Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

NAD L54 och DALI Concept 1

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 september 2007 - 16:56

Headroom
  • Headroom
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Är ute efter en DVD-receiver med högtalare i prisklassen 6000 kr och ser att Hi-Fi Klubben har ett paket bestående av Nad L54 och Dali Concept 1. Någon som lyssnat på denna kombinationen och som kan ge ett omdöme?

#2

Postad 24 september 2007 - 06:46

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0
Tja

Har inte lynnsat på paketet, men det jag har hört är att Concept 1 ska vara lite tunna i ljudet. Gå heller på ett par Concept 2 där du då får det lite varmare ljudet...

Eller varför inte välja någon av dessa högtalare?!?

http://www.hifiklubb...alare_svart.htm

http://www.hifiklubb...alare_svart.htm

Vet ej om man kan byta ut högtalarna, men både dessa är mer lättdrivna och har något större element än Concept 1. De ligger i samma prisläge också...

Tror du får "mer" ljud ur dessa, och de låter inte dåligt... Om Daliburkarna låter bättre är snarare bara en smaksak...

/Johan

#3

Postad 27 september 2007 - 00:14

Unregistered1115
  • Unregistered1115
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Är ute efter en DVD-receiver med högtalare i prisklassen 6000 kr och ser att Hi-Fi Klubben har ett paket bestående av Nad L54 och Dali Concept 1. Någon som lyssnat på denna kombinationen och som kan ge ett omdöme?

<{POST_SNAPBACK}>


Detta paket tycker jag spelar bra, det det hänger på är vilket ljud du vill åt.
Concept 1 är ju inte världens största högtalare så det är klart att du får ju inte jordbävningsbas med dom, men dom ger ett öppet detaljerat ljud med hyfsad stereobild och 3-d känsla, mycket bättre än vad du får i cerwin-vega- i gengäld så ger cerwin mera bas och kan spela plågsamt högt....
Sen är det ju alltid en fråga om vad du vill lägga i pengar. Vill du ha en bra liten högtalare som ger mer bas än concept 1 så tycker jag att du ska titta på B&W DM685 men då springer ju priset iväg...
Ett annat bra alternativ är att antingen välja dali concept 6, L54:an kan driva dom utan problem eller att köpa till en liten subwoofer, tex argon 6170.

Det bästa är väl att plocka med favoritskivan, ta dig till närmaste butik och lyssna. :)

Redigerat av Unregistered1115, 27 september 2007 - 00:21.


#4

Postad 19 december 2007 - 10:42

linslus45
  • linslus45
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Jag köpte detta paket igår och har hunnit testa det lite. Jag är ingen expert vill jag poängtera! :P

Ljudet är helt ok tycker jag, kanske lite tunnt som tidigare skrivet. Får nog bli en subbas så småningom. Annars är det klart och fint ljud.

3D känslan (SRS) fungerade mycket bra när jag spelade en Musik-DVD.

Fjärrkontrollen är ganska stor och lite plastig. Bra att den är upplyst. Jag har inte provat att programmera in andra fjärrkontroller ännu. Hade lite problem med den igår kväll, den svarade inte alls på vissa knappar när jag tryckte. Sedan fungerade den helt plötsligt. Får kolla senare idag hur den beter sig.

Helhetsintrycket är att jag tycker att paketet känns prisvärt och ganska stilrent och snyggt.

#5

Postad 19 december 2007 - 16:31

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

  • 3 121 inlägg
  • 0
Hmmm.. du skulle inte kunna tänka dej ett par Dynavoice S-6 ?
{ Urklippt från Fynda.se ]

"Jag köpte dessa dels för att prova på vilken klass Dynavoice högtalare ligger i och för att jag var missnöjd med ljudet ur mina Dali Concept 1 som användes till datorn innan. Oj vad jag blev positivt överraskad alltså.

Ljudet ur dessa är verkligen minst lika bra som det man får för det dubbla, då dessa utan tvekan är bättre än Dali Concept 2 och B&W 303 som jag har lyssnat en del på och som är lika stora, men över 1000 kr dyrare. Jämfört med Concept 1 som jag använde tidigare som kostar 500kr mer än dessa så är ljudet bättre på alla fronter då basen är djupare, mellanregistret trevligare och mer framträdande, samt att diskanten är mer detaljerad desto högre upp man kommer i frekvenserna. I live inspelningar där ljudet kan bli grötigt så är separationen mellan alla instrument och sångaren mycket bättre än Concept och trummor och liknande låter mer realistiska då de får mer tyngd. Även i spel som av design har väldigt "grötigt" ljud med ackustik och tonvis med ljudeffekter samtidigt som tex. Doom 3 och Quake 4 så hörs individuella ljud bra mycket tydligare än förut.

Högtalarnas svaghet är helt klart basen, då den troligen inte kommer att vara tillräcklig utan sub om man vill lyssna på hip hop eller musik som allmänt har många lågfrekventa ljud. Men placeringen jag kör med nu sänker nog basen väldigt mycket i mitt rum, då högtalarna är ungefär 80cm från mitt huvud i mitten av rummet.

Kort sagt så blev jag nästan chockad över hur bra "hifi" ljud dessa levererade för priset så jag delar glatt ut en femma då jag inte kan se hur det kan blir bättre än så här för pengen. På alla sätt och vis är dessa bättre än något jag har hört i Stockholms hifi butiker för runt 1500-3000kr. Sen var det ju också mycket trevligt att finishen var bättre än vad jag väntade mig från bilderna och helt klart jämförbar med Concept. ''



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.