Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Koppla in receiver med HDMI/eARC

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 januari 2023 - 10:19

Amme79
  • Amme79
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Har precis uppdaterat min elektronik hemma och undrar hur jag ska koppla in grejerna för bästa upplevelse. Tänker på CEC och enkel användning så grejer sätts på och stängs av men vill inte starta grejer onödigt heller.

Har tänk koppla in PS5 men vill att TV'n ska starta receiver lite likt en soundbar men jag vill starta PS5 själv när det ska användas.

TV'n är LG G2

receivern är Denon avr-x1700h

Kablar är PS5 original som är 4k @120Hz (sen får jag komplettera med likvärdiga)

 

Nu till min förvirring:

Kopplar jag in PS5 till receivern och sedan receivern till eArc?

Eller kopplar jag PS5 till TV'n och sedan eARC till receivern?

Jag kommer även ha en Apple datorn som "mediaspleare" men den har bara HDMI 2.0 så det är inte viktigt hur den kopplas in men vill knna spela i 4k @120Hz på PS5 och inte förlora prestanda.

 

Tacksam för tips



#2

Postad 11 januari 2023 - 13:34

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Du kopplar Monitor ARC/eARC från receivern till LG G2 eARC (HDMI 2). eArc skickar ljud från TV:n till receivern.
 
PS5 kan du koppla in var du vill på receivern. Från specifikationerna: Avancerad gaming via HDMI med 4K/120 Hz pass-through. Ingång 4 Game passar bra. Apple datorn kan du också koppla i var du vill på receivern. Ingång 2 Media Player passar bra här.



#3

Postad 11 januari 2023 - 14:57

Amme79
  • Amme79
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Du kopplar Monitor ARC/eARC från receivern till LG G2 eARC (HDMI 2). eArc skickar ljud från TV:n till receivern.
 
PS5 kan du koppla in var du vill på receivern. Från specifikationerna: Avancerad gaming via HDMI med 4K/120 Hz pass-through. Ingång 4 Game passar bra. Apple datorn kan du också koppla i var du vill på receivern. Ingång 2 Media Player passar bra här.

Ok tack.

När jag startar TV, går receivern igång automatiskt då ifall jag följer din beskrivning? Mao, kan jag höja och sänka ljudet med tv kontrollen eller måste jag ha 2 kontroller ifall jag kopplar på detta sätt



#4

Postad 11 januari 2023 - 16:09

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0

Nej receivern går inte automatiskt igång. Däremot går TV:n igång om du aktiverat CEC i den. Ljudet alltid skötas av receivern aldrig TV:n. Stäng av ljudet i TV:n eller sänk ljudet till 0 eller vad den nu visar när ljudet är avstängt.



#5

Postad 14 januari 2023 - 18:09

Alucardi
  • Alucardi
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Ok tack.
När jag startar TV, går receivern igång automatiskt då ifall jag följer din beskrivning? Mao, kan jag höja och sänka ljudet med tv kontrollen eller måste jag ha 2 kontroller ifall jag kopplar på detta sätt


Jag har haft kopplat som du har nu i många år. Inga problem med CEC eller att kontrollera volymen. Min receiver är 11år och min nya Philips har inga problem med att styra volymen. Nu vet jag dock inte funktionen på din tv.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.