Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gör strömkablar verkligen skillnad i en anläggning

199 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#51

Postad 07 mars 2021 - 12:26

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Jösses Danke, du kan verkligen inte bara svara på det jag frågar... Är det så svårt att förstå svenska?
Jag vet vad LoRad är förkortning för, likväl att jag vet vad EMI är förkortning för.
Jag vet också vad en skärmad kabel är och varför den används inom vissa områden och varför den inte gör någon nytta inom andra.
Så du kan sluta klippa in texter från wikipedia och tillverkaren.
Frågorna är ställda till Dig och varför du tror/tycker man blr göra det du skriver (eller tja, vad du stundtals svamlar om). För jag tror inte att du själv har en aning, du läser och lyssnar på rent säljsnack och köper det med hull och hår.
Så du tror på allvar att det är renare koppar (eller silver i vissa fall) som säls inom hifi-världen än vad som används på sjukhus?
Och det skiljer alltså mellan kablage på sjukhus beroende på vilken STAD det är placerat?
Och varför skulle det sålts extra mycket skärmade kablar under pandemin? Tror du inte att all nedicinsk utrustning levereras med korrekt kablage?
Och du menar alltså att signalkablar behöver extra-skärmas utöver den skärmning samtliga signalkablar redan har?

Nei jeg "svamler" tydeligvis fælt, for du forstår ingenting av det jeg sier eller fakta som framlegges. Slutt å tillegge meg ting.

Sykehus er fleksibel, ett apparat som står en plats kan flyta sej en annan dag.

Poenget är att sjukhus, flygtårn, polis og flygvapnet använder skärmade rejäle elkablar, just förr at inte störa elektronik.
Och Supra leverar detta til dessa..

Kunnskap gör ondt ser jag, jag lägger ner nu.

Redigerat av frollic, 07 mars 2021 - 13:23.


#52

Postad 07 mars 2021 - 12:36

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Nei jeg "svamler" tydeligvis fælt, for du forstår ingenting av det jeg sier eller fakta som framlegges. Slutt å tillegge meg ting.

Härlig nivå :)
Så du avstår alltså att besvara mina frågor på dina påståenden?

Redigerat av Unregistereda299ec85, 07 mars 2021 - 13:23.


#53

Postad 07 mars 2021 - 12:39

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Härlig nivå :)Så du avstår alltså att besvara mina frågor på dina påståenden?

Du tolkar mina svar som fanden läser Bibeln...
Gidder inte diskutera med troll, du går inte på sak men flyger rundt oppi luften eller nogåt..


Jag har svarat på varje fråga. Men då är visst frågan arrogant retorik.

Det står allt i tråden hvad jag menar och vad jag vet. Att du har en annan uppfattning är helt ok för mej.

Redigerat av Danke, 07 mars 2021 - 12:45.


#54

Postad 07 mars 2021 - 12:49

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Nei jeg "svamler" tydeligvis fælt, for du forstår ingenting av det jeg sier eller fakta som framlegges. Slutt å tillegge meg ting.
Sykehus er fleksibel, ett apparat som står en plats kan flyta sej en annan dag.
Poenget är att sjukhus, flygtårn, polis og flygvapnet använder skärmade rejäle elkablar, just förr at inte störa elektronik.
Och Supra leverar detta til dessa..
Kunnskap gör ondt ser jag, jag lägger ner nu.

Du tar för givet att Supra levererar kabel till dessa. Du tror inte att det kan vara så att det endast är lösa kontakter de levererat? Eller att de vid något enstaka tillfälle har levererat något inom ett projekt och vips så har man blivit leverantör :)
Ta till exempel SKL, det blev 2015 ersatt av NFC (Nationellt Forensiskt Centrum).
Och till Försvarsmakten var det väl någon leverans under just JAS-projektet under 1980-talet.

Går man in och kollar alla elgrossister som presenteras på Jenvings hemsida så listar de enbart hdmi-/dvi-/scart- och högtalarkabel i sina sortiment, förutom just Selga som även listar sladdställ.

Så ja, kunskap gör tydligen ont ;)

Du tolkar mina svar som fanden läser Bibeln...
Gidder inte diskutera med troll, du går inte på sak men flyger rundt oppi luften eller nogåt..
Jag har svarat på varje fråga. Men då är visst frågan arrogant retorik.
Det står allt i tråden hvad jag menar och vad jag vet. Att du har en annan uppfattning är helt ok för mej.

Nej, jag försöker förstå vad du skriver och kan tänkas mena. Sedan ställer jag motfrågor till dessa, vilka du inte besvarat.
Tex det påståendet att hifi-kablars koppar skulle vara renare än koppar på sjukhus.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 07 mars 2021 - 13:24.


#55

Postad 07 mars 2021 - 12:50

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Du tar för givet att Supra levererar kabel till dessa. Du tror inte att det kan vara så att det endast är lösa kontakter de levererat? Eller att de vid något enstaka tillfälle har levererat något inom ett projekt och vips så har man blivit leverantör :)
Ta till exempel SKL, det blev 2015 ersatt av NFC (Nationellt Forensiskt Centrum).
Och till Försvarsmakten var det väl någon leverans under just JAS-projektet under 1980-talet.
Går man in och kollar alla elgrossister som presenteras på Jenvings hemsida så listar de enbart hdmi-/dvi-/scart- och högtalarkabel i sina sortiment, förutom just Selga som även listar sladdställ.
Så ja, kunskap gör tydligen ont ;)



Kära nån, Sjukhus kann vell ha många leverantörer på skärmade kablar. Finns flera vaksiner också. Men detta beror på avtal. Supra leverar kablar och utstyr til svenska Staten. Dom använder inte Biltema....

Poenget är att dessa Sjukhus, flygtårn og militære använder skärmade rejäle elkablar. För deras elutstyr kann påverkas av EmI.

#56

Postad 07 mars 2021 - 18:12

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Svensk retorik funkar inte på norrmänn. Hifi butiker har säljt skärmade elkablar i flera tiår.

Danke

Att diskutera kablar intresserar mig inte men Googla begreppet "retorisk fråga". Då kanske du kan få fram samma leende som jag fick när jag läste ditt svar :) .



#57

Postad 07 mars 2021 - 18:34

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Supra är ju rätt harmlösa iofs. De har skärmade elkablar (om man nu vill ha det i sin hifianläggning trots att det inte gör någon skillnad) för 500-600kr.

 

Värre är det då med Audioquest. Hifiklubben säljer deras toppmodell för 144 000 kr.

https://www.hifiklub...nrgdragonhc3,0/

 

Ett av försäljningsargumenten är att den har "extremt tjocka ledare".

 

Bifogad fil  giphy-downsized.gif   1,06MB   0 Antal nerladdningar



#58

Postad 07 mars 2021 - 19:11

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 1


Redigerat av Mr_Tom, 07 mars 2021 - 20:22.


#59

Postad 08 mars 2021 - 01:04

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Supra är ju rätt harmlösa iofs. De har skärmade elkablar (om man nu vill ha det i sin hifianläggning trots att det inte gör någon skillnad) för 500-600kr.

Värre är det då med Audioquest. Hifiklubben säljer deras toppmodell för 144 000 kr.
https://www.hifiklub...nrgdragonhc3,0/

Ett av försäljningsargumenten är att den har "extremt tjocka ledare".

attachicon.gifgiphy-downsized.gif

Må du kjøpe ting eller reta dej over ting som er dyrt? Finns dyre klokker, dyre smykker, overdyre biler? Dyr vin til titalls tusen er null forskjell i blindtest med billigste vin, samme er hundemat Vs dyr mat.

Sådan er kapitalismen....

Who cares?

Redigerat av Danke, 08 mars 2021 - 01:05.


#60

Postad 08 mars 2021 - 01:12

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Du tar för givet att Supra levererar kabel till dessa. Du tror inte att det kan vara så att det endast är lösa kontakter de levererat? Eller att de vid något enstaka tillfälle har levererat något inom ett projekt och vips så har man blivit leverantör :)
Ta till exempel SKL, det blev 2015 ersatt av NFC (Nationellt Forensiskt Centrum).
Och till Försvarsmakten var det väl någon leverans under just JAS-projektet under 1980-talet.
Går man in och kollar alla elgrossister som presenteras på Jenvings hemsida så listar de enbart hdmi-/dvi-/scart- och högtalarkabel i sina sortiment, förutom just Selga som även listar sladdställ.
Så ja, kunskap gör tydligen ont ;)Nej, jag försöker förstå vad du skriver och kan tänkas mena. Sedan ställer jag motfrågor till dessa, vilka du inte besvarat.
Tex det påståendet att hifi-kablars koppar skulle vara renare än koppar på sjukhus.


Åhh ****..

Poeng dere misser. Det er bare fakta jeg kommer med. Sjukehuset bryr seg ikke om sølv eller reneste kobber.

De bryr seg om skjerming og tykkere kabel da skjerming krever ekstra leder,samt kontakter som også skjermer.

Dette er fakta. Poenget er ikke metallurgi. Poenget er at Staten bruker skjermede kabler i flytårn, sykehus, forsvar.

Dette pga at EMI kan påvirke elektronisk utstyr...

#61

Postad 08 mars 2021 - 05:38

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Åhh ****..

Poeng dere misser. Det er bare fakta jeg kommer med. Sjukehuset bryr seg ikke om sølv eller reneste kobber.

De bryr seg om skjerming og tykkere kabel da skjerming krever ekstra leder,samt kontakter som også skjermer.

Dette er fakta. Poenget er ikke metallurgi. Poenget er at Staten bruker skjermede kabler i flytårn, sykehus, forsvar.

Dette pga at EMI kan påvirke elektronisk utstyr...

 

Jepp men du KAN inte höra skillnaden, du kanske tror att du gör det. Bara fakta. 

 

Har du högtalare som behöver svindyr kringutrsutning för att låta "bra" så har du antigen fel högtalare för din smak och/eller dålig akustik i rummet. 


Redigerat av TijY, 08 mars 2021 - 05:41.


#62

Postad 08 mars 2021 - 05:51

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Åhh ****..
Poeng dere misser. Det er bare fakta jeg kommer med. Sjukehuset bryr seg ikke om sølv eller reneste kobber.
De bryr seg om skjerming og tykkere kabel da skjerming krever ekstra leder,samt kontakter som også skjermer.
Dette er fakta. Poenget er ikke metallurgi. Poenget er at Staten bruker skjermede kabler i flytårn, sykehus, forsvar.
Dette pga at EMI kan påvirke elektronisk utstyr...

Det var du som påstod att man skulle använda en faspenna på sin anläggning (men du gör inte det själv) men kunde inte förmedla varför.

Sedan påstod du att hifi-kablar har renare koppar än vad som används på sjukhus.

Då blev din ”fakta” vad du sett på Youtube samt gjorde en copy-paste från Jenvings hemsida.

* En skärmad kabel är inte speciellt tjockare än en oskärmad. Skärmen är en biledare som kan vara av olika material.
* Det krävs inga speciella kontakter för att ansluta biledaren (skärmen) då den ska anslutas till jordstiftet. Att det sedan FINNS sådana kontakter är en annan femma.
* På sjukhus är matande kablar skärmade på de grupper som kräver det. Skärmen läggs då endast in på matande sida (i gruppcentralen).
* Skärmat kablage är bra inom vissa områden och gör absolut ingen nytta i andra.

Och sedan är det totalt ointressant vad Jenving hävdar att de säljer kablar (eller mer troligt kontakter eller kontaktlister) till för verksamheter, vi pratar hifi och hembio här.

#63

Postad 08 mars 2021 - 08:36

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0

Vill ni vara vänliga att hålla er till trådskaparens frågeställning fortsättningsvis?

 

Tack för visad hänsyn.



#64

Postad 08 mars 2021 - 09:05

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Kopplade in min förstärkare med hjälp av en nytt strömfilter inte alls dyrt, tyckte det hjälpte basen i min Hegel h190, kunde upplevas lite bumlig när den var kopplad i ett vanligt grenuttag, nu har det mer snärt, förutom det kan jag inte märka någon skillnad, om olika strömkablar gör skillnad eller inte kan jag inte uttala mig om, men tror inte det är några bra investerade pengar, när många köper sådana för både 10-20k där hade jag hellre lagt pengarna på en bättre dac, spara undan till bättre förstärkare/högtalare

#65

Postad 08 mars 2021 - 10:32

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Det var du som påstod att man skulle använda en faspenna på sin anläggning (men du gör inte det själv) men kunde inte förmedla varför.
Sedan påstod du att hifi-kablar har renare koppar än vad som används på sjukhus.
Då blev din ”fakta” vad du sett på Youtube samt gjorde en copy-paste från Jenvings hemsida.
* En skärmad kabel är inte speciellt tjockare än en oskärmad. Skärmen är en biledare som kan vara av olika material.
* Det krävs inga speciella kontakter för att ansluta biledaren (skärmen) då den ska anslutas till jordstiftet. Att det sedan FINNS sådana kontakter är en annan femma.
* På sjukhus är matande kablar skärmade på de grupper som kräver det. Skärmen läggs då endast in på matande sida (i gruppcentralen).
* Skärmat kablage är bra inom vissa områden och gör absolut ingen nytta i andra.
Och sedan är det totalt ointressant vad Jenving hävdar att de säljer kablar (eller mer troligt kontakter eller kontaktlister) till för verksamheter, vi pratar hifi och hembio här.

Jag har ju sagt att man kan använde faspenna om man inte tror att det är problem med EMI.

Jag har svarat på alla frågor. Jag tror bara att ni har svårt att förstå.

En skjermet kabel er ofte tykkere fordi de bruker ekstra leder og kobler til skärming. Skärmen gör också af den blir lite tjockare.

Redigerat av Danke, 08 mars 2021 - 19:17.


#66

Postad 08 mars 2021 - 10:32

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 584 inlägg
  • 3

Kopplade in min förstärkare med hjälp av en nytt strömfilter inte alls dyrt, tyckte det hjälpte basen i min Hegel h190, kunde upplevas lite bumlig när den var kopplad i ett vanligt grenuttag, nu har det mer snärt, förutom det kan jag inte märka någon skillnad, om olika strömkablar gör skillnad eller inte kan jag inte uttala mig om, men tror inte det är några bra investerade pengar, när många köper sådana för både 10-20k där hade jag hellre lagt pengarna på en bättre dac, spara undan till bättre förstärkare/högtalare

 

Det kallas placebo-effekt, dvs du har köpt (blivit pålurad) en grej som du egentligen vet inte tillför någonting, men du vill gäna tro att den gör skillnad eftersom den var så dyr och fin. Be nån du känner utföra ett A/B-test så kommer du garantera gissa fel  :D



#67

Postad 08 mars 2021 - 10:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1
På tal om trådens ämne påminner jag om Youtube-länken till Audioholics på förra sidan.

edit: https://youtu.be/Rgun97VK7y8

De har stor erfarenhet och avancerad mätutrustning. Skärmade kablar tas upp med, för den som är intresserad.

Redigerat av Ageve, 08 mars 2021 - 10:54.


#68

Postad 08 mars 2021 - 11:05

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Det kallas placebo-effekt, dvs du har köpt (blivit pålurad) en grej som du egentligen vet inte tillför någonting, men du vill gäna tro att den gör skillnad eftersom den var så dyr och fin. Be nån du känner utföra ett A/B-test så kommer du garantera gissa fel :D


Japp mest troligt, jag känner inte att jag behöver byta ut någon strömkabel i min anläggning, har alltid kört den som medföljer förstärkaren, tror faktiskt inte på någon bra skillnad, köpte bara det extra för att jag skulle kunna koppla direkt i väggen, sen kan man spara sina pengar till sånt som verkligen gör skillnad😎😀

Redigerat av Andreas3200, 08 mars 2021 - 11:09.


#69

Postad 08 mars 2021 - 13:33

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 3

Underligt är att tillverkarna av "audiofil"-nätkablar både konstruerar dem och beskriver fördelarna som om en audio-signal passerar genom kabeln. Rodium, exotiska ledargeometrier, små lådor med batterier, tjocka som pytonormar och färgglada kabelstrumpor. Nätkablar (ström) levererar 230 VAC / 50Hz till strömförsörjningen endast. Audiofil-kablarna är förmodligen bättre på att leda störningar än en medföljande kabel. Skärmad kabel kan vara av godo i störig miljö men apparaterna har filter inbyggt. Nä, rent bondfångeri är det.



#70

Postad 08 mars 2021 - 13:39

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 1

 men apparaterna har filter inbyggt.

 

Exakt.
 



#71

Postad 08 mars 2021 - 17:51

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 2

Kopplade in min förstärkare med hjälp av en nytt strömfilter inte alls dyrt, tyckte det hjälpte basen i min Hegel h190, kunde upplevas lite bumlig när den var kopplad i ett vanligt grenuttag, nu har det mer snärt, förutom det kan jag inte märka någon skillnad, om olika strömkablar gör skillnad eller inte kan jag inte uttala mig om, men tror inte det är några bra investerade pengar, när många köper sådana för både 10-20k där hade jag hellre lagt pengarna på en bättre dac, spara undan till bättre förstärkare/högtalare

Jag hade en kurskompis när jag gick på Chalmers för många år sedan som hävdade att han lyssnde på musik nattetid för att elen ur väggkontakten var "renare" då. Han menade att alla våra apparater skickar ut störningar i elnätet som stör t ex HIFI utrustning.

 

Jag säger inte att elnäten inte påverkas av anslutna apparater men att det skulle vara på den nivån att det påverkar ljudet ur högtalarna hörbart. Där är jag mera skeptisk. Jag har själv lite dyrare högtalarkablar men det handlar mera om att jag tycker det är snyggare :) . Strömkablar brukar jag använda som som följer med. Jag kanske därmed går miste om en fantastisk ljudupplevelse  :) .



#72

Postad 08 mars 2021 - 18:31

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Hehe, det för tankarna till denna klassikern. "Vad är en audiofil":

 

https://www.youtube....h?v=uKWm9926NMU

 

Elkablar finns med där, så det är inte helt offtopic iaf.



#73

Postad 08 mars 2021 - 19:29

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Det var du som påstod att man skulle använda en faspenna på sin anläggning (men du gör inte det själv) men kunde inte förmedla varför.
Sedan påstod du att hifi-kablar har renare koppar än vad som används på sjukhus.
Då blev din ”fakta” vad du sett på Youtube samt gjorde en copy-paste från Jenvings hemsida.
* En skärmad kabel är inte speciellt tjockare än en oskärmad. Skärmen är en biledare som kan vara av olika material.
* Det krävs inga speciella kontakter för att ansluta biledaren (skärmen) då den ska anslutas till jordstiftet. Att det sedan FINNS sådana kontakter är en annan femma.
* På sjukhus är matande kablar skärmade på de grupper som kräver det. Skärmen läggs då endast in på matande sida (i gruppcentralen).
* Skärmat kablage är bra inom vissa områden och gör absolut ingen nytta i andra.
Och sedan är det totalt ointressant vad Jenving hävdar att de säljer kablar (eller mer troligt kontakter eller kontaktlister) till för verksamheter, vi pratar hifi och hembio här.

Sjukhus såväl som hifi produsenter använder spesielle kontakter, till upplysning. Detta för att kontakten också kan påverkas av EMI, och då går EMI direkt i el-linjen.

Altså igjen, inte överallt i sjukhus men vid kritisk elektriska apparat som rör helsa och liv och död etc.

Detta är fakta,och vetenskap...

Att hifi inte är lika viktigt, som liv och död,eller at det inte ger skillnad i en blindtest just som hundmaten och skittiplytt-vinen är en helt annan sak...

Blindtester har visat sej att inta fungera på värken vin,mat och andra ting...Men vi föredrar mat före hundmat, og Dyr vin före skittiplytt-vinen?

Redigerat av Danke, 08 mars 2021 - 19:37.


#74

Postad 08 mars 2021 - 19:50

mangler
  • mangler
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 1

Hehe, det för tankarna till denna klassikern. "Vad är en audiofil":

https://www.youtube....h?v=uKWm9926NMU

Elkablar finns med där, så det är inte helt offtopic iaf.


Lite kul att du länkade till just audiofili-dokumentären! Länge sen nu, jag och Sebastian hade kul i skapandet av den!
För några år sen försökte jag lägga ut den med betydligt högre bild/ljudkvalitet på youtube - det gick inte pga att all musik är andras verk och youtubes algoritmer hindrar det..

Nog off topic!

#75

Postad 08 mars 2021 - 20:51

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 2

Sjukhus såväl som hifi produsenter använder spesielle kontakter, till upplysning. Detta för att kontakten också kan påverkas av EMI, och då går EMI direkt i el-linjen.

Altså igjen, inte överallt i sjukhus men vid kritisk elektriska apparat som rör helsa och liv och död etc.

Detta är fakta,och vetenskap...

Att hifi inte är lika viktigt, som liv och död,eller at det inte ger skillnad i en blindtest just som hundmaten och skittiplytt-vinen är en helt annan sak...

Blindtester har visat sej att inta fungera på värken vin,mat och andra ting...Men vi föredrar mat före hundmat, og Dyr vin före skittiplytt-vinen?

Tänkte först låta bli att svara då Administratör bett oss hålla oss till ämnet, men nu börjar det faktiskt bli riktigt löjligt från dig Danke.

 

Det behövs inga speciella kontakter för att ansluta en skärmad kabel och det finns ett stort antal (och billigare) skärmade kablar än just Supra LoRad.

 

Men presentera gärna din fakta och vetenskap som bevisar hur en stickpropp kan påverkas av EMI.



#76

Postad 08 mars 2021 - 22:27

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Tänkte först låta bli att svara då Administratör bett oss hålla oss till ämnet, men nu börjar det faktiskt bli riktigt löjligt från dig Danke.

Det behövs inga speciella kontakter för att ansluta en skärmad kabel och det finns ett stort antal (och billigare) skärmade kablar än just Supra LoRad.

Men presentera gärna din fakta och vetenskap som bevisar hur en stickpropp kan påverkas av EMI.

Det er helt klart en egen standard på Sjukhus grad schuco och andre plugger både i EU og USA. Både for tålighet, unnvike elsjokk og for å unnvike EMI.

Det er standarder på dette, og jeg tror ikke Biltema og Clas leverer dette.

Redigerat av Danke, 08 mars 2021 - 22:28.


#77

Postad 08 mars 2021 - 22:41

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1

Det er helt klart en egen standard på Sjukhus grad schuco och andre plugger både i EU og USA. Både for tålighet, unnvike elsjokk og for å unnvike EMI.

Det er standarder på dette, og jeg tror ikke Biltema og Clas leverer dette.

Det här blir mitt sista inlägg.

 

Nej, det finns ingen egen standard för kontakter och uttag på sjukhus. PUNKT!



#78

Postad 08 mars 2021 - 23:30

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Det här blir mitt sista inlägg.

Nej, det finns ingen egen standard för kontakter och uttag på sjukhus. PUNKT!

Det er en ganske lang liste faktisk både i EU og USA.

Det har med liv og helse,og sikkerhet og tålighet...

Jeg har sjekket, om du vil kan jeg linke til krav på Schuco i sykehus. Den lista er veldig lang mht krav og regelverk.

Begynner å bli morsomt hvor mye du nekter på fakta. Men om du vil kan jeg legge det ut.. igjen.

Redigerat av Danke, 08 mars 2021 - 23:32.


#79

Postad 08 mars 2021 - 23:54

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Ja snälla, lägg fram all din fakta och dina länkar så vi kan få slut på detta...


Det er en ganske lang liste faktisk både i EU og USA.

Det har med liv og helse,og sikkerhet og tålighet...

Jeg har sjekket, om du vil kan jeg linke til krav på Schuco i sykehus. Den lista er veldig lang mht krav og regelverk.

Begynner å bli morsomt hvor mye du nekter på fakta. Men om du vil kan jeg legge det ut.. igjen.

Ja snälla, lägg fram all din fakta och dina länkar så vi kan få slut på detta...

Edit: Faktan ska då innehålla vilken standard och norm som gäller i Sverige och inga landsspecifika krav för exempelvis Danmark eller USA.
Faktan ska även beskriva vad som krävs för skärmade stickkontakter och skärmad kabel.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 09 mars 2021 - 06:20.


#80

Postad 09 mars 2021 - 12:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Lite kul att du länkade till just audiofili-dokumentären! Länge sen nu, jag och Sebastian hade kul i skapandet av den!
För några år sen försökte jag lägga ut den med betydligt högre bild/ljudkvalitet på youtube - det gick inte pga att all musik är andras verk och youtubes algoritmer hindrar det..
Nog off topic!


Klockren dokumentär det. Humoristisk utan att vara nedlåtande. Han som har borrat hål i golvet till kablarna verkar ha humor iaf. Att han sen har dålig koll på kablar osv är en annan sak. Många audiofilurer går ju efter vad som skrivs i hifi-tidningar och vad som sägs på mässor och demo osv.

#81

Postad 09 mars 2021 - 15:09

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Ja snälla, lägg fram all din fakta och dina länkar så vi kan få slut på detta...

Edit: Faktan ska då innehålla vilken standard och norm som gäller i Sverige och inga landsspecifika krav för exempelvis Danmark eller USA.
Faktan ska även beskriva vad som krävs för skärmade stickkontakter och skärmad kabel.

Inte Danmark eller USA??? Setter du vilkårene nå eller?

 

Europa som både Norge og Sverige er en del av har CE merking og regler...

 

Det kommer an på apparatene.. Feks i Canser stråle maskiner, MR och röntgen och mätar utstyr.. Jag garanterar dej att det finnes regler og vilkår til Elektrisk utstyr også kabler og kontakter.

 

CE krav er faktisk mer strengere enn USA som jeg ser du ble redd for siden du nevnte dette.

 

INTERNATIONAL MEDICAL MARKETS

Other international markets in regards to medical equipment, including European markets, typically must meet the EN/IEC 60601-1 standard. At this time, there are no special performance or construction requirements for cord sets used in these applications. Cord sets usually are Class I (with ground), PVC, and black in color. You should also pay particular attention to other requirements such as earth impedance and leakage current.

 

IEC 60601 - Wikipedia

 

Du kan ikke bare gå på Clas eller Biltema og kjøpe strømkabler og sette i MR maskinen... Det er krav for både plugg, kabel, EMI beskyttelse, og også mot slitasje og risiko for elsjokk....



#82

Postad 09 mars 2021 - 15:32

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Inte Danmark eller USA??? Setter du vilkårene nå eller?

 

Europa som både Norge og Sverige er en del av har CE merking og regler...

 

Det kommer an på apparatene.. Feks i Canser stråle maskiner, MR och röntgen och mätar utstyr.. Jag garanterar dej att det finnes regler og vilkår til Elektrisk utstyr også kabler og kontakter.

 

CE krav er faktisk mer strengere enn USA som jeg ser du ble redd for siden du nevnte dette.

 

INTERNATIONAL MEDICAL MARKETS

Other international markets in regards to medical equipment, including European markets, typically must meet the EN/IEC 60601-1 standard. At this time, there are no special performance or construction requirements for cord sets used in these applications. Cord sets usually are Class I (with ground), PVC, and black in color. You should also pay particular attention to other requirements such as earth impedance and leakage current.

 

IEC 60601 - Wikipedia

 

Du kan ikke bare gå på Clas eller Biltema og kjøpe strømkabler og sette i MR maskinen... Det er krav for både plugg, kabel, EMI beskyttelse, og også mot slitasje og risiko for elsjokk....

 

Det där är pga. redundans där liv är i fara vid fel. Inte för att något ska låta bättre. 

Men fortsätt du köpa medicinteknik cetifierade strömkablar. Verkar du vara på sjukhus du hör hemma ändå. 



#83

Postad 09 mars 2021 - 15:33

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Nätkabel för 3500 USD https://www.theabsol...r-v2-power-cord

 

Noise reduction: >12dB @ 1MHz

 

Jättebra, sen en provlyssning med en vinylskiva, som ju har så låg störnivå. :) Helt övertygad om att man lyssnat blint, inte alls.



#84

Postad 09 mars 2021 - 15:39

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Nätkabel för 3500 USD https://www.theabsol...r-v2-power-cord

 

Noise reduction: >12dB @ 1MHz

 

Jättebra, sen en provlyssning med en vinylskiva, som ju har så låg störnivå. :) Helt övertygad om att man lyssnat blint, inte alls.

 

Kör offgrid system med egen växelström i en blyskärmad bunker låter som ett vettigt alternativ i jämförelse.



#85

Postad 09 mars 2021 - 16:24

Bolstad_
  • Bolstad_
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Rätt underhållande tråd detta.

Lite mer popcorn så ........

Det enda i denna debatt jag skulle vilja lägga in är att:

Snälla, ta inte information från Wikipedia som ett absolut faktum och rätt sanning.

Ett litet tips bara då det är en hel del som inte stämmer med sanningen som står skrivet där.



#86

Postad 09 mars 2021 - 16:49

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 1

Rätt underhållande tråd detta.

Lite mer popcorn så ........

Det enda i denna debatt jag skulle vilja lägga in är att:

Snälla, ta inte information från Wikipedia som ett absolut faktum och rätt sanning.

Ett litet tips bara då det är en hel del som inte stämmer med sanningen som står skrivet där.

 

https://www.sis.se/p...nt/ssen6060114/

"Elektrisk utrustning för medicinskt bruk - Del 1: Allmänna fordringar beträffande säkerhet och väsentliga prestanda"

 

Borde innefatta hur EKG maskinens pipljud upplevs va?  :lol:

 



#87

Postad 09 mars 2021 - 16:59

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Jag har kört en del typ prov med medicinsk utrustning såsom EKG maskiner för att mäta växelspänningar på högströms kondensatorer.

Ärligt talat märkte jag när det kom störningar utifrån ganska lätt.
Säger inte att det påverkar ljudet, men sinusvågorna studsade när det hände.

#88

Postad 09 mars 2021 - 17:07

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Jag har kört en del typ prov med medicinsk utrustning såsom EKG maskiner för att mäta växelspänningar på högströms kondensatorer.

Ärligt talat märkte jag när det kom störningar utifrån ganska lätt.
Säger inte att det påverkar ljudet, men sinusvågorna studsade när det hände.

 

Säkert. Men sjukhus är rätt störig miljö. Och EKG är bokstavligt talat skapad för att vara elektrisk känsliga. 
Inte direkt 2V på huden från hjärtslagen eller? 


Redigerat av TijY, 09 mars 2021 - 17:08.


#89

Postad 09 mars 2021 - 17:17

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Säkert. Men sjukhus är rätt störig miljö. Och EKG är bokstavligt talat skapad för att vara elektrisk känsliga.
Inte direkt 2V på huden från hjärtslagen eller?


Nu var det så att man var tvungen att gå ned på dem spänningarna pga dessa egk maskinerna inte tålde så hög spänning.
Säger att jag förstår varför utrustning på sjukhus och mätinstrument behöver en bra miljö för att kunna mäta korrekt.

Påstår ingenting om hur ljudet påverkas för detta vet jag ingenting om men jag ger endast min input.

Med det sagt behövde vi inte speciella strömkablar för att skärma av, utan speciella provrum för att skärma av alla störningar.

Här komner lite kul fakta, vi provledare som jobbat i dessa miljöer, får bara flickor som barn. Och detta kan inte bevisas eller strykas som att magnetfält påverkat oss. Men det är ganska "okänt" område. När sjukvården inte kan säga bu eller bä om det, då är det en hel del outforskat. För sjukvården är rena rama sci-fi jämfört mot det mesta...ta bara hur hjärtoperationer på små barn utförs. Aja off topic

#90

Postad 09 mars 2021 - 18:40

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1

At this time, there are no special performance or construction requirements for cord sets used in these applications.

 
Precis.
 
 

Säkert. Men sjukhus är rätt störig miljö. Och EKG är bokstavligt talat skapad för att vara elektrisk känsliga. 
Inte direkt 2V på huden från hjärtslagen eller?

 
Det är så det brukar vara med kabelargument. Ett användningsområde som helt saknar relevans i sammahanget dras upp som exempel.
 
Det enda intressanta är såklart om en förstärkare eller DAC påverkas av olika elkablar, vilket de inte gör. Inte ens med Audio Precision-utrustning för 280 000 kr går det att mäta. Audioholics har även testat att ansluta AP-utrustningen med "finkabel". Noll skillnad. Nada. Och då handlar det om utrustning som kan mäta ner till -120dB, långt under vad som är hörbart, och bättre än >99% av alla DACar som har tillverkats genom åren.
 
Fast man kan ju fortsätta fantisera. Tycker det verkar väldigt tråkigt dock, när det finns så mycket annat roligare att lägga sin tid, och sina pengar på som ljudintresserad, t ex att testa olika högtalare, placering, akustikåtgärder osv, eller varför inte lyssna på musik? ;)

Redigerat av Ageve, 09 mars 2021 - 18:53.


#91

Postad 09 mars 2021 - 19:28

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Inte Danmark eller USA??? Setter du vilkårene nå eller?

 

Europa som både Norge og Sverige er en del av har CE merking og regler...

 

Det kommer an på apparatene.. Feks i Canser stråle maskiner, MR och röntgen och mätar utstyr.. Jag garanterar dej att det finnes regler og vilkår til Elektrisk utstyr også kabler og kontakter.

 

CE krav er faktisk mer strengere enn USA som jeg ser du ble redd for siden du nevnte dette.

 

INTERNATIONAL MEDICAL MARKETS

Other international markets in regards to medical equipment, including European markets, typically must meet the EN/IEC 60601-1 standard. At this time, there are no special performance or construction requirements for cord sets used in these applications. Cord sets usually are Class I (with ground), PVC, and black in color. You should also pay particular attention to other requirements such as earth impedance and leakage current.

 

IEC 60601 - Wikipedia

 

Du kan ikke bare gå på Clas eller Biltema og kjøpe strømkabler og sette i MR maskinen... Det er krav for både plugg, kabel, EMI beskyttelse, og også mot slitasje og risiko for elsjokk....

 

Förstår inte varför du blandar in rädsla? Landsspecifika krav är just landsspecifika och vi bor i Sverige. Vissa länder har exempelvis krav på genomskinlig stickpropp för medicinsk utrustning.

 

I Sverige är de allmänna kraven på eluttag för medicinsk utrustning att de ska följa Svensk Standard.

 

Det kan finnas lokala krav inom olika sjukhus. På vissa sjukhus i Stockholm gäller exempelvis följande:

Mycket viktig last, sladdställ ska vara brunt eller svart med samma färg på stickpropp

Viktig last, sladdställ ska vara grönt med samma färg på stickpropp

Övrig last, sladdställ ska vara vitt med samma färg på stickpropp

 

Men det är exakt samma typ av uttag för samtliga eluttag och det är helt normala stickproppar.

 

Eluttagen kan även vara monterade i så kallade Medicinska försörjningsenheter, där hela enheten som sådan ska ha korrekt CE-märkning samt uppfylla krav enligt senaste SS-EN ISO 11197 och installationskrav enligt SIS handbok 370.

Men det är fortfarande exakt samma typ av uttag och kravet är fortfarande att de ska följa Svensk Standard.

 

Kan vi anse det avklarat nu vad gäller skärmade uttag och skärmade kontakter?

 

Edit: Det är ju ganska solklart att man inte kan köpa en apparatkabel på C-O, Biltema, Jula etc. och ansluta till en MR-kamera. Men jag skulle gärna vilja se dig försöka hitta en anslutningspunkt för den :D


Redigerat av Unregistereda299ec85, 09 mars 2021 - 19:50.


#92

Postad 09 mars 2021 - 19:29

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Exakt.


Apparater har filter,dom skyddar mer eller mindre.

Problemer med el och EMI är olika och beroende av hifi utstyr, högtalares känslighet och hur elen är satt upp i hemmet,samt industri, bostad..

Här är en lärorik serie. Hans har också skrivit en bok om om hifi. Han har et livs ärfarenhet i hifi.

https://youtu.be/5lHPjcXhK4c

#93

Postad 09 mars 2021 - 19:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

 

Han har mätutrustning i bakgrunden, men visar inte en enda mätning som styrker det han påstår, såklart.



#94

Postad 09 mars 2021 - 19:52

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Förstår inte varför du blandar in rädsla? Landsspecifika krav är just landsspecifika och vi bor i Sverige. Vissa länder har exempelvis krav på genomskinlig stickpropp för medicinsk utrustning.
 
I Sverige är de allmänna kraven på eluttag för medicinsk utrustning att de ska följa Svensk Standard.
 
Det kan finnas lokala krav inom olika sjukhus. På vissa sjukhus i Stockholm gäller exempelvis följande:
Mycket viktig last, sladdställ ska vara brunt eller svart med samma färg på stickpropp
Viktig last, sladdställ ska vara grönt med samma färg på stickpropp
Övrig last, sladdställ ska vara vitt med samma färg på stickpropp
 
Men det är exakt samma typ av uttag för samtliga eluttag och det är helt normala stickproppar.
 
Eluttagen kan även vara monterade i så kallade Medicinska försörjningsenheter, där hela enheten som sådan ska ha korrekt CE-märkning samt uppfylla krav enligt senaste SS-EN ISO 11197 och installationskrav enligt SIS handbok 370.
Men det är fortfarande exakt samma typ av uttag och kravet är fortfarande att de ska följa Svensk Standard.
 
Kan vi anse det avklarat nu vad gäller skärmade uttag och skärmade kontakter?


Jag sa Jo inte att dom använder skärmade kablar till allt.

Men till några apparater, mätare i sjukvården i flygtårn,hos kriminaltekniska presis som Supra nämnde.

Känn vi anse att vi är eniga om dessa Fakta?

#95

Postad 09 mars 2021 - 19:59

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 1

Var det någon i denna tråden som inte förstod vad jag skrev i mitt förra inlägg?

Var jag otydlig på något vis?

När jag går tillbaka och läser mitt inlägg så är det i alla fall för mig ganska uppenbart vad jag avsåg.

 

Jag uppmanar den som vill fortsätta att skriva inlägg i denna tråd att läsa mitt förra inlägg INNAN man postar sitt egna nästa inlägg och funderar på hur det man ska posta stämmer in på min uppmaning.

 

Återigen, tack för visad hänsyn.

 



#96

Postad 09 mars 2021 - 20:04

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1

Jag sa Jo inte att dom använder skärmade kablar till allt.
Men till några apparater, mätare i sjukvården i flygtårn,hos kriminaltekniska presis som Supra nämnde.
Känn vi anse att vi är eniga om dessa Fakta?



Vilken fakta? Det du kopierat från Jenvings säljargument?

Nä förresten, jag ger upp...

Sorry för OT.

Edit: Och tack Bergren för visat tålamod.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 09 mars 2021 - 20:06.


#97

Postad 09 mars 2021 - 20:24

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Är diskussionen mest om strömkablar stör eller störs?

Kablar kan plocka upp störningar, har hört både oönskade radiostationer och telefoners uppkopplingstoner genom åren. (Inte från strömkablar)

Kan det passera filter/likriktning/kondensatorbankar m.m.? En rejäl EMP möjligen! Annars inte.

Kan det störa? Har aldrig upplevt det trots kabeltrassel bakom stereon, men då borde det bli ett tydligt 50hz brum.

En nätkabel nära vinylspelarens signalkabel som har låg nivå borde vara mest utsatt i så fall.

edit förtydligat


Redigerat av Nizz_e, 09 mars 2021 - 20:28.


#98

Postad 09 mars 2021 - 21:14

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Det är främst med väldigt dålig elektronik man hör t ex mobiler som kommunicerar med nätet (beep e de beep e de beep ;) ). Plockas upp av försteg och annat som är dåligt konstruerat.

 

edit: En dålig apparat ansluten till en bra förstärkare kan också plocka upp det, och skicka det vidare i lågnivåsignalen såklart.

 

Har inget med nätspänningen eller elkablarna att göra dock. ;)


Redigerat av Ageve, 09 mars 2021 - 21:16.


#99

Postad 09 mars 2021 - 21:22

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

 

 

Har inget med nätspänningen eller elkablarna att göra dock. ;)

Påstod jag inte! Var vid vinylspelande. Radio var vid långa signalkablar.



#100

Postad 09 mars 2021 - 21:27

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Påstod jag inte! Var vid vinylspelande. Radio var vid långa signalkablar.

 

Nej det såg jag. Förtydligade bara för att undvika missförstånd (pga trådens topic).

 

Angående vinyl så är signalnivån mellan spelare och RIAA väldigt låg, dvs signalen är mycket mer störningskänslig än line-level från t ex en CD-spelare, dator eller DAC osv.


Redigerat av Ageve, 09 mars 2021 - 21:34.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.