Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-VW590 VW790

215 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony VPL-VW590ES (Projektorer) 0 0 (0) 74 990:-
Sony VPL-VW790ES (Projektorer) 0 0 (0) 139 990:-

Postad 18 december 2020 - 14:32

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

• 1 266 inlägg
  • 0

Nä, det finns en Non Linear strecth-funktion som stretchar mindre i mitten och mer i sidorna som många använder för att stretcha 16:9 till 2.35. Jag låter 16:9 vara 16:9, så utzoomat för 2.35 men Lumagen visar 16:9 som 16:9 skulle sett ut utan Lumagen. Den fyller på höjden automatiskt - auto aspect ratio - vilken är en va det beästa funktioneliteterna. Meny på UHD/Blu-ray så 16:9, så fort filmen startar så fyller den upp hela 2.35. Dessutom gör jag om 2.4 till 2.35 så använder alltid hela min ytan och så blir det ju en ministrech på några pixlar.

Hur blir det med användandet av upplösningen på panelen när man gör så?

Blir det inte färre pixlar i 16:9-bilden, än om man zoomat om?

Edit: Det blev ny sida i tråden, så jag la till ett citat.

Redigerat av Erik_N, 18 december 2020 - 14:58.

Postad 18 december 2020 - 14:57

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

Hur blir det med användandet av upplösningen på panelen när man gör så?

Blir det inte färre pixlar i 16:9-bilden, än om man zoomat om?

Edit: Det blev ny sida i tråden, så jag la till ett citat.

Helt rätt, man använder mindre pixlar i en utzommad bildi 16:9. Var skeptiskt till detta ur ett kvalitetspespektiv, men absolut inget att oroa sig för - 16:9-bilden är renare och skarpare än om man låter Sony enkom rendera den på mindre panel. Bilden blir renare, skarpare och otroligt mycket mindre artefakter än utan Lumagen, så jag lägger inte ens en tanke på att det är en nedkalad 16:9 jag tittar på. 

Postad 18 december 2020 - 15:00

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

Kanske ska skapa en ny tråd om Bildprocessorer, frågan är bara under vilken avdelning. 

Jag som var otroligt skeptisk på att lägga lika mycket pengar på en extren VP som Sony VW270 kostar förstår nu efter att ha sett och har den själv varför den mer eller mindre är en självklar den i en AV-kedja i USA. Allra helst nu när HDR kommit in i bilden (hehe). 

Kollar och ser, inte meningen att hijacka för myclet at VW590/790-tråden

Postad 18 december 2020 - 15:04

Erik_N
  • Erik_N
  • Beroende

• 1 266 inlägg
  • 0

OK, det låter ju bra! Jag har en äldre Lumagen, Radiance Mini 3D, och den har också en liknande funktion, vet inte om det funkar lika bra. Jag har inte testat det, utan använder istället zoom på min VPL-VW95ES. Känns som att det skulle kunna bli mer synlig skillnad på en gammal projektor med lägre upplösning.

Finns det ingen annan lämplig avdelning så tycker jag att en sån tråd kan få vara i den här om projektorer, det är ju i första hand till dem vi använder dem hemma.

Postad 18 december 2020 - 15:31

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 207 inlägg
  • 0

Håller med, en tråd om Blidprocessorer hör hemma i Projektor forumet och skulle passa bra att placeras i underforumet där redan avdelningen Dukar ligger.

Postad 25 januari 2021 - 16:41

plundvik
  • plundvik
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Det verkar vara firmware-updates på gång till Sony vw590 och vw790.
Jag brukar kolla denna site http://www.saus.com....nloads/#76KH1xe
och nu tycks vw590 ha en ny firmeware och en mapp för vw790 har lagts upp men är ff tom.

Postad 26 januari 2021 - 08:01

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

Tack Pär!

Hade varit skoj att veta vad den innehåller - kanske folket på avs vet!

Postad 28 januari 2021 - 10:52

plundvik
  • plundvik
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Nu finns en uppdatering av Sony vpl-vw790es på hemsidan som jag tidigare nämnt - 6.003!
När jag hade vw760es och den stora uppdateringen kom så var den här sidan först med att lägga upp uppdateringen. Den gången funkade det utmärkt för mig.

Postad 28 januari 2021 - 18:37

plundvik
  • plundvik
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Nu har jag uppdaterat vw790es med 6.003. Allt flöt på bra och projjen drog igång som den skulle.
Jag har testat lite men hittar inte någon ändring som är iögonfallande, får invänta vad Sony informerar på sin site.

Postad 29 januari 2021 - 07:59

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

Hej Pär - Som jag förstod det var den sidan du länkade till endast för installers och liknande - inte för slutkund - ohc framförallt om det inte finns ngt problem att lösa. Det finns exemple på där uppdaterad mjukvara pajade svärta på 760 t ex, så finns inga problem så kanske man ska sitta lugnt i båten tillls Sony officiellt släpper mjukvara.

Btw, jag fick min utbytes slutet Nov och den har redan 6.003

Postad 29 januari 2021 - 09:09

plundvik
  • plundvik
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Hej Pär - Som jag förstod det var den sidan du länkade till endast för installers och liknande - inte för slutkund - ohc framförallt om det inte finns ngt problem att lösa. Det finns exemple på där uppdaterad mjukvara pajade svärta på 760 t ex, så finns inga problem så kanske man ska sitta lugnt i båten tillls Sony officiellt släpper mjukvara.

Btw, jag fick min utbytes slutet Nov och den har redan 6.003

Hej Peter. Ja jag känner till syftet med den sidan, men jag är nog lite för nyfiken för att inte testa när det dyker upp något nytt ;)
Skönt att du fått din utbytesmaskin och att den bekräftar firmware 6.003.
Kollade Battleship 4k UHD i går kväll och det var ett rejält tryck i bilden så min installation verkar fungera som den ska.

Postad 30 januari 2021 - 12:30

Thunderbird
  • Thunderbird
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Enligt Heimkinoraum.de kan man höja kontrast med 25% igenom sätta filter.

Undrar är det bra ide?  

https://www.youtube....h?v=LM_fW-mNNEE

Postad 01 februari 2021 - 11:03

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 1

Bra fråga, de spenderade runt 0,3 sekunder om just det :). Jag antar att man förlorar en del ljuststyrka på det, min VW790 ger 15 fL på 35% laser och 19,5 fL på 80%. En bra trade off är att använda Dynamic control på middle då den inte introducerar massa med artefakter på SDR. Använder man det på HDR så introduceras synbara blinks vid gainskifte. Dynamic control gör att svärtan nääääästan når JVC och därmed får du en artificiell ökad kontrast. Utan att påverka ljuset du kan få ut av projektorn.

Postad 24 februari 2021 - 11:13

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
Hej
Är det någon som jämfört JVC DLA-N5 och SONY VPL-590ES..?

Vad är bättre kontra sämre kontra dom 2..?

Skiljer sig svärtan mycket mellan dom 2..?

Postad 24 februari 2021 - 14:10

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

Jag har ägt N5 i nästan i ett år och har nu en VW790.

Mer ljus, slightly bättre rörelsehantering, bättre skärpa och mer dynamik och kontrast i Sony i alla lägen över 2% APL. Svärtan aningen bättre på JVC. Dock: På SDR kan man med fördel köra med Dynamic Control på middle utan att introducera flicker vid gainskifte och därmed nästan stänga skillnaden i svärta även om JVC är aningen bättre där. 

Dealbreakern är HDR. Är det av stort intresse så skulle jag vara mer tveksam på Sony. Jag har en extern videporcessor för att få vettig DTM. Sonys lösning är i många fall en sämre lösning än JVCs - då du i vissa lägen får en väldigt mörk bild med förlorade detaljer med Sony medans detaljerna finns där med JVC. Till viss del en smaksak, men ör det viktigt så ska man så klart ta det i beaktande.  

Postad 24 februari 2021 - 14:21

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
Ok, jämförde du vpl-590 mot N5 också..?

Redigerat av jaxon1, 24 februari 2021 - 18:14.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2021 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.