Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ 10.17 EDGE vs 1961 Arendal 1S vilken ska jag köpa

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 december 2019 - 22:18

JoelArt
  • JoelArt
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Hej, jag har en XTZ 8.17 hemma på prov som jag kopplat upp mot mina Audioengine A5. I dagsläget kör jag på bas ut från högtalarna som är aktiva, har inget förstärkare eller slutsteg i dagsläget och vill ha helst ha en kompakt liten setup om det går tillsvidate. Jag bor i lägenhet och det kan vara lite lyhört så jag kan inte dra på så det skakar så ofta men vill inte riskera missa de låga delarna i filmljudet trots allt. Från mina tester hemma så återger 8.17 bara ner till 31 hz innan den ger up.

 

Nu funderar jag på att satsa på en 10~12 tummare för att komma närmare 20 hz och i dagsläget har jag hittat XTZ 10.17 EDGE för ca 5800 kr (inkl frakt) eller Arendal 1S för 8300 kr (incl VAT och frakt).

 

Vilken av dessa skulle ni rekommendera och varför, med tanke på pris och prestanda?
 


Redigerat av JoelArt, 25 december 2019 - 02:49.


#2

Postad 05 januari 2020 - 21:45

JoelArt
  • JoelArt
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Önskar jag kunde fått lite feed back men det slutade med att jag först beställde 10.17 men är inte nöjd men sen svaga extensionen under 30hz. Har nu också beställt 1961 S1 och vi får se om den låter bättre på djupet. Jag förstår att man kanske måste gå upp i storlek på lådan om man ska nå djupare man jag försöker hitta en lagom stor sub som passar bra i rummer men kan komma ner så långt det går.


Redigerat av JoelArt, 05 januari 2020 - 21:46.


#3

Postad 06 januari 2020 - 16:27

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Vad körde du för porttuning och EQ-inställning?

Slutet borde de två subbarna prestera likvärdigt gissar jag. Men helt klart under 30 borde vara möjligt.

 

sub-10-17-edge_5321919_Image1.jpg

sub-10-17-edge_5321919_Image2.jpg


Redigerat av Supernaut77, 06 januari 2020 - 16:28.


#4

Postad 06 januari 2020 - 19:04

JoelArt
  • JoelArt
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

10.17 Edge kan absolut producera lite gran under 30hz men det är rätt klent. Jag gillar inte ljudet med öppen port då den flåsar som bara den där nere när man når en volym som faktiskt gör att man börjar höra 25~20hz. Jag har testat samma frekvens sweep med mina Airpod Pro och de låter hela vägen ner till 20hz så jag hör uppenbarligen dit i alla fall.

En sak som gör mig misstänksam med den där kurvan är att den är den samma för 12.17 Edge när jag gjorde en overlay i Photoshop och 12" borde flytta mer luft under 30hz.

Jag får snart min Arendal med sitt 12.2" membran och det ska bli intressant att se om de båda är lika, dock sa Arendals support att man tom skulle kunna höra lite under 20hz vilket inte är fallet med 10.17.



#5

Postad 06 januari 2020 - 19:39

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Rykten säger att den presterar lite som Sub2 dvs nästan ned til 17hz men inte med samma volym. Jag har svårt att tro att den är såpass kraftfull men det bådar ju gott för att få mycket prestanda i en liten box iallafall och jag skulle personligen bli ganska lycklig för allting med kvalitet under 25 när vi snackar dom små fotavtrycken. Har du funnit ut något mer om displayen på baksidan och vad man kan göra där?

 

Kom också ihåg att rummet sätter gränser för vad som är möjligt, det kan ju vara så att du har en dipp just där du förväntar ljud och det kan ingen enstaka subb i världen hjälpa.

 

Oavsett, om nu s1 har samma karaktär som de andra subbarna från Arendal så kommer du få bättre kvalitet på basen i hela resten av registret samt kunna njuta av bas på låg volym också.



#6

Postad 06 januari 2020 - 19:43

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Har du funnit ut något mer om displayen på baksidan och vad man kan göra där?


https://arendalsound...eview-hemmabio/

Den här recensionen beskriver en del.

#7

Postad 06 januari 2020 - 19:45

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Ah nu står det mer info på deras sida, det är bland annat en 3-bands PEQ. Nais. Det var det jag hoppades på men inte vågade säga.



#8

Postad 06 januari 2020 - 19:49

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Arendel är väl en sluten sub? Isåfall borde den prestera lite sämre än en 10.17 om man inte har något att EQ:a den med

#9

Postad 06 januari 2020 - 20:00

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Kurvorna ser onekligen ganska lika ut. Det är nog en smula överdrivet att den ska prestera under 20, det beror ju helt och hållet på hur många -db ned man snackar om och om det ska vara användbart eller bara mätbart. Det är inte möjligt på min pc att se om det är 5 eller 10db mellan strecken, men om det nu är 5 så är det inte mycket användbart nede vid 20 (beroende på volym då).

 

Jag skulle hursomhelst (efter min egen erfarenhet) tro att kvaliteten är såpass bra att man blir glad ändå, det är ju lite av deras grej. Min spelar iaf mera hörbart vid samma volym gentemot min andra sub och mycket roligare i resten av dess register.

 



#10

Postad 09 januari 2020 - 18:22

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0

Det här med blåsljud har ja lite erfarenhet av med Xtz. Jag hade dubbla cinema 1x12 som jag var riktigt nöjd med överlag. Riktigt bra attack och tryck. Som källa hade jag en onkyo 818 och audussey xt32. En av få nackdelar med konfigurationen var just blåsljud när jag öste på rejält och det var filmer med riktigt låg bas. Jag bytte reciever och drabbades då av Onkyo egna accueq och då lät basen boomigt och eländigt. Skaffade då en Antimode och jäklar vilken skillnad. Kvaliten på basen blev en helt annan och när jag använder dess kalibrering så har jag högpassfiltret aktivt så att basen inte ens försöker producera något under 10 Hz (tror jag filtret är satt vid). Allt blåsljud försvann trots att jag kunde spela högre. Jag upplevde även basen som djupare så ett tips är att en eq kan göra underverk. 



#11

Postad 09 januari 2020 - 20:25

JoelArt
  • JoelArt
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 1

Jag har nu fått och testat min Arendal 1961 S1 och jag kommer lämna tillbaka den och behålla 10.17 EDGE i stället. Orsaken är två:

Notera att jag är både ny på sub:ar och har ingen erfarenhet utanför dessa två men jag har läst på och testat mycket med rumskontroll osv. Jag har även använt mina egna öron, UMIK-1 med REW samt min MiniDSP 2x4 HD med dess Parametriska EQ och matchat deras responsgrafer i REW. XTZ har haft stängda portar med ref EQ samt all övrig EQ:ande och ev crossover runt (80hz) är gjor MiniDSP:n. Sen har jag gjort A/B toggling mellan basarna i samma musikstycken och med tonkurvor som jag stegat om kring med mellan 10-80hz.

 

1. XTZ går djupare i mitt tycke, den tappar normalt kraft efter 30hz men jag har EQ:at upp den en aning och då låter den klart ner till 20hz med ett väldigt mjukt muller. Arendal:en gör ljud i från sig ner till ca 12hz men efter ca 30hz så känns lufttrycket i rummer/örona inte speciellt mycket och jag jag är inte säker på att det är riktiga toner, tex har Arendals 16hz ton en liknande karaktär som XTZ har vi 25hz så jag tror det man hör är harmonisk resonans (om jag använder rätt term) i drivern och lådan, det är som en ganska låg ton och subtil ton man kan få från en akustisk gitarrs kropp. Dessutom så tycker jag att Arendal:en börjar rulla av basen för tidigt från ca 70hz dock i en jämn och mjuk slope vilket var vad man kunde förvänta sig från deras egna grafer och att det är en sluten sub men även om jag lyfter basdelen med EQ som på XTZ så att de matchar varandra exakt (REW grafer) så har den inte samma mörka mjuka ton efter 30hz som XTZ utan det har subtilt övergått till en lite mer membran vibrations ton som sagt.

 

2. Det här är nog ingenting de flesta kommer märka av eller bry sig om men jag har det extremt tyst hemma, ca 30dB och sitter ofta utan någon musik men ljudsystemet är i gång. Tex har mina aktiva desktop speakers Audioengine A5 ett litet brus, speciellt om man drar up volymen på dem och det är tydligen vanligt på aktiva speaker med deras inbyggda amp har jag förstått (btw de är på väg ut nu när jag beställt lite nya bättre grejer). Jag har också haft lite jordnings loopar som jag eliminerat och det är tyst nu men jag vet hur dem låter i alla fall. Så saken är den att jag kan höra den inbyggda transformatorn i Arendal:en, det är som sagt inte alla som skulle märka det och jag har kommunicerat med Arendals support som trodde att det kunde vara ett jordnings problem och de säger att jag är den första som kontaktat dem om det och att de själva inte kan höra något. Jag har testat med alla RCA kontakter utdragna och provar på flera av mina eluttag i lägenheten, tom ett ojordat men i alla fall så låter det exakt lika dant med transformator buzz:et och i min lyssningsmiljö är det något jag märker av, det är inte HELT tyst som tex XTZ är.

 Ett för mig garanterat sätt att höra det är att lägga örat mot toppelden på sub:en och då ska man absolut höra ett vagt buzz. Men är någon sugen på den här sub:en skulle jag i alla fall råda att prova den först för det är som sagt inte speciellt hörbart och jag är helt klart väldigt känslig för lågnivå buzz och tjut och sånt.

 

(3). Nitpicking, inget som påverkar mitt beslut att lämna tillbaka den men settings man gjort i menyn sparas inte på en gång utan man måste vänta 1-2 minuter innan man stänger av och sätter på sub:en, det är inget problem vanligtvis men jag fick en shock när jag höll på att koppla in/ut kablar i början och behövde stänga emellan och master volymen som jag trodde jag sänkt till -20 hade inte sparats och det lät rejält när jag körde igång den igen. Deras support har bekräftat att så är fallet och att det är en hårdvarukostnadsfråga för att hålla nere priset, som sagt inga problem nu när jag vet om det men en liten varning till de som sätter upp den första gången.

I övrigt är den väldigt snygg och känns gedigen, menynaivgationen på LCDn funkar bra och ger en väldigt exakta värden som inte en knob alla gånger gör. Men som sagt, XTZ levererar bra med lite EQ ner till 20hz och jag tycker inte att Arendal:en har samma kvalitet på basen under 30hz.


Redigerat av JoelArt, 09 januari 2020 - 20:41.


#12

Postad 09 januari 2020 - 20:53

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Kul jämförelse :)
Har du eq:at så de mäter lika hela vägen till 20hz?
Jag reagerar eftersom du skriver att de verkar tappa kraft tidigare än jag trott. Du har ju minidsp, använd den för att få den djupbas du vill ha (till viss gräns förstås). Är båda slutna och eq:ade till samma output ska det inte skilja ljudtryck.
Att Arendal vid 16hz låter som xtz vid 25hz och xtz har "mörk ton" borde tyda på att Arendal spelar renare helt enkelt?

Redigerat av Supernaut77, 09 januari 2020 - 20:55.


#13

Postad 09 januari 2020 - 21:28

JoelArt
  • JoelArt
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Jag har endast EQ:at med MiniDSP så de mäter lika i REW men XTZ har mycket mer tryck i öronen under 30-20hz. Bådas baston låter exakt lika dant ner till 35hz sen så börjar jag höra någon form av extra ton på Arendal:en som jag gissar är att man hör membranets fysiska rörelse när den vibrerar, medans XTZ fortsätter med samma tonkaraktär helt tyst men man känner tycket i öronen ner tills den tar slut runt 20hz. Man kan höra Arendals membran ner till ca 10hz.

Jag har också testat med en tongenerator på min iPhone och mina Airpod Pro som kan gå förvånansvärt lång ner i base, lite under 20hz så länge man fortsätter höja volymen under 30hz, och deras baston låter lika dan som XTZ, jag önskar jag hade mer erfarenhet från andra sub:ar som kan gå långt ner med kraft så jag kunde göra en bättre bedömning. Men det (väldigt) vaga elbuzzet på Arendal:en gör för mig att jag kommer behålla XTZ:an.


Redigerat av JoelArt, 10 januari 2020 - 03:07.


#14

Postad 10 januari 2020 - 07:25

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 696 inlägg
  • 0

Det var en genomtänkt jämförelse! Jag förstår dig angående elbuzzet. Jag är helt allergisk mot sådana ljud. Såg att du kört xtz slutet och då är ju blåsljud inte ett problem. Men har du testat att lägga på ett högpassfilter vid kanske 15 Hz? Ja är osäker om man kan göra det med minidsp men om så borde det gå att få bort blåsljud och du får mer extension under 30 hz. 



#15

Postad 10 januari 2020 - 08:26

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Jag har endast EQ:at med MiniDSP så de mäter lika i REW men XTZ har mycket mer tryck i öronen under 30-20hz.

Såna här påståenden jag inte köper alls.

 

Men så länge du är nöjd är allt lugnt :)


Redigerat av Supernaut77, 10 januari 2020 - 08:27.


#16

Postad 10 januari 2020 - 10:14

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Det är väl en kompromiss med såpass liten låda, och så försöker dom väl hålla samma karaktär i basen och då blir det så.

 

Min Sub2 är ju ganska enorm, och är deras flaggskepp av slutna subbar och jag känner igenn lite av det du säger med at den låga basen har en annan karaktär (mot både min andra sub samt andra jag haft tidigare) men skillnaden är jag har mera tryck med sub2 i tilägg til mindre dist. Du kan ju enkelt se dist i en egen graf i REW, hur ser detta ut för dom 2 subbarna?

 

För mig ger detta en typ av bas som klarar att vara mycket mera detaljerad framförallt i musik men jag hör även subtila nyanser lågt ned i registret även i film till skillnad mot den andra som mera "bara låter".

 

Har du testat att bara använde subben til musik och film en dag eller 2 för att så skifta? Bara att höra på svep tror jag inte är bästa sättet att uppskatta Arendal sound.


Skulle vara intressant att du postar bilder på grafer samt EQ och dist.


Redigerat av Demon Slayer, 10 januari 2020 - 10:13.


#17

Postad 10 januari 2020 - 13:23

JoelArt
  • JoelArt
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Det är väl en kompromiss med såpass liten låda, och så försöker dom väl hålla samma karaktär i basen och då blir det så.

 

Min Sub2 är ju ganska enorm, och är deras flaggskepp av slutna subbar och jag känner igenn lite av det du säger med at den låga basen har en annan karaktär (mot både min andra sub samt andra jag haft tidigare) men skillnaden är jag har mera tryck med sub2 i tilägg til mindre dist. Du kan ju enkelt se dist i en egen graf i REW, hur ser detta ut för dom 2 subbarna?

 

För mig ger detta en typ av bas som klarar att vara mycket mera detaljerad framförallt i musik men jag hör även subtila nyanser lågt ned i registret även i film till skillnad mot den andra som mera "bara låter".

 

Har du testat att bara använde subben til musik och film en dag eller 2 för att så skifta? Bara att höra på svep tror jag inte är bästa sättet att uppskatta Arendal sound.

 

Skulle vara intressant att du postar bilder på grafer samt EQ och dist.

 

Jag har testat att lyssna på musik så klar och lite film samt växla fram och tillbaka vid samma sektioner, jag har tyvärr inte tillräckligt med erfarenhet från hur andra sub:ar låter eller snarare jag vet inte hur det ska låta för att vara korrekt, jag kan ha fel här men det är väl inte bra att Arendalens membran "låter" som ett sätt att detaljera musiken?

 

Här är screenshotsen med Distortion

pEySgsK.jpg

 

IZ5rikY.jpg

Harmonics: 2nd röd, 3rd orange, 4th gul , 5th grön.


Bör poängtera att mätningarna är gjorda från min lyssningsposition med UMIK-1 90degre cal. Och jag har som sagt PEQ så de mäter lika och tonat ner lite större bumps i rummet.


Redigerat av JoelArt, 10 januari 2020 - 15:07.


#18

Postad 10 januari 2020 - 15:12

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Du har mer dist på XTZ vid ca 25hz, en lite stor peak.

 

För att finna %-dist så måste du sätta muspekaren (linjen) på just den frekvensen och så läsa av procenten. Procenten visas nämligen beroende på var du har musen. Se vad den är på vid 24 på XTZ.

 

Men hur har du EQ-at? Har du både ökat och minskat?

Hur mäter dom utan EQ?

Hur låter dom med bara minskning?

 

Om du vill så kan du ge meg en mätning av Arendalen så kan jag skapa en fil som jag menar ger bäst möjlighet til bra ljud. Det att höjja allting för att få maks vid 20 för att så kutta hela omfånget kan ge subben svårt att spela fint. Nu säger jag inte att det är det du gjort, utan bara nämner det då du har ganska mycket dist mot lägre frekvenser. Man pressar då subben att jobba vilket kan ge en totalt sämre ljudbild även om man träffar lite mer db på 20.



#19

Postad 10 januari 2020 - 15:19

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Välj plot normalized to fundamental och bara fundamental + THD kryssat i (kansje brusgolv också) så ser du vad dom högsta topparna har för THD. Jag tycker det är mycket och skulle starta med att se vad du får med bypass på minidsp för att se vad av detta som du själv introduserar. (OBS på volymen om du bara väljer bypass så måste du nog sänka en god del före du testar om du har kuttat mycket...ok, annars blir det kanske lite högt i rummet)


Redigerat av Demon Slayer, 10 januari 2020 - 15:25.


#20

Postad 10 januari 2020 - 23:37

JoelArt
  • JoelArt
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

u har mer dist på XTZ vid ca 25hz, en lite stor peak.

 

För att finna %-dist så måste du sätta muspekaren (linjen) på just den frekvensen och så läsa av procenten. Procenten visas nämligen beroende på var du har musen. Se vad den är på vid 24 på XTZ.

 

Men hur har du EQ-at? Har du både ökat och minskat?

Hur mäter dom utan EQ?

Hur låter dom med bara minskning?

 

Om du vill så kan du ge meg en mätning av Arendalen så kan jag skapa en fil som jag menar ger bäst möjlighet til bra ljud. Det att höjja allting för att få maks vid 20 för att så kutta hela omfånget kan ge subben svårt att spela fint. Nu säger jag inte att det är det du gjort, utan bara nämner det då du har ganska mycket dist mot lägre frekvenser. Man pressar då subben att jobba vilket kan ge en totalt sämre ljudbild även om man träffar lite mer db på 20.

 

 

 

 

THD är 13%, 2nd röd är 13% också.

 

 

Välj plot normalized to fundamental och bara fundamental + THD kryssat i (kansje brusgolv också) så ser du vad dom högsta topparna har för THD. Jag tycker det är mycket och skulle starta med att se vad du får med bypass på minidsp för att se vad av detta som du själv introduserar. (OBS på volymen om du bara väljer bypass så måste du nog sänka en god del före du testar om du har kuttat mycket...ok, annars blir det kanske lite högt i rummet)

 

Försökte hitta normalized men verkar inte finns inte under kugghjulet för mig, vet inte varför.

 

Bifogade XTZ mättningen.

 

*** Jag har upptäckt att min galvaniska RCA ground isolator (FGA-40HQ) verkar påverka sinusvågerna, mina ny Klipsh lätt jätte konstiga under 100hz precis som Arendal S1, men tar jag bort adaptern så försvinner det där konstiga extratonen på ljudet. Jag får återkomma när jag har fått ordning på all jord och interference shit som strular till det med mätningarna.***


Redigerat av JoelArt, 11 januari 2020 - 00:14.


#21

Postad 11 januari 2020 - 18:09

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Kul med mätningarna. En annan grej du kan testa är hur mycket THD du får vid olika volymer på din receiver. Allt över 10% anses vara hörbart. Det gör det också mer greppbart varför man mer eller mindre inte kan ha för mycket kapacitet i basområdet. Redan vid 83-84dB är THD 13% vid 25Hz(eller vad var det?). Kan du få ner det till 5%(men under 1% skadar ju inte) vid 115dB vid 20Hz så ligger man ganska bra till B) .

 

Ett trick som jag själv använt några gånger är att sätta ett brant HP filter på subben vid säg 25Hz så den slipper försöka återge för djupa frekvenser i onödan. Redan 25Hz är djupare än vad de flesta tror och man kan experimentera lite med ifall det är värt att offra några Hz för att få mer output och lägre THD. 

 

Så innan man köper den där nya hi-fi prylen så borde en till sub ligga ganska högt upp på listan för de flesta inklusive mig själv :)

 

Edit: Men för att sätta det i perspektiv så finns det tester gjorda som visat att det krävs så mycket som 100% THD redan vid 40Hz för att det skall vara hörbart. Men jag skulle tro att det beror på hur tränad av en lyssnare man är med och hur bra rum man har, brusgolv etc. https://www.axiomaud...blog/distortion


Redigerat av philipbtz, 11 januari 2020 - 18:42.


#22

Postad 19 januari 2020 - 09:55

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Hur går det för dig Joel?

#23

Postad 19 januari 2020 - 15:11

JoelArt
  • JoelArt
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Hur går det för dig Joel?

 

Håller på med att lämna tillbaka Arendal sub:en då jag inte vill ha det där subtila surret från dess transformator. Antingen har jag ett måndagsexemplar eller så skulle jag behöva prova att skaffa en s.k. DC-blocker (dc-blocker-md01-16-eu) för att filtrera bort eventuell DC på min ström som ska kunna påverka transformatorer till att humma mer, det skulle dock öka kostnaderna indirekt på sub:en och det känns inte så kul.

 

Jag har även beställt ett par SVS Ultra Towers som går ner till 28hz. Så jag undrar om jag behöver skaffa en ännu bättre sub för att det ska kännas meningsfullt. Kanske en XTZ 12.17 EDGE eller SVS SB-3000.

Det jag nämnde tidigare i tråden om att Arendal:en började få en egen typ av ton under 35hz som jag trodde var harmonic distortions var ist. pga en RCA ground isolator (FGA-40HQ) som jag använde för att få bort digitalt oljud från datorn (den verkar klippa vågformen, även diskanten lät märkbart hårdare än den skulle), det visade sig dock i slutändan att det enda jag behövde göra var att använda skärmade RCA kablar på alla mina interconnects (från min miniDSP till amp:en och sub:en osv) så slutade systemet plocka up RF störningarna från PC:n (om jag förstått det rätt så förstärks kablars antennegenskaper när det finns ground loops i systemet).


Redigerat av JoelArt, 19 januari 2020 - 15:25.


#24

Postad 19 januari 2020 - 15:46

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Jag är själv otroligt känslig mot oljud oavsett hur lite(lågt) det är. Har byggt en egen låda til bara hårdiskarna för jag klarar inte av ljudet så jag förstår absolut detta.

 

Däremot tror jag oavsett att du borde börja med att mäta en subb på normal volym (och låta kurvan bli som den blir) som du har som referens vad gäller distortion osv. Sen ser du gentemot denna (som du lätt kan ladda in in REW när du vill och ha med som referens) om det blir någon försämring när du ska eq:a. Om du får mer dist så pressar du subben för hårt och det kommer garanterat gå ut över ljudkvaliteten även om det mäter finare på spl.

Om jag drar upp volymen på min sub2 så susar den lite också faktiskt, men det är på en nivå som är högre än man behöver. Låter som det kommer från själva elementen. Men då är vi uppe på 110DB vid 25hz när mastervolym på förstärkaren står på 80db så det är inga problem att skruva ned til det slutar låta.



#25

Postad 19 januari 2020 - 15:48

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Egentligen borde man aldrig bara ha en sub. Bättre att vara utan tills man har råd med två - iaf om man är noga med ljudkvaliteten. Man sliter ur håret på sig själv med att försöka få en att låta som man vill. Bara ett tips. 



#26

Postad 19 januari 2020 - 16:35

JoelArt
  • JoelArt
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Jag är själv otroligt känslig mot oljud oavsett hur lite(lågt) det är. Har byggt en egen låda til bara hårdiskarna för jag klarar inte av ljudet så jag förstår absolut detta.

 

Däremot tror jag oavsett att du borde börja med att mäta en subb på normal volym (och låta kurvan bli som den blir) som du har som referens vad gäller distortion osv. Sen ser du gentemot denna (som du lätt kan ladda in in REW när du vill och ha med som referens) om det blir någon försämring när du ska eq:a. Om du får mer dist så pressar du subben för hårt och det kommer garanterat gå ut över ljudkvaliteten även om det mäter finare på spl.

Om jag drar upp volymen på min sub2 så susar den lite också faktiskt, men det är på en nivå som är högre än man behöver. Låter som det kommer från själva elementen. Men då är vi uppe på 110DB vid 25hz när mastervolym på förstärkaren står på 80db så det är inga problem att skruva ned til det slutar låta.

 

Jag har inget surr/sus ur själva högtalarkonen alls, det här är ett surr i lådan, samma nivå oavsett volym. Tror de flesta inte skulle märka det men jag är känslig för sånt.

 

Egentligen borde man aldrig bara ha en sub. Bättre att vara utan tills man har råd med två - iaf om man är noga med ljudkvaliteten. Man sliter ur håret på sig själv med att försöka få en att låta som man vill. Bara ett tips. 

 

Intressant. Vad skulle du säga om:
a: 2 x 10.17 EDGE

b: 1 x 12.17 EDGE

c: 2 x 12.17 EDGE

d: 1x SVS SB3000


#27

Postad 20 januari 2020 - 12:29

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

I den listan hade jag valt c



#28

Postad 20 januari 2020 - 15:20

JoelArt
  • JoelArt
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

I den listan hade jag valt c


Om jag nu ändå bara kör på en i början. Vilken av 12.17 eller SB-3000 skyller du valt?

#29

Postad 21 januari 2020 - 12:57

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Jag har inte lyssnat på någon av dom så jag har ingen aning.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.