Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Canon EOS 500D *

134 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canon EOS 500D (Systemkameror) 4 8,93 (14) Inga priser
Canon EOS 500D + 18-55/3,5-5,6 IS (Systemkameror) 5 9,19 (15) Inga priser
Canon EOS 500D + 18-200/3,5-5,6 IS (Systemkameror) 5 8 (3) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 25 mars 2009 - 09:22

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Idag presenterade Canon sin eos 500 d. En 15mp kamera som videofilmar med full hd.

#2

Postad 25 mars 2009 - 09:55

Mats_L
  • Mats_L
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0
Jag skulle gärna filma 1080p, men 15 mp känns overkill.
10495kr på Cyberphoto :P

#3

Postad 25 mars 2009 - 09:59

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Iso omfång upp till 12 800, 3,4bps upp till 170jpeg. 3" skärm samt digic4 processor.
9 punkter af.

#4

Postad 25 mars 2009 - 10:19

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0

The new EOS 500D features a 15.1 Megapixel APS-C CMOS sensor – ideal for large detailed prints or enormous cropping possibilities. For shooting in near-dark conditions, the EOS 500D offers a high ISO sensitivity up to 3200 which is expandable to 12800, giving photographers the power to shoot in the dimmest light conditions. Outstanding noise reduction is made possible by Canon’s DIGIC 4 processor.

The EOS 500D heralds a new way for photography enthusiasts to capture their world. It pairs outstanding still image capture with Full HD 1080P video recording. For longer video shoots, users can also choose lower shooting resolutions of 720P or VGA.*

Every detail revealed
Exacting image preview and review is provided by a 3.0” Clear View LCD screen.The same screen as used on the acclaimed 5D Mark II, it features a 920,000 dot count – for ultra-detailed image review, accurate focus checks, and clear access to the EOS menu system. As well as aiding shooting from awkward angles, Live View mode includes contrast based and Face Detection AF options. Ideal for newcomers to digital SLR photography, these allow compact-camera style auto focus, with a real-time image displayed on the LCD.

Fast processing, fast focusing
Canon’s DIGIC 4 processor drives continuous shooting speeds of up to 3.4 fps in bursts of up to 170 JPEGs**. Using Canon’s wide area AF system – which features 9 individual sensors, including a central cross type point with a high precision sensor for f/2.8 or faster lenses– makes capturing split-second action sequences possible.

DIGIC 4 works in conjunction with the CMOS sensor to deliver exceptional noise reduction and 14-bit image processing for smooth gradation of tones and natural-looking colours. In addition, DIGIC 4 enables the ultra-fast start-up times and near-instant image review after shooting that photographers demand.

Distinctive EOS quality
Despite its compact, lightweight body, the EOS 500D includes all the hallmarks of the EOS system. Every detail of the EOS 500D – from the large, bright viewfinder to the famously intuitive EOS menu system – is designed to provide users with a world-class shooting experience.

Image quality is protected by the EOS Integrated Cleaning System, which reduces, repels and removes unwanted dust from the sensor. Stubborn particles can be easily removed in post-production by using Dust Delete Data – which can be added to the image in-camera – and Canon’s included Digital Photo Professional software.

Digital Photo Professional software offers a comprehensive RAW editing package, with functions such as a quick check tool, a cropping tool, and a stamp tool – plus the ability to change brightness, White Balance and Picture Styles in RAW images. The software suite is included with EOS Utility and Picture Style editor for unrivalled versatility.
Compatibility with the full range of Canon’s EF and EF-S lenses and EX-series Speedlites – including the exceptionally compact, powerful new Speedlite 270EX, which features a bounce and zoom head, plus fast recharging from just 2 AA sized

batteries – allows the creation of a shooting system as unique as the photographer using it.
“The EOS 500D pushes the boundaries of what photographers can demand from their cameras, combining exceptional images with full HD video,” said Rainer Fuehres, Head of Canon Consumer Imaging, Europe. “Photography enthusiasts can now capture their most significant moments in a manner that matches their creativity.”

Any Canon photographer can register for the CANON iMAGE GATEWAY service, which allows access to the latest EOS information, useful updates and exclusive EOS content – plus tools that allow users to create their own video podcasts and store images online.

Features at a glance:

* 15.1 Megapixel APS-C CMOS sensor
* Full HD movie recording with HDMI connection for viewing and playback on an HDTV
* ISO 100-3200 (expandable to 12800)
* 3.4 frames per second continuous shooting
* Max. 170 large JPEG images in a single burst
* 3.0” ClearView LCD with Live View mode
* 9-point wide area AF with cross type centre point
* High speed DIGIC 4 performance and superb image quality
* EOS Integrated Cleaning System
* Full compatibility with Canon EF and EF-S lenses and EX-series Speedlites, including new Speedlite 270EX, TS-E 17mm f/4L and TS-E 24mm f/3.5L II


Yderligere informationer og billeder hos dpreview

Update:
Dpreview har nu en "hands on"

Redigerat av Hamsteren, 25 mars 2009 - 11:59.


#5

Postad 25 mars 2009 - 10:38

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Kan man verkligen säga att den fillmar i full HD när den är begränsad till 20FPS i 1080p?
I 720p klarar den dock 30FPS.

#6

Postad 25 mars 2009 - 11:05

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Kändes som rätt gjuten specifikation egentligen för att möta D90 - synd bara att de FORTFARANDE envisas med 9-punkters AF, men å andra sidan kunde de inte stoppa in mer när de större kamerorna i både 50-serien och 5-serien inte har det...

#7

Postad 25 mars 2009 - 12:38

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0

Jag skulle gärna filma 1080p, men 15 mp känns overkill.
10495kr på Cyberphoto :P


Nu är det 9490:- hos cyberphoto!

Personligen är det bara de höga ISO-värdena den kan gå upp i, och att Canon ÄNTLIGEN har slopat det irriterande hjulet där bak, som jag tycker är spännande...

#8

Postad 25 mars 2009 - 13:47

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Kan man verkligen säga att den fillmar i full HD när den är begränsad till 20FPS i 1080p?
I 720p klarar den dock 30FPS.



JA det kan man fråga sig .... "Filmar" då inte D3an i ultramega HD med sina 10fps? :P ....

#9

Postad 25 mars 2009 - 13:56

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Det där hjulet är nog en vanesak, jag har svårt att klara mig utan det och tycker min Pentax känns konstig :P Men EOS xxxD-serien har nog aldrig haft hjulet.

#10

Postad 25 mars 2009 - 13:58

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Tittade upp det själv och såg att det som sagt bara var xD/xxD-serien som har hjulet!

#11

Postad 25 mars 2009 - 15:15

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Precis när man köpt en 450 :P

Nä, jag har ingen ångest över det. Den där nya vinkelbara externa blixten (270EX nånting) som kommer verkar dock intressant!

Såg att dom flyttat om lite runt direktåtkomst knapparna på baksidan. Inte till det bättre tycker jag. Men dom måste väl få plats med de extra sakerna. Metering Mode har dom tagit bort från styrkorset.

Inte så stora förändringar att det motiverar ett byte för mig.

Redigerat av Mikael_R, 25 mars 2009 - 15:21.


#12

Postad 25 mars 2009 - 15:18

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Så dom har "härmat" Sony´s HVL-F58AM med den nya blixten då?
Finns det nån bild tillgänglig?

#13

Postad 25 mars 2009 - 15:24

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0

Så dom har "härmat" Sony´s HVL-F58AM med den nya blixten då?
Finns det nån bild tillgänglig?


Nej knappast :P

http://www.canonrumo...270ex-official/

#14

Postad 25 mars 2009 - 15:27

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Aha, okej :P

#15

Postad 25 mars 2009 - 16:39

Unregistered97a8a24e
  • Unregistered97a8a24e
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
jag har inte riktigt koll på skillnaden mellan 500D och 50D, men man kan väll nästan säga att 500D konkurerar med D90 och även Canon 50D? Grejen är väll att de är väldigt lika?


Om jag har fel så får ni ursäkta mig, men detta är den uppfattningen jag har fått.

#16

Postad 25 mars 2009 - 21:59

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0


EOS 450D vs. 500D vs. 50D

#17

Postad 26 mars 2009 - 00:15

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

  • 440 inlägg
  • 0
Undrar hur bruset är i denna tro?

#18

Postad 26 mars 2009 - 07:19

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Canon brukar väl vara rätt bra på brus så den lär väl inte vara sämre än 450D iaf. Däremot tycker jag det är löjligt att de försöker göra videokameror av deras systemkameror..

#19

Postad 26 mars 2009 - 09:10

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Var väl på tiden att Speedlite 220 fick en efterföljare med vinklingsbart huvud.



Inte helt konstigt pris heller tycker jag. Dock är snarare lik 50D utan allväderskyddet än en 450 men jag tror att hur den ligger i handen är den stora skillnaden mot storebror.

#20

Postad 26 mars 2009 - 11:59

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Var väl på tiden att Speedlite 220 fick en efterföljare med vinklingsbart huvud.



Inte helt konstigt pris heller tycker jag. Dock är snarare lik 50D utan allväderskyddet än en 450 men jag tror att hur den ligger i handen är den stora skillnaden mot storebror.


Jag är i alla fall jätte sugen på den nya. Hoppas det kommer nån recension eller nåt snart.

#21

Postad 26 mars 2009 - 15:09

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0

Däremot tycker jag det är löjligt att de försöker göra videokameror av deras systemkameror..

Samma tongångar när autofokus, bildstabilisering, digitalkameror och live view infördes :) Det är väl bara trevligt med bonusfunktioner så länge de inte inkräktar på produktens grundfunktioner, särskilt när de inte kräver några särskilda utvecklingskostander. Det finns en ganska stor andel som är glad över att få filmfunktion med utbytbar 35mm-optik till det här priset, det är nog få kameror som inte kommer att ha funktionen framöver.




Här finns två ISO12800-foton (resten var under ISO400) från DPreviews förhandstest.
Bild 1
Bild 2

#22

Postad 26 mars 2009 - 15:44

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Jag tycker att det är för lite skillnad mellan 450 och 500. Ny bildprocessor + film är väl bra. Men dom kanske borde väntat till hösten/vintern och fyllt på/förbättrat ännu mer. Men då är vi ju på XX seriens nivå och...ja, inte vet jag. Det handlar väl också om att producera/sälja och då gör man så här. Känns lite konstigt bara tycker jag. Och jag har bara varit med ett par månader så jag vet egentligen inget om hur dom tänker i marknadsmässiga banor.

Är det så här ofta dom släpper nya kameror? Knappt ett år sen 450 kom ju.

#23

Postad 26 mars 2009 - 15:49

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Samma tongångar när autofokus, bildstabilisering, digitalkameror och live view infördes :unsure: Det är väl bara trevligt med bonusfunktioner så länge de inte inkräktar på produktens grundfunktioner, särskilt när de inte kräver några särskilda utvecklingskostander. Det finns en ganska stor andel som är glad över att få filmfunktion med utbytbar 35mm-optik till det här priset, det är nog få kameror som inte kommer att ha funktionen framöver.

Nja, det är väl inte riktigt samma sak. :) Alla de sakerna du rabblade upp har med stillbild att göra. När de dock börjar blanda in video i det hela känns det som att utvecklarna börjar få det svårt på bildkvalité biten och börjar med desperata idéer för att få folk att köpa deras kameror. Personligen tycker jag man skall hålla isär stillbild och video då en kompromiss aldrig har fungerat särskillt bra imo.. Jag ser heldre att de lägger pengarna på att utveckla kameran för att ta bättre stillbilder. Om inte annat få kameran billigare utan video.

Men, men. Vi får väl se om tekniken är här för att stanna eller bara är en kortlivad fluga. :(

#24

Postad 26 mars 2009 - 15:53

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Är det någon som "för protokoll" över hur ofta Canon har släppt deras kameror de senaste åren?

#25

Postad 26 mars 2009 - 15:57

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Såsom Wikipedia?

#26

Postad 26 mars 2009 - 16:01

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Hade ingen aning om att det fanns där, tack Hamsteren! :)

#27

Postad 26 mars 2009 - 16:19

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0

Nja, det är väl inte riktigt samma sak. :) Alla de sakerna du rabblade upp har med stillbild att göra. När de dock börjar blanda in video i det hela känns det som att utvecklarna börjar få det svårt på bildkvalité biten och börjar med desperata idéer för att få folk att köpa deras kameror. Personligen tycker jag man skall hålla isär stillbild och video då en kompromiss aldrig har fungerat särskillt bra imo.. Jag ser heldre att de lägger pengarna på att utveckla kameran för att ta bättre stillbilder. Om inte annat få kameran billigare utan video.

Fast saken är den att det inte krävs någon särskild utveckling för att införa den funktionen. Grundfunktionerna som gör den möjlig finns redan i konstruktionen. Finns liveview, ja då finns teoretiskt sett videoinspelning också. De är inte nya inför tekniken, den har funnits i kompaktkameror under lång tid.

Så länge de inte kompromissar med stillbildskvaliteten - vilket de inte gjort hittills iallafall - så ser jag inga nackdelar med att ha funktionen med i paketet. Det finns definitivt en andel som är överlycklig nu när de får möjlighet att filma med valfri 35mm-optik till i sammanhanget struntpengar, även om funktionen inte är riktigt optimal.

#28

Postad 26 mars 2009 - 17:40

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Fast någon riktig koppling mellan kostnad i utveckling/tillverkning och försäljningspris finns egentligen inte. Däremot så vill tillverkarna gärna ta mer betalt för en produkt med fler funktioner eller bättre specifikation.

Tex så kan det vara så att 450D är dyrare att tillverka än 500D, men då 500D har en bättre specifikation så vill de givetvis ha mer betalt för den.

#29

Postad 26 mars 2009 - 17:48

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Fast någon riktig koppling mellan kostnad i utveckling/tillverkning och försäljningspris finns egentligen inte. Däremot så vill tillverkarna gärna ta mer betalt för en produkt med fler funktioner eller bättre specifikation.

Tex så kan det vara så att 450D är dyrare att tillverka än 500D, men då 500D har en bättre specifikation så vill de givetvis ha mer betalt för den.

Lite så jag tänker också. Men jag är med på vad du menar Joakim. :) Huvudsaken är att kameran presterar som stillbildskamera.

#30

Postad 26 mars 2009 - 18:05

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Jag är också riktigt intresserad av att köpa 500:an, hade själv en EOS350 för några år sen och var sjukt nöjd med den kameran. Börjar bli trött på min kompakta digitalkamera (Canon Ixus970IS) och känner att det är dags för en systemare igen så detta kom väldigt lägligt :)

Hoppas på lite fler recensioner snart på kameran också.

Redigerat av Mentos, 26 mars 2009 - 18:05.


#31

Postad 26 mars 2009 - 18:46

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0

Fast någon riktig koppling mellan kostnad i utveckling/tillverkning och försäljningspris finns egentligen inte. Däremot så vill tillverkarna gärna ta mer betalt för en produkt med fler funktioner eller bättre specifikation.

Tex så kan det vara så att 450D är dyrare att tillverka än 500D, men då 500D har en bättre specifikation så vill de givetvis ha mer betalt för den.

Men de gör ju inte det :) Nylanserade produkter har bättre spec. till samma eller lägre pris som föregångaren hade vid lansering (med vissa undantag i tider som dessa). Det är därför jag menar att alla bonusfunktioner som hänger med är av godo, så länge de inte kräver väldigt mycket utveckling (och då tar från utveckling av "bättre" saker) eller inkräktar på produktens grundfunktioner.

Gratis är gott!

#32

Postad 26 mars 2009 - 18:56

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Håller med jocke där. För min del får de smeta in precis hur mycket saker i kamerorna som helst så länge stillbildstagningen inte blir påverkad. Sedan är det upp till mig som konsument att fråga mig om jag behöver ex vädertätning, fullframe, högre sekvenstagning osv osv och utifrån det välja vilken produkt jag vill köpa.

#33

Postad 26 mars 2009 - 19:01

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
För att visa lite vad jag menar, här är historiska listpriser vid lansering:

300D: $899 hus / $999 med 18-55 (non-IS)
350D: $899 hus / $999 med 18-55 (non-IS)
400D: $799 hus / $899 med 18-55 (non-IS)
450D: $799 hus / $899 med 18-55 IS
500D: $799 hus / $899 med 18-55 IS

#34

Postad 26 mars 2009 - 19:17

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0

Men de gör ju inte det :) Nylanserade produkter har bättre spec. till samma eller lägre pris som föregångaren hade vid lansering (med vissa undantag i tider som dessa). Det är därför jag menar att alla bonusfunktioner som hänger med är av godo, så länge de inte kräver väldigt mycket utveckling (och då tar från utveckling av "bättre" saker) eller inkräktar på produktens grundfunktioner.

Gratis är gott!

Du kan också jämföra två kameror ur olika generation men med snarlik specifikation, tex Canon 400D och 1000D. Där 1000D var avsevärt billigare när den introducerades än när 400D kom.

Att tillverkarna klarar att sänka tillverkningskostnaden hela tiden är till stor del pga konkurrensen, men samtidigt gör det även att de trycker in mer och mer funktioner för att hålla uppe priset. För varje ny unik funktion tillverkarna tar fram så kan de motivera ett högre pris än hos sina konkurrenter, och till slut så får de introducera en ny kamera-serie som är mer avskalad för att hålla nere priset på sin billigaste kamera.

#35

Postad 26 mars 2009 - 19:43

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Japp, visst är det så. Men tillverkaren har ett riktpris de vill ta ut, och utifrån det skapar de en produkt som de hoppas ska vara tillräckligt lockade för att sälja. Videofunktionen är en av många argument de använder för att övertyga konsumenten om att det är ett bra köp. Om konsumenten anser att det inte är tillräckligt, ja då blir tillverkaren förr eller senare tvungna att sänka priset till en skälig nivå - det har vi sett med 40D och 50D. Lyckligtvis har de inte adderat enbart en videofunktion, det är ju en tämligen liten detalj i flertalet större och tillsynes vettiga förändringar.

Den intressanta frågan blir därför: hur hade produkten eller priset skiljt sig från vad vi ser i dag om de skippade videofunktionen? Min gissning är att vi hade sett (bortsett från videofunktionen) samma produkt till samma pris. Jag tror alltså inte att tillägget av videofunktionen trissar upp priset eller att det har dämpat utvecklingen av någon annan funktion i kameran. Alla bonusfunktioner som hänger med på köpet välkomnar jag. Vi får hela tiden mer och mer till samma eller lägre pris, och detta är ytterligare ett bevis på det. Som sagt, gratis är gott.

#36

Postad 26 mars 2009 - 19:53

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Hade det saknats videofunktion i 500D så tror jag Canon hade tvingats prissätta den till 500-1000:- lägre pga videofunktionen i Nikon D90.

#37

Postad 26 mars 2009 - 20:43

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Inte ett otänkbart scenario; men hade vi sett lägre priser på D90, 5D mk II och 500D om videofunktionen inte infördes från första början? Mycket tveksamt. De kan ta ut sitt riktpris ändå eftersom att konsumenterna inte vet vad de missar. Nu har de hittat ett billigt sätt att trimma sin marknadsföring, och på köpet får vi konsumenter en ny bonusfunktion.

#38

Postad 26 mars 2009 - 21:02

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
E de någon som blitt klok på ifall denna modellen har fått någon annan knapp att fokusera med i LiveView läget
jämfört med 450D ? :) Tycker knappen precis snett ovanför styrkorset verkar lite misstänkt... :(
Knappen för vitbalans har ju tydligen flyttats ner till "uppåt" på 500D's styrkors, där 450D har sin knapp för ljusmätningsmetoder. :unsure:

Lägger man upp dem i bild bredvid varandra kan ev. "nalkas" den yttepyttiga breddningen utav tumgreppet på 500D, men det är sanneligen inte mycket. Kan det bero på att man vill slippa tillverka särskilda vertikalgrepp?

Postad bild

Redigerat av Velodynamic, 26 mars 2009 - 21:47.


#39

Postad 27 mars 2009 - 06:02

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0

Hade det saknats videofunktion i 500D så tror jag Canon hade tvingats prissätta den till 500-1000:- lägre pga videofunktionen i Nikon D90.


Inte bara det, konsumenterna förväntar sig videofunktion hos dSLR idag.

#40

Postad 27 mars 2009 - 08:38

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0

Inte bara det, konsumenterna förväntar sig videofunktion hos dSLR idag.

Ja, visst finns det de, men det finns säkert många som förväntar sig minst 12MP i kompaktkamerorna också.
Dock tror jag det finns många som gärna kan ta en billigare kamera utan filminspelning (eller en "bättre" kamera till samma pris). Jag vet i alla fall vad jag skulle valt mellan 40D med 17-85 is eller 500D med 18-55 IS som båda säljs till samma pris idag.

Tycker Sony gorde rätt med sina A200/300/350 där man kan välja att betala för det man känner att man behöver.

#41

Postad 27 mars 2009 - 09:50

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Videoklipp längre ner:
http://www.gizmodo.c...ids_899_-2.html

#42

Postad 02 april 2009 - 12:40

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0
Ska bli intressant att se vad den här kameran kan prestera. Blir lite fundersam trots att jag i princip bestämt mig för en Nikon D90. Men för mig är faktiskt själva videoinspelnings delen viktig, är den här bättre på det lutar det definitivt åt ett köp av denna istället för D90.

Det jag mest undar över är om denna kamera också har de problem med videoinspelningen som D90 har? (Bl.a rolling shutter-effekten och problem med hackiga bilder vid snabbare rörelser) Nån som vet om Canon EOS 500D inte har dessa problem?

#43

Postad 03 april 2009 - 09:23

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Har sett testfilmer gjorda som inte lider av det, men det betyder i sig ingenting, då filmerna från D90 såg lika bra ut... Tror vi får vänta på lite mer konsument-tester innan man vet.

Redigerat av Dreadlock, 03 april 2009 - 09:24.


#44

Postad 24 april 2009 - 15:57

HiFi_I_Like
  • HiFi_I_Like
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Någon som vet om C 500D har en fungerande autofokus vid videoinspelning? Nikon D90 största problem vid videoinspelning är just att autofokus saknas.

#45

Postad 24 april 2009 - 16:17

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Den har kontrast-AF, samma typ som man har i liveview - d.v.s. väldigt långsam.

#46

Postad 27 april 2009 - 12:17

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
Jag skulle nog ta för givet att den har rolling shutter iaf. Verkar konstigt att de skulle lösa ett problem som den betydligt dyrare 50d har.

#47

Postad 30 april 2009 - 14:25

wilhelmrama
  • wilhelmrama
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Här är lite kortfilmer tagna med 500d. Jag tycker att det ser extremt bra ut på min 50" plasma. Längst ner på sidan kan du ladda hem filerna.

http://www.robgalbra...cid=7-9973-9976

#48

Postad 30 april 2009 - 17:25

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
500D toppklassad utav Cyberphoto; http://www.cyberphot...icle=500D1855IS

Jag kanske misstar mig, men verkar det inte som att brusreduceringen gör ett något mera nyanserat jobb än i 450D?

#49

Postad 02 maj 2009 - 18:29

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Inget PC-uttag för blixt, tycker jag är lite märkligt? Eller tycker de att de som potentiellt skall köpa 500D inte håller på med sådant?

#50

Postad 02 maj 2009 - 18:48

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0

Inget PC-uttag för blixt, tycker jag är lite märkligt? Eller tycker de att de som potentiellt skall köpa 500D inte håller på med sådant?


Er der vel heller ikke på 300/350/400/450D ?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.