Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SVT Play för smart-TV

711 svar till detta ämne SVT Play
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 juni 2016 - 11:53

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 8
Hej!
Jag jobbar på SVT som produktägare för SVT Play-appar på tv-plattformar. 2016 startade jag denna tråd för att få återkoppling på hur vår beta-app för smart-tv fungerade hemma hos er användare. Tiden har gått och mycket har förändrats sedan dess så jag uppdaterar det här inlägget så att det är aktuellt. Du som är ny i tråden kan förmodligen hoppa fram till inlägg från 2020. 
 
Tråden gäller en SVT Play-app som bygger på standarden HbbTV, som stöds av i princip alla tv- och boxtillverkare. Appen finns på de flesta vanliga smart-tv-apparater som säljs idag, t.ex. Samsung, LG, Panasonic, Toshiba m.fl. samt på ett par kabel- och satellitoperatörsboxar. OBS att tråden inte handlar om vår Android TV-baserade app även om det finns smart-tv-apparater som har SVT Play för Android TV.
 
Mycket har hänt sedan 2016. Appen har inte längre beta-status och vi har byggt om hela gränssnittet för att göra det enklare att hitta program att titta på. Är det nåt som inte funkar som det ska så hänvisar jag till https://kontakt.svt.se eller [email protected] så kan ni få hjälp med felsökning och problemlösning. 
 
Vi fortsätter gärna diskutera förbättringsförslag, ny funktionalitet och hur det är att använda appen i vardagen, det är jättevärdefullt att få höra vad ni tycker och hur det funkar hemma hos er! 
 
Bifogad fil  Anteckning 2020-06-26 101656.png   275,18K   0 Antal nerladdningar
Hej alla tv-intresserade!
 
Jag är teknisk projektledare på SVT och vi har den senaste tiden arbetat med SVT Play för smart-tv. Vi har en betaversion av appen tillgänglig i apparater från Samsung, LG, Panasonic och Grundig, fler märken och modeller kan komma efterhand. Testa gärna och kom med feedback här i tråden, vi vill gärna veta vad ni tycker. Och säg gärna till om ni hittar fel eller konstigheter. Vi tar med oss era synpunkter när vi vidareutvecklar tjänsten. 
 
SVT är mitt i en process att ta SVT Play till tv-skärmen. Sedan tidigare har vi stöd för Apple TV, Android TV och Chromecast och nu tar vi alltså steget in i smart-tv-världen. Vi jobbar nu tillsammans med de största tv-tillverkarna för att lansera SVT Play i deras apparater. 
 
Några snabba saker om SVT Play beta för smart-tv:
  • Tjänsten är byggd på standarden HbbTV 1.5 som stöds av i princip alla tv-tillverkare. 
  • Vi för samtal med de stora tv-tillverkarna om att lansera tjänsten i deras apparater. Eftersom alla har olika förutsättningar och rutiner går det inte att säga om och när tjänsten kommer till enskilda tv-modeller. 
  • Tjänsten innehåller alla program som du är van att se i SVT Play, utom livesändningar. Vi behöver få till våra liveströmmar i ett annat videoformat först, det är ett mer långsiktigt jobb. Direktsända program dyker alltså upp så fort de har kodats om i rätt videoformat för on demand. 

 

Bifogad fil(er)


Redigerat av Anders Hebert SVT, 26 juni 2020 - 09:23.


#2

Postad 27 juni 2016 - 14:25

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0
Kul att ni tittar in och att höra om projektet, äntligen!

Har ni någon tidslinjal för LG Webos? Och dem andra märkerna ?
Vet att deras app-certifiering kan ta lång tid, ni får säga till om ni behöver betatestare:)

Lycka till!

#3

Postad 27 juni 2016 - 16:32

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0

Kanoners SVT!

Vi är ett STORT gäng Samsungägare som väntar med spänning. :)



#4

Postad 28 juni 2016 - 08:56

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Ja, vi vet att det finns ett brett intresse men har avvaktat smart-tv tills vi hittat ett sätt att nå ut brett. Vi är inne i processen med övriga tillverkare också men det går tyvärr inte att säga nåt konkret om tidsplanen just nu. 



#5

Postad 06 juli 2016 - 14:33

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Är det ingen som har provat och har några kommentarer? Min TV är från 2015 så nån app finns inte.


Redigerat av Buddypresley, 06 juli 2016 - 14:39.


#6

Postad 06 juli 2016 - 14:45

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jag vill ha tillbaks 5.1-ljud. Är det för teknikkrävande vid strömning?



#7

Postad 07 juli 2016 - 09:21

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

@Buddypresley: Igår släppte Panasonic faktiskt en uppdatering på sina 2015-apparater som ska innehålla vår SVT Play-app. Jag vet inte på rak arm om det gäller samtliga modeller eller bara vissa, jag håller på att kolla upp det. Kör gärna en uppdatering av tv:n om den inte gjort det automatiskt och se om du har appen på plats!

 

@trebban: 5.1-ljud vore såklart bra för att lyfta tv-upplevelsen ytterligare! Det är inget vi jobbar med just nu, främst på grund av att olika spelare och olika videoformat inte hanterar multipla ljudspår så bra. Det positiva är att streamingvärlden börjar bli mycket mindre komplex och nästan alla spelar det nya videoformatet MPEG-DASH. Det ger oss bättre möjligheter att testa 5.1-ljud framöver så vi håller tummarna att det går att få till!



#8

Postad 07 juli 2016 - 19:28

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Tack Anders! Då håller jag tummarna också. 



#9

Postad 08 juli 2016 - 10:12

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Uppdateringen 6 juli gäller Panasonics tv-apparater från 2015 som bygger på Firefox OS. Där ska det nu finnas en SVT Play-app. 



#10

Postad 16 juli 2016 - 14:19

maserik
  • maserik
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Jag önskar utöver 5.1 ljud att man får tillgång till det stora Öppet arkivs program, som finns SVT:s hemsida på nätet. När tror du att den fullständig appen kommer lanseras istället för dagens beta version? 


Redigerat av maserik, 16 juli 2016 - 14:24.


#11

Postad 20 juli 2016 - 12:08

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Maserik, appen är för SVT Play och inte Öppet arkiv, som är en separat tjänst. Idag finns inga planer på en tv-app för Öppet arkiv men vi noterar önskemålet och tar det med oss.

#12

Postad 20 juli 2016 - 13:05

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

När man "byter" kanal i SVT PLAY så försvinner den kanalens tv-tablå. Skulle man inte kunna kolla om det går att fixa till så att man ser tablån hela tiden oavsett vilken av kanalerna man ser på? Ungefär som text-tv, där det inte spelar någon roll vilken kanal man är på, man kan alltid kolla vad den andra kanalen erbjuden.



#13

Postad 21 juli 2016 - 10:49

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Hej Trebban,
Om du tittar på kanalerna i SVT Play är det inte beta-appen för smart-tv du använder utan någon annan version. Jag hänvisar till det ordinarie hjälpforumet http://svtplay.se/hjalp så kan de hjälpa dig reda ut om nåt är fel eller bör ändras på.

#14

Postad 30 augusti 2016 - 10:28

Cobolten
  • Cobolten
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Strålande nyheter  :)

När kan en Samsung app vara redo tro?



#15

Postad 30 augusti 2016 - 11:12

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

@Cobolten

Vi kan ännu inte säga nåt om när, men vi har en dialog med Samsung om att få ut appen i deras tv-apparater också. I första läget är det Tizen-tv från 2016 som är aktuellt. 



#16

Postad 30 augusti 2016 - 21:20

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Ett problem köpa "smart tv" man tror den ska klara bla svt play men visar sig den inte gör det

 

Som på prisjakt borde det stå på olika märkens modeller vilka appar den klarar av som netflix spotify viaplay



#17

Postad 31 augusti 2016 - 09:19

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

@Cobolten

Vi kan ännu inte säga nåt om när, men vi har en dialog med Samsung om att få ut appen i deras tv-apparater också. I första läget är det Tizen-tv från 2016 som är aktuellt. 

Det går utmärkt att köra SVTplay från den inbyggda webläsaren i Tizen 2016. Visst, det vore fint med en dedikerad app, men det går som sagt redan idag att köra SVTplay på Samsungs senare modeller.



#18

Postad 31 augusti 2016 - 16:13

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0

Funkar inte via Tizen på min 9005 från 2015 tyvärr.



#19

Postad 04 september 2016 - 16:35

Ollson
  • Ollson
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Bra där Anders!

Hojta gärna till när/om det kommer anpassat för LG, ev behov av betatest eller färdig programvara.

Har en LG 65UF852



#20

Postad 05 november 2016 - 18:19

narf
  • narf
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0

@Cobolten

Vi kan ännu inte säga nåt om när, men vi har en dialog med Samsung om att få ut appen i deras tv-apparater också. I första läget är det Tizen-tv från 2016 som är aktuellt. 

Något nytt om Tizen2016 baserade appen? Beta?

 

/Patrik



#21

Postad 06 november 2016 - 00:37

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0
Bra med svt app till smart tv. Hoppas ni tänker på så bra bild kvalitetet som möjligt.

När blir det svt play 4k?

Redigerat av axion84, 13 december 2016 - 08:44.


#22

Postad 06 november 2016 - 08:17

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 1

När blir det svt play 4k?


Om hundra år kanske,de kan börja med 5.1 ljud att börja med.

#23

Postad 06 november 2016 - 19:16

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0
BBC iplayer, motsvarigheten till svt play får 4k

http://www.trustedre...al-broadcast-tv

#24

Postad 07 november 2016 - 11:17

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

@narf Inget nytt men vi är inne i processen med Samsung kring appen. 

 

@axion84 Det finns idag inga planer på 4K. 



#25

Postad 09 december 2016 - 11:14

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Hej Anders!
Jag har en Samsung SmartTV från 2015 med Tizen. Går utmärkt att köra SVT Play med den inbyggda browsern men videon tvärstoppar efter ca en halv minut. Är det en avsiktlig spärr ni lagt in?
Kommer det bara att vara möjligt att titta på SVT Play via en app eller kommer det att fungera med den inbyggda browsern?

#26

Postad 12 december 2016 - 10:04

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Hej Krutrök,

Sajten svtplay.se är byggd för webbläsare i datorer, mobiler och surfplattor. Det är på den typen av apparater vi testar den löpande och håller koll på buggar och funktionalitet. Sajten kan funka i webbläsare på tv-apparater men det är inget vi har stöd för. Vi testar den inte på de plattformarna och prioriterar inte att lösa buggar. Vi gör dock inget aktivt för att spärra användningen heller, så jag har ingen förklaring på varför det inte fungerar. 



#27

Postad 12 december 2016 - 15:58

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Tack för svaret Anders! Antar att jag då får ansluta mig till de flesta andra och skaffa Chromecast och hoppas ni behåller stödet för detta. Som gammal IT-utvecklare får det dock mig inte att sluta grunna över varför det inte funkar med Tizen. Hade hoppas att ni faktiskt lagt in en tillfällig spärr pga utvecklingsjobb och som ni senare skulle häva...

#28

Postad 13 december 2016 - 15:36

paccc
  • paccc
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Chromecast är tyvärr ingen bra lösning,

Missar du nyheterna med 5 minuter så får du vänta 55 minuter tills programmet är slut innan du kan se det från början.

 

Använder man HLS eller MPEG-DASH borde det bara ta 10 sekunder innan ett liveuppspelat segement är indexerat

så att man kan gå tillbaka till det eller se hela programmer från början.



#29

Postad 14 december 2016 - 11:12

Jare
  • Jare
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Hej

Kommer det att finnas en HbbTV app för svt play även till digitaltvboxarna (ex VU+) som har stöd för HbbTV ?



#30

Postad 14 december 2016 - 18:28

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

@Jare

Just nu kör vi racet med tv-tillverkarna, sen ska vi titta på digitaltvboxar. Vi har inte bestämt än hur vi ska göra på den marknaden. 

 

 

Ni som har frågor som inte rör just tv-appen får gärna vända er till http://svtplay.se/hjalp så får ni snabbare hjälp. 



#31

Postad 16 december 2016 - 22:30

Mikael Petersson
  • Mikael Petersson
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Hej. Såg precis att SVT lanserar hbbtv. Jättespännande. Dock har jag en undring som jag har försökt hitta svar på. Varför ska de använda en specifik app som bara funkar på specifika tillverkare. jag var under uppfattningen att hbbtv är ett standardiserat 

"universiellt" system där, om tv:n klarade standarden, funkar mot vilken tillverkare som helst. ungerfär som att visa en webbsida.

 


Mvh micke

 

edit: uppdaterade och tog bort stuntsaker


Redigerat av Mikael Petersson, 18 december 2016 - 21:22.


#32

Postad 19 december 2016 - 10:08

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Hej Mikael, 

 

Det stämmer att HbbTV är en standard och den stöds av i princip alla tv- och boxtillverkare. En av de saker som går att göra med HbbTV-tekniken är att skicka ut tjänster i den vanliga antennsignalen och precis som du säger kan appen då köras på vilken tv som helst som har HbbTV-stöd i rätt version. 

 

Vi börjar vår lansering genom att paketera en SVT Play-app som bygger på tekniken. HbbTV har ju inte använts i Sverige tidigare så vissa tillverkare behöver aktivera stödet i sina apparater och det här är ett bra sätt att samköra den processen. Sen skiljer sig renderingen av HbbTV-vyerna mellan olika apparater, precis som olika webbläsare tolkar html-kod lite olika. Genom att vi paketerar tjänsten som en app hårdtestas den i enskilda tillverkares alla tv-apparater så vi snappar upp fel och konstigheter innan vi lanserar på bred front. 

 

Tanken är att vi längre fram ska använda den antennbaserade delen av HbbTV också men vi har inte riktigt funderat klart kring när och hur.



#33

Postad 19 december 2016 - 10:39

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 0

Maserik, appen är för SVT Play och inte Öppet arkiv, som är en separat tjänst. Idag finns inga planer på en tv-app för Öppet arkiv men vi noterar önskemålet och tar det med oss.

Hej Anders! jag har denna beta-app och saknar framför allt möjligheten att se på live-tv. Det fungerar idag inte speciellt bra idag utan det slutar alltid med att jag streamer (via Chromecast) från min Androidtelefon eller min iPad. Jag har haft tv-n och appen i snart ett halvår och funderar på hur länge man kan kalla någonting för en betaversion?



#34

Postad 20 december 2016 - 11:03

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Hej isaca, 

Liveströmmarna har beroenden till andra tekniska system och det har tagit lite längre tid än vi trodde att få dem på plats. Just nu tycker vi att just direktsända program är den pusselbit som saknas innan vi kan ta bort betastämpeln men jag vågar inte säga nåt om hur lång tid som återstår. 



#35

Postad 05 januari 2017 - 19:47

Unregistered825449f2
  • Unregistered825449f2
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Hej,

Vore ju bra som utgångs punkt att ha samma funktionalitet som i android appen.

tex live sändning känns väl tämligen basic t att ha då.



#36

Postad 06 januari 2017 - 14:48

Unregistered798c58da
  • Unregistered798c58da
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0

Kul att höra att ni arbetet med SVT play för Smart TV. Det är verkligen efterlängtat.



#37

Postad 06 januari 2017 - 19:57

jollet
  • jollet
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0

Inga spelkonsoler i sikte? Tänkte på Playstation 4 som inte längre funkar att spela upp från webbsidan...



#38

Postad 09 januari 2017 - 15:12

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 1

@jollet

När det gäller nya plattformar jobbar vi just nu för att få smart-tv-erbjudandet bättre. På sikt vill vi gärna komma ut på spelkonsoler också. 



#39

Postad 09 januari 2017 - 19:27

jollet
  • jollet
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0

@jollet

När det gäller nya plattformar jobbar vi just nu för att få smart-tv-erbjudandet bättre. På sikt vill vi gärna komma ut på spelkonsoler också. 

 

 

Låter bra det! Jag tror att fördelen med konsoller är att du når ut till en bredare publik med en gemensam plattform och slipper då massa extrajobb. Likt Apple TV. I jämförelse med att släppa TV-appar till 27 olika tillverkare :)



#40

Postad 12 januari 2017 - 15:08

tvakanal
  • tvakanal
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

...Just nu kör vi racet med tv-tillverkarna, sen ska vi titta på digitaltvboxar.

 

Något nytt kring appen för Samsung (Tizen/2016)? Kan du berätta något om hur arbetet/samarbetet går vidare? Ligger bollen hos svt eller hos Samsung?



#41

Postad 12 januari 2017 - 15:23

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Det kanske är läge för en statusuppdatering, även om jag inte kan vara jättekonkret. 

Vi har testprocessen igång med LG och Samsung för att komma ut i deras app-världar. Det finns saker som inte funkar som de ska i alla apparater och vi jobbar ihop med dem för att få allt att funka.

 

HbbTV är nytt i Sverige och det här sättet att paketera appar av en HbbTV-tjänst är rätt ovanligt i branschen, så felsökningen blir rätt omfattande när nåt inte funkar som det är tänkt. Jag kan därför inte säga nåt om hur lång tid det kommer att dröja men vi jobbar för fullt på att få allt på banan. 



#42

Postad 12 januari 2017 - 16:28

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0
Har en Sony från 2014 (icke Android), antar att det är att hoppas för mycket med svtplay på en sådan? TV'n har Netflix, SF-anytime och youtube plus ett gäng, för Sverige, oanvändbara appar.

#43

Postad 13 januari 2017 - 09:51

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

@AndreasG

Vi har en dialog igång med Sony också men vårt fokus med dem ligger på Android TV. Den här appen är inte på väg ut på Sony-apparater i närtid. 



#44

Postad 13 januari 2017 - 19:25

Mikael Petersson
  • Mikael Petersson
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

HbbTV är nytt i Sverige och det här sättet att paketera appar av en HbbTV-tjänst är rätt ovanligt i branschen, så felsökningen blir rätt omfattande när nåt inte funkar som det är tänkt. Jag kan därför inte säga nåt om hur lång tid det kommer att dröja men vi jobbar för fullt på att få allt på banan. 

 

Varför väljer ni att paketera det på det sättet om det är inte är gjort så mycket innan. Tycker att sättet det är gjort på de tyska kanalerna funkar alldeles förträffligt (har använt hbbtv i sedan jag fick upp en parabol mot "tyskland" (astra 19) för ca två år sedan). känns ju som deras system når den breda massan "enklare". vet iofs inte vad de använder för system.

 

O ja, jag är lite bitter :),  har en 4 åt gammal panasonic (50vt50y) som inte var skitbillig som redan är "föråldrad". 

 

/micke



#45

Postad 16 januari 2017 - 10:50

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

@Mikael Petersson, 

 

Se mitt tidigare svar till dig om varför vi släpper det som en app:

Hej Mikael, 

 

Det stämmer att HbbTV är en standard och den stöds av i princip alla tv- och boxtillverkare. En av de saker som går att göra med HbbTV-tekniken är att skicka ut tjänster i den vanliga antennsignalen och precis som du säger kan appen då köras på vilken tv som helst som har HbbTV-stöd i rätt version. 

 

Vi börjar vår lansering genom att paketera en SVT Play-app som bygger på tekniken. HbbTV har ju inte använts i Sverige tidigare så vissa tillverkare behöver aktivera stödet i sina apparater och det här är ett bra sätt att samköra den processen. Sen skiljer sig renderingen av HbbTV-vyerna mellan olika apparater, precis som olika webbläsare tolkar html-kod lite olika. Genom att vi paketerar tjänsten som en app hårdtestas den i enskilda tillverkares alla tv-apparater så vi snappar upp fel och konstigheter innan vi lanserar på bred front. 

 

Tanken är att vi längre fram ska använda den antennbaserade delen av HbbTV också men vi har inte riktigt funderat klart kring när och hur.



#46

Postad 29 januari 2017 - 01:36

angelsevov
  • angelsevov
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 1
Vilka härliga och positiva nyhetter, äntligen...  Tackar Anders Hebert
 
Om HBBtv snackades mycket för flera år sedan. Men sedan blev det bara tyst, Jag trodde alltid att det var helt nerlagd i sverige. det nämndes för första gången när SVTHD lanserades för många år sedan. 
 
Jag hade alltid funderat och undrat varför HBBtv hade inte gillats av svenska tv kanaler. standarden är mognare än nånsin.  jag har försökt att följa utvecklingen i centrala europa. implementeringar för sponsrade sändningar och annonser, samhällsundersökningar, röst systemen, interaktivitet på högsta nivå.. vad tyskarna ZDF-ARD gjorde under VM sändningarna var det magiskt.. transparenta overlayers med info om matchen, spelare, arenan. info om andra matcher, jag var så avundsjuk och fascinerad på det.  önskade att svt eller andra media aktörer skulle implementera tekniken.. Det vore trevligt att rösta med fjärrkontrollen på Melodifestivalen, eller se lite mer interaktive på vissa program som till ex Debatt och Agenda
 
Min Samsung tv från 2013 F-model 7005 seri har stöd för HBBtv. Som du (Anders Hebert) skriver, vissa gamla apparater har stöd men i de flesta  fall man behöver aktivera tjänsten via en software update eller byta "Country" till Tyskland under inställningarna. Hoppas att SVT snart börjar sända MPEG-DASH signalen över DVB-T nätet på en av de SVTs kanaler i Stockholm eller över satellit, det vore trevligt att ha möjligheten och Beta-testa det på våra apparater, och skicka feedback till er.
 
Jag önskar det bästa och önskar lycka till med arbetet.

Redigerat av angelsevov, 29 januari 2017 - 02:08.


#47

Postad 12 februari 2017 - 10:30

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0

 

Vilka härliga och positiva nyhetter, äntligen...  Tackar Anders Hebert
 
Om HBBtv snackades mycket för flera år sedan. Men sedan blev det bara tyst, Jag trodde alltid att det var helt nerlagd i sverige. det nämndes för första gången när SVTHD lanserades för många år sedan. 
 
Jag hade alltid funderat och undrat varför HBBtv hade inte gillats av svenska tv kanaler. standarden är mognare än nånsin.  jag har försökt att följa utvecklingen i centrala europa. implementeringar för sponsrade sändningar och annonser, samhällsundersökningar, röst systemen, interaktivitet på högsta nivå.. vad tyskarna ZDF-ARD gjorde under VM sändningarna var det magiskt.. transparenta overlayers med info om matchen, spelare, arenan. info om andra matcher, jag var så avundsjuk och fascinerad på det.  önskade att svt eller andra media aktörer skulle implementera tekniken.. Det vore trevligt att rösta med fjärrkontrollen på Melodifestivalen, eller se lite mer interaktive på vissa program som till ex Debatt och Agenda
 
Min Samsung tv från 2013 F-model 7005 seri har stöd för HBBtv. Som du (Anders Hebert) skriver, vissa gamla apparater har stöd men i de flesta  fall man behöver aktivera tjänsten via en software update eller byta "Country" till Tyskland under inställningarna. Hoppas att SVT snart börjar sända MPEG-DASH signalen över DVB-T nätet på en av de SVTs kanaler i Stockholm eller över satellit, det vore trevligt att ha möjligheten och Beta-testa det på våra apparater, och skicka feedback till er.
 
Jag önskar det bästa och önskar lycka till med arbetet.

 

 

Man kanske skall ändra "country" till Norge, Finland eller Danmark för att få igång HBBtv?

(Min TV Samsung H6475)


Redigerat av Unregisterede08ae2cf, 12 februari 2017 - 10:43.


#48

Postad 12 februari 2017 - 11:57

Mikael Petersson
  • Mikael Petersson
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Ang land. Min tv står på Sverige och funkar med tyska hbbtv tjänsterna. Panasonic 50vt50y.

#49

Postad 07 mars 2017 - 14:41

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Nu är SVT Play Beta på väg ut i Samsungs tv-apparater. Först ut är de 2016-modeller i serie 7 och högre. Testning pågår fortfarande på övriga serier från 2016. När 2017-modellerna börjar säljas är appen tillgänglig på dessa. 

 

Appen testas fortfarande i LG:s apparater, jag återkommer när vi vet mer om det. 



#50

Postad 07 mars 2017 - 14:46

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Nu är SVT Play Beta på väg ut i Samsungs tv-apparater. Först ut är de 2016-modeller i serie 7 och högre. Testning pågår fortfarande på övriga serier från 2016. När 2017-modellerna börjar säljas är appen tillgänglig på dessa. 

 

Appen testas fortfarande i LG:s apparater, jag återkommer när vi vet mer om det. 

Kul! Innebär det att man kan söka upp appen närmsta dagarna om man har en 2016 års Samsung av rätt modell?






Även taggad med SVT Play

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.