Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HIFI-Kabelutmaning, 5.000 - 30.000 kr gäller alla hifi-kablar!

1995 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#901

Postad 11 april 2016 - 18:26

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Intressant att tondövas förening försöker genomföra pseudovetenskapligt test. För att bevisa något överhuvud taget behövs en ordentligt genomförd kontrollerad studie. Flosklerna som haglar i tråden visar att sådan kompetens saknas.

Ja, ta över och styr upp detta nu. Det behövs spetskompetens i tråden.

#902

Postad 11 april 2016 - 21:17

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Intressant att tondövas förening försöker genomföra pseudovetenskapligt test. För att bevisa något överhuvud taget behövs en ordentligt genomförd kontrollerad studie. Flosklerna som haglar i tråden visar att sådan kompetens saknas. 

 

Japp... Köper du dina kablar här? ;)

 

http://www.coconut-audio.com/



#903

Postad 11 april 2016 - 21:30

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 5

Intressant att tondövas förening försöker genomföra pseudovetenskapligt test. För att bevisa något överhuvud taget behövs en ordentligt genomförd kontrollerad studie. Flosklerna som haglar i tråden visar att sådan kompetens saknas.

Så när tystar du oss andra genom att placera ditt kaxiga kakhål där plånboken finns?

Eller är du mest ute efter att trolla lite menlöst?

#904

Postad 11 april 2016 - 22:19

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag är iofs intresserad av att höra varför testet inte skulle vara vetenskapligt med tanke på att det är ett högst vetenskapligt test, ungefär som det tidigare äkta blindtestet jag gjorde för några år sen.

#905

Postad 14 april 2016 - 12:52

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Nu har jag inte spelat på ett gäng år och har inte ens någon gitarr kvar så jag kan inte ge exempel men jo det är ganska stora klangskillnader.
Ännu större skillnad blir det om man jämför sprillans mot dom som har använts någon vecka.
Och givetvis är god mätutrustning bättre än våra öron men vi kan tyda/uppfatta förändringar på ett bättre sätt i vissa fall.
Slå an på en sträng 3 ggr med olika styrka o mät, byt till ett annat märke o upprepa proceduren.
Jag tror du kommer att få problem att kunna plocka ut vad som är vad rent mätmässigt, med örat kan du fånga upp det ganska enkelt.
(givetvis gäller det inte alla strängar för många är ganska lika varandra men använda strängar går aldrig att missa)
Om man skulle ge sig på att skapa ett redskap för att mäta strängar så hade det med säkerhet blivit skitbra :)
Exemplet var inte menat för att det finns dolda parametrar i en kabel utan mer att öronen kan i vissa fall vara överlägsna.

Förstärkar exemplet är också lite skrivet med en twitch ;)
En förstärkare är komplex, mycket olika mojänger i dom och då tycks folk i allmänhet acceptera att mindre skillnader i mätdata visst kan höras och ganska tydligt med.
Men en kabel, det är ju bara en simpel kabel, helt okomplicerad alltså ohörbar.

Och det är där Litz eller liknande kommer in.
Min tes är att vissa kablar kan ställa till det för högtalar-filterna och även för slutsteget och då kan vi uppfatta att något händer.
Dom ikke troende säger då, Ja men det kablen är inte gjord för Hifi!!
Jo men den säljs som Hifi kabel, var sätter kriteriet för att det ska få kalla Hifi-kabel?
Den ikke troende säger då, Jo men det påverkar utrustningen negativt, Helt ovidkommande om du fragår mig, det var hörbar skillnad det gällde.
Jag blev själv sågad ang Litz ett gäng sidor tillbaka o jag kan bjuda på det.
Ämnet är inte så viktigt för mig och jag bryr mig inte alls om kablar, vissa säljs för horribla priser eller så nämns det en massa hokus pokus som försälningsargument :(
Däremot ogillar jag sättet som ikke troende bemöter kabeltroende i vissa avseende.

Jo, jag är helt med på att man kan höra skillnad på strängar i många fall. Dock beroende på modell, gitarr och massa andra faktorer.

Enda fallet där örat är överlägset i detta fall skulle väl vara ifall man inte har möjlighet, ork/tid eller kunskap att tolka mätningar.

Är du säker på din teori om kablar kontra förstärkare? Jag skulle nog tippa på att dom flesta "kabelskeptikerna" här i tråden inte är övertygade om skillnader mellan förstärkare. Åtminstone i dom fall där du har två förstärkare där alla "ljudförbättrare" etc stängts av ordentligt. :)

Som jag skrev tidigare så är nog dom allra flesta med på att det absolut går att göra kablar där hörbara artefakter finns. Linda den tillräckligt mycket så har du en spole, eller sätt ett filter på den. Eller varför inte göra ett kabelbrott, då hör du garanterat skillnad på A och B. Frågan är bara varför man skulle vilja ha en sådan kabel?

#906

Postad 14 april 2016 - 15:54

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Jo, jag är helt med på att man kan höra skillnad på strängar i många fall. Dock beroende på modell, gitarr och massa andra faktorer.

 

På tal om strängar och tondöva människor (vi som inte köper dyra kablar tydligen  :rolleyes: ) så försökte jag på skoj att stämma en gitarr från Rusta för ett tag sen.

 

Det följde med en stämpipa som måste ha konstruerats av en tondöv individ, för den var helt åt... pipan.

 

Sen gick det såklart inte att stämma gitarren heller. Det är en attrapp. Men den ser ut som en riktig gitarr på långt håll iaf ;)



#907

Postad 14 april 2016 - 16:09

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Är du säker på din teori om kablar kontra förstärkare? Jag skulle nog tippa på att dom flesta "kabelskeptikerna" här i tråden inte är övertygade om skillnader mellan förstärkare. Åtminstone i dom fall där du har två förstärkare där alla "ljudförbättrare" etc stängts av ordentligt. :)

Så sant som det är sagt! Skulle gärna ha en sådan utmaning också, men tyvärr blir det problem med nivåmatchningen :)

#908

Postad 04 november 2016 - 00:02

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Halvårsbump! Det verkar inte hända så mycket på den här fronten. Jag ska iofs inte sticka under bordet med att jag nog var lite skeptisk med om det faktiskt skulle bli något även fast jag haft pengarna utifall att :D

#909

Postad 04 november 2016 - 08:55

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 240 inlägg
  • 1
Anledningen är med största sannolikhet att man i forumtrådar uttrycker sig att man vet att det är skillnad.
Dock finns tvivlet vilket gör att man inte vågar göra testet.

Jag tror också att många går i försvarsställning för att skydda sig själva och deras stolthet, för är det inte skillnad så har man slängt ut massor av tusenlappar i onödan och måste även svälja sin stolthet och erkänna att man hade fel.

#910

Postad 08 november 2016 - 15:34

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 5

Jag tror också att många går i försvarsställning för att skydda sig själva och deras stolthet, för är det inte skillnad så har man slängt ut massor av tusenlappar i onödan och måste även svälja sin stolthet och erkänna att man hade fel.

Ja, det är lättare att lura folk än att övertyga dem om att de blivit lurade.



#911

Postad 16 november 2016 - 10:54

Unregisteredb868a650
  • Unregisteredb868a650
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
För att göra testet mera vetenskaplig borde ni lägga alla testkablar längs med 230v ekk kabel ca +10 meter i vprör. Där kan man då urskilja vilka som klarar bäst av att utstå utomstående störningar även klassa dom efter hur välisolerade dom är, för att sedan göra ljudtest. Men då blir det flera fel och rätt, inte alla kablar som får läggas bredvid kraftkablar. Men det gör det hela mer intressantare tycker jag. Pga Idag så har de flesta kabelhärvor i mediaskåpet trots man fördelat noggrant på andra ställen.

Ställer en följdfråga: hemma hos oss så blir det snyggast om jag stoppar in högtalarkabel från recicvern till högtalarna via vprör i taket. Dock så används den redan av 230v med FK.
Kan jag använda tvinnad FK som högtalarkabel där? Eller bör jag skaffa en dubbelisolerad kabel som högtalarkabel pga brummet från 230v?

Redigerat av Unregisteredb868a650, 16 november 2016 - 10:55.


#912

Postad 16 november 2016 - 20:07

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0

Ställer en följdfråga: hemma hos oss så blir det snyggast om jag stoppar in högtalarkabel från recicvern till högtalarna via vprör i taket. Dock så används den redan av 230v med FK.
Kan jag använda tvinnad FK som högtalarkabel där? Eller bör jag skaffa en dubbelisolerad kabel som högtalarkabel pga brummet från 230v?

 

Du får inte dra kablar i det röret själv om du inte är behörig elektriker. Hade du varit det hade du vetat vad du får eller inte får göra.



#913

Postad 18 november 2016 - 15:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Hej. Testet är inte tänkt att vara vetenskapligt utan helt enkelt en vadslagning. Jag har gjort ett vetenskapligt kabeltest tidigare, du kan söka på Emil Jatko skeptikerpodden så kommer du rätt i det :)

#914

Postad 22 november 2016 - 22:43

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0
Är kanske lite ot men kan man inte göra en tråd om stillpoints och liknande?
Blir det bättre dynamik microdetaljer osv om dacen står på en sorts fot jämfört med en annan?
Om du nu har 30k utifall att zartok så kanske nån nappar pä det istället?

Redigerat av Unregistered79206920, 22 november 2016 - 22:44.


#915

Postad 22 november 2016 - 23:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 5

Blir det bättre dynamik microdetaljer osv om dacen står på en sorts fot jämfört med en annan?

 

Om den står på gummifötter blir det ett lite mjukare ljud, men basen kan bli lite svampig.

 

Står den på metallfötter blir ljudet hårt och kallt. Rekommenderas inte.

 

Träfötter ger en mer organisk ljudbild.



#916

Postad 23 november 2016 - 06:51

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 1

Om den står på gummifötter blir det ett lite mjukare ljud, men basen kan bli lite svampig.

 

Står den på metallfötter blir ljudet hårt och kallt. Rekommenderas inte.

 

Träfötter ger en mer organisk ljudbild.

 

Den enes humor är tyvärr den andres övertygelse. Det där är faktiskt exakt något jag förväntar mig höra från någon vilseledd stackare som köpt sådan utrustning ;)


Redigerat av Loco.spk, 23 november 2016 - 06:51.


#917

Postad 23 november 2016 - 08:12

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Om den står på gummifötter blir det ett lite mjukare ljud, men basen kan bli lite svampig.

 

Står den på metallfötter blir ljudet hårt och kallt. Rekommenderas inte.

 

Träfötter ger en mer organisk ljudbild.

Om man hänger upp den i luften, hur blir ljudet då?



#918

Postad 23 november 2016 - 08:21

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Vissa i en annan tråd påstår sig höra skillnad mellan optisk och koaxial kabel när dom kör digitalt från CD-spelare till DAC. Gäller vadslagningen i det fallet också?



#919

Postad 23 november 2016 - 13:48

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Är kanske lite ot men kan man inte göra en tråd om stillpoints och liknande?
Blir det bättre dynamik microdetaljer osv om dacen står på en sorts fot jämfört med en annan?
Om du nu har 30k utifall att zartok så kanske nån nappar pä det istället?

Jag hade absolut kunnat tänka mig ett liknande upplägg med vadslagning om fötter på elektronik och liknande. Dock inte fötter och högtalare :) dock så är det nog få som är intresserade av ett sånt upplägg, fler var nog intresserade av ett sånt här upplägg med kablar. Trodde jag iaf :)

#920

Postad 23 november 2016 - 15:53

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 1

Om man hänger upp den i luften, hur blir ljudet då?

Luftigt



#921

Postad 26 november 2016 - 23:58

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 1

Om man hänger upp den i luften, hur blir ljudet då?

 

Det tar helt klart ljudet till en högre nivå.



#922

Postad 27 november 2016 - 00:13

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Skvätt på lite agiasmos så blir ljudet gudomligt.

#923

Postad 27 november 2016 - 00:43

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0

Om den står på gummifötter blir det ett lite mjukare ljud, men basen kan bli lite svampig.

 

Står den på metallfötter blir ljudet hårt och kallt. Rekommenderas inte.

 

Träfötter ger en mer organisk ljudbild.

Själv brukar jag köra en av varje. Kombinationen gummi+metall+trä ger ett oslagbart ljud där endast de positiva egenskaperna från respektive lyfts fram.

Ibland kör jag träfötter till mina gummifötter. 

 

Metallfötterna låter för övrigt bättre om man fräst dem i orm-olja.


Redigerat av Unregistered42205, 27 november 2016 - 00:44.


#924

Postad 27 november 2016 - 00:45

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Vissa i en annan tråd påstår sig höra skillnad mellan optisk och koaxial kabel när dom kör digitalt från CD-spelare till DAC. Gäller vadslagningen i det fallet också?

 

Har inte testat det. Och aldrig upplevt nåt dåligt med optiskt när jag använt det.

Men det är inte helt osannolikt. Inte pga kabeln, utan pga att det sitter omvandlare på in- och utgångar.

Som möjligen kan orsaka jitter och fel beroende på hur bra dom är.

Om det är hörbart eller inte??????



#925

Postad 28 november 2016 - 11:31

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Det tar helt klart ljudet till en högre nivå.

Har dock läst att högtalarna måste vara i luften för att hänga med i snabb metal.



#926

Postad 29 november 2016 - 18:58

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Vissa i en annan tråd påstår sig höra skillnad mellan optisk och koaxial kabel när dom kör digitalt från CD-spelare till DAC. Gäller vadslagningen i det fallet också?


En coax stödjer mer information än optiskt så det beror på vad du spelar kör du DSD så är det coax som gäller.

#927

Postad 29 november 2016 - 19:40

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

En coax stödjer mer information än optiskt

 

Va? Källa på det tack.

 

EDIT: Eller rättare sagt, specificera vad du pratar om för protokoll isåfall för elektrisk signal i en coaxial kabel kan inte föra över mer information än en optisk dito.


Redigerat av Loco.spk, 29 november 2016 - 19:42.


#928

Postad 01 december 2016 - 21:45

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Va? Källa på det tack.

EDIT: Eller rättare sagt, specificera vad du pratar om för protokoll isåfall för elektrisk signal i en coaxial kabel kan inte föra över mer information än en optisk dito.


6m vs att coax klarar teoretiskt 500m i bandwidth bättre också för att det är mindre jitter . Många anläggningar klarar dessutom bara 24/96 på optiskt medans coax brukar vara 24/196-384 beroende på kvalitet. ...

Redigerat av Audiostar, 01 december 2016 - 21:54.


#929

Postad 10 februari 2017 - 19:17

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Man häpnar när man läser om svindyra signalkablar med små träbitar på, nätkablar speciellt för digitala apparater osv. Fast snygga är de ju om man bara brydde sig om det....blindtestat, knappast.

 

http://www.theabsolu...yers_guides/38/



#930

Postad 11 februari 2017 - 10:56

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Man häpnar när man läser om svindyra signalkablar med små träbitar på, nätkablar speciellt för digitala apparater osv. Fast snygga är de ju om man bara brydde sig om det....blindtestat, knappast.

 

http://www.theabsolu...yers_guides/38/

Denna behöver man ha tillsammans med sina kablar.

 

http://bobbyowsinski...l#axzz4YMwgexWp

 

The $485 Volume Knob

 

Och säg inget om blindtest nu det var så stor skillnad så tom frun hörde det från köket när jag testade :-) /s

 

 

Nedan chip är också fantastiskt.

 

 
Intelligent Chip Review by Ken Kessler in June 2005 Hi Fi News, Excerpt: "I ran it past nine visitors, including the Editor, all experienced listeners. First I played one treated and one untreated copy of the same disc, and asked if they even heard a difference. Then they chose a disc - any disc - to be tweaked. One visitor brought along his own disc; upon his return home, he played it against another copy and emailed me immediately with his response. He was staggered. Out of nine visitors, seven preferred the tweaked disc and all heard differences. The repeatability was among the best I've ever noted..." 

 

 

 
 
Machina Dynamica now carries the amazing Intelligent Chip, an emerging technology device that improves CD sound quality in the blink of an eye. The Intelligent Chip is a thin, 1-inch square orange wafer that automatically upgrades any CD/DVD/SACD disc when the Chip is placed momentarily on the top surface of the player while the disc is playing. The sound of the upgraded disc more closely resembles the sound of a remastered version -- with less congestion, more information, greater dynamic range and more air! The disc upgrade is virtually instantaneous - and is permanent. The Intelligent Chip is available in two models - the GSIC-10 ($16) upgrades 10 discs; the GSIC-30 ($40) upgrades 30 discs. Shipping costs: $1.00 First Class Mail in US, only $1.00 Airmail Parcel Post to UK/Europe; inquire for shipping cost to other countries.

 

 

 
 
Once the Intelligent Chip has upgraded the prescribed number of discs it ceases to function and can be discarded. 

 

Det finns människor som tror på såna här saker, det är skrämmande.


Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 11 februari 2017 - 11:12.


#931

Postad 11 februari 2017 - 11:18

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

:D  :D  :D  :D  :lol:  :lol:  :lol:



#932

Postad 11 februari 2017 - 20:47

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0
Glöm ej cd kantskäraren för nattsvart bakgrund !

#933

Postad 12 februari 2017 - 00:10

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Som jag minns det var der en enkel spritpenna man gjorde svarta kanter med på CD skivorna så lasers ljus inte skulle få in ströljus.

 

Från början var det en grön penna som (Hifiklubben?) sålde back in the days.

Då upplevde vi det som en förbättring (A-B test, så inte säkerställt på något vis)

Men, det var nån Hifi-tidning som testade genom att mäta antalet felkorrigeringar som CD-spelaren gjorde och kunde påvisa en minskning efter målning.

Har även testat Svalanders kantskärda och svartmålade CD utan att märka nån skillnad.

(Utnyttjade hans erbjudande och skickade in CD-R och jämförde med obehandlade CD-R)

Slutsats? Förutsatt att tidningens test var riktig: Att dom tidiga CD-spelarna inte var så bra!

Min var en av dom första som fanns till rimligt pris.

Förbättringen vi upplevde var framförallt i högre registren som kunde låta vasst och otydligt, (vanlig kritik på den tiden mot CD, delvis beroende på att mixningen inte anpassats efter mediet, enligt vad som skrivits på senare år).

Så idag: Nej, har rippat hela CD-samlingen med DB-poweramp och med enstaka undantag så har alla lästs av korrekt.

Och kan en billig läsare i en PC klara det så borde väl en CD/DVD/BD-spelare klara det också?

Och då? Tror faktiskt det gjorde en skillnad, finns alltid placebo, men ska man tro på testet i tidningen så kan det förklara vad vi upplevde.



#934

Postad 13 februari 2017 - 13:18

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1
Vi kanske kan hålla andra produkter än kablar i en annan tråd? :)

#935

Postad 13 februari 2017 - 13:23

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Är nån som ens antytt att ta utmaningen? Utmaningen har ju legat uppe i två år nu.



#936

Postad 14 februari 2017 - 14:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Enligt min bedömning så har det inte varit någon som på ett seriöst sätt närmat sig utmaningen.

Å andra sidan så har den här tråden kanske delvis bidragit till att dra ner lite på kabelsnacket på forumet också.

#937

Postad 15 februari 2017 - 12:59

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 1

Å andra sidan så har den här tråden kanske delvis bidragit till att dra ner lite på kabelsnacket på forumet också.

 

Vilket i sig är en liten seger. :) Det tycker i alla fall jag.



#938

Postad 20 februari 2017 - 17:10

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Vilket i sig är en liten seger. :) Det tycker i alla fall jag.


Tja, det påvisar ju iaf att folk inte är fullt så självsäkra som de verkar vara när det inte finns någon som helst insats iaf.

Som jag sagt tidigare så skulle jag direkt anta en utmaning som sa att jag skulle bevisa att jag kunde bänkpressa 100 kilo, eftersom jag är helt säker på att jag kan göra det. Jag skulle även slå vad om maxbeloppet om att jag skulle kunna göra det :)

#939

Postad 20 februari 2017 - 17:27

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Tja, det påvisar ju iaf att folk inte är fullt så självsäkra som de verkar vara när det inte finns någon som helst insats iaf.

Som jag sagt tidigare så skulle jag direkt anta en utmaning som sa att jag skulle bevisa att jag kunde bänkpressa 100 kilo, eftersom jag är helt säker på att jag kan göra det. Jag skulle även slå vad om maxbeloppet om att jag skulle kunna göra det :)

Lite intressant faktiskt med bänkpress jämförelsen som man kan använda för att illustrera  (diminishing returns).

Ju högre upp i vikt/prisklass man kommer desto mindre märkbar skillnad upplever vi.

Du har ju tex inga problem blint att skilja på om du pressar 50 kg kontra 100 kg men tror inte du skulle greja att veta skillnaden på 99 kg mot 100kg i ett blind test.

 

Så när man sitter där med ett system på ca 100k och funderar på att uppgradera sin 25k stärkare till en 50k stärkare så är det i de allra flesta fallen riktigt dålig "utdelning" (eller vad man ska kalla det) för dom pengarna, kontra killen som sitter med en bergsprängare och går till ett system för 20k.



#940

Postad 20 februari 2017 - 19:13

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 2

å andra sidan, kablar för 10.000 och en lampsladd för en femma BORDE ju vara rätt ordentlig skillnad. som en bänkpress på 50 och 100 kilo. jag menar, om man inte kan höra skillnad på de två ytterligheterna, varför då tala sig varm om skillnaden?



#941

Postad 20 februari 2017 - 19:34

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

å andra sidan, kablar för 10.000 och en lampsladd för en femma BORDE ju vara rätt ordentlig skillnad. som en bänkpress på 50 och 100 kilo. jag menar, om man inte kan höra skillnad på de två ytterligheterna, varför då tala sig varm om skillnaden?

 

Tja kablar vet du att jag inte tror på så dom är inte ens med i ekvationen :-)

Kablar är därmed en försumbar kostnad.


Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 20 februari 2017 - 19:35.


#942

Postad 22 april 2017 - 06:45

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
https://www.minhembi...howtopic=332328

#943

Postad 26 april 2017 - 02:47

joey_truelove
  • joey_truelove
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 5

Jag skulle ev. kunna tänka mig att utsätta mig för den här förnedringen, förutsatt jag får ha några motkrav/ ställa motfrågor:

 

Du säger alltså att det är en Kjell & Co-kabel som är jämförelseobjektet? Jag skulle vilja veta exakt vilken av de kablar som Kjell & Co för som detta gäller, då jag misslyckats att hittat någon som betingar 5:- metern - priser kan ju förändras och produkter gå ur sortimentet. Sen vill jag vidare veta hur kablarna förväntas vara anslutna. Skulle testet ske på annan ort vill jag givetvis veta vilken övrig utrustning som används.

 

Är vidare lite osäker på vad som avses med "volymfipplande" här, då något som brukar kunna avslöja en kabels kvalitet just är renheten vid mer än medium-volym, lite beroende på hur lättdrivna högtalarna är och ljudkällans art.

 

Se'n är jag lite osäker på exakt hur många deltester detta skulle vara frågan om. Skulle lyssningsutmattning uppstå kan tvivel inträda och det finns exempel där testpersoner till synes avsiktligen valt fel då de slutat lita på sig själva och vad de faktiskt uppfattar. Jag som jobbar med ljudproduktion känner till det rätt väl och själv gått över den gränsen någon gång.

 

Vad jag kan säga med stor säkerhet är att jag hör skillnad mellan kablar hemma hos mig då jag testat ett antal i just den rigg jag har. Som ett tecken på good will skulle jag kunna bekosta precis den kabeln du hänvisar till och i samma längder som de kablar jag använder i dagsläget, så förutsättningarna blir identiska i det hänseendet.



#944

Postad 27 april 2017 - 14:09

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 2

Jag skulle ev. kunna tänka mig att utsätta mig för den här förnedringen, förutsatt jag får ha några motkrav/ ställa motfrågor:

 

Du säger alltså att det är en Kjell & Co-kabel som är jämförelseobjektet? Jag skulle vilja veta exakt vilken av de kablar som Kjell & Co för som detta gäller, då jag misslyckats att hittat någon som betingar 5:- metern - priser kan ju förändras och produkter gå ur sortimentet. Sen vill jag vidare veta hur kablarna förväntas vara anslutna. Skulle testet ske på annan ort vill jag givetvis veta vilken övrig utrustning som används.

 

Är vidare lite osäker på vad som avses med "volymfipplande" här, då något som brukar kunna avslöja en kabels kvalitet just är renheten vid mer än medium-volym, lite beroende på hur lättdrivna högtalarna är och ljudkällans art.

 

Se'n är jag lite osäker på exakt hur många deltester detta skulle vara frågan om. Skulle lyssningsutmattning uppstå kan tvivel inträda och det finns exempel där testpersoner till synes avsiktligen valt fel då de slutat lita på sig själva och vad de faktiskt uppfattar. Jag som jobbar med ljudproduktion känner till det rätt väl och själv gått över den gränsen någon gång.

 

Vad jag kan säga med stor säkerhet är att jag hör skillnad mellan kablar hemma hos mig då jag testat ett antal i just den rigg jag har. Som ett tecken på good will skulle jag kunna bekosta precis den kabeln du hänvisar till och i samma längder som de kablar jag använder i dagsläget, så förutsättningarna blir identiska i det hänseendet.

Följs med ett fint leende på läpparna! hoppas detta blir av =).



#945

Postad 27 april 2017 - 14:59

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

För att citera Gert Fylking..... ÄNTLIGEN! :)



#946

Postad 27 april 2017 - 15:02

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

För att citera Gert Fylking..... ÄNTLIGEN! :)

exakt så jag kände med!.



#947

Postad 27 april 2017 - 18:43

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 240 inlägg
  • 0

Jag skulle ev. kunna tänka mig att utsätta mig för den här förnedringen, förutsatt jag får ha några motkrav/ ställa motfrågor:

Du säger alltså att det är en Kjell & Co-kabel som är jämförelseobjektet? Jag skulle vilja veta exakt vilken av de kablar som Kjell & Co för som detta gäller, då jag misslyckats att hittat någon som betingar 5:- metern - priser kan ju förändras och produkter gå ur sortimentet. Sen vill jag vidare veta hur kablarna förväntas vara anslutna. Skulle testet ske på annan ort vill jag givetvis veta vilken övrig utrustning som används.

Är vidare lite osäker på vad som avses med "volymfipplande" här, då något som brukar kunna avslöja en kabels kvalitet just är renheten vid mer än medium-volym, lite beroende på hur lättdrivna högtalarna är och ljudkällans art.

Se'n är jag lite osäker på exakt hur många deltester detta skulle vara frågan om. Skulle lyssningsutmattning uppstå kan tvivel inträda och det finns exempel där testpersoner till synes avsiktligen valt fel då de slutat lita på sig själva och vad de faktiskt uppfattar. Jag som jobbar med ljudproduktion känner till det rätt väl och själv gått över den gränsen någon gång.

Vad jag kan säga med stor säkerhet är att jag hör skillnad mellan kablar hemma hos mig då jag testat ett antal i just den rigg jag har. Som ett tecken på good will skulle jag kunna bekosta precis den kabeln du hänvisar till och i samma längder som de kablar jag använder i dagsläget, så förutsättningarna blir identiska i det hänseendet.



Kul! Ser fram emot hur resultatet blir. Du ska ha en eloge för ditt intresse!
Om du känner dig säker på din utrustning du har hemma, varför inte försöka utföra testet hemma hos dig?
Det borde vara möjligt.

Åter igen, kul att du vill vara med.

#948

Postad 28 april 2017 - 09:20

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1

https://www.kjell.co...it-100-m-p69247
​denna kabel kan vara aktuell, och kostar som minst 4.99 kr per meter.

 

kablarna skulle vara anslutna via bananer, det är lättast att göra byten. utrustningen är just nu brittiskt förstärkeri. gold note och spendor är märken som han som har butiken har. Han har dock lagt ner sin butik och har bara en semibutik i en källare idag. skulle testet vara aktuellt så kan jag ta reda på vad han kan ha hemma.

 

ljudet är inga problem, så länge ljudet är inställd på samma nivå konstant så är det inget märkligt med det. det krävs dock att nivån ska vara samma under hela testet.

 

för att klara av testet med en signifikansmarginal på minst 95% (vilket är detsamma som används för JRFs million dollar challenge) så behöver du göra två lyssningsserier på exempelvis 13 lyssningar. i detta så är ett fel tillåtet. därefter gör ett exakt likadant förvarande. med detta så kommer du statistiskt att chansa rätt under 5% av gångerna, dvs en på 20. därför görs alltid en kontroll där samma egenskap mäts. om även den passeras så blir chansen för ett slumpartat fel så liten så att den anses vara förkastlig. skulle du klara båda trialsen så är du godkänd och vinner utmaningen. skulle du inte klara trialsen så är du underkänd och förlorar utmaningen. på nästa sida så finns en länk till faktiskt med det statistiska och hur ett förfarande skulle se ut.

 

metoden är följande: för båda trialsen så är kablarna redan slumpade i vilken ordning de ska komma. den som kopplar om (han som äger utrustningen) kommer att följa den listan. detta försäkrar att det inte förekommer något fusk från vår sida. sen jämförs dina siffror med de siffror som varit nedskrivna och därefter ser vi resultaten.

 

om det är intressant så hade jag kunnat höra av mig till honom och se när det kan bli aktuellt för honom att ordna med lokalen. dock så är det betydligt svårare att hitta tider nu eftersom han som sagt har lagt ner sin butik idag (tidigare LYD i Umeå). men finns seriöst intresse så kommer något att kunna samordnas.

 

vilken summa vill du slå vad om? 


Redigerat av Zartok, 28 april 2017 - 09:48.


#949

Postad 28 april 2017 - 09:31

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Lite felskrivet här, se nästa sida.


Redigerat av Zartok, 28 april 2017 - 09:47.


#950

Postad 28 april 2017 - 09:41

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

https://www.minhembi...howtopic=307542 här kan du se ett förfarande som vi gjorde.

 

http://www.faktiskt....hp?f=10&t=52663

här är min statistiktråd från faktiskt där det talas om statistik. enligt denna så är rekommenderat 9 av 9, 12 av 13, eller 14 av 16, så det är dessa som går att använda.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.