Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Monteringshöjd för LCD & Plasma

170 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 december 2005 - 14:20

JoakimL
  • JoakimL
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jag har precis köpt en Hyundai Q320 och funderar lite på monteringshöjd. Finns det några riktlinjer för placering av LCD-TV på vägg? Jag tänker mest på höjd och vinkel.

/Joakim


Slagit ihop trådar och klippt in quote i en del inlägg för att förtydliga.

Använd denna tråden för diskussion om monteringshöjd & vinkel // Mvh Passerati

Redigerat av Passerati, 10 april 2007 - 21:50.


#2

Postad 30 december 2005 - 15:36

StarTrekked
  • StarTrekked
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Jag har precis köpt en Hyundai Q320 och funderar lite på monteringshöjd. Finns det några riktlinjer för placering av LCD-TV på vägg? Jag tänker mest på höjd och vinkel.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad jag eller någon annan har som optimal placering kan vara helt fel för dig eftersom det är väldigt individuellt så sätt den där det känns bäst för dig eftersom det är du som skall se på den. Ett tips eftersom du frågar som stämmer rent kroppsligt är att det är bekvämare att se ner än att se upp...

Redigerat av Passerati, 05 april 2007 - 14:58.


#3

Postad 09 oktober 2006 - 18:20

jimjam
  • jimjam
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej.
Vilken höjd rek ni att montera upp en plasma 50" på väggen?
Avståndet är ungefär 3m.

//Jimjam

#4

Postad 09 oktober 2006 - 19:53

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0

Vilken höjd rek ni att montera upp en plasma 50" på väggen?
Avståndet är ungefär 3m.

<{POST_SNAPBACK}>

Det anser jag vara högst personligt. Kanske med ögonhöjd i mitten av skärmen. Då slipper man att titta uppåt eller nedåt.

/Mats K

Redigerat av Unregistered891a0113, 05 april 2007 - 14:49.


#5

Postad 24 november 2006 - 18:50

rifat62
  • rifat62
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Från golvet, på vilken höjd är normal att sätta en LCD 40" på väggen?

#6

Postad 25 november 2006 - 13:15

Unregistered8e065576
  • Unregistered8e065576
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Från golvet, på vilken höjd är normal att sätta en LCD 40" på väggen?

<{POST_SNAPBACK}>

Mellan 70 och 90 cm till nederkant av bilden skulle jag tro är vanligast. Finns nog dem som har över 100cm också, men då får man nog sitta och titta lite uppåt vilket inte är skönt för ögonen.
Själv har jag c.a. 90cm vilket jag tycker är lagom, samt att det ser snyggt ut på väggen.

Redigerat av Unregistered8e065576, 05 april 2007 - 14:39.


#7

Postad 11 december 2006 - 16:01

Hengan
  • Hengan
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Tänkte bara slänga ut en fundering här på forumet...

Hur högt upp på väggen har NI monterat era 42" apparater??
Har normalt avstånd ( ca 3 m ) till soffan...

Nyfiken....

#8

Postad 14 januari 2007 - 15:36

Knopp
  • Knopp
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Tjena!

Tänkte köpa mig ett väggfäste för min 42" plasma och undrar då om det finns någon THX eller annan standard för hur högt man ska montera den?

tänkte att det kanske finns någon uträknad höjd som skulle ge bästa resultat.

inser ju att det är individuellt och alla soffor varigerar i höjd men tänkte fråga ändå.

MVH

Knopp

#9

Postad 14 januari 2007 - 21:42

Unregisteredbabd426b
  • Unregisteredbabd426b
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Tänkte köpa mig ett väggfäste för min 42" plasma och undrar då om det finns någon THX eller annan standard för hur högt man ska montera den?

tänkte att det kanske finns någon uträknad höjd som skulle ge bästa resultat.

inser ju att det är individuellt och alla soffor varigerar i höjd men tänkte fråga ändå.

<{POST_SNAPBACK}>

Mitt tips är att mäta "ögonhöjden" där du skall sitta och titta, och sedan sätta denna som mittpunkt i höjdled på väggen,, det gjorde jag. E mycket nöjd med resultatet. Om du vill testa sätt upp tejp i hörnen o "provtitta", glöm inte att kolla om du skall ha en bänk framför så du får plats med center mellan skärmen o bänken. , lycka till

Redigerat av Unregisteredbabd426b, 05 april 2007 - 14:48.


#10

Postad 05 februari 2007 - 08:45

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

  • 1 870 inlägg
  • 0
Varför envisas nästan alla plasma och LCD som monterat denna på väggen att sätta den så högt upp ? själv störs jag enormt av att behöva sitta och rikta både nacke och ögon uppåt från en position i soffan, de som använder bordsstativet och sätter på ett tv bord eller liknande kommer ju inte alls så högt upp och framförallt vanliga tjocktv står ju oftast på ett stativ som ger rätt titthöjd från soffan dvs ungefär mitten på tv,n mitt framför ögonen.

Är det för att man tänker " nu har jag skaffat bio, då skall tv.n synas och man skall få sitta som på de första radena i biosalongen, det skall kännas att detta är minnsan ingen vanlig svensson tv?"

#11

Postad 05 februari 2007 - 09:23

iorsson
  • iorsson
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Jag kan bara svara för egen del.
Min plasma hamnar ganska högt för att jag har tre stycken recliners som jag ser på film från. I nedfällt läge med dessa är det ruskigt jobbigt att se på en tv som sitter för lågt. Man får liksom hakan mot bröstkorgen och det känns inget bra alls.

#12

Postad 05 februari 2007 - 12:58

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

  • 829 inlägg
  • 0
..och jag tror att många verkar leva i uppfattningen att de har köpt en tavla och inte en tv...
;)

#13

Postad 05 februari 2007 - 13:05

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0
Dessutom så tror en del att bilden ska vara högt upp, "som på bio". Men på bio är ju bilden inte alls högt upp såvida man inte har en dålig plats, t ex sitter längst fram. Ingen vill väl ha "sämsta platserna" även hemma?

Redigerat av Tomas L, 05 februari 2007 - 13:06.


#14

Postad 05 februari 2007 - 13:18

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0

..och jag tror att många verkar leva i uppfattningen att de har köpt en tavla och inte en tv...
;)

<{POST_SNAPBACK}>


Sätter man tv:n tokhögt har man minsann gjort en tavla ;)

Ner med skärmen i lagom titthöjd, dvs ögonen mitt i centrum på skärmen vid normal sittning i soffan.

/Mats K

#15

Postad 05 februari 2007 - 13:56

Tomas T
  • Tomas T
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
Ja till och med vanliga av-möbler(50-60cm höjd) har jag själv räknat ut kan innebära att tv-n på sitt bordsstativ hamnar för högt på 2,5m tittavstånd.
Med några billiga Lecablock fick jag upp tv´n 38cm och med en bildmittpunkt över golvet på 82cm.Passar tittande sittande upprätt som ordentligt tillbakalutad.

#16

Postad 05 februari 2007 - 16:01

GTO-66
  • GTO-66
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Hade inte varit fel med höj o sänkbart stativ. det kommer nog !

#17

Postad 05 februari 2007 - 18:29

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0
Mitten på rutan skall vara i höjd med ögonen ungefär och därmed basta!

#18

Postad 06 februari 2007 - 08:01

iorsson
  • iorsson
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Mätte upp var min 42" plasma sitter igår. Bildens nederkant är på 85cm höjd och det känns absolut inte för högt, eller för låg heller för den delen.
Hade jag satt den lägre så hade mina egna fötter kommit i vägen för bilden när jag fäller bak reclinern.

Avståndet till skärmen spelar ju oxå en stor roll när man diskuterar höjden på tv´n. Själv har jag nästan 4m till skärmen. Sitter man på 2,5m avstånd kan jag absolut förstå att 85cm över golvet kan kännas högt placerat. Då får man en helt annan betraktningsvinkel.
Men, men... huvudsaken är att man är nöjd själv. :)

#19

Postad 06 februari 2007 - 09:40

Unregisteredf0eacfec
  • Unregisteredf0eacfec
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
Om jag inte minns fel, så upplevs bilden större om den sitter något över normalt blickfång. Denna hänvisning kommer från den hederliga CRT tiden då 28" var stort och det enda alternativet att få "större" bild var att ha tv:n högre upp.

Idag med 40-50" finns det inget behov av att hissa upp tv:n, men tror att bäst höjd ges vid att 1/3 av bilden skall vara under blickfång och 2/3 över (som tidigare beskrivits ovan). Givetvis beror då höjden på vilken höjd du själv sitter på samt hur lång du är.

Däremot undrar jag själv om tiltbara fästen ger någon fördel mot fasta fästen. Någon?

#20

Postad 13 februari 2007 - 23:25

lillknurra
  • lillknurra
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jag har precis fått upp min Sony KDL-40S2530 på väggen.
Eftersom jag ska ha en vägghängd TV-bänk under och inte vill komprimera ihop TV / bänk / golv, var jag tvungen att sätta TV'n lite högre än jag tänkt, men det blev helt OK ändå.

TV'n sitter sitter så jag har ca. 1/3 av bildytans höjd under mitten av ögonhöjden (~96cm över golv), vilket innebär att bildytans underkant sitter 79cm från golv.

#21

Postad 14 februari 2007 - 00:22

Unregistered33fa9ced
  • Unregistered33fa9ced
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Angående referensen till tavlor så ska de nog inte hänga högt. Har ett flertal hemma och det känns bättre att ha dem i ögonhöjd.

Man smaken är som ... gud ... fu tusn vad det repeteras.

Om man kan - i ögonhöjd.

#22

Postad 14 februari 2007 - 00:28

Ponne
  • Ponne
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
En annan anledning är småbarn. Ni kanske inte har det idag men imorgon........

Jag kommer sätta upp min plasma så att killarna inte kan nå den på några år. :)

#23

Postad 14 februari 2007 - 00:30

Unregistered33fa9ced
  • Unregistered33fa9ced
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

En annan anledning är småbarn. Ni kanske inte har det idag men imorgon........

Jag kommer sätta upp min plasma så att killarna inte kan nå den på några år.  :)

<{POST_SNAPBACK}>


Helt rätt. En avvikare här är mitt egna experiment med att ställa en projektor på högkant jämter sängen. Projecerade i det vita lätt strukturerade taket. Gick jättebra. Kunde ligga ner och vila huvudet. Men jag tror bara jag såg 5 minter av Sagan om ringen... Men då "satt" ju bilden väldans högt förståss... :)

#24

Postad 14 februari 2007 - 01:29

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Håller med. Själv har jag min tv ca 80cm över golvet. Tycker det är helt lagom. Slipper man få nackspärr när man ser på TV.

#25

Postad 14 februari 2007 - 07:40

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0
En bra guide är de gamla bakprojarna som står på golvet, där har tillverkarna "utrett" på vilken höjd bilden bör vara, på min gamla 50" bakproj så är underkant på bilden på 60 cm höjd. Sedan får ju naturligtvis var och en montera efter smak, tycke och recliner-vinkel :) men ska man sätta TV:n högt så är nog (som någon skrev) ett tiltbart stativ ett bra val. Då spelar ju höjd över golv mindre roll!

#26

Postad 20 mars 2007 - 11:23

maqs
  • maqs
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Första inlägget för mig här. Hejsan!
Jag har funderat över en sak och har inte lyckats finna ett svar här. Kan iofs vara att jag har sökt för dåligt. Men jag passar på att fråga ändå. :)

Jag har precis köpt mig en 32" LCD-tv (Samsung LE-32S71) och tänkte hänga upp den på väggen. Men jag har funderat över hur högt upp på väggen den bör hänga. Hur lång från golvet bör underkanten av tv'n vara? Finns det några standardmått att utgå ifrån?



Tacksam för resonemang kring detta. :rolleyes:

Mvh
Marcus

Redigerat av maqs, 20 mars 2007 - 11:24.


#27

Postad 20 mars 2007 - 11:51

Unregistered8486563b
  • Unregistered8486563b
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
har för mig att du ska sätta den så att du har en tredjedel av tvn under ögonhöjd och två tredjedelar över ögonhöjd.


Men sen är en del av det en smaksak.

#28

Postad 20 mars 2007 - 16:55

Unregisteredc519f885
  • Unregisteredc519f885
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0
en rekomendation jag har läst är 90 cm på tv och duk för film och tv, inte högre upp än så.

#29

Postad 29 mars 2007 - 21:55

Jolle73
  • Jolle73
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag utgick från min ögonhöjd när jag satt i soffan. Vilket jag fick till ca 100cm. Jag placerade sedan tv:n så att det var 100 cm från golvet upp till mitten av bildskärmen.




#30

Postad 30 mars 2007 - 17:47

chicken
  • chicken
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Smaksak såklart, men jag fick byta ut min TV-Bänk som var 60cm hög för min 32" LCD, för det var alltför högt! Nu har jag 40cm, mycket bättre. :D Sitter 3m från TVn.

#31

Postad 01 april 2007 - 10:18

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0

Jag utgick från min ögonhöjd när jag satt i soffan. Vilket jag fick till ca 100cm. Jag placerade sedan tv:n så att det var 100 cm från golvet upp till mitten av bildskärmen.



<{POST_SNAPBACK}>

Det använder även jag som utgångspunkt. :)

#32

Postad 04 april 2007 - 18:55

Unregistered6b67c349
  • Unregistered6b67c349
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jag har också en Samsung LE-32S71, mycket nöjd med den. Min står dock på stativ fortfarande på tv-bänken i väntan på renovering av vardagsrummet som förhoppningsvis ska komma igång snart. (lite offtopic kanske...) :D

#33

Postad 04 april 2007 - 19:30

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0

har för mig att du ska sätta den så att du har en tredjedel av tvn under ögonhöjd och två tredjedelar över ögonhöjd.


Men sen är en del av det en smaksak.

<{POST_SNAPBACK}>


Detta är den mest korrekta höjden!

Jag utgick från detta, men valde ändå att höja min skärm ca 4-8 cm. Har en 42-tums Toshiba...

#34

Postad 04 april 2007 - 19:44

emil73
  • emil73
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Som sagt; hur högt har ni satt er platta tv?
Själv har jag nederkanten på min 42 plasma på 65 cm höjd från golvet.
En avvägning mellan estetik och bekvämt tittande i soffan...
Rent inredningsmässigt skulle jag mycket väl kunna tänka mig en högre montering men ur komfortsyn sett så vill jag inte ha den högre.
Hur har ni tänkt?

#35

Postad 04 april 2007 - 22:43

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0

har för mig att du ska sätta den så att du har en tredjedel av tvn under ögonhöjd och två tredjedelar över ögonhöjd.


Men sen är en del av det en smaksak.

<{POST_SNAPBACK}>


Detta är den mest korrekta höjden!

Jag utgick från detta, men valde ändå att höja min skärm ca 4-8 cm. Har en 42-tums Toshiba...

<{POST_SNAPBACK}>


Vad är det som säger att detta är den mest korrekta höjden?!? :D

Vill hålla med tidigare talare. Se till att mitten av skärmen är i ögonhöd.

Se mitt galleri för en ungefärlig bild av hur jag har det.

/Johan

#36

Postad 04 april 2007 - 23:43

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
När jag lägger upp fötterna på bordet får inte tårna skymma bilden. Det är min regel. Lägre än så behöver jag inte.

#37

Postad 05 april 2007 - 00:22

seal
  • seal
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Hehe, precis som trebban så vill jag kunna ha mina fötter på bordet utan att det skymmer bilden. :D

Jag brukar följa den gamla regeln, som förresten användes redan av vikingarna, när dom övade på "kast av liten engelsman mot måltavla": Sätter mig avslappnat i soffan, där mäter jag från golvet upp till ögonhöjd, i mitt fall blev det 98cm. Sen placerar jag bildytan så att 2/3 av bildhöjden är över ögonhöjd.

Simma lugnt

/seal

#38

Postad 05 april 2007 - 14:04

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0
Slog ihop trådar för att få en samlad tråd gällande monteringshöjden av LCD & Plasmatv.

#39

Postad 10 april 2007 - 15:50

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

  • 673 inlägg
  • 0
Skulle vara intressant att få höra på vilken höjd ni har era 42" Platt-TV.

Gärna från golvet upp till nedre kant på ramen samt från golvet upp till centrum på bildytan.

Tack på förhand.

#40

Postad 10 april 2007 - 15:54

Fush
  • Fush
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Ta gjerne med sitteavstand med det samme. ;)

#41

Postad 10 april 2007 - 17:03

R1 Uffe
  • R1 Uffe
  • Forumräv

  • 548 inlägg
  • 0
58cm till underkant.
ca:95cm till centrum bildyta
4.5m från TV sitter jag.

För optimal vila för ögonen så skulle den kunna sänkas ca: 10cm

Uffe

#42

Postad 10 april 2007 - 17:15

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Jag hade min TV på ungefär samma höjd som Uffe tidigare... Men jag provade bara på skoj att ställa upp den högt för att "känna" på hur det blev.

Jag måste säga att jag upplever det riktigt behagligt med TVn lite högre upp faktiskt... Fast!

Det kan ju bero på att när jag sitter i soffan... så sitter jag inte rak i ryggen (pga kudden) som gör att man tippar lite bakåt... vilket gör att "rakt framför" faktiskt hamnar lite högre upp...

//Loofy

#43

Postad 10 april 2007 - 17:45

R1 Uffe
  • R1 Uffe
  • Forumräv

  • 548 inlägg
  • 0

Jag hade min TV på ungefär samma höjd som Uffe tidigare... Men jag provade bara på skoj att ställa upp den högt för att "känna" på hur det blev.

Jag måste säga att jag upplever det riktigt behagligt med TVn lite högre upp faktiskt... Fast!

Det kan ju bero på att när jag sitter i soffan... så sitter jag inte rak i ryggen (pga kudden) som gör att man tippar lite bakåt... vilket gör att "rakt framför" faktiskt hamnar lite högre upp...

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>

Xakt, se till att när du ser på tv så ska ögonen se neråt,detta är det mest ergonomiska för din kropp, när du har ögonen neråt så slappnar musklerna av i ögonen. Detta är för att slippa anstänga ögonen/slippa huvudvärk mm.

Som Loofy skrev, har du en tillbaka lutad position när du ser tv så kan du ha den högre upp pga att då ser du oxå "ner" med ögonen när du lutar huvudet bakåt

#44

Postad 10 april 2007 - 18:44

Ante_pante
  • Ante_pante
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Har min på ca. 105 cm. Sen är den ju tiltad lite framåt. Sitter Ca 3 m ifrån.
Funkar utmärkt för mig. Dessutom slipper man kladdiga barnfingrar. ;)

#45

Postad 10 april 2007 - 21:46

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0
Slog ihop en nypostad tråd i denna gamla samlingstråd om monteringshöjd, klistrar även tråden.

// Passerati

#46

Postad 13 maj 2007 - 19:48

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

  • 1 145 inlägg
  • 0

har för mig att du ska sätta den så att du har en tredjedel av tvn under ögonhöjd och två tredjedelar över ögonhöjd.


Men sen är en del av det en smaksak.

<{POST_SNAPBACK}>


Detta är den mest korrekta höjden!

Jag utgick från detta, men valde ändå att höja min skärm ca 4-8 cm. Har en 42-tums Toshiba...

<{POST_SNAPBACK}>


Vad är det som säger att detta är den mest korrekta höjden?!? :P

Vill hålla med tidigare talare. Se till att mitten av skärmen är i ögonhöd.

Se mitt galleri för en ungefärlig bild av hur jag har det.

/Johan

<{POST_SNAPBACK}>


Eftersom de flesta ansiktsbilder i TV:n, nyhetsuppläsare etc. har sina ögon ungefär 2/3 upp på skärmen och det är lättare att titta neråt än uppåt så är detta den mest korrekta monteringen.

/staffan

#47

Postad 20 maj 2007 - 15:00

ProsaCC
  • ProsaCC
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Blev medlem dels p.g.a. just denna fråga. Ska köpa en Sharp 46" i veckan så det kan vara smart att veta ungefär vars den ska hänga. Tack!

Btw, min första post på Minhembio så hello everybody!



#48

Postad 24 maj 2007 - 14:08

Wezper
  • Wezper
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Stanadr höjd för en 42-50" är ca 60-70cm från underkanten räknad då hamnar bilden i ögonhöjd. högre och du måste titta upp på skärmen vilket bara gör det jobbigt att se en film... och kom ihåg... hur många gånger sjunker man inte ihop när man ser en film.. inte sitter man med rak rygg ;0)

Alla som moterar dom högt tycker att det ser snyggt ut men det är inte ideal att titta på. Men i slut ändan är det du som skall se på skärmen så om du skall montera den lite högre upp se till att du har en rak vinkel mot skärmen detta minska reflektioner om du har en plasma och ger bättre bild för en LCD då dessa alltd är lite känsliga för beaktnings vinklar.

hoppas att detta hjälper

#49

Postad 26 maj 2007 - 22:47

lemonad
  • lemonad
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
man brukar siga att den ska sitta i ögonhöjd

#50

Postad 27 maj 2007 - 22:30

Unregistered1124
  • Unregistered1124
  • Beroende

  • 1 000 inlägg
  • 0
Sitter jag raklång vid datorskärmen har jag ögonen i höjd med övre kanten på skärmen, det känns bra.

Sitter jag raklång i tv-soffan har jag ögonen i höjd med mitten av teven vilket känns som lite för högt.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.