe på toppen. Man slipper alla vajningar i överkropp och vajningar i handled. Funkar speciellt bra när man jagar barnen ute och inte är så pigg på att sätta sig på huk hela tiden.


Ja kanske fungerar bra då om man låser kameran från rörelser :D

#77

Postad 14 mars 2008 - 11:15

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
David K. (från photoclubalpha) håller på och testar Pentax K20D och SONY A350. Han recenserar just nu 4 olika kameror bl.a.sigmas DP1, så det kommer nog ta ett tag innan han är klar med k20dn och a350n.

Lite previews iaf:

http://forums.dprevi...thread=27165042

"You will note that the Pentax standard lens is nowhere near as good as the Sony at 55mm and f8, see the corners (focus point made little difference, it was invariably poor in the corners) - rather contradicts certain opinions."

#78

Postad 14 mars 2008 - 11:26

Arvan
  • Arvan
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

David K. (från photoclubalpha) håller på och testar Pentax K20D och SONY A350. Han recenserar just nu 4 olika kameror bl.a.sigmas DP1, så det kommer nog ta ett tag innan han är klar med k20dn och a350n.

Lite previews iaf:

http://forums.dprevi...thread=27165042

"You will note that the Pentax standard lens is nowhere near as good as the Sony at 55mm and f8, see the corners (focus point made little difference, it was invariably poor in the corners) - rather contradicts certain opinions."



Fast vi får nog vänta lite längre på en mer utförligt test. Det där säger ju faktiskt nada. Något som är kul dock är ju att det finns så mycket bra kameror nu B)...kanske värre för plånboken : /

#79

Postad 14 mars 2008 - 11:30

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
läser du hans text så ser det bra ut iaf B)

pentaxen skall ha en ny bra cmos teknik sonyn har en ccd, tom David K trodde pentaxen skulle soppa mattan med sonyn :D men så var inte fallet. Utan det såg mycket lovande ut för 350n. pentaxen hade även sitt nya uppdaterade kitobjektiv.

Redigerat av ekke, 14 mars 2008 - 11:31.


#80

Postad 15 mars 2008 - 11:53

osiriz
  • osiriz
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Alltså jag har fått intrycket av att a350 finns ute på marknaden nu. Hur kommer det sig då att de finns så lite webbutiker som säljer den? Och a300 finns endast i ca 3 butiker. :blink:

Funderar fortfarande om jag ska ta en a300/350 eller en eos 450d.. så jvla svårt alltså.. Jag har försökt hitta viktiga skillnader mellan kamerorna, men hittar ingen stor skillnad förutom att Sonys har IS i kamerahuset och två extra megapixlar.

Om jag väljer en a300 ist för en a350, visst får jag då mindre brus på mina bilder? pga lägre antal megapixlar?

Redigerat av osiriz, 15 mars 2008 - 11:55.


#81

Postad 15 mars 2008 - 12:08

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
SONY har autofokus som fungerar som vanligt i liveview läget. Om jag var dig skulle jag gått å kännt på en A200, det är samma grepp som A300 A350.

Ja A300 ger lite lägre brus.

#82

Postad 15 mars 2008 - 12:23

osiriz
  • osiriz
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

SONY har autofokus som fungerar som vanligt i liveview läget. Om jag var dig skulle jag gått å kännt på en A200, det är samma grepp som A300 A350.

Ja A300 ger lite lägre brus.

Ok. :blink: Vad menar du med att AF "fungerar som vanligt" i liveview läget?.. Gör inte 450d det också?

#83

Postad 15 mars 2008 - 12:49

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

SONY har autofokus som fungerar som vanligt i liveview läget. Om jag var dig skulle jag gått å kännt på en A200, det är samma grepp som A300 A350.

Ja A300 ger lite lägre brus.

Ok. :blink: Vad menar du med att AF "fungerar som vanligt" i liveview läget?.. Gör inte 450d det också?


Nej den har kontrastbaserad AF och är rätt "omständig" att slå på i jämförelse. på A300 350 fungerar det "som vanligt" enknapp på ovan sidan sedan kör du bara på.

#84

Postad 15 mars 2008 - 13:04

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Just nu är det SONY style europa man får köpa ifrån omman vill ha, kameran är på väg ut på marknaden, finns i flertalet länder, men Sverige fick den lite sent denna gång.

SONY har ju EU garanti också så att köpa den från EU innebär inga problem.

#85

Postad 15 mars 2008 - 15:02

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Här är en som precis fått i 350 och gillar den.
http://forums.dprevi...thread=27182701

#86

Postad 15 mars 2008 - 16:20

osiriz
  • osiriz
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Nej den har kontrastbaserad AF och är rätt "omständig" att slå på i jämförelse. på A300 350 fungerar det "som vanligt" enknapp på ovan sidan sedan kör du bara på.

Okej! ;) Ja då har jag ju ännu en anledning till att skaffa a350. Det blir min första systemkamera, så jag uppskattar verkligen enkel (nybörjarvänligare) hantering!

Har läst mycket av det du skriver i forumet och du verkar ju veta en hel del om Sonys kameror.. Vad tror du om att köpa a350 / a300 tillsammans med detta objektiv?
http://www.cyberphot...p?article=1750M

Funderar på det objektivet iställetför kitobjektivet. Passar min budget också.. Visst ser jag att cyberphoto ger det betyget "topplkass", men eftersom att jag är helt vilsen då det gäller objektiv så skadar det inte att höra fler åsikter. ;)

Redigerat av osiriz, 15 mars 2008 - 16:22.


#87

Postad 15 mars 2008 - 16:34

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Nej den har kontrastbaserad AF och är rätt "omständig" att slå på i jämförelse. på A300 350 fungerar det "som vanligt" enknapp på ovan sidan sedan kör du bara på.

Okej! ;) Ja då har jag ju ännu en anledning till att skaffa a350. Det blir min första systemkamera, så jag uppskattar verkligen enkel (nybörjarvänligare) hantering!

Har läst mycket av det du skriver i forumet och du verkar ju veta en hel del om Sonys kameror.. Vad tror du om att köpa a350 / a300 tillsammans med detta objektiv?
http://www.cyberphot...p?article=1750M

Funderar på det objektivet iställetför kitobjektivet. Passar min budget också.. Visst ser jag att cyberphoto ger det betyget "topplkass", men eftersom att jag är helt vilsen då det gäller objektiv så skadar det inte att höra fler åsikter. ;)


Det är en mycket bra "kombo"! även sigmas 18-50 2.8 är bra! det har lite bättre närgräns har jag för mig så man kan komma lite närmare objeken.

tamron har 27cm sigmat 20cm så lite bättre!

#88

Postad 15 mars 2008 - 20:02

osiriz
  • osiriz
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Det är en mycket bra "kombo"! även sigmas 18-50 2.8 är bra! det har lite bättre närgräns har jag för mig så man kan komma lite närmare objeken.

tamron har 27cm sigmat 20cm så lite bättre!

Ok. Ska söka efter jämförelser mellan dessa två. Men tror att skillnaden är väldigt liten, kanske för liten för att bry sig om. ;)

http://www.newsdesk....aalgrupp-193053
"Lansering på marknaden:
A350: Mars2008.
A300: April 2008. "

Hoppas att detta stämmer. Det är a300 jag är intresserad av. Fint ifall den kommer nu i April, lagom till högsäsongen på snowboard! ;)

Redigerat av osiriz, 15 mars 2008 - 20:04.


#89

Postad 16 mars 2008 - 00:25

Unregisterede9ae5034
  • Unregisterede9ae5034
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Jag var på TUR-mässan i Göteborg tidigare idag, expert hade där en monter där dom hade lite kameror etc. Bland annat fanns just Sony A350 att köpa med kitgluggen 18-70mm för 8.490:-. Så då borde ju den dyka upp på fler ställen i Sverige snart. Tyvärr satt den fast i ett stativ och inga batterier så fick inte peta o leka ;)

#90

Postad 19 mars 2008 - 19:36

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Såg detta inlägg på dpr:

A350 in Popular Photography April issue

Just got April's issue.

Comparing these 5 cameras.

Samsung GX-20,
Pentax 200D,
Canon Rebel XSi
Nikon D60,
Sony A350.

They comment on the A350 live view.

"But the best live view system
so far comes on the Sony, which
uses a separate imaging sensor in
the pentamirror housing to allow
autofocusing with live view - and
nearly zero lag when you press the
shutter to take the shot. You can even
do burst shooting in live mode at a
creditable 2 fps."


Their summary opinion in comparing the 5 cameras.
On the Sony A-350

" Our Take: Sony's live view without tears,
tilt-a-screen, big fat resolution, and skinny little price
make it the leader of this new pack."

#91

Postad 19 mars 2008 - 23:20

osiriz
  • osiriz
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Här är en som äger både A200 och A350. Här postar han bilder där kamerornas bildkvalite jämförs.
http://forums.dprevi...essage=27222547

Jag tycker att bilderna från a200 ser en aning bättre ut. Det tycker även han som jämfört kamerorna och alla som svarat på forumtråden. (Se här:)
http://forums.dprevi...essage=27229897

"Whilst the A200 sensor has been refined and perfected, it seems that the A350 is at the start of its evolution. TBH, I dont really like what I have seen when compared to the A200.. In a more challenging situation with , with more shaddows , the A350 just doesnt seem to cope very well.

So to sum up, I personally see no reason whatever to choose a camera based on this new 14MP sensor over the well established and proven 10.2 MP of the A100/A200 "

Om jag köper en Sony Alpha så blir det A300! :rolleyes: (En a200 med liveview och tiltscreen.) Nu har jag ju iofs förbokat 450D redan, men det kan mycket väl hända att jag avbokar den och inväntar A300. :P

Redigerat av osiriz, 20 mars 2008 - 00:15.


#92

Postad 21 mars 2008 - 01:44

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
En ny bra informativ site på engelska om SONYs kameror: http://dslr.sony.com...Alpha/index.htm

#93

Postad 22 mars 2008 - 01:59

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
DEnna site sammafattar och länkar till de flesta recensioner etc på nätet för de flesta systemare:

http://www.photograp...1/23/sony-a350/

#94

Postad 24 mars 2008 - 11:06

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
Skinny price, 14.2mp sensor, the best live view to date in any DSLR, tilt-a-screen, gives Pop Photo an easy choice over Canon, Nikon, Samsung and Pentax (those two basically being the same).

från pop photo.

#95

Postad 29 mars 2008 - 20:40

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Tänkte sticka in med en liten fundering.
Läste på någon av alla dessa sidor jag kikat på om dessa två kameror att den extra sensorn som används egentligen är en sensor för videokameror. Undrar då hur bökigt det skulle vara för Sony att spara undan videon som visas på displayen på minneskortet, alltså att möjliggöra videoinspelning liknande den som brukar finnas på kompakta digitalkameror.
Kom att tänka på det efter att ha filmat en kort videosnutt på sonen som nyligen lärt sig ålning medelst hasning med vår gamla Canon Powershot. Klart behändigt att kunna göra sånt och skicka till de nyfikna far- och morföräldrarna.

#96

Postad 29 mars 2008 - 20:47

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
video är ju bara en definition som går vid en viss given gräns, jag vet iten hur många fps som visas, men över 24 iaf bör det vara för att upplevas som inte ryckigt.

#97

Postad 01 april 2008 - 12:29

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Har sökt på nätet angående ämnet dSLR och videoinspelning nu när live view börjar bli rätt vanligt.
Har hittat intressanta uppgifter om att det japanska företaget 4月 ばか har utvecklat ett firmware till A350 som spelar in videosignalen från extrasensorn på minneskortet. Än så länge är det under utveckling, om man byter till deras firmware så kan man inte använda den vanliga kamerafunktionaliteten eftersom Sony inte formellt samarbetar om det här.
Men det buzzar lite rykten om att Sony ska ge 4月 ばか en hög med pengar för tekniken och integrera denna funktion i det officiella firmwaret. De mest optimistiska japanska bloggarna hoppas på en uppgradering redan i sommar.

Hmmm... med tanke på den globala uppvärmningen och vädret här utanför fönstret verkar det vara sommar redan i dag!

Edit: Äsch! Klent med reaktioner på detta inlägg :) Kanske var det ingen som brydde sig, kanske hade folk koll på datumet, kanske folk kollade på http://translate.goo...?langpair=ja|en vad företagets namn blir på engelska...

Redigerat av Dennis_hembio, 02 april 2008 - 14:23.


#98

Postad 01 april 2008 - 17:21

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

  • 1 862 inlägg
  • 0
jag tycker dock att ska man ha en kamera för att kunna spela in video också så kan man lika bra köpa sig en 1600kr kompakt kamera i samma veva.

#99

Postad 01 april 2008 - 18:52

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

SONY har autofokus som fungerar som vanligt i liveview läget. Om jag var dig skulle jag gått å kännt på en A200, det är samma grepp som A300 A350.

Ja A300 ger lite lägre brus.

Inte samma grepp men liknande. A300/350 saknar den lite rejälare långfinger-ringfinger avsklijaren. Tycker A200 känns mycket bättre i handen än A350 (dock fortfarande mycket bättre än canikon).

#100

Postad 02 april 2008 - 00:47

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Mh...ja detta "nya" Live View concept ser ju onekligen intressant ut. Kikade i tidningen Foto's nya objektivtest och har fastnat lite för en Sigma normalzoom. Jag har ju "vurmat" lite för Canon sedan tidigare men eftersom jag gärna ser att min första DSLR ska ha bildstabilisering så faller det ju platt om jag väljer en Canon med Sigmaglugg.
Jag skulle ju kunna välja en Canon-optik med is, men får då "hosta fram" 3 gånger så mycket pengar för ett Canon is objektiv med liknande värden + att objektivtesterna nästan verkar peka på att is korrigeringen i objektivet ser ut att ställa till det litegranna för objektivets distortionsvärden och den tangentiella skärpan.

Om man nu tittar på en Sony med inbyggd bildstabilisering inne i huset så är ju detta inget problem att välja Sigma, Tamron, Cosina eller vad man nu vill, även om den stabiliseringen kanske inte är fullt lika "vass" i korrigeringarna som en linsbaserad (och dyr) stabilisering. Man får ju ändå tillräckligt mycket hjälp på frihand i de allra flesta fall ändå, resonerar jag.

A200/300/350 har alla CCD sensorer. Undran: För resp. nackdelar jämnfört med CMOS sensorer?

Här är en som äger både A200 och A350. Här postar han bilder där kamerornas bildkvalite jämförs.
http://forums.dprevi...essage=27222547
Jag tycker att bilderna från a200 ser en aning bättre ut.


Testbilderna mellan A200 och A350 ser ju helt bissarra ut ju. Var bilderna verkligen tagna med samma iso-tal eller var det något fel på A350'an!? Man tycker ju att skillnaden 10 Mpxl vs. 14 Mpxl åtminstone borde varit lite större?
Eller?

Har kikat lite på jämnförande testresultat i en utländska fototidning pop photo, mellan Sony A700 och Pentax K20D.
Här verkar ju nästan Sony'n ha snäppet skarpare bilder trots en sensorupplösning på 12,25 mpxl mot Pentax'ens 14,6mpxl och även lägre brusnivå på höga iso-värden.
I ett annat test i tidningen Digital Fotografi upplevdes A700 inte skarpare än vare sig Canon 40D eller Nikon D300 med deras 10,1 resp. 12,3 mpxl och hade nästan lika lågt bildbrus som 40D men bägge var långt sämre än dyr-Nikon.
Det är alltså en hel del som verkar rätt så förbryllande i den digitala slr-kameravärlden.

Små nackdelar på A300/A350 som jag tycker mig finna är avsaknad utav fjärrkontrollutlösare
och den rätt så "grötiga" sökaren. Levererar den konkurrenskraftiga bilder är detta dock obetydligt för min del.

Så nu väntar jag alltså bara på en oberoende bildkvalitetsmässig test mellan Canon 450D (cmos 12,2mpxl)
och Sony A350 (ccd 14,2mpxl). Skulle Sony'n stå sig bra i en sådan test så slår jag till direkt! :blush:
Det blir ju även billigast så. :lol:

Redigerat av Velodynamic, 02 april 2008 - 01:15.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.