Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SONOS

2436 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sonos ZonePlayer ZP100 (Mediaspelare) 2 9,12 (7) Inga priser
Sonos ZonePlayer ZP80 (Mediaspelare) 2 9,42 (11) Inga priser
Sonos BU130 (Mediaspelare) 1 9,22 (8) Inga priser
Sonos CC100 Cradle (Övrigt) 1 8,75 (7) Inga priser
Sonos CR100 Controller (Fjärrkontroller) 1 8,58 (11) Inga priser
Sonos Bridge (ZoneBridge BR100) (Trådlös ljud- och bildöverföring) 4 8,86 (27) Inga priser
Sonos Connect (ZonePlayer ZP90) (Mediaspelare) 6 9,18 (97) Inga priser
Sonos Connect: Amp (ZonePlayer ZP120) (Mediaspelare) 6 8,59 (33) Inga priser
Sonos Control (CR200) (Fjärrkontroller) 3 9,17 (11) Inga priser
Sonos Play5 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,89 (95) Inga priser
Sonos BU250 (Mediaspelare) 1 9,2 (9) Inga priser
Sonos Play3 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,76 (41) Inga priser
Sonos Sub (Subwoofers) 9 8,85 (19) 9 995:-
Sonos Playbar (Hemmabiosystem) 9 7,98 (43) Inga priser
Sonos Play1 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,65 (104) 1 089:-
Sonos Play1 2 Room Starter Set WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 (0) Inga priser
Sonos Play5 II WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 7,92 (23) 7 490:-
Sonos Playbase (Hemmabiosystem) 9 9 (4) 4 990:-
Sonos One WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 7,73 (21) Inga priser
Sonos Beam (Hemmabiosystem) 9 8 (51) 4 849:-
Sonos Amp (Stereoförstärkare) 7 8 (9) 7 790:-
Sonos One Gen 2 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 8 7,48 (24) 2 549:-
Sonos Arc (Hemmabiosystem) 7 8,26 (26) 9 128:-
42 relaterade trådar
Samsung 75QN95A problem med Sonos ARC och Dolby Atmos (3 inlägg) 1 år sedan
Problem med Sonos och Samsung (5 inlägg) 4 år sedan
Någon som har en soundbar till en LG 55" 4K OLED55C8? (6 inlägg) 4 år sedan
Nya Sonos Amp för tv-ljudet och mer HIFI likt ljud (19 inlägg) 4 år sedan
Sonos hemmabio eller ett "riktigt" paket? (35 inlägg) 6 år sedan
Intryck DAC, Sonos Connect vs DacMagic (6 inlägg) 6 år sedan
Köpråd - multiroom/högtalare (20 inlägg) 7 år sedan
Hjälp! Flerkanalsförstärkare eller Connect AMP/ WXA-50 (4 inlägg) 7 år sedan
Heos AMP vs Sonos AMP (12 inlägg) 7 år sedan
Sonos Connect:AMP - Sänka maxvolymen? (4 inlägg) 7 år sedan
Små högtalare - tänker jag rätt? (9 inlägg) 8 år sedan
Byta normalt 5.1 mot Sonos 5.1? (10 inlägg) 8 år sedan
Råd inför ljudbygge (14 inlägg) 8 år sedan
sonos Play 5 vs Audiopro T10 (4 inlägg) 8 år sedan
Sonos Playbar (98 inlägg) 8 år sedan
harman/kardon eller Sonos (8 inlägg) 8 år sedan
Heos vs Sonos (7 inlägg) 8 år sedan
Fler Line in på Samsung H750 Multiroom möjliga via M7 högtalare? (1 inlägg) 9 år sedan
Sonos, vad är det här? Ett j*vla skämt? Kanske det sämsta ljudsystemet som (283 inlägg) 9 år sedan
Subbygge 4x8 eller 2x10? Det blev TB 4x6,5" Färdigbyggda! (266 inlägg) 9 år sedan
Spotify + musik från ReadyNAS DUO på stereon!?! (13 inlägg) 10 år sedan
Kopplingsschema 6 Högtalare i Taket (0 inlägg) 10 år sedan
Inbyggnad av högtalare i köks-ö (5 inlägg) 10 år sedan
Hjälp mig hitta takhögtalare (22 inlägg) 11 år sedan
Bästa musikstreamern? (72 inlägg) 11 år sedan
Koppla Sonos Connect till Samsung HT-D6750W på bästa sätt (0 inlägg) 11 år sedan
Ny anläggning, vilken förstärkare? (1 inlägg) 11 år sedan
Spotify: Sonos vs. Logitech (41 inlägg) 12 år sedan
Sonos -> Onkyo 709 (RCA eller Toslink)? (7 inlägg) 12 år sedan
"Limpa" "Soundbar" Ha på väggen under tv:n...Vilken? (3 inlägg) 12 år sedan
Val av högtalare i badrummet (1 inlägg) 13 år sedan
Streama trådlöst till B&O-högtalare. Förslag! (3 inlägg) 13 år sedan
Receiver med flera zoner, eller sonos? (2 inlägg) 13 år sedan
trådlöst hem (1 inlägg) 13 år sedan
Spotify --> DAC/DLNA Reciver (7 inlägg) 13 år sedan
Sonos BU250 (4 inlägg) 14 år sedan
Från Förstärkare (HDMI) till bildskärm (Dvi) funkar? (9 inlägg) 14 år sedan
Från förstärkare (HDMI) - Bildskärm (dvi)? (0 inlägg) 14 år sedan
Sonos utökar sortimentet (4 inlägg) 14 år sedan
Hur koppla hdbox, reciever, tv, projektor, dvdinspelare, PS3? (0 inlägg) 14 år sedan
Hjälp med högtalare i kök (0 inlägg) 14 år sedan
Benchmark DAC1 mot Slimdevices Transporter? (11 inlägg) 16 år sedan

#2151

Postad 01 juli 2018 - 08:13

benke_berguv
  • benke_berguv
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0

Är det någon som provat Onkyo och Pioneers förstärkare med "works with sonos"?

https://ce-pro.eu/ne...sonos-speakers/

 

//Benke



#2152

Postad 07 juli 2018 - 08:31

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0

Är det någon som provat Onkyo och Pioneers förstärkare med "works with sonos"?
https://ce-pro.eu/ne...sonos-speakers/
 
//Benke

Synd att det fortfarande krävs en Connect. Skillnaden är att man nu kan väcka receivern med Sonos appen. Vilket är ett bra steg framåt. Så den dagen jag pensionerar existerande receiver så ligger nu både Onkyo och Pioneer högre upp på listan :)

#2153

Postad 11 juli 2018 - 21:05

benke_berguv
  • benke_berguv
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0

Synd att det fortfarande krävs en Connect. Skillnaden är att man nu kan väcka receivern med Sonos appen. Vilket är ett bra steg framåt. Så den dagen jag pensionerar existerande receiver så ligger nu både Onkyo och Pioneer högre upp på listan :)

 

Samma som här alltså:)

//Benke



#2154

Postad 10 augusti 2018 - 10:45

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Införskaffade en Beam häromdan och har konfat Alexa rösttyrning. Alexa funkar i sig (fråga om datum, väder osv) men får henne inte att känna igen TVn (LG). Har ex testat "Alexa, turn on TV" och "Alexa, turn on TV room TV". HDMI-CEC (SImplink på LG) är aktiverat och funkar för övrigt.

 

Någon som fått TV-styrningen att lira med Alexa?



#2155

Postad 10 augusti 2018 - 11:15

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0

Införskaffade en Beam häromdan och har konfat Alexa rösttyrning. Alexa funkar i sig (fråga om datum, väder osv) men får henne inte att känna igen TVn (LG). Har ex testat "Alexa, turn on TV" och "Alexa, turn on TV room TV". HDMI-CEC (SImplink på LG) är aktiverat och funkar för övrigt.

Någon som fått TV-styrningen att lira med Alexa?

Kopplade du mot rätt HDMI på TVn ? Min LG TV har tex bara en kontakt som stödjer HDMI ARC. Den andra HDMI kontakten saknar detta protokoll.

https://en.community...or-beam-6810049

Om du kopplat rätt, Kontakta Sonos support. De är vanligtvis extremt snabba med att svara.


Redigerat av Unregistered04df7d78, 10 augusti 2018 - 11:56.


#2156

Postad 10 augusti 2018 - 11:50

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0
Är det någon annan som har upplevt försämring av sitt Sonos-system den senaste tiden? Dels har ju styrningen blivit sämre då den inte kan utnyttjas från låsskärpen på iOS-grejer längre (om man har AirPlay-prylar hemma, vilket man har), dels avbryter den uppspelningen för mig lite då och då. Framförallt när jag spelar upp poddradio, men även musik har det hänt.
Är det någon annan som har upplevt försämring av sitt Sonos-system den senaste tiden? Dels har ju styrningen blivit sämre då den inte kan utnyttjas från låsskärpen på iOS-grejer längre (om man har AirPlay-prylar hemma, vilket man har), dels avbryter den uppspelningen för mig lite då och då. Framförallt när jag spelar upp poddradio, men även musik har det hänt.

#2157

Postad 10 augusti 2018 - 23:24

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Kopplade du mot rätt HDMI på TVn ? Min LG TV har tex bara en kontakt som stödjer HDMI ARC. Den andra HDMI kontakten saknar detta protokoll.

https://en.community...or-beam-6810049

Om du kopplat rätt, Kontakta Sonos support. De är vanligtvis extremt snabba med att svara.

 

Allt verkar vara rättkonfat. Fick testat lite nu när familjen lagt sig och efter att jag skapat en Alexa "routine" som slår på TV:n när man säger "Alexa, turn on TV" så funkar det. Om jag förstått det rätt borde det funka även utan denna workaround men men...



#2158

Postad 11 augusti 2018 - 10:06

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0

Allt verkar vara rättkonfat. Fick testat lite nu när familjen lagt sig och efter att jag skapat en Alexa "routine" som slår på TV:n när man säger "Alexa, turn on TV" så funkar det. Om jag förstått det rätt borde det funka även utan denna workaround men men...


Kikade lite på diverse forum, vanligaste problemet verkar vara att få TV att stänga via Beam/Alexa. (Någon CEC setting som måste pillas på)

#2159

Postad 29 augusti 2018 - 06:48

martin_h
  • martin_h
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Om man har en Sonos-soundbar och sedan grupperar ihop den med två Play-högtalare för surroundljud. Hur pass snabbt och enkelt är det att kunna spela upp TV-ljud endast från soundbar och musik från surround-högtalarna? Finns det stöd överhuvudtaget att kunna spela upp olika ljud eller behöver man göra om grupperingen varje gång man vill göra det?

 

Och går det att spela upp musik från hela gruppen även när TV:n är påslagen och skickar ljud?



#2160

Postad 29 augusti 2018 - 07:38

Asprilla
  • Asprilla
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Om man har en Sonos-soundbar och sedan grupperar ihop den med två Play-högtalare för surroundljud. Hur pass snabbt och enkelt är det att kunna spela upp TV-ljud endast från soundbar och musik från surround-högtalarna? Finns det stöd överhuvudtaget att kunna spela upp olika ljud eller behöver man göra om grupperingen varje gång man vill göra det?

 

Och går det att spela upp musik från hela gruppen även när TV:n är påslagen och skickar ljud?

 

Ljud spelas upp baserat på rum och inte på högtalare. Och i det rummet har du den grupperingen. Jag skulle säga att du behöver gruppera av om du vill spela olika på bakhögtalarna och soundbar.

 

Det är lätt att bortse från TVns ljud och istället spela musik i det aktuella rummet. Om du spelar musik och slår på TVn, så tar TVn över (iaf som standard). Sedan är ju TVn satt till att skicka ljud till extern uppspelare, så du lär inte få något ljud alls från TVn. Kanske olika från TV till TV, men för min TV funkar det inte, då måste jag säga till TVn att använda interna högtalare istället.



#2161

Postad 29 augusti 2018 - 10:29

martin_h
  • martin_h
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Många frågor, men har inte riktigt på det klarar hur en soundbar som matas från TV:n representeras i Sonos-universumet. :P

 

Är enda sättet att få surroundljud att gruppera ihop i soundbar och högtalare i samma rum? Eller kan man sätta att soundbar är t.ex. "Rum1" och Play-högtalarna är "Rum2" och sen välja att ljudet från TV:n ska spelas upp på Rum1+Rum2? Får Rum2 då bara stereo-ljud eller känner den av att den nu kan skicka surroundljud? Eller går det överhuvudtaget inte att spela upp ljudet från TV:n/soundbar på flera rum?

 

Och hur representeras ljudet från TV:n i Sonos-appen, hamnar det som ett eget uppspelningsalternativ precis som Spotify eller radio?



#2162

Postad 29 augusti 2018 - 15:45

Asprilla
  • Asprilla
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Många frågor, men har inte riktigt på det klarar hur en soundbar som matas från TV:n representeras i Sonos-universumet. :P

 

Är enda sättet att få surroundljud att gruppera ihop i soundbar och högtalare i samma rum? Eller kan man sätta att soundbar är t.ex. "Rum1" och Play-högtalarna är "Rum2" och sen välja att ljudet från TV:n ska spelas upp på Rum1+Rum2? Får Rum2 då bara stereo-ljud eller känner den av att den nu kan skicka surroundljud? Eller går det överhuvudtaget inte att spela upp ljudet från TV:n/soundbar på flera rum?

 

Och hur representeras ljudet från TV:n i Sonos-appen, hamnar det som ett eget uppspelningsalternativ precis som Spotify eller radio?

 

Du måste gruppera ihop dem i samma rum, och att de högtalarna då blir surroundhögtalare. Sedan finns inställning i appen om surroundhögtalarna ska spela musik "Full" eller "stämningsskapande". 

 

TVn ligger i appen så som du skriver. Och man kan ställa in om TVn automatiskt ska ta över playbaren när TVn startas.

 

Så om man bara vill ha surround då och då, t.ex. den gången i veckan man ser en film, så skulle man ju kunna ha det som två olika rum resten av veckan. Lite meckigt, men att ändra en gång i veckan och sedan tillbaka är inte hela världen. Om man nu vill ha musik på när man tittar på TV i veckan. Annars känns det som om man då kan skaffa en Play 1 till och köra musik från den. 



#2163

Postad 30 augusti 2018 - 08:19

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Sonos Amp

 

https://m3.idg.se/2....06448/sonos-amp

https://www.sonos.co...e/shop/amp.html


Redigerat av kribban, 30 augusti 2018 - 08:31.


#2164

Postad 30 augusti 2018 - 11:02

Asprilla
  • Asprilla
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Gillar nya amp. Glad att jag inte haft hjärta att göra mig av med min Monitor Audio GX100.

 

Gillar tanken på att köra två st amp; en för fronthögtalare och en för surround. Lite dyrt bara.

 

Synd att man inte kan lägga in t.ex. en One som centerhögtalare. Nu ska stereohögtalarna även spela ljudet från centerhögtalaren, vill definitivt provlyssna hur den "fejkade" centern låter innan köp. Har själv dålig koll på hur viktigt det är att klangmatcha fronthögtalare med center och surround.



#2165

Postad 06 september 2018 - 12:39

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

  • 1 377 inlägg
  • 0
https://www.ellos.se...y-5-vit/1020817


Tips gen1 play5 3800kr

Redigerat av _FredriK_, 06 september 2018 - 12:41.


#2166

Postad 21 september 2018 - 18:38

fredrikjansson
  • fredrikjansson
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Är det någon skillnad på om jag kopplar in bridge alt en högtalare till routern? 

 

Vill alltså skapa ett SonosNet



#2167

Postad 21 september 2018 - 19:41

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

https://www.ellos.se...y-5-vit/1020817




Tips gen1 play5 3800kr



De ändrade till Gen2 så min polare beställde två st. Häromdagen så anulerade de ordern och skyllde på att Sonos gett dem fel prissättning.

#2168

Postad 24 september 2018 - 15:39

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0

Är det någon skillnad på om jag kopplar in bridge alt en högtalare till routern? 
 
Vill alltså skapa ett SonosNet

Ska inte spela någon roll. Kör själv med en Play 3 till routern

#2169

Postad 30 september 2018 - 16:18

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0
Yes , upptäckte just att nu finns Sonos i IFTTT. Något att pyssla med de nästa helgerna :)

#2170

Postad 05 oktober 2018 - 07:24

vaders
  • vaders
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

..ja det är bebisar och allt möjligt på gång så lutar åt att jag måste sälja prylarna jag har hemma nu. Funderar på Sonos då vi i princip bara kör med Spotify. Problemet är att vi inte har någon tv-bänk och sedan har jag en Vinylspelare i en annan del av vardagsrummet som jag vill ha kunna spela ifrån.

 

Vad tror ni om denna setup..

 

Till TV'n som hänger på väggen köper jag en Sonos Beam.. Sedan skaffar jag en Play:5 som jag kopplar in Vinylen i.. Då har jag i ena delen av vardagsrummet en Beam och andra delen en Play:5.. kommer även skaffa en Play:1 till köket lite senare. 

 

Tror ni att Beam och Play:5 kommer låta bra tillsammans då man spelar musik i vardagsrummet? En annan lösning om jag vill kunna köra Vinylen är ju att koppla in den till en Connect men en sån kostar ju några tusen så tänkte att en Play:5 blir bättre..



#2171

Postad 06 oktober 2018 - 06:22

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0

..ja det är bebisar och allt möjligt på gång så lutar åt att jag måste sälja prylarna jag har hemma nu. Funderar på Sonos då vi i princip bara kör med Spotify. Problemet är att vi inte har någon tv-bänk och sedan har jag en Vinylspelare i en annan del av vardagsrummet som jag vill ha kunna spela ifrån.

Vad tror ni om denna setup..

Till TV'n som hänger på väggen köper jag en Sonos Beam.. Sedan skaffar jag en Play:5 som jag kopplar in Vinylen i.. Då har jag i ena delen av vardagsrummet en Beam och andra delen en Play:5.. kommer även skaffa en Play:1 till köket lite senare.

Tror ni att Beam och Play:5 kommer låta bra tillsammans då man spelar musik i vardagsrummet? En annan lösning om jag vill kunna köra Vinylen är ju att koppla in den till en Connect men en sån kostar ju några tusen så tänkte att en Play:5 blir bättre..

Sonos låter alltid bra tillsammans :)
Se bara till att du har rätt vinylspelare med preamp eller separat preamp mellan vinylen och Sonos.
https://www.turntabl...able-with-sonos

Redigerat av Unregistered04df7d78, 06 oktober 2018 - 06:30.


#2172

Postad 06 oktober 2018 - 06:31

Adamski
  • Adamski
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Sonos låter alltid bra tillsammans :)
Se bara till att du har rätt vinylspelare eller nödvändig koppling mellan vinylen och Sonos.

 

Vad menar du med "rätt vinylspelare"? Jag har en TEAC TN-200, som jag funderar på att para ihop med en Play:5 gen 2



#2173

Postad 13 oktober 2018 - 06:18

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0

Vad menar du med "rätt vinylspelare"? Jag har en TEAC TN-200, som jag funderar på att para ihop med en Play:5 gen 2

Det fanns en länk med i svaret. 

Most turntables will not work with Sonos without a phono preamp (note that some turntables have a built-in preamps).



#2174

Postad 13 oktober 2018 - 06:58

Adamski
  • Adamski
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Det fanns en länk med i svaret. 

Most turntables will not work with Sonos without a phono preamp (note that some turntables have a built-in preamps).

 Ja, absolut. Det har min Teac.



#2175

Postad 20 november 2018 - 13:36

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0

Yes , upptäckte just att nu finns Sonos i IFTTT. Något att pyssla med de nästa helgerna :)

Någon annan som testat IFTTT med Sonos ännu ? Jag har testat och skapat ett par olika recept, och de fungerar fint. 

- De jag testat än så länge är att en Sonos startar när utomhuskameran märker av att något rör på sig samt att en Sonos startar på min favorit radiostation när min mobiltelefon kopplar upp sig mot min hemmarouter WiFi.  

I slutändan faller det alltid på att man inte kan lägga in mellan vilka tider de ska köra då bägge ovanstånde har vissa tider som det inte är så lämpligt att ljudet går igång med automatik.

 

För att lägga in tider så måsta man antingen skriva scripts eller möjligtvis krossköra IFTTT och Stringify recept (Stringify stödjer tidsramar men ej Sonos) och bägge de alternativen är lite mer än den tid jag är villig att lägga ned.



#2176

Postad 24 november 2018 - 22:15

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
https://youtu.be/8xDLuuwqjc0

#2177

Postad 29 november 2018 - 14:08

vaders
  • vaders
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Sonos låter alltid bra tillsammans :)
Se bara till att du har rätt vinylspelare med preamp eller separat preamp mellan vinylen och Sonos.
https://www.turntabl...able-with-sonos

Ursäkta sent svar angående att koppla in en Vinylspelare till en Sonos Play 5 med 3.5mm kabel.. Jag var förbi på Hifiklubben och pratade med dom om denna lösning..  Jag blev totalsågad.. Enligt han så kommer ljudet bli riktigt dåligt och det "sköna" ljudet från Vinyl går förlorat. Någon har testat att köra denna lösning.. Vad tyckte ni i så fall om ljudet?



#2178

Postad 03 december 2018 - 14:42

kalvhund
  • kalvhund
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0

Någon som kan klargöra kopplingen mellan Sonos one och Alexa.

 

Att kunna sätta på musik i sin Sonos anläggning framgår det att man kan göra. Det jag undrar över är om jag kan få samma respons och ge Sonos samma kommandon som jag ger till min Amazon Alexa echo dot?

Kan jag till exempel sätta på tv i vardagsrummet från min Sonos one på badrummet eller är Alexa-Sonos kopplingen enbart för att styra musiken i Sonos högtalarna?



#2179

Postad 04 december 2018 - 10:59

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Någon som kan klargöra kopplingen mellan Sonos one och Alexa.

 

Att kunna sätta på musik i sin Sonos anläggning framgår det att man kan göra. Det jag undrar över är om jag kan få samma respons och ge Sonos samma kommandon som jag ger till min Amazon Alexa echo dot?

Kan jag till exempel sätta på tv i vardagsrummet från min Sonos one på badrummet eller är Alexa-Sonos kopplingen enbart för att styra musiken i Sonos högtalarna?

Jag har bara själv en Beam än så länge och har inte hunnit testa Alexa särskilt mycket men uppfattar det som att Sonos-högtalaren ska fungera på samma sätt som ex. en Echo Dot, mao. styra annat än Sonos. Min plan är att konfa upp Alexa för att prata med min hemautomation (HomeSeer) när jag får lite tid över.


Redigerat av freddan101, 04 december 2018 - 10:59.


#2180

Postad 04 december 2018 - 15:03

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

Snabb fråga:

Är det bättre att ha en ny amp än två gamla?

har 4st amp, men funderar på om ljudet blir bättre om jag byter till två nya amp när de kommer ut?

55W*2 vs 125W 

 

Ska driva takhögtalare.



#2181

Postad 06 december 2018 - 10:06

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0

Snabb fråga:
Är det bättre att ha en ny amp än två gamla?
har 4st amp, men funderar på om ljudet blir bättre om jag byter till två nya amp när de kommer ut?
55W*2 vs 125W

Ska driva takhögtalare.

Beror på vilka högtalare du har och hur hög volym du behöver. Högre W är inte nödvändigtvis samma sak som bättre ljud.

#2182

Postad 10 december 2018 - 10:36

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Någon som hört några mer rykten kring den nya Amp, och då framförallt när man kommer kunna köpa den? Pratat lite med hifiklubben, men de verkar veta väldigt lite om när den dyker upp.

 

Det verkar vara en väldigt intressant burk, och det tilltalar mig att på ett enkelt sätt kunna använda den som förstärkare till TV:n, med HTPC, PS4 och liknande inkopplade (via TV:n), och samtidigt på ett enkelt sätt använda mina högtalare som en del i mitt sonossystem.

 

Men, det är en allmänt lite märklig lansering som får mig att misstänka att Sonos har någon form av problem med produkten. Antingen att producera, positionera eller något helt annat. Jag måste även säga att priset förvånar mig lite, jag hade nog trott att Sonos skulle positionera den lite högre än var den verkar hamna (runt 7k). 

 

Ska bli intressant med lite seriösa recensioner och uppmätningar. Vid vilka specifikationer klarar den 125w.

 

Edit: Ägnade kvällen åt lite mer läsning. HDMI ARC, som Sonos AMP är helt beroende av om den ska användas tillsammans med en TV, verkar fungera sådär. Det finns tråd efter tråd efter tråd på olika forum som antingen diskuterar det i allmänhet eller för Sonos Beam i synnerhet. Det verkar vara väldigt godtyckligt när det funkar och inte, och lösningen som hela tiden återkommer är att använda toslink istället. Som saknas på Amp... 

 

Den första större recensionen jag sett:

https://www.digitalt...nos-amp-review/


Redigerat av jaQoB, 11 december 2018 - 09:14.


#2183

Postad 11 december 2018 - 13:15

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0

Sonos verkar ha slutat sälja Play 3 på deras hemsida. Förmodligen en uppfräshad variant med Alexa på g. 



#2184

Postad 11 december 2018 - 13:34

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0

Någon som hört några mer rykten kring den nya Amp, och då framförallt när man kommer kunna köpa den? Pratat lite med hifiklubben, men de verkar veta väldigt lite om när den dyker upp.

 

Det verkar vara en väldigt intressant burk, och det tilltalar mig att på ett enkelt sätt kunna använda den som förstärkare till TV:n, med HTPC, PS4 och liknande inkopplade (via TV:n), och samtidigt på ett enkelt sätt använda mina högtalare som en del i mitt sonossystem.

 

Men, det är en allmänt lite märklig lansering som får mig att misstänka att Sonos har någon form av problem med produkten. Antingen att producera, positionera eller något helt annat. Jag måste även säga att priset förvånar mig lite, jag hade nog trott att Sonos skulle positionera den lite högre än var den verkar hamna (runt 7k). 

 

Ska bli intressant med lite seriösa recensioner och uppmätningar. Vid vilka specifikationer klarar den 125w.

 

Edit: Ägnade kvällen åt lite mer läsning. HDMI ARC, som Sonos AMP är helt beroende av om den ska användas tillsammans med en TV, verkar fungera sådär. Det finns tråd efter tråd efter tråd på olika forum som antingen diskuterar det i allmänhet eller för Sonos Beam i synnerhet. Det verkar vara väldigt godtyckligt när det funkar och inte, och lösningen som hela tiden återkommer är att använda toslink istället. Som saknas på Amp... 

 

Den första större recensionen jag sett:

https://www.digitalt...nos-amp-review/

 

Nya Sonos Amp har global lansering februari 2019. För auktoriserade återförsäljare i USA har den redan släppts (december).

 

Det finns en hel del recensioner och förhandstittar redan nu på YouTube.

 

Jag är lite inne på att köra 5.1 med nya Amp till ett par B&W sen ha ett par Sonos One som bakhögtalare, men Sonos är minst sagt efter vad gäller hembio, så man är ju inte övertygad ännu. Ska bli kul och se om någon recenserar 5.1-upplägget så man får mer insikt hur det fungerar i praktiken.



#2185

Postad 11 december 2018 - 16:17

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
5.1 blir svårt då det är 4.1 som gäller med nya Amp. Jag fundera dock på samma setup alternativt HEOS med deras Avr som kan köra 5.1

#2186

Postad 13 december 2018 - 09:10

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0

5.1 blir svårt då det är 4.1 som gäller med nya Amp. Jag fundera dock på samma setup alternativt HEOS med deras Avr som kan köra 5.1

 

Jo, det stämmer men Sonos Amp simulerar centern i L+R så det blir väl "fejkad" 5.1 med fysisk konfiguration 4.1, om man kan säga så.

 

Det blir intressant att höra hur det låter, men jag förväntar mig att det låter i princip som stereo med lite surround där bak då och då. Materialet måste ju vara DD5.1 för att funka, vilket också känns ganska begränsande. För bakhögtalarna måste man ha en till Amp, så det blir 14 000 kr för 4.1 om man inte väljer Sonos One. Man kommer behöva ordentliga tester och recensioner för att gå vidare med detta...



#2187

Postad 14 december 2018 - 09:03

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

Beror på vilka högtalare du har och hur hög volym du behöver. Högre W är inte nödvändigtvis samma sak som bättre ljud.

Jag tänker driva 4 takhögtalare med en amp istället för två connect:amp.

 

såg att priserna skiljer sig på svensk och amerikansk marknad med en tusenlapp.

$599 eller 6999kr.:(



#2188

Postad 14 december 2018 - 10:28

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

Någon som kan klargöra kopplingen mellan Sonos one och Alexa.

 

Att kunna sätta på musik i sin Sonos anläggning framgår det att man kan göra. Det jag undrar över är om jag kan få samma respons och ge Sonos samma kommandon som jag ger till min Amazon Alexa echo dot?

Kan jag till exempel sätta på tv i vardagsrummet från min Sonos one på badrummet eller är Alexa-Sonos kopplingen enbart för att styra musiken i Sonos högtalarna?

Har sonos One och alexa, funkar precis som en dot. jag styr lampor och "nightmode" för larmet när jag går å lägger mig, smidigt att sätta på skalskydd genom att bara säga det!



#2189

Postad 15 december 2018 - 07:57

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0

Jag tänker driva 4 takhögtalare med en amp istället för två connect:amp.

såg att priserna skiljer sig på svensk och amerikansk marknad med en tusenlapp.
$599 eller 6999kr.:(

I USA är det vanligt att de sätter ut priserna utan moms, som sen tillkommer. Men ja, det är fortfarande oftast billigare där. Gäller all elektronik.
Men oftast inte värt besväret då de kör 110V istället för 220.

Däremot kan det löna sig att kika på Amazon i Tyskland som dessutom levererar fraktfritt till Sverige.

Redigerat av Unregistered04df7d78, 15 december 2018 - 08:00.


#2190

Postad 15 december 2018 - 12:42

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Men oftast inte värt besväret då de kör 110V istället för 220.

 

Just SONOS-produkter klarar både 110v och 230v.



#2191

Postad 17 december 2018 - 10:40

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0

Just SONOS-produkter klarar både 110v och 230v.

Tänkte mer på besväret att byta ut strömkabeln. Att köpa en ny eller en adapter tar iväg en del av vinsten du gör för privatimport. 



#2192

Postad 17 december 2018 - 10:45

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 248 inlägg
  • 0

Tänkte mer på besväret att byta ut strömkabeln. Att köpa en ny eller en adapter tar iväg en del av vinsten du gör för privatimport.

Helt vanlig C7-kontakt på de Sonos-produkter jag äger, behöver du en vit vinklad (Play 1/One) så kan du få den från 89 kr på Kjell & Co.
https://www.kjell.co...-vit-3-m-p67425

#2193

Postad 17 december 2018 - 21:17

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Tänkte mer på besväret att byta ut strömkabeln. Att köpa en ny eller en adapter tar iväg en del av vinsten du gör för privatimport. 

 

Ok det framgick inte riktigt. Och en kabel med C7-kontakt kostar inte många tior (om man inte redan har en liggande).

 

Men jag håller med dig om att det inte är värt det i.a.f.. Inga garantier gäller exempelvis. Och tull + moms brukar oftast sudda ut prisskillnaden.


Redigerat av Loco.spk, 17 december 2018 - 21:18.


#2194

Postad 03 januari 2019 - 01:28

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0
Funderar på en Sonos Connect.
Stämmer det att man nu för tiden inte måste ha den inkopplad med kabel utan kan köra på wi-fi?

#2195

Postad 03 januari 2019 - 06:48

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 248 inlägg
  • 0

Funderar på en Sonos Connect.
Stämmer det att man nu för tiden inte måste ha den inkopplad med kabel utan kan köra på wi-fi?

Stämmer bra.



#2196

Postad 03 januari 2019 - 08:07

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0

Funderar på en Sonos Connect.
Stämmer det att man nu för tiden inte måste ha den inkopplad med kabel utan kan köra på wi-fi?

Jag har kört min Sonos Connect på wifi sen September 2011.



#2197

Postad 03 januari 2019 - 14:23

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

Hej igen,

i väntan på nya Sonos Amp går mina funderingar såhär:

Att köpa en begagnad sonos Connect och ett slutsteg med auto on typ xtz edge a2-300 kostar ungefär 7000kr det med.

 

vad skulle ni anse vara bäst till 4st sonance takhögtalare?

2x125w från sonos eller 2x150w från xtz?

 

man missar dock airplan 2, men det vet jag inte om jag har nån användning av?

 

tack på förhand!


Redigerat av Wiberg_D, 03 januari 2019 - 14:23.


#2198

Postad 04 januari 2019 - 07:54

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0

Hej igen,

i väntan på nya Sonos Amp går mina funderingar såhär:

Att köpa en begagnad sonos Connect och ett slutsteg med auto on typ xtz edge a2-300 kostar ungefär 7000kr det med.

 

vad skulle ni anse vara bäst till 4st sonance takhögtalare?

2x125w från sonos eller 2x150w från xtz?

 

man missar dock airplan 2, men det vet jag inte om jag har nån användning av?

 

tack på förhand!

Jag driver själv fyra stycken utomhushögtalare från min gamla Sonos Amp via en högtalarswitch (så att jag kan välja par eller alla fyra), och det fungerar bra. Men jag spelar å andra sidan aldrig med jättehög volym utomhus.



#2199

Postad 18 januari 2019 - 07:46

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0

Tänkte bara att jag skulle tipsa om en väldigt bra länk, för att sätta upp så att du kan styra Sonos via Siri. (IFTTT och Siri Shortcuts)

Givetvis med viss begränsning, men dock något. 

 

https://www.macstori...s-app-and-siri/

 

 

Jag har bara gjort en shortcut än så länge. ("Radio" så startar Radio Rix i köket, ) "Stop radio", för att stänga blir nästa pyssel.

Fungerar bra, även om det är några sekunders fördröjning efter att du ger Siri kommandot.



#2200

Postad 19 januari 2019 - 15:14

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 1
Augusti som gäller för SONOS och IKEAS samarbete att se ljuset i form av högtalaren Symfonisk, skall bla. lira med Trådfri.

https://www.theverge...eaker-furniture



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.