Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Civilization V

86 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sid Meier's Civilization V (PC) (PC-spel) 8 7,13 (14) 23:-
Civilization V (Mac) (Mac-spel) 1 7,5 (1) 259:-
1 relaterade trådar

#1

Postad 14 april 2009 - 18:19

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Har letat rykten och dylikt men hittar bara halvt om halvt citat från Sid som säger att i framtiden kan vad som helst hända - någon som hört mer på sistone?

#2

Postad 14 april 2009 - 19:55

Jack of all trades
  • Jack of all trades
  • Veteran

  • 1 846 inlägg
  • 0
Låter som ett typiskt citat från Sid, hade gärna sett ett Civ 5 jag med. Kan tyvärr inte hjälpa dig med din förfrågan men förhoppningsvis kommer det väl komma ett uttalande på E3=)

Redigerat av Jack of all trades, 14 april 2009 - 19:56.


#3

Postad 15 april 2009 - 19:42

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Ja, det förutsätter jag nästan. När släpptes IV? 2006? Börjar bli lite uttjänt nu

#4

Postad 15 april 2009 - 19:52

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

  • 331 inlägg
  • 0
Klart ett av dom bästa spelen på 2000-talet, 1 av 2 ja faktiskt spelar (Civ4+WiC) =)
Har inte hört nå mer än det om konsoll-spelet som ja antar redan släpts och Colonization.
Ja skulle gärna se ett Alpha Centuri 2 framför ett Civ 5 =)

#5

Postad 16 april 2009 - 05:26

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Finns ju en mod till Civ IV Beyond the sword som gör den liiite alpha centauri liknande, men visst - en 2a där hade gjort mig glad även om jag personligen ser civ v innan ac2 ;)

#6

Postad 21 juli 2010 - 11:48

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Nu finns Civ 5 för förhandsbokning- release slutet på september. Bara jag som sitter och hoppar upp och ned av glädje?

#7

Postad 21 juli 2010 - 13:09

Johnny Hotpants
  • Johnny Hotpants
  • Lärjunge

  • 353 inlägg
  • 0

Nu finns Civ 5 för förhandsbokning- release slutet på september. Bara jag som sitter och hoppar upp och ned av glädje?

Hehe det kanske inte hoppas av glädje men jag tycker absolut att det ska bli kul att se vad den gamle gubben har snidat ihop denhär gången.
Jag har spelat Civ sen det första och det har kommit så otroligt långt. Jag tyckte ettan var komplett, sen kom tvåan då kände man att man inte kunde önska så mycket mera, sen trean med samma sak och när jag spelat fyran till leda så upphör jag ändå inte att förundras hur djupt det spelet är.
Så nu är ju nyfikenheten rätt så spetsad: vad är nytt för denna gång?

Lite off topic så hoppas jag att jag kan spela det på min gamla dator utan att behöva uppgradera den. Vore jäkligt synd att missa ett sånt bra spel

#8

Postad 21 juli 2010 - 13:09

Unregistered00b32263
  • Unregistered00b32263
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Nej du är inte ensam. Har min kopia förbokad sen 2 månader tillbaks :P

#9

Postad 21 juli 2010 - 14:45

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

  • 1 570 inlägg
  • 0

Hehe det kanske inte hoppas av glädje men jag tycker absolut att det ska bli kul att se vad den gamle gubben har snidat ihop denhär gången.
Jag har spelat Civ sen det första och det har kommit så otroligt långt. Jag tyckte ettan var komplett, sen kom tvåan då kände man att man inte kunde önska så mycket mera, sen trean med samma sak och när jag spelat fyran till leda så upphör jag ändå inte att förundras hur djupt det spelet är.
Så nu är ju nyfikenheten rätt så spetsad: vad är nytt för denna gång?

Lite off topic så hoppas jag att jag kan spela det på min gamla dator utan att behöva uppgradera den. Vore jäkligt synd att missa ett sånt bra spel


+1. Satt faktiskt å spelade ett spel på C IV just nu. Förhandsbokning? Kan du ge dig på!

#10

Postad 22 juli 2010 - 12:01

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0
Finns hur mycket info som helst här:

CivFanatics

#11

Postad 28 juli 2010 - 11:11

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0
Även jag är en Civ-geek, så detta var smaskig information!

#12

Postad 28 juli 2010 - 12:52

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

  • 2 097 inlägg
  • 0

Hehe det kanske inte hoppas av glädje men jag tycker absolut att det ska bli kul att se vad den gamle gubben har snidat ihop denhär gången.

Samma här, jag är intresserad och gör en notering men jag studsar inte omkring av förväntan. Jag har kollat upp för dåligt vad som är nytt men jag har en känsla av att det inte kommer att bli så mycket bättre än fyran med undantag för grafik (som ju ändå inte är så himla viktigt i ett strategispel som civ).

Jag tycker jag har så många roliga spel som jag går runt på gott och väl att det inte blir så mycket plats för nya. Så det blir stenhård konkurrens för vilka som listas som intressanta för införskaffande. Många förmodade riktigt bra spel trillar bort pga detta och kvar är några få som kommer gå allra först i utvärderingen för fullpris-spel

GT5
F1 2010
Civilization 5
Red Dead Redemption (som förvisso är ute men som jag inte kommit till ännu)

Redigerat av Unregisteredf6ea3cff, 28 juli 2010 - 13:05.


#13

Postad 28 juli 2010 - 16:12

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0
Har kollat som hastigast och det verkar som att de går över till hexagoner istället för "fyrkanter"... Ser skojj ut, och bara en enhet per hexagon. bågskyttar och liknande skall ställas bakom och attackera från avstånd, terrängbonusar osv. Ser smaskigt ut. Finns det något releasedatum?

#14

Postad 28 juli 2010 - 16:54

Unregistered00b32263
  • Unregistered00b32263
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
24 september släpps det i Sverige, Inte långt kvar!

#15

Postad 28 juli 2010 - 17:53

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0
Civ-serien är lätt de spel som orsakat mest sömnbrist hos mig. "En omgång till" har man ju tänkt några gånger, och sen är klockan halv fyra på morgonen... ;)

Edit: syftningsfel

Redigerat av skrotfot, 28 juli 2010 - 17:54.


#16

Postad 17 september 2010 - 10:49

HarmanKardon
  • HarmanKardon
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0
Såg att PC Gamer (tidningsversionen) har en recension på Civ5, någon som läst den?

Kan snart inte vänta tills jag får hämta mitt förbokade exemplar på Webhallen...

#17

Postad 17 september 2010 - 12:27

Ausir
  • Ausir
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0
http://www.gametrail...zation-v/704646

Helt plötsligt fick jag lust att lägga in Windows på datorn så att jag kan spela? Det var inte igår.

#18

Postad 20 september 2010 - 06:41

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0
terrängbonusar osv har ju funnits ett tag i civ, kanske inte så detaljerat som nu, men ändå :)

#19

Postad 22 september 2010 - 15:10

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
NU har det landat i brevlådan. INstallerar men steam-installern är buggig som vanligt...

#20

Postad 22 september 2010 - 15:21

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Steam är sååå´å dåligt... Installerar fortfarande.

#21

Postad 22 september 2010 - 15:25

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0

men steam-installern är buggig som vanligt...

Aldrig varit med om, tycker Steam funkar ypperligt. Bytte tom installationsplats häromdan pga Civ V till min SSD och det gick hur smidigt som helst. Bara 1 dag och 9 h kvar!

#22

Postad 22 september 2010 - 15:26

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
"Civilization V has not officially been released - cannot register to steam"

Bwahhhhhh

#23

Postad 22 september 2010 - 15:27

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0

Bwahhhhhh

Oinsatt? :) Tisdag Nordamerika, fredag resten av världen.

#24

Postad 22 september 2010 - 15:28

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
och nu

Sid Meiers Civilization V cannot be installed yet, because it is not yet released.

Får frispel

Oinsatt? :) Tisdag Nordamerika, fredag resten av världen.


Nej inte oinsatt men köper inte spel ofta (typ civ1, civ2, civ3, civ4 och fallout 3) och hade hoppats att det funkade att installera även om releasen inte varit iom att jag har fysiska skivan... Sånhär digital distribution är ju helt värdelös. Skicka inte ut skivan om det inte skall gå att spela.

#25

Postad 22 september 2010 - 15:32

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Håller med om online-verifiering har sina nackdelar. Men om du tar ett djupt andetag så överlever du nog en dag till... :)

#26

Postad 22 september 2010 - 15:40

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Hade ju tänkt sitta i natt och imorgon... Men nehedå... Då får det vänta till nästa vecka när jag har tid igen. Får köra vidare på fallout 3

#27

Postad 22 september 2010 - 15:56

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Antar att jag har tur då jag kan välja mina arbetstider själv. Kommer t.ex. sitta 12 h idag och imorgon för ledig fredag och helg. Men nu måste jag bli lugn och koncentrera mig, *bara en dag kvar, bara en dag kvar*.

#28

Postad 22 september 2010 - 16:22

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Har pre-loadat det på alla 3 burkar nu iallafall så jag kan lira oavsett vart jag sitter på fredag. Hur dags på fredag är det good to go?

#29

Postad 22 september 2010 - 16:37

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Tror det var kl. 00.00 GMT, dvs kl 1 i Sverige. Går att se tid kvar i Steam store.

#30

Postad 23 september 2010 - 20:20

Filip_M
  • Filip_M
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0
Klockan ett efter idag eller mellan fredag-lördag?

#31

Postad 23 september 2010 - 22:27

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0

Bara 1 dag och 9 h kvar!



#32

Postad 24 september 2010 - 09:23

BSM
  • BSM
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Kunde inte hålla mig i morse utan körde färdigt installationen och provspelade några rundor. :P
Riktigt snyggt intro.
Letade som f-n efter knappen för next turn innan jag såg att det inte var en rund knapp att trycka på utan en med texten next turn. Spelet ser riktigt bra ut. Intressant att man kan köpa mark för att öka på ytan runt städerna.
Tyvärr ska jag åka bort i helgen så jag måste vänta till på söndag innan jag kan spela mer.

#33

Postad 24 september 2010 - 10:59

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
i my documents -> my games -> civilization 5 finns en usersettings.ini där man kan sätta disable introvideo = 1 så man slipper se skiten varje gång man bootar.

Har spelat ca 200 rundor nu och skall försöka komma med något uttalande...

#34

Postad 25 september 2010 - 02:02

Filip_M
  • Filip_M
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0
Kan ju säga så här inledningsvis att det är mäkta fräscht i alla fall. Grymt stilrent.

#35

Postad 25 september 2010 - 02:40

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Blev bara runt 11-12 h idag, för sen var jag tvungen att vara social... suck! :)

Verkar så bra som jag trott, fast saker kan bli bättre med några patchar märker man. AIn gör t.ex. lite korkade saker ibland och vissa enheter är för bra och/eller starka (än så länge bara till min fördel dock). Blir väl något längre skrivet när jag fått fler timmar under bältet.

Om du läser detta och är osäker om du ska köpa? Köp!

#36

Postad 25 september 2010 - 07:28

gusax
  • gusax
  • Beroende

  • 1 425 inlägg
  • 0
För den som ännu inte köpt Civilization 5 men funderar på att göra det, så finns det för 290 spänn här: http://www.getgamesg...-civilization-v

Man köper nyckeln som man sedan knapprar in i Steam, då låses spelet upp och man kan ladda ner och installera det. Samma procedur man kan välja att göra när man köper den fysiska skivan alltså.

Manual på engelska finns här: http://www.2kgames.c...ivmanual_us.php

Vet dock ej om det är den "nordiska utgåvan", vilket kanske kan påverka multiplayer med kompisar osv.

#37

Postad 25 september 2010 - 12:03

ColinZeal
  • ColinZeal
  • Veteran

  • 1 509 inlägg
  • 0
Någon som vet ifall man kan deaktivera minimapen? Den är bara i vägen för mig. Hittar aldrig intressant info i den.

#38

Postad 26 september 2010 - 17:22

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Ok, jag orkar inte skriva något längre, men här är mina erfarenheter om Civ 5.

Det är ett bra spel, men också helt klart ett spel som behöver patchas för att det är för lätt. Jag spöar nu AIn på näst bästa nivån utan problem och funderar på att gå upp till den svåraste. Precis som i Civ 4 verkar svårare inte betyda smartare AI, utan att de får bonusar på diverse saker, bl.a. hur snabbt de forskar fram saker. Detta är en spelmekanik jag personligen inte tycker om, men det funkar.

Anledningen till varför det är så lätt består i tre saker:
1. Det är svårt att undvika krig med nära gränser till någon och nära gränser kommer man få förr eller senare. (Krig i Civ 5 är nog roligaste krigföringen hittills i ett Civ-spel.)
2. När man krigar visar AIn sin dumhet genom att ofta inte göra det smartaste utan något helt annat, vilket inte hjälper den.
3. Går det dåligt för CPUn (vilket det oftast gör, iaf efter 10-15 turnar) så är han ofta snart mer än villig att trada bort sina städer. Varför kan man ju fråga sig, men det gör det inte svårare för mig direkt. Visst, det kan väl bli ett par turnar efter det med negativ lycka, men sen har jag raserat de onödiga städerna. Efter freden är slut (10 turnar) kan man ta de/den sista städerna/huvudstaden och puff en mindre att bry sig om.

...och då har jag inte ens spelat med ett krigiskt folk hittills, tänk japanernas stridsbonus t.ex....

Dessutom kan tilläggas att jag tycker catapult osv tidigt i spelet är helt meningslöst då det går lika bra med vanliga enheter. Gör vanliga enheter mindre bra mot städer är mitt råd till utvecklarna.

Spelmekaniken överlag tycker jag är bra. Att kunna bygga saker omedelbart och endast ha en enhet per ruta är bra. Dock skulle jag kunna vilja kunna "skynda" pågående byggnationer och inte bara köpa nytt. Hur inflytandeområdena expanderas tycker jag också om.

Standardstorleken på kartan är på gränsen till att vara för stor, utan tiny tycker jag är bättre. Något över "standard" blir alldeles FÖR stort IMO. "Standard" hastighet är också på gränsen till att vara för långsam, någonstans mellan quick och standard hade varit perfekt. Som jämförelse kan jag nämna att i 4an så spelade jag oftast på stor karta och med långsammare hastighet än "standard".

Jag har vunnit alla matcher jag spelat hittills, alla 6. Den bästa enheten jag hunnit få hittills är rifleman. Jag vill ju hinna få Giant Death Robot och kärnvapen! Har inte kört quick än, men nästa gång blir det så.


Hur som helst. 7 av 10 kan Civ 5 få. Kan bli en 10a med patchar och/eller expansion, just nu är det lite för obalanserat och AIn är för korkad.

#39

Postad 02 oktober 2010 - 14:26

kusling
  • kusling
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
Vet inte om det hjälper nån här, men det är viktigt för vissa:

Det finns multiplayer saves!


Även om de är sjukt dåligt implementerade. Det går inte att spara som vanligt, men autosaves funkar. Så är ni två polare som lirar en lång match, men bestämmer er för att ta en paus är det bara avsluta. Autosaven sparas på bådas datorer under C:\Users\dittanvändarnamn\Documents\My Games\Sid Meier's Civilization 5\Saves\multi\auto
När man vill starta upp igen finns det en "load saved game" knapp efter att du tagot "host multiplayer game". Det går dock inte att ändra några inställningar.

Om ni har flera spel igång kanske det kan va värt att ta backup ur den mappen så de inte skrivs över.



Ett annat tips som inte har med detta att göra är att det går att stänga av introfilmen.
i filen "usersettings" som ligger under C:\Users\dittanvändarnamn\Documents\My Games\Sid Meier's Civilization 5
finns en rad som heter
SkipIntroVideo = 0
ändra den till
SkipIntroVideo = 1
och spara.

#40

Postad 03 oktober 2010 - 13:10

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Dock läste jag att om AIn är dum i single-player, så är den stenkorkad i multi-player. Dessutom krashar den tydligen ofta och det saknas en massa grejer, så jag väntar på en patch innan jag vågar mig på att spela detta online.

#41

Postad 05 oktober 2010 - 21:43

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 987 inlägg
  • 0
Minhembios recension är uppe.

#42

Postad 13 oktober 2010 - 08:08

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

  • 6 702 inlägg
  • 0

Minhembios recension är uppe.


Nä du Filip!

Maritime, Military och Cultural – vilket ger olika slags fördelar; vad beskriver jag inte då namnen är rätt självklara.


Vad är det självklara med Maritime? ;)

Bra recension. Även om jag inte håller med dig angående AI:n. Den är dum, men inte på det sättet du framställer. När AI:n avvaktar är det mest för att den inte vill anfalla utan att vara säker på att ta över en stad på en turn. Alltså gör den inte ett piss förrän den fått dit typ 3 stycken siege-units. Turtlar man själv därimot och har nån mobil enhet så kan man lätt ta ut deras siegeunits när de kommer. Sen när de kastat hela sin arme för vinden så kan man lätt själv stövla in och ta över.
Iallafall på Normal vilket är den svårighetsgrad jag spelar på. Lär vara annorlunda på lite högre svårighetsgrader.

Därimot så tycker jag att AI:n är alldeles för villig att ge upp städer. Gick i krig mot Washington på andra sidan kartan för att Catherine, som jag försöker ställa in mig hos, ville att jag skulle kriga mot honom. Efter ett tag hade hon tagit hans huvudstad; då gick jag in i Diplomacy, frågade om fred och han gav villigt mig 4 av hans städer utan att jag ens lyft ett finger i hans riktning.

#43

Postad 14 oktober 2010 - 00:16

Filip_M
  • Filip_M
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Nä du Filip!



Vad är det självklara med Maritime? :)

Bra recension. Även om jag inte håller med dig angående AI:n. Den är dum, men inte på det sättet du framställer. När AI:n avvaktar är det mest för att den inte vill anfalla utan att vara säker på att ta över en stad på en turn. Alltså gör den inte ett piss förrän den fått dit typ 3 stycken siege-units. Turtlar man själv därimot och har nån mobil enhet så kan man lätt ta ut deras siegeunits när de kommer. Sen när de kastat hela sin arme för vinden så kan man lätt själv stövla in och ta över.
Iallafall på Normal vilket är den svårighetsgrad jag spelar på. Lär vara annorlunda på lite högre svårighetsgrader.

Därimot så tycker jag att AI:n är alldeles för villig att ge upp städer. Gick i krig mot Washington på andra sidan kartan för att Catherine, som jag försöker ställa in mig hos, ville att jag skulle kriga mot honom. Efter ett tag hade hon tagit hans huvudstad; då gick jag in i Diplomacy, frågade om fred och han gav villigt mig 4 av hans städer utan att jag ens lyft ett finger i hans riktning.


Du börjar växa på mig precis som du växer på Zoiler, nästan så man kan förvänta sig att du kommer med petighetens saliga finger i högsta hugg varje gång man släpper en recension. :angry:
Ska svara på HAWX och något annat som jag säkert har glömt att svara på också.

Både du och Lazaroth har klagat på AI:n och medan Lazaroth verkar ha lirat på svåraste svårighetsgraden och vet Civ ut och in så är du på samma nivå som jag, tydligen.. jag lirar också på normal. Jag har dock inte upplevt något av det ni båda skriver om. De avvaktar i flera millennier innan de attackerar, nästan så att de tar Rambo: First blood på allvar.

Och den där generösa sidan av varje nationsledare är väldigt underlig. Jag måste vara fruktansvärt okarismatisk eftersom jag aldrig har fått erbjudande om städer. Inte ens på enklaste svårighetsgraden när jag testade att bomba Persien till Nirvana med atombomber. Så det krävs väl att man har upplevt det, och det har jag inte gjort än.

Maritime är ju sjöfartsrelaterat, och vad har inte sjöfart spelat för roll än en ekonomisk sådan? ;)

#44

Postad 14 oktober 2010 - 12:41

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

  • 6 702 inlägg
  • 0

Du börjar växa på mig precis som du växer på Zoiler, nästan så man kan förvänta sig att du kommer med petighetens saliga finger i högsta hugg varje gång man släpper en recension. :angry:
Ska svara på HAWX och något annat som jag säkert har glömt att svara på också.


Jag är som den där växande svarta fläcken på armen som inte går bort hur mycket tvål man än använder. ;)

Bry dig inte om HAWX. Slöseri med din värdefulla recensionstid att svara på det. Jag har lämnat det bakom mig, och det bör du nog också göra. :P

Och den där generösa sidan av varje nationsledare är väldigt underlig. Jag måste vara fruktansvärt okarismatisk eftersom jag aldrig har fått erbjudande om städer. Inte ens på enklaste svårighetsgraden när jag testade att bomba Persien till Nirvana med atombomber. Så det krävs väl att man har upplevt det, och det har jag inte gjort än.


Nu har jag inte spelat mer än två omgångar så jag kanske inte ska uttrycka mig som om det vore en regel, men varje gång man börjat slå sönder sina motståndares arme och går in och frågar om fred så får man en bunke städer. Varje gång.
Diplomacy -> Negotiate Peace -> What would make this work? -> 2-3 städer.

Nu har jag iofs aldrig använt en nuke, kanske det som gör att de vill slåss till sista blodsdroppen? Men i det nuvarande spelet (som Romare) har både Kina, Indien och Amerika gett mig deras städer så fort jag frågat om fred.

Maritime är ju sjöfartsrelaterat, och vad har inte sjöfart spelat för roll än en ekonomisk sådan? :D


Vet inte vilket spel du spelar; men i mitt spel så får jag mat och inte pengar från Maritime stadsstater.

Men så fort de släpper en patch blir nog detta spelet en solklar 10a. Just nu är det inte välpolerat nog för det. Men en 9a är det klart värt. :)

#45

Postad 14 oktober 2010 - 18:49

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Till att börja med så är det i princip bara "fredligare" nationer som ger dig städer. Japan och Aztec kommer bara ge dig fred. USA har jag dock märkt att i vanilla vara en av de största mesarna.

I den andra Civ 5 tråden nämnde jag modden CCMAT. Det har kommit en hel del uppdateringar till den nu, och jag kan numera rekommendera den. Bl.a. har AI-fixen i den genomgått förbättringar. Numera verkar det som att AIn har börjat spela mycket bättre. Den kan ta över städer och fattar vad den ska bygga och hur man slåss mycket bättre.

I ett spel jag spelade hade jag haft problem om inte jag hade haft en militaristisk city-state som allierad. Den hade tidigare under spelet gett mig en massa enheter som jag inte ville ha, utan jag giftade tillbaka dem, dels för att slippa upkeep och dels för att den skulle kunna hjälpa mig slåss om det behövdes.

Det som hände var att jag märkte att Egypten började samla upp enheter utanför gränsen och de började ställa krav. Om jag inte gjorde någonting hade det kanske gått illa senare. I och med att han ställt upp majoriteten av sina enheter utanför mina gränser, var de pga mig fast där. Jag ser alltid till att ha ett lämpligt stort försvar, så med enheterna jag redan hade samt de nya som jag sett till att producera, anföll jag. "Preemptive strike" så att säga. Egyptens enheter var fast i strid med mig och det var länge dödläge.

Men så från andra hållet kom min allierade city-state. Egypten var tvungen att föra några enheter bakåt för att kunna ta hand om city-staten. Men den var med hjälp av mina giftade enheter som en ångvält och gick framåt och framåt. Först slaktades Egyptens enheter, sedan gick city-staten mot första staden. Den föll snabbt. Vid det laget hade Egyptens enheter som mötte mig börjat sina och jag pushade på mot huvudstaden.

Plötsligt tog Alexander till vara på läget och förklarade också krig och en stad föll till honom. Undertiden marscherade jag mot huvudstaden och omringade den. 4 turnar efter det föll den, medan en till stad föll av city-staten undertiden. Nu var det dags för fred. Jag lyckades förhandla mig till 3 av Egyptens 4 städer och det blev fred. Jag förstörde dock dessa städer så fort som möjligt, eftersom de för mig var värdelösa. (i vanilla är Egypten sällan glad på att trada städer, men här hade de annars dött)

Detta var ett intressant och kul spel. Utan den förbättrade AIn hade följande hänt:
1. Jag dödar alla Egyptens enheter.
2. City-staten faller för Egypten hur lätt som helst.
3. Jag dödar Egypten utan några problem själv.

Men genom förbättrade AIn så blev det riktigt motstånd. Hade jag inte spelat mitt A-game hade Egypten likväl kunnat mosat mina enheter. Därför rekommenderar jag CCMAT för den som är intresserad av mer avancerat spel. Men se till att kolla efter uppdateringar lite då och då, eftersom det uppdateras ganska ofta. Läs mer om modden (och de moddar som ingår i den) samt andra bra moddar på http://forums.civfanatics.com

Kan bara sist nämna att den nivå jag körde på var King. Då researchar de också ungefär lika snabbt som mig, på prince drar jag långt framför. Högre än så går att spela, men det är lite tråkigt pga AIns bonusar.

Smartare AI - ja, bonus till AI - nej. Så ska det vara tycker jag.

Redigerat av Lazaroth, 14 oktober 2010 - 18:53.


#46

Postad 14 oktober 2010 - 20:56

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

  • 6 702 inlägg
  • 0
Bonus till AIn är ju en Civilization tradition. Att skippa det hade ju varit som att gå ifrån turnbased. :lol:

Dock, det är en patch på väg in. Kan dock inte säga att jag haft problem med de sakerna de ska ha fixat; men nice ändå. :P

#47

Postad 14 oktober 2010 - 23:13

Lazaroth
  • Lazaroth
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0

Bonus till AIn är ju en Civilization tradition. Att skippa det hade ju varit som att gå ifrån turnbased. :lol:

Dock, det är en patch på väg in. Kan dock inte säga att jag haft problem med de sakerna de ska ha fixat; men nice ändå. :P

Bah för tradition... :P

Läst igenom listan nu och jag har varit med om flera av sakerna som står med. Vissa problem hade dock redan fixats av unofficial patchen.

#48

Postad 15 oktober 2010 - 00:11

Filip_M
  • Filip_M
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Nu har jag inte spelat mer än två omgångar så jag kanske inte ska uttrycka mig som om det vore en regel, men varje gång man börjat slå sönder sina motståndares arme och går in och frågar om fred så får man en bunke städer. Varje gång.
Diplomacy -> Negotiate Peace -> What would make this work? -> 2-3 städer.

Nu har jag iofs aldrig använt en nuke, kanske det som gör att de vill slåss till sista blodsdroppen? Men i det nuvarande spelet (som Romare) har både Kina, Indien och Amerika gett mig deras städer så fort jag frågat om fred.

Vet inte vilket spel du spelar; men i mitt spel så får jag mat och inte pengar från Maritime stadsstater.

Men så fort de släpper en patch blir nog detta spelet en solklar 10a. Just nu är det inte välpolerat nog för det. Men en 9a är det klart värt. :P


Nej, jag har mött Ryssland, Iroquois, Indien, Amerika, Grekland, Persien, Rom, Japan, Thailand, Tyskland och Storbritannien, men ingen av dem har velat ge ifrån sig några städer. Det skulle vara Japan som ville ge ifrån sig en stad, men då stod jag visserligen med flertalet enheter utanför deras viktigaste städer, medan jag hade belägrat Tokyo och därmed berövat dem deras starkaste stad. Så det var väl mer ett cry for mercy, så att säga.

Sjöfarten tjänade ju förstås pengar genom att ge befolkningen exotiska varor och livsmedel, och boostade därmed den ekonomiska cirkulationen. Vad trodde du att jag menade? :lol:

#49

Postad 15 maj 2011 - 14:59

Fredag
  • Fredag
  • Forumräv

  • 954 inlägg
  • 0
Nån som spelar fortfarande?
Är lite sen till partyt, men kanske fördel med senaste patchen installerad. Undrar om man nånstans kan få en överblick på fördelarna med att vara en viss ledare, och vilka underverk som är viktigast att satsa på om man väger dem mot varandra.

Det har varit mycket intressant läsning i tråden!

:)

Undrar också om man "tar över" vägar och järnvägarnas kostnad när man annexar en fiendestad. Är osäker på vad som lönar sig mest, bränna och settla själv, puppet eller ta över och kanske då ta pillage på vägar för att få ekonomin att gå ihop. Eller jämnar det ut sig om man connektar med huvudstaden sin?

#50

Postad 20 maj 2011 - 13:43

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0
Jag har tidigare tyckt att sim-spel som civilization är inte riktigt min grej, ända tills jag spelade Civilization Revolution på PS3:an. Det var kul och underhållande, men jag vet samtidigt att det är en light-version av Civ.

Finns det någon light-mode till Civ V så att det blir lite mer anpassat för en "revolution"-spelare som mig?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.