Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mitt första inlägg, fråga om subwoofer

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 november 2017 - 16:30

Lars_L
  • Lars_L
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Hej, jag är ny här även om jag följt en del här ett tag, samt läst ofta här.

Jag är i befattning att snart köpa en subwoofer, vad jag läst mig till är att man inte ska köpa för liten, då man kan ångra det sedan. Har kikat på de stora sakerna då, som 12" basar.

kan de bli för mycket med så stor bas?

 

Jag har i övrigt ett ganska bra system som jag nyligen köpt, men basen är inte tillräcklig för oss, den går inte djupt heller.

 

Vi börjar här innan jag går vidare i mina funderingar.

 

/Lars



#2

Postad 10 november 2017 - 17:03

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
... Beror på...
Vad har du för krav och vad prioriterar du?
Har du högtalare som spelar okej bas i dag och bara vill fylla på med lite djupbas?
Prioriterar du musik eller film?
En sub-woofer innebär ofta att bastycket i rummet bli ganska olika från en position till en annan (flera, minskar problemet), vilket blir ännu tydligare om högtalarna i övrigt inte spelar basfrekvenser.

Vad har du för system i dag?
Vad vill du uppnå mer specifikt?

En stor bas kan aldrig i sig vara ett problem, ur välljudsperspektiv, den har ju volymreglage. Med begränsad budget blir det en annan fråga. En stor sub med kvalitet rakt igenom är dyr. Ska du ha två, blir det ännu dyrare.

Redigerat av hampestampe, 10 november 2017 - 17:04.


#3

Postad 10 november 2017 - 17:54

Lars_L
  • Lars_L
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Hej, tack för ditt svar, jag har idag ett system jag är nöjd med som spelar bra, men de saknas lite av den djupa basen man vill åt, jag är allätare i form av musik och film. Så jag vill helt enkelt ha en bra bas som spelar de mesta. Men jag tycker en 12" bas är så stor och kraftfull, behövs det?

 

Mitt system består av detta

https://www.ljudfoku...et-50-vitt.html

 

Och jag har ett normalstort vardagsrum med normal möblering, ganska bra dämpat, och sitter ganska nära långsidan av rummet en liten bit från kortsidan så att säga, och då är mina högtalare placerade på vanlig placering mittemot så klart.

Så jag har en plats i hörnet för en subwoofer.

 

Min förstärkare är en YAMAHA RX-V683

 

Jag har tittat på denna

https://www.ljudfoku...ano-finish.html

 

men den kommer väl att få hela rummet att skaka? kanske lite väl kraftigt



#4

Postad 10 november 2017 - 18:33

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Köp en så stor/bra/kraftfull bas som du bara har råd med och får plats med är mitt tips.

En stor och kraftig låda som får jobba lite ger mycket mer välljud än en liten plutt som får jobba för fullt. ;)

 

Alternativet om du ska gå ner på en mindre storlek är i så fall för att kunna köpa två.

Två mindre lådor spelar mycket mycket bättre än en ensam större.

Givet samma låda i samma serie eller liknande.

 

Nu snackar jag om kvalitet. Inte kvantitet.



#5

Postad 10 november 2017 - 20:28

Lars_L
  • Lars_L
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Ok då är det bättre att köpa 2st av dessa

https://www.ljudfoku...iano-front.html

 

jag har satt min budget till 5000kr egentligen, men 6000kr är ok.

 

Om ni har några andra tips för maximalt 6000kr så kan ni skriva någon rad om det.

 

/Lars



#6

Postad 10 november 2017 - 20:33

Lars_L
  • Lars_L
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Kom på en sak jag tänkte fråga när jag ändå har er uppmärksamhet.

Var hos en bekant och lyssnade på hans 12" bas, den skakade sönder hela hans hus kändes som, sån kraft kan man ju ändå inte utnyttja tycker jag, tror inte det finns många här som har den kraften hemma.

 

hans bas var denna

https://www.hembiobu...90-svs-pb-2000/

 

det var de värsta jag hört, den kalibern i bas behöver jag inte.



#7

Postad 10 november 2017 - 22:26

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Kom på en sak jag tänkte fråga när jag ändå har er uppmärksamhet.

Var hos en bekant och lyssnade på hans 12" bas, den skakade sönder hela hans hus kändes som, sån kraft kan man ju ändå inte utnyttja tycker jag, tror inte det finns många här som har den kraften hemma.

 

hans bas var denna

https://www.hembiobu...90-svs-pb-2000/

 

det var de värsta jag hört, den kalibern i bas behöver jag inte.

Du kan vara lugn, du får sannolikt inte samma out put från de basarna du tittat på.

 

Men din väns bas är ingenting i jämförelse med vad många har här på forumet.
Det skall du ha med dig i bakhuvudet om du ställer fler frågor om subbar här. :)



#8

Postad 10 november 2017 - 23:14

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Kom på en sak jag tänkte fråga när jag ändå har er uppmärksamhet.

Var hos en bekant och lyssnade på hans 12" bas, den skakade sönder hela hans hus kändes som, sån kraft kan man ju ändå inte utnyttja tycker jag, tror inte det finns många här som har den kraften hemma.

 

hans bas var denna

https://www.hembiobu...90-svs-pb-2000/

 

det var de värsta jag hört, den kalibern i bas behöver jag inte.

 

Två såna ger MYCKET mer välljud än en 12" i samma serie. :)



#9

Postad 10 november 2017 - 23:30

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0

Hmm,, jag som sitter o fundera på PB13-Ultra , kanske PB-2000 räcker :P  (Bor i lgh) - men vet inte hur länge...
Har inte haft möjlighet att lyssna på någon av dessa =/ .



#10

Postad 10 november 2017 - 23:40

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Det inte bara om det räcker, högre upp i serier spelar det oftast bättre.



#11

Postad 11 november 2017 - 09:40

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Och om man är oroad över högt ljud från en tolvtummare så är det bara att dra ner volymen. 



#12

Postad 11 november 2017 - 09:44

Lars_L
  • Lars_L
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Du kan vara lugn, du får sannolikt inte samma out put från de basarna du tittat på.

 

Men din väns bas är ingenting i jämförelse med vad många har här på forumet.
Det skall du ha med dig i bakhuvudet om du ställer fler frågor om subbar här. :)

OK, det låter bra, då funderar jag om det kanske blir en SVS då, den lät ju riktigt bra.

Jo jag kan förstå att andra har ännu värre, men det är ju helt meningslöst tycker jag, den 12" basen jag hörde på fick hela huset att rivas, varför behöver man mer?

 

Ni som har värre här på forumet, ni har väl kanske en 15" bas då, men då får man ha en stor plats tycker jag.

 

/Lars



#13

Postad 11 november 2017 - 10:11

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

OK, det låter bra, då funderar jag om det kanske blir en SVS då, den lät ju riktigt bra.

Jo jag kan förstå att andra har ännu värre, men det är ju helt meningslöst tycker jag, den 12" basen jag hörde på fick hela huset att rivas, varför behöver man mer?

 

Ni som har värre här på forumet, ni har väl kanske en 15" bas då, men då får man ha en stor plats tycker jag.

 

/Lars

 

2-4 x15" eller 18" är inte ovanligt alls.



#14

Postad 11 november 2017 - 10:51

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

OK, det låter bra, då funderar jag om det kanske blir en SVS då, den lät ju riktigt bra.

Jo jag kan förstå att andra har ännu värre, men det är ju helt meningslöst tycker jag, den 12" basen jag hörde på fick hela huset att rivas, varför behöver man mer?

 

Ni som har värre här på forumet, ni har väl kanske en 15" bas då, men då får man ha en stor plats tycker jag.

 

/Lars

Stirra dig inte blind på storleken på elementen då lådkonstruktion, byggprincip så som sluten, portad eller slavbas och förstärkning spelar en betydande roll för hur de spelar. Har du inte behov av det värsta rusket i huset kanske du istället skall fokusera på hur de låter högre upp och hur de integrerar med dina övriga högtalare. Hur du har möjlighet att koppla in den kan också vara helt avgörande för valet.



#15

Postad 11 november 2017 - 12:14

BadkarsPiraten
  • BadkarsPiraten
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Ok då är det bättre att köpa 2st av dessa
https://www.ljudfoku...iano-front.html

jag har satt min budget till 5000kr egentligen, men 6000kr är ok.

Om ni har några andra tips för maximalt 6000kr så kan ni skriva någon rad om det.

/Lars

Jag hade en Dynavoice sub för några år sedan.
Allt den gjorde var att brumma och flåsa.
Helt värdelös! Att man ens kan sälja något så dåligt är bortom min förståelse.

Köp något annat än Dynavoice.

Jag hade samma budget och köpte en XTZ 12.17, Jag är super nöjd. Jag förstår varför folk på forumet säger att man ska ha minst 2st subbar, men för mig duger faktiskt 1st 12.17. Jag har ändå aldrig hört 2 subbar samtidigt, Kanske bäst att hålla det så.
Med min tidigare erfarenhet av Dynavoice sub så tvivlar jag inte en sekund av att en XTZ spelar skiten ur två brumlådor från Dynavoice.

Redigerat av BadkarsPiraten, 11 november 2017 - 12:17.


#16

Postad 11 november 2017 - 14:14

Lars_L
  • Lars_L
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Oj, då 4st 15" basar eller ännu större, det är inte dåligt de precis som man har på en biograf i ett vardagsrum.

 

Jo, jag fick rådet att kanske hålla mig borta från just dynavoice subwoofer, så det lutar åt en SVS 12", men jag ser att även XTZ 12" säljs billigt just nu, den är nog mer prisvärd då.

 

Jag säger till när jag beställt, blir nog ikväll

 

/Lars



#17

Postad 11 november 2017 - 14:35

Call3
  • Call3
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Vill tipsa dig om Arendal Sound som gör prisvärda subwoofers. Deras minsta kan du kanske klämma in i din budget.

https://www.arendals...723-subwoofer-1

Finns en lång tråd på avforum där även tillverkaren svarar på frågor osv.
https://www.avforums...ussion.2009298/

Har själv subwoofer 2an och är väldigt nöjd. Har inte lyssnat på SVS eller xtz men de diskuteras i avforum tråden.

#18

Postad 11 november 2017 - 16:37

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Oj, då 4st 15" basar eller ännu större, det är inte dåligt de precis som man har på en biograf i ett vardagsrum.

 

Jo, jag fick rådet att kanske hålla mig borta från just dynavoice subwoofer, så det lutar åt en SVS 12", men jag ser att även XTZ 12" säljs billigt just nu, den är nog mer prisvärd då.

 

Jag säger till när jag beställt, blir nog ikväll

 

/Lars

Som med allt annat så ska du helst kunna testa hemma innan köp, om det är möjligt dvs



#19

Postad 11 november 2017 - 18:46

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Har haft både 1st SVS PB1000 och 1st XTZ 12´a (inte samtidigt), valde att låta bygga 2st 10" istället vilket blev bra mycket bättre.

https://www.minhembi...howtopic=327185



#20

Postad 11 november 2017 - 20:01

Lars_L
  • Lars_L
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Det blir inget eget bygge, de fixar jag inte.

Ska läsa tråden du länkade till, men det lutar ändå nu åt en XTZ 12", de har bra pris nu.

 

/Lars



#21

Postad 11 november 2017 - 23:34

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Det blir inget eget bygge, de fixar jag inte.
Ska läsa tråden du länkade till, men det lutar ändå nu åt en XTZ 12", de har bra pris nu.
 
/Lars

Det finns de som lan bygga åt dem ;) Jag hade tex inte tid att bygga själv.

Tråden jag länkade är långt ifrån vetenskaplig eller informativ. Den var tänkt som en skämtsam motvikt till alla mastodont-byggen.

Men det blev jävligt bra och minstingen har låtit dem vara :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.