Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spekulationer om Sonys kommande fotoprodukter

1481 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 december 2008 - 17:21

Unregistered31768
  • Unregistered31768
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0
Under 2009 kommer det att med all sannolikhet att presenteras nya modeller från Sony, en ersättare för A700 ter sig som mest uppenbar. Tänkte vi här kan spekulera om vad vi förväntar oss och önskar oss från dessa nya kameror. Jag börjar med mina spekulationer om A750, uppföljaren till Sonys A700.

A750 kommer att lanseras som den mest kompetenta systemkameran för Video och fotografering under 12000 SEK. Det blir den första systemkameran med autofokus i filmningen. Kameran klarar 1080P tills minneskortet fyllts. Sensorn på 14 Mpix är av typen CMOS är förbättrad gentemot A700 på flera sätt. Sony börjar nu nalla på all erfarenhet från filmsidan, Sonys division inom filmkameror är den bästa i världen och mycket av teknologin och erfarenheten finns redan i företaget.
Kameran kommer att klara hisnande 7.5 bps i Jpeg (med snabba minneskort) och ett nyutvecklat AF-system som garanterar bättre fokus. Sökaren kommer att täcka 100% och det blir även standard i Sonys kommande entusiastsystemkameror. En nytt Liveviewsystem med korrekt exponering av bländaren introduceras i A750.

I den billigare kategorin kommer ersättare till A350, kallad A400, ganska lik A350 men kommer kunna filma i 720p/24 samt ha 100% sökare. A300 och A200 ersätts av A50, en kamera med 12Mpix och film i 640x480@30fps, LiveView och möjligehet att spara i Youtube format direkt introduceras.

På proffssidan nämns A1000, en proffskamera som enligt Sony själva kommer att sätta nya standarder inom FF-kamerorna. Kameran kommer att konkurrera direkt med mellanformatet men kommer ligga en bit under i pris. Kameran kommer dock inte förräns hösten 2010.

Vet inte om det låter för överdrivet spekulationerna men jag tror Sony kommer överraska oss, de är världsmästare (efter Apple) när det kommer till att bygga upp hype.

Vidare tror jag Sony är nöjda med utvecklingen sofar. Nikon och Canon försöker fortfarande hålla upp priset inom systemkameradelen men Sony kommer under 2009 att ytterligare lyckas tvinga konkurrenterna att droppa priset. En konsument kommer under senare delen av 2009 kunna köpa en kamera för under 4000 SEK som kommer hålla fantastisk kvalité, långt bättre än dagens instegssystemkameror.
Ett nytt kitobjektiv, 17-105 kommer att introduceras med bildkvalité som duger bra för en konsument som köpt sin första systemkamera.

Så vad tror ni? Rimligt? Vad kommer hända under 2009?

Redigerat av Unregistered31768, 25 december 2008 - 17:27.


#2

Postad 25 december 2008 - 18:24

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Mycket rimliga tankar/funderingar!
Tror väldigt mycket på idén om A750, vore kul att få se en sådan! Speciellt med 7,5fps!

Skriver mer sen...

#3

Postad 25 december 2008 - 18:52

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Under 2009 kommer nog Sony låta oss få veta hur dom tänker sig framtiden lite mer ifråga om FF hus.... Nästa kamera gissar jag kommer påvisa en del.. Blir efterträdaren till A700 FF eller..??... Undrar sa flundran.. Sony har fasiken inte sattsat ett smack på otik för annat än FF. Och att endast ha en anpassad kamera till sådan optik vore rena snurren.. Och CZ delalen innehåller säkert att där skall finnas fler hus där optiken blir optimerad för. Så fler säljs........

I alla fall är detta det jag hoppas på skall bli mer ljus på... :)

Redigerat av mayro, 25 december 2008 - 21:33.


#4

Postad 25 december 2008 - 20:20

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0
Ja det blir nog svårt att ignorera Sony i framtiden.

nyutvecklat AF-system som garanterar bättre fokus


Sony är väl redan ledande vad gäller AF? Inte så konstigt, det var väl Minolta som utvecklade AF? :)

Själv hoppas jag på fler FF-modeller. För nästa gång jag byter kamera så blir det till en FF.

#5

Postad 26 december 2008 - 15:30

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Jag tror dock inte på några uppföljare till A200-350 än på länge. Tidigast till hösten. Känns som att de kommer att sattsa mer på tillbehör och framför allt nya gluggar. Som sagts är en uppföljare till A700 förmodligen att vänta frammåt sommaren då den börjar bli till åren. Kul tråd! :wub:

#6

Postad 26 december 2008 - 16:54

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0

Skriver mer sen...


Fortsättning :wub:
Hoppas själv på en uppgradering av A700 då det skulle vara mycket spännande och se vad dom skulle kunna komma på! Det där med 7,5fps sjulle jag vilja se mer av i framtida kameror, tycker inte det räcker med 3/3,5 som Sony´s instegskameror har idag (fotar rätt mycket sport)! Så uppemot 6-8fps skulle inte vara fel!

Som Explorer sa:
"Känns som att de kommer att sattsa mer på tillbehör och framför allt nya gluggar."

Mer uppdaterade gluggar skulle vara bra, kanske en uppdatering av Minoltas 50/1,7 eller några nya blixtar vad vet jag...Skulle vara kul att se ett nytt macro, runt ~150mm eller liknande!

#7

Postad 26 december 2008 - 17:07

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Fortsättning :wub:
Hoppas själv på en uppgradering av A700 då det skulle vara mycket spännande och se vad dom skulle kunna komma på! Det där med 7,5fps sjulle jag vilja se mer av i framtida kameror, tycker inte det räcker med 3/3,5 som Sony´s instegskameror har idag (fotar rätt mycket sport)! Så uppemot 6-8fps skulle inte vara fel!

Som Explorer sa:
"Känns som att de kommer att sattsa mer på tillbehör och framför allt nya gluggar."

Mer uppdaterade gluggar skulle vara bra, kanske en uppdatering av Minoltas 50/1,7 eller några nya blixtar vad vet jag...Skulle vara kul att se ett nytt macro, runt ~150mm eller liknande!


instegs kameror kommer inte få mer än ~3 just för att det är instegskameror.

#8

Postad 26 december 2008 - 17:12

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Vad förutspår du då ekke om det kommande Sony året? :wub:

#9

Postad 26 december 2008 - 17:13

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Sry, menade att det inte räckte för mig!!

#10

Postad 26 december 2008 - 23:09

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Nu vet jag inte hur det är med Sony´s nuvarande "värstingar" A700 & A900 men det vore kul om Sony utvecklade ett extra fack för minneskort, så man kan köra dubbla alså...
Har för mig att jag sett detta på någon annan kamera, eller snackar jag helt i nattmössan?

#11

Postad 26 december 2008 - 23:18

Unregistered31768
  • Unregistered31768
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte hur det är med Sony´s nuvarande "värstingar" A700 & A900 men det vore kul om Sony utvecklade ett extra fack för minneskort, så man kan köra dubbla alså...
Har för mig att jag sett detta på någon annan kamera, eller snackar jag helt i nattmössan?


Min A700 har dubbla, ett CF och ett DuoPro-nånting.
Att kunna spara RAW på ett kort och Jpeg på ett annat hade däremot varit väldigt trevligt. Tror både N&C kör med detta redan.

En grej till jag vill ha är bättre vitbalans, ett läge som heter typ "Stearinljus" som ger mig rätt vitbalans direkt på krogar och sånt.

#12

Postad 26 december 2008 - 23:34

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0

Min A700 har dubbla, ett CF och ett DuoPro-nånting.
Att kunna spara RAW på ett kort och Jpeg på ett annat hade däremot varit väldigt trevligt. Tror både N&C kör med detta redan.

En grej till jag vill ha är bättre vitbalans, ett läge som heter typ "Stearinljus" som ger mig rätt vitbalans direkt på krogar och sånt.


Vad menas med detta DuoPro?
Tror att det blir ett måste för mig att ha antingen ett väldigt snabbt minneskort eller två hyffsat snabba kort..
Kommer fota mycket sport och macro i sommar och då kan det vara bra!
Mitt SD Ultra2 4gb ska jag nog uppgradera i sommar, troligtvis till ett 16gb eller om det finns nått runt 10gb!

#13

Postad 26 december 2008 - 23:37

Unregistered31768
  • Unregistered31768
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0
Fack för såna här kort


#14

Postad 26 december 2008 - 23:39

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Är det mycket snabba kort eller vad är skillnaden?

#15

Postad 26 december 2008 - 23:44

Unregistered31768
  • Unregistered31768
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

Är det mycket snabba kort eller vad är skillnaden?


De är mycket mindre men de är långsammare, ett format Sony själva utvecklat.

#16

Postad 26 december 2008 - 23:55

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Stearinljuset närmast har mer fokus på sig.. Detta är mer än 100% tror jag... ..Bilden var ju en del urklippt av en tårta som helhet.. Inte ljusen.. Men va det så här du tänkte om stearinljus?

Bifogad fil(er)



#17

Postad 27 december 2008 - 00:22

Unregistered31768
  • Unregistered31768
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0
Precis. Att det blir korrekt även med AWB, men ett separat hade varit fint.

#18

Postad 27 december 2008 - 00:43

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

De är mycket mindre men de är långsammare, ett format Sony själva utvecklat.


Så länge man köper långsamma varianter är de långsamma .. de kan skriva i 20MB/s om man kör rätt versioner =) Sandisk är bla snabbare MS kort.

#19

Postad 27 december 2008 - 01:47

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Det blir den första systemkameran med autofokus i filmningen.


Det kan bli svårt, finns ju redan en på marknaden som har det :)

Sensorn på 14 Mpix är av typen CMOS är förbättrad gentemot A700 på flera sätt. Sony börjar nu nalla på all erfarenhet från filmsidan, Sonys division inom filmkameror är den bästa i världen och mycket av teknologin och erfarenheten finns redan i företaget.
Kameran kommer att klara hisnande 7.5 bps i Jpeg (med snabba minneskort) och ett nyutvecklat AF-system som garanterar bättre fokus. Sökaren kommer att täcka 100% och det blir även standard i Sonys kommande entusiastsystemkameror. En nytt Liveviewsystem med korrekt exponering av bländaren introduceras i A750.


Resten låter mycket väl som saker som Sony skulle kunna klämma in, MEN, jag får inte det att gå ihop med att du vill ha ett pris under 12000, det du listar ovan är ju ungefär det man får i en D300, och den kostade över 15000 när den introducerades. Men det är absolut inte omöjligt...

Däremot kanske Sony blir först med inbyggd GPS i en systemkamera? Om inte Pentax-ryktena stämmer och de hinner före...

#20

Postad 27 december 2008 - 17:29

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Här är det fler som spekulationer om år 2009 och Sony...

http://www.mhohner.d...redictions-2009

#21

Postad 27 december 2008 - 19:36

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Vi får väl se vad de släpper på CES?

#22

Postad 27 december 2008 - 19:51

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Sony kommer under 2009 att ytterligare lyckas tvinga konkurrenterna att droppa priset.

Det kanske inte sker nästa år men snart är sony nöjda med sin "köpta" marknadsandel och höjer priserna till inkomstbringande nivåer. Sony har aldrig varit ett budgetmärke inom någon genre utan snarare premium. Om det sker 2009 är svårt att spå, men om 3 år tror jag Sony näst efter Nikon tillhör de "dyrare" märkena.

#23

Postad 28 december 2008 - 11:48

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Låter rätt rimligt, men jag tror man får fundera lite på hur mycket det "kostat" dem egentligen då att köpa en plattform är billigare än att lägga allt på RnD

#24

Postad 28 december 2008 - 11:56

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Låter rätt rimligt, men jag tror man får fundera lite på hur mycket det "kostat" dem egentligen då att köpa en plattform är billigare än att lägga allt på RnD

Med "kostat" menar jag "säljt a200-a350 till underpris" :( Sony är stora och har givetvis råd att dumpa priset för att vinna marknadsandel en tid men det är ju ingen hållbar affärsidé. Dessutom har de ju inga (lite grovt men nästan) objektiv i rätt prisklass för att tjäna pengar på från de som köpt in sig på sony för det billiga priset.
Ska bli spännande att se sonys nästa drag dock, jag tror på mer fokusering på optik :D

Redigerat av Supernaut77, 28 december 2008 - 11:57.


#25

Postad 28 december 2008 - 12:08

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Ja, man kan ju alltid hoppas? :(

#26

Postad 28 december 2008 - 13:54

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Kamrorna kostar som andra gör i startsegmenten ungefär samt högre.. Följer man modellerna så är det faktiskt så.. ..I semi håller A700 fortfarande högre pris än dom övriga samtida gör..

Canon samt Nikon dumpar ut sina samtida konkurerande kameror 40D samt D80 för pisspengar. Och har sålt dessa med kraftigt nersatta priser rätt länge..rena rama pallsäljpriserna på Canikoner numera ... D90 säljs idag som en lite mer kostsam startkamera trotts den är helt ny på marknaden ... dvs i samma prisgrupp som en A700 ligger i idag samt under A700án dessutom.. Och då är A700 över ett år gamal på marknaden......Canons nya 50 D tex får man i stort sett idag för samma pris en A700 kostade för bara någon kort tid sedan.. Pentax samt Samsung semikameror tex har man kunnat fått i stort sett två st utav för samma pris som en A700 kostat för inte då länge sedan. .. Och ligger väl som jämförande prismässigt närmast A350 som räknas som en övre nivån av startkamera i Sonysegmentet ..

Så enligt mina ögon är Sony bland dom dyrare märkena redan idag..

#27

Postad 28 december 2008 - 14:25

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Så enligt mina ögon är Sony bland dom dyrare märkena redan idag..

Tidigare har a200, a300 & i viss mån a350 räknats som några av de mest prisvärda husen här på forumet. Det tror jag nog man kan göra fortfarande (som system däremot håller jag med dig att de tillhör de dyrare).

Men jag håller med om att a700 hållit sitt pris uppe länge. Dippen på sistone tyder på att det kommer en efterföljare mkt snart.

#28

Postad 28 december 2008 - 15:02

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Tidigare har a200, a300 & i viss mån a350 räknats som några av de mest prisvärda husen här på forumet. Det tror jag nog man kan göra fortfarande (som system däremot håller jag med dig att de tillhör de dyrare).

Men jag håller med om att a700 hållit sitt pris uppe länge. Dippen på sistone tyder på att det kommer en efterföljare mkt snart.



Dyrare system?? I förhållande till ?? fattar tyvärr inte...

Sonys entrysegment är marknadens prisvärdaste kameror. Och systemen som system betraktat blir med befintlig optik tilgänglig i särklass billigt dessutom... Som Pentax Samsung är Semisegmentets prisvärdaste kameror...Med även där stor tillgång på optik eget samt tredjeparts.... Sony samt Pentax har ju marknadens största optikutbud samt billigaste om man utgår från att kamerasystemet skall ha stabilisering samt af oavsett märke..

Så jag fattar inte riktigt .. ? kanske är jag dum nu.. Men förklara gärna hur du menar..

Redigerat av mayro, 28 december 2008 - 15:56.


#29

Postad 28 december 2008 - 17:44

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Jag syftar till det klena utbudet av nyproducerad optik i köpbar klass för de flesta. Sony har gått ut stenhårt med många kameramodeller till lågt pris men inte haft alls samma taktik med optiken. De som kommit verkar bara vara i den högre skolan både i prestanda och prismässigt.

Sedan att det finns en begagnatmarknad känner vi ju alla till. :( I Pentax fall känns det som att efterfrågan och tillgång har mötts när det gäller AF-optik som är något att ha (vissa åtråvärda objektiv är nog dyrare nu än när de kom, t.ex FA*85/1.4). Manuellt fokuserande gluggar finns det dock gott om billigt. I Sonys fall kanske man kan hitta optik till fyndpris fortfarande, har inte kollat.

#30

Postad 28 december 2008 - 19:55

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Jag tror Sony helt enkelt släppt billigare sortimentet till tredjepartarna tills vidare. kanske för alltid.??... Och taktiskt bygger upp det dyrare sortimentet i lugn o ro för FF hus.... Vad skulle dom annars gjort för uppnå det man vill på kortast tid över hela bredden. Dessutom har klagomålen på Minolta/Sony varit just att det saknats "finoptik" i sortimentet... Inte att det saknats billighetsalternativ.. Dom flesta handlar ju ändå tredjeparts billigare än orginaloptik då stabiliseringen sitter i huset.. Så den optiken behövs inte snarast fixas...

Dessutom så är detta under uppbyggnad med optiken exakt det som gör idag så många räknar med Sony i framtiden också såsom en tillverkare i högre entusiastsvären..Och inte bara nybörjaren....

Dessutom får man nog vara totalt blind för att inte se det Sony uppnått på så oerhört kort tid som gått sedan dom tog över Minolta dslr ...Det dom gjort är oerhört imponerande utan tvekan...Allt hinner man inte med.. Men va sjutton.. Sony har på alvar tagit sig upp i högsta segmenten från Noll för bara några år sedan...

Sedan detta med optiken Sony jobbar fram nu.. Just deras val av typ av optik är det som ju pekar mot att det kommer mer FF hus i framtiden troligen.... Vem vet. kanske sattsas det fullt ut på FF .??. Dom har garanterat resurserna att göra det om dom vill...Och dom gamla optikerna från förr kan nog väckas upp i nyproduktion och passa finfint in för startkamror med FF .. Så har man då nyutveklad dyr optik till mer toppsegmenten och den äldre som startkamerasegmenten så kommer nog ingen klaga direkt.. Inte jag i alla fall..

Så här tror jag faktiskt Sony är på väg..

Allt pekar mot något liknande som tänkbar framtid .. Och år 2009 kommer nog den första riktiga signalen dyka upp vartåt det lutar tror jag.. :( . Men om Sony stannar med ändast ett st FF hus att montera denna nya fina optik på som samarbetet med CZ resulterat i skulle jag inte fatta att CZ sattsat på detta samarbete heller..Det luktar mer FF tror jag..

begoptik bryr jag mig inte i här alls.. Det har noll med topic att göra...

Här handlar det ju om spekulationer runt Sonykamror och sådant runt dessa kamerahus nästa år..... Inte begoptik.. :D

#31

Postad 28 december 2008 - 21:34

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Seså - lugna och fina - inlägg dolda

#32

Postad 28 december 2008 - 21:53

DigiMannen
  • DigiMannen
  • Lärjunge

  • 392 inlägg
  • 0
Det här är egentligen inte någon spekulation, utan mer vad jag skulle önska mig att deras nya a400 som jag skulle springa iväg och köpa imorgon bitti om den fanns.

Sony DSLR-A400

- Fullframe CMOS 12,3Mpixel
- Bildstabilisering (Super Steady Shot)
- Stor pentaprismasökare 0,74x förstoring och 100% täckning.
- HDMI-utgång
- Dynamic Range Optimizer
- Billigt plasthus med samma basfunktioner som a200
- ingen inbyggd blixt

Borde bundlas med optik typ 50mm/1,7
Prisnivå 6495:-

Redigerat av DigiMannen, 28 december 2008 - 21:56.


#33

Postad 28 december 2008 - 22:08

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Intressant det du skriver Digimannen, jo, en sådan står också på min (och många andras) önskelista om den nu fanns!

Men lite "Frågor"!:
- En FF för runt 6,5k?
- Lite newbie vad det gäller sökare, om det är 0,74x ska man då det talet gånger brännvidden? Såsom man gör på de flesta av dagens DSLR´er!

Ett bara lite bredare, högre och mer välbyggt hus än a200 skulle inte sitta fel!

#34

Postad 28 december 2008 - 22:14

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Förstår inte riktigt varifrån prisuppgifterna om Sonys kamerahus kommer. Här är priserna i medelklassen, hämtat från Prisjakt.
K20D: 7400:-
A700: 8'800:-
50D: 9'900:-
E-30: 12'000:-
D300: 13'000:-

Det visar att Sony har den näst billigaste kameran i semipro-klaseen, och då är inte ev. cashback inräknad. Vidare om man ser till instegsklassen så har Sony marknadens billigaste kamera med sin A200. Då bortser jag från Nikons utgångna modell D40 eftersom att den som nämnt är utgången och dessutom har fått en massa funktioner insparade (antidammfunktion, fokuspunkter, autofokusmotor etc.)

Ser man till priserna så visar sig Sony ha några av de billigaste kamerahusen, men i snitt så är de istället bland de dyraste när det gäller objektiven och vissa andra tillbehör. Det här är ju en affärsmodell som Sony länge kört med på tevespelsmarknaden. De säljer spelkonsolerna med förlust men tar in det på spelen istället. Jag är inte alls förvånad om de säljer kamerahusen med förlust för att ta sig in på marknaden på allvar. Deras mål är ju att bli tredje största på marknaden, ett mål som de är nära om inte nått redan.

Däremot hurvida högre priser är att vänta är jag kluven till. Jag tror inte att systemkamerorna kommer att bli dyrare, utan istället fortsätter utvecklingen som den gjort hittills. Mer avancerad teknik till allt lägre priser. Hoppas bara att de sänker priserna på optiken också, och att de fortsätter utveckla där. Fortfarande finns det allt för få objektiv med tätning (finns det alls någon?) och ultraljudsfokus. Att kunderna hellre handlar tredjepartsoptik visar ju bara på det problem kunderna och därmed Sony har med sin prissättning på objektiven. De höga priserna kan inte förklaras av att Sony inte har hunnit med - de har ju köpt upp ett befintligt sortiment. Sony har alltid varit dyra på "tillbehör". Jag äger själv en del Sony-prylar och vet att det särskilt utmärker Sony (jag har också varit tvungen att handla tredjepartstillbehör), men hoppas att det ska förändras på så väsentliga grejor som objektiven ändå är i en fotoutrustning.

Följer Sonys (och de andra tillverkanas också för den delen) utveckling med spänning...

Redigerat av Joakim, 28 december 2008 - 22:25.


#35

Postad 28 december 2008 - 22:24

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Det här är egentligen inte någon spekulation, utan mer vad jag skulle önska mig att deras nya a400 som jag skulle springa iväg och köpa imorgon bitti om den fanns.

Ser ut som det enklaste sättet att få en marknadsandel nära 100% :D

#36

Postad 28 december 2008 - 22:30

DigiMannen
  • DigiMannen
  • Lärjunge

  • 392 inlägg
  • 0

Intressant det du skriver Digimannen, jo, en sådan står också på min (och många andras) önskelista om den nu fanns!

Men lite "Frågor"!:
- En FF för runt 6,5k?
- Lite newbie vad det gäller sökare, om det är 0,74x ska man då det talet gånger brännvidden? Såsom man gör på de flesta av dagens DSLR´er!

Ett bara lite bredare, högre och mer välbyggt hus än a200 skulle inte sitta fel!


FF med halv pixeldensitet j.m.f med a900&D3X och "bara" 1 processor, mindre finesser och billigare hus borde gå att sno ihop kanke kan man använda sensorer änmnade för d3x & a900 med enstaka pixelfel .
Ang sökare som jag hittade på nätet: APS-C 100% viewfinder is only 42% of the size of a Full-frame viewfinder at equivalent magnification
http://www.bobatkins...and_lenses.html

Redigerat av DigiMannen, 29 december 2008 - 01:52.


#37

Postad 28 december 2008 - 22:38

Unregistered31768
  • Unregistered31768
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0
Det här med Sony oc htillbehören är verkligen Sony i ett nötskal. Vill ha en micro-hdmi kabel till min A700, en liten kabel som går lös på 695 SEK!! Givetviss Sony orginal, samma med handkontroller till PS3 osv, dyrt som f*n.

Tankarna kring A400 är bara våta drömmar, tänk på det. Varför ska man köpa dyrare kamera sen? Ska Sony medvetet ha dålig fps och ISO prestanda på kameran för att locka köpare senare till A600/750/A800 osv.

De viktiga måste vara att kränga systemkameror i stora volymer. A50 skulle kunna bli en sådan, en grymt billig instegare som bara kostar 1995 med kitobjektiv?!

#38

Postad 28 december 2008 - 22:41

DigiMannen
  • DigiMannen
  • Lärjunge

  • 392 inlägg
  • 0

Ser ut som det enklaste sättet att få en marknadsandel nära 100% :D


Kommer detta att ske, så kommer alla forum vara fulla av noobs som kör med DT optik och undrar varför det blir svart i hörnen på fotona de tar.

#39

Postad 28 december 2008 - 22:45

DigiMannen
  • DigiMannen
  • Lärjunge

  • 392 inlägg
  • 0

Tankarna kring A400 är bara våta drömmar, tänk på det.


Samma sak var det med min motorcykel, en våt dröm.
Sedan fanns den helt plötsligt att köpa under några år, idag finns inget motsvarande (tur jag har min kvar).
Bifogad fil  Superenduro.jpg   132,39K   0 Antal nerladdningar

#40

Postad 28 december 2008 - 22:54

Unregisteredc65f9949
  • Unregisteredc65f9949
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Ursäkta för offtopic.

Men inte konstigt att super enduron försvann, den var inte bra till något! :D Bara att kalla den endurohoj var juh fel. Tackar vet jag för 690 enduro R :)


Själv är jag nybliven sonyist och är väldigt nöjd med min 350:i... Så nu behöver det väl inte komma så mycket nytt fråns jag ska köpa ny kamera igen? Vad sägs om en insamling :)

#41

Postad 28 december 2008 - 23:03

Unregistered31768
  • Unregistered31768
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

Själv är jag nybliven sonyist och är väldigt nöjd med min 350:i... Så nu behöver det väl inte komma så mycket nytt fråns jag ska köpa ny kamera igen? Vad sägs om en insamling :D


Känner faktiskt med dig, har precis fått min A700, kommer det en uppföljare för nån tusenlapp mer, men med liveview, 1080p/24 och inbyggd brödrost inom ett par månader blir man ju inte jätteglad.

#42

Postad 28 december 2008 - 23:08

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Känner faktiskt med dig, har precis fått min A700, kommer det en uppföljare för nån tusenlapp mer, men med liveview, 1080p/24 och inbyggd brödrost inom ett par månader blir man ju inte jätteglad.



äh :D min A700 tuffar på! Spar förnärvarande till en Zeiss 85 1.4a

#43

Postad 28 december 2008 - 23:13

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Enbart för dig Joakim..Läs nu VAD jag skrev i stället för vad du tror jag skrev ...


Kamrorna kostar som andra gör i startsegmenten ungefär samt högre.. Följer man modellerna så är det faktiskt så.. ..I semi håller A700 fortfarande högre pris än dom övriga samtida gör..

Canon samt Nikon dumpar ut sina samtida konkurerande kameror 40D samt D80 för pisspengar. Och har sålt dessa med kraftigt nersatta priser rätt länge..rena rama pallsäljpriserna på Canikoner numera ... D90 säljs idag som en lite mer kostsam startkamera trotts den är helt ny på marknaden ... dvs i samma prisgrupp som en A700 ligger i idag samt under A700án dessutom.. Och då är A700 över ett år gamal på marknaden......Canons nya 50 D tex får man i stort sett idag för samma pris en A700 kostade för bara någon kort tid sedan.. Pentax samt Samsung semikameror tex har man kunnat fått i stort sett två st utav för samma pris som en A700 kostat för inte då länge sedan. .. Och ligger väl som jämförande prismässigt närmast A350 som räknas som en övre nivån av startkamera i Sonysegmentet ..

Så enligt mina ögon är Sony bland dom dyrare märkena redan idag..



#44

Postad 28 december 2008 - 23:21

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
För er som har missat:
http://www.dyxum.com...s...=40261&PN=1
Intressant läsning om olika åsikter på Dyxum om Sony´s framtida kameror, alså en exakt likadan tråd som denna!

#45

Postad 28 december 2008 - 23:24

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Känner faktiskt med dig, har precis fått min A700, kommer det en uppföljare för nån tusenlapp mer, men med liveview, 1080p/24 och inbyggd brödrost inom ett par månader blir man ju inte jätteglad.



Det tror jag inte kommer ske.. Något borde Sony släppt om det var nått stort på G inför Ces mässan.. För det är väl en sådan nu i Januari väl om jag inte fattat fel..?

För givet hade ett rykte släppts så spekulationer tagit fart och alla skulle haft nått att snacka om..

Så jag är nog tveksam till nått nytt nu snart... Men man kan ha fel... men då borde något släppts ut före ju så alla satt och tittade med stora ögon.... :D

Redigerat av mayro, 28 december 2008 - 23:27.


#46

Postad 28 december 2008 - 23:27

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Chansning men, det kanske blir lite ny optik till "Ces" (vad står det för, är det nån sorts mässa?)

#47

Postad 28 december 2008 - 23:34

Unregistered31768
  • Unregistered31768
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0
Mässorna som kommer, vilka är det och kommer vi följa det här?

#48

Postad 28 december 2008 - 23:47

DigiMannen
  • DigiMannen
  • Lärjunge

  • 392 inlägg
  • 0

Ursäkta för offtopic.

Men inte konstigt att super enduron försvann, den var inte bra till något! :D Bara att kalla den endurohoj var juh fel. Tackar vet jag för 690 enduro R :)


Du ska veta att jag älskar superenduron, jag har en 450 EXC-R också som jag åker ren enduro med.
Men grusrally på SE'n är nästan obeskrivlgt skoj då det finns kraft i överflöd för kilometerlånga sladdar.
Jag hade en 640 LC4 tidigare men man hade ganska svårt att förmå mig själv att åka etapper på över 300km/dag med den.

Flying Naartjie på ADVRider skrev dessa klokla ord om KTM 950SE.

The SE, like all great beasts, can be tamed. But she will demand patience, practice, and a firm hand. Once you have learned how to contain her rage, always respect her abilities, as you develop yours.

There are compromises: Her creators, though endowing her with the might of 100 horses, did also give her a small belly, that holds little fuel so she will need frequent stops to quench her thirst. Her back is narrow and firm, not a comfortable perch for a long journey. Her brother, the 990S is better suited to long journeys but there are challenges that the 990 will be reluctant to tackle whereas the SE will do most anything you ask.

It is true as others have said here that in her family there are smaller sisters who are lighter, more agile, and far easier to tame. But it is her very size and power that make riding her the ultimate reward. She is the greatest of her kind, but she may also be the last of her kind, for it seems that those who are willing to live with her unique blend of attributes are few. Will you join us?

Redigerat av DigiMannen, 28 december 2008 - 23:49.


#49

Postad 29 december 2008 - 00:12

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0

Enbart för dig Joakim..Läs nu VAD jag skrev i stället för vad du tror jag skrev ...

Ja?

Att du jämför A700 med utgångna modeller som säljs ut till rea får stå för dig. Sony har inte dyrare kamerahus än någon annan, just nu snarare tvärtom. Fakta talar för sig själv.

Men totalt sett så är Sony dyrare ja, så har det alltid varit. Det är just det jag säger. De säljer vissa delar till förlust för att låsa in användarna i deras system (playstation, a-mount, ms-minnskort och allt vad det är) så att de kan tjäna in det senare. Sony är giriga precis som alla andra, det är så man får ett företag att utveckla sig.

De gör också bra prylar. Det är därför jag äger en fin laptop med Sony-logga på.

#50

Postad 29 december 2008 - 00:25

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0
Sony gör bara vad alla andra redan gör.
HP, Canon, Epson, Brother med sina skrivare. Microsoft, Nintendo och Sony själva med sina spelkonsoller. Saktionerade priser på hårdvaran, inkomsterna kommer via kringutrustningen.
För mig passar lösningen rätt så bra, man byter ju sällan gluggar. Har man en bra samling så har man, de "uppdateras" inte lika ofta som kamerahuset. Vill man inte köpa Sonys lite finare gluggar (för IIRC håller Sonys gluggar rätt hög klass, inte bara CZ och G serien) så finns alltid Sigma, Tamron, Tokina etc.

Om det håller i sig, vi får se. Sony är redan den tredje största dSLR-tillverkaren efter Canon och Nikon.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.