Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Att skiljas eller ej

227 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 januari 2015 - 19:51

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0
40+ och sedan några år så har olikheterna mellan frugan och mej blivit fler och mer djupgående.
Så till den milda grad att vi numera går varandra på nerverna mer eller mindre hela tiden. I vart fall mina nerver.

Försöker jag väga fördelar mot nackdelar så lutar det åt att det är dags att lämna förhållandet och gå vidare, men en av nackdelarna med att lämna förhållandet är väldigt svårt att bortse ifrån.

Vår dotter!

Vår vardag innebär inte ständiga konflikter, även om dom börjar bli vanligare och vanligare. Dottern mår dåligt av konflikterna, men det som får henne att må så dåligt är rädslan för att konflikterna kan leda till skilsmässa. Dottern lever hellre i ett hem med sammanboende föräldrar även om föräldrarna inte mår bra av att bo ihop.

Jag misstänker att frugan egentligen inte tycker att förhållandet är speciellt dåligt och att hon helst försöker bortse från problemen och släta ut dom med tanken att gubbens dåliga humör beror på trötthet m.m.

I själva verket beror mitt dåliga humör på att jag känner mej reducerad till en vaktmästare i vårt hem och på att jag inte har någon jämnbördig att dela mina tankar och bekymmer med.

Jag känner mej svårt kluven, medveten om att jag i hög grad är ansvarig för dålig stämning i vårt hem. En stämning som påverkar alla negativt inklusive min älskade dotter, samtidigt så är jag också medveten om att jag skulle krossa min dotters tillvaro fullständigt om jag hade lämnat relationen.

Jag borde prata med frugan, men hon är lika stolt som envis och att förklara läget för henne skulle med största sannolikhet leda till att vi separerar omgående och med en överhängande risk för att relationen om möjligt blir ännu sämre oss i mellan. Något som i ännu högre grad hade skadat dottern.

Så vad gör man?

Den enda lösningen jag hittills har kommit på är att bita ihop och hålla tankarna för mej själv och vänta på att dottern ska bli vuxen (hon är 10 år nu), så kan frugan och jag separera när det inte längre är någon större risk för att dotterns uppväxt ska skadas.

#2

Postad 30 januari 2015 - 20:00

Draj
  • Draj
  • LĂ€rjunge

  • 306 inlĂ€gg
  • 4
Kan bara erbjuda en tanke.

Inget barn vill såklart att deras föräldrar ska gå isär, men vad gör egentligen mest skada? Att "bita ihop" och må dåligt, vilket oundvikligen går ut över alla i omgivningen, eller försöka göra något åt saken vilket skulle kunna resultera i skilsmässa och säkert göra er dotter väldigt ledsen, men som ändå går över. Tror det är lätt att tänka att det är värt att bita ihop för någon annans skull, men svårt att upptäcka att motsatsen kanske är det bästa för alla inblandade. Det är iaf min erfarenhet av hur jag tar ansvar för mina egna känslor och därmed även mina relationer, jag har ingen erfarenhet av giftemål eller barn så ta det för vad det är.

#3

Postad 30 januari 2015 - 20:28

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • ForumrĂ€v

  • 946 inlĂ€gg
  • 0

40+ och sedan några år så har olikheterna mellan frugan och mej blivit fler och mer djupgående.
Så till den milda grad att vi numera går varandra på nerverna mer eller mindre hela tiden. I vart fall mina nerver.

Försöker jag väga fördelar mot nackdelar så lutar det åt att det är dags att lämna förhållandet och gå vidare, men en av nackdelarna med att lämna förhållandet är väldigt svårt att bortse ifrån.

Vår dotter!

Vår vardag innebär inte ständiga konflikter, även om dom börjar bli vanligare och vanligare. Dottern mår dåligt av konflikterna, men det som får henne att må så dåligt är rädslan för att konflikterna kan leda till skilsmässa. Dottern lever hellre i ett hem med sammanboende föräldrar även om föräldrarna inte mår bra av att bo ihop.

Jag misstänker att frugan egentligen inte tycker att förhållandet är speciellt dåligt och att hon helst försöker bortse från problemen och släta ut dom med tanken att gubbens dåliga humör beror på trötthet m.m.

I själva verket beror mitt dåliga humör på att jag känner mej reducerad till en vaktmästare i vårt hem och på att jag inte har någon jämnbördig att dela mina tankar och bekymmer med.

Jag känner mej svårt kluven, medveten om att jag i hög grad är ansvarig för dålig stämning i vårt hem. En stämning som påverkar alla negativt inklusive min älskade dotter, samtidigt så är jag också medveten om att jag skulle krossa min dotters tillvaro fullständigt om jag hade lämnat relationen.

Jag borde prata med frugan, men hon är lika stolt som envis och att förklara läget för henne skulle med största sannolikhet leda till att vi separerar omgående och med en överhängande risk för att relationen om möjligt blir ännu sämre oss i mellan. Något som i ännu högre grad hade skadat dottern.

Så vad gör man?

Den enda lösningen jag hittills har kommit på är att bita ihop och hålla tankarna för mej själv och vänta på att dottern ska bli vuxen (hon är 10 år nu), så kan frugan och jag separera när det inte längre är någon större risk för att dotterns uppväxt ska skadas.


kan bara tala för mig själv...,men för snart 2 år sedan så började det gå utför för mig o min fru,(vi hade då varit gifta i 13 år),i samma veva fick vi reda på att våran son (då 10 år) hade en hjärntumör,vilket givetvis gjorde situationen ännu mer komplicerad/jobbig! för o inte dra hela historien så kan jag säga så här efter snart 2 år att vi har gått igenom ett **** o levt mellan hopp o förtvivlan med anledning av våran sons sjukdom då givetvis och även om vi sklijdes åt mitt i samma veva så har vi ändå kämpat ihop och varit bättre vänner än vi var när vi var gifta o bodde ihop,visst,nu är ju detta under andra omständigheter,med tanke på att våran son blev svårt sjuk i samma veva,men även om vi inte bor tillsammans längre så ställer vi upp för varandra!,pojken är förövrigt på bättringsvägen även om det är en jävla resa man går igenom,det har varit riktigt tufft dom senaste 2 åren..."Keep the faith!"

#4

Postad 30 januari 2015 - 20:55

Satsvear
  • Satsvear
  • MĂ€stare

  • 3 066 inlĂ€gg
  • 0
Är själv gift och har 4barn. Genom åren har det knakat i fogarna ett par gånger men vi har hållt ihop och är nu bra vänner.

Som det låter från början så bör ni skiljas men jag vill inte vara den som sätter spiken i kistan för er. Det verkar som din fru iallafall vill att det skall vara ni och du vill för din dotters skull. Mitt tips är lägga korten på bordet, säga till din fru att du inte tycker det funkar och skiljsmässa finns i tankarna.

Dock är (vilket jag hoppas) du beredd att försöka fixa det hela och gå till familjeterapi eller liknande. Jag har ingen erfarenhet av det själv men när det knakat som värst är det vad vi pratat om och det känns som ett försök värt att pröva.

#5

Postad 30 januari 2015 - 23:56

Centimeter
  • Centimeter
  • LĂ€rjunge

  • 473 inlĂ€gg
  • 0
Olikheter är sällan ett problem, däremot oförmågan att bortse ifrån dem. Det är en förmåga som man måste vårda, och gör man inte det så dalar förhållandet. Det behöver inte vara oåterkallerligt, men man hamnar i en jobbig uppförsbacke om man låter det gå för långt.
Det vore intressant att få veta varför du känner dig som en vaktmästare, och varför din fru inte är dig jämnbördig. Mest för att jag hitintills mest hört så många märkliga skäl till vänners separationer. "Han blir ju aldrig klar med rummet i källaren...", "hon klipper ju aldrig gräsmattan...", som om sådana förhoppningar var det som tände gnistan... ;)

Barn är mindre sentimentala ju yngre de är, och hanterar inte sällan separationer bättre än sina föräldrar. Kanske är det bättre om det sker nu, än i den känsliga puberteten. Fast hur är det för dig? Nu älskar jag min fru, men för mig vore ändå det värsta med en separation det att inte få vara pappa var godmorgon och var godnatt.

#6

Postad 31 januari 2015 - 01:01

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0
Jag genomlevde själv mina föräldrars separation när jag var i 16-17 års åldern och medan det finns goda exempel på framgångsrika skilsmässor så var inte mina föräldrars skilsmässa något sådant exempel.
Deras skilsmässa sårade mej för livet och min fasa är att jag inte ska ha lärt mej något av mina erfarenheter och själv ställa till med ett trauma som sårar min dotter för livet på samma sätt som skilsmässan jag själv genomlevde.

Centimeter har en poäng och en viktig sådan.
Jag har funderat på vad det var jag från början föll för hos min fru. Det jag föll för finns kvar (min fru är inte typen som ändrar sej). Problemet är precis som Centimeter nämner att jag har svårare och svårare för att bortse ifrån olikheterna.
I början av förhållandet så var det mycket enklare att strunta i skillnaderna, men efter att åren har gått så har jag insett att det är dessa skillnader som är orsaken till mycket av mina problem.

Ett exempel.
Varken min fru eller jag är direkt pedantiska, skillnaden oss i mellan är att i långa loppet så mår jag dåligt av oordning. Småsaker som att skräp blir liggande på golvet, kläder kan ligga lite varstans, disk ovanpå köksbänken för att inte tala om att det alltid står halvfulla glas på köksbänken som aldrig dricks ur innan drickan blir för gammal.
Jag har försökt hålla efter ordningen själv, men att vara ensam i kampen om att försöka hålla en lite grundläggande ordning i hemmet är tufft när hemmet består av 4 individer där 3 tycker det är världens mest naturliga sak att inte bry sej om att torka av golvet när man har spillt ut sin dricka där.

Småsaker, det medges, men när antalet småsaker börjar bli stort i samma veva som jag själv är trött och utarbetad så finns varken orken att ta itu med all oordning eller tålamodet som krävs för att stå ut med oordningen.

Faktum är att den enda gången frugan bryr sej om hur det ser ut i hemmet är när vi väntar besök! Då kan hon å andra sidan lägga hur mycket tid och energi som helst på att försöka ställa hemmet i ordning så att ingen annan ser hur illa det är.

Jag försöker lära ungarna att om man tar fram något, så ställer man tillbaka det när man är färdig. T.ex. dricksglas. När man har fyllt sitt glas och druckit ur det så låter man inte glaset stå framme utan man ställer undan det i diskmaskinen, eller allra minst ställer ner glaset i diskhon. Men även om jag ibland känner att jag når fram till ungarna så river frugan allt genom att själv glömma sitt glas var hon nu än är...
Oftast ovanpå köksbänken och alltid halvfullt...

Det här är en löjligt liten bagatell om det bara hade handlat om några glas. Men den grundläggande skillnaden är att frugan och jag inte värderar ordning på samma sätt. Dålig ordning är absolut inget som påverkar hennes humör, mer än att hon blir irriterad när hon dammsuger, men dålig ordning tär på mitt tålamod och lämnar inte mycket utrymme för andra små-irriterande bagateller.

Men ordningsinnet är långt ifrån det enda som skiljer oss.

I början av vårt förhållande så hade vi det bra, för då hade jag mycket lättare för att fokusera på frugans goda sidor. Omtänksamheten och det stora varma hjärtat. Men faktum kvarstår. De dåliga sidorna finns och om jag kunde bludna för dom förr så har jag numera problem med att leva med dom.

Jag är en naturmänniska som älskar att vara ute i naturen. Frugan "har inget emot" naturen, så länge hon slipper insekter, trollsländor, spindlar, "farliga djur", dåligt väder m.m....
En storslagen solnedgång kan ta andan ur mej, men får frugan att börja fundera på vad som rör sej i skuggorna när det börjar bli mörkt...
Jag älskar mat i alla former och hade mer än gärna provat mer avancerad matlagning medan frugan håller en strikt diet bestående av Denniskorvar och pommes. Ibland lyxar hon till det ordentligt med findus potatismos och köttbullar.

Jag älskar att resa och upptäcka nya platser. Det enda frugan vill upptäcka är nya shoppingmöjligheter.

Jag tycker inte illa om min fru, men jag saknar någon att dela mina glädjeämnen med och i det avseendet så finns det inte mycket vi har gemensamt förutom dottern.

Det hade varit mycket enklare för samtliga parter om frugan och jag hade kunnat hitta något sätt att få våra behov tillgodosedda utan att behöva separera, men som det är nu så tror jag inte längre på att det är möjligt. Jag kan inte se att det finns det minsta lilla tillstymmelse till chans att jag skulle kunna dela upplevelser som gör mej lycklig med min fru eftersom mycket av det som gör mej glad är sådant som hon med stora besvär nästan klarar av att genomlida...

Jag avundas de par som tillsammans kan dela en flaska vin, avnjuta en god middag och kanske runda av dagen med en trevlig film eller en långpromenad.

Min fru dricker inte alkohol i någon form, äter som sagt inte något annat än korv, köttbullar, pommes eller mos och rör sej helst inte längre än från bilen till närmaste butik. Film är något man sover till om man inte lyckas smyga iväg och för att titta på någon tv-kanal som visar kejsarsnitt eller något liknande.

Oops!

Blev visst ett lite längre inlägg än jag hade tänkt...
...Kanske inte så bra att bikta sej på ett forum efter ett par whiskey...
:blink:

Redigerat av GuessWho, 31 januari 2015 - 01:17.


#7

Postad 31 januari 2015 - 23:01

Satsvear
  • Satsvear
  • MĂ€stare

  • 3 066 inlĂ€gg
  • 0

Oops!

Blev visst ett lite längre inlägg än jag hade tänkt...
...Kanske inte så bra att bikta sej på ett forum efter ett par whiskey...
:blink:


Tycker det var ett väldigt givande inlägg, som hade många kloka ord och delar kände jag faktiskt igen.

#8

Postad 31 januari 2015 - 23:26

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlĂ€gg
  • 0
Jag och min fru har lämnat in pappren för en tid sedan och i april flyttar jag till en egen lägenhet. Barnen har vetat om detta i månader och kunnat bearbeta saker och ting medan deras föräldrar finns där båda två och kan prata med dem.

I år skulle vi har varit ihop i 16 år varav 8 som gifta. Men saker och ting föll isär. Vi insåg någonstans på vägen att även om vi inte driver varandra till vansinne så har vi inte särskilt mycket gemensamt längre och våra gemensamma intressen finns inte där på samma sätt länge. Min personliga erfarenhet är att hänga kvar för barnens skull inte är någon bra idé. Ingen mår bra av det och i slutändan så riskerar man att få ett ännu sämre uppbrott av saker och ting.

Dock har vår väg varit annorlunda. Vi gick i parterapi för 9 år sedan då vi var på väg att separera redan då när vår yngsta dotter var nyfödd. Vi lärde oss vi den terapin att prata öppet och ärligt med varandra, något som faktiskt kan vara svårt i ett förhållande. Så när vi nådde gränsen nu så kunde vi ha en ärlig diskussion hemma och båda två ta ett gemensamt beslut om att skilja oss. Sedan är vägen ifrån varandra aldrig lätt, framförallt när man har barn och det har varit perioder som varit väldigt jobbiga men nu mår vi båda två rätt så bra och ser fram emot att fortsätta våra egna liv. Under resans gång träffade jag en ny tjej och min ex-fru har även gått ut med en kille ett tag. Så livet går vidare.

Jag kan känna igen mig i väldigt mycket av det du skriver. Jag tror du borde prata med någon. Att gå till vårdcentralen och få en remiss till kurator eller psykolog är inte så dumt. Jag har gått i omgångar och det har hjälpt mig mycket.

#9

Postad 06 februari 2015 - 22:46

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 1
har du testat med att berätta för frugan hur du känner? det låter inte som att hon vet om det direkt.

#10

Postad 08 februari 2015 - 02:05

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0
Frugan är inte dum. Hon försöker bara ignorera problemen. Det är hennes sätt att hantera jobbiga situationer.
Mitt största problem är kanske att jag är lite av den gamla skolan där man alltid håller masken utåt och inte pratar om personliga problem. Att göra det anonymt på ett forum är långt ifrån det bästa alternativet, men just nu är det nog så långt jag klarar att gå just nu...

Hmm...

Om jag hade stött på någon som resonerade så som jag själv gör så hade jag nog inte varit så förstående som många här inne verkar vara...
...Just nu så har jag inte speciellt höga tankar om mej själv...

#11

Postad 08 februari 2015 - 09:07

Hoggeman
  • Hoggeman
  • AnvĂ€ndare

  • 243 inlĂ€gg
  • 0
Ett tips gällande maten. Min hustru är lite lika. Gillar inte och laga mat o städa. Vi beställde en matkasse. Då blir man ju tvingad till att laga mat enligt recept (blev annat än korv när hon lagade) . Nu mer lagar vi mer och mer mat tillsammans. Har gett min hustru helt nya vyer vad gäller både vad man kan äta och laga. Prova vet ja...

Har faktiskt löst en del liknande problem för oss...

#12

Postad 08 februari 2015 - 09:44

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0
Det Àr inte vÀldigt ovanligt att problem i förhÄllanden tystas ner som det verkar göra. Som du sÀger sÄ verkar frun din ignorera problemen och du hÄller masken utÄt. Min första tanke Àr faktiskt att ni borde försöka bryta ner dessa beteenden, antingen sjÀlva eller med nÄgon utomstÄende som hjÀlp. Problemen som ni har riskerar att bli vÀrre om ni bara gÄr runt och Àr irriterade pÄ varandra, dÄ ni inte lyfter sjÀlva problemen, utan bara pÄvisar symtomen.

#13

Postad 08 februari 2015 - 21:21

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlĂ€gg
  • 1

Mitt största problem är kanske att jag är lite av den gamla skolan där man alltid håller masken utåt och inte pratar om personliga problem. Att göra det anonymt på ett forum är långt ifrån det bästa alternativet, men just nu är det nog så långt jag klarar att gå just nu...

Det är tyvärr inte ett bra alternativ, risken är bara att ni glider ännu längre isär. Om det nu är att vara tillsammans som du vill. Att prata om saker och ting är det som är det viktigaste i en relation. Och att bara hålla masken och ignorera problemet kommer inte göra saken bättre i det långa loppet.

Eftersom ni har barn ihop så tror jag att ni vill ha en bra relation i framtiden om ni separerar. Ännu viktigare att prata nu innan allting går åt skogen och de hårda orden kommer.

#14

Postad 08 februari 2015 - 21:55

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlĂ€gg
  • 0
Edit: in short ;Mitt rÄd Àr att ta upp hur du kÀnner med din fru. Antagligen blir hon först chockad/förnÀrmad, och skÀrper sig ett tag. DÀrefter kan du försöka med familjeterapi, som jag tycker Àr vÀldigt bra. Om man har barn sÄ bör man försöka hÄlla ihop. Vilket inte jag och mitt ex gjorde..

Redigerat av what17ever, 08 februari 2015 - 22:53.


#15

Postad 17 juni 2015 - 10:21

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlĂ€gg
  • 0

En frĂ„ga till er. Sedan oktober har jag trĂ€ffat samma tjej. Vi trivs bra tillsammans och har kul nĂ€r vi umgĂ„s. Efter 15 Ă„r i en relation dĂ€r 13 av dessa har varit med barn har det varit kul med nĂ„gon som man fĂ„tt vuxentid med. 

Men hon har alltid velat ha mer. Hon vill dela hela mitt liv, mina barn och fĂ„ vara med mig varje vecka. NĂ€r vi trĂ€ffades hade jag inte separerat Ă€nnu men vi hade gjort klart att det var okej att trĂ€ffa andra. SĂ„ min nya var med pĂ„ detta, att under en period tills jag flyttade sĂ„ kunde vi inte alltid umgĂ„s som vi ville. 

Nu nĂ€r jag flyttat kĂ€nns det som hon förvĂ€ntar sig sĂ„ mycket mer. Och jag Ă€r inte beredd att ge henne det. Barnen trivs inte i en situation dĂ€r nĂ„gon av hos har trĂ€ffat en ny partner och vill just nu inte trĂ€ffa henne. Men hon vill gĂ„ pĂ„ bio med dem och prata med dem. Jag skall erkĂ€nna, jag har varit svag och fallit till föga för henne, velat göra henne till lags och gĂ„tt med pĂ„ saker som jag egentligen inte kĂ€nt mig bekvĂ€m med. 

 

Nu Àr det sÄ hÀr, mitt ex har blivit irriterad för hon har kÀnt att detta gÄtt ut över barnen och hon har delvis rÀtt. SÄ efter en del funderande hade jag och min flickvÀn ett samtal igÄr dÀr jag berÀttade för henne hur jag kÀnde. Att jag varit snÀll och gÄtt med pÄ saker jag inte varit bekvÀm med, att jag har starka kÀnslor för henne och tycker mycket om henne men att jag inte kan dela allting i mitt liv med henne. Jag var konkret, varannan vecka kan du fÄ mig helt och totalt men varannan vecka Àr det barnen och dÄ mÄste jag ha fokus pÄ dem. Det Àr klart att hon kommer fÄ trÀffa dem men jag vill hÄlla dessa tvÄ saker Ätskilda tills jag kÀnner mig trygg och det kÀnns bra för bÄde mig och barnen.

 

Hon kommer frĂ„n flera misslyckade förhĂ„llanden och brinner sĂ„ starkt för att fĂ„ allting, ibland kĂ€nns det som det perfekta förhĂ„llande. En gĂ„ng blev hon vĂ€ldigt besviken nĂ€r jag pĂ„ frĂ„gan hur lĂ€nge jag kunde tĂ€nka mig att bo sjĂ€lv svarade fem Ă„r. Hon vill sĂ„ mycket, att vi skall bo ihop snart, att hon skall kunna umgĂ„s med barnen och dela hela mitt liv. Men jag kĂ€nner att jag inte Ă€r redo för det. Och nĂ€r jag sa det kĂ€nner hon sig sviken och knĂ€ckt. Hon kĂ€nner att inget om mig kĂ€nns Ă€kta lĂ€ngre. Jag har sagt till henne att nĂ€stan allting jag har sagt Ă€r Ă€kta  men att jag ocksĂ„ har velat lite för mycket utan att lyssna pĂ„ vad som Ă€r bra för mig. 

 

Hur Àr det för andra som gÄtt igenom skilsmÀssa och trÀffat nya. KÀnner ni igen nÄgot? Hur hade ni hantera detta?



#16

Postad 17 juni 2015 - 19:08

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 3

Det lÄter som att du har kommit underfund med dina behov och dÄ Àr det vÀl egentligen inte mycket kvar att orda om.

VÀnd pÄ resonemanget. Skulle du kunna ge henne det hon vill ha just nu, utan att hamna i den situation du inte Àr bekvÀm med?

 

Om inte sĂ„ förklara det för henne. Anser hon att du ska prioritera hennes behov framför dina egna och dina barns, sĂ„ mĂ„ste du inse att ert förhĂ„llande inte fungerar. Är hon en förnuftig och rationell person sĂ„ lĂ€r hon sjĂ€lv inse att hon inte kan begĂ€ra eller skuldbelĂ€gga dej för att du prioriterar ditt och dina barns vĂ€lmĂ„ende före hennes och dĂ„ Ă€r valet hennes om hon ska ta det lite lugnare eller avsluta förhĂ„llandet för att hitta nĂ„got som passar hennes behov bĂ€ttre.

 

Ingen av er lÀr ju mÄ bra av att stanna i ett förhÄllande som inte fungerar. MÄr en av er dÄligt sÄ kommer det naturligtvis att pÄverka den andre ocksÄ förr eller senare...
Hur lÄng tid det tar beror pÄ hur duktiga ni Àr pÄ att spela teater inför varandra och er sjÀlva.

 

Hmm...
Look who's talking ;-)


 



#17

Postad 17 juni 2015 - 19:13

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlĂ€gg
  • 0

Det lÄter som att du har kommit underfund med dina behov och dÄ Àr det vÀl egentligen inte mycket kvar att orda om.

VÀnd pÄ resonemanget. Skulle du kunna ge henne det hon vill ha just nu, utan att hamna i den situation du inte Àr bekvÀm med?

 

Om inte sĂ„ förklara det för henne. Anser hon att du ska prioritera hennes behov framför dina egna och dina barns, sĂ„ mĂ„ste du inse att ert förhĂ„llande inte fungerar. Är hon en förnuftig och rationell person sĂ„ lĂ€r hon sjĂ€lv inse att hon inte kan begĂ€ra eller skuldbelĂ€gga dej för att du prioriterar ditt och dina barns vĂ€lmĂ„ende före hennes och dĂ„ Ă€r valet hennes om hon ska ta det lite lugnare eller avsluta förhĂ„llandet för att hitta nĂ„got som passar hennes behov bĂ€ttre.

 

Ingen av er lÀr ju mÄ bra av att stanna i ett förhÄllande som inte fungerar. MÄr en av er dÄligt sÄ kommer det naturligtvis att pÄverka den andre ocksÄ förr eller senare...
Hur lÄng tid det tar beror pÄ hur duktiga ni Àr pÄ att spela teater inför varandra och er sjÀlva.

 

Hmm...
Look who's talking ;-)

 

Mycket bra och klokt skrivet och hÄller fullstÀndigt med!



#18

Postad 17 juni 2015 - 21:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0
Jag tycker att det lÄter som en bra idé att ta upp det du tÀnker och kÀnner med henne. Kom ihÄg att framföra det pÄ ett tydligt sÀtt och ha i Ätanke att sÀga att du tycker vÀldigt bra om henne ocksÄ. Det Àr nog viktigt för henne att höra om du tar upp en sÄn hÀr sak med henne.

#19

Postad 20 juni 2015 - 20:40

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlĂ€gg
  • 0

Nu har vi pratat mer under veckan. Det har varit vĂ€ldigt varierande samtal, jag har mĂ„tt dĂ„ligt med mycket Ă„ngest, delvis kopplat till att min exfru har fĂ„tt en diagnos pĂ„ allmĂ€n psyk. Det gĂ„r inte att komma ifrĂ„n att vi sitter ihop pĂ„ grund av barnen och att hennes hĂ€lsa pĂ„verkar min. Nu har jag haft barnen sjĂ€lv i snart tre veckor och det kommer nog att vara sĂ„ en tid framöver. Min flickvĂ€n har ibland förstĂ„else för detta, ibland tror hon att jag undviker henne och ibland sĂ„ jag vet inte vad. 

 

Det Ă€r svĂ„rt och det Ă€r lĂ€tt att vela för man vill inte sĂ„ra. Men GuessWho Ă€r inne pĂ„ rĂ€tt linje. Just nu i mitt liv sĂ„ Ă€r det nog inget bra val att ha flickvĂ€n dĂ„ hon alltid kommer att komma i tredje hand och kommer att hamna i en situation dĂ€r hon aldrig kĂ€nner sig prioriterad. För det kan hon inte vara om allting annat i livet skall fungera. SĂ„ jag antar att det "enda rĂ€tta" hĂ€r Ă€r att avsluta relationen. Ingen mĂ„r bra av att den pĂ„gĂ„r för lĂ€ngre och bĂ„da inte fĂ„r vad de vill ha. 



#20

Postad 03 augusti 2015 - 08:23

Unregistered01e78752
  • Unregistered01e78752
  • LĂ€rjunge

  • 307 inlĂ€gg
  • 1

TS, hur har det gÄtt?

Har inga egna barn eller sĂ„ men satt och tĂ€nkte pĂ„ mina förĂ€ldrars skilsmĂ€ssa nĂ€r jag var i samma Ă„lder som din dotter. Hade det inte varit för allt skitsnack som de drev bakom ryggen pĂ„ varandra i min och min brors nĂ€rvaro sĂ„ hade det mycket vĂ€l kunnat vara det bĂ€sta som hĂ€nt. Leva i ett hem med tvĂ„ sammanbitna (och ibland exploderande) personer som det Ă€r meningen att man ska se upp till, ta efter och lĂ€ra sig av och inte minst inför kommande relationer (vĂ€nskap som kĂ€rlek) men istĂ€llet hamna i nĂ„got sorts Kafka-likt mardrömsscenario... Det ger inte mycket positivt i form av underlag inför att stĂ„ pĂ„ egna ben.  

Det Ă€r naturligtvis skillnad pĂ„ effekt hos olika mĂ€nniskor men hur skulle det vara om din dotter senare i livet befinner sig i en relation som inte Ă€r bra men hon vĂ€ljer att stanna dĂ€rför att hon inte vĂ„gar tro pĂ„ en positiv förĂ€ndring efter ett uppbrott för vare sig sjĂ€lv eller för sitt ev. framtida barn. FörĂ€ldrar har en skyldighet (ja, jag vet att det Ă€r lĂ€tt att sĂ€ga i min situation men Ă€ndĂ„) att visa pĂ„ att förĂ€ndringar kan vara av godo, hellre Ă€n att stanna i det trĂ„kiga/dĂ„liga men bekvĂ€ma.

 

"HĂ„ller ihop för barnens skulle", det Ă€r endast nĂ„got som vuxnas bekvĂ€mlighet myntat.



#21

Postad 16 augusti 2015 - 23:06

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 0

Jag Àr sjÀlv en "skilsmÀssounge" och Àr tacksam för ditt inlÀgg Hardcore_81.
Det fick mej att fundera pÄ hur jag sjÀlv skulle tÀnka och tycka om jag hade varit i min dotter situation.

 

Till saken hör att frugan och jag inte Àr ovÀnner (inte alltid) och att vi aldrig har nÄgra "exploderande" utbrott sÄ som min egen mor och far hade innan dom skildes. Livet i vÄrt hushÄll Àr hyffsat fridfullt och de gÄnger som jag "exploderar" Àr de gÄngerna nÀr frugans son hittar pÄ dumheter och jag förlorar tÄlamodet. De gÄngerna det blir brÄk hemma handlar i stort sett alltid om sonen och hans pÄhitt. Men medan frugan gÄr omkring och tror att husfriden kommer att bli sÄ mycket bÀttre den dagen dÄ sonen mognat, skaffat sej ett jobb och flyttat ut sÄ ser jag ÀndÄ inte hur vi ska kunna ha nÄgon framtid ihop.

 

Jag föll för frugans varma hjÀrta. Hur hon brydde sej om de smÄ detaljerna och om relationer. Men jag har under resans gÄng upptÀckt att jag behöver mer Àn en fru med ett varmt hjÀrta.

 

NÀr mina egna förÀldrar skildes sÄ var det inte nÄgon smidig historia. Jag tror nog att jag fick se ett exempel pÄ en skilsmÀssa som inte var helt perfekt ur ett barns perspektiv.

 

Om nÄgon hade frÄgat mej dÄ, nÀr det blev uppenbart att min mor ville skilja sej frÄn min far, sÄ hade jag utan tvekan föredragit att mor och far fortsatte vara gifta Àven om det innebar att dom rök ihop ibland sÄ hÄrtussarna for...
Min mor och far hade explosiva brÄk dÄ och dÄ, nÄgot som jag och min fru inte har...

 

Trots det sÄ hade jag som barn hellre valt att dom skulle fortsÀtta leva ihop om jag hade haft nÄgot att sÀga till om dÄ.

Min dotter har ocksĂ„ sagt att hon aldrig vill att jag och frugan ska skiljas. (ett par olika par har nyligen skiljt sej i vĂ„r vĂ€nkrets). Min dotters önskan ÄR viktig för mej. Hon Ă€r trots allt den viktigaste personen i mitt liv.

 

Med tanke pÄ att frugan och jag i stort sett aldrig har nÄgra explosiva utbrott sÄ som mina egna förÀldrar hade och med tanke pÄ att jag trots dessa utbrott hellre hade sett att min förÀldrar fortsatte hÄlla ihop sÄ lutar jag just nu Ät att försöka respektera min dotters önskan om att inte skiljas....

 

Det enda bekymret Àr att jag har inte nÄgon aning om hur i hela friden jag ska kunna undvika att mitt dÄliga humör inte drar ner humöret för hela familjen, nÀr det beror pÄ att jag lever i en relation jag inte Àr nöjd med...

 

Som jag ser det sÄ behöver jag bara "hÄlla ut" tills min dotter har blivit vuxen sÄ att hon förstÄr vad det Àr jag pratar om nÀr jag till sist ÀndÄ mÄste förklara för henne varför jag inte kan leva resten av mitt liv med hennes mor...

 

Var det NÅGON som förstod nĂ„got alls av det jag precis har försökt förklara? :blink: 
 



#22

Postad 17 augusti 2015 - 14:26

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlĂ€gg
  • 0

Jag Àr sjÀlv en "skilsmÀssounge" och Àr tacksam för ditt inlÀgg Hardcore_81.
Det fick mej att fundera pÄ hur jag sjÀlv skulle tÀnka och tycka om jag hade varit i min dotter situation.

 

...

 

Var det NÅGON som förstod nĂ„got alls av det jag precis har försökt förklara? :blink: 
 

Förstod, men blev lite illa till mods pĂ„ nĂ„got vis  :( Man fĂ„r ju bara ett liv...

Jag har inga barn, men dĂ€remot har jag provat pĂ„ att skilja mig... 

 

Som mĂ„nga andra hĂ€r varit inne pĂ„, skulle det inte kunna vara vĂ€rt att prova parterapi? De flesta komuner erbjuder hjĂ€lp för en ganska rimlig summa, och man gĂ„r oftast före i kön om man har barn.   :angry: :rolleyes: B)

 

Har du vĂ€nner som delar ditt naturintresse? NĂ„gon du skulle kunna Ă„ka och vandra i fjĂ€llen med? Eller Ă„ka ut och fiska. Eller vandra i skogen. För att fĂ„ den hĂ€r naturdelen du saknar. För att kĂ€nna att du inte behöver försaka allt det bara för att din fru inte delar fascinationen. 


Redigerat av jaQoB, 17 augusti 2015 - 14:29.


#23

Postad 17 augusti 2015 - 15:12

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlĂ€gg
  • 0

Det finns bÄde bra sÀtt och dÄliga sÀtt att skiljas ocksÄ om det nu kommer till det.

 

Jag Àr ocksÄ ett skillsmÀssobarn som var 14Är nÀr mina förÀldrar skilde sig, var vÀldigt jobbigt i början men gick bÀttre och bÀttre nÀr jag mÀrkte att mina förÀldrar mÄdde mycket bÀttre pÄ olika hÄll.

 

Det som hÀnde efter ca 6mÄn var att min mamma började trÀffa en ny, och nÄgra mÄnader efter det sÄ frÄgade hon om han kunde flytta in hos henne. Trots att jag sa att jag inte ville det sÄ gjorde dom det ÀndÄ (dom bodde i olika stÀder). Det gjorde att jag totalt sade upp min relation med mamma frÄn att jag var 15-21Är. NÀr jag fick mitt egna barn sÄ tog vi upp kontakten igen och har idag en relation som Àr vÀldigt tight, men hon kommer alltid ha tappat hela tonÄren med en av sina söner pga egoistiskt tÀnkade.

 

SĂ„ skiljer man sig bör man ha full fokus pĂ„ barnen, det tar tid att bearbeta och lĂ„ta alltid sjunka ner. 

 

Har för övrigt ocksÄ gÄtt i egen familjerÄdgivning dÄ vi hade ett destruktivt förhÄllande med en sambo som var bipolÀr och ett nyfött barn. Det kÀndes skönt att prata med nÄgon annan i rummet, det gick som inte att undvika pÄ samma sÀtt som man kan pÄ hemmaplan.

 

Nu hjÀlpte det oss inte dÄ grunden enligt mig satt i att min sambo var bipolÀr och vÀldigt svÄr att leva med.



#24

Postad 17 augusti 2015 - 15:19

Unregisterede7287fbc
  • Unregisterede7287fbc
  • AnvĂ€ndare

  • 122 inlĂ€gg
  • 0

skillde mig sjÀlv för 8 Är sen med 2 barn, ena dÄ 6 mÄnader och andra 3 Är...kunde ju ha skrivit det sjÀlv det du förklarar, hade liknande situation, och jag bet ihop lÀÀÀnge Ä tÀnkte bara jag biter ihop sÄ löser sig allt....ack sÄ fel jag hade.

nu kan jag ju bara tala för mig sjÀlv dÄ allas situation Àr olika, men det vet jag idag, att det aldrig skulle hÄllit i lÀngden!

för nog Àr vÀl din egen lycka vÀrt en hel del ÀndÄ, eller ditt liv hur du lever det?

barnen Àr nog inte dumma, och ser igenom en ganska snabbt, och tror du inte att barnen ÀndÄ nÀr dom blir vuxna Ä du sÀger Ät dom du var bara i förhÄllandet pga dom? att kanske det inte kÀnns sÄdÀr jÀtte toppen för dom det dÄ sen heller...

man kan ju vrida Ä vÀnda pÄ det hur man vill, men idag inser jag att om man sjÀlv Àr lycklig, sÄ mÄr alla nog bÀttre av det i slutÀndan..

nu vill jag ju absolut inte  sĂ€ga hur du ska göra, men tycker du ska absolut ta upp ditt problem med henne, för annars bygger du bara pĂ„ det och blir till sist en tidsinstĂ€lld bomb (sĂ„ blev det för mig).

min story Àr nog vÀldigt lÄng och kan inte börja lÀgga det hit, men mÄnga Är kÀmpa jag! och visst, kÀmpar Ànnu med exet framför allt (vÀldigt envis) och barnen som blivit 8 och 10 Är idag, men dom vet jag Àr lycklig idag och en dag ska vi prata om det nÀr dom förstÄr bÀttre.

 

nu har jag ny sambo och nytt barn kommer i mars, sÄ för min del löste sig allt bra, och lyckligare idag Àn jag nÄnsin varit förut, och dÄ man fÄtt distans pÄ det hela sÄ kan jag inte begripa hur jag klara sÄ lÀnge som jag gjorde...

 

blev lite diffust skrivet, men bara frÄga om det Àr nÄt sÄ kan jag dela med mig av mina erfarenheter...

nyckeln till det mesta Àr kommunikation, och kan rekommendera parterapi, det lÀr en hel del, oberoende utgÄngen



#25

Postad 17 augusti 2015 - 16:19

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 1
Jag Àr inte ett skilsmÀssobarn men önskar att jag har varit det. Mina förÀldrar höll ihop mycket pga att morsan inte hade en nog stabil inkomst (egen företagare) och var dÄlig med pengar. Far min, som jag avskyr djupt, har varit vÀldigt elak mot morsan stundtals och han har ju vetat om att han sitter pÄ kapitalet. Idag har jag ingen frivillig kontakt med mina förÀldrar, och nÀr jag Àr och fiskar mot dom bara över gatan. Jag gÄr inte och sÀger hej.

Nu Àr garanterat ingen hÀr likadan som min far var, och det Àr vÀl tur, men tÀnk efter hur ni behandlar varandra. Ett barn som vÀxer upp i en kÀrlekslös relation dÀr förÀldrarna inte stÄr ut med varandra blir inte gladare av att förÀldrarna Àr ihop. Dom lÀr sig dÄlig konflikthantering.

Jag önskar att min mor hade kunnat skilja sig, och hon har sagt för bara nĂ„gra Ă„r sen att hon skulle ha gjort det och skitit i om hon hamnade hos soc eller vad som helst. Att höra sin mor sĂ€ga att hon borde ha skiljt sig kĂ€nns av, Ă€ven om jag inte har en relation till henne. Hon vet ihop med allt. Även fast det inte rĂ€ckte.

Fram tills att jag var runt 20 Ă„r sĂ„ var jag rĂ€dd (ja, vĂ€ldigt RÄDD) för alla vuxna mĂ€n. Jag trodde att alla var som min far, aggressiva och elaka. Gissa om det blivit ett problem nĂ€r jag trĂ€ffat tjejers fĂ€der :o

#26

Postad 17 augusti 2015 - 18:43

robi
  • robi
  • AnvĂ€ndare

  • 193 inlĂ€gg
  • 0
Egen erfarenhet : livet Àr som en honungs burk, behövs lite för att ge sötma som rÀcker lÀnge, men tar du för mycket och för ofta sÄ kommer den burken att ta slut mycket snart! Allt handlar om respekt till varandra!

Har delat livet med min fru nu 15Är, gifta i 10Är, 2barn 2,5 och 5,5Är.. Vi bÄda kan varandra in och ut, inget finns som inte jag vet om henne och hon om mig.. Vi gifte oss inte "bums" utan lÀt det komma naturligt, Det vÀxte fram, vi tog oss tid och lÀrde kÀnna varandra i ALLT och dÄ menar jag ALLT!!!

I bÄde hennes och min familj sÄ Àr ett Àktenskap nÄgot heligt, vi Àr katoliker för oss sÄ erkÀnner inte kyrkan en skilsmÀssa, dÀrav sÄ gifter man sig i rÄdhus sen i kyrkan, IFALL man skulle vara tvungen att skilja sig sÄ skall man kunna det enligt katolsk tro! SÄ du kan skilja dig pÄ papper men du kommer aldrig vara skiljd i Kyrkans ögon, ALDRIG!

Vi kommer bÀgge frÄn familjer med mycket stark familje tro. För oss kommer familjen först och allt i andra hand sÄ som jobb etc. Vi bÀgge har sett och ser vÄra pÀron vÄrda sina Àktenskap!

Visst mÄste luften rensas dÄ och dÄ mellan oss och det Àr ett mÄste, men bÀgge vet vart vi stÄr och man gÄr aldrig och lÀgger sig som ovÀnner!!!

Det viktigaste Àr lÀra kÀnna varandra och respektera varandra. Det Àr ge och ta som gÀller, Àlskar man nÄgon/nÄgot sÄ man Àr bered att offra sig sjÀlv för det, ja dÄ vet man att man trÀffat rÀtt!

GE inte upp, har man valt en person att dela sitt liv med och till och med get nytt liv till vÀrlden, varför kassta bort det sÄ lÀtt? Om man Àlskar sÄ kÀmpa f*n dÄ! Inget Àr omöjligt!!!

Jag ser/hör/kÀnner folk som skiljer sig som pÄ löpande band, vad Àr förklaringen? Jo, vi vÀxte ifrÄn varan, han/hon hade andra tankar om livet, hon/han ville ha egen tid, hon/han saknar det man missat i livet, WTF kom igen!!!

I grund och botten sÄ tror jag folk gifter sig och inte respekterar vad "gifta" sig betyder utan det Àr nÄgot sÄ vanligt som att Äka till coop och handla!
NÀ, det Àr nÄgot sÄ fint att det mÄste vÄrdas för resten av ditt liv, ta inget för givet utan att vara gift/partner Àr att respektera varandra, vÄrda varandra, förstÄ varandra, sÄ fort du satt ditt namn pÄ pappret sÄ var bered att offra allt för er!, men det Àr inget man tÀnker pÄ utan det Àr en naturlig sak som alltid finns dÀr!!

Redigerat av robi, 17 augusti 2015 - 19:33.


#27

Postad 17 augusti 2015 - 19:07

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 6

Vet inte om du har missat nÄgot, men det gÄr utmÀrkt att respektera varandra, vÄrda varandra och förstÄ varandra utan att vara gifta!

 

Att antyda att de som inleder en skilsmÀssa gör det istÀllet för att kÀmpa som om det Àr den enkla vÀgen, Àr inte bara okunnigt utan direkt dumt. FörÀndring Àr det som krÀver energi och att man orkar kÀmpa. Inte tvÀrtom. Det Àr inte nÄgon kamp pÄ nÄgot sÀtt att stanna kvar i en relation. Det Àr i vÀrsta fall en ren kapitulation och i bÀsta fall ett nöje, men inte nÄgon kamp (sÄvida inte den andre partnern vill lÀmna förhÄllandet sÄklart).

 

Det krÀvs inte nÄgot mod eller kraft att stanna kvar, men det krÀvs bÄde MASSOR av mod och kraft att vÄga ta steget ut i en okÀnd framtid.

 

Dina rÄd kÀnns inte som nÄgon hjÀlp alls utan mer som ett slags familjepolitiskt inlÀgg.



#28

Postad 17 augusti 2015 - 19:27

robi
  • robi
  • AnvĂ€ndare

  • 193 inlĂ€gg
  • 0

Vet inte om du har missat nÄgot, men det gÄr utmÀrkt att respektera varandra, vÄrda varandra och förstÄ varandra utan att vara gifta!

Att antyda att de som inleder en skilsmÀssa gör det istÀllet för att kÀmpa som om det Àr den enkla vÀgen, Àr inte bara okunnigt utan direkt dumt. FörÀndring Àr det som krÀver energi och att man orkar kÀmpa. Inte tvÀrtom. Det Àr inte nÄgon kamp pÄ nÄgot sÀtt att stanna kvar i en relation. Det Àr i vÀrsta fall en ren kapitulation och i bÀsta fall ett nöje, men inte nÄgon kamp (sÄvida inte den andre partnern vill lÀmna förhÄllandet sÄklart).

Det krÀvs inte nÄgot mod eller kraft att stanna kvar, men det krÀvs bÄde MASSOR av mod och kraft att vÄga ta steget ut i en okÀnd framtid.

Dina rÄd kÀnns inte som nÄgon hjÀlp alls utan mer som ett slags familjepolitiskt inlÀgg.



Jag valde min fru och hon mig under 5Är innan vi sa ja. PÄ fem Är sÄ lÀr man kÀnna sin partner in och ut, finns inga överaskningra hon/jag kan komma med, finns inga "va tÀnker du sÄ" "men, sÄ vill inte jag" etc etc. Vi Àr pÄ det klara nÀr det gÀller allt sÄ som att uppfostra vÄra barn osv!

Det jag vill sÀga Àr att familjen kommer i förstahand sen om du vill kalla det för familjepoitik sÄ fÄr du göra det, men mata mig inte en massa strunt! NÀr jag gifte mig sÄ visste jag vad som krÀvs av mig och min partner, om man Àlskar nÄgot sÄ mycket sÄ Àr det inga konstigheter att hitta en lösning, det faller sig naturligt, man tÀnker ej ens pÄ det! Man Àr tvÄ i ett Àktenskap, om det krÀvs mod ut i det okÀnda, ja dÄ Àr du helt fel ute och inte borde ha gift dig/partnerskap!

Redigerat av robi, 17 augusti 2015 - 19:30.


#29

Postad 17 augusti 2015 - 19:38

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 5

Det kan faktiskt vara sÄ att det inte finns nÄgra enkla svar.
Jag och min fru gifte oss först efter att ha levt ihop i 10 Är, sÄ det handlar inte om att lÀra kÀnna sin partner.

Jag kĂ€nner min partner utan och innan. Problemet Ă€r att mĂ€nniskor förĂ€ndras med Ă„ren. Vissa mer, andra mindre. Det som gjorde mej lycklig och tillfredstĂ€lld för 20 Ă„r sedan Ă€r inte samma saker som gör mej lycklig nuförtiden. Behov jag hade för 20 Ă„r sedan Ă€r inte samma idag. Behov jag har idag hade jag kanske inte alls för 20 Ă„r sedan.

 

Ett Àktenskap Àr inte en tavla som man under en arbetsam tid mÄlar och sen hÀnger pÄ vÀggen för att bevara tills döden skiljer oss Ät. Ett Àktenskap Àr som en vÀxt, eller som ett trÀd och förÀndras hela tiden. VÀxer trÀdet pÄ ett olyckligt vis och inte fÄr nÄgon hjÀlp sÄ kan det mycket vÀl knÀckas just pÄ grund av att det har vÀxt pÄ ett olyckligt vis.

 

Det Àr alltsÄ inte jag som pratar strunt i den hÀr trÄden...


Redigerat av GuessWho, 17 augusti 2015 - 19:38.


#30

Postad 17 augusti 2015 - 19:51

robi
  • robi
  • AnvĂ€ndare

  • 193 inlĂ€gg
  • 0

Det kan faktiskt vara sÄ att det inte finns nÄgra enkla svar.
Jag och min fru gifte oss först efter att ha levt ihop i 10 Är, sÄ det handlar inte om att lÀra kÀnna sin partner.
Jag kÀnner min partner utan och innan. Problemet Àr att mÀnniskor förÀndras med Ären. Vissa mer, andra mindre. Det som gjorde mej lycklig och tillfredstÀlld för 20 Är sedan Àr inte samma saker som gör mej lycklig nuförtiden. Behov jag hade för 20 Är sedan Àr inte samma idag. Behov jag har idag hade jag kanske inte alls för 20 Är sedan.

Ett Àktenskap Àr inte en tavla som man under en arbetsam tid mÄlar och sen hÀnger pÄ vÀggen för att bevara tills döden skiljer oss Ät. Ett Àktenskap Àr som en vÀxt, eller som ett trÀd och förÀndras hela tiden. VÀxer trÀdet pÄ ett olyckligt vis och inte fÄr nÄgon hjÀlp sÄ kan det mycket vÀl knÀckas just pÄ grund av att det har vÀxt pÄ ett olyckligt vis.

Det Àr alltsÄ inte jag som pratar strunt i den hÀr trÄden...

Kunde inte sagt det bÀttre sjÀlv faktist. Ett Àktenskap/partnerskap Àr som en blomma/vÀxt, det krÀvs tid, omsorg, vÀrme, sol, nÀring för att den skall ge frukt! Slarvar man med det, ja dÄ vissnar/knÀcks/ruttnar blomman/vÀxten! Men om det Àr att spela mot ett mÄl hela tiden, ja dÄ Àr det bÀst att hoppa av!!! FrÄga Àr bara hur det blev sÄ!

Redigerat av robi, 17 augusti 2015 - 19:54.


#31

Postad 17 augusti 2015 - 19:53

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • LĂ€rjunge

  • 486 inlĂ€gg
  • 2

Nej det finns inga enkla svar,min fru fick för sig fjol att vi skulle skiljas och jag ville inte,jag fick inte ens en sista chans att reparera Àktenskapet.

 

Jag satte mig i bilen och körde dom 6 milen till min syster i göteborg och nÀr jag lÄg i 170 pÄ motorvÀgen tÀnkte jag att vad lÀtt det hade varit att dra till i ratten sÄ hade allt varit slut,men dÄ tÀnkte jag pÄ min son,och det var det som fick mig att lÄta bli.

 

Men nÀr jag kom ner till göteborg sÄ sade min syster att hon har aldrig sett nÄgon sÄ ledsen som jag var dÄ,det har tagit tid men nu Àr jag pÄ vÀg upp ur gropen och tacka gudarna för att jag har kvar min hobby som Àr min hemmabio.

 

Min son Àr nu 12 Är och har klarat denna situation vÀldigt bra,vi var pÄ liseberg i helgen och hade en vÀldigt fin far och son upplevelse,sÄ mitt mÄl nu Àr att umgÄs mer med min son sÄ att han fÄr kÀnna sin far ordentligt.



#32

Postad 17 augusti 2015 - 20:00

robi
  • robi
  • AnvĂ€ndare

  • 193 inlĂ€gg
  • 0

Nej det finns inga enkla svar,min fru fick för sig fjol att vi skulle skiljas och jag ville inte,jag fick inte ens en sista chans att reparera Àktenskapet.

Jag satte mig i bilen och körde dom 6 milen till min syster i göteborg och nÀr jag lÄg i 170 pÄ motorvÀgen tÀnkte jag att vad lÀtt det hade varit att dra till i ratten sÄ hade allt varit slut,men dÄ tÀnkte jag pÄ min son,och det var det som fick mig att lÄta bli.

Men nÀr jag kom ner till göteborg sÄ sade min syster att hon har aldrig sett nÄgon sÄ ledsen som jag var dÄ,det har tagit tid men nu Àr jag pÄ vÀg upp ur gropen och tacka gudarna för att jag har kvar min hobby som Àr min hemmabio.

Min son Àr nu 12 Är och har klarat denna situation vÀldigt bra,vi var pÄ liseberg i helgen och hade en vÀldigt fin far och son upplevelse,sÄ mitt mÄl nu Àr att umgÄs mer med min son sÄ att han fÄr kÀnna sin far ordentligt.


Det var hon som gav upp dig/er/familjen, hon tÀnkte förmodligen bara pÄ sig sjÀlv. Att bara stÀnga av sÄ Àr onaturligt för mig, man mÄste vara nÄgot sÄ egotrippad att spela dom korten, att inte ens ge dig/son/familj en chans att prata hitta lösning etc. Oftast Àr det krafter utanför familjen som sÀtter kuggar i rullning! Men som sagt det Àr ett heltids jobb, krÀvs allt frÄn er att det skall funka, vissa fall sÄ faller allt sÄnt naturligt och man tÀnker inte ens pÄ det!

#33

Postad 17 augusti 2015 - 20:16

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • MĂ€stare

  • 2 517 inlĂ€gg
  • 0

Det kan faktiskt vara sÄ att det inte finns nÄgra enkla svar.
Jag och min fru gifte oss först efter att ha levt ihop i 10 Är, sÄ det handlar inte om att lÀra kÀnna sin partner.

Jag kĂ€nner min partner utan och innan. Problemet Ă€r att mĂ€nniskor förĂ€ndras med Ă„ren. Vissa mer, andra mindre. Det som gjorde mej lycklig och tillfredstĂ€lld för 20 Ă„r sedan Ă€r inte samma saker som gör mej lycklig nuförtiden. Behov jag hade för 20 Ă„r sedan Ă€r inte samma idag. Behov jag har idag hade jag kanske inte alls för 20 Ă„r sedan.

 

Ett Àktenskap Àr inte en tavla som man under en arbetsam tid mÄlar och sen hÀnger pÄ vÀggen för att bevara tills döden skiljer oss Ät. Ett Àktenskap Àr som en vÀxt, eller som ett trÀd och förÀndras hela tiden. VÀxer trÀdet pÄ ett olyckligt vis och inte fÄr nÄgon hjÀlp sÄ kan det mycket vÀl knÀckas just pÄ grund av att det har vÀxt pÄ ett olyckligt vis.

 

Det Àr alltsÄ inte jag som pratar strunt i den hÀr trÄden...

 

 

Jag hĂ„ller med om det du skriver och jag tror att du behöver fokusera pĂ„ dig sjĂ€lv i detta. Vad vill du göra i livet? Jag förstĂ„r att du vill böra allt för din dotter, men vill man vĂ€xa upp och kĂ€nna att förĂ€ldrarna offrade sin lycka för ens skull? Jag tror förĂ€ldrar ska försöka vara lyckliga, vad det Ă€n innebĂ€r för de i frĂ„gan om skiljsmĂ€ssa. För att uppfostra lyckliga barn tror jag man mĂ„ste vara lycklig sjĂ€lv. Var en bra förebild för din dotter genom att ta hand om bĂ„de dig sjĂ€lv och henne. 

 

Å andra sidan tror jag Ă€ven att det Ă€r vĂ€rt att kĂ€mpa, du mĂ„ste fundera pĂ„ hur du vill att relationen ska se ut, fungera och vad den ska ge dig. Försök sen vara tydlig och klar med din fru om detta i din kommunikation: sĂ€tt tydliga grĂ€nser och gör klart vad som Ă€r önskvĂ€rt. Man fĂ„r tyvĂ€rr ofta den skit man tolererar. 

 

Det Ă€r ocksĂ„ viktigt att du kĂ€nner dig stark och sjĂ€lvstĂ€ndig i relationen. Och att du kĂ€nner att du kan hantera din stress och Ă„ngest bra sjĂ€lv eller med hjĂ€lp av vĂ€nner alternativt en terapeut. Hur Ă€r din förmĂ„ga att hĂ„lla kvar vid dig sjĂ€lv med din fru? AlltsĂ„ ifall ni har ett brĂ„k eller en argumentation, stĂ„r du upp för dig sjĂ€lv och dina vĂ€rderingar pĂ„ ett sakligt sĂ€tt eller triggar det kĂ€nslor som gör att du tappar dig sjĂ€lv för stunden? 

 

 

Och, hur Àr sexlivet?



#34

Postad 17 augusti 2015 - 20:19

Unregistered40087
  • Unregistered40087
  • AnvĂ€ndare

  • 173 inlĂ€gg
  • 0

TS du betonar de olika instÀllningar och intressen ni har. Men det mÄste vÀl finnas nÄgra gemensamma intressen ocksÄ?

 

Det kÀnns som det skulle vara mer framgÄngsrikt att börja dÀr.

 

Sen behöver man ju inte alltid dela och göra allt tillsammans utan var och en kan ocksÄ Àgna egen tid Ät sina specilaintressen



#35

Postad 17 augusti 2015 - 20:21

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlĂ€gg
  • 2

Det var hon som gav upp dig/er/familjen, hon tÀnkte förmodligen bara pÄ sig sjÀlv. Att bara stÀnga av sÄ Àr onaturligt för mig, man mÄste vara nÄgot sÄ egotrippad att spela dom korten, att inte ens ge dig/son/familj en chans att prata hitta lösning etc. Oftast Àr det krafter utanför familjen som sÀtter kuggar i rullning! Men som sagt det Àr ett heltids jobb, krÀvs allt frÄn er att det skall funka, vissa fall sÄ faller allt sÄnt naturligt och man tÀnker inte ens pÄ det!

Är det för att du Ă€r katolik som ger dig rĂ€tten att kalla en okĂ€nd mĂ€nniska, frĂ„n en okĂ€nd situation, för egoistisk? Framför allt dĂ„ vi bara sett en del av ena sidan utav myntet.

 

Lustigt att troende alltid har de rĂ€tta svaren till allt...  :rolleyes:



#36

Postad 17 augusti 2015 - 20:43

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlĂ€gg
  • 0
Hur lÀnge har alla varit ihop innan dom gift sig? Det Àr sju Är för mig och tanten nÀsta mÄnad och vi Àr fortfarnade ogifta :o

#37

Postad 17 augusti 2015 - 20:46

robi
  • robi
  • AnvĂ€ndare

  • 193 inlĂ€gg
  • 0

Är det för att du Ă€r katolik som ger dig rĂ€tten att kalla en okĂ€nd mĂ€nniska, frĂ„n en okĂ€nd situation, för egoistisk? Framför allt dĂ„ vi bara sett en del av ena sidan utav myntet.

Lustigt att troende alltid har de rÀtta svaren till allt... :rolleyes:


Det jag sÀger Àr att, om du vÀljer en person att dela ditt liv med och att föda nytt liv in till vÀrlden borde respekteras mera, om du vaknar upp om 10Är och tÀnker, va f*n har jag gjort, ja dÄ Àr du inte Àmnat för det och har varit för omogen nÀr du tog det beslutet. Vi tar pÄ det hÀr Àmnet sÄ lÀtt, det Àr vÀl inget att gifta/partner och att ta barn till
VÀrlden, va f*n funkar det inte sÄ funkar det inte!
Det Àr tragiskt att barn skall födas av kÀrlek men behövas köras fram och tillbaka för att "förÀldrar" i frÄgan inte var redo för allt det hÀr!!!

#38

Postad 17 augusti 2015 - 20:51

robi
  • robi
  • AnvĂ€ndare

  • 193 inlĂ€gg
  • 0

Hur lÀnge har alla varit ihop innan dom gift sig? Det Àr sju Är för mig och tanten nÀsta mÄnad och vi Àr fortfarnade ogifta :o


Ansolut inget fel i det!!! Sju Är Àr grymt, vem sÀger att ni nÄgonsin mÄste gifta er? Passar det sÄ gör det de! Men tar man steget att lÀmna sitt liv/respekt/omsorg/tillit/ till din partner i giftemÄl sÄ mÄste man vara bered att offra allt vise verse! Jag sjÀlv har varit gift i 10Är nu, innan ihop i 5Är!

#39

Postad 17 augusti 2015 - 21:02

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlĂ€gg
  • 1

Det jag sÀger Àr att, om du vÀljer en person att dela ditt liv med och att föda nytt liv in till vÀrlden borde respekteras mera, om du vaknar upp om 10Är och tÀnker, va f*n har jag gjort, ja dÄ Àr du inte Àmnat för det och har varit för omogen nÀr du tog det beslutet. Vi tar pÄ det hÀr Àmnet sÄ lÀtt, det Àr vÀl inget att gifta/partner och att ta barn till
VÀrlden, va f*n funkar det inte sÄ funkar det inte!
Det Àr tragiskt att barn skall födas av kÀrlek men behövas köras fram och tillbaka för att "förÀldrar" i frÄgan inte var redo för allt det hÀr!!!

SÄ om jag trÀffar en person, vi hÄller ihop i 8 Är innan vi gifter oss. Efter ytterligare 5 Är sÄ Àndras min partners prioriteringar i livet och hon vill nÄgot helt annat jÀmfört med för 13 Är sedan dÄ hon var 22. Hon och jag har nu inte lÀngre samma mÄl i livet, men var sÀkra pÄ att vi hade det för 5 Är sedan.

 

Är hon egoistisk för att hon Ă€ndrat sina vĂ€rderingar eller var vi omogna som inte kunde gissa oss till det för fem Ă„r sedan?

 

 

 

Eller om man trÀffar en kvinna och man kompletterar varandra, allt sÀger klick frÄn början. Ingen vill ha barn, bÄda gillar att resa och se sig omkring. BÄda var 35 nÀr de trÀffades och de gifte sig fyra Är senare.

 

Plötsligt börjar vÀnner fÄ barn och plötsligt vill den ena parten lÀgga resandet Ät sidan och skaffa barn, trots att man för bara 3-4 mÄnader sedan var rörande överens om att barn inte passar in i livsstilen och man var fortfarande som skapta för varandra.

 

Ska den ena personen offra allt bara för att man gift sig?

 

 

 

Är det fel att gifta sig för den ekonomiska trygghetens skull?


Redigerat av Unregistereda299ec85, 17 augusti 2015 - 21:20.


#40

Postad 17 augusti 2015 - 21:12

robi
  • robi
  • AnvĂ€ndare

  • 193 inlĂ€gg
  • 0

Det skiljer sig inget frÄn att gifta sig eller vara sambo tilsö döden skiljer er Ät!!! Folk tar bara saker för givet och för lÀtt!!!

NÀr det kommer till att gifta sig sÄ ser jag att nordiska lÀnder tar för lÀtt pÄ det hÀr, vad som krÀvs och offras kontra sydeuropa!


Redigerat av robi, 18 augusti 2015 - 05:34.


#41

Postad 17 augusti 2015 - 21:16

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlĂ€gg
  • 0

sulan, det skiljer sig inget frÄn att gifta sig eller vara sambo tilsö döden skiljer er Ät!!! Folk tar bara saker för givet och för lÀtt!!!

NÀr det kommer till att gifta sig sÄ ser jag att nordiska lÀnder tar för lÀtt pÄ det hÀr, vad som krÀvs och offras kontra sydeuropa!

Du svarade inte pÄ mina frÄgestÀllningar.



#42

Postad 17 augusti 2015 - 21:25

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 3

Kunde inte sagt det bÀttre sjÀlv faktist. Ett Àktenskap/partnerskap Àr som en blomma/vÀxt, det krÀvs tid, omsorg, vÀrme, sol, nÀring för att den skall ge frukt! Slarvar man med det, ja dÄ vissnar/knÀcks/ruttnar blomman/vÀxten! Men om det Àr att spela mot ett mÄl hela tiden, ja dÄ Àr det bÀst att hoppa av!!! FrÄga Àr bara hur det blev sÄ!

Mitt Àktenskap Àr inte ett Bonsai-trÀd som Àr hÄrt tuktat och styrt till nÄgon form som Àgaren har bestÀmt!
Mitt förhÄllande Àr mer att jÀmföra med ett trÀd, vilt vÀxande i full frihet och nu hÄller det pÄ att falla omkull sÄ fort det kommer en minsta lilla vindpust.

 

RÀtt eller fel, men sÄ Àr lÀget.

 

Å andra sidan tror jag Ă€ven att det Ă€r vĂ€rt att kĂ€mpa, du mĂ„ste fundera pĂ„ hur du vill att relationen ska se ut, fungera och vad den ska ge dig. Försök sen vara tydlig och klar med din fru om detta i din kommunikation: sĂ€tt tydliga grĂ€nser och gör klart vad som Ă€r önskvĂ€rt. Man fĂ„r tyvĂ€rr ofta den skit man tolererar. 

 

Det Ă€r ocksĂ„ viktigt att du kĂ€nner dig stark och sjĂ€lvstĂ€ndig i relationen. Och att du kĂ€nner att du kan hantera din stress och Ă„ngest bra sjĂ€lv eller med hjĂ€lp av vĂ€nner alternativt en terapeut. Hur Ă€r din förmĂ„ga att hĂ„lla kvar vid dig sjĂ€lv med din fru? AlltsĂ„ ifall ni har ett brĂ„k eller en argumentation, stĂ„r du upp för dig sjĂ€lv och dina vĂ€rderingar pĂ„ ett sakligt sĂ€tt eller triggar det kĂ€nslor som gör att du tappar dig sjĂ€lv för stunden? 

 

 

Och, hur Àr sexlivet?

Sedan bröllopet för 10 Är sedan sÄ har sexlivet minskat frÄn nÄgra fÄ intima stunder per Är till flera Är i mellan stunderna. NÀr relationen inleddes sÄ var jag medveten om vÄra olikheter, men tyckte inte att skillnaderna spelade nÄgon roll, men med Ären sÄ har jag kommit underfund med att jag har behov som aldrig blir tillfredstÀllda p.g.a. vÄra olikheter och med tiden sÄ har detta vuxit till ett allt större problem.

Jag Àlskar t.ex. mat och provar gÀrna nya saker, frugan har en strikt diet pÄ mindre Àn en handfull rÀtter och ser ingen som helst anledning att prova nÄgot nytt. Inte ens om det innebÀr att hon fÄr gÄ hungrig.
Jag Àlskar att upptÀcksfÀrder, oavsett om det Àr spontana eller planerade, för mej Àr resan i sej mÄlet men för frugan Àr sjÀlva resan ett nödvÀndigt ont för att komma nÄgonstans.

Som jag kanske nÀmnt tidigare sÄ Àlskar jag att vara ute i naturen (hör ihop med upptÀckarlusten kanske), men frugan beundrar hellre naturen i fem minuter med hjÀlp av national geografic eller liknande tv-program.

 

Det var bara nÄgra fÄ exempel pÄ skillnader som jag inte trodde skulle ha nÄgon större betydelse i lÀngden. "KÀrleken övervinner allt" och annat liknande trams var vad jag trodde pÄ.

 

Men sĂ„ kĂ€nns det inte lĂ€ngre. Jag vill att min fru ska vara delaktig i mitt liv och inte bara för att jag vill det utan för att hon sjĂ€lv kĂ€nner att hon vill vara det. Men ska hon vara delaktig i mitt liv, sĂ„ mĂ„ste hon ju vara med pĂ„ mina upptĂ€cktsfĂ€rder, prova nya matrĂ€tter, följa med ut pĂ„ sjön (och under) o.s.v...

Även om frugan skulle "ge mej" sĂ„ mycket rörelsefrihet sĂ„ att jag kan fĂ„ resa och Ă€ta sĂ„ mycket jag vill, sĂ„ Ă€r hon inte med och delar mina upplevelser och mitt liv sĂ„ som jag önskar att hon skulle.

 

Min tro pÄ förhÄllandet svajar ordentligt, eftersom jag kÀnner frugan sÄ vÀl sÄ att jag vet att hon hade mÄtt dÄligt om hon hade varit tvungen pÄ att Àndra sej sjÀlv Ànda in i grunden för att jag ska mÄ bra och det betyder bara att problem som jag har helt plötsligt blir hennes problem.

 

TS du betonar de olika instÀllningar och intressen ni har. Men det mÄste vÀl finnas nÄgra gemensamma intressen ocksÄ?

 

Det kÀnns som det skulle vara mer framgÄngsrikt att börja dÀr.

 

Sen behöver man ju inte alltid dela och göra allt tillsammans utan var och en kan ocksÄ Àgna egen tid Ät sina specilaintressen

De gemensamma intressena Àr vÄr dotter och vÄrt hem. Men det rÀcker inte lÀngre för mej för att fylla ut tomrummet som vÀxer av att mina andra intressen inte tillfredstÀlls.

 

 

Hur lÀnge har alla varit ihop innan dom gift sig? Det Àr sju Är för mig och tanten nÀsta mÄnad och vi Àr fortfarnade ogifta :o

Frugan och jag "umgicks" först i ett antal mÄnader innan jag fick kalla fötter och bröt upp första gÄngen. efter drygt 1-2 Är sÄ tog ett annat förhÄllande frugan hade haft med sin sons far slut och av en hÀndelse började vi trÀffas igen.

Efter att vi hade börjat trÀffas igen sÄ tog det ca 10 Är innan vi gifte oss och nu har vi varit gifta i drygt 6 Är.

 

Det jag sÀger Àr att, om du vÀljer en person att dela ditt liv med och att föda nytt liv in till vÀrlden borde respekteras mera, om du vaknar upp om 10Är och tÀnker, va f*n har jag gjort, ja dÄ Àr du inte Àmnat för det och har varit för omogen nÀr du tog det beslutet. Vi tar pÄ det hÀr Àmnet sÄ lÀtt, det Àr vÀl inget att gifta/partner och att ta barn till
VÀrlden, va f*n funkar det inte sÄ funkar det inte!
Det Àr tragiskt att barn skall födas av kÀrlek men behövas köras fram och tillbaka för att "förÀldrar" i frÄgan inte var redo för allt det hÀr!!!

Varit omogen nÀr jag tog beslutet????

Du har ett sÀtt uttrycka dej som höjer min puls markant...

Folk förÀndras. Tider Àndras, behov Àndras. TrÀd vÀxer och ser annorlunda ut efter nÄgra Är...
Det handlar inte om omognad utan snarare tvÀrtom eftersom mognadsprocesser ocksÄ Àr förÀndringsprocesser...

 



#43

Postad 17 augusti 2015 - 21:46

robi
  • robi
  • AnvĂ€ndare

  • 193 inlĂ€gg
  • 0
Det Àr det som Àr det roliga, att tider förÀndras, man Äldras, man vÀxer samman, blir ett mot vÀrlden!!!

Du/Ni borde vÄrda erat Àktenskap som ett bonzai trÀd! Man fogas samman om man har hittat rÀtt person att dela allt det hÀr med! Det Àr hÀr jag tycker det Àr tragiskt/trÄkigt att man kommer pÄ först efter mÄnga Är att man Àr helt fel ute, allt handlar om att ge och ta!

SÄ som du beskriver det att allt "typ" Àndra med tiden det köper jag inte. Visst allt Àndras men dÄ Àndras det med er tillsammans, det handlar om att vÄrda Àktenskapet/partnerskapet pÄ ett sÀtt som "i mitt fall, Àr naturligt", prata, Àlska, respektera, tjafsa etc!

Ignorera mina innlÀgg om det höjer din puls, jag talar om egen erfarenhet, hur jag vÀxer för varje dag i ett Àktenskap som vattnas och tas om hand om 24/7. Det Àr din topic, vill du att jag skall vara utanför sÄ Àr det bara att sÀga till!

Redigerat av robi, 17 augusti 2015 - 21:51.


#44

Postad 17 augusti 2015 - 21:52

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlĂ€gg
  • 3

Det Àr det som Àr det roliga, att tider förÀndras, man Äldras, man vÀxer samman, blir ett mot vÀrlden!!!

Du/Ni borde vÄrda erat Àktenskap som ett bonzai trÀd! Man fogas samman om man har hittat rÀtt person att dela allt det hÀr med! Det Àr hÀr jag tycker det Àr tragiskt/trÄkigt att man kommer pÄ först efter mÄnga Är att man Àr helt fel ute, allt handlar om att ge och ta!

SÄ som du beskriver det att allt "typ" Àndra med tiden det köper jag inte. Visst allt Àndras men dÄ Àndras det med er tillsammans, det handlar om att vÄrda Àktenskapet/partnerskapet pÄ ett sÀtt som "i mitt fall, Àr naturligt", prata, Àlska, respektera, tjafsa etc!

Nu fĂ„r du fan sluta sniffa lim eller vad det Ă€r ni pysslar med i kyrkan, man blir fan mörkrĂ€dd hur hjĂ€rntvĂ€ttade vissa mĂ€nniskor Ă€r  :angry:



#45

Postad 17 augusti 2015 - 21:54

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 3

Till



#46

Postad 17 augusti 2015 - 21:55

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlĂ€gg
  • 2

Till

havs?



#47

Postad 17 augusti 2015 - 22:00

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • MĂ€stare

  • 2 517 inlĂ€gg
  • 0

Sedan bröllopet för 10 Är sedan sÄ har sexlivet minskat frÄn nÄgra fÄ intima stunder per Är till flera Är i mellan stunderna. NÀr relationen inleddes sÄ var jag medveten om vÄra olikheter, men tyckte inte att skillnaderna spelade nÄgon roll, men med Ären sÄ har jag kommit underfund med att jag har behov som aldrig blir tillfredstÀllda p.g.a. vÄra olikheter och med tiden sÄ har detta vuxit till ett allt större problem.

Jag Àlskar t.ex. mat och provar gÀrna nya saker, frugan har en strikt diet pÄ mindre Àn en handfull rÀtter och ser ingen som helst anledning att prova nÄgot nytt. Inte ens om det innebÀr att hon fÄr gÄ hungrig.
Jag Àlskar att upptÀcksfÀrder, oavsett om det Àr spontana eller planerade, för mej Àr resan i sej mÄlet men för frugan Àr sjÀlva resan ett nödvÀndigt ont för att komma nÄgonstans.

Som jag kanske nÀmnt tidigare sÄ Àlskar jag att vara ute i naturen (hör ihop med upptÀckarlusten kanske), men frugan beundrar hellre naturen i fem minuter med hjÀlp av national geografic eller liknande tv-program.

 

Det var bara nÄgra fÄ exempel pÄ skillnader som jag inte trodde skulle ha nÄgon större betydelse i lÀngden. "KÀrleken övervinner allt" och annat liknande trams var vad jag trodde pÄ.

 

Men sĂ„ kĂ€nns det inte lĂ€ngre. Jag vill att min fru ska vara delaktig i mitt liv och inte bara för att jag vill det utan för att hon sjĂ€lv kĂ€nner att hon vill vara det. Men ska hon vara delaktig i mitt liv, sĂ„ mĂ„ste hon ju vara med pĂ„ mina upptĂ€cktsfĂ€rder, prova nya matrĂ€tter, följa med ut pĂ„ sjön (och under) o.s.v...

Även om frugan skulle "ge mej" sĂ„ mycket rörelsefrihet sĂ„ att jag kan fĂ„ resa och Ă€ta sĂ„ mycket jag vill, sĂ„ Ă€r hon inte med och delar mina upplevelser och mitt liv sĂ„ som jag önskar att hon skulle.

 

Min tro pÄ förhÄllandet svajar ordentligt, eftersom jag kÀnner frugan sÄ vÀl sÄ att jag vet att hon hade mÄtt dÄligt om hon hade varit tvungen pÄ att Àndra sej sjÀlv Ànda in i grunden för att jag ska mÄ bra och det betyder bara att problem som jag har helt plötsligt blir hennes problem.

 

De gemensamma intressena Àr vÄr dotter och vÄrt hem. Men det rÀcker inte lÀngre för mej för att fylla ut tomrummet som vÀxer av att mina andra intressen inte tillfredstÀlls.

 

Varit omogen nÀr jag tog beslutet????

Du har ett sÀtt uttrycka dej som höjer min puls markant...

Folk förÀndras. Tider Àndras, behov Àndras. TrÀd vÀxer och ser annorlunda ut efter nÄgra Är...
Det handlar inte om omognad utan snarare tvÀrtom eftersom mognadsprocesser ocksÄ Àr förÀndringsprocesser...

 

 

 

Fokusera pĂ„ dig sjĂ€lv istĂ€llet, jobba för att komma i god kontakt med vad du vill ha ut av livet, vad du har för behov och hur detta passar ihop med ett förhĂ„llande till en respektive. Det kan lĂ„ta hĂ„rt men förhĂ„llande Ă€r inte vĂ€rda ett skit om de inte ger dig vad du vill ha/fyller dina behov. Det finns inget vackert i sjĂ€lvuppoffring överhuvudtaget och i slutĂ€ndan handlar detta om dig. Ironiskt nog tror jag att förhĂ„llandet har störst chans att klara sig om du ser situationen för vad det Ă€r: en chans till personlig tillvĂ€xt och nya Ă€ventyr i ditt liv. Du mĂ„ste sjĂ€lv ta ett beslut vad dessa Ă€ventyr ska innebĂ€ra, vill din fru följa med sĂ„ gör hon det annars lever du ditt liv utan henne. 

 

TyvĂ€rr har Hollywood gett oss en ganska skruvad bild av relationer med sina förbannade romcoms. 

 

Passion och intimitet finns mellan 2 sjĂ€lvstĂ€ndiga och starka individer som stĂ„r upp för sig sjĂ€lv inför varandra och vĂ„gar vara sig sjĂ€lv hela vĂ€gen. Gör du detta eller böjer du dig för din fru? 

 

Fokusera pĂ„ dig sjĂ€lv och tĂ€nk mindre pĂ„ vad hon har för fel/styrkor. 

 

robi kan ta och hoppa av den höga hÀsten, en dömande attityd hjÀlper ingen.



#48

Postad 17 augusti 2015 - 22:00

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlĂ€gg
  • 2

Det hÀr har inget med Kyrkan att göra. Jag var sist i kyrkan nÀr jag döpte mina barn, bara för att ge dom ett namn. SjÀlv sÄ tycker jag att kyrkan Àr parasiter och ett gÀng pedofiler!!!

ÄndĂ„ har de lyckats tuta i dig sĂ„ mycket dynga att du nu sitter och predikar för alla hur ett förhĂ„llande SKA skötas/vĂ„rdas/tuktas etc...?

 

Och jag har givit tvĂ„ barn deras namn utan att behöva döpa dem. BĂ„da lyssnar till dessa jĂ€ttebra... 

 

Men du vaknar nog tids nog ocksÄ ;)


Redigerat av Unregistereda299ec85, 17 augusti 2015 - 22:01.


#49

Postad 17 augusti 2015 - 22:04

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlĂ€gg
  • 2

Ignorera mina innlÀgg om det höjer din puls, jag talar om egen erfarenhet, hur jag vÀxer för varje dag i ett Àktenskap som vattnas och tas om hand om 24/7. Det Àr din topic, vill du att jag skall vara utanför sÄ Àr det bara att sÀga till!

Till

 

havs?

;-)

 

Det hÀr har inget med Kyrkan att göra. Jag var sist i kyrkan nÀr jag döpte mina barn, bara för att ge dom ett namn. SjÀlv sÄ tycker jag att kyrkan Àr parasiter och ett gÀng pedofiler!!! Finns inget mer jag hatar en kyrkan, men det hÀr handlar inte om kyrkan!!!

Religion Àr nÄgot personligt som borde respekteras sÄ, hur man en utövar det!

Du sÀger att du talar av egen erfarenhet men du dömer andra baserat pÄ fördomar, okunnighet och inskrÀnkthet.

 

Du tycker tydligen att "Bonsai"-modellen Àr den rÀtta vÀgen att gÄ. HÄrt styrt, kontrollerat och helt utan frihet att vÀxa som det vill.

 

LĂ„ter inte som en katolik utan snarare som en taliban!

 

Jag föredrar modellen "vilt vÀxande" eftersom det Àr en friare modell. FÄr man ett förhÄllande med sÄdan frihet att bli bra sÄ övertrÀffar den allt.

 

Problemet med frihet Àr att man inte har sÄ stor kontroll över det som hÀnder. Men det Àr just det som Àr charmen med frihet.



#50

Postad 17 augusti 2015 - 22:08

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlĂ€gg
  • 0
Ah, sÄg inte hans editering. Men dÄ reser jag mig ocksÄ och sÀger Till !

Edit: Och dÀr hamnade predikanten pÄ ignore.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 17 augusti 2015 - 23:14.




0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.