Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Focal Utopia

32 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Focal Utopia II (2022) Over Ear (Hörlurar) 8 (0) 57 890:-
1 relaterade trådar

#1

Postad 21 oktober 2016 - 11:17

hbb_christian
  • hbb_christian
  • Hembiobutiken

  • 56 inlägg
  • 0

En lång väntan är äntligen över för oss i butiken =)

 

Vi fick in Focal Utopia och de är nu uppackade och på inspelning. Kan meddela att de låter gudomligt. Kom gärna in för en kopp kaffe och provlyssning =) 

 

Bilder kommer inom kort 



#2

Postad 21 oktober 2016 - 11:26

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Vad driver ni dom med?



#3

Postad 21 oktober 2016 - 11:33

hbb_christian
  • hbb_christian
  • Hembiobutiken

  • 56 inlägg
  • 0

Än så länge en Sennheiser HDVD800, vi inväntar andra hörlursförstärkare kan återkomma när jag kan jämföra lite mer ingående.



#4

Postad 21 oktober 2016 - 12:16

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Intressant! Är oerhört intresserad av att se om de rår på mina Omegor. Hann bara med några få minuter på senaste mässan i Gbg. Finns de hos Frölunda eller Sundbyberg? 

Min erfarenhet med HDVD800 är att den passar bäst med HD 600/650/800, den har en tendens att betona lurar med lägre ohmtal. Misstänker att Focal på blott 80ohm kan bli ett problem..? 

 


Redigerat av Blader, 21 oktober 2016 - 12:16.


#5

Postad 21 oktober 2016 - 12:43

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Än så länge en Sennheiser HDVD800, vi inväntar andra hörlursförstärkare kan återkomma när jag kan jämföra lite mer ingående.


Ni har väl både iCan SE, M1 HPA, MX-HPA, iCan Pro, Micro iDSD, Mojo och Oppo HA-1. Alla de kan vara mer lämpade att driva hörlurar med låg impedans.

Redigerat av Bogge, 21 oktober 2016 - 12:48.


#6

Postad 21 oktober 2016 - 15:36

hbb_christian
  • hbb_christian
  • Hembiobutiken

  • 56 inlägg
  • 0

Intressant! Är oerhört intresserad av att se om de rår på mina Omegor. Hann bara med några få minuter på senaste mässan i Gbg. Finns de hos Frölunda eller Sundbyberg? 

Min erfarenhet med HDVD800 är att den passar bäst med HD 600/650/800, den har en tendens att betona lurar med lägre ohmtal. Misstänker att Focal på blott 80ohm kan bli ett problem..? 

 

De finns uppsatta hos oss i Frölunda. Det är också min uppfattning ang HDVD800, efter att ha hunnit lyssna lite mer under lunchen så kunde jag konstatera att det var något som inte matchade. De är nu inkopplade mot ICAN Pro och de låter genast bättre. Nu inväntar vi en Burson Conductor, ska bli intressant att höra hur de spelar ihop. 


Ni har väl både iCan SE, M1 HPA, MX-HPA, iCan Pro, Micro iDSD, Mojo och Oppo HA-1. Alla de kan vara mer lämpade att driva hörlurar med låg impedans.

Helt rätt! Dessvärre har vi utav de du räknade upp endast iCan Pro som demo i butiken. 



#7

Postad 21 oktober 2016 - 15:57

hbb_christian
  • hbb_christian
  • Hembiobutiken

  • 56 inlägg
  • 0

Fredagsnöjet =)

Bifogad fil(er)



#8

Postad 21 oktober 2016 - 16:33

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Tänk om allas fredag vore så luxuös! Räkna med att jag kikar förbi inom en inte alltför avlägsen framtid  :D 

Synd på Burson, alltid uppfattat dem som hårda i ljudet. In med Moon eller Chord! :P   



#9

Postad 21 oktober 2016 - 16:39

hbb_christian
  • hbb_christian
  • Hembiobutiken

  • 56 inlägg
  • 0

Tänk om allas fredag vore så luxuös! Räkna med att jag kikar förbi inom en inte alltför avlägsen framtid  :D 

Synd på Burson, alltid uppfattat dem som hårda i ljudet. In med Moon eller Chord! :P   

Ja vad fasiken det tycker jag du ska göra. Ta med dina omega så kan vi A-B jämföra. (Så får jag ju chansen att lyssna på dem) =)

 

Vi kommer inom kort ha flera olika hörlursförstärkare att välja mellan och inte enbart Burson. Måste ändå säga att iCan Pro imponerar på mig. Bra matchning med Utopia. 



#10

Postad 21 oktober 2016 - 16:46

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Ska se vad jag kan göra! Vad kör ni med för källa? 



#11

Postad 22 oktober 2016 - 10:39

hbb_christian
  • hbb_christian
  • Hembiobutiken

  • 56 inlägg
  • 0
Vi kör via en pioneer n70-A. 24 bitars inspelningar alternativt hämta upp flac från vår nas

#12

Postad 22 oktober 2016 - 10:56

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Vi kör via en pioneer n70-A. 24 bitars inspelningar alternativt hämta upp flac från vår nas

 

 

Du har PM! 



#13

Postad 24 oktober 2016 - 07:12

hbb_christian
  • hbb_christian
  • Hembiobutiken

  • 56 inlägg
  • 0
Är det någon som haft möjligheten till att provlyssna dessa? Är i så fall intresserad av att veta vad ni tyckte samt vad ni drev dessa med? Måndag är en lyckans dag då jag åter får sätta mig ner med underverken och bekanta mig ytterligare :)

#14

Postad 24 oktober 2016 - 09:48

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

PL audio hade dom ju med på Gbg mässan o drev dom med Pass Labs fina hörlursförstärkare. .. så där spenderade man lite tid med dessa på huvudet :)



#15

Postad 24 oktober 2016 - 10:23

hbb_christian
  • hbb_christian
  • Hembiobutiken

  • 56 inlägg
  • 0
Trevligt! Vad tyckte du? Personligen måste jag säga att dessa hamnar i absolut topp av alla de lurar jag lyssnat på genom åren och då driver vi dem med en iCan Pro som är ljusår enklare förstärkare.

#16

Postad 24 oktober 2016 - 11:08

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Helt klart mersmak :)

 

Dock är det rätt "livat" runtomkring så lite svårt att ge ett 100% omdöme. ..  jag kommer kanske om jag utnyttjar lite kontakter få möjlighet att testa dessa i hemmiljö kopplade till min Harmony Design EAR909 förstärkare . . .har ett gäng bra lurar att testa mot..

 

Men vi får se, kanske blir ett köp av dessa samt byte till en 2xXLR utrustad kabel ( kanske Kimbers nya ) . .



#17

Postad 24 oktober 2016 - 11:15

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Även jag var förbi där på mässan men med allt liv och stress runt samt musik jag inte kände igen vart det dödfött!

#18

Postad 24 oktober 2016 - 12:34

hbb_christian
  • hbb_christian
  • Hembiobutiken

  • 56 inlägg
  • 0

Helt klart mersmak :)

 

Dock är det rätt "livat" runtomkring så lite svårt att ge ett 100% omdöme. ..  jag kommer kanske om jag utnyttjar lite kontakter få möjlighet att testa dessa i hemmiljö kopplade till min Harmony Design EAR909 förstärkare . . .har ett gäng bra lurar att testa mot..

 

Men vi får se, kanske blir ett köp av dessa samt byte till en 2xXLR utrustad kabel ( kanske Kimbers nya ) . .

Kul! kom till mig så ordnar jag en bra demo med lugn och stillsam miljlö i vårt hifirum som dessutom är ljudisolerat =) tror du även bör testa mot iCan Pro om du har möjlighet att tadig butiken


Även jag var förbi där på mässan men med allt liv och stress runt samt musik jag inte kände igen vart det dödfött!

Ok tråkigt men så brukar det ju vara på mässorna. Men vi löser något bra till dig på lördag. Jag är på plats så fråga efter Christian



#19

Postad 24 oktober 2016 - 20:32

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Tog en tur med t-h-e-p-i-m-p till Hifi Experience i Uppsala för att lyssna på Focals nya Utopia lurar! Hade med min Sonyspelare som källa eftersom jag vet hur den låter och så får jag med mitt referensmaterial samtidigt!

Utopia's fördelar är att de låter ganska balanserade samt väldigt detaljerade. Tyvärr verkar Focal ha satsat på renhet, detaljer och upplösning men glömt det viktigaste mellanregistret. Röster låter lite nasala och det är någonting i toppen som jag inte gillar, svårt att förklara mer en känsla. Jag föredrar de billigare Elear som ger ett klart varmare och homogenare ljud. Dock är de inte lika detaljerade och dynamiska som sin större broder.

 

Bifogad fil(er)



#20

Postad 25 oktober 2016 - 07:27

hbb_christian
  • hbb_christian
  • Hembiobutiken

  • 56 inlägg
  • 0

Tog en tur med t-h-e-p-i-m-p till Hifi Experience i Uppsala för att lyssna på Focals nya Utopia lurar! Hade med min Sonyspelare som källa eftersom jag vet hur den låter och så får jag med mitt referensmaterial samtidigt!
Utopia's fördelar är att de låter ganska balanserade samt väldigt detaljerade. Tyvärr verkar Focal ha satsat på renhet, detaljer och upplösning men glömt det viktigaste mellanregistret. Röster låter lite nasala och det är någonting i toppen som jag inte gillar, svårt att förklara mer en känsla. Jag föredrar de billigare Elear som ger ett klart varmare och homogenare ljud. Dock är de inte lika detaljerade och dynamiska som sin större broder.


Förutsätter då att dessa självklart var inspelade. Min erfarenhet är att mellanregistert släpper efter ovanligt många timmar, vi pratar alls 50-100h. Efter dessa timmar blir helheten mer organisk och levande. Kan inte peka på något negativt änsålänge på Elear förutom vid en direkt jämförelse tappat i dynamiken

#21

Postad 29 oktober 2016 - 23:24

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Har idag varit på besök hos Hembiobutiken för att i lugn och ro få ett ordentligt intryck av Focals nya high-end hörlurar. Jag använde min egen DAC (med FLAC + Tidal från iPhone genom en Pioneer mediaspelare som server) och iFi PRO iCan som förstärkning. Mitt intryck av iCan var att den spelade mycket bra med gott om kraft och driv, utan att lägga till egenljud. En bra matchning med Focalerna! Fick även en kopp kaffe som komplement till lyssningen.
 

Bifogad fil  29102016-_DSC9955.jpg   71,94K   0 Antal nerladdningar
 

Båda lurarna sitter som en smäck på huvudet och osar hög kvalitet i design och material. Snyggt, gediget och inget som skramlar eller sitter löst. Såhär ska dyra hörlurar se ut och kännas! 

Lillebror Elear är först ut och första intrycket är ett mycket potent och luftigt ljud med en härlig värme och spelglädje. Foten stampar takten och dynamiken är enorm; det finns en känsla av kraft och bestämdhet bakom varje pianotangent och gitarrsträng som jag inte kan minnas mig ha upplevt på samma nivå i ett par hörlurar tidigare, och utan minsta tillstymmelse till hårdhet. Basen går djupt, djupare än jag kan minnas från någon annan dynamisk talspole-hörlur med öppen baksida. Man glömmer att vara petig och vill bara lyssna på musik. Jag har en känsla av att Elear kommer bli en riktig storsäljare och i mina öron är det tveklöst den mest kompletta hörluren i sin prisklass. Vågar man kalla en hörlur för över 10kkr rent av prisvärd...?!

Bifogad fil  29102016-_DSC9959.jpg   77,03K   0 Antal nerladdningar

Nyfikenheten tar över, Elear får åka tillbaka på stället och storebror ta dess plats på huvudet. 

Direkt hör man att något har hänt. Utopia bibehåller lillebrors kraftfulla dynamik och livliga spelglädje men låter faktiskt betydligt renare och lite finkornigare. Basen stramas åt och tar ett kliv tillbaka, men bibehåller sin räckvidd. Jag sitter i häpnad över hur glasklar och raffinerad ljudbilden är, utan att Utopia fuskar med några irriterande toppar a la HD 800. Det låter linjärt, exakt och upplösningen är mäkta imponerande. Jag har nog aldrig hört en så klockren återgivning av mellanregister och diskant i ett par lurar och ju längre tiden går ju mer inser jag att jag faktiskt hör djupare in i mina referensinspelningar än jag någonsin gjort tidigare, även med mina kära Omegor.  

Bifogad fil  29102016-_DSC9965.jpg   63,17K   0 Antal nerladdningar

Jag har t ex aldrig hört cellon i början av Amber Rubarths "Strive" (från magiska binauralinspelningen "Sessions from the 17th ward) återges så korrekt och avklätt tidigare. För första gången framstår Omega som lite förvirrad - nästan diffus - längst upp i jämförelse och även med röster drar Focal det längsta strået och lyckas återge en mer komplett bild av att sångaren står i rummet och sjunger. Konsonanter framstår litet tydligare i jämförelse med Omega som alltid varit en klangmästare, men med en något mer tillbakadragen attityd.  

Jag har inte hört på maken till balans och sammanhållning, jag letar envist efter något att anmärka på, men hittar bane mig inte en skavank någonstans. Det låter helt enkelt, ursäkta upprepningen, klockrent! :wub: Jag trodde aldrig i mitt liv att en traditionell talspole-lur skulle kunna springa om en elektrostat i diskantåtergivning och upplösning, men hur mycket jag än vill motsatsen låter Utopia helt enkelt mer distinkt och precis i toppen än min tidigare referens.  

Bifogad fil  29102016-_DSC9964.jpg   81,45K   0 Antal nerladdningar
 

Nåja, "traditionell" kanske är fel ord att beskriva Focals nya lurar med. Lite research avslöjar att elementen hos båda faktiskt har mer gemensamt med högtalare än med mer konventionella hörlurar. Membranen har t ex en riktig upphängning och en stor formlös talspole, för hög slaglängd och lägsta möjliga massa. Utopian drar dessutom till med ett membran tillverkat helt i ren beryllium, vilket ökar styvheten markant samtidigt som massan kapas ytterligare. Vidare är magnetstrukturen mer avancerad hos Utopia.

utopia-driver.jpg
Tillbaka till ljudet. Ska jag överhuvudtaget klaga på någonting hos Utopia får det bli basen som är riktigt, riktigt bra men kanske bara aningens försiktig. Den har inte riktigt det fundament och det avgrundsdjupa muller som t ex Audeze har, men det är inte så långt ifrån och inget jag kände att jag direkt saknade.

Jag kan tvärtom knappt vänta tills jag får komma tillbaka till hembiobutiken för mer lyssning. Utan att konstatera alltför mycket tror jag att hörlursvärlden har fått sig en ny konung. Och lillebror är som sagt fanimej inte dum heller. Två riktiga fullträffar med andra ord. 

 

Vive la france och godnatt!  ;)

Bifogad fil  29102016-_DSC9954.jpg   119,55K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Blader, 30 oktober 2016 - 12:13.


#22

Postad 31 oktober 2016 - 10:20

hbb_christian
  • hbb_christian
  • Hembiobutiken

  • 56 inlägg
  • 0

Hej igen såg precis ditt grundliga inlägg och det var riktigt trevlig läsning. Kul att du uppskattade dom. 

Du är alltid välkommen tillbaka när du har vägarna förbi och då gärna när jag är på plats så jag får möjligheten att lyssna på din rigg =)

 

Må väl! 



#23

Postad 05 mars 2017 - 12:03

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Tog mig en ny lyssning med Focalerna och får nog säga att jag föredrar mina Omegor trots allt! Drar man på blir det uppenbart att Utopia låter en gnutta hett i toppen, lite som att de försöker aningens för mycket med att pressa fram detaljerna. Ljudbilden känns finkornigare och mer grandios i Omega och blir aldrig ansträngande på hög volym.

Den här gången var det istället Elear som vann mest poäng från min sida! Min uppfattning av hur de låter har inte ändrats men jag blir allt mer förtjust i deras spelglädje. De har ett j*vla tryck men blir inte jobbiga på hög volym. Gillas!

#24

Postad 05 mars 2017 - 20:00

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

t-h-e-p-i-m-p och jag gillade som sagt inte Utopia när vi lyssnade på dem och det är roligt att du Blader märkt att "Den Perfekta Luren" har sina brister  ;)



#25

Postad 05 mars 2017 - 20:12

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 895 inlägg
  • 0

Hehe alla lurar har sina brister. Men Elear på Trafomatic Audio Head One gör verkligen inte mycket fel :)



#26

Postad 05 mars 2017 - 20:20

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Tänker mig att Elear ihop med ex utmärkta Chord Mojo kan bli en semi-portabel killerkombo för altanen eller kanske t om semestern. ;)

#27

Postad 27 mars 2017 - 10:49

hbb_sundbyberg
  • hbb_sundbyberg
  • Hembiobutiken

  • 52 inlägg
  • 0

Chord Mojo är en het favorit, då den rundar av "toppen" lite så fungerar Elear utmärkt ihop med Mojon :)



#28

Postad 27 mars 2017 - 17:19

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Chord Mojo är en het favorit, då den rundar av "toppen" lite så fungerar Elear utmärkt ihop med Mojon :)

 

 

Njaaa, gör den verkligen det? Mätningar från både Stereophile och Hi-Fiworld visar ett spikrakt frekvensomfång mellan 10hz och 20khz. Någon avskalning i toppen vart inget jag personligen upplevde med Mojon heller.  :)



#29

Postad 28 mars 2017 - 08:46

hbb_sundbyberg
  • hbb_sundbyberg
  • Hembiobutiken

  • 52 inlägg
  • 0

Generellt låter den lite mörkare i toppen upplever jag, informationen finns där men jämför man mot exempelvis Hugo så är det skillnad i toppen.

Kör själv med Mojo och är grymt nöjd förövrigt!



#30

Postad 18 april 2017 - 10:23

hbb_sundbyberg
  • hbb_sundbyberg
  • Hembiobutiken

  • 52 inlägg
  • 0

Focal Utopia by Tournaire! Bara $120.000

 

Källa : http://www.avsforum....jam-socal-2017/

 

Focal-Utopia-Tournaire-2-768x512.jpg



#31

Postad 20 april 2017 - 12:57

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Prisvärt  :rolleyes:



#32

Postad 21 april 2017 - 16:20

hbb_sundbyberg
  • hbb_sundbyberg
  • Hembiobutiken

  • 52 inlägg
  • 0

Javisst! :) Lite för mycket bling för min del.



#33

Postad 21 april 2017 - 16:21

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Den där förstärkaren verkar dock intressant. .köra två i dual mono





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.