Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Har varit och lyssnat in min grannes nya ljudrum.

296 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 07 augusti 2016 - 16:11

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Ska senare i efter middag in till min granne och testa signal kablar ur samma märke som högtalar kablarna , ska bli intressant , ska även plocka med mig några så kallad lakrits snören som någon har nämt innan här, ni vet sådana som brukade följa med i lådorna för en massa år sedan när man köpte en ny CD spelare eller något annat roligt.

Signal kablarna är i från lite olika serier och prisklasser i från dom tidigare nämnda kablarna.

Kul, skall bli intressant att se resultatet.
Vad är det för typ av rum han byggt, grannen din?

#102

Postad 07 augusti 2016 - 16:16

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jag hörde lillebror i ett rum på minst runt 25kvadrat med Bel Canto Black, det är Bel Canto värsting setup, går loss på 600k, består utav en digital försteg och 2 effektsteg som ger en total effekt på runt 1000w, butiken spelade på runt 94 i förstärkarens mätare och det lät knappt högt, efteråt när man gick ut från rummet då började vistas i en öppen miljö då började mina öron förstå att det var rätt högt. Butiken berättade att matar man bara rätt så äter blade flera watt till frukost, dem körde vinyl, någon artist som jag aldrig hade hört innan och samtidigt demonstrerade butiken lyra som tillverkar nålar på en äckligt dyr spelare och så klart Nordost kablar. Det lät helt enkelt bara bra, fast det kostar och är nog det bästa jag har hört. Grämer mig bara över att jag missade tillfället när butiken visade Kef Moun. Hoppas butiken bara har bra datum nu till hösten när dem kör demo dagar, får man se om butiken har något spännande att visa fram. Nog med det. Skall försöka kalibera in cd spelaren senare idag och prova lite musik, igår blev det mest Apple tv med youtube. Basen har blivit lite mer taktfast och centern fick bättre liv i sig när recivern enbart behöver jobba med center.

 

Lustigt nog demar de alltid Jazz och okända artister. Sedan brukar de alltid säga att man ska lyssna på något som man inte kan höra. hur mycket man än anstränger sig så hör man inte cymbalernas utklingning eller placeringen på ståbasen.. :)


Redigerat av Unregistered1fef72f3, 07 augusti 2016 - 16:16.


#103

Postad 07 augusti 2016 - 16:18

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Det är de öppensinninga man ska rikta reklam mot. De är så godtrogna att de sväljer allt.

Så du tycker att öppenhet innebär att man är godtrogen? Där ser man hur olika man kan se på saker :) . Men öppenhet innebär för mig att man också måste vara källkritisk.

 

Men att stänga sitt sinne för ny kunskap, det brukar väl inte leta framåt :) . I bästa fall leder det till stillastående.



#104

Postad 07 augusti 2016 - 16:26

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Har nu kommit hem från grannen och vi har fått lite nya perspektiv med ljudkvalitet kontra pris.

Vi började med att göra en ny lyssning mellan 122orna och rockett 33orna och blev överens att i hans anläggning så lätt enligt våra öron 33orna bäst , liksom förra gången.

Vi gjorde signalkabel testet med 33orna och började med lakritssnörena , och helt ärligt så lät det förvånansvärt bra för vad dom nu kostade en gång i tiden , men det var lite skrikig diskant och otydlig bas , men i en bokhylle anläggning så är dom fullt tillräckliga.

Sedan gick vi över till några som heter Thunderbolt och då öppnade ljudet upp sig betydligt.

Efter det så blev det QED Qunex 3 och det lätt ungefär som föregående kabel och denna kostade nog en 400 spänn när jag köpte den för rätt så länge sedan.

Sedan testade vi Van Den Hul The Name som låg runt en 600 kronor och då började det hända saker med ljudet.
När vi körde i gång musiken så blev det en klar skillnad på öppen heten , bättre attack i virvelgaggen och en bättre och distinktare basåtergivning , det lät helt enkelt mycket bra.

Nästa kabel av samma märke vid namn The Wave blev en dubblering av priset , den kostade 1300 kronor men vi upplevde den som skrikigare i diskanten och att den plockade bort lite från dom lägsta registren.

Till sist kopplade vi in AudioQuest Red River som är motsvarigheten till Rocket 33 , och gjorda med samma teknik och kvalitetsnivå och priset på 3 meter är 998 kronor.

Dom uppfattade vi som klara i diskant och mellan register men lite tunna i basen .

Resultatet blev att vi gillade Van Den Hul The Name i kombination med Rocket 33 som den bästa kombinationen i hans anläggning och det förvånade oss lite då det borde låta bäst med Audio Quests kablar när dom ändå är byggda med samma kvalitetsnivåer.
Ljudet mellan hans Tara Labs kablar i 2000 kronors klassen och The Name som kostade 600 spänn uppfattade vi som likartade.
Och skivan vi spelade var en 180 grams med Daire Straits, eller hur det nu stavas.

Red River kabeln kostar inte 998 kr som jag skrev innan utan 2998 spänn , vet inte var jag fick det förra priset ifrån.

Det riktiga priset på Red River kabeln är 998kr , blandade ihop den med högtalarkablen som för 3 meter kostar 2998kr.

Redigerat av Dakota 57, 08 augusti 2016 - 13:54.


#105

Postad 07 augusti 2016 - 16:36

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Har nu kommit hem från grannen och vi har fått lite nya perspektiv med ljudkvalitet kontra pris.

Vi började med att göra en ny lyssning mellan 122orna och rockett 33orna och blev överens att i hans anläggning så lätt enligt våra öron 33orna bäst , liksom förra gången.

Vi gjorde signalkabel testet med 33orna och började med lakritssnörena , och helt ärligt så lät det förvånansvärt bra för vad dom nu kostade en gång i tiden , men det var lite skrikig diskant och otydlig bas , men i en bokhylle anläggning så är dom fullt tillräckliga.

Sedan gick vi över till några som heter Thunderbolt och då öppnade ljudet upp sig betydligt.

Efter det så blev det QED Qunex 3 och det lätt ungefär som föregående kabel och denna kostade nog en 400 spänn när jag köpte den för rätt så länge sedan.

Sedan testade vi Van Den Hul The Name som låg runt en 600 kronor och då började det hända saker med ljudet.
När vi körde i gång musiken så blev det en klar skillnad på öppen heten , bättre attack i virvelgaggen och en bättre och distinktare basåtergivning , det lät helt enkelt mycket bra.

Nästa kabel av samma märke vid namn The Wave blev en dubblering av priset , den kostade 1300 kronor men vi upplevde den som skrikigare i diskanten och att den plockade bort lite från dom lägsta registren.

Till sist kopplade vi in AudioQuest Red River som är motsvarigheten till Rocket 33 , och gjorda med samma teknik och kvalitetsnivå och priset på 3 meter är 998 kronor.

Dom uppfattade vi som klara i diskant och mellan register men lite tunna i basen .

Resultatet blev att vi gillade Van Den Hul The Name i kombination med Rocket 33 som den bästa kombinationen i hans anläggning och det förvånade oss lite då det borde låta bäst med Audio Quests kablar när dom ändå är byggda med samma kvalitetsnivåer.
Ljudet mellan hans Tara Labs kablar i 2000 kronors klassen och The Name som kostade 600 spänn uppfattade vi som likartade.
Och skivan vi spelade var en 180 grams med Daire Straits, eller hur det nu stavas.

Vilket sammanträffande, det är VDH the name som jag vill byta ut, Tycker huliflex som VDH använder är bara jobbig att ha om man vill dra något snyggt. QED har jag en gammal HDMI kabel som inte säljs längre. Tycker VDH kabeln är stel i ljudet, kabeln är ok, däremot inte mer.



#106

Postad 07 augusti 2016 - 16:46

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Lustigt nog demar de alltid Jazz och okända artister. Sedan brukar de alltid säga att man ska lyssna på något som man inte kan höra. hur mycket man än anstränger sig så hör man inte cymbalernas utklingning eller placeringen på ståbasen.. :)

Det ´"lustiga" är att innan den riktiga demon började, vart det en person som spelade något med sjukt bra bas. Kändes som hela rummet skulle ramla sönder, redan där tänkte jag vad är det för högtalare KEF har tagit fram för Reference serien låter inte som sådan i bas området. Där skiljer modellerna sig väldigt mycket medan HF/MF låter rätt så likt eftersom KEF har utvecklat vidare sitt coaxial element med hjälp utav Blade. Sitter och lyssnar på senaste Disturbed skivan, tror steget jag köpte var en riktig bra investering för mina högtalare, blev luftigare sound om jag får använda dess flashiga hifi normer.


Redigerat av Buddaz12, 07 augusti 2016 - 16:50.


#107

Postad 07 augusti 2016 - 16:57

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Så du tycker att öppenhet innebär att man är godtrogen? Där ser man hur olika man kan se på saker :) . Men öppenhet innebär för mig att man också måste vara källkritisk.

 

Men att stänga sitt sinne för ny kunskap, det brukar väl inte leta framåt :) . I bästa fall leder det till stillastående.

 

Öppna sinnen brukar för mig betyda Ufo-fantaster, människor som el-sanerar sina hem (var tog de vägen?), och liknande. Näe..nu måste jag ta bort mitt magnetband runt handen och tvätta min navel-kristall..



#108

Postad 07 augusti 2016 - 17:11

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 1

Öppna sinnen brukar för mig betyda Ufo-fantaster, människor som el-sanerar sina hem (var tog de vägen?), och liknande. Näe..nu måste jag ta bort mitt magnetband runt handen och tvätta min navel-kristall..

Jag märker att du är pigg på att raljera med dom som inte delar din uppfattning :) .

 

Vi har olika definitioner och jag tror att min är ganska vanlig :) . http://www.urbandict...erm=Open minded

För mig innebär ett öppet sinne att man är öppen för nya idéer och ny kunskap. Därmed inte sagt att man skall vara okritisk. Men det finns väl otaliga exempel på tungviktare som hånats innan deras kunskap blev bevisad.

 

"Oj, jorden var inte platt", trots att man "visste" det sedan många år :) .

 

Jag tycker historien manar till en viss ödmjukhet :) .

 

Edit: Men jag släpper detta nu, det blir bara fånigt och OT :) .


Redigerat av Mr_Tom, 07 augusti 2016 - 17:18.


#109

Postad 07 augusti 2016 - 17:16

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 3

Har nu kommit hem från grannen och vi har fått lite nya perspektiv med ljudkvalitet kontra pris.

 

wall of text.

 

Drt börjar bli lite tjatigt, men är det inte dags att du först antar Zartoks test och tjänar 30.000:-, och sedan flyger över och gör Randis för $1.000.000?

 

Du svarade mig inte förra gången men jag antar att du missade det inlägget.



#110

Postad 07 augusti 2016 - 18:24

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Loco . Spk. Det hade varit kul att träffa Zartok och gjort ett test i all vänskaplighet som en kul grej men några pengar är jag inte ute efter.

Föresten , bor inte han i Umeå , det är ju i andra änden av Sverige , och jag bor så lång ner i Skåne man kan komma så avståndet gör det nog omöjlig för min del.

#111

Postad 07 augusti 2016 - 18:38

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 3
:D :D :D

Loco . Spk. Det hade varit kul att träffa Zartok och gjort ett test i all vänskaplighet som en kul grej men några pengar är jag inte ute efter.
Föresten , bor inte han i Umeå , det är ju i andra änden av Sverige , och jag bor så lång ner i Skåne man kan komma så avståndet gör det nog omöjlig för min del.

:D :D :D

Men han skriver att han även kan åka hem till den person som ställer upp på testet.

#112

Postad 07 augusti 2016 - 18:55

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Loco . Spk. Det hade varit kul att träffa Zartok och gjort ett test i all vänskaplighet som en kul grej men några pengar är jag inte ute efter.

Föresten , bor inte han i Umeå , det är ju i andra änden av Sverige , och jag bor så lång ner i Skåne man kan komma så avståndet gör det nog omöjlig för min del.

Och där kom förklaringen till att du tar det "lynt", och bemöter aggressioner med ett upphöjt lugn. Du är Skåning. :)

#113

Postad 07 augusti 2016 - 19:00

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Öppna sinnen brukar för mig betyda Ufo-fantaster, människor som el-sanerar sina hem (var tog de vägen?), och liknande. Näe..nu måste jag ta bort mitt magnetband runt handen och tvätta min navel-kristall..

Du berättade tidigare om ett mycket bra rum, med böcker från golv till tak, men att du själv inte läser sä mycket. Då har du två goda anledningar att ändra på det. ;)

#114

Postad 07 augusti 2016 - 19:06

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Detta var ju bara så klockrent, tack Mr Tom

"Open mindedness is when even if you think you are right, you know that you can be wrong and are always willing to listen to and hear an opposing or contradictory view.
Open minded people have views but know that their views do not have to be held by everyone. Open minded people also know that their views can be wrong."

#115

Postad 07 augusti 2016 - 19:36

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 2

Loco . Spk. Det hade varit kul att träffa Zartok och gjort ett test i all vänskaplighet som en kul grej men några pengar är jag inte ute efter.

 

Så klart inte  :rolleyes:

 

 

Föresten , bor inte han i Umeå , det är ju i andra änden av Sverige , och jag bor så lång ner i Skåne man kan komma så avståndet gör det nog omöjlig för min del.

 

Så klart det gör  :rolleyes:

 

 

:D :D :D:D :D :D

Men han skriver att han även kan åka hem till den person som ställer upp på testet.

 

Men Dakota är nog inte hemma just då  :rolleyes:

 

Och där kom förklaringen till att du tar det "lynt", och bemöter aggressioner med ett upphöjt lugn. Du är Skåning. :)

 

Vem är aggressiv?



#116

Postad 07 augusti 2016 - 20:29

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Så klart inte :rolleyes:



Så klart det gör :rolleyes:



Men Dakota är nog inte hemma just då :rolleyes:


Vem är aggressiv?

:rolleyes:

#117

Postad 07 augusti 2016 - 20:39

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Du berättade tidigare om ett mycket bra rum, med böcker från golv till tak, men att du själv inte läser sä mycket. Då har du två goda anledningar att ändra på det. ;)

 

Så öppensinnad att jag skulle öppna en bok, det kommer jag inte bli.. (jag skämtar naturligtvis). Det är bra att vara öppensinnig, naturligtvis. Men man exponerar sig för en massa dravel också om man öppnar sina sinnen. Titta bara på spökjägarna. Hur kan ett sådant program ens existera? Jag tycker det är humor på högsta nivå.. Säger jag emot mig själv nu?



#118

Postad 07 augusti 2016 - 20:50

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

:rolleyes:

 

Ok, tycker du det där är aggressivt så är du lite känsligare än mig. Om Dakota också uppfattar det så ber jag om ursäkt.

 

Jag ville bara understryka att vi återigen har ett fall av undanflykter när det är "upp till bevis". För 30.000:- hade i.a.f. jag satt mig på första bästa tåg/plan/bil (och vad jag skulle göra för runt 8.500.000:- ska vi inte tala om).



#119

Postad 07 augusti 2016 - 20:58

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 1

Drt börjar bli lite tjatigt, men är det inte dags att du först antar Zartoks test och tjänar 30.000:-, och sedan flyger över och gör Randis för $1.000.000?

 

Du svarade mig inte förra gången men jag antar att du missade det inlägget.

Något tjatig är bara förnamnet, men det har ju inte hindrat dig förut..

Du brukar leta efter någon att kränga över en av dina också något uttjatade offerkofter.

Att avkräva folk långa invecklade test för att bevisa att det du säger inte stämmer kräver ju inte särskilt mycket av dig.
Allvarligt talat hur många tror du har möjlighet att genomföra Zartoks test, det krävs både tid och stora pengar för de flesta.

Oavsett man skulle få kablarna eller inte så lär man väl få stå för resa och uppehälle. 

 

Du sa i ett tidigare inlägg som svar på mitt att det var lätt att skjuta våra argument i sank.
För det första  anser jag inte att jag framfört argument i denna fråga. Jag har heller inte sett att du lyckats skjuta några argument i sank. Jag ser inte alls det självklara i varför vissa och inte alla skall avkrävas att styrka sina påståenden om det nu är det som detta forum skall användas till. 

 

Det är synd att det inte finns en uppdelning i detta forum, ni som tror att allt låter likadant skulle kunna hålla er i en sektion så kan alla andra prata fritt om sina erfarenheter utan att behöva försvara dem i varje mening.



#120

Postad 07 augusti 2016 - 21:01

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

"Oj, jorden var inte platt", trots att man "visste" det sedan många år :) .

Jag tycker historien manar till en viss ödmjukhet :)


Jag fortsätter lite på ot, förlåt men med din öppenhet så tror jag du tar till dig den nya informationen att folk har mer eller mindre aldrig trott det.

http://blog.svd.se/h...rden-var-platt/

Jag delar för övrigt din syn på begreppet öppenhet.

#121

Postad 07 augusti 2016 - 21:16

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Så öppensinnad att jag skulle öppna en bok, det kommer jag inte bli.. (jag skämtar naturligtvis). Det är bra att vara öppensinnig, naturligtvis. Men man exponerar sig för en massa dravel också om man öppnar sina sinnen. Titta bara på spökjägarna. Hur kan ett sådant program ens existera? Jag tycker det är humor på högsta nivå.. Säger jag emot mig själv nu?

Du är i alla fall en skön typ. Och sista meningen talar per definition för att du är "öppensinnad". :)

Redigerat av laddie15, 07 augusti 2016 - 21:17.


#122

Postad 07 augusti 2016 - 21:22

Bengt7
  • Bengt7
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Tjockleken på kopparen och renheten spelar väl roll hur bra strömmen kan ta sig fram. Eller... jag spånar här men tycker att sådant bör spela roll för ljudet?

#123

Postad 07 augusti 2016 - 21:26

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 1

Något tjatig är bara förnamnet, men det har ju inte hindrat dig förut..

Du brukar leta efter någon att kränga över en av dina också något uttjatade offerkofter.

 

Offerkofta va? Det är ju den som oftast åker på kabelkillen i slutet av sådana här diskussioner. Du menar att jag delar ut dem?  :blink:

 

Allvarligt talat hur många tror du har möjlighet att genomföra Zartoks test, det krävs både tid och stora pengar för de flesta.

Oavsett man skulle få kablarna eller inte så lär man väl få stå för resa och uppehälle. 

 

Som sagt, redan för 30.000:- hade jag personligen kunnat anstränga mig en hel del. Lustigt att INGEN av alla kabelentusiaster här har någon som helst energi.

 

Jag har heller inte sett att du lyckats skjuta några argument i sank.

 

Hittills har ju "argumenten" stannat vid vad någon trott sig höra vid ett icke vetenskapligt utfört test vilket inte är speciellt svårt att slå hål på.

 

Jag ser inte alls det självklara i varför vissa och inte alla skall avkrävas att styrka sina påståenden om det nu är det som detta forum skall användas till.

 

Var har jag sagt att bara vissa ska kunna styrka sina påståenden? Dock är ju inte alla påståenden så orimliga att de behöver ifrågasättas.

 

 

Det är synd att det inte finns en uppdelning i detta forum, ni som tror att allt låter likadant skulle kunna hålla er i en sektion så kan alla andra prata fritt om sina erfarenheter utan att behöva försvara dem i varje mening.

 

Jo det är ju ett sätt att vinna en argumentation på. Förbjud oppositionen att höras :)

 

Dessutom vill jag minnas att jag tidigare bett just dig om att inte lägga ord i munnen på mig. Jag har aldrig hävdat att allt låter likadant. Jag är ytterst intresserad av välljud men väljer att angripa problemet vetenskapligt. Då kan kablar ganska snabbt tas ur ekvationen.



#124

Postad 07 augusti 2016 - 21:32

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Tjockleken på kopparen och renheten spelar väl roll hur bra strömmen kan ta sig fram. Eller... jag spånar här men tycker att sådant bör spela roll för ljudet?

 

Ren kopparkabel är ren kopparkabel oavsett vad som är stämplat på höljet. Tjockleken kan spela roll vid lite längre längder, men vid 2-3 meter och ett par mm2 tjocklek så har du en tillräckligt låg resistans.

 

Sedan finns det lite andra aspekter så som induktans och kapacitans, men återigen kommer dessa inte att spela någon roll vid några meters kabellängd och de frekvenser ljud består av.



#125

Postad 07 augusti 2016 - 22:44

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Tjockleken på kopparen och renheten spelar väl roll hur bra strömmen kan ta sig fram. Eller... jag spånar här men tycker att sådant bör spela roll för ljudet?

Det skall väldigt tunna kablar till för att man skall höra någon skillnad av den anledningen. Är inte omöjligt att räkna på det där, och då är ju det intressanta vid vilken resistans det frekvenspåverkande motståndet blir hörbart. Hörbart innebär ungefär att varken frekvens eller amplitud får påverkas mer än ca. 1Hz resp 1dB.

Den rena resistasen skulle bara sänka nivån frevenslinjärt. Alltså som en volympotentiometer.

Så frågan är alls inte omotiverad, men i normalfallet lär nägonstans från 0,75" och uppåt räcka gott. Mina surroundhögtalare är kopplade med just 0,75 då det räcker, trots längder på ca. 15-20m. , eftersom de inte skall matas med mer än ca 100W,

Redigerat av laddie15, 07 augusti 2016 - 23:03.


#126

Postad 07 augusti 2016 - 23:15

Unregistered8135c4b8
  • Unregistered8135c4b8
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 2

https://www.youtube.com/watch?v=lG-3KyURXqk



#127

Postad 08 augusti 2016 - 00:12

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 1

https://www.youtube.com/watch?v=lG-3KyURXqk

jösses jag har hört dem förut men shiit vad dem pratar shit en ska vara geek ock kunna allt den andra är engineer säger han 5 ggr typ men kan knappt prata engelska har problem men orden ser ut att tränna 24/7 . Hela tiden geeken som pratar den andra sitter och spänner bisceps nickar skrattar och ställer en fråga ....ska fuc.... han kunna något ? han påminer om att man tittar på evan almighty . varför är han ens med för att få fler som tittar på honom när det är den andra som pratar... oseriöst som fan och ska dem vissa att dyra kablar är fel OMG allt känns manus som fan herregud bara americaner som går på detta......



#128

Postad 08 augusti 2016 - 01:25

Unregistered8135c4b8
  • Unregistered8135c4b8
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 12

jösses jag har hört dem förut men shiit vad dem pratar shit en ska vara geek ock kunna allt den andra är engineer säger han 5 ggr typ men kan knappt prata engelska har problem men orden ser ut att tränna 24/7 . Hela tiden geeken som pratar den andra sitter och spänner bisceps nickar skrattar och ställer en fråga ....ska fuc.... han kunna något ? han påminer om att man tittar på evan almighty . varför är han ens med för att få fler som tittar på honom när det är den andra som pratar... oseriöst som fan och ska dem vissa att dyra kablar är fel OMG allt känns manus som fan herregud bara americaner som går på detta......

 

Vet inte var hans engelska kommer in i bilden, men faktum är att han pratar bättre engelska än vad du skriver svenska ;)



#129

Postad 08 augusti 2016 - 08:43

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0
Klart att det var skillnad, upplevd skillnad.... Placebo eller kalla det vad ni vill... Det existerar och fungerar..
Så tror man på det så låter det ju bättre...
Placebo är ju välkänt sedan länge.

#130

Postad 08 augusti 2016 - 08:49

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 3

Offerkofta va? Det är ju den som oftast åker på kabelkillen i slutet av sådana här diskussioner. Du menar att jag delar ut dem?  :blink:

 

 

Som sagt, redan för 30.000:- hade jag personligen kunnat anstränga mig en hel del. Lustigt att INGEN av alla kabelentusiaster här har någon som helst energi.

 

 

Hittills har ju "argumenten" stannat vid vad någon trott sig höra vid ett icke vetenskapligt utfört test vilket inte är speciellt svårt att slå hål på.

 

 

Var har jag sagt att bara vissa ska kunna styrka sina påståenden? Dock är ju inte alla påståenden så orimliga att de behöver ifrågasättas.

 

 

 

Jo det är ju ett sätt att vinna en argumentation på. Förbjud oppositionen att höras :)

 

Dessutom vill jag minnas att jag tidigare bett just dig om att inte lägga ord i munnen på mig. Jag har aldrig hävdat att allt låter likadant. Jag är ytterst intresserad av välljud men väljer att angripa problemet vetenskapligt. Då kan kablar ganska snabbt tas ur ekvationen.

Någonstans mitt i varje diskussion så brukar du börja diskutera offerkoftor för att verkligen belysa din överlängsenhet i argumentationsteknik. Tycker detta bara är att sätt att demonstrera sin brist på respekt, därav kommentaren.

 

Har man en uppfattning som man tror på så kanske det inte är värt 30.000:- att täppa till truten på skeptiker.
Särskilt inte eftersom de ändå inte skulle få dem att tystna. Du skulle t.ex. ändå aldrig godta ett resultat som inte stämmer med din tes. Då skulle du anse att något gjorts felaktigt....

 

Om du skall slå hål på något så räcker det inte att säga "bevisa det" det skulle vem som helst kunna säga utan att veta något. Det kan man säga till varje ståndpunkt som dyker upp i dessa trådar och det enda som man åstadkommer med detta är tråkiga trådar med dålig stämning. Långt ifrån alla musik och hemmabio entusiaster är lika roade av vetenskapliga test och jag tror inte du kan belägga alla dina ståndpunkter på vetenskapliga test och grunder heller. 

En del gillar helt enkelt att musik och filmupplevelserna blir maximalt bra och det är allt.

 

Det jag menade var absolut inte att konstruktiv opposition skall tystas. Det är generella skeptiker och inte förstår att ett forum som detta måste ge utrymme och respekt även till de som inte mäktar med att belägga alla sina ljudupplevelser vetenskapligt som borde tilldelas ett eget hörn i cyber etern. De som rusar in i trådar och börjar fäkta så snart de ser ett försvarlöst offer att sätta en kofta på. 

 

Du har helt rätt, vi har hamnat på tvären med varandra förr och jag håller inte med om att jag skulle ha lagt några ord i din mun.

Som jag minns det så rusade du in i den tråd från ingenstans med extremt dålig attityd och idiotförklarade bland annat mig och andra som var av uppfattningen att förstärkare kunde bidra med olika ljudkaraktär. Även där försökte du avkräva bevis. 



#131

Postad 08 augusti 2016 - 11:08

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Vet inte var hans engelska kommer in i bilden, men faktum är att han pratar bättre engelska än vad du skriver svenska ;)

Nivån på inslaget var ju däremot inte väsentigt högre än på detta forum. Själv föredrar jag mera vetenskap och mindre hånfullhet. Behöver man dessutom påpeka sin tekniska bakgrund så ringer varningsklockor..... Men han till vänster är ju vettig. :)

#132

Postad 08 augusti 2016 - 11:29

Unregistered8135c4b8
  • Unregistered8135c4b8
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 3

Nivån på inslaget var ju däremot inte väsentigt högre än på detta forum.

 

Som du kanske märkte lämnade jag länken utan kommentarer och som du själv skriver var nivån inte högre än på detta forum och därav anledningen till att jag länkade ;)



#133

Postad 08 augusti 2016 - 13:06

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0

Jag har aldrig förstått varför det alltid blir så upprörda diskussioner kring just kablar. Själv har jag ett par halvhyfsade kablar till stereo och kjell & co -kablage till hembion. Har själv inte testat tillräckligt för att ha en uppfattning om det är någon skillnad eller ej men om någon vill lägga pengar på dyrare kablar tycker jag det helt fine. Om inte annat ser det ju mycket fetare ut. Finns mycket galet man kan ifrågasätta i den här hobbyn om man vill det :=). 



#134

Postad 08 augusti 2016 - 16:07

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Vill bara säga att jag ofta kollar Audioholics videor och notera att de har mätt i majoritet av fallen det som framförs.

I USA har de en kabelstandard som heter AWG (American wire gauge) där man har AWG och en siffra.
Så AWG 13 är 2,624 mm2 som är nära 2,5 mm2 vilket är den vanligaste högtalarkabeln.

De använder AWG i videon så man måste tänka på det.

Som de säger i videon så finns ingen kabeldebatt i den professionella världen och har aldrig gjort det heller.

Vad är det som istället gäller. Vi kan ta att du vill göra filmer med Dolby Atmos. Då måste du bygga en studio som Dolby ska godkänna innan du kan ta nästa steg att köpa den utrustningen som krävs. Rummet är alltså det viktigaste och så är de även för oss.

I den blindtest Elektronikvärlden gjorde för över ett decennium sedan så hade man allt från elsladd till högtalarkablar på 2000 kr metern.

I första testen vann elsladden och alla trodde de gjort fel i testen så allt kollades och det gjordes om och elsladden vann igen.

Deras slutsats var den Audioholics också framför. Det går inte att höra skillnader på högtalarsladdar i hörbara området.

Eftersom de som tillverkar mycket dyra högtalarsladdar inte bryr sig om vetenskap så finns inga garantier för att deras dyra sladdar inte är felkonstruerade vilket antyds i Audioholics video.

Har man inte dubbelt bevisat att lampsladden är bäst om man två gånger på rad i blindtest får samma resultat?
Är det inte då direkt felaktigt att dra slutsatsen att man inte kan höra skillnad om man just fått detta resultat och uppenbarligen hör skillnad? Slutsatsen verkar grunda sig på att resultatet måste vara fel för att inte den dyraste kabeln vann.

"Att en kabel kostar mer betyder inte att den alltid kan förväntas fungera bäst." Finns väldigt få saker här i världen som i konkurrens är bäst på allt och i alla sammanhang.

Då har man samtidigt kommit fram till att man klarar sig med betydligt mindre än 2,5mm2 kablar då lampsladdar sällan är över 1mm2.

 

Av dem som tror att kablar kan påverka ljudet tror jag de allra flesta är av uppfattningen att det finns ett bästa val för varje enskild uppsättning stereodelar då kabeln endast är ett transmissionsmedium för en signal mellan enheter. Att kabeln i sig själv skulle förvandla oljud till välljud tror jag ingen inbillar sig. Om man tror på kablar över huvudtaget så är det hur anläggningen som helhet påverkas vid ett kabelbyte.

Skulle det finnas en skillnad på kablar så är det inte priset eller färgen på kabeln som gör skillnaden utan konstruktion och matrialval.



#135

Postad 08 augusti 2016 - 17:17

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0
Nej blåtand, man kan inte dra några slutsatser från två tester.... det är för få.
Men det är enkelt det finns ingen anledning att lägga dyra pengar på kablar... Det är fakta. Man får dock om man vill så klart lägga hur mycket pengar man vill! Och om man då upplever att det blivit bättre (placebo) så är väll det jättebra! Sedan kan alla bara låta varandra vara ifred och inte bråka om detta.... Folk håller på med värre nonsens i världen än tror att dyrare sladdar ger bättre ljud.

#136

Postad 08 augusti 2016 - 17:29

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0
Uppskattar även att om ni skall prata om tester måste ni ju lägga fram källor/länkar .... Annars är det trams

#137

Postad 08 augusti 2016 - 17:37

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 2

Vet inte var hans engelska kommer in i bilden, men faktum är att han pratar bättre engelska än vad du skriver svenska ;)


Ber om ursäkt att man har dyslexi. Vad nu det har med saken att göra .

#138

Postad 08 augusti 2016 - 18:26

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Nej blåtand, man kan inte dra några slutsatser från två tester.... det är för få.
Men det är enkelt det finns ingen anledning att lägga dyra pengar på kablar... Det är fakta. Man får dock om man vill så klart lägga hur mycket pengar man vill! Och om man då upplever att det blivit bättre (placebo) så är väll det jättebra! Sedan kan alla bara låta varandra vara ifred och inte bråka om detta.... Folk håller på med värre nonsens i världen än tror att dyrare sladdar ger bättre ljud.

Beror väl iofs på vad man menar med ett test, gör man ett tillräckligt omfattande test och sedan kör proceduren igen så borde det finnas någon form av konfidens, men som du påpekar i ditt andra inlägg, test bör länkas så man kan bedöma hur de utförts.

 

Om det inte framgått så kan jag tydliggöra att jag saknar fast åsikt nät det gäller kablar, det finns som jag ser det inga odiskutabla belägg för den ena eller andra hållningen. Jag kan inte heller helt friskriva mig från placebo då de test jag utfört här hemma gjorts av mig själv vilket då medför att jag kan ha haft olika förväntningar och låtit detta påverka min upplevelse, därav att jag föreslog att ts skulle testa några av de kablar jag haft hemma. Helt enkelt intresserad av att höra hur ts upplever dessa vid en jämförelse utan att delge mina egna intryck.

 

Obs! Likväl som man bör redogöra för test man hänvisar till så bör man undvika uttryck som "det är fakta "om man inte samtidigt presenterar denna fakta."



#139

Postad 08 augusti 2016 - 18:31

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Har man inte dubbelt bevisat att lampsladden är bäst om man två gånger på rad i blindtest får samma resultat?

Det beror väl lite på vad man är ute efter att bevisa. Ett tips är väl att du läser lite om konfidensintervall och konfidensnivåer :) .

 

Lite förenklat, du har 50% chans att gissa rätt en gång och 25% chans att göra det två gånger i rad. Så även om det blivit rätt två gånger så är det inte ett statistiskt säkerställt resultat om man vill ha en rimlig konfidensnivå. Så vill du ha ett sådant resultat så krävs ett annat upplägg på testandet :) och fler tester. Enkelt uttrycket, man vill helt eliminera sannolikheten för att du skall kunna gissa rätt.

 

När du säger "test", menar du då enskilda tester eller testserier? Och om du gjort det hemma "själv", hur har du fått till ett blindtest då :) ?


Redigerat av Mr_Tom, 08 augusti 2016 - 18:31.


#140

Postad 08 augusti 2016 - 18:49

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
"I första testen vann elsladden och alla trodde de gjort fel i testen så allt kollades och det gjordes om och elsladden vann igen.

Deras slutsats var den Audioholics också framför. Det går inte att höra skillnader på högtalarsladdar i hörbara området."

Haha! :) Elsladden vann och då blir slustatsen att man inte kan höra skillnad!!???

Carl Lewis kom först i mål. Slutsatsen blir att alla var lika snabba.....

Japp, jag är helt knockad av bevisningen. Hahaha... fyfan vad bra :)

Redigerat av laddie15, 08 augusti 2016 - 19:34.


#141

Postad 08 augusti 2016 - 19:06

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Det beror väl lite på vad man är ute efter att bevisa. Ett tips är väl att du läser lite om konfidensintervall och konfidensnivåer :) .

 

Lite förenklat, du har 50% chans att gissa rätt en gång och 25% chans att göra det två gånger i rad. Så även om det blivit rätt två gånger så är det inte ett statistiskt säkerställt resultat om man vill ha en rimlig konfidensnivå. Så vill du ha ett sådant resultat så krävs ett annat upplägg på testandet :) och fler tester. Enkelt uttrycket, man vill helt eliminera sannolikheten för att du skall kunna gissa rätt.

 

När du säger "test", menar du då enskilda tester eller testserier? Och om du gjort det hemma "själv", hur har du fått till ett blindtest då :) ?

Det är just det som är grejen, gör man det själv så blir det ett oblint test. Därför tillskriver jag inte mina experiment någon egentlig vikt heller. Överhängande risk för placebo. 

 

I princip kan du med en tillräcklig testtäckning under ett och samma test få full konfidens. Upprepar man då hela testet en gång till borde det kunna vara odiskutabelt. Men nu vet vi ju inget om detta test.....

 

Vad jag menade var i vilket fall att elektronikvärlden eller vilken tidning det nu var förmodligen hade planerat att göra ett test som skulle ge viss konfidens redan efter ett första genomförande, då borde testet varit av en mer ingående typ. Dvs flera testdeltagare/åhörare någon som fixar riggning och för protokoll upprepade kabelbyten i okronologisk ordning etc. Deltagarna är blinda för bytena. iofs vet jag inte om det blir ett mer korrekt svar om man är fler. Det beror som du nämner på vad man vill få bevisat. Är det att en testgrupp kan höra skillnad eller är det att det går för någon att höra skillnad. Det borde vara det sista med tanke på hur denna fråga diskuteras i trådar som denna. Att alla skall kunna höra skillnad verkar långsökt.



#142

Postad 08 augusti 2016 - 19:27

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Det är just det som är grejen, gör man det själv så blir det ett oblint test. Därför tillskriver jag inte mina experiment någon egentlig vikt heller. Överhängande risk för placebo. 

 

I princip kan du med en tillräcklig testtäckning under ett och samma test få full konfidens. Upprepar man då hela testet en gång till borde det kunna vara odiskutabelt. Men nu vet vi ju inget om detta test.....

Min erfarenhet är att man pratar om blinda tester och öppna tester. Eftersom du nämnde "blindtest" trodde jag det var ett sådant du gjort. Öppna tester brukar man väl inte ge något bevisvärde :) ?

 

Full konfidens? Man brukar, i dom sammanhang jag hör begreppen, prata om att man uppnår vissa konfidensnivåer, typ 90%, 95% osv. Man utgår då från någon fördelningsfunktion och tar fram konfidensnivån baserat på testutfallet och antalet test. En vanlig fördelningsfunktion när det gäller människor är normalfördelningen. Det handlar om en rent statistisk behandlig av data.


Redigerat av Mr_Tom, 08 augusti 2016 - 19:28.


#143

Postad 08 augusti 2016 - 21:36

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Men seriöst, är det möjligt att få läsa Ljud&Bilds kabeltest? Att elkabeln vann är ju ingen sensation, mina gamla Audioquest är misstänkt lika en EKK, men klädda med fina strumpor.

Däremot vore det ju kul att se hur de då graderat alla de andra kablarna, som man inte heller kan höra skillnad mellan menar jag. ;)

#144

Postad 08 augusti 2016 - 21:43

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 2

Någonstans mitt i varje diskussion så brukar du börja diskutera offerkoftor för att verkligen belysa din överlängsenhet i argumentationsteknik. Tycker detta bara är att sätt att demonstrera sin brist på respekt, därav kommentaren.

 

Nej, någonstans i slutet på ett par diskussioner så har den som haft motsatt åsikt slutat argumentera och bara tala om hur synd det är om denne för att någon talar om att denne har fel. Då har jag påpekat offerrollen.

 

Men tack för att du tycker att jag är överlägsen iaf ;)

 

 

Särskilt inte eftersom de ändå inte skulle få dem att tystna. Du skulle t.ex. ändå aldrig godta ett resultat som inte stämmer med din tes. Då skulle du anse att något gjorts felaktigt....

 

Nej nu gör det det igen. D.v.s lägger ord i munnen på mig. Du vet ingenting om hur jag skulle reagera på ett positivt resultat i ett riktigt test. Och ett riktigt test tror jag att det skulle bli om Zartok höll i det. Jag lovar dig att jag skulle tycka det var synnerligen intressant så var vänlig låt bli med antaganden.

 

Om du skall slå hål på något så räcker det inte att säga "bevisa det" det skulle vem som helst kunna säga utan att veta något. Det kan man säga till varje ståndpunkt som dyker upp i dessa trådar och det enda som man åstadkommer med detta är tråkiga trådar med dålig stämning. Långt ifrån alla musik och hemmabio entusiaster är lika roade av vetenskapliga test och jag tror inte du kan belägga alla dina ståndpunkter på vetenskapliga test och grunder heller. 

En del gillar helt enkelt att musik och filmupplevelserna blir maximalt bra och det är allt.

 

Jo egentligen så räcker det. Det är den som kommer med ett påstående som går mot konsensus som också bör bevisa det. Men trots det så har jag åtskilliga gånger påpekat att de elektriska skillnaderna på olika kablar ger en ljudmässig skillnad som (vid normala längder och tjocklekar) är långt under den nivå en människa kan uppfatta. Motsatt sida har kommit med vad?

 

Här är en sida som ganska enkelt klargör vad jag pratar om med färdiguträknade tabeller att kolla i:

 

https://en.wikipedia...ki/Speaker_wire

 

I tester har man visat att det precis kan gå att avgöra en skillnad i nivå på ca 0.3dB. Då talar vi alltså om att en konstant ton i det frekvensområde som människan hör bäst kan ändras upp till 0.3dB utan att vi hör det.

 

1% skillnad motsvarar ca 0.05dB och 0.3dB borde vara mer än 5% om jag minns rätt. Känns det fortfarande rimligt att tro att någon ska höra skillnad på två olika högtalarkablar? Dessutom när det inte bara är en ren testton utan musik?

 

Och då är vi inte ens inne på alla målande beskrivningar som dessa trådar startar med. "Grym attack i baskaggen", "vanilj i stråkorkestern", "stort djup i tystnaden" etc etc.

 

Det jag menade var absolut inte att konstruktiv opposition skall tystas. Det är generella skeptiker och inte förstår att ett forum som detta måste ge utrymme och respekt även till de som inte mäktar med att belägga alla sina ljudupplevelser vetenskapligt som borde tilldelas ett eget hörn i cyber etern. 

 

Men då hamnar vi ju i det läge jag skrev om innan. Där en oinsatt person lurar en annan oinsatt person att kablar är "the bee's knees". Och så maler den här fuskbranschens kvarn på.



#145

Postad 09 augusti 2016 - 01:44

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Det verkar råda bred konsensus kring "kabelmyten". I många fall svald med lika stor aptit som andra svalt kabelreklamen verkar det.

Lite lustigt blir det då att fördjupa sig i vad många av dessa "mythbusters" faktiskt skriver. Läser man tex. Audioholics så visar det sig att de tydligen menar att det trots allt finns en det att tänka på vid val av kablar, och då inte bara diameter. En skribent skulle tex. aldrig köpa en kabel utan tydlig specifikation. Varför det, kan man ju undra? :)

Redigerat av laddie15, 09 augusti 2016 - 02:12.


#146

Postad 09 augusti 2016 - 13:43

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Naturligtvis var det inte att elsladden vann två gånger som var utslagsgivande utan att de var så små skillnader mellan kablarna att ingen kunde pricka rätt.

Men de kunde defacto urskilja en kabel, och två gånger. Hade de prickat rätt ytterligare några gånger hade det kunnat betraktas som statstiskt säkerställt att man faktiskt hörde skillnad.

Eller tolkar du resultatet på något annat sätt?

Hur liten eller stor skillnad är inte frågan här, utan om man faktiskt kan höra skillnad eller inte. Och jag tror fler än jag är förvånade över resultatet.

Redigerat av laddie15, 09 augusti 2016 - 14:28.


#147

Postad 09 augusti 2016 - 15:10

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Men de kunde defacto urskilja en kabel, och två gånger. Hade de prickat rätt ytterligare några gånger hade det kunnat betraktas som statstiskt säkerställt att man faktiskt hörde skillnad.

Eller tolkar du resultatet på något annat sätt?

Hur liten eller stor skillnad är inte frågan här, utan om man faktiskt kan höra skillnad eller inte. Och jag tror fler än jag är förvånade över resultatet.

Jag är inte särskilt förvånad över resultatet :) Om jag slår två treor i rad med en tärning betyder inte det att det att chansen är större att få en trea än någon annan siffra. Vad jag menar är att du rimligtvis inte kan vet om någon av testdeltagarna kunde urskilja någon kabel från någon annan, eller om det bara var slumpen som avgjorde att elsladden fick flest röster två gånger i rad. Det brukar ju ta några omgångar innan någon sorts normalfördelning infinner sig. Men, jag känner ju i och för sig inte till testets upplägg.

 

Är det någon annan här som kommer ihåg testupplägget och vill dela med sig?



#148

Postad 09 augusti 2016 - 19:18

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Jag är inte särskilt förvånad över resultatet :) Om jag slår två treor i rad med en tärning betyder inte det att det att chansen är större att få en trea än någon annan siffra. Vad jag menar är att du rimligtvis inte kan vet om någon av testdeltagarna kunde urskilja någon kabel från någon annan, eller om det bara var slumpen som avgjorde att elsladden fick flest röster två gånger i rad. Det brukar ju ta några omgångar innan någon sorts normalfördelning infinner sig. Men, jag känner ju i och för sig inte till testets upplägg.

 

Är det någon annan här som kommer ihåg testupplägget och vill dela med sig?

Men slår du två treor i rad är det säkerställt att du inte alltid slår sexor! :D


Så testet har inte nödvändigtvis visat med någon signifikans att elsladdar är bättre (men skulle kunnas göras med rätt antal deltagare/försök), men det har visat med 100% säkerhet att de som var där och lyssnade inte tyckte den dyra sladden var bättre. ( Betyder dock inte att inte någon annan skulle höra att den dyra är bättre, men kanske inte så troligt... )



#149

Postad 09 augusti 2016 - 19:31

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Det verkar råda bred konsensus kring "kabelmyten". I många fall svald med lika stor aptit som andra svalt kabelreklamen verkar det.

Lite lustigt blir det då att fördjupa sig i vad många av dessa "mythbusters" faktiskt skriver. Läser man tex. Audioholics så visar det sig att de tydligen menar att det trots allt finns en det att tänka på vid val av kablar, och då inte bara diameter. En skribent skulle tex. aldrig köpa en kabel utan tydlig specifikation. Varför det, kan man ju undra? :)

Tänkte jag kunde svara dig några dagar senare. Underbart steg. Ljudet låter väldigt öppet, röster kommer fram tydligare och basen är fast på mina små R100. Önskar bara jag kunde få till bättre försteg, känns som det kommer bli svårt när jag även vill ha med min center vid film. Går att spela högt med mina R100 utan några som helst problem. Låter mer normalt och inte lika ljust som med enbart Marantz reciver. Hittills är jag toknöjd. Enda negativa är att steget måste gå lite varm innan det presterar på topp, blir lite mycket kall start för min del, det går att leva med.


Redigerat av Buddaz12, 09 augusti 2016 - 19:38.


#150

Postad 09 augusti 2016 - 21:03

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Nej, någonstans i slutet på ett par diskussioner så har den som haft motsatt åsikt slutat argumentera och bara tala om hur synd det är om denne för att någon talar om att denne har fel. Då har jag påpekat offerrollen.

 

Men tack för att du tycker att jag är överlägsen iaf ;)

 

 

 

Nej nu gör det det igen. D.v.s lägger ord i munnen på mig. Du vet ingenting om hur jag skulle reagera på ett positivt resultat i ett riktigt test. Och ett riktigt test tror jag att det skulle bli om Zartok höll i det. Jag lovar dig att jag skulle tycka det var synnerligen intressant så var vänlig låt bli med antaganden.

 

 

Jo egentligen så räcker det. Det är den som kommer med ett påstående som går mot konsensus som också bör bevisa det. Men trots det så har jag åtskilliga gånger påpekat att de elektriska skillnaderna på olika kablar ger en ljudmässig skillnad som (vid normala längder och tjocklekar) är långt under den nivå en människa kan uppfatta. Motsatt sida har kommit med vad?

 

Här är en sida som ganska enkelt klargör vad jag pratar om med färdiguträknade tabeller att kolla i:

 

https://en.wikipedia...ki/Speaker_wire

 

I tester har man visat att det precis kan gå att avgöra en skillnad i nivå på ca 0.3dB. Då talar vi alltså om att en konstant ton i det frekvensområde som människan hör bäst kan ändras upp till 0.3dB utan att vi hör det.

 

1% skillnad motsvarar ca 0.05dB och 0.3dB borde vara mer än 5% om jag minns rätt. Känns det fortfarande rimligt att tro att någon ska höra skillnad på två olika högtalarkablar? Dessutom när det inte bara är en ren testton utan musik?

 

Och då är vi inte ens inne på alla målande beskrivningar som dessa trådar startar med. "Grym attack i baskaggen", "vanilj i stråkorkestern", "stort djup i tystnaden" etc etc.

 

 

Men då hamnar vi ju i det läge jag skrev om innan. Där en oinsatt person lurar en annan oinsatt person att kablar är "the bee's knees". Och så maler den här fuskbranschens kvarn på.

 

Har som sagt ingen övertygelse i frågan så jag släpper detta nu, tror alla fattat hur vår relation fungerar vid det här laget :) 

Säger du offerkofta så är det krig på riktigt :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.