Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SVS PB13-Ultra vs Velodyne SPL-1200 Ultra

167 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 18 november 2017 - 13:16

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0


Om du vill mäta på LFE så kan man göra det i REW med ASIO bitkorrekt driver. Om du mäter vänster front-kanal 10-100Hz och sedan mäter samma för LFE-kanalen istället så kommer du se att den ligger +10dB.


Jo jag ser det när jag mäter att LFE ligger +10db. Men så i film kommer den spela dessa 2 spår med sina respektive nivåer då? (Plus alla andra såklart).

Just nu tänker jag bara att det blir en hel del för subben att hålla reda på.

Ska se på THD och kanske lägga in en fallande kurva från 16 kanske. Det är ju ingen vits att förstärkaren i subben grillas hela tiden i onödan men detta får mig tillbaka til hur man vet om ens kurva och nivå är bra/dålig eller om filmen inte har mycket tryck just där eller vid vilken lyssningsvolym det ska märkas osv. Vi borde ha en referens-scen f.eks vid 85db mastervolym ska det vara märkbart tryck i just den scenen när något sker.

#102

Postad 18 november 2017 - 13:36

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Jag kan inte hitta någon info om % utan bara relativ DB nivå på distortion f.eks från Brent Butterworth:

 

Here’s the complete list of CEA-2010 distortion thresholds:

    2nd harmonic: -10 dB

    3rd harmonic: -15 dB

    4th and 5th harmonics: -20 dB

    6th, 7th, 8th harmonics: -30 dB
    9th and higher harmonics: -40 dB



#103

Postad 18 november 2017 - 14:52

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Jo jag ser det när jag mäter att LFE ligger +10db. Men så i film kommer den spela dessa 2 spår med sina respektive nivåer då? (Plus alla andra såklart).

Just nu tänker jag bara att det blir en hel del för subben att hålla reda på.

Ska se på THD och kanske lägga in en fallande kurva från 16 kanske. Det är ju ingen vits att förstärkaren i subben grillas hela tiden i onödan men detta får mig tillbaka til hur man vet om ens kurva och nivå är bra/dålig eller om filmen inte har mycket tryck just där eller vid vilken lyssningsvolym det ska märkas osv. Vi borde ha en referens-scen f.eks vid 85db mastervolym ska det vara märkbart tryck i just den scenen när något sker.

 

Det är snarare så att du inte vill att elementet skall jobba i onödan för det påverkar distorsionen högre upp också. Sätter man ett brant HP-filter på lämligt ställe märker man direkt hur mycket renare och starkare man kan spela. 

 

Det där med LFE är jag tyvärr ingen expert på men det är bevisligen inte så många andra heller. Både tillverkare av receivrar och mixarna själva får det fel då och då. Att återge en film på "0" är väldigt krävande om man hittar rätt film men mycket djupbas. De flesta system går sönder eller så gör öronen det pga distorsionen. 

 

Kolla här om du vill hitta filmer med mycket djupbas

http://www.avsforum....ncy-charts.html

 

Och nya tråden

http://www.avsforum....ncy-charts.html

 

Som du ser är det ganska många filmer som skär redan vid 30Hz så det är en bra resurs för att hitta filmer som går riktigt djupt med stark nivå där nere. 



#104

Postad 18 november 2017 - 15:00

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Jag kan inte hitta någon info om % utan bara relativ DB nivå på distortion f.eks från Brent Butterworth:

 

Here’s the complete list of CEA-2010 distortion thresholds:

    2nd harmonic: -10 dB

    3rd harmonic: -15 dB

    4th and 5th harmonics: -20 dB

    6th, 7th, 8th harmonics: -30 dB
    9th and higher harmonics: -40 dB

 

 

Hmm det kanske inte är så noga det bästa instrumentet ibland är öronen. Jag siktar dock på under 1%THD. Jag kollade en gammal mätning precis och jag låg på 0,9% THD vid 20Hz vid 85dB vilket verkade motsvara ca. -40dB. Second harmonic låg på 0,076% vilket är typ -60dB eller något. Men inte så intressant. Det intressanta är hur siffrorna ser ut vid 110dB. Får nästan mäta någon dag då jag blir lite nyfiken.



#105

Postad 18 november 2017 - 15:16

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Jag har många filmer med djupbas men ingen referens för hur mycket tryck som ska upplevas vid en viss mastervolym.

#106

Postad 18 november 2017 - 15:19

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Jag har många filmer med djupbas men ingen referens för hur mycket tryck som ska upplevas vid en viss mastervolym.

 

Gör en kalibrering så märker du :) Men då kanske det är bra att undersöka först vad dina basar är kapabla till. 


Redigerat av philipbtz, 18 november 2017 - 15:19.


#107

Postad 18 november 2017 - 16:13

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Ja den visar ved -20 på yamahaen ca 89db vid ca 11-12hz med 5%thd men jeg har en massiv peak högre upp i frekvens med dist...jeg tror denne förstör så jag ska kalibrera om minidsp och se om det hjälper utanför problemområdet. Har som sagt ingen referens men får bara testa och se om det låter bättre helt enkelt.

#108

Postad 18 november 2017 - 16:48

Unregisteredcb3b764f
  • Unregisteredcb3b764f
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Hur är det med de "kuddar/fötter" som är till för SVS som säljs separat, bättre att gå på SD-kuddarna ?

 

Det kan jag tyvärr inte svara på då jag gick direkt på min egen motivation att det INTE kan vara värt de 800:- som SVS SoundPath Subwoofer Isolation kostar :) Torde vara samma resultat hoppas jag.



#109

Postad 20 november 2017 - 00:42

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Ja den visar ved -20 på yamahaen ca 89db vid ca 11-12hz med 5%thd men jeg har en massiv peak högre upp i frekvens med dist...jeg tror denne förstör så jag ska kalibrera om minidsp och se om det hjälper utanför problemområdet. Har som sagt ingen referens men får bara testa och se om det låter bättre helt enkelt.


Du ser de är inte ens nära. 89dB är ingenting vid 11Hz. Man behöver sjukt mycket mer och vid lägre dist. Klipp vid 20Hz och var nöjd :)

#110

Postad 20 november 2017 - 12:23

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Jag har ju gjort den kurvan själv. Det var ju därför jag frågade hur en kurva bör se ut för att det ska låta bra. Enligt dig låter det som att man ska ha 110db på all bas hela tiden oavsett volym på resten och det stämmer ju inte. Vi måste ju ha en standard kurva och det är normalt att göra denna vid rundt 80db för hela systemet. Så återigjenn - hur ska denna se ut för att det skal låta bra?


Redigerat av Demon Slayer, 20 november 2017 - 12:25.


#111

Postad 20 november 2017 - 12:53

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Jag har ju gjort den kurvan själv. Det var ju därför jag frågade hur en kurva bör se ut för att det ska låta bra. Enligt dig låter det som att man ska ha 110db på all bas hela tiden oavsett volym på resten och det stämmer ju inte. Vi måste ju ha en standard kurva och det är normalt att göra denna vid rundt 80db för hela systemet. Så återigjenn - hur ska denna se ut för att det skal låta bra?

 

Haha va? Det jag säger helt enkelt är att 11Hz vid 89dB har i princip ingen effekt alls. Man måste alltså spela närmare referensvolym för att det skall ske och då kommer basarna försöka återge en mycket starkare nivå. Resten av ljudet kommer ju också att höjas i samma veva. Det jag menar är att redan långt under ref så ser man att dina basar inte kommer klara det. Det är alltså ingen idé att du försöker hitta en kurva där nere för de ger upp redan runt 89dB. 



#112

Postad 20 november 2017 - 14:10

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Ok men nu tror jag inte helt du förstår vad jag frågar om.

 

Det finns ganska mycket man kan göra för att få mera trykk. Köpa nya subbar. Köpa flera subbar, justera eq, flytta position osv.

 

Det jag frågar är hur kurvan ska se ut för att det ska låta bra baserat bara på ljudtryck i första hand. Om systemet inte klarar det så kan man ju alltid förbättra men det kan ju vara fint att veta vad man ska sträcka sig efter.

 

Rundt 90db är alltså för lite för 11hz ok fint, men vad är då ok? Den enda andra siffror du har sagt är 110db vid 11 och jag menar du sa 87 vid 30? Det ger då en kurva som ser ut såhär:

 

sub.jpg

 

 

Här har vi altså f.eks front + sub och dom är kalibrerade helt flat til 80db vid -20 på volymen. Center spelar också runt 80db och allt kuttar vid 100 säger vi.

 

+7 vid 30hz och plus 30db vid 11hz.

 

Är det att förstå att om jag kan få ett system att spela detta utan för mycket dist så är det efter Dolby spesifikasjoner?



#113

Postad 20 november 2017 - 14:21

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

och btw så testade jag lite snabbt igår och fick den att spela 1%TDH vid 11hz med 87db men som sagt så vet jag ju inte vad jag ska sträcka mig efter...



#114

Postad 20 november 2017 - 14:22

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

En kurva i ett bra infrasystem har en ganska kraftigt ökande kurva mot lägre frekvenser.

Det behöver kanske inte vara riktigt så drastiskt som på din kurva, men den ska peka uppåt rent generellt.



#115

Postad 20 november 2017 - 14:25

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Jo men det har vi redan konstaterat att man inte bara kan säga så. Eftersom jag har trott att +7-8 är ok och detta är också att "peka uppåt" men eftersom det tydligen är likamed 0 så kanske vi kan vara lite konkreta, det finns ju trots allt referensnivåer men jag känner inte til dom.



#116

Postad 20 november 2017 - 16:35

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Ok men nu tror jag inte helt du förstår vad jag frågar om.

 

Det finns ganska mycket man kan göra för att få mera trykk. Köpa nya subbar. Köpa flera subbar, justera eq, flytta position osv.

 

Det jag frågar är hur kurvan ska se ut för att det ska låta bra baserat bara på ljudtryck i första hand. Om systemet inte klarar det så kan man ju alltid förbättra men det kan ju vara fint att veta vad man ska sträcka sig efter.

 

Rundt 90db är alltså för lite för 11hz ok fint, men vad är då ok? Den enda andra siffror du har sagt är 110db vid 11 och jag menar du sa 87 vid 30? Det ger då en kurva som ser ut såhär:

 

sub.jpg

 

 

Här har vi altså f.eks front + sub och dom är kalibrerade helt flat til 80db vid -20 på volymen. Center spelar också runt 80db och allt kuttar vid 100 säger vi.

 

+7 vid 30hz och plus 30db vid 11hz.

 

Är det att förstå att om jag kan få ett system att spela detta utan för mycket dist så är det efter Dolby spesifikasjoner?

 

Ok, alltså mina exempel på 110dB osv. var just det, exempel - poängen är bara att du behöver mycket kapacitet. Jag vet inte hur kurvan borde se ut för jag har själv inte ett system som klarar det. Så jag har inte kunnat undersöka saken helt enkelt. Men det jag kan utgå ifrån är att jag har hört system spela runt 10Hz vid uppskattningsvis 120dB och det var inte överdrivet dramatiskt. Alltså inte som jag hade tänkt mig iaf. Frågan du ställer är såklart intressant men väldigt svår att svara på eftersom det är typ omöjligt att säga hur mycket kapacitet du behöver för just ditt rum. Vid de frekvenserna börjar rummet spela en hel del roll. Typ hur tätt är det osv. Vad du behöver måste undersökas i ditt rum. Du får mäta på det och kolla hur mycket det faller av och utgå ifrån det för att se hur mycket du borde boosta.

 

Alla har ju lite olika känslighet också för vad dom tycker är värdefull output. Vissa kanske tycker att 100dB vid 10Hz ger så pass mycket att de tycker det är värt det, andra kanske tycker 115-120dB behövs innan det är någon idé osv. Och åter igen så spelar rummet in så mycket i hur mycket du behöver boosta.

 

Det finns olika tolkningar av Dolbys(och andras) specifikationer. Dolbys tycker jag personligen att man kan strunta i då de förespråkar saker som surround subwoofers och kraven är inte så stora. Deras krav på basen är enligt dom själva 

 

The Low-Frequency Effects channel subwoofer must have a flat response over the range of 31.5 to 120 Hz

 

Och dina surround subwoofers skall gå ner till 40Hz +3-6dB

 

https://www.dolby.co...cifications.pdf

 

Vad jag vet finns ingen standard för hur infra borde vara kalibrerat och det finns inga krav från dolby vad jag kan se att man skall kunna återge så djupa frekvenser. Dock finns det flera filmer där de medvetet mixat ljud så pass djupt ner som 10Hz eller lägre med mening. De systemen dom använt för att mixa det är X antal 18" basar. Så det finns inga lätta tumregler för det här. Jag har inget svar för dig. 

 

P.s. Dessutom är det typ svinjobbigt att mäta på då det knappt finns mikrofoner som kan mäta så djupt. Man får ha speciella mätverktyg om man vill vara säker på hur det mäter egentligen. De flesta dB-mätare går t.ex. bara ner till 31,5Hz, UMIK-1 ner till typ 18Hz osv. 


Redigerat av philipbtz, 20 november 2017 - 16:37.


#117

Postad 20 november 2017 - 17:41

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Jag brukar säga att börja med en target curve som från 20hz går rakt ner till den frekvensen man vill nå.

Ingen höjning eller ökning mao, mät sedan o se om ditt system överhuvudtaget klarar av det på den volymen du spelar som högst.

Det krävs en hel del för att spela infra med volym och volym behövs då våra öron har VÄLDIGT låg känslighet där nere.



#118

Postad 20 november 2017 - 18:14

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Jag har en av dom nya UMIK och den är speccad til 15hz. Men jag tror faktiskt att den mäter ok ner til 12 eller så då kurvan jag får ser ut som förväntat vid olika eq och peq-inställningar. Dist är jag mer osäker på om det stämmer.

Ok men vi kan igentligen släppa 10hz det blev ju bara en grej runt det. Subben ska klara 16hz så det är igentligen mer intressant att få den att låta så bra den kan til sin specc. Så får jag se på att lägga til en til om jag inte blir nöjd.

Jag mäter från lyssningsposition ca 3m från subben med umik, rew, asio, hdmi och kalibreringsfil. Vad skulle du gissa att jag borde lägga mig på vid 16hz för att det ska bli märkbart i film. Håller det med +10 tror du?

Jag vil testa en vettig target och om det distar för mycket så låter jag den rulla av lite tidigare och testar igjenn osv tils jag hittar läget.


Edit//
Såg inte ditt svar....men jag spelar som oftast -20 mastervolym så då är systemet kalibrerat til ca 80db. +10 vid 16hz ger då 90db. Frågan är om det är nog.

Redigerat av Demon Slayer, 20 november 2017 - 18:14.


#119

Postad 20 november 2017 - 18:32

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Jag har en av dom nya UMIK och den är speccad til 15hz. Men jag tror faktiskt att den mäter ok ner til 12 eller så då kurvan jag får ser ut som förväntat vid olika eq och peq-inställningar. Dist är jag mer osäker på om det stämmer.

Ok men vi kan igentligen släppa 10hz det blev ju bara en grej runt det. Subben ska klara 16hz så det är igentligen mer intressant att få den att låta så bra den kan til sin specc. Så får jag se på att lägga til en til om jag inte blir nöjd.

Jag mäter från lyssningsposition ca 3m från subben med umik, rew, asio, hdmi och kalibreringsfil. Vad skulle du gissa att jag borde lägga mig på vid 16hz för att det ska bli märkbart i film. Håller det med +10 tror du?

Jag vil testa en vettig target och om det distar för mycket så låter jag den rulla av lite tidigare och testar igjenn osv tils jag hittar läget.


Edit//
Såg inte ditt svar....men jag spelar som oftast -20 mastervolym så då är systemet kalibrerat til ca 80db. +10 vid 16hz ger då 90db. Frågan är om det är nog.

Hm,

Du kör alltså mer eller mindre rak frekvensgång i basen låter den extra punschen komma ifrån LFE då den ligger 10db över?



#120

Postad 20 november 2017 - 18:51

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

spela en scen från en film där infra är tydlig och hög nivå och skiljer sig från närliggande vanlig bas, så kan du känna efter fall du märker de eller inte först....  finns ju några sånna scener som är ganska bra att använda för att se om infra känns lite eller inte



#121

Postad 20 november 2017 - 19:05

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Asså jag har ganska nyligen köpt nytt system (högtalare, förstärkare, effekt) och håller igentligen på att testa ut var subben ska stå och hur jag får bäst ljud ihop med MiniDSP 2x4.

 

Jag började lixom kalibrera bara för att ha något att justera efter och det rekommenderades att kalibrera runt 75-85 så då passade 80 bra för mig spesiellt eftersom jag sällan kör mer än -20 på Yamahaen. I f.eks Tron legacy i motorsykkel-scenen så är det jävligt högt faktiskt men just den filmen verkar ha extra gain, men blir sällan mer än -18 oavsett.

 

Jag har ju kalibrerat hela systemet på en gång så att säga, eller som 1 system iaf. Det verkade som att dom flesta huskurvor och duktiga amatörer spelar med sirka +6-7db öking i basen så det var det jag tog utgångspunkt i.

 

Då blir det ungefär såhär:

 

post-3469-0-77531700-1509788783_thumb.jpg

 

Det är en gammal mätning men sirka så har jag kört.

 

Men detta är skitbra informasjon som jag kansje igentligen visste men det ger mera mening idag nu att faktiskt lägga på en avrullande kurva just för att jag säkert inte hör så mycket en bit under 20 plus att det som man faktiskt hör kansje har potensial att låta bättre när inte subben måste försöka med något den inte kan.

 

Men ja.....det blir ju +10 ektra på den kurvan över här i gult då om dom nu har mixat LFE på det sättet.

 

Kansje jag borde försöka något liknande istället:

Bifogad fil  test1.png   18,5K   0 Antal nerladdningar



#122

Postad 20 november 2017 - 19:36

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

tron legacy  är lite fel film att känna efter på, den har ett filter runt 30hz, och genomsnittsbasen i filmen är 12-14db lägre vid 20hz än vid 30hz, och ännu lägre vid 10-15hz...

 

kolla scenen incr. hulk 2008, när hulk slå in skallen på den andra gröna snubben i slutfighten, precis där han slår o slår ner den andra gröna ner i asfalten, i slutet på den slagserien finns den en smäll som heter INFRA så de duger, en av de bästa filmerna överlag för infra och soundtrack någonsin.. kolla den scenen, känner du inget "mer" i de ena slaget just i den scenen, då har du ingen infra som "känns"..


Redigerat av hundrakg, 20 november 2017 - 19:37.


#123

Postad 20 november 2017 - 19:38

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Såhär kan jag faktiskt få til med minidsp säger REW iaf:

 

Bifogad fil  Capture.JPG   33,24K   0 Antal nerladdningar

 

 

Deta är då musik så film kommer ge +10db hela kurvan.

 


tron legacy  är lite fel film att känna efter på, den har ett filter runt 30hz, och genomsnittsbasen i filmen är 12-14db lägre vid 20hz än vid 30hz, och ännu lägre vid 10-15hz...

 

kolla scenen incr. hulk 2008, när hulk slå in skallen på den andra gröna snubben i slutfighten, precis där han slår o slår ner den andra gröna ner i asfalten, i slutet på den slagserien finns den en smäll som heter INFRA så de duger, en av de bästa filmerna överlag för infra och soundtrack någonsin.. kolla den scenen, känner du inget "mer" i de ena slaget just i den scenen, då har du ingen infra som "känns"..

 

Väldigt bra tips. Tror jag har den filmen i källaren faktiskt!

 

Tron var mest för att poängtera att jag inte kan spela mer än sirka -20 totalt på systemet då vanliga ljud blir väldigt höga....det är ju diskant i filmer oxå :P



#124

Postad 20 november 2017 - 19:39

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Var inte rädd att testa runt, det finns inget rätt i hur det ska mäta frekvensmässigt.

Om du vet att du får signal till subs medans du spelar musik så hade jag rattat in så musik lät bra o låtit LFE bli vad det nu blev.

I mitt rum som sväljer bas ser LCR ut så här, svart kurva är den som gäller

XHxudWj.png?1

 

LFE följer inte exakt ovanstånde då jag kan trixa runt med dom olika kanalerna men +10db är med

 

*edit*

Kan tillägga att jag själv inte har följt rådet med musik för musik med mycket bas under 30hz blir för mycket så för musik har jag samma kurva men enbart +5db i ökning i lägsta basen.

LFE är inaktivt vid musik.


Redigerat av johan b-lund, 20 november 2017 - 19:43.


#125

Postad 20 november 2017 - 19:47

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Ser ju ganska bra ut. Ska testa ut en snällare kurva nästa gång jag kan. Jag gjorde ju en snabb justering igår där jag pressar subben lite mindre och jag inbillar mig att det låter bättre faktiskt så detta ska testas ut.

 

Jag brukar bara sänka subben några snäpp om jag ska lyssna på musik högt. Har ju fjärr. Borde gå att göra en eq för musik och en för film, men har inte kommit så långt.


Redigerat av Demon Slayer, 20 november 2017 - 19:49.


#126

Postad 20 november 2017 - 19:59

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

En grej till du kan göra för att få ett hum om vilka frekvenser som spelar är att ha RTA:an igång medans du lirar musik/film.

Då får du svart på vitt vad som kommer hur systemet, det man trodde var bas vid 20hz visar sig ofta vara runt 30hz.

Ligger 20hz 10-15db under 30hz vid ett musikstycke så kommer du inte uppfatta 20hz något nämnvärt.

 

Vill du motionera subsen sök då på Erich Kunzel i Spotify och leta rätt på 1812.

Spola fram till 11 - 12min där det roliga börjar, dock på egen risk.

Kanonerna styr ut på max och det är vid 15hz.

Filmmässigt kan du kolla in introt på Edge of tomorrow, minns jag rätt går tonerna ner till 14hz.

 

Kolla gärna dessa med RTA:n igång, låter det illa om subsen då vet du var smärtgränsen ligger vid en given nivå.



#127

Postad 20 november 2017 - 20:08

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Edge of tomorrow har 10+15+20+25+30hz i intron, en bra sekvens att se vad subsen tål och leta missljud, dock är de svårt att urskilja infra från vanlig bas i den scenen, det var därför jag nämnde hulk slagserie scenen, just där kan man tydligt urskilja ena slaget mot de andra OM man kan känna infra.... annars blir alla slag i samma bas..

 

Griffin, den subben du har, finns de några test på den, alltså hur den kan prestera typ..


Redigerat av hundrakg, 20 november 2017 - 20:09.


#128

Postad 20 november 2017 - 20:13

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Har man bra kapacitet vid 20hz så räcker detta om det inte är enskilda delar av musik/film som gäller.

För egen del är det kvaliteten som styr.

20hz är extremt låg bas och skall man känna skillnaden mellan 2x18" vid 20hz och 2x12" vid 15hz så är djupbasen betydligt mer påtaglig vid förstnämnda. Dvs det krävs en jäkla massa membran yta för att få nytta lägre ner (lite beroende på rummet givetvis) men rent generellt.



#129

Postad 20 november 2017 - 20:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

 

Edge of tomorrow har 10+15+20+25+30hz i intron, en bra sekvens att se vad subsen tål och leta missljud, dock är de svårt att urskilja infra från vanlig bas i den scenen, det var därför jag nämnde hulk slagserie scenen, just där kan man tydligt urskilja ena slaget mot de andra OM man kan känna infra.... annars blir alla slag i samma bas..

 

Griffin, den subben du har, finns de några test på den, alltså hur den kan prestera typ..

 

 

Jag gillar den för den kan påvisa ganska snabbt om man behöver ett högpassfilter.

Har själv nått Xmech vid den sekvensen, blev ganska skraj när det klonkade till o jag var hundra på att jag hade kokat dom.

Och som du skrev, perfekt när man vill ha reda på hur mycket mer som väsnas i rummet.

 

 

Jag håller med Robert till fullo :)


Redigerat av johan b-lund, 20 november 2017 - 20:18.


#130

Postad 20 november 2017 - 20:24

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

om man vill ha ett filter för att ta bort de djupaste basen, men en dsp hardware av något slag, vilka filter finns där? har ej satt mig in i det... är det minidsp som gäller då


Har man bra kapacitet vid 20hz så räcker detta om det inte är enskilda delar av musik/film som gäller.

För egen del är det kvaliteten som styr.

20hz är extremt låg bas och skall man känna skillnaden mellan 2x18" vid 20hz och 2x12" vid 15hz så är djupbasen betydligt mer påtaglig vid förstnämnda. Dvs det krävs en jäkla massa membran yta för att få nytta lägre ner (lite beroende på rummet givetvis) men rent generellt.

rätt, det är därför jag kanske funderar på att eventuellt prova en dsp, för att kunna laborera lite...  har man inte det så kanske man missar en del att ställa in med..


Om vi säger så här, om man sätter ett filter på en minidsp vid 15hz, hur brant är det, och hur påverkas basen över 15 hz av detta?



#131

Postad 20 november 2017 - 20:32

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Nackdelen med branta filter är att påverkar Group delay negativt, iofs inget större bekymmer där nere men hos mig påverkar det även högre upp i frekvens.

För att få så skarp kant som möjligt ska man ha BW filter för det påverkar inte så mycket över den valda frekvensen.



#132

Postad 20 november 2017 - 20:38

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Nackdelen med branta filter är att påverkar Group delay negativt, iofs inget större bekymmer där nere men hos mig påverkar det även högre upp i frekvens.

För att få så skarp kant som möjligt ska man ha BW filter för det påverkar inte så mycket över den valda frekvensen.

ok, finns dessa BW filter i en minidsp? 



#133

Postad 20 november 2017 - 20:39

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Du kan se på bilden över med blått streck det er det brattaste. Men då skapar jag filter i REW. Det finns säkert många andra program du kan göra det i. Man kan också lägga in filter direkt i minidsp gui och det finns guider på minidsp hemsida.

Redigerat av Demon Slayer, 20 november 2017 - 20:40.


#134

Postad 20 november 2017 - 20:41

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

googla nu, de finns med där,,,, ska nog köpa en sådan o labba lite...  :)


Du kan se på bilden över med blått streck det er det brattaste. Men då skapar jag filter i REW. Det finns säkert många andra program du kan göra det i. Man kan också lägga in filter direkt i minidsp gui och det finns guider på minidsp hemsida.

jo såg det,,, blir köp då... kul att labba lite



#135

Postad 20 november 2017 - 20:44

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

ok, finns dessa BW filter i en minidsp? 

Yes Sir, dom och ett gäng till.



#136

Postad 20 november 2017 - 20:52

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

lysande


Redigerat av hundrakg, 20 november 2017 - 20:59.


#137

Postad 20 november 2017 - 21:02

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Jag kör ett BW filter 48dB/okt vid 18Hz eller var det 19 jag kommer inte ihåg. Det gör extrem stor skillnad att ha det på plats. Bara en Hz hit eller dit kan göra all skillnad. Det spelar supermycket renare med det på plats. Hulk-scenen är grym. Edge of Tomorrow kan paja de flesta system utan filter. Var försiktig.

#138

Postad 20 november 2017 - 21:04

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

En grej till du kan göra för att få ett hum om vilka frekvenser som spelar är att ha RTA:an igång medans du lirar musik/film.

Då får du svart på vitt vad som kommer hur systemet, det man trodde var bas vid 20hz visar sig ofta vara runt 30hz.

Ligger 20hz 10-15db under 30hz vid ett musikstycke så kommer du inte uppfatta 20hz något nämnvärt.

 

Vill du motionera subsen sök då på Erich Kunzel i Spotify och leta rätt på 1812.

Spola fram till 11 - 12min där det roliga börjar, dock på egen risk.

Kanonerna styr ut på max och det är vid 15hz.

Filmmässigt kan du kolla in introt på Edge of tomorrow, minns jag rätt går tonerna ner till 14hz.

 

Kolla gärna dessa med RTA:n igång, låter det illa om subsen då vet du var smärtgränsen ligger vid en given nivå.

 

Ja jag har inte kommit så långt men har planer på att testa ut RTA. Har fortfarande inte spikat var subben ska stå.

 

 

Edge of tomorrow har 10+15+20+25+30hz i intron, en bra sekvens att se vad subsen tål och leta missljud, dock är de svårt att urskilja infra från vanlig bas i den scenen, det var därför jag nämnde hulk slagserie scenen, just där kan man tydligt urskilja ena slaget mot de andra OM man kan känna infra.... annars blir alla slag i samma bas..

 

Griffin, den subben du har, finns de några test på den, alltså hur den kan prestera typ..

 

Det finns dåligt med tester men det ligger några siffror nedgrävda på avsforum där jag tror dom testat utomhus och den fick bättre än en svs13. Men mitt rum ger ganska kraftig ökning i basen så om jag mäter rakt av utan eq med volym på subben på 0 så ger den typ över 120db på 30hz iaf så mitt problem har vart att kutta ned då den har vart ett monster. När jag började med det så såg jag att den mätte flatt ut til 10hz så det är därför jag alltid har behållt den kurvan som går krypande uppåt mot 10hz. Men jag fattar nu att det är helt bortkastat då det krävs mer och mer längre ner så då ska jag ändra taktik. Subben är bra men jag fattar ju att det finns gränser. Ska se om jag kan få kännbar 16hz som dom reklamerar med.

 

 

Har man bra kapacitet vid 20hz så räcker detta om det inte är enskilda delar av musik/film som gäller.

För egen del är det kvaliteten som styr.

20hz är extremt låg bas och skall man känna skillnaden mellan 2x18" vid 20hz och 2x12" vid 15hz så är djupbasen betydligt mer påtaglig vid förstnämnda. Dvs det krävs en jäkla massa membran yta för att få nytta lägre ner (lite beroende på rummet givetvis) men rent generellt.

 

Jag tror absolut du har rätt.

 

Btw förr i tiden sa man att 2stk 12" är sirka samma som 1stk 15". Vet inte om det stämmer men det har ju också att göra med hur bra kontroll man har över konen vid ett visst ljudtryck. Jag hade f.eks 4stk. 10" förut men min 1stk. 12" bandpass sub gav mer tryck med mer riktig bas. Men denna 15" jag har nu är i en helt annan divisjon. Den gamla var bra men gjorde inte mycket tryck under 25. Denna är kapabel att ge sånt där tryck i rummet som man inte hör utan bara känner, det är kul.



#139

Postad 20 november 2017 - 21:05

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Jag kör ett BW filter 48dB/okt vid 18Hz eller var det 19 jag kommer inte ihåg. Det gör extrem stor skillnad att ha det på plats. Bara en Hz hit eller dit kan göra all skillnad. Det spelar supermycket renare med det på plats. Hulk-scenen är grym. Edge of Tomorrow kan paja de flesta system utan filter. Var försiktig.

jo, för den lilla pengen en dsp kostar, är det nog bra att leka lite med olika inställningar helt klart..  gör säkert susen när man hittar rätt



#140

Postad 20 november 2017 - 21:20

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

 

 

 

 

Det finns dåligt med tester men det ligger några siffror nedgrävda på avsforum där jag tror dom testat utomhus och den fick bättre än en svs13. Men mitt rum ger ganska kraftig ökning i basen så om jag mäter rakt av utan eq med volym på subben på 0 så ger den typ över 120db på 30hz iaf så mitt problem har vart att kutta ned då den har vart ett monster. När jag började med det så såg jag att den mätte flatt ut til 10hz så det är därför jag alltid har behållt den kurvan som går krypande uppåt mot 10hz. Men jag fattar nu att det är helt bortkastat då det krävs mer och mer längre ner så då ska jag ändra taktik. Subben är bra men jag fattar ju att det finns gränser. Ska se om jag kan få kännbar 16hz som dom reklamerar med.

 

 

 

 

det är just detta som är så skummt, i mitt fall så känner jag av infra ner emot 10hz, speciellt i området runt 14-16 hz, trots att jag bara har några 12" subbar och en 15", visst, jag sitter i ett litet rum med en rumsnod som förstärker de området bra när min dörr är öppen i rummet(då de lilla rummet öppnas upp mot 2 andra rum som ligger 10-11 meter från där jag sitter...) 

 

jag förstår att infra kräver en hel del yta/volym av konen för att ge spl, men jag känner ändå av en del... och jag är tveksam om jag egentligen vill bli av med de lilla jag har med ett filter, men ska prova, en mindsp kostar ju inget, så ska bli kul att labba lite..

 

de skumma i mitt rum är, att den väggen som är mittemot min lyssningsplats är av ett material som flexar precis lagom i takt med frekvens runt 16hz -22hz såå att jag får ytterligare extra output i de frekvenserna pga av detta, vet att de låter skummt men så är det... så räknar man de gainen jag får i den regionen runt 14-25hz( ren tur), så har jag mellan 4-12db extra boost utöver om rummet vore stängt med vanliga hårda väggar,,, det är därför man aldrig kan säga hur en bas blir i ett givet rum, man blir förvånad ibland...  det är kanske därför jag upplever lite infra trots mina svaga subbar pga av detta,,,,,


Redigerat av hundrakg, 20 november 2017 - 21:22.


#141

Postad 20 november 2017 - 21:25

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Jag kör ett BW filter 48dB/okt vid 18Hz eller var det 19 jag kommer inte ihåg. Det gör extrem stor skillnad att ha det på plats. Bara en Hz hit eller dit kan göra all skillnad. Det spelar supermycket renare med det på plats. Hulk-scenen är grym. Edge of Tomorrow kan paja de flesta system utan filter. Var försiktig.

 

 

Skulle det kunna se ut såhär ungefär? Kan jag testa med detta eller ser du några uppenbara fel?

 

Bifogad fil  bw.JPG   52K   1 Antal nerladdningar



#142

Postad 20 november 2017 - 21:29

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

det är just detta som är så skummt, i mitt fall så känner jag av infra ner emot 10hz, speciellt i området runt 14-16 hz, trots att jag bara har några 12" subbar och en 15", visst, jag sitter i ett litet rum med en rumsnod som förstärker de området bra när min dörr är öppen i rummet(då de lilla rummet öppnas upp mot 2 andra rum som ligger 10-11 meter från där jag sitter...) 

 

jag förstår att infra kräver en hel del yta/volym av konen för att ge spl, men jag känner ändå av en del... och jag är tveksam om jag egentligen vill bli av med de lilla jag har med ett filter, men ska prova, en mindsp kostar ju inget, så ska bli kul att labba lite..

 

de skumma i mitt rum är, att den väggen som är mittemot min lyssningsplats är av ett material som flexar precis lagom i takt med frekvens runt 16hz -22hz såå att jag får ytterligare extra output i de frekvenserna pga av detta, vet att de låter skummt men så är det... så räknar man de gainen jag får i den regionen runt 14-25hz( ren tur), så har jag mellan 4-12db extra boost utöver om rummet vore stängt med vanliga hårda väggar,,, det är därför man aldrig kan säga hur en bas blir i ett givet rum, man blir förvånad ibland...  det är kanske därför jag upplever lite infra trots mina svaga subbar pga av detta,,,,,

 

Man ser direkt i REW att vattenfallet kan bli helt annorlunda mot SPL och det är ju rummet så ja ofta är det mycket problem med plasering och rum men ibland så har man tur. Där jag igentligen ville ha subben tror jag jag fick den sämsta kurvan man någonsin har sett med 2 enorma dippar och 2 enorma peakar som en fin berg och dalbana jag trodde inte mina ögon, men så är det hehe.



#143

Postad 20 november 2017 - 21:37

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jag är lite av den skolan: if it aint broken, dont fix it... men de menar jag, är man nöjd, så har man de så..  jag gillar att alltid lyssna mig fram till de mesta,,,, men just i basområdet finns de nog en del att hämta hela tiden beroende på hur mycket tid man orkar lägga på det....   de jag inte gillar med de djupa frekvenserna är att man nästan aldrig kan förutse riktigt hur de ska bli...

 

men det är de som gör att man alltid kan förbättra, :)


en sak vissa kanske inte tänker på, är hur dörrar som är öppna/stängda i lägenheten kan ändra din kurva totalt, de kan man dra fördel av... ;)



#144

Postad 21 november 2017 - 06:00

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Skulle det kunna se ut såhär ungefär? Kan jag testa med detta eller ser du några uppenbara fel?

 

attachicon.gifbw.JPG

Egentligen behöver du inte skära så brant om det inte är ett måste.

Vilken minidsp har du?



#145

Postad 21 november 2017 - 07:19

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

En grej till du kan göra för att få ett hum om vilka frekvenser som spelar är att ha RTA:an igång medans du lirar musik/film.

Då får du svart på vitt vad som kommer hur systemet, det man trodde var bas vid 20hz visar sig ofta vara runt 30hz.

Ligger 20hz 10-15db under 30hz vid ett musikstycke så kommer du inte uppfatta 20hz något nämnvärt.

 

Vill du motionera subsen sök då på Erich Kunzel i Spotify och leta rätt på 1812.

Spola fram till 11 - 12min där det roliga börjar, dock på egen risk.

Kanonerna styr ut på max och det är vid 15hz.

Filmmässigt kan du kolla in introt på Edge of tomorrow, minns jag rätt går tonerna ner till 14hz.

 

Kolla gärna dessa med RTA:n igång, låter det illa om subsen då vet du var smärtgränsen ligger vid en given nivå.

 

Han kommer skita på sig. Kanonerna kommer ju låta skrämmande högt jämfört med subben. Ta på vuxenblöjorna innan testet!



#146

Postad 21 november 2017 - 07:52

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Egentligen behöver du inte skära så brant om det inte är ett måste.
Vilken minidsp har du?


Hd 2x4

#147

Postad 21 november 2017 - 07:53

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 1

Nu minns jag inte hur lågt Spotifys version går men Telarcskivan har bra med energy ner till 6hz.

 

När dom spelade in den så drog dom av kanonerna för att ratta in nivåerna och kanonerna styr ut vid 0db, ingen komprimering användes.

Det är därför symfonin ligger så lågt o skruvar man då upp så det later lagom högt då bränner man elementen när första serien kommer.

Dom flesta tror det är en digital inspelning men den är analog :)



#148

Postad 22 november 2017 - 11:32

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0

Slog till på en SVS 13PB , nu när den var extra bra pris :)  14490 :-



#149

Postad 22 november 2017 - 13:22

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Hd 2x4

Då är det bara att testa sig fram för då har du att välja på.



#150

Postad 22 november 2017 - 14:36

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Men för det höga filtret...ska det igentligen ligga på input da?

Jag tycker BW funkar i botten, ska bara laborera lite med branthet och hz. Men i teorin så tänker jag att om jag ändå ska skära så är det väl ingen vits att ha mjukt kurvande kutt då liksom om den redan är säg -3db på 18hz då kommer man ju inte höra -5 på 17 f.eks så den kan lika gärna strypa så brant det går.....eller kan det skapa trubbel på andra frekvenser så det är därför man ska testa sig fram?

Redigerat av Demon Slayer, 22 november 2017 - 14:38.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.