Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Enkel ljudisolering.

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 februari 2003 - 01:00

Unregistered55b8a1fc
  • Unregistered55b8a1fc
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Skall upp med "vanlig" panel i taket och eftersom det är väldigt lyhört så tänkte jag passa på att göra ett enkelt,billigt (desparat) försök att ljudisolera lite.

Planen är att sätta in frigolitplattor på 20mm mellan nuvarande tak och panelen (bara 28mm reglar) men frågan är om det gör någon skillnad som är värd att nämna? Om det är någon som har lite koll och kan komma med inlägg eller tips hade jag blivit väldigt tacksam.

#2

Postad 06 februari 2003 - 11:06

Unregistered5b161062
  • Unregistered5b161062
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Basen kommer du sannolikt inte åt med frigolit och panel, men nog kommer det bli bättre... Gips har ju också bra akustiska egenskaper, så om du orkar, kör på ett eller två lager innan du sätter panelen. Då får ljudet 3 olika material att ta sig igenom...

/S

#3

Postad 06 februari 2003 - 12:24

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Ripley har helt rätt. Försök satsa på gips. Fullständigt överlägset då du ska isolera melan olka rum/våningar. Dessutom bra om det skulle börja brinna ...
Cellplast (ofta benämnt Frigolit, vilket egentligen är ett namn) ger ett visst tillskott, men i detta fall tror jag mineralull skulle ge bättre resultat.

Summa - lite mineralull + gips bakom panelen så har du en klar förbättring. Tänk på att vara noga med anslutning mot väggarna.

#4

Postad 06 februari 2003 - 20:10

Unregistered55b8a1fc
  • Unregistered55b8a1fc
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Tackar för svaren, jag får ta mig en liten funderare men det lutar nog mot cellplast ;) (nyfiken på det eftersom jag fått väldigt blandade åsikter om det).

#5

Postad 07 februari 2003 - 11:08

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Cellplast kan vara bra till två saker, att se till att ljudet inte tar sig vidare (t.ex då man lägger flytande golv, vilket begränsar stegljudeffekt till grannar under) och att ljudet inte studsar (slipper eko/ljudstuds vilket ger förbättring framföralt i det aktuella rummet). Vill du undvika att luftljud sprids bör du gå på tyngre konstruktioner såsom betong och i ditt fall gips. alla byggakustikfirmor jag pratat med har samma åsikter, men om du har bra andra tips så tar jag dem gärna. Det är ju enklar och billigare med cellplast, så jag och de företag jag jobbar åt kan spara stora penga varje år. Konstigt bara att alla våra konsulter sågar det ...

Lycka till och kom gärna med tips.

#6

Postad 12 februari 2003 - 00:29

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by hifisnubben
Cellplast kan vara bra till två saker, att se till att ljudet inte tar sig vidare (t.ex då man lägger flytande golv, vilket begränsar stegljudeffekt till grannar under) och att ljudet inte studsar (slipper eko/ljudstuds vilket ger förbättring framföralt i det aktuella rummet). Vill du undvika att luftljud sprids bör du gå på tyngre konstruktioner såsom betong och i ditt fall gips.


Alla i denna tråd har mer eller mindre rätt...man bör ha tungt/stumt material (gips i de flesta fall om man bygger undertak etc) samt isolermaterial, som kan vara mineralull eller cellplast. Notera att det dock är skillnad på cellplast och cellplast, hänger på om porerna är öppna eller inte. För den som vill sätta upp ett ljudisolerande tak och inte kan göra det fribärande (dvs hänga det i väggarna, beror på rummets storlek etc) finns så kallade akustikprofiler att köpa hos de flesta tillverkare av stålprofiler.

Rekommenderade länkar:

www.isover.se (mineralull, cellplast)
www.danogips.se (gipsskivor och stålreglar)
www.gyproc.se (-"-)
www.roxull.se (minerallull)

osv....

Notera att det krävs en hel del navigering på siterna för att hitta det som handlar om ljudisoleringen, www.isover.se är nog bästa stället att starta på.

Fråga gärna om det är något, och berätta hur det går! Håller själv på med ett ljudisolerande tak i ett 100 år gammalt hus, knepigt värre då det nog är resonans mellan putsbotten och lagret ovanför (en förstärkare typ, jämför med t.ex. en fiol).

/pJ

#7

Postad 12 februari 2003 - 00:34

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
OBS! OBS! OBS! Tänk på att skarvarna M Å S T E vara täta, både mellan gipsskivorna (som monteras med förskjutna skarvar) och mellan tak och väggar. En glipa här och där kan faktiskt förstöra det mesta, trist om man lagt ner en massa jobb. Notera också att ett ljudisolerande tak INTE bör skruvas direkt i taket ovanför (såvida inte akustikprofiler används), detta då stomljudet fortplantar sig om undertaket är hårt knutet till överliggande tak. Sist men inte minst...var försiktig med eldosor och andra hål i ljudisolerande grejer, det går men är svårt...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.