Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SONOS

2436 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sonos ZonePlayer ZP100 (Mediaspelare) 2 9,12 (7) Inga priser
Sonos ZonePlayer ZP80 (Mediaspelare) 2 9,42 (11) Inga priser
Sonos BU130 (Mediaspelare) 1 9,22 (8) Inga priser
Sonos CC100 Cradle (Övrigt) 1 8,75 (7) Inga priser
Sonos CR100 Controller (Fjärrkontroller) 1 8,58 (11) Inga priser
Sonos Bridge (ZoneBridge BR100) (Trådlös ljud- och bildöverföring) 4 8,86 (27) Inga priser
Sonos Connect (ZonePlayer ZP90) (Mediaspelare) 6 9,18 (97) Inga priser
Sonos Connect: Amp (ZonePlayer ZP120) (Mediaspelare) 6 8,59 (33) Inga priser
Sonos Control (CR200) (Fjärrkontroller) 3 9,17 (11) Inga priser
Sonos Play5 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,89 (95) Inga priser
Sonos BU250 (Mediaspelare) 1 9,2 (9) Inga priser
Sonos Play3 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,76 (41) Inga priser
Sonos Sub (Subwoofers) 9 8,85 (19) 9 995:-
Sonos Playbar (Hemmabiosystem) 9 7,98 (43) Inga priser
Sonos Play1 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,65 (104) 1 089:-
Sonos Play1 2 Room Starter Set WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 (0) Inga priser
Sonos Play5 II WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 7,92 (23) Inga priser
Sonos Playbase (Hemmabiosystem) 9 9 (4) 4 990:-
Sonos One WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 7,73 (21) Inga priser
Sonos Beam (Hemmabiosystem) 9 8 (51) 4 849:-
Sonos Amp (Stereoförstärkare) 7 8 (9) 7 790:-
Sonos One Gen 2 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 8 7,48 (24) 2 549:-
Sonos Arc (Hemmabiosystem) 7 8,26 (26) 9 210:-
42 relaterade trådar
Samsung 75QN95A problem med Sonos ARC och Dolby Atmos (3 inlägg) 1 år sedan
Problem med Sonos och Samsung (5 inlägg) 4 år sedan
Någon som har en soundbar till en LG 55" 4K OLED55C8? (6 inlägg) 4 år sedan
Nya Sonos Amp för tv-ljudet och mer HIFI likt ljud (19 inlägg) 4 år sedan
Sonos hemmabio eller ett "riktigt" paket? (35 inlägg) 6 år sedan
Intryck DAC, Sonos Connect vs DacMagic (6 inlägg) 6 år sedan
Köpråd - multiroom/högtalare (20 inlägg) 7 år sedan
Hjälp! Flerkanalsförstärkare eller Connect AMP/ WXA-50 (4 inlägg) 7 år sedan
Heos AMP vs Sonos AMP (12 inlägg) 7 år sedan
Sonos Connect:AMP - Sänka maxvolymen? (4 inlägg) 7 år sedan
Små högtalare - tänker jag rätt? (9 inlägg) 8 år sedan
Byta normalt 5.1 mot Sonos 5.1? (10 inlägg) 8 år sedan
Råd inför ljudbygge (14 inlägg) 8 år sedan
sonos Play 5 vs Audiopro T10 (4 inlägg) 8 år sedan
Sonos Playbar (98 inlägg) 8 år sedan
harman/kardon eller Sonos (8 inlägg) 8 år sedan
Heos vs Sonos (7 inlägg) 8 år sedan
Fler Line in på Samsung H750 Multiroom möjliga via M7 högtalare? (1 inlägg) 9 år sedan
Sonos, vad är det här? Ett j*vla skämt? Kanske det sämsta ljudsystemet som (283 inlägg) 9 år sedan
Subbygge 4x8 eller 2x10? Det blev TB 4x6,5" Färdigbyggda! (266 inlägg) 9 år sedan
Spotify + musik från ReadyNAS DUO på stereon!?! (13 inlägg) 10 år sedan
Kopplingsschema 6 Högtalare i Taket (0 inlägg) 10 år sedan
Inbyggnad av högtalare i köks-ö (5 inlägg) 10 år sedan
Hjälp mig hitta takhögtalare (22 inlägg) 11 år sedan
Bästa musikstreamern? (72 inlägg) 11 år sedan
Koppla Sonos Connect till Samsung HT-D6750W på bästa sätt (0 inlägg) 11 år sedan
Ny anläggning, vilken förstärkare? (1 inlägg) 11 år sedan
Spotify: Sonos vs. Logitech (41 inlägg) 12 år sedan
Sonos -> Onkyo 709 (RCA eller Toslink)? (7 inlägg) 12 år sedan
"Limpa" "Soundbar" Ha på väggen under tv:n...Vilken? (3 inlägg) 13 år sedan
Val av högtalare i badrummet (1 inlägg) 13 år sedan
Streama trådlöst till B&O-högtalare. Förslag! (3 inlägg) 13 år sedan
Receiver med flera zoner, eller sonos? (2 inlägg) 13 år sedan
trådlöst hem (1 inlägg) 13 år sedan
Spotify --> DAC/DLNA Reciver (7 inlägg) 13 år sedan
Sonos BU250 (4 inlägg) 14 år sedan
Från Förstärkare (HDMI) till bildskärm (Dvi) funkar? (9 inlägg) 14 år sedan
Från förstärkare (HDMI) - Bildskärm (dvi)? (0 inlägg) 14 år sedan
Sonos utökar sortimentet (4 inlägg) 14 år sedan
Hur koppla hdbox, reciever, tv, projektor, dvdinspelare, PS3? (0 inlägg) 14 år sedan
Hjälp med högtalare i kök (0 inlägg) 14 år sedan
Benchmark DAC1 mot Slimdevices Transporter? (11 inlägg) 16 år sedan

#2051

Postad 28 november 2017 - 22:08

fredrikjansson
  • fredrikjansson
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Hej, 

Köpte en sonos playbar. funkar kanon. 

 

Fått kontroller att och playbaren att lira ihop men höjer även ljudet på tv:n. Vet någon hur man stänger av de interna högtalare?

 

/ Fredrik



#2052

Postad 28 november 2017 - 22:18

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Beror på märke/modell, finns en funktion att stänga av tv:ns inbyggda högtalare. Inställningar ljud och ”avancerade” inställningar eller något liknande.

#2053

Postad 30 november 2017 - 12:26

fredrikjansson
  • fredrikjansson
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
En panasonic viera är det. Testat lite olika saker men inget verkar funka..

#2054

Postad 30 november 2017 - 21:15

dalle
  • dalle
  • Forumräv

  • 534 inlägg
  • 0

Utifall någon är nyfiken går det att trolla igång Alexa även i här i Sverige. Om man i Sonos-appen sätter sin adress till en godtycklig adress i USA så kan man para sin Sonos One med sitt Alexa-konto. Tyvärr kan man inte hämta Alexa-appen, men det går fint att styra via alexa.amazon.com.



#2055

Postad 30 november 2017 - 21:59

Prism
  • Prism
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Jag har också kopplat min playbar tidigare med en Viera tv, du behöver komma in hotel menyn.


"enable hotel mode by pressing, at the same time, the down volume button on the side of your tv and the 'tv' button on the remote 3 times. A menu will pop up where you can set max volume to 0."

Du kan även prova:

press Fn (function) key on side panel once to enter volume mode then press and hold the minus key whilst pressing 'AV' on the Panasonic remote 3 times. This brings up a menu that enables/disables Hotel mode and then turn max volume to Zero.

Redigerat av Prism, 30 november 2017 - 22:01.


#2056

Postad 01 december 2017 - 12:50

fredrikjansson
  • fredrikjansson
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Jag har också kopplat min playbar tidigare med en Viera tv, du behöver komma in hotel menyn.


"enable hotel mode by pressing, at the same time, the down volume button on the side of your tv and the 'tv' button on the remote 3 times. A menu will pop up where you can set max volume to 0."

Du kan även prova:

press Fn (function) key on side panel once to enter volume mode then press and hold the minus key whilst pressing 'AV' on the Panasonic remote 3 times. This brings up a menu that enables/disables Hotel mode and then turn max volume to Zero.

 

 


Och då ska jag alltså enable hotel mode och sänka max VOL till 0?

 

Tack på förhand


Redigerat av fredrikjansson, 01 december 2017 - 12:50.


#2057

Postad 01 december 2017 - 18:56

Prism
  • Prism
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Japp skruva ner volymen till 0. Tv kommer fortfarande att skicka ut ljudet via den optiska utgången.

Redigerat av Prism, 01 december 2017 - 18:57.


#2058

Postad 03 december 2017 - 16:22

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Fler än jag som har problem med Spotify connect?

 

Jag ser mitt SONOS-system i spotify-appen men när jag väljer det i listan över tillgängliga enheter så fortsätter uppspelningen på samma enhet som tidigare (telefonen eller chromecast). Inga felmeddelande alls.

 

Jag har testat att starta om allt, inklusive AP. Testat från en annan telefon. Installerat om spotify-appen.



#2059

Postad 04 december 2017 - 17:34

joama
  • joama
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Fler än jag som har problem med Spotify connect?

 

Jag ser mitt SONOS-system i spotify-appen men när jag väljer det i listan över tillgängliga enheter så fortsätter uppspelningen på samma enhet som tidigare (telefonen eller chromecast). Inga felmeddelande alls.

 

Jag har testat att starta om allt, inklusive AP. Testat från en annan telefon. Installerat om spotify-appen.

 

Har upplevt liknande problem på min Android mobil, när jag sedan testar på en iOS enhet funkar det utan problem, Detta har kommit och gått senaste veckan, riktigt irriterande.



#2060

Postad 04 december 2017 - 20:23

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Har ingen telefon med iOS att testa med. De två med Android har problemet konstant eller har jag haft extrem otur med timingen de gånger jag testat.

 

Det känns som att det är ett sonos-problem men det är tyvärr svårt att bevisa det. Har tyvärr inte något annat med spotify-connect att testa mot.



#2061

Postad 06 december 2017 - 16:30

joama
  • joama
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Imorse fick jag bara upp chrome-casts som Spotify connect enheter på Android telefonen (Samsung S8, var uppkopplad på rätt Wifi så inget sådant). Strulade inget på IOS, börjar bli lite trött. Inga problem att gå in i Sonos appen och börja spela Spotify listor men vill kunna styra direkt från Spotifyappen


Redigerat av joama, 06 december 2017 - 16:32.


#2062

Postad 07 december 2017 - 22:44

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Problemet med Spotify Connect kan faktiskt vara Spotifys fel. Nedgraderade till en tidigare version av deras app idag idag och då fungerar allt igen. Dock verkar det bara vara problem mot SONOS produkter så ansvarsfrågan kan säkert bollas ett tag mellan dem.



#2063

Postad 10 december 2017 - 13:43

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0
Fram med sexkantsnycklarna :)
https://www.google.b...ership-2019.amp

#2064

Postad 14 december 2017 - 18:32

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

  • 911 inlägg
  • 0
Vad tror ni om för erbjudande under jul/mellandagarna?

Samma erbjudande som nu med Play 1/3 eller kommer det att komma något annat?

#2065

Postad 14 december 2017 - 21:38

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Hämtade ut min One idag och har precis testkört den en runda i köket där den är tänkt att stå i. Grymt imponerad av ljudet! Luftigt med bra bas och allt jag kastat till den hittills låter kanonbra. Och sen måste jag säga också att hela installationen kändes väldigt smidig med appen och det tog inte mer än 5 minuter innan allt var inställt och klart för att spela.

 

Nu kan man bara hoppas på stöd för Alexa, Google och kanske Siri också på sikt. Eftersom jag använder iOS hoppas jag verkligen på det sistnämnda. :)



#2066

Postad 14 december 2017 - 23:10

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

För att vara så liten så är ljudet ok, men du kan på allvar inte säga att basen är bra. Det finns ju ingen bas.



#2067

Postad 15 december 2017 - 09:26

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Beror ju helt och hållet på vad man jämför med men jag tycker basen är helt ok för att vara en så liten högtalare. Och jag ställer inga krav att det ska vara jättemycket bas heller.

#2068

Postad 15 december 2017 - 09:45

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Mja, bas är ju bas och om frekvenser i stort saknas under 100Hz tycker iaf jag att det är orimligt att kalla det för bra bas. Rent objektivt alltså.

 

Anledningen att jag invänder är för att ingen som läser detta ska få för sig att SONOS på något sätt lurat fysikens lagar. De har gjort ett bra jobb med en så liten högtalare men det är fortfarande en liten högtalare med de begränsningar som en sådan har.



#2069

Postad 15 december 2017 - 10:08

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Rent objektivt så producerar den en ”bra” bas i förhållande till sin storlek och många jämförbara produkter/högtalare inom samma segment. Är hyggligt övertygad om att ingen förväntar sig prestanda liknande de du kan uppnå med tex. dubbla 18”.

Om något är bra så behöver det ställas i relation till vad det handlar om för produkt.

Redigerat av lobo, 15 december 2017 - 10:09.


#2070

Postad 15 december 2017 - 10:16

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Mja, bas är ju bas och om frekvenser i stort saknas under 100Hz tycker iaf jag att det är orimligt att kalla det för bra bas. Rent objektivt alltså.
 
Anledningen att jag invänder är för att ingen som läser detta ska få för sig att SONOS på något sätt lurat fysikens lagar. De har gjort ett bra jobb med en så liten högtalare men det är fortfarande en liten högtalare med de begränsningar som en sådan har.


Men återigen, det är ingen bra bas om du jämför det med andra större högtalare som kan återge bas på ett helt annat vis och då har Sonos One dålig bas. Men jämför den istället med andra liknande talare så är enligt mig basen bra. Ett ljud utan bas eller botten är ett platt ljud och så upplever jag inte One.

#2071

Postad 15 december 2017 - 11:02

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Vi är inte överens helt enkelt. I min värld kan man inte benämna en frekvenskurva som rullar av totalt under 100Hz som "bra bas" oavsett vad man jämför med.

 

Jag har själv två ettor i köket och basen är obefintlig. Den blir inte bättre för att andra system också har obefintliga basegenskaper :)



#2072

Postad 15 december 2017 - 12:28

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Vi är inte överens helt enkelt. I min värld kan man inte benämna en frekvenskurva som rullar av totalt under 100Hz som "bra bas" oavsett vad man jämför med.

Jag har själv två ettor i köket och basen är obefintlig. Den blir inte bättre för att andra system också har obefintliga basegenskaper :)


Beror ju också på hur man ställer den. Nära en vägg med basstöd så levererar den bra tryck även under 100hz. Men riktig djupbas får man förstås inte.

#2073

Postad 15 december 2017 - 17:40

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Nån som vet hur man lägger till TuneIn? Jag kan se den tjänsten under "bläddra" fliken men när jag går in i "lägg till musiktjänster" så hittar jag inte den där..



#2074

Postad 15 december 2017 - 18:37

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Nån som vet hur man lägger till TuneIn? Jag kan se den tjänsten under "bläddra" fliken men när jag går in i "lägg till musiktjänster" så hittar jag inte den där..


Kommer inte riktigt ihåg men om den finns under bläddra så ligger den väl redan kopplad? Det går väl även att söka specifikt på radiokanaler?

#2075

Postad 15 december 2017 - 18:58

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Du har helt rätt lobo, trodde först att man kunde koppla TuneIn kontot till Sonos men det verkar inte funka så utan man får söka upp de kanaler man vill ha som favoriter och lägga i Mitt Sonos istället. Och det funkar ju lika bra.


Redigerat av Mentos, 15 december 2017 - 19:27.


#2076

Postad 07 januari 2018 - 23:05

vilse
  • vilse
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0
Tycker mitt Sonos-system strulat hela hösten typ och extremt mycket sista månaden. Ofta tappar jag kontakten med systemet från mobilen, eller allmänt lagg. Det mesta strular faktiskt. Innan dess har jag kört i många år utan minsta problem.
Snackade med en polare som kör med sonos och han har gjort samma observation. Han kör med iPhone, jag android. Båda har flera enheter i våra system.

#2077

Postad 07 januari 2018 - 23:22

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Tycker mitt Sonos-system strulat hela hösten typ och extremt mycket sista månaden. Ofta tappar jag kontakten med systemet från mobilen, eller allmänt lagg. Det mesta strular faktiskt. Innan dess har jag kört i många år utan minsta problem.
Snackade med en polare som kör med sonos och han har gjort samma observation. Han kör med iPhone, jag android. Båda har flera enheter i våra system.

Kör du eller har kört med en Bridge tidigare? Utan att kunna alla detaljer så kör väl SONOS på 2.4Ghz bandet som kan bli rätt crowded, går man via en Bridge/Boost så skapar väl SONOS ett ”eget”(SONOSnet) nät?

Har testat både med en Bridge och utan men upplevde det som stabilare med bryggan inkopplad till Router/Switch.

Redigerat av lobo, 07 januari 2018 - 23:24.


#2078

Postad 08 januari 2018 - 00:42

yabbah
  • yabbah
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0
Upplever samma sak. Jag har haft en booster men kör nu kabel till en play:1 istället. Det har fungerat bra för mig oxå alla år, men sedan i höst har det varit rena ****t. Högtalarna tappar varandra när man spelar så hela upplevelsen blir liksom kass.

#2079

Postad 08 januari 2018 - 09:16

vilse
  • vilse
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Kör du eller har kört med en Bridge tidigare? Utan att kunna alla detaljer så kör väl SONOS på 2.4Ghz bandet som kan bli rätt crowded, går man via en Bridge/Boost så skapar väl SONOS ett ”eget”(SONOSnet) nät?

Har testat både med en Bridge och utan men upplevde det som stabilare med bryggan inkopplad till Router/Switch.

Hej!

 

Jag har två Connect och en play 5. Som sagt innan hösten fungerat perfekt i många år.

Nu kommer jag ej ihåg exakt när de olika uppdateringarna kom men jag gissar att detta har med Sonos uppdateringar att göra då jag inte ändrat i min miljö hemma. Kanske i den ökända uppdateringen då de samlar in information om mitt nätverk. Kanske när sonosappen blev Spotifierad (när det nu va). Den uppdateringen är katastrof i sig, att Sonos likar Spotifys app som ej går att navigera i, man går i cirklar utan att komma dit man vill.

Det var bättre förr. ;-)



#2080

Postad 10 januari 2018 - 22:19

Unregistered328ea9a3
  • Unregistered328ea9a3
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0
Köpråd efterlyses!!

Ska bygga nytt hus där jag vill ha högtalare för allmän lyssning, som när man städar, sitter och pratar över ett glas vin och där man kan dras på lite om man har fest.

Vardagsrum sitter samman med kök och hall och är på totalt 60kvm
Ryggåstak med ca 5m till nock.

Hall och kök på samma sida av nock och vardagsrum på motsatt sida nock.

Har varit inne på 4st play:1 att sätta i vardagsrummet, Dvs två mot yttervägg och två i linje med nocken, alla på ca 2.5m från golv

Efter provlyssning vart jag mer impad av play:5 och funderar på om jag ska köra två sådana istället
Priset blir ju ca 50% mer än mot 4st ettor.

Och ska man lägga närmare 12k, då kanske det finns något annat att välja på?

Redigerat av Unregistered328ea9a3, 10 januari 2018 - 22:20.


#2081

Postad 11 januari 2018 - 01:17

Prism
  • Prism
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Om du ska bygga nytt varför inte passa på att ha infällda högtalare som är kopplade till sonos?
Jag har byggt in högtalare i flera av våra rum och det är en grym lösning så både låter och ser bra ut!
Det är lätt att göra det nu när ni bygger nytt betyligt svårare efteråt vilket jag fick göra eftersom vårt hus är byggt på 70-talet.

Om inte det är ett alternativ så skulle jag satsa på 4st Play 1:or för att få ett mera omslutande ljud och bättre spridning och senare kompletera med en Sub.

Redigerat av Prism, 11 januari 2018 - 01:27.


#2082

Postad 11 januari 2018 - 17:38

Unregistered328ea9a3
  • Unregistered328ea9a3
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0
den tanken med inbyggda har också slagit mig,
Men där har jag noll koll om vad man ska ha?
Behöver jag då separat förstärkare eller receiver då?

Har du tips på några prisvärda?

#2083

Postad 11 januari 2018 - 17:46

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

den tanken med inbyggda har också slagit mig,
Men där har jag noll koll om vad man ska ha?
Behöver jag då separat förstärkare eller receiver då?

Har du tips på några prisvärda?

Vill du köra SONOS så har du Connect:AMP som har inbyggd förstärkare eller så kör du Connect som du ansluter till valfri förstärkare. När det gäller takhögtalare så finns det en uppsjö att välj på, beror på i vilken miljö man skall använda dom i.

Vill du importera så finns tex. Polk Audio som är prisvärda, https://www.amazon.c...r_1515689338109

Har även Micca som jag dock inte känner till men är billiga och har bra omdömen, https://www.amazon.c...1_t2_B00NNMFTTY

Annars har Canton flera att välja på.

Redigerat av lobo, 11 januari 2018 - 17:55.


#2084

Postad 11 januari 2018 - 18:12

Unregistered328ea9a3
  • Unregistered328ea9a3
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0
Tack! Kan absolut tänka mig importera. Frågan är hur många som behövs per/kvm?

Och vad ska jag driva det med?

Jag är ute efter enkelheten , det ska bara funka :)

#2085

Postad 11 januari 2018 - 19:07

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
https://www.hifiklub...-med-streaming/

#2086

Postad 11 januari 2018 - 19:15

Unregistered328ea9a3
  • Unregistered328ea9a3
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0
Tittade på den , högintressant 😀 men om jag vill ha fler än två högtalare, olika rum? Hur går man då tillväga?
Tittade på den , högintressant 😀 men om jag vill ha fler än två högtalare, olika rum? Hur går man då tillväga?

#2087

Postad 11 januari 2018 - 19:23

Unregistered328ea9a3
  • Unregistered328ea9a3
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0
Läste att den stödjer upp till 4 högtalare

Krävs då att det är 8 ohm , 110w per kanal

De polk du länkade till är 8 ohm och ger 20-100w
Funkar dom då eller inte lämpliga?

#2088

Postad 11 januari 2018 - 19:29

Prism
  • Prism
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Jag kör 4st högtalare på min connect AMP och det funkar bra dock så blir det "bara" en zon men sitter dom i samma rum eller om det är två rum man vill ha samma musik i så är det inga problem. Det går bra att kompletera med flera vart efter när man vill ha flera zoner så sprider man ut kostnaden. Det har jag gjort när jag byggde mitt system hemma.

Redigerat av Prism, 11 januari 2018 - 23:34.


#2089

Postad 11 januari 2018 - 19:45

Unregistered328ea9a3
  • Unregistered328ea9a3
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0
Komplettera med fler innebär då köpa fler connect amps?

#2090

Postad 11 januari 2018 - 20:35

Prism
  • Prism
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Rätt, alternativ lösning kan vara att köpa flera Connect enheter och separat förstäkare för att bygga flera zoner. Jag kör bland annat med flera små förstäkare på 2x35W som jag har köpt för 700k/st. Det gör att man spara pengar men samtidigt så blir det flera enheter att koppla ihop.

Connect https://www.hifiklub...-musikstreamer/

Redigerat av Prism, 11 januari 2018 - 20:37.


#2091

Postad 11 januari 2018 - 23:04

fredrikjansson
  • fredrikjansson
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Har en nyinköpt playbar som är kopplad till tv:n via optisk kabel. 

 

Upplever ett problem. sitter ganska nära tv:n och då också nära playbaren. Upplever att diskanten är väldigt hög och detta gör att man inte kan ha någon hög volym alls för då tar "rösterna" över alldeles för mycket.

Läst att skillnaden blir väldigt stor om man kompletterar med sub för jag tycker basen är helt obefintlig nu..

 

Någon annan som upplevt samma problem och hur har ni löst det i så fall?



#2092

Postad 11 januari 2018 - 23:10

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Sitter ca: 2,5 meter från vår soundbar men upplever inte diskant/tal som speciellt högt eller vasst. Antar att du har kalibrerat? Kan ju även testa om det funkar att justera EQ:n.

#2093

Postad 12 januari 2018 - 13:28

Unregistered8f84b172
  • Unregistered8f84b172
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0

Har en nyinköpt playbar som är kopplad till tv:n via optisk kabel. 

 

Upplever ett problem. sitter ganska nära tv:n och då också nära playbaren. Upplever att diskanten är väldigt hög och detta gör att man inte kan ha någon hög volym alls för då tar "rösterna" över alldeles för mycket.

Läst att skillnaden blir väldigt stor om man kompletterar med sub för jag tycker basen är helt obefintlig nu..

 

Någon annan som upplevt samma problem och hur har ni löst det i så fall?

 

Det finns en funktion i min app som heter Talförbätttring På/Av som är väldigt bra att ha på när man ser t ex nyheter. Du har inte råkat komma åt den?

Det ÄR väsentlig skillnad med sub eller utan. Det kan jag garantera. Ett par Play 1:or som surround hade inte skadat heller.

 

Har en nyinköpt playbar som är kopplad till tv:n via optisk kabel. 

 

Upplever ett problem. sitter ganska nära tv:n och då också nära playbaren. Upplever att diskanten är väldigt hög och detta gör att man inte kan ha någon hög volym alls för då tar "rösterna" över alldeles för mycket.

Läst att skillnaden blir väldigt stor om man kompletterar med sub för jag tycker basen är helt obefintlig nu..

 

Någon annan som upplevt samma problem och hur har ni löst det i så fall?



#2094

Postad 13 januari 2018 - 19:31

Prism
  • Prism
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Någon som har provat iPort xPRESS?

https://www.sonos.co...dio-keypad.html

#2095

Postad 13 januari 2018 - 20:04

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Någon som har provat iPort xPRESS?
https://www.sonos.co...dio-keypad.html


Verkar inte vara en SONOS produkt utan en officiell ”works with SONOS” produkt, går tydligen inte att konfa i SONOS-appen utan är tvungen att ladda hem en separat app. Lite i dyraste laget oxå kan jag tycka.

#2096

Postad 13 januari 2018 - 21:27

Prism
  • Prism
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Separat app låter krångligt och risken finns väl att om ett par år så försvinner stöd för senaste versionen av sonos och då står man där med en värdelös pryl.

#2097

Postad 14 januari 2018 - 11:37

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0

Jag kör 4st högtalare på min connect AMP och det funkar bra dock så blir det "bara" en zon men sitter dom i samma rum eller om det är två rum man vill ha samma musik i så är det inga problem. Det går bra att kompletera med flera vart efter när man vill ha flera zoner så sprider man ut kostnaden. Det har jag gjort när jag byggde mitt system hemma.

Jag kör en liknande lösning för mina utomhushögtalare. En Sonos AMP som jag kopplat till en enkel högtalar switch.
Och från switchen två olika högtalarpar. (Ett par per balkong). Det blir en manuell knapptryckning utifall att jag vill välja vilken balkong det ska spela på, men oftast låter jag bägge paren spela.

Redigerat av Unregistered04df7d78, 14 januari 2018 - 11:38.


#2098

Postad 14 januari 2018 - 11:40

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0
Någon mer än mig som har problem med zonerna efter senaste uppdateringen.
Om jag har en zon som redan spelar så är det nästan stört omöjligt att växla till en annan zon i appen för att spela något annat där.

(Att det "låser fast" zonen som redan spelar händer oftast på appen i iPhone, men mer sällan på min iPad, och bägge kör samma iOS. Så det är lite halvskumt..)

Redigerat av Unregistered04df7d78, 14 januari 2018 - 11:51.


#2099

Postad 14 januari 2018 - 11:54

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0

Tycker mitt Sonos-system strulat hela hösten typ och extremt mycket sista månaden. Ofta tappar jag kontakten med systemet från mobilen, eller allmänt lagg. Det mesta strular faktiskt. Innan dess har jag kört i många år utan minsta problem.
Snackade med en polare som kör med sonos och han har gjort samma observation. Han kör med iPhone, jag android. Båda har flera enheter i våra system.

Sedan de körde in uppdateringen som supportar Alexa så laggar appen lite mer (kör iPhone ) för mig.

#2100

Postad 15 januari 2018 - 21:00

fredrikjansson
  • fredrikjansson
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

SKulle man kunna koppla Sonos Connect - Slutsteg - Högtalare och få en sonosanläggning. Alltså ingen förstärkare. 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.