Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp mig med detta dilemma

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 april 2016 - 11:42

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

  • 2 705 inlägg
  • 0

Hej allihopa, 

 

Jag vänder mig till er eftersom ni är äldre och har erfarenhet. Jag är själv 30+ och jobbar på ett företag och är kollega till VDns far. 

I början allt fungerade bra med arbetsfördelningen men nu på senare tid han lägger mer och mer jobb på mig medan han själv "jobbar hemifrån" dock han vidarebifogar alla sina mail och hänvisar sina jobbsamtal till mig. 

Han kan komma och gå när han vill men om jag sjukar mig eller vabbar då minsann han ska "ta det med ledningen" och hotar med olika saker men jag struntar i honom på det sättet. 

Företaget är inte så stort och jag vet att dom behöver mig dessutom har jag fått erbjudande från andra företag med mer lön men jag kommer att löneförhandla i dagarna med chefen.

 

Jag trivs på jobbet, är glad att jag har ett jobb och sköter mig riktigt bra med tider och arbetsuppgifter jag får under ett år jag har arbetat här. 

Jag får beröm från olika håll att jag är bra osv men mitt enda problem är gubbfan som får mig att byta jobb. 

Han är inte bara rövhål mot mig, andra har också fått smaka på hans medicin och han är hatad av alla på jobbet.

 

Vad tycker ni att jag ska göra?


Redigerat av Lias08, 13 april 2016 - 12:06.


#2

Postad 13 april 2016 - 12:13

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0

Jag själv hade tagit upp det med VDn, om VDn (sonen?) är en vettig person och duktig ledare tar han tag i problemet fastän det är hans egen far. Om han håller sin far om ryggen och lägger skiten på dig hade jag bytt jobb, vilket inte verkar vara svårt i ditt fall.



#3

Postad 16 april 2016 - 10:44

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Lite sent svar kanske?

 

Du säger att du i dagarna skall löneförhandla med "chefen". Är det samma person som VDn? Är det en annan person så kanske också VDns far har samma chef. Oavsett vilket, du skall nog i första hand prata med närmaste chef.

 

Sedan är det väl så att gubben utnyttjar sin sons position i företaget. Det är nog lämpligt att både far och son blir medvetna om att omgivningen reagerar på det. En frågeställning är ju också vad det är för jobb, går det att göra det lika bra hemifrån? Hur vet du att han vidarebefordrar alla sina mail? Det finns alltid två versioner av den har typen av situationer. Men om han är på dig för att du är sjuk eller vabbar så så går det ju lite långt.

 

Worst Case, om du tar tag i det hela, så kan det ju leta till att du måste sluta. Att alla ogillar gubben behöver inte betyda att alla är på din sida om den smäller.

 

Oavsett vilket så lycka till :) .



#4

Postad 16 april 2016 - 11:58

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

Antar att "gubben" äger/ ägt företaget eller har kontakter med de som gör det. Annars om det är ett AB ta din historia med styrelseordföranden och påpeka det olämpliga med att VD har sin far i bolaget och dessutom "gubben" utnyttjar det för egen vinning och beter sig illa mot många i företaget.

Var bara beredd på att det kan slå tillbaka pga en massa outtalade relationer. I värsta fall får du byta jobb.


Redigerat av Hoggeman, 16 april 2016 - 12:01.


#5

Postad 17 april 2016 - 09:17

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Det kan vara ett familjeföretag där "gubben" överlämnat till sonen men så behöver det inte vara. Att det finns relationer på en arbetsplats utöver de rent yrkesmässiga är ju inget ovanligt. Nu jobbar jag i ettstort företag men det finns gifta par, föräldrar med barn osv. Det är normalt inga problem alls.

 

Men går detta illa så ät väl frågan var personalen har sina lojaliteter. Även om många ogillar "gubben" så är det inte säkert att man utmanar VDn. Jag skulle prata men närmaste chef, är det VDn så blir samtalet jobbigare men börja ganska informellt. Är det tvärstopp så är det bara att väl bara att tacka och gå.

 

Sedan är det ju så, det finns alltid två versioner. Ett sätt är ju att börja med gubben och fråga hur han ser på det. Han kanske tycker att du får chansen att visa vad du kan.



#6

Postad 18 april 2016 - 10:44

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

  • 2 705 inlägg
  • 0

VDn är min närmaste chef och idag var det dags att löneförhandla, jag fick faktiskt bättre löneökning än jag trodde dessutom nämnde jag lite försiktigt att hans far lägger mer och mer arbetsuppgifter på mig dessutom han klagar när jag måste stanna hemma med sjukbarn (som händer väldigt sällan) osv. 

Enligt VDn hans pappa kommer att sluta från företaget snart och han erbjöd mig att ta över hans tjänst som är mycket glassigare än min nuvarande tjänst dessutom får jag några andra förmåner  :D

 

Enligt en annan kollega VDns pappa har ställt till med mycket besvär för företaget, tagit sina egna ogenomtänkta beslut och det har påverkat företaget ekonomisk därför får han gå i pension nu.

 

Jag var väldigt tveksam hur jag skulle lägga upp det hela med VDn i början med sen tänkte jag, heller att jag är ärlig och rak och om han nu sparkar mig då har jag andra företag som jag skulle kunna börja på dagen efter men VD verkar vara en vettig person och tog det hela väldigt bra. Dessutom relationen mellan far och son verkar inte vara det bästa  :D



#7

Postad 19 april 2016 - 18:04

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Det låter som din chef kanske har ett lite jobbigt läge. Oavsett vilket så var det ju bra att det löste sig utan att bli onödigt jobbigt :) .





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.