Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Anthem Surroundförstärkare/Processor & Slutsteg 2020

384 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Anthem MRX 1140 (Surroundförstärkare) 1 (0) 46 490:-
Anthem MRX 540 (Surroundförstärkare) 1 8 (2) 22 490:-
Anthem MRX 740 (Surroundförstärkare) 1 4,5 (1) 34 490:-
Anthem AVM 70 (Surroundförsteg) 1 7,33 (2) 42 490:-
Anthem AVM 90 (Surroundförsteg) 1 (0) 74 490:-
Anthem MCA325 Gen2 (Slutsteg) 1 (0) 30 490:-
Anthem MCA 525 Gen2 (Slutsteg) 1 (0) 42 900:-
Anthem AVM 70 8K (Surroundförsteg) 1 (0) 49 990:-
2 relaterade trådar

#251

Postad 12 januari 2023 - 18:16

ARCG
  • ARCG
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Testa en annan USB kabel original tål ingenting och den ger felmeddelanden om den är dålig Jag byte min och har inte haft ett felmeddelande sen dess.



#252

Postad 12 januari 2023 - 18:42

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Har inte gjort ngn skillnad. Sen så är mätningen rimlig om man använder Quick measurement som fungerar som den ska varje gång. 
 

Anthem support rek test med annan enhet och mikrofon. En annan mikrofon ska skickas. Återkopplar sen. 



#253

Postad 14 januari 2023 - 20:52

Edla1970
  • Edla1970
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Nu behöver jag hjälp med något som övergår min kunskap och förstånd :-)

 

Plockade upp  en AVM 70 strax innan jul och har lagt ned orimligt med tid på denna processor. Haft en rad olika andra HT stärkare under bältet från Yamaha, Onkyo och senast en Integra 80.2 (renodlat försteg) och det har aldrig varit några direkta problem. Var riktigt nöjd med Integran som funkade kanon för både musik och HT men tyvärr ingen Atmos vilket var den främsta anledningen till byte och ta klivet upp i värdekedjan med en inte helt billig produkt heller ☹

 

Jag vet att alla övriga delar i setupen fungerar felfritt och jag var som sagt riktigt nöjd med prestandan, enda skillnaden är bytet till AVM70n.

 

Det upplevda problemet är att subbarna låter väldigt platt och livlöst och ytterst lite konrörelse men det finns där, dvs finns signal ut. Provat ARC flera gånger både i professionell och autoläge. Testat enligt best practice både med placering av ARC-Mic vid mätning samt optimala inställningar enligt Arendal. Tycker att allt över ca 120 Hz låter bra men SW integrerar inte under några omständigheter. Jag har provat att köra ARC med -6 db och 0 db på SW och även provat att ställa SWs 2-3 db över FrontLeft db-nivån (t ex FL 66 db subs 69 db)

Arendal SW är anslutna på 1:a utgången (AVM70) med Y-kontakt och är placerade mellan frontarna, SVS sub på 2:a utgången (AVM70) bakom soffan så totalt tre SW.

Får efter mätning hög Room Gain 5,3/6 så inte mycket att spela på för justering i efterhand. Landar högt då flesta användare får level 3-4 efter att ha kört ARC.

Jag har efter mätning gått in i Adjust Targets och ställt in Minimum correction frequency till 80 Hz och höjt Deep Bass Boost till 4,5 men gör ingen större skillnad.
Får heller ingen skillnad i ljud när man växlar mellan ARC/No ARC i appen, normalt? Upload via ARC verkar fungera klanderfritt (mellan dator och processor) men det är nästan som att ARC inte aktiveras på enheten eftersom det inte låter annorlunda mellan på/av. Det sparade ARC-filnamnet visas dock i inställningarna i webUI så uppenbarligen laddas den upp.

Även när du justerar SWnivån till max 10 i levels i appen eller webUI ökar basen men inte anmärkningsvärt. Det råder som sagt ingen tvekan om att sw-signalen går igenom alla tre sw:erna då konerna rör sig men med låg aktivitet.

 

Ingen direkt newbie men heller ingen expert, är bara så slut på idéer och skulle uppskatta sjukt mycket om ni kan komma med några uppenbara förslag på vad jag missar eller bör testa mer än vad jag redan gjort?? Vill så gärna tycka bra om denna produkt men börjar tyvärr misströsta. Trodde att det skulle vara något mer plug n' play :-(

 

Processor: Anthem AVM 70

Slutsteg: Integra DTA 70.1 - 9 kanals 150w/ch THX Ultra certifierad
Front: Arendal 1723 THX-monitors
Subs: 2 Arendal 1961 1V + 1 SVS PC-12
ARC version: 1.7.4
Senaste FW på Anthem-enheten.
Kablar
LCR - Audioquest XLR
Höjd, omger Noname XLR
Subs – Supra RCA subkablar

Rum: ca 40 kvm öppen planlösning


Redigerat av Edla1970, 15 januari 2023 - 00:15.


#254

Postad 15 januari 2023 - 10:31

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

Edla, jag ramlade nyss över det här inlägget:

Bifogad fil  FAAB2B1F-DA1E-49DC-A38D-F68D5F60FCA8.jpeg   55,65K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Saturnus, 15 januari 2023 - 10:33.


#255

Postad 15 januari 2023 - 12:06

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

@Edla1970

Det verkar som att du får hjälp på AVS forumet.

Jag håller tummarna för att det löser sig.

 

En fråga.

Jag har också Arendal subbasar.
Hur löser du uppgiften när ARC Genesis vill att du ska sänka volymen på subbasarna när du kalibrerar med ARC Genesis.

Jag får alltid upp varningen att subbarna är ställda för högt och att jag behöver sänka volymen på dessa och det gör jag på själva subben/Arendal appen.

 

Hur gör du det om subben är inställd på Reference level On?

 

  1. Levels Menu  
    1. We recommend setting Ref. Level to on and let the AVR handle level adjustments
 
 
 
Det här är min kom ihåg notering vad gäller sub polarity.
 
Sparat det från användaren Bob Pariseau från AVS Forumet, som verkar vara en hejjare på Anthem produkter.
 
 
1) Setup the mic in ARC position #1 just as if taking a new Measurement.
 
2) Launch the ARC app (no need to open your current solution file). Select Quick Measure. Turn ON the Toggle to Include ARC Results. Select Profile 1, and Left Front. The resulting curve will include output from the Sub (due to the Crossover). Screen capture that curve.
 
3) Exit the ARC app. Alas this is necessary for it to see the change you are about to make. Launch the Web UI and go to Bass Management for Profile 1. Change the Polarity of the Sub to the alternate choice. (It is likely at Normal now, so change it to inverted.) Exit the Web UI.
 
4) Re-launch the ARC app and capture the new Quick Measure curve just as in (2) above.
 
Compare those two curves, paying particular attention to the Crossover region. In your case that's 90 Hz down to 40 Hz. The curve that produces more bass in that region is the one you want.
 
If that's Polarity Normal, don't forget to change it back in the hardware.
 
If that's Polarity Inverted, be aware that ARC will reset that to Normal when you have it move results into the hardware. Which means, for example, you will need to manually change it back to Inverted after doing an Upload.
 
Use the same Polarity choice you just found for ALL FOUR Profiles.
 
This Polarity check is a function of the relative positioning of Sub and main speaker, so there's no need to recheck this if you do a new ARC setup pass, so long as you haven't moved the speakers or made a Polarity switch change on the Sub itself.

Redigerat av arcspin, 15 januari 2023 - 12:07.


#256

Postad 15 januari 2023 - 12:23

ARCG
  • ARCG
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Kontrollera suben att du inte har en högpassdelning på i subsonic filtret, vad Har arc satt filtret till i suben.



#257

Postad 15 januari 2023 - 12:55

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Edla:

 

Och hur ser polaritet ut i ARC?

 

vad händer om du ökar på target för nivå för subbarna?



#258

Postad 15 januari 2023 - 15:20

Edla1970
  • Edla1970
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Tusen tack Saturnus, Arcspin, ARCG, DPC, uppskattas!

 

@saturnus, då kanske man har tur och kan få en vända med Brandon Hill :-D Är det på AVS eller vilket forum är han på? 

 

@arcspin, det stämmer att jag inte kan ändra på volymen när jag har den på ref.level. Jag hade "turen" att när jag sänkte gain med 6 db (till -6) så landade det på 2-3 db upp från Front Left. Detta efter tips från en youtuber som experimenterat en hel del och som dragit slutsatsen att det blir bäst resultat om man låter ARC jobba med mindre justeringar. Dvs att om sub sätts på 75 db samtidigt som FL står på 66 db så blir det "jobbigare" för ARC att hantera den skillnaden. Kan i det här skedet inte intyga vare sig det ena eller andra med tanke på de utmaningar jag har. 

 

Tack för körschemat för polaritets-check, postade även på AVS där Guru-Bob var schysst och kommenterade:

"^ My first thought, without reviewing how you did this, or seeing the results data, is that what you are describing could be explained by incorrect Polarity settings for the Subs so that they are cancelling instead of summing together.

—Bob"

 

Kanske bara jag men hade inte helt koll på skillnaden mellan Polarity vs phase och sprang på den här bra artikeln: https://audiounivers...arity-vs-phase/

 

Tack @ARCG ska kolla det men tror att högpassdelning är avslaget. 

 

@DPC, vet inte hur jag kollar Polaritet i ARC förutom Bob's anvisning ovan, vet du? Hur gör jag för att öka Target Curve? 

 

Fick även tipset att köra mätning med bara en av Arendalsubbarna och plocka bort Y-connectorn om den ställer till det. Tänkte även sätta Arendalarna på '1' och inte '2' under 'Number of subs' även fast jag har 3 st så finns bara alternativen 1,2,4.

 

Har letat runt men inte hittat ifall det finns andra som haft liknande problem t ex att ARC bidrar till cancelleringar och t o m kanske att det varit fel på sub-output på själva enheten? 

 

Tycker även att det är så konstigt att jag inte hör någon som helst skillnad när jag växlar PÅ/AV i ARC via appen, ni som har ARC - hör ni påtaglig skillnad?

 

Bifogar min senaste ARC mätning med alla tre subbar igång. 

 

   Bifogad fil  Cinema -6 db front subs + Deep bass 1 + 80Hz subs + Room Gain 6.pdf   940,41K   5 Antal nerladdningar

 

Tack för all hjälp såhär långt!!


Redigerat av Edla1970, 15 januari 2023 - 15:30.


#259

Postad 15 januari 2023 - 16:12

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

När jag gör lite ovetenskapliga jämförelser mellan vår två mätvärde så upptäcker jag skillnader som jag inte förstår.

 

Borde inte frontarna ha en crossover på 80 Hz?

Borde inte LFE gå högre än dina 100 Hz och 90 Hz

Undra varför dina "Minimum Correction Frequency" ligger på 80 Hz, testa att sätta dessa på 15 Hz.
Detta kan vara lösningen... *håller tummarna*

 

Klipp från manualen:

""

Minimum Correction Frequency
The Minimum Correction Frequency control sets the minimum frequency to which ARC corrects. We recommend leaving this at its lowest setting of 15 Hz.
"

Polariteten verkar det inte vara några problem med, 0 degrees och 145 degrees.

 

 

Edla1970
 
FRONTS
Subwoofer Crossover Frequency (or Low-Frequency Extension): 70 Hz
Send Bass to Sub (or Low-Frequency Extension Slope): Send bass to the sub
High-Frequency Roll Off: 32.5
Maximum Correction Frequency: 5000 Hz
 
SUBWOOFER 1
Subwoofer Crossover Frequency (or Low-Frequency Extension): 100 Hz
High-Pass Frequency: 15 Hz
High-Pass Slope: 1st
Minimum Correction Frequency: 80 Hz
Phase Filter: 145 degrees @ 80 Hz
 
SUBWOOFER 2
Subwoofer Crossover Frequency (or Low-Frequency Extension): 90 Hz
High-Pass Frequency: 15 Hz
High-Pass Slope: Flat
Minimum Correction Frequency: 80 Hz
Phase Filter: 0 degrees @ 80 Hz
 
 
arcspin
 
FRONTS
Subwoofer Crossover Frequency (or Low-Frequency Extension): 80 Hz
Send Bass to Sub (or Low-Frequency Extension Slope): Send bass to the sub
High-Frequency Roll Off: 32.5
Maximum Correction Frequency: 1400 Hz
 
SUBWOOFER 1
Subwoofer Crossover Frequency (or Low-Frequency Extension): 120 Hz
High-Pass Frequency: 15 Hz
High-Pass Slope: Flat
Minimum Correction Frequency: 15 Hz
Phase Filter: 70 degrees @ 80 Hz
 
SUBWOOFER 2
Subwoofer Crossover Frequency (or Low-Frequency Extension): 150 Hz
High-Pass Frequency: 40 Hz
High-Pass Slope: 7th
Minimum Correction Frequency: 34 Hz
Phase Filter: 5 degrees @ 80 Hz

Redigerat av arcspin, 15 januari 2023 - 16:16.


#260

Postad 15 januari 2023 - 16:15

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 1

Dels har du polaritet i basarna själva och det har du säkert redan checkat? Sen så ser jag att under speakers för subwoofer så har du delningsfrekvens, fas och polaritet. Sistnämnda är ju digital, antingen normal eller inverterad. Ngt annat känner jag inte till. Kikade på din rapport och där kan jag inte se just det, men för mig så syns det i appen. Har du provat att bara köra med främre basarna?
 

jag tänkte bara på nivåer som sådana, dvs dra upp subbarna och se vad som händer, det gör man väl i Targets för sub?. Vet att en annan användare här just gjort det och då fick den bas han ville ha. Står i tråden ngn sida bakåt. 
 

Det som talar emot att dribbla med nivå i ditt fall är ju att du haft bra tryck förr om jag förstått rätt plus att du inte upplever ngn skillnad när du drar upp subwoofer med 10 db i snabbmenyn. Det ger effekt direkt för mig. 1-2 db ändring hörs. 
 

Men jag är tyvärr en av de mest oerfarna på ARC och fortfarande felsöker varför jag inte ens kan göra en mätning. Senaste info är att nu mikrofon är på väg. Provade också med en färdig ARC-fil som laddades ned i enheten och att sen göra om mätningar i en ny profil, men fortfarande samma felmeddelande. 



#261

Postad 15 januari 2023 - 16:28

ARCG
  • ARCG
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Gjorde 2 små videos på ARC och dom olika funktionerna.

Jag hör skillnad mellan ARC inkopplad och urkopplad.

Bifogad fil(er)



#262

Postad 15 januari 2023 - 17:35

Edla1970
  • Edla1970
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Tackar ödmjukast för all support och engagemang, uppskattas verkligen! 

 

Har under dagen (till min familjs stora lycka) kört ett antal kalibreringsrundor.

 

1. Kört 1961:orna separat i SW-output 1 och  2 på enheten (dvs utan Y-connector och utan SVS subben) 

slutsats: Nåågot bättre subrespons men ändå långt ifrån bra.  

2. Kört 1961:orna med Y-connector och endast SW-output 1 i enheten och ändrat till en sub i ARC innan mätning. I 1961:ornas meny har jag också ändrat från 2 sub till 1 sub. Tryckte ignore när den klagade på att subbarna var för högt (@DPC) 

slutsats: inte någon större skillnad. Fortfarande stort hörbart glapp där det inte finns någon botten,  

 

Båda mätningar hamnar väldigt högt med 5,5 i room gain och kan alltså inte dra upp det så värst mycket mer. 

 

80 Hz på Minimum correction freq är också efter tips för att få bättre punch och det funkade något bättre. Sorry glömde skriva det att jag aktivt gått in och ändrat den parametern från 15 Hz till 80 Hz efter mätning men ska ändra tillbaka då det inte verkar vara vägen framåt. . 

 

Tack för videos @ARCCG, ska titta närmare på det och hur man kan "leka" med det. Känner att jag inte har tillräckligt bra koll på subkonfigurering med alla parametrar som påverkar varandra (fas, polaritet, slope, tilt m.m) 

 

Har nu även fått ett långt svar från Bob https://www.avsforum...2/post-62262540

 

Tycker iaf inte att det är något polariseringsproblem utan något annat allvarligare. Funderar på göra en hard-reset, vad tror ni att sannolikheten för det är? Hur gör man det på bästa sätt?

 

Återigen tack för alla tankar och tips :-)


Redigerat av Edla1970, 15 januari 2023 - 17:39.


#263

Postad 15 januari 2023 - 17:40

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Anthem tech told me there are 2 separate "reboot/reser" processes that handle different issues within the unit.... Software Reboot/Restore (ie via the Web UI) only resets Software settings/issues within the O/S.... it has 0 effect on hardware/firmware. The Hardware Reset process (as I was told) does not affect OS issues... just Hardware/Firmware.
Hardware Reset:

* (if possible) power down via power switch/remote
* unplug unit
* push power button on unit
* wait 3 secs
* plug unit back in
* press and hold Power and Menu on unit -- System Restore should appear on screen.

#264

Postad 15 januari 2023 - 17:55

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

Hoppas det löser sig. Brandon håller bl a till i Facebookgruppen Anthem Audio Lovers. Enklast är väl att skriva ett PM och be honom ta en virtuell titt på dina settings. 



#265

Postad 15 januari 2023 - 18:23

Edla1970
  • Edla1970
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Tack @Arcspin för instruktion! Tack även @Saturnus, jag hoppas också att det löser sig!

Samma för @DPC att det kommer lira med den nya mikrofonen! 



#266

Postad 15 januari 2023 - 20:30

Jesperr84
  • Jesperr84
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0


@Edla1970
Det verkar som att du får hjälp på AVS forumet.
Jag håller tummarna för att det löser sig.

En fråga.
Jag har också Arendal subbasar.
Hur löser du uppgiften när ARC Genesis vill att du ska sänka volymen på subbasarna när du kalibrerar med ARC Genesis.
Jag får alltid upp varningen att subbarna är ställda för högt och att jag behöver sänka volymen på dessa och det gör jag på själva subben/Arendal appen.

Hur gör du det om subben är inställd på Reference level On?

  • Levels Menu
  • We recommend setting Ref. Level to on and let the AVR handle level adjustments



Det här är min kom ihåg notering vad gäller sub polarity.

Sparat det från användaren Bob Pariseau från AVS Forumet, som verkar vara en hejjare på Anthem produkter.


1) Setup the mic in ARC position #1 just as if taking a new Measurement.

2) Launch the ARC app (no need to open your current solution file). Select Quick Measure. Turn ON the Toggle to Include ARC Results. Select Profile 1, and Left Front. The resulting curve will include output from the Sub (due to the Crossover). Screen capture that curve.

3) Exit the ARC app. Alas this is necessary for it to see the change you are about to make. Launch the Web UI and go to Bass Management for Profile 1. Change the Polarity of the Sub to the alternate choice. (It is likely at Normal now, so change it to inverted.) Exit the Web UI.

4) Re-launch the ARC app and capture the new Quick Measure curve just as in (2) above.

Compare those two curves, paying particular attention to the Crossover region. In your case that's 90 Hz down to 40 Hz. The curve that produces more bass in that region is the one you want.

If that's Polarity Normal, don't forget to change it back in the hardware.

If that's Polarity Inverted, be aware that ARC will reset that to Normal when you have it move results into the hardware. Which means, for example, you will need to manually change it back to Inverted after doing an Upload.

Use the same Polarity choice you just found for ALL FOUR Profiles.

This Polarity check is a function of the relative positioning of Sub and main speaker, so there's no need to recheck this if you do a new ARC setup pass, so long as you haven't moved the speakers or made a Polarity switch change on the Sub itself.

Har du bytt subbar? 🙂 Du måste som sagt ställa in peakarna på 75db och låta bli att kolla på hur många dB som står på mätaren. Klagar arc även då på för hög nivå så ignorerar man och kör vidare men endast om man ställt in rätt nivå! 👍

#267

Postad 15 januari 2023 - 20:37

Jesperr84
  • Jesperr84
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0


@Edla1970
Det verkar som att du får hjälp på AVS forumet.
Jag håller tummarna för att det löser sig.

En fråga.
Jag har också Arendal subbasar.
Hur löser du uppgiften när ARC Genesis vill att du ska sänka volymen på subbasarna när du kalibrerar med ARC Genesis.
Jag får alltid upp varningen att subbarna är ställda för högt och att jag behöver sänka volymen på dessa och det gör jag på själva subben/Arendal appen.

Hur gör du det om subben är inställd på Reference level On?

  • Levels Menu
  • We recommend setting Ref. Level to on and let the AVR handle level adjustments



Det här är min kom ihåg notering vad gäller sub polarity.

Sparat det från användaren Bob Pariseau från AVS Forumet, som verkar vara en hejjare på Anthem produkter.


1) Setup the mic in ARC position #1 just as if taking a new Measurement.

2) Launch the ARC app (no need to open your current solution file). Select Quick Measure. Turn ON the Toggle to Include ARC Results. Select Profile 1, and Left Front. The resulting curve will include output from the Sub (due to the Crossover). Screen capture that curve.

3) Exit the ARC app. Alas this is necessary for it to see the change you are about to make. Launch the Web UI and go to Bass Management for Profile 1. Change the Polarity of the Sub to the alternate choice. (It is likely at Normal now, so change it to inverted.) Exit the Web UI.

4) Re-launch the ARC app and capture the new Quick Measure curve just as in (2) above.

Compare those two curves, paying particular attention to the Crossover region. In your case that's 90 Hz down to 40 Hz. The curve that produces more bass in that region is the one you want.

If that's Polarity Normal, don't forget to change it back in the hardware.

If that's Polarity Inverted, be aware that ARC will reset that to Normal when you have it move results into the hardware. Which means, for example, you will need to manually change it back to Inverted after doing an Upload.

Use the same Polarity choice you just found for ALL FOUR Profiles.

This Polarity check is a function of the relative positioning of Sub and main speaker, so there's no need to recheck this if you do a new ARC setup pass, so long as you haven't moved the speakers or made a Polarity switch change on the Sub itself.

Fas ska alltid vara på 0 när man kör arc. Sen löser arc själv bästa fas när man kör phase alignment 👍

#268

Postad 15 januari 2023 - 21:30

Edla1970
  • Edla1970
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Har du bytt subbar? 🙂 Du måste som sagt ställa in peakarna på 75db och låta bli att kolla på hur många dB som står på mätaren. Klagar arc även då på för hög nivå så ignorerar man och kör vidare men endast om man ställt in rätt nivå! 👍

Jamen det där är något jag glömde fråga. I själva ARC får man db värde i nedre högra hörnet men det är alltså inte den man ska utgå ifrån utan att det är bättre att titta på grafen och se när högsta peak når 75 db, är det korrekt uppfattat? Har inte bytt subbar, haft 1961:orna i ett par år nu och är riktigt nöjd med dem, när övriga grejer funkar :-) 

 

Har koll på fasen som är nollad på alla tre subbar och låter ARC:en hantera den. 

 

Senaste i utvecklingen är att jag äntligen fått till något som liknar en version att kunna bli nöjd med. Har fått bra hjälp från Bob på AVS som fortfarande guidar. Jag gick tillbaka till den allra första mätningen jag gjorde för ett par veckor sedan som var helt orörd i ARC dvs utan några tweaks. Det var som att något kickstartade och subbarna kom till liv och det låter ok, inte överväldigande men mycket bättre än tidigare. Vet som sagt inte vad som egentligen triggade igång det hela. Jag började ju tweaka i början eftersom den versionen inte lät bra då(?!?!)

 

Nu väntar jag på svar från Bob om han kan se ifall det finns polaritetsproblem (enligt Arcspins kom ihåg lista som är Bobs anvisningar). 

 

Sen vill jag göra tweakningar då det borde gå att få fram ännu lite mer punch och djupbas, just nu låter allt väldigt "korrekt". Återkommer med mina slutsatser om/när denna saga kommer i mål. 



#269

Postad 15 januari 2023 - 22:14

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0
Vilken progress! Detta är kul att följa. Kanske bara är lite mer nivå som krävs nu för att vara hemma. Väntar också med spänning på hur rätt metod för det är!

#270

Postad 15 januari 2023 - 22:21

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Jag såg din fina kurva på AVS forumet.
Du har ju världens house curve, från average 75 dB till över 95 dB runt 20 Hz.

Hur mycket bas vill du egentligen ha?

#271

Postad 15 januari 2023 - 22:41

Edla1970
  • Edla1970
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Jag såg din fina kurva på AVS forumet.
Du har ju världens house curve, från average 75 dB till över 95 dB runt 20 Hz.

Hur mycket bas vill du egentligen ha?

Ah ok om du säger det så :-) men det är ju det som är grejen att det är isfåall på pappret men det är inte den upplevda känslan efter mätning. Verkar som Bob också reagerar på det kan lova att jag inte är någon extrem basjunkie men gillar såklart djup och skön bas. 



#272

Postad 15 januari 2023 - 22:54

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Sant. Kurvor berättar inte hela ljudbilden.
Skönt att det börjar reda ut sig.

#273

Postad 16 januari 2023 - 18:34

ARCG
  • ARCG
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Jag såg din fina kurva på AVS forumet.
Du har ju världens house curve, från average 75 dB till över 95 dB runt 20 Hz.

Hur mycket bas vill du egentligen ha?

Man kan aldrig få för mycket bas. :blink:

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  bas.jpg   100,22K   0 Antal nerladdningar


#274

Postad 18 januari 2023 - 20:12

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Återkoppling, ny mikrofon löste mitt problem med mätning!  En stor lättnad för alla. Fick igång det igår och plötsligen gick en serie igenom. Valde att göra om det idag efter lite tips och då när jag skulle börja mäta så kom felmeddelandet igen. WTF! Men bara kör igen så fungerade det. Så nu är tweakandet igång . Lovar mkt gott än så länge. Är särskilt stolt över att mina egna kalibreröron var exakt överens med ARC för surround. Atmos ville ARC höja 2 db och inte överraskande dra ned basen. Gav ett mkt korrekt ljud med mer detaljer och inte helt dött på bas. Men efter ett par rundor med mina inställningar så börjar det låta som jag vill. Kraftfullt men med detaljer och tight, tung bas. Riktigt kul. Nu blir det ett par veckor med trixande. 



#275

Postad 18 januari 2023 - 20:14

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Whohooop, Whohooop, Whohooop !
Strålande nyheter.

#276

Postad 18 januari 2023 - 20:18

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Tack brother!

 

Så skönt att det var mikrofonen. Så vi slapp strula med hela enheten. 


Redigerat av DPC, 18 januari 2023 - 20:19.


#277

Postad 18 januari 2023 - 21:00

ARCG
  • ARCG
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Öka basen i web ui så kommer det att hända saker.



#278

Postad 19 januari 2023 - 07:17

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0
Jag drog upp nivån i levels i arc för sub och det gav mig det jag ville. Rätt eller fel vet jag inte men effekten blev iaf bra.

#279

Postad 19 januari 2023 - 08:11

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Det lär nog funka annars skriver Anthem detta.
Sista meningen är kontentan av stycket.

Perhaps the most useful adjustment in the Profile Wide Settings is the room gain control. ARC algorithms identify and preserve the positive effects imparted by the room by detecting how much the room’s boundaries and pressurization reinforce low frequencies. This effect, known as room gain, appears as a bump below 150 to 300 Hz. ARC does not remove it because if flattened, bass sounds thin. If you would like to increase or decrease bass, this is the best place to do so if you are using a subwoofer since it maintains a good transition between the sub and your speakers.

Redigerat av arcspin, 19 januari 2023 - 08:12.


#280

Postad 19 januari 2023 - 08:17

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Att det iaf höjer subbarna kan jag bekräfta. Men om det förstör ngt annat är jag osäker på. 
 

Har läst om room gain och ska definitivt prova att dra i det reglaget istället. Är det osäker på om det kommer ge det jag vill. Likt ngn tidigare i tråden så är ”jag hemma” om jag drar upp basen med ungefär 6 db. Sen är det en helt annan bas än innan ARC, så att man fått fördelar med kalibrering är otvivelaktigt. 
 



#281

Postad 19 januari 2023 - 08:22

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Kul att höra och sant också att öka basen volym ger en direkt och påtaglig effekt!


Själv har jag startat en litet eq projekt med mina 1723 1S basar för att få ner en peak på 48Hz.
Ska bli intressant att köra ARC när väl det är klart.

#282

Postad 19 januari 2023 - 09:18

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Jo, det svarar precis som man kan förvänta sig. Men jag är osäker på om det förstör integration med ex LCR. Men detta är ju tjusningen, man får prova sig fram, fråga kunniga och testa.

 

Spännande! Kul med nya basar! Jag har en dipp runt 40 Hz i MLP, men i alla andra mätpunkter så är det istället en topp. Så inte helt lätt att lösa. Tror det är en rumsnod som faller in i mitten av rummet där MLP är. Det skvallrar kanske också om att basarna kan göra ett bättre jobb på annan placering. Eller så behövs fler basar. Nu är det inte ett stort problem då Arc verkar lösa det bra.



#283

Postad 05 februari 2023 - 16:17

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Bra, och lite roligt, inlägg på AVS Forum om man har problem att få till det med ARC: https://www.avsforum...4#post-62316853



#284

Postad 05 februari 2023 - 16:39

ARCG
  • ARCG
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Bra, och lite roligt, inlägg på AVS Forum om man har problem att få till det med ARC: https://www.avsforum...4#post-62316853

Tyvärr så har han aldrig läst manualen från Anthem utan hittar på egna saker från och  till.



#285

Postad 05 februari 2023 - 16:51

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Så då är han inte bättre än de han klagar på alltså! :)

 

Kändes dock som att det ändå fanns en del poänger i inlägget. 



#286

Postad 05 februari 2023 - 17:36

ARCG
  • ARCG
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Så då är han inte bättre än de han klagar på alltså! :)

 

Kändes dock som att det ändå fanns en del poänger i inlägget. 

En del saker har han rätt i men vissa gånger gör han bort sig totalt om man påtalar det för han men han har en liten fan klubb som stöttar han även om han har fel.

Tyvärr så är han en ****** till Anthem så skriver man något negativt om Avm recivrarna så vaknar han och går till mot attack.

Jag har överbevisat honom flera gånger och då försvinner han i flera månader tills han tror att han går säker .



#287

Postad 05 februari 2023 - 18:19

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

:D Roligt beteende! Bra att du har koll och varnar. thumbsup.gif

 

Jag har inte följt trådarna på AVS och ASR ordentligt, tittar in ibland och kollar lite. Tänkte jag skulle läsa hela nån gång, innan jag bestämmer mig för nytt försteg.



#288

Postad 05 februari 2023 - 19:17

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

Redan innan jag klickat på länken var jag 99% säker på vem du beskrev ARCG  :D



#289

Postad 05 februari 2023 - 20:30

ARCG
  • ARCG
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

:D Roligt beteende! Bra att du har koll och varnar.

 

Jag har inte följt trådarna på AVS och ASR ordentligt, tittar in ibland och kollar lite. Tänkte jag skulle läsa hela nån gång, innan jag bestämmer mig för nytt försteg.

Anthem receivrarna är det inget fel på utan troligen dom som använder dom  man skall läsa manualen  noggrant så hittar man det mesta som man kan göra fel.

Så det mesta som står på dom forumen är rena användarfel



#290

Postad 05 februari 2023 - 20:39

ARCG
  • ARCG
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Redan innan jag klickat på länken var jag 99% säker på vem du beskrev ARCG  :D

Man blir inte förvånad över honom.



#291

Postad 05 februari 2023 - 21:14

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Anthem receivrarna är det inget fel på utan troligen dom som använder dom  man skall läsa manualen  noggrant så hittar man det mesta som man kan göra fel.

Så det mesta som står på dom forumen är rena användarfel

 

Det är en av de saker som gör att jag drar mig för att byta försteg. Som jag nämnt tidigare i tråden så använder jag inte automatisk rumskorrigering i mitt nuvarande försteg från Meridian. Jag fick istället hjälp med att mäta och ställa in EQ i försteget manuellt. Ska jag byta försteg så måste jag lägga en massa tid på att lära mig att hur jag ska få det nya försteget att fungera.



#292

Postad 05 februari 2023 - 22:01

kalle_22
  • kalle_22
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Hej kan någon kanske beskriva lite kort hur ljudbilden är AVM70. Äger nu en Onkyo SR-805 som har en ganska öppen ljudbild har provat en Marantz SR7015 som jag upplever som mörk.Funderar starkt på att köpa en AVM70 men vet ej om det är värt pengarna kommer det bli en stor skillnad mellan SR-805 som jag använder nu som försteg med min Anthem MCA 525 Gen2.

 



#293

Postad 06 februari 2023 - 08:32

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0
Hej Kalle! Jag kom från en Onkyo RZ1100 som kördes som rent försteg innan jag bytte till AVM70. Skillnaden är tydlig åt det håll du efterfrågar. AVM70 är mer åt det öppna, neutrala hållet med mkt tydlig separation. Du kommer uppleva det jag nämnt plus mer detaljer samt helt annan sak för ex Atmos.

Det ska sägas att jag var nöjd med hur Onkyo lät men jag kan inte förneka att skillnaden var stor med Anthem. Vilket det förstås också ska vara.

#294

Postad 06 februari 2023 - 08:40

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Det är en av de saker som gör att jag drar mig för att byta försteg. Som jag nämnt tidigare i tråden så använder jag inte automatisk rumskorrigering i mitt nuvarande försteg från Meridian. Jag fick istället hjälp med att mäta och ställa in EQ i försteget manuellt. Ska jag byta försteg så måste jag lägga en massa tid på att lära mig att hur jag ska få det nya försteget att fungera.


Erik, jag resonerade precis som du. Jag är en person som gillar att kunna använda ex eq för för att få det stuk på ljudet som jag uppskattar. Nu har jag inte lyssnat på ett sådant försteg som du har nu men jag är klart nöjd med anthem. För pengarna är det svårslaget rent ljudkvalitetsmässigt. Men det är en del att lära sig och sen också labba med arc innan ljudet sitter helt. Jag har grejat en del fram och tillbaka nu och arc är smidigt. Ljudet jag fått till nu är bra och jag är nöjd. Arc tillförde definitivt ngt jag aldrig kunnat ställa in själv. Sen har jag valt att labba med nivåer till subbarna, delning lcr och hur högt upp i registret som arc korrigerar. Ljudet jag har nu är rent, kraftfullt, med stor separation och upplösning. Ska man vara neg så är det möjligen avsaknad av peq som är lite synd. Nu har arc eq som jobbar mot targets, men den har sina begränsningar och det jag har förstått så är det inte så dumt. För många försteg så har jag förstått det som att man inte ska eftersträva att motarbeta rummet. Kan ge sterilt, lite digitalt ljud. Om jag maxat korr för ex lcr så tycker jag mig också höra tendenser av det. Så där har jag backat av lite och fått bra resultat. Klart du ska ha en avm70.

Är du i Stockholmsområdet så finns flera med avm70 inkl mig som kan ställa upp på demo om du vill lyssna. Det är så klart mkt rummet och annat du kommer höra, men det är en fingervisning om hur anthem presterar.

#295

Postad 06 februari 2023 - 13:26

kalle_22
  • kalle_22
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Hej Kalle! Jag kom från en Onkyo RZ1100 som kördes som rent försteg innan jag bytte till AVM70. Skillnaden är tydlig åt det håll du efterfrågar. AVM70 är mer åt det öppna, neutrala hållet med mkt tydlig separation. Du kommer uppleva det jag nämnt plus mer detaljer samt helt annan sak för ex Atmos.

Det ska sägas att jag var nöjd med hur Onkyo lät men jag kan inte förneka att skillnaden var stor med Anthem. Vilket det förstås också ska vara.

Tack sån tur jag har att du också har ägt en Onkyo.



#296

Postad 06 februari 2023 - 19:44

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Erik, jag resonerade precis som du. Jag är en person som gillar att kunna använda ex eq för för att få det stuk på ljudet som jag uppskattar. Nu har jag inte lyssnat på ett sådant försteg som du har nu men jag är klart nöjd med anthem. För pengarna är det svårslaget rent ljudkvalitetsmässigt. Men det är en del att lära sig och sen också labba med arc innan ljudet sitter helt. Jag har grejat en del fram och tillbaka nu och arc är smidigt. Ljudet jag fått till nu är bra och jag är nöjd. Arc tillförde definitivt ngt jag aldrig kunnat ställa in själv. Sen har jag valt att labba med nivåer till subbarna, delning lcr och hur högt upp i registret som arc korrigerar. Ljudet jag har nu är rent, kraftfullt, med stor separation och upplösning. Ska man vara neg så är det möjligen avsaknad av peq som är lite synd. Nu har arc eq som jobbar mot targets, men den har sina begränsningar och det jag har förstått så är det inte så dumt. För många försteg så har jag förstått det som att man inte ska eftersträva att motarbeta rummet. Kan ge sterilt, lite digitalt ljud. Om jag maxat korr för ex lcr så tycker jag mig också höra tendenser av det. Så där har jag backat av lite och fått bra resultat. Klart du ska ha en avm70.

Är du i Stockholmsområdet så finns flera med avm70 inkl mig som kan ställa upp på demo om du vill lyssna. Det är så klart mkt rummet och annat du kommer höra, men det är en fingervisning om hur anthem presterar.

 

För att börja från slutet så får jag tacka för inbjudan att komma och lyssna! Jag bor dock 40 mil väster om Stockholm, och det är inte ofta jag har ärende dit.

 

Mitt nuvarande försteg (Meridian G68ADV+HD621) var väl ett av de bästa på sin tid, och står sig nog rätt bra än för 5.1. Det har dock hänt en del sen dess, så jag förväntar mig att en AVM 70 inte låter sämre till varken 5.1 eller musik i stereo.

 

Förutom att få möjlighet till objektbaserat ljud så är jag ute efter ett att få ett försteg som kan avkoda HD-ljud. Meridian gör inte det, man måste ha en spelare som gör det. Min gamla Dune HD Max fixar det, men sen köpte jag en Dune Pro Vision 4K Solo och den kan inte skicka ut ljudet som LPCM; så nu har jag i princip ingen användning för den. Den funkar dock bättre i mitt nätverk, så jag är sugen på att börja använda den.

 

Min tanke är att först montera högtalare och ställa slutsteg på plats samt dra kablar till dessa, sen köpa försteg. Jag har fyra högtalare som ska sitta i taket, men vet inte om jag behöver fler (i tak eller på väggar). Slutsteg för sju kanaler till står också och väntar i källaren. Jag är dock lite dålig på att ta mig för att reda ut var högtalarna ska sitta, och om jag eventuellt behöver flytta bakhögtalarna. Jag behöver göra en skiss på rummet och rita upp hur det ska bli.



#297

Postad 06 februari 2023 - 21:07

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0
Börja skissa vetja! Är ju en rolig övning. Minst 4 högtalare i taket gäller för att få till objektbaserat ljud och gärna 7 högtalare i baslagret. 5 funkar men jag upplever rätt tydlig skillnad när jag adderade surround back. Objektbaserat löser anthem riktigt bra! Inte så långt från bubblan som Trinnov får till.

#298

Postad 06 februari 2023 - 21:30

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Jag har soffan mot bakväggen så jag får nog nöja mig med surround på sidorna, som jag har nu. Ska jag sätta ett par på bakväggen så tror jag de kommer för nära och snarare gör saker sämre än bättre.

 

Detta gör även att jag inte kan få det bakre paret i taket bakom lyssningsplatserna, det får förmodligen bli i linje mer bakhögtalarna på sidorna.



#299

Postad 07 februari 2023 - 08:08

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0
Dikt an mot bakväggen? I mitt förra rum så hade jag soffan 65 cm från bakre väggen och då gav surr back ett mervärde. Är du direkt mot så förstår jag hur du tänker.

Varför inte sätta bakre Atmos så långt bak det är möjligt? Jag hade mina så långt bak det gick i gamla rummet. Sen ska sägas att jag upplever absolut mest effekt av främre Atmos. Så sikta mot bra placering för dem. En sak som det snackas en del om i branschen är att låta Atmos vara lite närmare mlp än det traditionella med linjer från LR. Jag drog in mina lite mer än så och med facit i hand hade jag nog kunna dra in dem ännu lite mer mot rummets center.

#300

Postad 07 februari 2023 - 19:59

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Nja, en liten hylla bakom så soffan kommer fram lite. Öronen hamnar c:a 35 cm från bakväggen när man lutar sig bak i soffan.

 

Jag har funderat en del på att sätta högtalarna så, men det kommer att dra med sig att jag måste ta bort den hylla projektorn står på.

 

För att inte leda den här tråden från ämnet så får jag nog starta en egen tråd med funderingar kring högtalarplacering. Jag får mäta och skissa lite innan jag kan ställa relevanta frågor, så det dröjer kanske lite. Om det är någon som inte kan hålla sig så kan man nog få en skaplig uppfattning om hur det ser ut genom att titta på bilderna i mitt galleri. 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.