Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Humax PVR Digitalbox BXR-HD+2 , uppgraderad version?

724 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Humax BXR-HD+2 500GB (Digitalboxar) 1 6,7 (9) Inga priser
2 relaterade trådar

#101

Postad 14 januari 2014 - 18:31

terrorific
  • terrorific
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Hade tydligen tankat ner mjukvaran i stand-by tills när jag kom hem varav den då frågade om jag ville installera. OK, ja och mjukvaran fastnar i installationen på 100%: "ERROR ID:" ut för att sen starta om.

Ringt till Boxer som tydligen vet om problemet. Frågan är då om någon annan här har faktiskt fått mjukvaran installerad?

#102

Postad 16 januari 2014 - 17:13

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Hade tydligen tankat ner mjukvaran i stand-by tills när jag kom hem varav den då frågade om jag ville installera. OK, ja och mjukvaran fastnar i installationen på 100%: "ERROR ID:" ut för att sen starta om.

Ringt till Boxer som tydligen vet om problemet. Frågan är då om någon annan här har faktiskt fått mjukvaran installerad?

Har du köppt din box via boxer. Eller var det en mjukvara till alla humax bxr hd2+

#103

Postad 16 januari 2014 - 18:29

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0

Hade tydligen tankat ner mjukvaran i stand-by tills när jag kom hem varav den då frågade om jag ville installera. OK, ja och mjukvaran fastnar i installationen på 100%: "ERROR ID:" ut för att sen starta om.

Ringt till Boxer som tydligen vet om problemet. Frågan är då om någon annan här har faktiskt fått mjukvaran installerad?

Det är ett fel i senaste mjukvaran, på min box står ett varningsmeddelande längst upp i menyn om att inte trycka på ok om boxen vill uppdatera.
Det kommer säkert en fix snart.

#104

Postad 17 januari 2014 - 10:17

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 0
Uppdaterade min häromdagen, gick bra, boxen är från Boxer.

BXR-HD2+ verkar lite bättre än den gamla, har båda.
Snabbare och hittills problemfri.

Redigerat av mrNoodles, 17 januari 2014 - 10:17.


#105

Postad 17 januari 2014 - 15:49

mico01
  • mico01
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Ni som nyss uppdaterat, vilken firmware-version har ni nu? Har också sett varningsmeddelandet men inte fått besked om att ny mjukvara finns att installera.

#106

Postad 20 januari 2014 - 21:02

fragge
  • fragge
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0
Är det någon som har fått SmartWii(eller liknande) att fungera med denna, har haft lite otur hitintills med min.

#107

Postad 21 januari 2014 - 11:26

mrbool
  • mrbool
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Har en SmartWii (5-6år gammal) som fungerar i Boxer köpt box, fick dock sätta in det nya kortet i både boxen och den övriga mottagarna först innan det fungerade med SmartWii.

#108

Postad 22 januari 2014 - 00:05

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Jag fick min HUMAX-box alldeles innan jag åkte på semester i förra veckan (se ovan) så jag hann inte reda upp detta med korten nåt vidare (kom hem igår kväll)...
Har ännu inte packat upp HUMAX-boxen eftersom jag jobbat med de gamla inspelningarna i kväll.

Men nu har jag konstaterat att det gamla kortet (som skulle vara aktivt parallellt tills slutet av januari) inte längre fungerar alls i mina gamla Topfield-boxar. Det går alltså varken att titta på gamla gjorda inspelningar eller direkt från luften för kodade kanaler....
Kontaktade Boxer support idag och de antydde att kortet nog gått sönder nu.....

Men det verkar ju onekligen väldigt konstigt, tycker jag, att det skulle hända när vi var på Kanarieöarna....

Med det nya kortet instoppat i Topfieldboxarna kan man se på kodade program som sänds nu och likaså kodade inspelningar, FAST BARA ifall de spelats in efter att jag fick hem den nya boxen och kortet!
Om jag spelar av en gammal inspelning dyker meddelandet "sätt i kortet" upp på skärmen...

Är det möjligen så att Boxer faktiskt har avaktiverat mitt gamla kort utan att tala om det för mig?
Eller blir det automatiskt avaktiverat så snart det nya kortet har startats upp??

#109

Postad 22 januari 2014 - 06:55

uffej51
  • uffej51
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Är det möjligen så att Boxer faktiskt har avaktiverat mitt gamla kort utan att tala om det för mig?
Eller blir det automatiskt avaktiverat så snart det nya kortet har startats upp??


Har du fått ett nytt "On Demand"-kort så avaktiveras det gamla efter två veckor vilket är lika med ångerrättstiden....
Boxer kan aktivera kortet igen.

Jag skickade tillbaka hela paketet efter tre veckor då produkten inte hade de funktioner som fanns i manualen och då aktiverade Boxer mitt gamla kort, så att ditt gått sönder är nog inte troligt.

#110

Postad 23 januari 2014 - 09:09

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Väldigt konstigt...
Jag har nu låtit det gamla Boxer-kortet sitta i Topfieldboxen ett bra tag och sedan har jag gått igenom alla gamla kodade inspelningar med följande resultat:
- Arga Snickaren (kanal 5) från december 2013 och senare kan spelas av, men inga äldre (vi har sådär 15 st)
- En film på Kanal 5 (Ocean's Eleven) som spelats in i januari 2013 går inte att spela av
- Allt som spelats in från Sjuan är ospelbart (det sista jag har är från sept 2013)
- Allt annat verkar kunna spelas upp oavsett ålder

Det verkar som om det finns ett "bäst före datum" på inspelningar från Kanal 5 och Sjuan, kan det stämma?
I så fall borde det drabba alla inspelningsboxar inklusive HUMAX!
Hur länge får man se på de inspelningar man gör på dessa kanaler egentligen?

#111

Postad 24 januari 2014 - 09:06

fragge
  • fragge
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0
Löste mitt problem med SmartWii, kortet var svårt att sätta i ordentligt. Jag fick jucka lite sidledes på kortet för att det skulle klicka till och sätta sig den sista centimetern i läsaren.

#112

Postad 24 januari 2014 - 18:42

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Jag hade samma problem med den medföljande WiFi-donglen när jag startade boxen för ett par dar sen.
Fick använda våld för att få in den i USB-uttaget. Men sen funkade den i alla fall.

En fråga:
Jag hade för mig att det skulle sitta ett extra USB-uttag på baksidan och att man skulle kunna ansluta ett USB-minne där så att man kan visa egna media via boxen på TV:n. Men jag hittar inget USB-uttag alls på baksidan...
Så här ser det ut i den manual jag laddade ner från Boxer i början av Januari och som heter Anvisning_Humax_BXR-HD_.pdf:

Bifogad fil  HUMAX_Baksida.png   164,84K   5 Antal nerladdningar

Som synes är där utmärkt att man kan ansluta en lagringsenhet (med egna mediafiler) i USB-uttaget som sitter ihop med nätverksuttaget.
Varför är detta borttaget?
Jag provade med att ta bort WiFi-stickan och sätta ett USB-minne där men det visade sig att inget syns i medialistningen från den enheten...

En fråga till:
Är det någon som har lyckats ansluta till boxen med typ Telnet eller SSH eller liknande?
Så att man kan slå på externa media på något vis....

#113

Postad 25 januari 2014 - 18:24

Unregistered8083d73f
  • Unregistered8083d73f
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Har följt denna tråden nu ett tag och har en liten undran..... Ni som köpt Humax BXR-HD+2 via boxer med deras programvara..... Hur funkar den? Stabil? Inte en massa låsningar? Hittar ingen Box mer än denna som jag tror på och kan man tänka sig att ta den via boxer så blir den lite billigare. Har en äldre sagem som låst sig typ 1 ggr på ett år vilket känns som att man kan acceptera. Det är HD som jag är på jakt efter i kombination med inspelningsmöjlighet. Funktionerna som finns räcker gott och väl och spela upp media via usb behöver jag inte. Då kör jag HTPC. Vågar man ta en box via boxer eller ska man kontantköpa en via annan kedja. Några råd :-)

#114

Postad 25 januari 2014 - 19:13

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
När jag skulle köpa den här boxen så kollade jag först på Elgiganten och de försökte pracka på mig förra modellen....
Hos Boxer fick jag rabatterat pris (1900 kr) mot att jag band abonnemanget ett år framåt. Dvs halva priset mot 12 mån förlängning. Sen slängde de med att inte höja avgiften under bindningstiden heller så där blev det ytterligare 420 kr in på kontot.
Om du redan är kund kan du säkert göra samma operation och om du inte är det så kan du få rabatterad box ifall du binder i ett år eller så.
Tveksamt vad man får om man köper "på stan", direkt från Boxer borde man ju få det senaste.

Jag har haft ett antal Topfield TF57xx-modeller under de senaste 7 åren, men nu vart jag less på att underhålla dem och att man inte kunde se på HD-kanaler eller MPEG4-kanaler. Så jag vart tvungen att skaffa nytt. Jag kan inte säga något om stabiliteten eftersom jag haft den så kort tid, men jag saknar ju en hel del användarvänliga funktioner som fanns på Topfield.
Dvs dessa fanns inte i grundutförande utan man vart tvungen att stoppa in OpenSource-mjukvara som tex MyStuff i den för att den skulle bli bra. Men då blev den väldigt bra användarmässigt.
Tyvärr så har Topfield droppat ur Europa-marknaden så entusiast-stödd mjukvara är en återvändsgränd.
Låter mina Topfield ligga kvar på nätet i befintligt skick och spela in på regler i alla fall så att jag kan se vissa program där.

#115

Postad 25 januari 2014 - 21:33

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Det verkar inte som om man kan använda uppspelningsknapparna under en avspelning av ett inspelat program ifall man slagit på TextTV:s textremsa.
Är det något trick som jag missat eller är detta så som det skall fungera?
Försökte stanna uppspelningen men inget hände förrän jag stängt av textremsan (obs inte SUB-remsan utan TextTV sida 199)

EDIT:
Det visar sig att om man använder funktionen för undertexter (SUB) i stället så kan man kontrollera avspelningen med knapparna.
(Paus, FF, REV, Play etc) även om man har text påslager.

Redigerat av Bo_B, 25 januari 2014 - 22:31.


#116

Postad 26 januari 2014 - 20:19

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0

Har följt denna tråden nu ett tag och har en liten undran..... Ni som köpt Humax BXR-HD+2 via boxer med deras programvara..... Hur funkar den? Stabil? Inte en massa låsningar? Hittar ingen Box mer än denna som jag tror på och kan man tänka sig att ta den via boxer så blir den lite billigare. Har en äldre sagem som låst sig typ 1 ggr på ett år vilket känns som att man kan acceptera. Det är HD som jag är på jakt efter i kombination med inspelningsmöjlighet. Funktionerna som finns räcker gott och väl och spela upp media via usb behöver jag inte. Då kör jag HTPC. Vågar man ta en box via boxer eller ska man kontantköpa en via annan kedja. Några råd :-)


Jag har haft alla tre om demand boxar från boxer. Först Pace, sen sagemcom och nu denna från Humax. Vad jag kan säga är att Humaxen är helt överlägsen i det mesta. Jag har inte haft något problem alls. Sagemcomboxen är rätt ok också, den är ganska vanlig ute hos handlarna än.

#117

Postad 26 januari 2014 - 20:56

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0
Som någon tidigare skrev så är det fruktansvärt segt att få upp något efter att man trycker på media knappen. På min gamla box (föregångaren) så kom inspelningslistan upp på en gång, men nu får man vänta x antal sekunder och sedan måste man förflytta sig över till inspelade program. Någon mer som inte gillar denna nya programvara?

Det ha spekulerats mycket här, går det att byta firmware och då helst till en utan ondemand och play funktionalitet och så att den blir så lik som möjligt den förra boxen

När jag skulle testa ondemand funktionen så sa den att man var tvungen att ha en ondemand konto. Kostar detta pengar?

#118

Postad 26 januari 2014 - 21:52

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0

När jag skulle testa ondemand funktionen så sa den att man var tvungen att ha en ondemand konto. Kostar detta pengar?

Nej.

#119

Postad 26 januari 2014 - 22:38

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Ang On Demand:
Jag provade en sån enkel sak som att titta på en sportsändning från dagen innan med Play-funktionen.
Det var ganska så visset....
Först skulle man navigera till programmet som man ville se och sedan när man tryckte OK på det så visade det sig att uppspelningen inte alls startade då. I stället kom ett meddelande upp om att boxen skulle tala om när det var dags att kunna se programmet...
Det tog över en halvtimme innan den dialogen dök upp och då handlade det om ett 6 minuters Sportnytt!!!
Verkar som om denna box måste ladda ner hela programmet innan man kan få titta på det.

Om det tar 30 minuter för att ladda hem 6 minuters program så kan man bara tänka sig hur lång tid det tar med längre program, säg ett avsnitt i en serie som har 2 timmars avsnitt...

Jag hade trott att det skulle fungera som SVTPlay, dvs när man valt programmet börjar det genast att streama till skärmen.

Notera att jag har 100 Mbit/s fiber hem till mig så det kan bara inte vara frågan om hastighetsproblem på Internet!

Verkar som om man måste skaffa en extern MediaPlayer som extra tillbehör också eftersom boxen inte heller kan spela upp andra mediafiler som MP4 och liknande. Och då får man ytterligare en fjärr att hålla reda på. :angry:

#120

Postad 27 januari 2014 - 11:48

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0
Bo_B jisses är det så ******** segt.du har inte av misstag kopplat upp boxen mot en 2g mobiltelefon:) undra vad boxer teknik har för förklaring på det. ingen on demand för mig innan svar hehehehe.

Redigerat av Unregistereddceea937, 27 januari 2014 - 11:48.


#121

Postad 27 januari 2014 - 17:34

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0
Själv har jag adsl 8mbit och det brukar ta kanske 30 sekunder, max en minut innan man kan börja titta på programmet, vare sig det är playprogram eller en film från SF-anytime.
Undantaget är när man hyr en film i HD, då brukar det ta betydligt längre tid pga min långsamma uppkoppling.

#122

Postad 27 januari 2014 - 19:17

Unregistered8083d73f
  • Unregistered8083d73f
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Tack för era svar!!! Legions erfarenhet låter bra :-)
Vore roligt om det verkar som att humax-boxen tuffar ganska problemfritt så man känner att man kan inhandla den.
Inga låsningar eller missade inspelningar för dig än Bo?
Någon mer med erfarenhet?

#123

Postad 27 januari 2014 - 20:17

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Inga låsningar eller missade inspelningar för dig än Bo?
Någon mer med erfarenhet?

Nej, det kan jag inte säga. Det jag har använt den för har funkat.
Lite irriterande är att den stänger av sig själv efter en stund (antagligen energisparläge och jag vet inte hur lång tid, men irriterande är det).

Idag har jag ägnat mig åt att försöka få igång en RaspberryPi som en media player för lokala videofiler (MP4) samt för playtjänster (alltså SVTplay mm, inte de här konstiga Boxertjänsterna).
Installationen gick OK men sen har det trasslat när jag skulle konfigurera den på nätverket....
Är inte i mål ännu pga nätverksstrul.
Finns det nån avdelning här för RaspberryPi?

Redigerat av Bo_B, 27 januari 2014 - 20:18.


#124

Postad 28 januari 2014 - 15:11

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Finns det nån avdelning här för RaspberryPi?


Använd Sök: allra längst upp till höger här på sidan, så hittar du ett gäng.
(Inte den Sök: som finns lite längre ned, den är bara för Denna Tråd!)


https://www.minhembi...rm=raspberry pi

Redigerat av Kung Nu, 28 januari 2014 - 15:12.


#125

Postad 29 januari 2014 - 04:34

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0

Nej, det kan jag inte säga. Det jag har använt den för har funkat. Lite irriterande är att den stänger av sig själv efter en stund (antagligen energisparläge och jag vet inte hur lång tid, men irriterande är det).

Stäng av det då. :) Finns i "strömhantering" tror jag det heter...

Ang On Demand: Verkar som om denna box måste ladda ner hela programmet innan man kan få titta på det.

Jag "tankade hem" vetenskapens värld via OnDemand igår, ett avsnitt på 1 timme. Tog ca 1 minut innan jag kunde börja titta och ytterligare 20 minuter innan hela fanns på disken. Jag kör mobilt bredband, Tele2:s 4G.

Har inte hunnit använda boxen så avancerat än, men kollade lite på prioriteringar för inspelningar.
Verkar kunna gå att ställa in lite sånt också. Måste kolla närmare på det någon dag...

#126

Postad 29 januari 2014 - 07:49

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Jag "tankade hem" vetenskapens värld via OnDemand igår, ett avsnitt på 1 timme. Tog ca 1 minut innan jag kunde börja titta och ytterligare 20 minuter innan hela fanns på disken.

Får prova igen då. Kanske att den bättrat sig nu...

Jag kör mobilt bredband, Tele2:s 4G.

Det trodde jag inte att man kunde göra eftersom det är så begränsad "surfmängd" mobilt numera. Ett 1-timmes program verkar ju ta 2-3 GB åtminstone (mera i HD) och då ryker snabbt hela månadens tilldelning. Det var en artikel om detta i DN för nån vecka sedan.
Jag har Telias 4G mobilt bredband till landet och i somras gick det vådligt fort att bli av med datamängden när vi Skypade med min dotter i USA...
Förut hade jag Telenors 3G mobiila bredband och där var det ingen begränsning av datamängden (skaffade det innan de kom på detta med mängdbegränsning), men då gick det ju också bra mycket långsammare.
Ute vid Furusund hade Telenor 3G som bäst 2-2.5 Mbit/s medan Telia 4G slangade data med 20 Mbit/s!

Har inte hunnit använda boxen så avancerat än, men kollade lite på prioriteringar för inspelningar.
Verkar kunna gå att ställa in lite sånt också. Måste kolla närmare på det någon dag...

Jag har bara ställt in ett par serieinspelningar och det verkar ju fungera i alla fall.
Men jag måste säga att det är väldigt bökigt att få se inspelningarna listade på den här boxen när man är van vid hur Topfield med MyStuff fungerade.
Tex så blandar de inspelningar med "planerade inspelningar" i listan och det får plats kanske 4-5 st på skärmen.
Synd att Topfield steg av Europamarknaden!

#127

Postad 29 januari 2014 - 10:26

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0

Men jag måste säga att det är väldigt bökigt att få se inspelningarna listade på den här boxen när man är van vid hur Topfield med MyStuff fungerade.
Tex så blandar de inspelningar med "planerade inspelningar" i listan och det får plats kanske 4-5 st på skärmen.

Nej, det finns separata listor och det är inte det minsta svårt att komma rätt: Media - Mitt bibliotek så har du dina inspelningar direkt till höger. Ett råd i all välmening, titta lite noggrannare innan du skriver här ;)

#128

Postad 29 januari 2014 - 11:48

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 1
Efter en tids användning av HD+2 är jag positivt inställd.
Ett lyft från förra Humax HD boxern.
Framförallt snabbare, verkar inte bugga ur om man pausade inspelningar på samma sätt som den äldre versionen gjorde mm.
Snyggare/snabbare menyer.

#129

Postad 29 januari 2014 - 17:47

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0

Ett 1-timmes program verkar ju ta 2-3 GB åtminstone (mera i HD) och då ryker snabbt hela månadens tilldelning.

Jag har 80 GB att tanka och det brukar räcka. Har man data över i slutet av månaden så går det bra att tanka lite extra då också... :)

Tex så blandar de inspelningar med "planerade inspelningar" i listan och det får plats kanske 4-5 st på skärmen.

Det finns, som sagt, flera olika listor.
I listan Media > Mitt bibliotek > Inspelningar har jag som mest 6 st i en lista (Farmen) och det verkar finnas mer plats, så jag vet inte om det finns någon begränsning i antal. Dock så verkar sorteringen ha förväxlat stigande med fallande.

#130

Postad 29 januari 2014 - 23:36

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 1
Det är i vart fall ett omständligt knappande för att kunna lista upp inspelningarna, betydligt mycket mera än på Topfield + MyStuff i alla fall.
Där fick man en lista över inspelningarna med en enda knapptryckning och den innehöll dessutom bra många flera per sida....
Dessutom så visas inte alla inspelningar när man går till "Inspelningar" utan bara sådana som är icke-serie-inspelningar.
I en annan vy så ser man flera men då blandas det in framtida timers bland inspelningarna också. Dumt när man har så lite utrymme på skärmen.

Programguiden är ju också svårläst och väldigt kort dessutom, verkar bara vara sådär 7 dagar...
Svårt att sätta upp inspelningar då eftersom man inte kan göra det utan att utgå från programguiden.
Hur skall man tex göra för att spela in något som börjar sändas om 10 dagar eller så medan man själv är bortrest???
Något manuellt skapande av inspelningstimer verkar inte finnas.... :(

Idag provade jag återigen med playtjänsten genom att via SVTr beställa en Vetenskapens Värld. Gjorde det för att ta tid på fördröjningen, men som bieffekt såg jag att det som erbjöds var ett enda avsnitt av Vetenskapens Värld, det som sändes härom dagen. Alla övriga tidigare avsnitt lyste med sin frånvaro...
Men i vart fall så tog det inte så lång tid innan jag kunde börja titta, meddelandet dök upp "bara" 2m15s efter att jag startade hämtningen.

Jag har fått installera XBMC på en Raspberry Pi och koppla in den som mediaspelare för att se på playkanaler via Internet samt för att visa egna videos (dels tagna med telefonen och dels nerladdade YouTube-videos) som jag har på min NAS. Detta klarar inte HUMAX i Boxerversion av....

#131

Postad 29 januari 2014 - 23:56

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0
Media→Mitt bibliotek→Allt där finns alla inspelningar och nedladdningar, både enskilda och serieinspelningar. I listan får 7 program plats och inga planerade inspelningar finns med i denna vyn.

#132

Postad 30 januari 2014 - 14:51

hilife
  • hilife
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Jag köpte en sån här HUMAX box för några veckor sen från boxer. Har hunnit använda den lite och
i jämförelse mot min gamla Maximum T8000 är den seg som sirap i de flesta menyerna. Det sämsta,
som jag saknar mest av allt från min gamla box, är att kunna scrolla i programguiden uppifrån
och ner. I Humaxen är det endast från vänster till höger och en hiskelig massa kanaler
samtidigt. I den gamla kunde jag ta varje kanal för sig och gå igenom framåt om det kom något
bra som var värt att spela in. Det är mycket svårare med Humax:en. Väldigt lätt att missa nått
i listan eftersom korta program lätt kan döljas då namnet inte får plats att skrivas ut.

Nackdelen med underlig 5v matning på antennen var ju ett bakslag som dock gick att lösa med
extern matning som tur var. Playfunktionen vet jag inget om, inget jag är intresserad av
egentligen. Det lilla jag kör på play kör jag via pc:n. Vidare är det värdelöst att det inte
verkar gå att lyfta ut en sparad inspelning. Min gamla box kunde spela in och så decodade
kortet av inspelningen under natten så dagen därpå gick det att ta ur inspelningen på USB
sticka och montera i pc:n. No problems. Detta saknar jag och vill ha på HUMAX:en.
Fördelar är väl utmärkt bild, tystare hårddisk (än så länge - får väl se när den börjar bli
lite sliten) men i övrigt tycker jag faktiskt det är rätt lite som är "extravagant" med en
såpassa dyr digitalmottagare som den faktiskt är.

En reflektion över det här digitalboxinköpet.
Humaxboxen var det "minst dåliga" som fanns på marknaden just nu som täckte in det vi ansåg oss
behöva. Var inne lite på nån dreamboxmodell med dubbla boxermottagare och hdd, kanske hade det
varit tekniskt bättre men kändes lite osäkert med kompabilitet och användarvänlighet. Är själv
ingen datahacker och har mer behov av att ha något stabilt som funkar varje dag. Dock GÄRNA med
massa smarta funktioner som är en hjälp i vardagen och gör TV tittandet enklare och mer
flexibelt.

Det i utrustningsväg jag helst skulle vilja ha (men som jag inte kunnat upptäcka finns
tillgängligt) är något formatframtidssäkert, htpc liknande med valbart antal tuners (1 till
10?). Självklart med full nätverkskoppling för att kunna streama på valbar enhet, inte bara TV.
Samt att lätt kunna ansluta till NAS/molntjänster/annan lagring och ha möjlighet att
administrera filer utan att behöva sitta en mansålder på internet och leta tutorials eller
prata med ovillig support. De flesta vill kolla på sitt TV program utan avbrott så viktigast är
troligen stabilitet och enkelhet. Linuxbotten som styrning programerad utifrån
användarperspektiv med snabba och logiska menyer i nån snygg förpackning vore väl inte en
omöjlighet år 2014? När kommer Boxer med en sådan box?

#133

Postad 30 januari 2014 - 15:22

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Jag köpte en sån här HUMAX box för några veckor sen från boxer. Har hunnit använda den lite och
i jämförelse mot min gamla Maximum T8000 är den seg som sirap i de flesta menyerna. Det sämsta,
som jag saknar mest av allt från min gamla box, är att kunna scrolla i programguiden uppifrån
och ner. I Humaxen är det endast från vänster till höger och en hiskelig massa kanaler
samtidigt. I den gamla kunde jag ta varje kanal för sig och gå igenom framåt om det kom något
bra som var värt att spela in. Det är mycket svårare med Humax:en. Väldigt lätt att missa nått
i listan eftersom korta program lätt kan döljas då namnet inte får plats att skrivas ut.

Jag har ungefär samma upplevelse som du. Fast jag har några Topfield TF57xx mottagare, som förbättrats med open-source community mjukvara (MyStuff + diverse s.k. TAP).
Samma känsla som du har när det gäller EPG-gridden samt också visning av arkivet av gjorda inspelningar.
På en Topfield kom listan upp omedelbart och den visar 10 st inspelningar på sidan med alla data samlade på en rad per inspelning. Dessutom visas en beskrivning av den selekterade inspelningen överst på sidan. Mycket mer överskådligt och snabbt.

Playfunktionen vet jag inget om, inget jag är intresserad av
egentligen. Det lilla jag kör på play kör jag via pc:n.

Play på Humax funkar inget vidare, bara vissa (få) program är tillgängliga via play och de skall dessutom laddas ner på hårddisken för att visas i stället för att streamas...
Jag gjorde så att jag byggde mig en enkel media player baserad på ett Raspberry Pi experimentkort plus fri programvara. Fick igång det hela igår och det fungerar precis så bra som jag förväntat mig.
Man kan hitta tonvis med program för varje Play-leverantör och de börjar spela några sekunder efter att man tryckt på OK-knappen.
F.ö. har man fjärren som en app i sin smartphone!

Vidare är det värdelöst att det inte
verkar gå att lyfta ut en sparad inspelning. Min gamla box kunde spela in och så decodade
kortet av inspelningen under natten så dagen därpå gick det att ta ur inspelningen på USB
sticka och montera i pc:n. No problems. Detta saknar jag och vill ha på HUMAX:en.

Kan bara hålla med! Man har alltså en nätverkad mottagare med inspelningsfunktion och Boxer har valt att blockera allt sådant!!!

En reflektion över det här digitalboxinköpet.
Humaxboxen var det "minst dåliga" som fanns på marknaden just nu som täckte in det vi ansåg oss
behöva.

Samma här. Mina Topfield börjar säcka ihop pga bristande mjukvaruunderhåll och de kan dessutom inte visa ett antal kanaler som ingår i mitt abonnemang. Så jag var tvungen att hitta på något.

Det i utrustningsväg jag helst skulle vilja ha (men som jag inte kunnat upptäcka finns
tillgängligt) är något formatframtidssäkert, htpc liknande med valbart antal tuners (1 till
10?). Självklart med full nätverkskoppling för att kunna streama på valbar enhet, inte bara TV.
Samt att lätt kunna ansluta till NAS/molntjänster/annan lagring och ha möjlighet att
administrera filer utan att behöva sitta en mansålder på internet och leta tutorials eller
prata med ovillig support.
..
När kommer Boxer med en sådan box?

Tror att Boxer inte är intresserade av att "komma med" någon förbättrad modell...
Kolla här hur HUMAX marknadsför sin box i England!
Som du ser så gör de här reklam för just det som du saknar som en fördel med sina produkter!!!
Dvs det är BOXER som har sabbat en annars utmärkt produkt!

#134

Postad 31 januari 2014 - 09:08

kekkekillen
  • kekkekillen
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej, någon som kan bekräfta om denna boxen har komponentutgång (i SCART-kntakten)?

Tack på förhand!

/Anders

#135

Postad 31 januari 2014 - 09:23

klp
  • klp
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Hej, någon som kan bekräfta om denna boxen har komponentutgång (i SCART-kntakten)?

Tack på förhand!

/Anders

Nej det har den inte.Det är extremt ovanligt att denna typ av produkt har något annat än kompositvideo (CVBS) eller RGB i scarten.Se även bruxen, som du hittar hos www.humaxdigital.se
Ställa in TV SCART
Du kan välja alternativ för videosignalutgång för TV SCART.
1. Välj TV SCART.
2. Välj ett alternativ.
TV SCART: CVBS – RGB

#136

Postad 31 januari 2014 - 09:55

mico01
  • mico01
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Segheten i boxen tycker jag främst märks när man ska titta på "Media" dvs inspelat material. Borde finnas en valmöjlighet i menyerna att inte visa en massa förslag på hyrfilmer och playprogram som inte intresserar mig och som dessutom skulle snabba upp boxen.

Har väntat några veckor på ny firmware som förhoppningsvis skulle lösa problemet med kortsluten antenn vid användning av 5V utgången, kontaktade Humaxsupporten hos Boxer som lovade återkomma efter utförd test. Ledsnade till sist på att frugan klagade och kopplade in power-insertern. Undrar hur många som skickat tillbaka sin box p.g.a detta "fel"?

Saknar också möjligheten att sortera kanalerna i valfri ordning, gick utmärkt på min gamla Sony DVD-inspelare. Är medveten om att det går att skapa favoritlistor men då man har ett Flex-abbonemang och regelbundet byter ut kanaler känns det onödigt krångligt.

Finns det verkligen inget sätt att ställa boxen i quick-start läge?. Har testat att avaktivera energisparläge i standby men det tar ändå en dryg minut innan man får bild.


I övrigt funkar boxen som jag önskar, inga problem med avbrutna inspelningar, bra bild, relativt snabba kanalbyten och möjlighet att spela in flera program samtidigt.

#137

Postad 31 januari 2014 - 10:23

fgblomqvist
  • fgblomqvist
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
När ni skriver något säg gärna ifall ni har boxen med Boxer-firmware eller Humax-firmware. Alla ni som klagar på att media-listan är seg antar jag kör boxer-firmware eftersom det för mig går relativt snabbt (2-3 sekunder i värsta fall) och man kommer automatiskt till översta inspelningen.

Vet att när jag hade sagemboxen från boxer så var den otroligt seg och framförallt när man skulle visa inspelningslistan så tog det en himla tid.

#138

Postad 31 januari 2014 - 10:39

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Jag har en HUMAX-box direkt från Boxer och har Boxer-Mix abonnemang. Kör således den firmware som kom från Boxer.
Om man vill ha annan firmware, hur får man tag på den då?

Inspelningslistan
Är också otroligt irriterad på att det tar sån tid för att visa upp inspelningslistan när man trycker på MEDIA.
När den väl är klar så hamnar man på en "reklamsida" med en massa junk angående köpfilmer osv som alls inte intresserar mig.
Man måste trycka pil-ner följt av OK eller pil-höger för att komma till listan med inspelningar.

Det borde finnas ett kommando som omedelbart för en till listan av inspelningar ungefär som Topfields Arkiv-knapp.

Funktionssäkerhet
När det gäller funktion i övrigt så kan jag notera att sedan jag började använda boxen för c:a 10 dagar sedan och ställde in några serieinspelningsfunktioner så har det blivit minst 4 "misslyckade" inspelningar (Jills Veranda, Lyxfällan och The Daily Show).
Det finns ingen angivelse om varför inspelningarna misslyckades och enda åtgärd man kan göra är att radera raden i listan...

Skulle vara bra att veta VARFÖR det misslyckades....

Redigerat av Bo_B, 31 januari 2014 - 10:41.


#139

Postad 31 januari 2014 - 12:21

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0

Segheten i boxen tycker jag främst märks när man ska titta på "Media" dvs inspelat material. Borde finnas en valmöjlighet i menyerna att inte visa en massa förslag på hyrfilmer och playprogram som inte intresserar mig och som dessutom skulle snabba upp boxen.

Testa att stänga av "rekommendationer" i menyn .

Saknar också möjligheten att sortera kanalerna i valfri ordning, gick utmärkt på min gamla Sony DVD-inspelare. Är medveten om att det går att skapa favoritlistor men då man har ett Flex-abbonemang och regelbundet byter ut kanaler känns det onödigt krångligt.

Att göra en favoritlista och sortera dessa i valfri ordning är väl ändå inte så krångligt?

#140

Postad 31 januari 2014 - 12:32

mico01
  • mico01
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Testa att stänga av "rekommendationer" i menyn .


Ska testa det, tack!


Att göra en favoritlista och sortera dessa i valfri ordning är väl ändå inte så krångligt?


Nej, har man få kanaler är det inget problem. Menar bara att jag saknar den funktionen helt enkelt ;).

#141

Postad 31 januari 2014 - 13:28

bagarfrun
  • bagarfrun
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Inspelningslistan
Är också otroligt irriterad på att det tar sån tid för att visa upp inspelningslistan när man trycker på MEDIA.
När den väl är klar så hamnar man på en "reklamsida" med en massa junk angående köpfilmer osv som alls inte intresserar mig.
Man måste trycka pil-ner följt av OK eller pil-höger för att komma till listan med inspelningar.

Det borde finnas ett kommando som omedelbart för en till listan av inspelningar ungefär som Topfields Arkiv-knapp.


Om du trycker på knappen "SCHEDULE" som ligger näst längst ner till vänster så kommer du direkt in till Media->Mitt bibliotek -> Inspelningar. Dock så är planerade inspelningar den vy som är markerad, men du sparar ju ett par knapptryck i alla fall.

#142

Postad 31 januari 2014 - 16:37

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Testa att stänga av "rekommendationer" i menyn .

Jag provade detta men där står i alla fall "Nytt i filmbutiken" och jag antar att det är det som slöar ner allting eftersom den måste hoja ut på Internet och läsa nån sorts nyhetslista inklusive bilder på DVD-omslagen.
Dålig programmering för övrigt om det är så där det fungerar, eftersom det är samma nyheter varje gång. Då borde de ha lagrat denna lista lokalt så att det går fortare att slänga upp....

#143

Postad 31 januari 2014 - 16:46

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Om du trycker på knappen "SCHEDULE" som ligger näst längst ner till vänster så kommer du direkt in till Media->Mitt bibliotek -> Inspelningar. Dock så är planerade inspelningar den vy som är markerad, men du sparar ju ett par knapptryck i alla fall.

Tack, den snabbtangenten kände jag inte till. Som du säger hamnar man på lite fel ställe men det är antagligen ett snabbare sätt i alla fall.
Schedule -> Back -> Back är det man behöver för att komma till listan av Allt.

MISSLYCKADE INSPELNINGAR

Bifogad fil  HumaxMisslyckadInspelning.jpg   76,76K   5 Antal nerladdningar
Så här ser det ut idag rörande inspelningar på denna box!
Kan någon förklara varför dessa tre inspelningar har misslyckats???
Det verkar ju inte klokt att det skall vara så att 3 av 4 inspelningar misslyckas på ComedyCentral.....

Redigerat av Bo_B, 31 januari 2014 - 16:47.


#144

Postad 31 januari 2014 - 18:30

bagarfrun
  • bagarfrun
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Tack, den snabbtangenten kände jag inte till. Som du säger hamnar man på lite fel ställe men det är antagligen ett snabbare sätt i alla fall.

Där inne hittar du även timerinspelningar (tidsbaserad inspelning) om du trycker på gula knappen...ett tips är att de färgade knapparnas innebörd syns oftast längst ner i skärmen i de olika vyerna man hamnar i (bibliotek, EPG, teletext osv)

#145

Postad 01 februari 2014 - 18:34

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Har just upptäckt att Boxer har tagit bort ett antal kanaler som jag kunde se förut. Det är väl den här frestelsevisningen som har tagit slut...
Nu har jag gått igenom hela kanallistan efter sökningen och kollat vilka som kan ses och vilka som inte funkar.
(Jag har Boxer-Mix)

Finns det något sätt att ta bort icke fungerande kanaler från listan över kanaler?
Jag menar inte favoritlistan nu utan listan över alla kanaler som hittades vid kanalsökningen.
Det är ju något onödigt att ha med 10 st som man ändå inte kan se på och dessutom vill jag operera bort de här SVTtext-kanalerna som också bara stör.
Manualen som följde med är ju minst sagt minimal, har inte hittat något om detta alls.

#146

Postad 05 februari 2014 - 19:30

Unregistereddeb6bb34
  • Unregistereddeb6bb34
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Har en htpc just nu som jag kör mediaportal på, men är intresserad av någonting "lättare". Vill dock inte bli av med några av mina favoritfunktioner. Så jag undrar lite saker om den här boxen.

Hur sköter den serie-inspelningar? Om man väljer en serie, spelar den bara in nya avsnitt då, eller spelar den även in repriser? Spelar den bara in den säsong man valt, eller spelar den in alla säsonger som sänds?

Vilka alternativ finns det för att spela in filmer? Typ schemalägga efter skådespelare eller nyckelord o.s.v?

Kan man sätta i större hårddisk? I så fall hur stor?

#147

Postad 05 februari 2014 - 20:15

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0

Hur sköter den serie-inspelningar? Om man väljer en serie, spelar den bara in nya avsnitt då, eller spelar den även in repriser? Spelar den bara in den säsong man valt, eller spelar den in alla säsonger som sänds?

Vilka alternativ finns det för att spela in filmer? Typ schemalägga efter skådespelare eller nyckelord o.s.v?

Kan man sätta i större hårddisk? I så fall hur stor?

Den spelar bara in nya avsnitt, men om du raderar ett avsnitt kommer eventuella repriser spelas in. Den kan också välja att spela in en repris istället för huvudsändningen om man har flera inspelningar som krockar. Det finns en prioriteringslista där man kan välja manuellt vilka inspelnigar som har förtur. Annars funkar det bra på automatik också, detta har fungerat finfint för mig flera gånger.

När det gäller vilka säsonger som spelas in så har det inget med boxen att göra, det är den informationen som skickas från programbolagen som avgör det.

#148

Postad 05 februari 2014 - 20:36

Unregistereddeb6bb34
  • Unregistereddeb6bb34
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

När det gäller vilka säsonger som spelas in så har det inget med boxen att göra, det är den informationen som skickas från programbolagen som avgör det.


Okej. Men om det finns säsongs info i epg:n. Spelar den bara in den säsong man valt då?

#149

Postad 05 februari 2014 - 20:44

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Jag har haft denna i några veckor bara men:

Serieinspelningar
Man startar inspelningar från programguiden (som bara är en vecka lång)
Det visas då en dialog där man får välja mellan serieinspelning eller enstaka inspelning (ibland visas inte seriealternativet)
Vid serieinspelning används avsnittsnumret som finns med i EPG-data för att styra vilka inspelningar som skall göras.

Manuella kriterier
Såvitt jag har sett så finns det absolut inget man kan modifiera i kriterieväg...

Samtidiga inspelningar
Enligt uppgift kan den spela in 4 program samtidigt, men det har jag inte sett ännu själv. Tror att det måste vara 4 program utspridda på 2 mottagarkanaler i så fall. Vid konflikt används prioriteringsregler som man kan ställa in.

Hårddisk
Jag antar att man kan bryta sig in i apparaten och skifta hårddisk...
Det finns ett menykommando att formatera disken så det borde väl gå, men jag har inte kollat närmare.
Bytte diskar på alla tre Topfield boxarna jag har men väntar nog med denna.

Nackdelar med HUMAX
1) Jag saknar den precision man kunde ställa in inspelningskriterierna med på Topfield....

2) På den tid jag har haft denna box så har den misslyckats att spela in inte mindre än åtta gånger! Hälften av dessa är avsnitt av The Daily Show, i övrigt är det spridda skurar med misslyckade program. Värst var det i måndags när jag skulle se SuperBowl och det visade sig att den misslyckats efter 3 av de 6 timmar som skulle spelas in! Som tur är hade jag satt den på inspelning på min gamla Topfield också så att efter flytt av programkortet så kunde jag se matchen där. Men vad eländigt det skulle vara ifall man inte hade haft backup-inspelning!

3) Den är otroligt seg när man skall se på listan av inspelningar - efter att man tryckt MEDIA-knappen så visas "bearbetar" en lång stund och då är den ej kontaktbar dessutom. Sedan kommer man till en display där man måste navigera sig från i ett antal steg innan man till sist ser listan, som endast visar 7 inspelningar per sida! Sen är det till att scrolla sig ner.....
Jag har flera hundra inspelningar på min Topfield och det skulle vara omöjligt att hitta något om den listan varit lika dålig....

4) Finns ingen möjlighet att använda som mediaspelare, dvs om man vill se på sina egna videos eller bilder eller annat på nätverket så får man tji! Dessutom kan man inte kolla på streamande video från playtjänster via boxen annat än de on-demandkanaler som Boxer själva tillhandahåller. Där finns begränsat antal program som kan tittas på via Internet. De "spelas in" på hårddisken medan man tittar eller innan man tittar, så efteråt måste man radera för att inte slösa på disken.

5) Glömde: Programguiden är bara 7 dagar lång. Det medför att man bara kan ställa in inspelning att starta för program som skall sändas inom denna tid. Om man tex ser ett bra program och tänker sig att spela in de efterföljande avsnitten så går det inte. Man kan nämligen inte serieinspela ett program som redan startat och nästa avsnitt finns ju inte i guiden ännu (först påföljande dag).
Med Topfield kan man ju redigera en söktimer och skriva in kriterier, som inte kommer att uppfyllas förrän en serie startar om tex 10 dagar. Bara man vet namn på serien så funkar det.
Så icke på HUMAX.

Redigerat av Bo_B, 05 februari 2014 - 20:48.


#150

Postad 05 februari 2014 - 20:47

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0

Okej. Men om det finns säsongs info i epg:n. Spelar den bara in den säsong man valt då?

Vad som skickas till boxen som den kan "läsa" kan vi ju bara spekulera i. Vissa kanaler ex. Nat Geo HD går inte att serieinspela alls, de skickar helt enkelt inte med nödvändig info.
Det vi kan läsa i epgn är nåt helt annat, där finns ju nästan alltid info om säsong mm.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.