Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Athlon X2 4850e 2.5 ghz 45w

153 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 26 mars 2008 - 20:23

Life
  • Life
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Det viktigaste i diskussionen försvinner... 45w eller 25w spelar väl ingen roll. Sålänge jag kan kyla min HTPC så passivt som möjligt (vilket jag till och med kan med kommande 9150e på 65w samma som 5000+ black edition t.ex) så är jag nöjd.

Mmm... men watten säger ju om du kommer kunna köra passivt eller ej. TDP säger däremot inte mycket visar det sig. Det är nog svårt att köra något helt passivt om man krämar på 24/7.

Temperatur är temperatur oavsett om den är på 24/7. Kan jag köra den passivt 100%load i 4 timmar så kan den nog stå och idissla resten av dygnet oxå!

Nu är detta forum väldigt aktivt och integrerat med prisjakt, därmed går ju intressefaktorn upp. Dock skulle jag ju förstått att användarna här är mer hifi-nördar än dator-nördar. Skillnaden mellan nördtyperna är att datornördens matrialsportshettsande ger resultat. Kablar på 70 kvadratmeter till högtalarna ger ingen märkbar förbättring. Det gör däremot ett processorbyte.

...jo...www.minhembio.com...... och jag har inget emot att du betalar utvecklingen åt mig, eftersom jag ändå inte vill betala för något jag inte behöver <_< Och ett processorbyte i dessa fall är att lägga pengarna på fel saker :) Och i vissa fall hör nog en hifi-nörd lika mycket skillnad på den där handknådade supraledande kabeln på samma sätt som gamingnörden gnuggar händerna åt att han lagt ut 3000kr mer för att få 2 extra megaflipflopp i någon 3dmark med alla processer avstängda och hårddisken nyformatterad...

Summasumarum: vi anser att olika saker är viktiga. Att det Moderkortet jag beställt har HDMI kontakt och hårdvarustöd för avkodning är bara en BONUS för mig. Värme och processor prestanda är det viktiga för mig.

Intressant att du själv insett att olika saker är viktiga men inte kan följa den enkla regeln! ;)

Jag köper ju min processor för att göra mer än spela bluray filmer. Det känns som det måste vara utgångspunkten även när man bygger en HTPC.. köp en stand-alone istället annars.


?Måste det vara utgångspunkten? Home Theater Personal Computer........."stand-alone"...det är vad jag fyller den med som är intressant ......det kan du inte göra med en hårdvarumöbel!
Nej, du är nog lite för inskränkt, om ditt enda utgångsläge är att du ska spela spel på datorn så kan du låta bli alla trådar som handlar om HTPC eftersom det är andra krav som gäller! Men ta du och bränn upp några tusenlappar medan du rabblar ditt mantra "måste köpa processor, måste köpa processor....". Fast jag är imponerad över att du tydligen lyckas analysera ditt eget behov och att du insett att du för ditt behov behöver den där datorkraften och således betalar dom extra kronorna......men bara för att du behöver dom i din gaming-maskin innebär det inte att alla andra behöver dom!


....och jag har själv haft gamingmaskiner med high-end-deluxe-premium-super....men visst är det härligt med kreativa olikheter :D

#52

Postad 26 mars 2008 - 23:13

Unregistered80bc741c
  • Unregistered80bc741c
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Temperatur är temperatur oavsett om den är på 24/7. Kan jag köra den passivt 100%load i 4 timmar så kan den nog stå och idissla resten av dygnet oxå!

Processorn skall klara så mycket som möjligt utan att den börjar låta för mycket. Enligt artiklar på nätet drar AMD mer watt än en intel vid högre last även om den från idle state drar mindre. Med detta vill jag säga att en PC som har en fin temp vid idle state kan vara kass vid hög last. Med de nya Intel processorerna verkar detta inte behöva vara så. De har en relativt låg förbrukning vid maxlast. DET är intressant.

Och ett processorbyte i dessa fall är att lägga pengarna på fel saker :)

Det hela kommer ju ner i att jag inte anser att det är intressant att bygga en "HTPC" som endast används för medieuppspelning/inspelning. Att ha en dator som står på 24/7 bör användas till annat också.

?Måste det vara utgångspunkten? Home Theater Personal Computer........."stand-alone"...det är vad jag fyller den med som är intressant ......det kan du inte göra med en hårdvarumöbel!

Spela kommer jag inte göra på min nya dator. Den kommer användas för att surfa, att arbeta på, filserver, printserver, webserver, digitalbox, inspelning av TV, uppspelning av film, uppspelning av musik.. ja i princip allt jag använder en dator till PLUS TV... thus "HTPC".
Jag har inte förstått anledningen till att skaffa ytterligare en dator bara för film. Känns slösigt resurser..

#53

Postad 27 mars 2008 - 09:02

Life
  • Life
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Processorn skall klara så mycket som möjligt utan att den börjar låta för mycket. Enligt artiklar på nätet drar AMD mer watt än en intel vid högre last även om den från idle state drar mindre. Med detta vill jag säga att en PC som har en fin temp vid idle state kan vara kass vid hög last. Med de nya Intel processorerna verkar detta inte behöva vara så. De har en relativt låg förbrukning vid maxlast. DET är intressant.

Jo...men inte så intressant att det avgör vilket märke jag ska ha! Hävdar att man först ska se vilket mobo som är bäst för uppgiften. Det finns ju andra källor som jämför totala effekten mobo+cpu och då minskar Intels marginal (orkar inte källhänvisa detta dock), för att inte tala om ifall du slänger in ett extra grafikkort (bara för utifallattsäkerhetsskullgörameränbaraHTPC)

Det hela kommer ju ner i att jag inte anser att det är intressant att bygga en "HTPC" som endast används för medieuppspelning/inspelning. Att ha en dator som står på 24/7 bör användas till annat också.

Kan så vara! Därför inte en hårdkodad "stand-alone"! Utan ska ge flexibilitet .....sen kan man ju diskutera varför eländet prompt måste stå på 24/7? Sedan går det ju faktiskt att starta ett annat program än mediacenter :D

Spela kommer jag inte göra på min nya dator. Den kommer användas för att surfa, att arbeta på, filserver, printserver, webserver, digitalbox, inspelning av TV, uppspelning av film, uppspelning av musik.. ja i princip allt jag använder en dator till PLUS TV... thus "HTPC".
Jag har inte förstått anledningen till att skaffa ytterligare en dator bara för film. Känns slösigt resurser..

Och eftersom det är en HTPC så är det inte slöseri med resurser (pengar) då den har potential att bli bättre OCH billigare OCH mer flexibel än en "stand-alone"-vilket är största poängen med HTPC! Sedan handlar det återigen om att analysera sitt behov...jag köper inte motorn först utan jag tittar på vad jag ska ha bilen till! Annars slösar du resurser, eftersom du skjuter över mål, och det blir ALDRIG resurseffektivt!
Ett annat skäl att titta på mobo först är att processor är lätt att uppgradera(och man kan ju vänta tills dom är prisvärda :D ), medan du får blåsa datorn om du behöver en annan bräda!

#54

Postad 27 mars 2008 - 10:37

Unregistered80bc741c
  • Unregistered80bc741c
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Jo...men inte så intressant att det avgör vilket märke jag ska ha!

Nej klart jag inte går på märke bara för märkets skull. Men det vore ju inte konstigt om endera arkitekturen är bättre generellt för en specifik uppgift. Då kommer ju processorerna från den tillverkaren överlag vara bättre på en viss uppgift. Alltså, jag har sett indikationer på att AMDs processorer skenar iväg när de utsätts för last. Detta lär ju vara pga hur de har byggt upp sin processor och lär återkomma i de flesta av deras processorer sålänge de kör på samma arkitektur.

sen kan man ju diskutera varför eländet prompt måste stå på 24/7?

Skall man köra den som en spelare så måste den vara på 24/7, åtminstone i standby. Du måste ju kunna börja en TV inspelning inom 5-10 sekunder. Det är ju den allmänna anledningen till 24/7. Och den anledningen behöver inte bry sig om IDLE watt. Sen är det ju så att när man väl använder datorn skall den vara tyst även när den kör på 100%. Jag vill inte installera kylflänsar större än en skyskrapa. En HTPC skall passa in i vardagsrummet och det gör inte ett Antec Fusion chassi. Ytterligare en faktor att ta med i spelet.

Och eftersom det är en HTPC så är det inte slöseri med resurser (pengar) då den har potential att bli bättre OCH billigare OCH mer flexibel än en "stand-alone"-vilket är största poängen med HTPC!

Billigare än en standalone? Bättre? Flexibel månne men de andra två får du förklara för mig. Jag hittar fina spelare med hårdisk för 3 tusen spänn. Allt klart, inga mjukvaru problem, tyst, snygg, 10 sekunders uppstartstid..

Och så det personliga igen. Jag fluktar på HTPC trådar eftersom det blir en bonus i min nya dator. Inte tvärtom. Jag skall ju ha en dator, det är ju inget konstigt, så då kan jag lika gärna "svälja" några teknikprylar till in i den. Datorn är ju det centrala och det är in i den allt skall förr eller senare.

#55

Postad 27 mars 2008 - 10:58

Life
  • Life
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Nej klart jag inte går på märke bara för märkets skull. Men det vore ju inte konstigt om endera arkitekturen är bättre generellt för en specifik uppgift. Då kommer ju processorerna från den tillverkaren överlag vara bättre på en viss uppgift. Alltså, jag har sett indikationer på att AMDs processorer skenar iväg när de utsätts för last. Detta lär ju vara pga hur de har byggt upp sin processor och lär återkomma i de flesta av deras processorer sålänge de kör på samma arkitektur.

Bra! Och det understryker vikten av att välja mobo framför cpu

Skall man köra den som en spelare så måste den vara på 24/7, åtminstone i standby. Du måste ju kunna börja en TV inspelning inom 5-10 sekunder. Det är ju den allmänna anledningen till 24/7. Och den anledningen behöver inte bry sig om IDLE watt. Sen är det ju så att när man väl använder datorn skall den vara tyst även när den kör på 100%. Jag vill inte installera kylflänsar större än en skyskrapa. En HTPC skall passa in i vardagsrummet och det gör inte ett Antec Fusion chassi. Ytterligare en faktor att ta med i spelet.

Hänger inte upp mig särskilt mycket på 24/7 frågan! Däremot startar mitt system från s3 i tid till inspelningen, så bättre effekthantering än så är nog svårt att få jmf 24/7 system. Vi kommer nog dessutom stå där med likadana "flänsar" oavsett om din processor drar några watt mindre....om det inte är så att du löser "tyst" med hörselkåpor

Billigare än en standalone? Bättre? Flexibel månne men de andra två får du förklara för mig. Jag hittar fina spelare med hårdisk för 3 tusen spänn. Allt klart, inga mjukvaru problem, tyst, snygg, 10 sekunders uppstartstid..

Billigare än en stand-alone i förhållande till kvalitet! Fin spelare för 3000, köpt på ÖB, är inte vad jag jämför med.....tanken är att få bättre kvalitet än en spelare i 10000kr klassen (och ha flexibilitet)....
Tyst...tja, det är ju alltid det stora problemet! PS3 är inte heller tyst...
Snygg...smaken är som....och allt är relativt (och det gäller även angående Fusion)
10sekunder ....resume från s3 går på 5!

Och så det personliga igen. Jag fluktar på HTPC trådar eftersom det blir en bonus i min nya dator. Inte tvärtom. Jag skall ju ha en dator, det är ju inget konstigt, så då kan jag lika gärna "svälja" några teknikprylar till in i den. Datorn är ju det centrala och det är in i den allt skall förr eller senare.

Jomen det är klart......vem gör inte så:D

#56

Postad 27 mars 2008 - 11:36

Unregistered80bc741c
  • Unregistered80bc741c
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Däremot startar mitt system från s3 i tid till inspelningen

Jo förprogramerat är nog inge problem. Jag pratar spontaninspelningar som är 90% av mina inspelningar. Shit, klockan är 20:01 och LETS DANCE har börjat :D

Vi kommer nog dessutom stå där med likadana "flänsar" oavsett om din processor drar några watt mindre....om det inte är så att du löser "tyst" med hörselkåpor

Jag kommer inte ha någon fläns utan bara stock fläktar. Skall se hur långt det räcker. Det som jag först kommer göra att att köra speedfaan så jag får ner fläktarna i en lagom nivå och ändå ligger på en ok temp. Dödstyst behöver det ju inte vara. Det finns tvbänk och även en DVD HDD spelare låter men det är helt ok.

Billigare än en stand-alone i förhållande till kvalitet! Fin spelare för 3000, köpt på ÖB, är inte vad jag jämför med.....tanken är att få bättre kvalitet än en spelare i 10000kr klassen (och ha flexibilitet)....

Hårddiskpriset hos stand-alonerna är ju groteska och så är bluray (IDAG). DSPer, kontakter och dylikt får du ändå inte bättre på ditt moderkort..

Tyst...tja, det är ju alltid det stora problemet! PS3 är inte heller tyst...

Nä och pga det så är den ju också en dålig kandidat.

Snygg...smaken är som....och allt är relativt (och det gäller även angående Fusion)

Subjektivt ja. Men kör en omröstning på aftonbladet om hur stor WAF ett Fusion chassi har så skall vi se.

10sekunder ....resume från s3 går på 5!

Kan ju erkänna att jag har noll koll på S3. De 10 sekunderna jag menade var väl tilltagna och innebar POWER ON till RECORDING (alltså spontan inspelning).

#57

Postad 27 mars 2008 - 12:30

Life
  • Life
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Jo förprogramerat är nog inge problem. Jag pratar spontaninspelningar som är 90% av mina inspelningar. Shit, klockan är 20:01 och LETS DANCE har börjat :D

är inte så spontan :P men, dom 10sekunder det tar för mig att väcka från S3(om den nu sover, eftersom den oftast är vaken när jag är vaken -som man oftast är vid spontaninspelningar) och välja kanal och " rec" räcker för mig.....

Jag kommer inte ha någon fläns utan bara stock fläktar. Skall se hur långt det räcker. Det som jag först kommer göra att att köra speedfaan så jag får ner fläktarna i en lagom nivå och ändå ligger på en ok temp. Dödstyst behöver det ju inte vara. Det finns tvbänk och även en DVD HDD spelare låter men det är helt ok.

funkra det för dig så...men du blir inte tystare än passivt, särskilt inte om du hettar upp lådan med extra grafikkort (fast du kanske kör fläkt på ditt prestandamonster :D )

Hårddiskpriset hos stand-alonerna är ju groteska och så är bluray (IDAG). DSPer, kontakter och dylikt får du ändå inte bättre på ditt moderkort..

Visst är dom groteska, ytterligare en poäng till en HTPC med ett flexibelt hårddisksystem, och vad det gäller kontakter så får jag kanske inte bättre, utan jämför jag med en vädigt bra (bästa!??) så får jag ju minst lika bra, vilket räcker! Och fler olika valmöjligheter är inte bättre - Rätt kontakter är bättre!

Tyst...tja, det är ju alltid det stora problemet! PS3 är inte heller tyst...

Nä och pga det så är den ju också en dålig kandidat.

Japp, fast det skulle vara ganska roligt att ha en sådan med för "spelkänslan"

Snygg...smaken är som....och allt är relativt (och det gäller även angående Fusion)

Subjektivt ja. Men kör en omröstning på aftonbladet om hur stor WAF ett Fusion chassi har så skall vi se.

Nu ska vi inte sträva mot det omöjliga B)

Kan ju erkänna att jag har noll koll på S3. De 10 sekunderna jag menade var väl tilltagna och innebar POWER ON till RECORDING (alltså spontan inspelning).

Fixar det (om den sover!!)
Fast om nu en "stand-alone" är det jag ska ha enligt dig, ge mig namnet och priset på en tingest som motsvarar:
1. dual digital tuner
2. 1,5 tb lagring
3. 1080p. 24frames/s
4. DVD/Blu-Ray/HDDVD (inkl. bränna på DVD och BR)
5. Mediacenterinterface (inkl. samla bilder, musik,film) För givetvis ligger det i HTPC-konceptet!!
6. Allt det andra mervärdet (ordbehandling, surfa, iptelefoni, nummerpres) exkl. spela high-end-spel på högsta upplösning
7. Flera HDMI (med extended view för multipla bildskärmar), SPDIF
8. allt det där andra som jag inte vet att jag vill göra just nu, men snart kommer att behöva (aka flexibelt)
Detta menar jag är moderkortsbaserat i dagsläget, inte processorbaserat!

Edit: så off-topic att tom jag börjar skämmas :D
Vad det gäller Aftonbladet och omröstning så låter det som en statistisk avskyvärdhet. En sådan omröstning säger egentligen inget mer än att den som röstar tycker att det är kul att trycka på en valknapp.....

Redigerat av Life, 27 mars 2008 - 12:52.


#58

Postad 27 mars 2008 - 13:21

Unregistered80bc741c
  • Unregistered80bc741c
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

är inte så spontan :D men, dom 10sekunder det tar för mig att väcka från S3(om den nu sover, eftersom den oftast är vaken när jag är vaken -som man oftast är vid spontaninspelningar) och välja kanal och " rec" räcker för mig.....

Det är möjligt att det är smidigt. Min kommer ju vara på hela tiden så det blir väl inget problem, men jag måste ju skaffa en remote åtminstone till Vista Media Center så man kan fixa det från soffan.

funkra det för dig så...men du blir inte tystare än passivt, särskilt inte om du hettar upp lådan med extra grafikkort (fast du kanske kör fläkt på ditt prestandamonster :D )

Klart passivt är tystast av allt. Men det är för mycket ingrepp i datorn för det och för mycket risker. Hårddiskarna låter mer än lågvarviga fläktar. Så att ha helt passivt är inte nödvändigt för någon. Och som sagt. Tanken är att det skall vara tyst. Även med hög last. Det är ju hela utgångspunkten.


Visst är dom groteska, ytterligare en poäng till en HTPC med ett flexibelt hårddisksystem, och vad det gäller kontakter så får jag kanske inte bättre, utan jämför jag med en vädigt bra (bästa!??) så får jag ju minst lika bra, vilket räcker! Och fler olika valmöjligheter är inte bättre - Rätt kontakter är bättre!

Jag vet inte hur mycket längre vi kommer här. Att HTPC är mer flexibel då den kan göra fler saker är ju ingen tvekan, men att spela in och spela upp har inte en HTPC något prestanda eller prisövertag vad jag kan se. Allt över 5000 för en stand-alone är ju bara bortkastade pengar och skall inte jämföras med. Det är bara HDD utrymme som gör budgeten. Resten av maskin har tillräckligt bra hårdvara.

1. dual digital tuner
2. 1,5 tb lagring
3. 1080p. 24frames/s
4. DVD/Blu-Ray/HDDVD (inkl. bränna på DVD och BR)
5. Mediacenterinterface (inkl. samla bilder, musik,film) För givetvis ligger det i HTPC-konceptet!!
6. Allt det andra mervärdet (ordbehandling, surfa, iptelefoni, nummerpres) exkl. spela high-end-spel på högsta upplösning
7. Flera HDMI (med extended view för multipla bildskärmar), SPDIF
8. allt det där andra som jag inte vet att jag vill göra just nu, men snart kommer att behöva (aka flexibelt)
Detta menar jag är moderkortsbaserat i dagsläget, inte processorbaserat!


1. Det är ju snart standard och finns i rätt många burkar.
2. Jag klarar mig på 80GB idag. Får medge att det är lite men 500GB är ju inga problem. Överdrivet krav.
3. ? Detta krav genererar ju oändligt med träffar på prisjakt. Och det räcker med 1080p... finns det något som säljer 1080p 12frame/s?
4. Visst. Här är väl tuffaste kravet, men det är ju en tidsfråga: Bluray. För ny teknik. Inte riktigt intressant riktigt ännu tycker jag. Nästa år kanske både TV och teknik är mer på spåret. Förövrigt behöver du en 50 tummare för att uppskatta 1080p (film då).
5-8 Nu börjar du ränna iväg. Som sagt. Allt skall in i PCn. Vi jämför media upp/inspelning HTPC vs standalone... nothing more nothing less

#59

Postad 27 mars 2008 - 13:46

Life
  • Life
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

1. dual digital tuner
2. 1,5 tb lagring
3. 1080p. 24frames/s
4. DVD/Blu-Ray/HDDVD (inkl. bränna på DVD och BR)
5. Mediacenterinterface (inkl. samla bilder, musik,film) För givetvis ligger det i HTPC-konceptet!!
6. Allt det andra mervärdet (ordbehandling, surfa, iptelefoni, nummerpres) exkl. spela high-end-spel på högsta upplösning
7. Flera HDMI (med extended view för multipla bildskärmar), SPDIF
8. allt det där andra som jag inte vet att jag vill göra just nu, men snart kommer att behöva (aka flexibelt)
Detta menar jag är moderkortsbaserat i dagsläget, inte processorbaserat!


1. Det är ju snart standard och finns i rätt många burkar.
2. Jag klarar mig på 80GB idag. Får medge att det är lite men 500GB är ju inga problem. Överdrivet krav.
3. ? Detta krav genererar ju oändligt med träffar på prisjakt. Och det räcker med 1080p... finns det något som säljer 1080p 12frame/s?
4. Visst. Här är väl tuffaste kravet, men det är ju en tidsfråga: Bluray. För ny teknik. Inte riktigt intressant riktigt ännu tycker jag. Nästa år kanske både TV och teknik är mer på spåret. Förövrigt behöver du en 50 tummare för att uppskatta 1080p (film då).
5-8 Nu börjar du ränna iväg. Som sagt. Allt skall in i PCn. Vi jämför media upp/inspelning HTPC vs standalone... nothing more nothing less

Så du hittar alltså inte allt detta i en (1) "stand-alone"-maskin som därmed kan fylla HTPC uppgift! Då är ju svaret på den frågan utagerad! Det närmaste jag kom var en

och då saknar den ändå hälften (minst). Det vi jämförde var en maskin som motsvarar en HTPC och inte en spelmaskin. Men ska den "bara" klara av det så blir det ju en alldeles för enkel match (bortsett från att du inte hittar en som ens klarar 1-4+7)....en stand-alone tar du då bara för att få något barnsäkert (vilket kanske är vad vissa vill ha!?). Och då kan du ju jämföra en speldator med donkey-kong.

Som jag sagt hela tiden, det är bara i spelvärlden som du behöver den extra fokusen på processor (förutom möjligtvis i den närbesläktade grafikredigeringsvärlden)....och eftersom tråden handlade om (en gång i tiden) processorval......

Fjärren till WMC om du vill ha:


#60

Postad 27 mars 2008 - 19:08

dunde
  • dunde
  • Mästare

  • 3 094 inlägg
  • 0

Jo, fast då är man lite tillbaks att jämföra päron och äpplen. Ett exempel är arkitektureren som ATI använder just nu (R600) är extremt strömkrävande (HD 2900XT någon?) så drar HD 3870 mindre än 8800GT på grund av överlägset bättre tillverkningsprocess. Som sagt det ser inte bra ut för AMD och jag har själv beställt en Yorkfield prolle. Vi får hoppas att de sätter press på Intel med K10,5.


Det är så mycket felaktigheter och ******ism i den här tråden så man blir alldeles ledsen..

Ett 3870 med överlägset bättre tillverkningsprocess... Kul med folk som har fantasi... Ett 3870 är långsammare, drar lika mycket kräm och bullrar ungefär som ett 8800GT...:

Men nu är det ju så att konkurrenten från Nvidia till 3870 är ju 9600GT och då ser det ut som du påstår fast tvärtom...
http://aphnetworks.c...0gt_top_512mb/9

Redigerat av dunde, 27 mars 2008 - 19:08.


#61

Postad 27 mars 2008 - 21:05

Torim
  • Torim
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0
Va ni Tjötar,

När kommer Athlon X2 4850e 2.5 ghz 45w ut på marknaden så man kan köpa en !!!
Skall ha den till Gigabyte GA-MA78GM-S2H, basta!!

/Patrik...

Redigerat av Torim, 27 mars 2008 - 21:06.


#62

Postad 30 mars 2008 - 03:04

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

  • 941 inlägg
  • 0

Jo, fast då är man lite tillbaks att jämföra päron och äpplen. Ett exempel är arkitektureren som ATI använder just nu (R600) är extremt strömkrävande (HD 2900XT någon?) så drar HD 3870 mindre än 8800GT på grund av överlägset bättre tillverkningsprocess. Som sagt det ser inte bra ut för AMD och jag har själv beställt en Yorkfield prolle. Vi får hoppas att de sätter press på Intel med K10,5.


Det är så mycket felaktigheter och ******ism i den här tråden så man blir alldeles ledsen..

Ett 3870 med överlägset bättre tillverkningsprocess... Kul med folk som har fantasi... Ett 3870 är långsammare, drar lika mycket kräm och bullrar ungefär som ett 8800GT...:

Men nu är det ju så att konkurrenten från Nvidia till 3870 är ju 9600GT och då ser det ut som du påstår fast tvärtom...
http://aphnetworks.c...0gt_top_512mb/9


Du kanske skulle ta och läsa på lite...

Ja AMD kör 55-nanometersteknologi på sina HD3870 grafikkort. ATI kortet drar mindre i idle, dvs den största tiden man använder kortet. Har vissa andra fördelar också som DirectX 10.1, GDDR4 och 320 shaderprocessorer.

Nvidia 8800GT kör 65-nanometersteknologi, GDDR3, har bara 128 shaderprocessorer och DirectX 10.0

Sen vad gäller trådens topic, Athlon X2 4850e 2.5 ghz 45w. Intel har en väldigt bra processor i deras nya 45nm varianter. Men lite svårt att bygga en dator på bara en processor. När det kommer till moderkort så är Intels chipset väldigt energihungriga istället, det skiljer ca 12W bara i idel till AMD:s fördel när det kommer till moderkortschipset.

Som Toms hardware skriver när AMD:s hela system drog 41,73W i idle:

"The wattmeter verified that the 780G-based system achieved a new power consumption record. Previously, only our own Solar Powered PC had been this frugal in the lab."
http://www.tomshardw...set/page14.html

Som sagt ska man bygga den mest energisnåla datorn så har AMD ett klart vinnande koncept i 700 chipset och Athlon X2 4850E. Intel har överhuvudtaget inget som kan konkurrera. Lägg där till att AMD 780G har det kraftfullaste inbyggda grafikkortet som hittills presenterats.

Redigerat av Unregistered31511, 30 mars 2008 - 04:34.


#63

Postad 30 mars 2008 - 19:27

Unregistered80bc741c
  • Unregistered80bc741c
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Som Toms hardware skriver när AMD:s hela system drog 41,73W i idle:


Som sagt. Idle är helt ointressant. Varför ha datorn på om den står på idle? Om inte datorn är tyst i idle så är man ju ändå ute och cyklar (HTPC mässigt). Det är vid last det är intressant. Det är ju då man tittar på film eller använder datorn. Det är ju då man vill att den skall vara tyst (också), och det är ju det som är svårt.

Jag tror ju som sagt mer på e8400 + g35 då det är mer än x264/bluray som en dator är bra till.

#64

Postad 30 mars 2008 - 20:13

seeker
  • seeker
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Som sagt. Idle är helt ointressant. Varför ha datorn på om den står på idle? Om inte datorn är tyst i idle så är man ju ändå ute och cyklar (HTPC mässigt). Det är vid last det är intressant. Det är ju då man tittar på film eller använder datorn. Det är ju då man vill att den skall vara tyst (också), och det är ju det som är svårt.

Jag tror ju som sagt mer på e8400 + g35 då det är mer än x264/bluray som en dator är bra till.

Grejjen är att man kanske vill ha sin dator till mer än att kolla på film (som andra har nämnt), t.ex. olika server-funktioner. När man inte aktivt använder sin HTPC så kanske dessa "server"-funktioner står oanvända en stor del av tiden och därmed kan strömförbrukningen vid idle vara intressant.

Nu tycker självklart inte alla lika dant, och det är bara att inse att så är fallet och det finns ingen större anledning att försöka övertala folk som är inställda på att använda sin dator "på sitt sätt" att de ska göra på ens eget sätt istället. Vissa tycker idle är viktigt medan andra tycker max är det enda intressanta. Inget mer med det :)

Om någon har nån inside information om när den här CPU'n kommer till sverige så vore det mycket uppskattat, istället för denna eviga debatt om vad man ska använda datorn till :)

#65

Postad 30 mars 2008 - 21:05

Unregistered80bc741c
  • Unregistered80bc741c
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Grejjen är att man kanske vill ha sin dator till mer än att kolla på film (som andra har nämnt), t.ex. olika server-funktioner. När man inte aktivt använder sin HTPC så kanske dessa "server"-funktioner står oanvända en stor del av tiden och därmed kan strömförbrukningen vid idle vara intressant.

? Är datorn idle borde den vara i standby. Där sparar man pengar/miljö. Och ja det är exakt det min skall fungera som: server/HTPC. Men den kommer aldrig vara idle, aldrig.

Vissa tycker idle är viktigt medan andra tycker max är det enda intressanta. Inget mer med det :)

Jo klart man har sina egna ideer! Men de som tycker idle siffror är viktiga får gärna förklara det för jag förstår det ej.

#66

Postad 30 mars 2008 - 22:26

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

  • 2 891 inlägg
  • 0
Idle är mer intressant än full load! Min dator ligger på 5-10% load 90% av tiden. 100% load 0% av tiden. Vad är mest intressant för mig?

#67

Postad 30 mars 2008 - 22:47

Unregistered80bc741c
  • Unregistered80bc741c
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Idle är mer intressant än full load! Min dator ligger på 5-10% load 90% av tiden. 100% load 0% av tiden. Vad är mest intressant för mig?

Varför är den idle?

#68

Postad 31 mars 2008 - 02:17

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

  • 941 inlägg
  • 0

Idle är mer intressant än full load! Min dator ligger på 5-10% load 90% av tiden. 100% load 0% av tiden. Vad är mest intressant för mig?

Varför är den idle?


Ja han kanske surfar mest till exempel. Då är både processor och grafikkort i idle, samma i Word. Till och med när man sitter och jobbar med fotografier i Photoshop kommer datorn vara idle stor del av tiden. Helt klart är låg idle viktigt, är ju där datorn är den mesta tiden.

Sen så drar inte AMD 4850e och 780G mycket i load vid HTPC sammanhang heller, hela systemet drog 74W när den spelade upp Blue-ray. Man kommer inte i närheten med ett Intel system.

Redigerat av Unregistered31511, 31 mars 2008 - 03:36.


#69

Postad 31 mars 2008 - 08:44

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

  • 2 891 inlägg
  • 0

Varför är den idle?


Kör den som webserver och filserver. Inte mycket aktivitet men ändå så pass att den måste vara påslagen.

#70

Postad 31 mars 2008 - 08:48

Unregistered80bc741c
  • Unregistered80bc741c
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Ja han kanske surfar mest till exempel. Då är både processor och grafikkort i idle, samma i Word. Till och med när man sitter och jobbar med fotografier i Photoshop kommer datorn vara idle stor del av tiden. Helt klart är låg idle viktigt, är ju där datorn är den mesta tiden.

Surfning kan mycket väl dra kraft. Det finns mycket sattyg på näten nuförtiden. Word är ju inte så krävande så visst.
Men datorn kan göra massor med saker som händer medans du skriver i Word. Och sen är det ju tysthet som är premium här på forumet och då är idle ointressant eftersom man kan hitta energieffektiva system från båda Intel och AMD som inte har några problem med ljud i idle. Det är ju när den arbetar värmen kommer.

Sen så drar inte AMD 4850e och 780G mycket i load vid HTPC sammanhang heller, hela systemet drog 74W när den spelade upp Blue-ray. Man kommer inte i närheten med ett Intel system.

Rätt mycket BS. 74W var vid Blue-ray som sagt och processorn användes inte mycket. AMDn med 780 drar över 100W vid 100%. E8400 + G35 drar under 100W vid full last. Dessutom går den att underklocka. E8400 är en snabbare processor än vad 4850e är så det finns mycket att hämta där.

#71

Postad 31 mars 2008 - 09:31

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

  • 941 inlägg
  • 0

Ja han kanske surfar mest till exempel. Då är både processor och grafikkort i idle, samma i Word. Till och med när man sitter och jobbar med fotografier i Photoshop kommer datorn vara idle stor del av tiden. Helt klart är låg idle viktigt, är ju där datorn är den mesta tiden.

Surfning kan mycket väl dra kraft. Det finns mycket sattyg på näten nuförtiden. Word är ju inte så krävande så visst.
Men datorn kan göra massor med saker som händer medans du skriver i Word. Och sen är det ju tysthet som är premium här på forumet och då är idle ointressant eftersom man kan hitta energieffektiva system från båda Intel och AMD som inte har några problem med ljud i idle. Det är ju när den arbetar värmen kommer.


Sen så drar inte AMD 4850e och 780G mycket i load vid HTPC sammanhang heller, hela systemet drog 74W när den spelade upp Blue-ray. Man kommer inte i närheten med ett Intel system.

Rätt mycket BS. 74W var vid Blue-ray som sagt och processorn användes inte mycket. AMDn med 780 drar över 100W vid 100%. E8400 + G35 drar under 100W vid full last. Dessutom går den att underklocka. E8400 är en snabbare processor än vad 4850e är så det finns mycket att hämta där.


Visst kan surfning dra lite kraft men huvudelen av tiden så gör den det inte. När du surfar så läser du ju mest. Ja tystet får du när systemet ger ifån sig lite energi. Där vinner AMD med detta system. Det system som ger ifrån sig mycket värme i idle, har ju varmare luft inne i chassiet när den väl går upp i full load också. Sen har du saker som tex hårddiskar som trivs när luften i chassiet håller låg temperatur.

Skitsnack, AMD systemet drar inte alls över 100W vid full last. Grafikkortet används rätt mycket vid Blue-ray. Sen vad tänkte du använda för inbyggt grafikkort till ditt Intelsystem? till Intel finns inte något som ens är in närheten av det inbyggda i AMD 780G.

Redigerat av Unregistered31511, 31 mars 2008 - 09:33.


#72

Postad 31 mars 2008 - 10:33

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Det viktigaste i diskussionen försvinner... 45w eller 25w spelar väl ingen roll. Sålänge jag kan kyla min HTPC så passivt som möjligt (vilket jag till och med kan med kommande 9150e på 65w samma som 5000+ black edition t.ex) så är jag nöjd.

Mmm... men watten säger ju om du kommer kunna köra passivt eller ej. TDP säger däremot inte mycket visar det sig. Det är nog svårt att köra något helt passivt om man krämar på 24/7.

Blir det bättre bild med E8400 och Asus P5E-VM HDMI än med Asus M3N78-HDMI och 5000+ Black edition på blu-ray filmerna du spelar upp?? Nej, snarare tvärtom...

Snacka om subjektiv kommentar.

Blir det bättre ljud? Nej, tvärtom eftersom MCP78 (geforce8200) kan skicka ut 7.1. LPCM ljud i 24 bit/192 khz vilket intelplattformen inte kan.

Nu är detta forum väldigt aktivt och integrerat med prisjakt, därmed går ju intressefaktorn upp. Dock skulle jag ju förstått att användarna här är mer hifi-nördar än dator-nördar. Skillnaden mellan nördtyperna är att datornördens matrialsportshettsande ger resultat. Kablar på 70 kvadratmeter till högtalarna ger ingen märkbar förbättring. Det gör däremot ett processorbyte.

Summasumarum: vi anser att olika saker är viktiga. Att det Moderkortet jag beställt har HDMI kontakt och hårdvarustöd för avkodning är bara en BONUS för mig. Värme och processor prestanda är det viktiga för mig.

Undrar förresten hur E8400 står sig prestandamässigt jämfört med Phenom X4 9150e med 1.8GHz fördelat på fyra kärnor (och 65w effekt perfekt för passiv kylning) vid uppspelning av en riktigt trög x264 .mkv utan level 4.1 kodning som inte kan hårdvaruacceleras. Jag tror E8400 får ordentligt med pisk oavsett vilket codec man kör. (givetvis då Coreavc till x4 CPU'n)

Tja.. gå in på toms hardware och kolla. Eftersom 9500 loosar mot 8400 på endel tester så tror jag inte på någon större pisk av 9150e...

Jag köper ju min processor för att göra mer än spela bluray filmer. Det känns som det måste vara utgångspunkten även när man bygger en HTPC.. köp en stand-alone istället annars.


Du missar poängen, och är för övrigt rätt arrogant... men skitsamma.

Tyvärr kan jag inte koppla in en hårddisk i en standalone och spela x264, visa foton och spela musik från servern men gick det så... :)

Jag har följande krav för min HTPC:

1. Att få den absolut så TYST som möjligt, vi snackar inte bara "tyst" i största allmänhet utan vi snackar TYST.
(min kylning kommer att vara 2 x 120 mm Noctua på 500 RPM.)

2. Att kunna spela upp alla 1080p x264 mkv's jag kan hitta med perfekt bild och ljud.

3. Att kunna spela upp blu-ray film i 1080p med perfekt bild och ljud både från hårddisk och skiva.

4. MP3/FLAC/WAV och fotoalbum/arkiv

Dessa krav fyller min setupd utan problem...

Antec Fusion 430 V2 chassi
Gigabyte GA-MA78MG-S2H moderkort med RS780, SB700 och ALC889a
(blir nog ett auzentech pci-express ljudkort längre fram eventuellt..)
AMD 5000+ Black edition @3.1 GHZ utan att höja volten
Scythe mini ninja utan användning av medföljande fläkt
2 st Noctua 120 mm 800 rpm fläktar till chassit på LOW (ca 500 RPM)
2x1 GB 800 mhz cl5 pc6400 DDR2 minne
Samsung spinppoint jag har liggande, blir en solid state längre fram.
Pioneer blu-ray drive alt lg combo
Silverstone nightjar

Gör allt ovan utan problem. Visst, jag hade kunnat välja en E8400 och ett Asus P5E-VM HDMI istället... för 1500 kr till där CPU'n får jobba 50-60% så fort jag kollar en blu-ray film eftersom intels usla integrerade grafik inte kan accelerera fullt.

Alt. hade varit en Phenom 9150e 1.8 ghz x4 (en kärna räcker till bluray med hjälp av hww acc och fyra x 1.8ghz med coreavc till 1080p x264 är bättre än 5000+ x2 @3.1ghz givetvis)

Vad gäller data nördar kontra hifinördar så ja, jag hör skillnad på MP3 - FLAC - WAV och MP# i vbr kontra 128 kbps. Har blindtestat flera ggr (slagit vad med polare) och vunnit varje gång...

Samma sak med de nya HD ljudformaten. På min anläggning hör jag skillnad, men kanske inte i dina logitech 500 kronors plastburkar... :D

/edit

Surfa? Det gör jag på Sony Vaio i soffan.
Spela? Det gör jag på Nintendo wii, pallar inte sitta vid skrivbordet och spela. En speldator till biorummet är på gång med X2 grafik och Q9300 m.m. Mus/Tangentbord i soffan funkar dock inte alltid perfekt. Dessutom lär det bli svårt att spela in från t.ex canal+ sport hd i bakgrunden och maxa crysis samtidigt på HTPC... ;)

HTPC med fjärr till TV (får se om det blir 2 x DVB-S2 kort i HTPC'n och phoenix läsare för parabolkort eller nya Dreambox DM 800.. har ju 3 andra dreamboxar i huset så..)

Redigerat av Unregistereda33d64e8, 31 mars 2008 - 10:40.


#73

Postad 31 mars 2008 - 16:07

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
Oj , orkar inte läsa allt men jag reagerade på en sak ,, det jämför me en 6000+ ,, 125w , i för hållande til 4850e 45w som tråden handlade om ,, från början och för sisådär 700 sek , jag vet inte om det är en faktor i samman hanget för en del men , just kombinerat men ati kretesen 790g , på moderkortet så ,, kan man ju ha ett tyst htpc till väldigt lite pengar ,, som klarar av att ta hand om blueray och hd ljud , och allt va det ska vara , sen om man vill lägga pengar på ,, bara för att köra en ferrari i 311 km timmen istället för 310 km timmen det spelar inte mig nån roll egentligen, men som sagt för den som vill då,.

Jag har själv intel i min laptop 7250 centrino dualcore ,duo som den heter HP mer säger jag inte då jag hate HP för deras , noll servicetänk i Sverige via powermill/infocare och dåliga ljudkort ifrån conexant , och sval är den verkligen inte fläkten går fullt hela tiden , jag hade en amd turion innan singelcore den gick ner i villo länge nästan jämt , men den klarade inte av att ha så många apps , uppe då skar det sig ,, så det är många faktorer, grafik kort som hjälper till med beräkningar och detta , är ju åter hela amd,s och ati,s ide ,, med inegrerade grafiken att få ner och fördela beräkningar ,, över alla komponenter ,, så jag skulle helst själv vija köra med nya socket amd2+ med just gigabyte kortet då ..

men jag orkade inte vänta längre på det utan har beställt en 5000+ som är lika snabb klockad enligt de invigda som 6200+ men då med 65w med den så kallade 2g stepp och den ska gå att köra passivt hur lätt som helst vet inte om jag klockar den får se hur den beter sig , men tror inte det men nu har jag ju möligheten om den jag inte är nöjd med

så nu e jag uppe i 1500 sek för allt med inbyggda 1500 poäng basserade 3d mark 06 grafiken och en cpu som går i runt
6 ghz med passiv kyllning ,, jag vet inte intels grejor ,, vad hade hade mosvarande prestanda kostat ,,

#74

Postad 31 mars 2008 - 16:21

seeker
  • seeker
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Nu har processorn kommit in i datorbutikens produktregister åtminstone, så det är väl ett tecken på att den kommer in på lager rätt snart hoppas jag. Jag har iaf beställt ett exemplar! :)

#75

Postad 31 mars 2008 - 21:03

dunde
  • dunde
  • Mästare

  • 3 094 inlägg
  • 0

Oj , orkar inte läsa allt men jag reagerade på en sak ,, det jämför me en 6000+ ,, 125w , i för hållande til 4850e 45w som tråden handlade om ,, från början och för sisådär 700 sek , jag vet inte om det är en faktor i samman hanget för en del men , just kombinerat men ati kretesen 790g , på moderkortet så ,, kan man ju ha ett tyst htpc till väldigt lite pengar ,, som klarar av att ta hand om blueray och hd ljud , och allt va det ska vara , sen om man vill lägga pengar på ,, bara för att köra en ferrari i 311 km timmen istället för 310 km timmen det spelar inte mig nån roll egentligen, men som sagt för den som vill då,.

Jag har själv intel i min laptop 7250 centrino dualcore ,duo som den heter HP mer säger jag inte då jag hate HP för deras , noll servicetänk i Sverige via powermill/infocare och dåliga ljudkort ifrån conexant , och sval är den verkligen inte fläkten går fullt hela tiden , jag hade en amd turion innan singelcore den gick ner i villo länge nästan jämt , men den klarade inte av att ha så många apps , uppe då skar det sig ,, så det är många faktorer, grafik kort som hjälper till med beräkningar och detta , är ju åter hela amd,s och ati,s ide ,, med inegrerade grafiken att få ner och fördela beräkningar ,, över alla komponenter ,, så jag skulle helst själv vija köra med nya socket amd2+ med just gigabyte kortet då ..

men jag orkade inte vänta längre på det utan har beställt en 5000+ som är lika snabb klockad enligt de invigda som 6200+ men då med 65w med den så kallade 2g stepp och den ska gå att köra passivt hur lätt som helst vet inte om jag klockar den får se hur den beter sig , men tror inte det men nu har jag ju möligheten om den jag inte är nöjd med

så nu e jag uppe i 1500 sek för allt med inbyggda 1500 poäng basserade 3d mark 06 grafiken och en cpu som går i runt
6 ghz med passiv kyllning ,, jag vet inte intels grejor ,, vad hade hade mosvarande prestanda kostat ,,

Du har nog lyckats skriva det mest svårlästa inlägget i forumet, grattis!

#76

Postad 31 mars 2008 - 21:32

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
ok

#77

Postad 01 april 2008 - 09:25

Peterson
  • Peterson
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Idle är mer intressant än full load! Min dator ligger på 5-10% load 90% av tiden. 100% load 0% av tiden. Vad är mest intressant för mig?

Varför är den idle?

Logga du din processornivå så får du se. Idle och stand-by är inte samma sak.
En HTPC bör vara så tyst som möjligt för att inte störa det den är till för, alltså spela media. Annars ska man inte ha en HTPC, då ska man ha en PC.

#78

Postad 01 april 2008 - 13:20

Unregistered80bc741c
  • Unregistered80bc741c
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Visst kan surfning dra lite kraft men huvudelen av tiden så gör den det inte. När du surfar så läser du ju mest. Ja tystet får du när systemet ger ifån sig lite energi. Där vinner AMD med detta system. Det system som ger ifrån sig mycket värme i idle, har ju varmare luft inne i chassiet när den väl går upp i full load också. Sen har du saker som tex hårddiskar som trivs när luften i chassiet håller låg temperatur.

När Intel systemet är i idle kommer den vara tyst precis som AMD systemet.
När man skall kolla video eller göra något med hög last en längre tid spelar det ingen roll vad man gjort innan. Man vill ju att det skall vara tyst vid en viss last 24/7. DÅ är det är bra.

Skitsnack, AMD systemet drar inte alls över 100W vid full last.

Intressant. Det där är rätt lätt att motbevisa då det ligger ett test på någon sida där de kör 790g+4850e och 100% last och drar upp watten till över 100.. så QED.


Sen vad tänkte du använda för inbyggt grafikkort till ditt Intelsystem? till Intel finns inte något som ens är in närheten av det inbyggda i AMD 780G.

Ingen extra grafikkort utöver G35... inget spel, endast processor krävande program 24/7.

#79

Postad 01 april 2008 - 13:46

Unregistered80bc741c
  • Unregistered80bc741c
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Du missar poängen, och är för övrigt rätt arrogant... men skitsamma.

Mmm.. ;)

Tyvärr kan jag inte koppla in en hårddisk i en standalone och spela x264, visa foton och spela musik från servern men gick det så... :D

Jag har inget emot HTPCar. Jag skaffar ju en själv.

Jag har följande krav för min HTPC:

1. Att få den absolut så TYST som möjligt, vi snackar inte bara "tyst" i största allmänhet utan vi snackar TYST.
(min kylning kommer att vara 2 x 120 mm Noctua på 500 RPM.)

2. Att kunna spela upp alla 1080p x264 mkv's jag kan hitta med perfekt bild och ljud.

3. Att kunna spela upp blu-ray film i 1080p med perfekt bild och ljud både från hårddisk och skiva.

4. MP3/FLAC/WAV och fotoalbum/arkiv

1. Låter bra. Tror dock att den skulle kunna låta lite mer än så och inte vara några problem. Har man int sin "anläggning" i en TV-bänk så letar man ju efter problem.

2. Förstår inte att detta skulle vara ett krav som behövs specas.. (möjligtvis med en AMD processor och endast mjukvaru avkodning så :D)

Perfekt? Nä nu avslutar jag din lista med denna fråga:
Skiljer sig ljudet mellan olika CD spelare?

Svarar du ja på den frågan så får denna diskution en helt annan innebörd..


Vad gäller data nördar kontra hifinördar så ja, jag hör skillnad på MP3 - FLAC - WAV och MP# i vbr kontra 128 kbps. Har blindtestat flera ggr (slagit vad med polare) och vunnit varje gång...

Verkar som du inte behöver svara på ovanstående fråga.

Samma sak med de nya HD ljudformaten. På min anläggning hör jag skillnad, men kanske inte i dina logitech 500 kronors plastburkar... :D

Audio Pro

Surfa? Det gör jag på Sony Vaio i soffan.
Spela? Det gör jag på Nintendo wii, pallar inte sitta vid skrivbordet och spela. En speldator till biorummet är på gång med X2 grafik och Q9300 m.m. Mus/Tangentbord i soffan funkar dock inte alltid perfekt. Dessutom lär det bli svårt att spela in från t.ex canal+ sport hd i bakgrunden och maxa crysis samtidigt på HTPC... :)

HTPC med fjärr till TV (får se om det blir 2 x DVB-S2 kort i HTPC'n och phoenix läsare för parabolkort eller nya Dreambox DM 800.. har ju 3 andra dreamboxar i huset så..)

My God. Ok. Jag inser att jag ligger i lä här. Min situation tillåter inga saker som "biorum" och multipla media enheter.. jaja. Kul för dig får jag väl säga. Jag skulle vilja spela men jag har inte tid till det..



Logga du din processornivå så får du se. Idle och stand-by är inte samma sak.
En HTPC bör vara så tyst som möjligt för att inte störa det den är till för, alltså spela media. Annars ska man inte ha en HTPC, då ska man ha en PC.

Jag håller på och skapa en HTPC. Den skall vara tyst. Det är en självklar ambition. Jag vet hur det är att se på film med en xbox eller playstation..
En HTPC ÄR en PC och bör användas till det också så att man kan minimera antal "gadgets" i hemmet.

Redigerat av Unregistered80bc741c, 01 april 2008 - 13:47.


#80

Postad 02 april 2008 - 09:10

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
Robbo76:

Min poäng, utan att vara arrogant: En person som inte hör skillnad på MP3 med 128 kbps bitrate och losless bör inte påstå att andra "ändå inte här någon skillnad på dolby digital kontra de nya hd ljudformaten."

Höra skillnad på olika CD-spelare, absolut... Har även här vunnit vad mot polare i blindtester. Det kräver perfekta förhållanden runt omkring, övrig elektronik, högtalare osv men visst hör man skillnad mellan en billig spelare och en dyr med fin elektronik, hög kvalitet på DAC:ar osv.

När det gäller dedikerat biorum med en del dämpmaterial så gör det att alla små ljud hörs mycket väl (vilket ju är meningen, att ta bort alla ljud som inte skall vara där och bara åerskapa de ljud som kommer från ljudspåret i filmen eller CD-skivan. En liten surrande fläkt störs jag inte heller av i vardagsrummet men när HTPC'n väl åker in i biorummet så kommer jag höra även nätagget, därav blir det att uppgrader till ett passivt sen.

Slutsats: Mitt mål är så tillräcklig prestanda för att klara av det jag vill åstadkomma vad gäller uppspelning osv men en snabbare HTPC utöver detta med högre varv på fläktarna som resultat - nej tack.

En 5000+ @3.1 Ghz med 2 st Noctua 120 mm på 500 RPM som enda kylning är således perfekt för mig!

#81

Postad 04 april 2008 - 08:33

BulanS
  • BulanS
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0

Va ni Tjötar,

När kommer Athlon X2 4850e 2.5 ghz 45w ut på marknaden så man kan köpa en !!!
Skall ha den till Gigabyte GA-MA78GM-S2H, basta!!


Håller med ovanståenda jag.. prata om era offtopic grejor på annat håll är ni vänliga.

Det vi vill veta är när den här processorn kommer att dyka upp eg!
(Såg det stod "tidigast 15:e april på datorbutiken.com)

Sen kan någon gärna få förklara för mig vad det är för skillnad på denna processor och en Athlon X2 BE-2400 (2,3GHz)

Förutom det då uppenbara att den har lite högre klockfrekvens. Tänker just på att de heter så olika men anges båda som 45w termisk effekt, så de verkar ju lite lika..?

Redigerat av BulanS, 04 april 2008 - 08:38.


#82

Postad 05 april 2008 - 17:02

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

  • 941 inlägg
  • 0

Visst kan surfning dra lite kraft men huvudelen av tiden så gör den det inte. När du surfar så läser du ju mest. Ja tystet får du när systemet ger ifån sig lite energi. Där vinner AMD med detta system. Det system som ger ifrån sig mycket värme i idle, har ju varmare luft inne i chassiet när den väl går upp i full load också. Sen har du saker som tex hårddiskar som trivs när luften i chassiet håller låg temperatur.

När Intel systemet är i idle kommer den vara tyst precis som AMD systemet.
När man skall kolla video eller göra något med hög last en längre tid spelar det ingen roll vad man gjort innan. Man vill ju att det skall vara tyst vid en viss last 24/7. DÅ är det är bra.

Skitsnack, AMD systemet drar inte alls över 100W vid full last.

Intressant. Det där är rätt lätt att motbevisa då det ligger ett test på någon sida där de kör 790g+4850e och 100% last och drar upp watten till över 100.. så QED.


Sen vad tänkte du använda för inbyggt grafikkort till ditt Intelsystem? till Intel finns inte något som ens är in närheten av det inbyggda i AMD 780G.

Ingen extra grafikkort utöver G35... inget spel, endast processor krävande program 24/7.


Nä Intelsystemet drar med i idle därför kommer fläktarna också får arbeta mer i idle. Tittar du på video 24/7 så gör du det bra, men jag tror inte din kropp tycker att du gör det bra.

Konstigt att du har så svårt att hitta det testet då. Här, svart på vitt ful load under 100W:
http://www.legitrevi...article/676/11/
Motbevisa nu enkelt tack!

G35 är ju helt värdelöst, processorkrävande progam säger du, vilka då?

Redigerat av Unregistered31511, 06 april 2008 - 12:12.


#83

Postad 07 april 2008 - 18:17

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0
Faktum är att många företags servrar ligger på väldigt låg belastning, det är därför virtualisering kommer på stor front för att bättre kunna utnyttja processorkraften.

Min WHS som används för nerladdning, printserver och filserver för 5 klienter går sällan över 15% load med en AMD BE-2300. Jag byter ut mitt 690G med BE-2350 till ett 780 med 4850e. Intel är i sammanhanget inte intressant då det inte finns några roliga (och prisvärda) moderkort.

99% av datoranvändarna utnyttjar säkert mellan 10 och 30% av sin cpu tid.

#84

Postad 07 april 2008 - 22:04

dunde
  • dunde
  • Mästare

  • 3 094 inlägg
  • 0

Faktum är att många företags servrar ligger på väldigt låg belastning, det är därför virtualisering kommer på stor front för att bättre kunna utnyttja processorkraften.

Min WHS som används för nerladdning, printserver och filserver för 5 klienter går sällan över 15% load med en AMD BE-2300. Jag byter ut mitt 690G med BE-2350 till ett 780 med 4850e. Intel är i sammanhanget inte intressant då det inte finns några roliga (och prisvärda) moderkort.

99% av datoranvändarna utnyttjar säkert mellan 10 och 30% av sin cpu tid.

Inga "roliga" kort till intel? Beror väl lite på vad man letar efter. För mig är det egentligen tvärtom då ett AMD-system är kraftigt underpresterande på alla sätt.

#85

Postad 08 april 2008 - 20:01

ponpolio
  • ponpolio
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0
Tja på er era plattformstalibaner :-)

Svaret kanske redan finns i tråden, men den är så nedlusad med penismätartävlingar så jag har missat den i så fall.

Frågan:
På gigabyte 780g-kortet med ovanstående prolle....kan jag kräma ur *.mkv i 1080p ?...eller är det på gränsen ?
Någon som faktiskt testat detta än ?

Riktigt tacksam för svar :-)

#86

Postad 08 april 2008 - 20:21

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

  • 2 891 inlägg
  • 0
Det kommer gå fint, men det beror ju även på vilken dekoder du använder. Du kan inte hårdvaruavkoda så många mkv-filer.

#87

Postad 08 april 2008 - 20:29

seeker
  • seeker
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

På gigabyte 780g-kortet med ovanstående prolle....kan jag kräma ur *.mkv i 1080p ?...eller är det på gränsen ?
Någon som faktiskt testat detta än ?

Då denna processor inte går att få tag på än går det bara att göra en kvalificerad gissning. Min gamla AMD X2 3800+ klarar x264 med hjälp av CoreAVC som codec och ligger då på 70-90% cpu som mest. 4850e har en klockfrekvens på 2.5ghz (jämfört med 2.0ghz hos 3800+) och bör därför klara sig bra även i de mest krävande situationer med en x264 i 1080p och hög bitrate. Nån som har en BE-2400 (2.3ghz) borde kunna bekräfta det.

Redigerat av seeker, 08 april 2008 - 21:47.


#88

Postad 15 april 2008 - 16:58

Farbror_Barbro
  • Farbror_Barbro
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Gaaah! Nu är den försenad igen! Börjar bli trist att sitta med en (nästan) komplett HTPC och bara vänta...

#89

Postad 15 april 2008 - 18:49

Aruba4608
  • Aruba4608
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Gaaah! Nu är den försenad igen! Börjar bli trist att sitta med en (nästan) komplett HTPC och bara vänta...


Second that!!!

#90

Postad 15 april 2008 - 19:54

mad_cow
  • mad_cow
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Gaaah! Nu är den försenad igen! Börjar bli trist att sitta med en (nästan) komplett HTPC och bara vänta...


Samma här.. har allt utom processorn som skulle inhandlats idag på datorbutiken, men så var de ju så "snälla" och flyttade datumet till måndag de j****arna....
på måndag kommer de väl antagligen ändra till torsdag eller något liknande...

#91

Postad 15 april 2008 - 20:44

magpe824
  • magpe824
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Jag är rädd för att det kommer dröja ett tag innan 4850e kommer till butik. Att den inte går att hitta på AMD:s hemsida är inget gott tecken. Jag funderar på att köpa en 5000+ black edition istället och klocka ner den lite för att få den svalare och snålare. Jag är helt grön när det gäller överklockning, men 5000+ black edition ska vara lätt att klocka upp, och kanske också åt andra hållet...?!?!?!

#92

Postad 16 april 2008 - 12:50

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
Varför ska du klocka ner 5000+ black edition???

Min setup:

Antec fusion med tricool fläktarna på LOW
Scythe mini ninja (utan medföljande fläkt, dvs endast kylfläns)
Gigabyte GA-MA78GM-S2H moderkort
AMD 5000+ Black edition fabriksklockad (går att klocka till 3.1Ghz utan att höja volt och kyla på samma sätt)
2x1 gb Corsair 800 mhz minne

x264 1080p .mkv film i hög bitrate (ej level 4.1 enkodat dvs går ej att nyttja hårdvaruacc) = ~45% average CPU load.

Har inte testat level 4.1 mkv's ännu eller bluray/hddvd där hårdvaru acc kan nyttjas men testerna säger 15-25% load beroende på film/setup.

4850e fixar x264 1080p med hög bitrate utan problem.

Hårdvaru acceleration spelar stor roll. Bluray film utan någon som helst hårdvaruacceleration kan du itne ens spela upp med en Intel Q6600. Med FULL hårdvaruacceleration kan du spela bluray med en AMD Sempron BE-1100 singlecore (polaren gör det med ett ATI Radeon HD2600Xt grafikkort)

Jag har sagt det förut och säger det igen - skilj för guds skull på "HD-material" och "HD-material"... xvid i 720p med 3 mbit bitrate eller x264 1080p .mkvs med 25 mbit bitrate, det är en STOR skillnad på hårdvarukraven där... :)

Jag kommer uppgradera till Phenom X4 9150e 1.8Ghz 65w när den kommer. En kärna på 1.8ghz räcker utmärkt till bluray med hårdvaruacc och 4 x 1.8Ghz är perfekt med CoreAVC till tröga .mkv x264 1080p.

Dessutom kan den kylas passivt på samma sätt som jag gör (ovan) med min 5000+ black edition eftersom den utvecklar lika mycket värme som denna... :)

Att den sedan kommer kosta under tusenlappen med all sannolikhet är ännu bättre.

Visst, en intel plattform med t.ex. E8400 eller Q9300 vore grymt till mycket, men till en HTPC så vinner du ingenting alls. Blir bilden bättre? Blir ljudet bättre? Startar filmen markant snabbare? Nej.

E8400 + Asus P5E-VM HDMI kostar nästan dubbelt så mycket som Gigabyte GA-MA78GM-S2H + 5000+ Black edition, men ger inte någon prestandaskillnad på en x264 1080p eller bluray film. eller har jag fel??

Spelar liksom ingen roll att du har en trimmad Enzo med 400 HK du kan inte köra snabbare än vägen klarar ändå.

Till en HTPC för spel eller andra applikationer, absolut..

#93

Postad 16 april 2008 - 15:00

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
Jag får instämma i att 5000+ är en fantastiskt sval och stabil cpu, läs nedan stående test av toms hardware den är på 31 sidor men efter vet du vad du skall ha!! ,,,,vad jag skriver nedan, är sedan kuriosa,,

http://www.tomshardw...ocker,1708.html

jag har den med en mini nija på , och köpte till en 92mm nochua som jag ställde ner lite ivarv ca 10db, allt under 10 db kan inte det mänskiga örat uppfatta, och luft gennom strömningen på ca: 25-28 cfm, till mini nija medföljer klämmor som gör att du kan sätta fast en 92 mm fläkt, jag kör så ,, inget mer ,!! och passivt nättag det är klart du kan ju fästa fläktarna i chassit eller hur du nu vill men ,, jag tycker det är over do it , jag vet att det är så många bygger så med 2 nocua i antec chassin ,, men ,, jag har inget behov av det ,, bättre att ha en bra kylning cpu , och en öppen burk så tänkte jag och det fungerar kanon !! en fläkt ,,


så nu går min amd 5000+ cpu i 2x3,1 ghz ala 40 grader, inne i burken är det 44-47 grader jag har en väldigt öppen burk lian li aliminum som leder bort värme med ,, totalt 10db med mitt semi passiva nätagg neteq 450w fläkten i där har startat några gr vilket retar mig lite men då går det typ 2 min på låga varv så egentiligen är det inget problem alls ,, någon gång skall jag bytta fläkten i den till nochua ,120mm men detta är over do it ,, egentligen ,!!
denna cpu swof 5000+ har 2g stepping alltså är lika snabb som 6000+ men svalare det skrivs på nätet eller gjordes att denna cpu var nästan som en gåva till alla gamla trogna amd ,, fans ,, innan den nya phenom eran satte igång

det finns guider på nätet hur du ställer din multipler ,, upp till 15,5 utan ändra strömstyrkan men den skall du inte röra då blir det varmare !!!, jag kan säga så här ,om du kan klara av 10db så skall du inte tveka på denna cpu vill du under den ljud nivån så får du nog välja en av det, andra 45 w som finns o köpa, för det verkar som 4850e inte kommer som du skriver, eller titta på Intels grejor ,, men dubbla pengarna och kanske du kommer ner i 9 db den vägen, och är det de bästa alternativet ??? jag tycker inte det...

ha det gott ,,

#94

Postad 16 april 2008 - 16:48

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0

Jag får instämma i att 5000+ är en fantastiskt sval och stabil cpu, läs nedan stående test av toms hardware den är på 31 sidor men efter vet du vad du skall ha!! ,,,,vad jag skriver nedan, är sedan kuriosa,,

http://www.tomshardw...ocker,1708.html

jag har den med en mini nija på , och köpte till en 92mm nochua som jag ställde ner lite ivarv ca 10db, allt under 10 db kan inte det mänskiga örat uppfatta, och luft gennom strömningen på ca: 25-28 cfm, till mini nija medföljer klämmor som gör att du kan sätta fast en 92 mm fläkt, jag kör så ,, inget mer ,!! och passivt nättag det är klart du kan ju fästa fläktarna i chassit eller hur du nu vill men ,, jag tycker det är over do it , jag vet att det är så många bygger så med 2 nocua i antec chassin ,, men ,, jag har inget behov av det ,, bättre att ha en bra kylning cpu , och en öppen burk så tänkte jag och det fungerar kanon !! en fläkt ,,


så nu går min amd 5000+ cpu i 2x3,1 ghz ala 40 grader, inne i burken är det 44-47 grader jag har en väldigt öppen burk lian li aliminum som leder bort värme med ,, totalt 10db med mitt semi passiva nätagg neteq 450w fläkten i där har startat några gr vilket retar mig lite men då går det typ 2 min på låga varv så egentiligen är det inget problem alls ,, någon gång skall jag bytta fläkten i den till nochua ,120mm men detta är over do it ,, egentligen ,!!
denna cpu swof 5000+ har 2g stepping alltså är lika snabb som 6000+ men svalare det skrivs på nätet eller gjordes att denna cpu var nästan som en gåva till alla gamla trogna amd ,, fans ,, innan den nya phenom eran satte igång

det finns guider på nätet hur du ställer din multipler ,, upp till 15,5 utan ändra strömstyrkan men den skall du inte röra då blir det varmare !!!, jag kan säga så här ,om du kan klara av 10db så skall du inte tveka på denna cpu vill du under den ljud nivån så får du nog välja en av det, andra 45 w som finns o köpa, för det verkar som 4850e inte kommer som du skriver, eller titta på Intels grejor ,, men dubbla pengarna och kanske du kommer ner i 9 db den vägen, och är det de bästa alternativet ??? jag tycker inte det...

ha det gott ,,


vill att du kollar detta med, http://www.tomshardw...er,1708-29.html

#95

Postad 16 april 2008 - 17:07

magpe824
  • magpe824
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Varför ska du klocka ner 5000+ black edition???

Min tanke var att 5000+ är något snabbare än 4850e, men också mer energikrävande. Genom att klocka ned den skulle 5000+ bli lite energisnålare och dra ungefär lika mycket som 4850e. Det är mycket möjligt att jag skulle tappa mer i prestanda än jag vinner på lägre energiförbrukning och jag beslutar mig för att köra den som vanligt istället, vi får se...

Jag har ett Gigabyte GA-MA78GM-S2H som ligger och inte gör så mycket nytta och det börjar klia i fingrarna; måste köpa resterande delar snarast. Det blir nog en 5000+ black ed nu, och kommer det en betydligt snålare cpu om nåt år eller så, kanske jag uppgraderar då. Dessa processorer är ju inte farligt dyra lyckligtvis.

#96

Postad 16 april 2008 - 17:13

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0

Min tanke var att 5000+ är något snabbare än 4850e, men också mer energikrävande. Genom att klocka ned den skulle 5000+ bli lite energisnålare och dra ungefär lika mycket som 4850e. Det är mycket möjligt att jag skulle tappa mer i prestanda än jag vinner på lägre energiförbrukning och jag beslutar mig för att köra den som vanligt istället, vi får se...

Jag har ett Gigabyte GA-MA78GM-S2H som ligger och inte gör så mycket nytta och det börjar klia i fingrarna; måste köpa resterande delar snarast. Det blir nog en 5000+ black ed nu, och kommer det en betydligt snålare cpu om nåt år eller så, kanske jag uppgraderar då. Dessa processorer är ju inte farligt dyra lyckligtvis.



så tänkte jag att den nya kommer inte kosta så mycket om ett år ,,quad !! 65, kanske 45 w ,,
tror inte du ångrar dig ,, trärtom ,,

#97

Postad 16 april 2008 - 17:55

Unregistered9fb1623e
  • Unregistered9fb1623e
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Det verkar som den har kommit ut nu!

Se denna tråd på AVS Forum. Följde den första länken och hittade direkt en butik som hade den i lager.

Hoppas den kommer till Sverige snarast!

/Per Molin

#98

Postad 16 april 2008 - 20:37

bokis
  • bokis
  • Användare

  • 152 inlägg
  • 0
Någon som är bra på tyska och kan tolka här

#99

Postad 16 april 2008 - 21:10

magpe824
  • magpe824
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Någon som är bra på tyska och kan tolka här

Jag är inte bra, men tillräckligt bra för att fatta det viktigaste som står där: att den finns på lager. Om man har täckning för det påståendet återstår dock att se. Jag vet inte vad jag hoppas på eftersom jag nu beställt en 5000+ black edition. :)

#100

Postad 16 april 2008 - 22:43

Unregistered35114df6
  • Unregistered35114df6
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Hittade den precis här.

i lager tidigast 2008-04-21





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.