Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Klipsch-högtalare blivit så dyra i Sverige?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 november 2019 - 08:59

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0
Sitter här och letar stativhögtalare till vårt vardagsrum och kommer köpa Klipsch, men tycker de blivit fruktansvärt dyra i Sverige om man jämför med grannländerna.

Kollar på RP-600M och alla butiker i Sverige tar exakt 8990:-/paret för dessa. För bara några år sedan fick jag mina stora golvare RP-260F för samma pengar.

Kollar man i Tyskland så är det inga problem att få RP-600M för ca 5000:-/paret vilket jag tycker betydligt mer rimligt.
För mig kommer der bli köp från Tyskland i detta fall, även fast jag förespråkar att handla från Svenska handlare. Men diffar priset med nästan 50% (per par) så blir det aningens för mycket för att jag ska välja en svensk återförsäljare.
Någon som har eb teori kring varför Klipsch blivit så galet dyra i Sverige? Kan ju inte bara bero på dålig krona?

#2

Postad 23 november 2019 - 10:20

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Har gjort samma reflektion då jag funderat på att köpa en Klipsch center.
Tror inte att de är den svenska kronan som är problemet då du får den för halva priset omräknat i svenska vid köp från Tyskland.

 

Påslagen som skiljer sig så mycket finns antingen hos generalagenten eller hos handlarna. Att det är samma pris överallt borde tyda på att priserna styrs av generalagenten om det inte är kartellbildning mellan handlarna.

 

Å andra sidan så brukar det gå att förhandla ner prisen hos handlarna när de är på rätt humör så vinstpåslaget i handeln är av betydande storlek, förmodligen 50-100%

 

En förklaring till kan vara att de tyska nätsiter du handlar från när du får halva priset inte är som våra mindre hifibutiker i sverige utan mer av storleksordning som de större elektronikkedjorna i sverige. Tyvärr säljer dessa i sverige mest en massa junk så här hittar man sällan det man letar efter när det gäller ljudprodukter. Storskaligheten kan vara en del i förklaringen.


Redigerat av Blåtand, 23 november 2019 - 10:22.


#3

Postad 23 november 2019 - 10:29

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Exakt samma pris överallt i Sverige så en importör som dikterar priserna. Man kan inte skylla på kronan om man omvandlar ett Euro pris med aktuell kurs (nära 11). Senast var det DM Holding (Denon Marantz osv) som fick böta för prismanipulation. Även Marantz är ju bra mycket billigare i Tyskland. Tråkigt att man gör det svårt för Svenska handlare att sälja, finns snart inga. Det är fritt fram att köpa var som helst inom Eu, försök av tillverkarna att hindra detta blir böter.


Sen är det ju inte sällan jätterabatter på Klipsch, från typ Komplett....


Redigerat av Brinke, 23 november 2019 - 10:29.


#4

Postad 23 november 2019 - 10:31

Unregisteredfeb397d8
  • Unregisteredfeb397d8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

https://www.komplett...e-surroundpaket



#5

Postad 23 november 2019 - 10:46

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

https://www.komplett...e-surroundpaket


Japp såg det där paketet och det är ju väldigt bra pris.
Sjukt billigt faktiskt då ett par rp-280f själv kan kosta det.

Jag köpte ett paket från komplett för några år sedan med ett par surroundhögtalare jag ville åt. Fick ett par R-28F på köpet, billigare än om jag hade köpt surroundhögtalarna löst.
Så komplett har ibland sjuka rabatter på klipsch, visar ju bara att många har sjuka överpriser.
Jag ska maila några butiker och se vad de kan göra på priset, annars blir det tyskland.

 

EDIT: Komplett tar 14990:- för enbart RP-280F :P Säger ju en del om marginalerna, när de kan slänga med ett par RP-160M samt en stor center för tusen kronor mindre än vad RP-280F normalt kostar hos dom.. :P
RP-160M kostar 6990:- hos Komplett.. Centern kostar 5490:- löst men man kan få alltihop för tusen spänn mindre än vad ett par RP-280F kostar löst. 
 

Har gjort samma reflektion då jag funderat på att köpa en Klipsch center.
Tror inte att de är den svenska kronan som är problemet då du får den för halva priset omräknat i svenska vid köp från Tyskland.
 
Påslagen som skiljer sig så mycket finns antingen hos generalagenten eller hos handlarna. Att det är samma pris överallt borde tyda på att priserna styrs av generalagenten om det inte är kartellbildning mellan handlarna.
 
Å andra sidan så brukar det gå att förhandla ner prisen hos handlarna när de är på rätt humör så vinstpåslaget i handeln är av betydande storlek, förmodligen 50-100%
 
En förklaring till kan vara att de tyska nätsiter du handlar från när du får halva priset inte är som våra mindre hifibutiker i sverige utan mer av storleksordning som de större elektronikkedjorna i sverige. Tyvärr säljer dessa i sverige mest en massa junk så här hittar man sällan det man letar efter när det gäller ljudprodukter. Storskaligheten kan vara en del i förklaringen.


Ja med tanke på att de kostar precis lika överallt lär ju tyda på att någon talar om vad dom ska kosta.
Tyvärr skjuter dom ju sig i foten med den prissättningen då många säkert väljer att handla i grannländerna.
Komplett som nämndes ovan här har ju ibland sjuka rabatter och dom är väl stationerade i Norge om jag inte minns fel?


Redigerat av widde, 23 november 2019 - 11:01.


#6

Postad 23 november 2019 - 11:03

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Exakt samma pris överallt i Sverige så en importör som dikterar priserna. Man kan inte skylla på kronan om man omvandlar ett Euro pris med aktuell kurs (nära 11). Senast var det DM Holding (Denon Marantz osv) som fick böta för prismanipulation. Även Marantz är ju bra mycket billigare i Tyskland. Tråkigt att man gör det svårt för Svenska handlare att sälja, finns snart inga. Det är fritt fram att köpa var som helst inom Eu, försök av tillverkarna att hindra detta blir böter.


Sen är det ju inte sällan jätterabatter på Klipsch, från typ Komplett....

Ja precis, någon lär ju diktera priserna och någon lär sitta på extremt höga marginaler. Väldigt synd då jag tror många då väljer att köpa från andra länder vilket inte alls gynnar svenska butiker. Jag köper mycket hellre från svenska butiker och stödjer dom, men tyvärr inte om priset är 50% högre. Det svider alldeles för mycket.

Som exempel ovan med Klipsch-paketet från Komplett. Hela paketet kostar 1000:- mindre än vad RP-280F kostar löst

och då tar dom ändå 6990:- för RP-160M löst samt 5490:- för centern. Säger ju en hel del om marginalerna..


Redigerat av widde, 23 november 2019 - 11:04.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.