Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hårddiskbyte PS4.

284 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 18 juli 2014 - 15:17

Unregistered0a756c1f
  • Unregistered0a756c1f
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0
Hoppar in i tråden.

Köpte mig en 2 TB disk

http://www.webhallen...commendations_2

Fungerar kanon i min PS4

Stoppade in den från PS4 i höljet igen och formaterade den så nu har jag en på 500GB som extern hårddisk.

Redigerat av Unregistered0a756c1f, 18 juli 2014 - 15:57.


#102

Postad 18 juli 2014 - 23:56

FocusST
  • FocusST
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0

Hoppar in i tråden.

Köpte mig en 2 TB disk

http://www.webhallen...commendations_2

Fungerar kanon i min PS4

Stoppade in den från PS4 i höljet igen och formaterade den så nu har jag en på 500GB som extern hårddisk.


gjorde själv exakt samma för ett par veckor sedan. Funkar perfa

#103

Postad 19 juli 2014 - 17:27

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
2TB räcker nog bra länge, har 500GB på min PS3 just nu, men den är full pga alla PS+ spel
plus många singstar videos.

Såg att den på länken är en USB 3 Hårddisk, kan man anv. usb diskar till PS4 ?

#104

Postad 19 juli 2014 - 23:32

FocusST
  • FocusST
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0

2TB räcker nog bra länge, har 500GB på min PS3 just nu, men den är full pga alla PS+ spel
plus många singstar videos.

Såg att den på länken är en USB 3 Hårddisk, kan man anv. usb diskar till PS4 ?


nej, ps4 stödjer inte usb-diskar som lagring.
man plockar isär den externa hårddisken på länken och sätter in 2tb hårddisken i PS4an.

#105

Postad 19 juli 2014 - 23:54

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

2TB räcker nog bra länge, har 500GB på min PS3 just nu, men den är full pga alla PS+ spel
plus många singstar videos.

Såg att den på länken är en USB 3 Hårddisk, kan man anv. usb diskar till PS4 ?


när spelen är runt 30-50GB så tar det inte allt för lång tid att fylla diskarna nu förtiden tyvärr. men det beror ju lite på om man vet med sig att man kommer vilja ha alla spel installerade, eller om man väljer att ladda ner dom igen om man blir sugen på en äldre titel.

#106

Postad 20 juli 2014 - 01:17

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

nej, ps4 stödjer inte usb-diskar som lagring.
man plockar isär den externa hårddisken på länken och sätter in 2tb hårddisken i PS4an.

Ok får bli en sådan disk när man skaffar PS4, kommer nog vänta tills det kommer lite mer spel & sedan har jag mycket att spela ut på
PS3:an innan jag köper PS4

när spelen är runt 30-50GB så tar det inte allt för lång tid att fylla diskarna nu förtiden tyvärr. men det beror ju lite på om man vet med sig att man kommer vilja ha alla spel installerade, eller om man väljer att ladda ner dom igen om man blir sugen på en äldre titel.

Kan man Installerar man hela skivor så att man slipper nöta på blu-ray läsaren ?

#107

Postad 20 juli 2014 - 01:20

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Ok får bli en sådan disk när man skaffar PS4, kommer nog vänta tills det kommer lite mer spel & sedan har jag mycket att spela ut på
PS3:an innan jag köper PS4
Kan man Installerar man hela skivor så att man slipper nöta på blu-ray läsaren ?


Jag äger ingen PS4 själv utan bara en One och spel du köper fysiskt måste alltid installeras på disken vad jag vet (HDD är snabbare än BD-spelaren) skivan används mest för att bekräfta att du äger spelet vad jag vet. men jag har bara köpt ett spel på skiva (BF4) för att testa handla ifrån USA. digitalt är ju the shit!

Edit:
googla lite snabbt och hitta denna text-raden

For the first time ever, a home console will require mandatory game installations for all games. Which means that once you pop in your game disc, it automatically starts transferring data to the internal harddrive. This is exactly what the PlayStation 4 does

Redigerat av SKIBBE, 20 juli 2014 - 01:23.


#108

Postad 21 juli 2014 - 05:55

FocusST
  • FocusST
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0

Kan man Installerar man hela skivor så att man slipper nöta på blu-ray läsaren ?


http://kotaku.com/ho...-ps4-1462283797

mao nöts inte blurayläsaren så fort spelet är installerat från skivan till hårddisken.
Dock måste skivan vara i vid spelande som ni säkert vet

Redigerat av FocusST, 21 juli 2014 - 05:58.


#109

Postad 21 juli 2014 - 08:45

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

http://kotaku.com/ho...-ps4-1462283797

mao nöts inte blurayläsaren så fort spelet är installerat från skivan till hårddisken.
Dock måste skivan vara i vid spelande som ni säkert vet

Det är ju bra att man inte behöver nöta på blu-ray läsaren i onödan + att laddnings tiderna blir snabbare.

#110

Postad 21 juli 2014 - 17:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0
Det kanske är en dum fråga, men om man byter ut hårddisken, kan man då sätta i den gamla igen, när man vill köra spelen som ligger på den, eller måste man ladda ner allt igen?

#111

Postad 21 juli 2014 - 18:13

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Jag skulle ladda dom igen. Det går säkert men alla uppdateringar på två diskar och ständiga byten blir jobbigt. Även om diskbyten går rätt snabbt är det ändå några skruvar och minuter som går åt

#112

Postad 12 augusti 2014 - 16:13

Slaske
  • Slaske
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa den här. Kommer den att passa i min ps4?

http://www.webhallen...cl=external:ref

Har hört att vissa hårddiskar som sitter i dessa kabinett kan ha andra anslutningar.

#113

Postad 14 augusti 2014 - 22:20

FocusST
  • FocusST
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa den här. Kommer den att passa i min ps4?

http://www.webhallen...cl=external:ref

Har hört att vissa hårddiskar som sitter i dessa kabinett kan ha andra anslutningar.


Denna ska du ha om du ska va säker på att den ska passa.
http://www.webhallen...l=search:result

#114

Postad 17 augusti 2014 - 20:04

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

  • 1 590 inlägg
  • 0

Denna ska du ha om du ska va säker på att den ska passa.
http://www.webhallen...l=search:result

samma produkt som nedan, artikelnumret verkar vara samma?
150 kr billigare här för mig
http://www.webhallen...#specifications

#115

Postad 18 augusti 2014 - 18:19

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Men varför inte en SSHD disk?

#116

Postad 18 augusti 2014 - 18:43

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 2
Sshd ger ingen eller liten effekt så inte värt merkostnaden imo. SSD om man har råd annars vanlig.

#117

Postad 18 augusti 2014 - 20:26

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag har min gamla HDD i färskt minne, och du har rätt, det är mindre skillnader men ändå inte helt obetydliga. Med en SSHD så följer den mönstret av vanliga återkommande filer, vilket gör att uppstart går lite fortare. SSDN tar hand om de vanligast förekommande filerna och kan spela upp dessa snabbare. Men jag tycker att skillnaden ligger i förhandsgranskning av eget material på HDDn. Detta kan röra sig om: foto, film, där jag märkt att saker går lite fortare. Att jag valde min SSHD var mestadels för att jag tyckte att konceptet var lite fräsigare, men också för att jag planerar att sätta in den i min kommande PS4:a dvs. om det blir dags för en sådan.

Som många redan nämnt så är utbudet till PS4 lite skralt, även om det börjar komma mer intressanta titlar nu. Men jag tror att jag kommer avvakta ett tag till, just för att jag pimpat min nuvarande PS3, och har för många spel på den som jag inte har tagit itu med än. Jag spelade färdigt Tomb Raider ikväll, och ser fram emot att spela samma spel på PS4:an där jag tror att grafiken kommer få lite mer punch.

:)

Redigerat av Glidtassen, 18 augusti 2014 - 20:29.


#118

Postad 29 augusti 2014 - 08:01

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0
Nu har jag också bytt min HDD. Verkligen enkelt och smidigt :)

#119

Postad 29 augusti 2014 - 12:33

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

  • 1 590 inlägg
  • 0
fungerar den här?


http://www.webhallen...sion_mobile_2tb

jag tror det är samma som nämns här om man tittar på artikelnumret

http://www.eurogamer...your-ps4-to-2tb

#120

Postad 30 augusti 2014 - 18:54

stefaniu
  • stefaniu
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Kan man bryta upp en extern hårddisk och sätta in i ps4?
Om ja, passar denna http://www.netonnet....tb/191007.4090/ ? Har en sådan liggandes som samlar damm, och är det bara att bryta upp den och plugg and play?

#121

Postad 31 augusti 2014 - 15:15

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

  • 1 590 inlägg
  • 0

Kan man bryta upp en extern hårddisk och sätta in i ps4?
Om ja, passar denna http://www.netonnet....tb/191007.4090/ ? Har en sådan liggandes som samlar damm, och är det bara att bryta upp den och plugg and play?


ja, så kan man ta den gamla PS4-hårddisken och sätta i lådan för hårddisken.


Nåt att tänka på när man ska installera hårddisk?
Har köpt 2tb nu och kommer antagligen ge mig på hårddiskbytet nästa helg.
Jag ska väl ladda ner ny systemfil eller patch som är anpassad för större hårddiskar?
avaktivera min konsol för samtliga mina konton (SE, US, UK)?
nåt mer?

#122

Postad 31 augusti 2014 - 15:32

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0
Man är väl fortarande begränsad till 9,5mm tjocklek på diskarna?

#123

Postad 31 augusti 2014 - 19:20

stefaniu
  • stefaniu
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Man är väl fortarande begränsad till 9,5mm tjocklek på diskarna?



Är http://www.netonnet....tb/191007.4090/ tjockare än 9.5mm? :)

#124

Postad 27 oktober 2014 - 08:53

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Tog ur min 1TB SSHD ur PS3:an och satt den i PS4:an.

När min gamla 500GB sitter i min PS3:a märker jag stora skillnader. Håller på att avsluta Crysis 3 och laddningstiderna har blivit mkt längre. Jag kan inte säga mycket om PS4 och hur den fungerar med HDDn, detta eftersom jag bara haft konsolen i två dagar.

Redigerat av Glidtassen, 27 oktober 2014 - 09:11.


#125

Postad 27 oktober 2014 - 11:21

FocusST
  • FocusST
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0

Är http://www.netonnet....tb/191007.4090/ tjockare än 9.5mm? :)

Ja.

#126

Postad 17 december 2014 - 08:29

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0
Har bara 4 "stora" spel till ps4:an än sålänge + en del mindre psn games men över halva disken är redan full så börjar fundera lite på att byta till en större.
Bytte i min ps3 launch maskin för runt 2 år sedan vilket var lätt och snabbt gjort och verkar ju vara ungefär samma procedur med 4:an :)

Som jag förstått det så är det inga jätte vinster med att byta till en SSHD och SSD känns för dyrt.
Dessutom har jag inga problem med laddningstiderna som det är idag ändå.
Så jag kommer köra på en vanlig 5400 disk på 1TB tror jag.
Eller bör man kanske satsa på en 2 TB.

Vilken hade ni valt av dessa?

Western Digital - Blue - 1TB - 8MB
https://www.dustinho...#specifications

Western Digital - AV25 - 1TB - 16MB
https://www.dustinho...#specifications

Spelar buffer storleken någon roll?

Vad innebär gränsnittet - SATA-300 respektive SATA-600?

Redigerat av Kimme, 17 december 2014 - 13:50.


#127

Postad 17 december 2014 - 09:16

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Idag skulle valet kännas lätt, det skulle bli SSHD igen.

När man väl har haft den insatt i sin konsol, och sedan byter märks skillnaden tydligt. Började med min större SSHD disk i min PS3, och när jag fick hem min PS4 så bytte jag. Nu när jag haft min PS3 med både vanlig och SSHD så blir följande tydligt: boota upp konsolen, starta upp spel, bläddra mellan lagrat material på den interna HD:n. Jag tycker att det var värt pengarna :)

#128

Postad 17 december 2014 - 11:01

pancreas
  • pancreas
  • Veteran

  • 1 727 inlägg
  • 0
Vilken 2TB hårddisk är mest prisvärd?

#129

Postad 12 januari 2015 - 22:42

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0

Det kanske är en dum fråga, men om man byter ut hårddisken, kan man då sätta i den gamla igen, när man vill köra spelen som ligger på den, eller måste man ladda ner allt igen?


Jag stoppade in en SSD i sambons PS4:a och har kört med den ett tag. För några månader sedan så tyckte jag att det vart snålt med utrymme, så jag stoppade in orginaldisken igen.

Det som hände då var (givetvis) att jag behövde uppdatera firmware. Utöver det så vart jag förvånad att se att alla spel fortfarande fanns där och inte behövdes installeras om. Jag trodde att de per automatik skulle sakna rätt krypteringsnyckel eller liknande och behöva installeras om, men så var det inte.

Så svaret på din fråga är att; Ja, det går att bara byta. Man kanske behöver göra något mer, men så vitt jag vet så ka det bara vara att byta hej villt som man vill =)

Men varför inte en SSHD disk?


Jag har provat det i mer än ett halv-år och jämfört parallellt med en konsoll med orginaldisk utan att finna någon skillad. Till skillnad mot PS3:an så verkar det inte bli någon skillnad alls på PS4:an.. "Tyvärr". På PS3:an så innebar de snabbare ladd-tiderna att man kunde komma in på banor snabbare och liknande, även i multiplayer.

Enda anledningen att skaffa SSD på PS4:an är ifall man bär omkring sin PS4:a ofta och är rätt för att disken ska gå sönder om den inte har parkerat sig rätt innan man rör på den.. Kanske om man har en PS4:a installerad i en båt eller en bil som körs så kan det finnas anledning.. =)

#130

Postad 12 januari 2015 - 22:47

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0

Idag skulle valet kännas lätt, det skulle bli SSHD igen.

När man väl har haft den insatt i sin konsol, och sedan byter märks skillnaden tydligt. Började med min större SSHD disk i min PS3, och när jag fick hem min PS4 så bytte jag. Nu när jag haft min PS3 med både vanlig och SSHD så blir följande tydligt: boota upp konsolen, starta upp spel, bläddra mellan lagrat material på den interna HD:n. Jag tycker att det var värt pengarna :)


Jo, absolut.. På PS3:an så är det verkligen skillnad beroende på spel m.m. och med det priser på SSD som finns så är det ett BRA alternativ, tycker jag. Men på PS4:an är det sämmre :-(

#131

Postad 12 januari 2015 - 23:16

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Har inte gjort parallella jämförelser.

Men med tanke på skillanden det gjort för min PS3:a så verkar det osannolikt att det inte skulle påverkar PS4:an? Visst kan jag fortfarande känna att det är sega laddningstider på exempelvis "Need For Speed Rivals" vid uppstart, men annars har alla spel gått mkt bra.

#132

Postad 12 januari 2015 - 23:21

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Har inte gjort parallella jämförelser.

Men med tanke på skillanden det gjort för min PS3:a så verkar det osannolikt att det inte skulle påverkar PS4:an? Visst kan jag fortfarande känna att det är sega laddningstider på exempelvis "Need For Speed Rivals" vid uppstart, men annars har alla spel gått mkt bra.


Det finns ett gäng yt videos där dom kör original vs hybrid vs ssd.

Most bang for the buck verkar vara hybrid då du får hastighet på de vanligast använda filerna (favo spelet t.exsom man spelar 90% av gångerna) och även den extra uppgraderade lagringen då 500gb tar slut snabbare än vad man tror.

Det är att föredra attköpa spelen digitalt också.

Redigerat av SKIBBE, 12 januari 2015 - 23:25.


#133

Postad 12 januari 2015 - 23:21

Mrossianolsson
  • Mrossianolsson
  • Användare

  • 210 inlägg
  • 0
http://ign.com/wikis...Test_Comparison

Har har ni test och jämförelser mellan de olika hårddiskarna!

#134

Postad 13 januari 2015 - 07:34

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0

http://ign.com/wikis...Test_Comparison

Har har ni test och jämförelser mellan de olika hårddiskarna!


Jag testade Battlefield 4 och Last of Us Multiplayer under flera månader med två konsoller paralellt, men i dessa spel märktes ingen skillnad mellan orginaldisken och vanliga disken och en Samsung EVO, samma som i länken ovan. Man ser där att t.ex. BF4 där är skillnaden minimal, vilket jag också uppmärksammade, medan i AC4 så verkar det vara en hel del skillnad. Jag har AC4, men i och med att min sambo inte gillade det så vart det aldrig att vi körde multiplayern.. :P

Sedan kör vi dessutom bara nerladdade versioner och inte disk-versionen... Det borde kanske i sig tala för att det skulle gå snabbare, men som sagt, ingen närmare skillnad uppmärksammades i mitt fall.

#135

Postad 13 januari 2015 - 08:24

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Novaland: det kan mkt väl stämma vad du säger.

Men jag kände när jag köpte min 1TB att jag ville ha lite bättre prestanda, så det fick bli en SSHD. Det är som sagt bara med min PS3 där jag sett större skillnader. På PS3:an har jag märkt stora skillnader på spel som: Tombraider, Crysis 3, samt bilder och filmer sparade på SSHD:n. För mig rör det sig inte om jättemycket pengar, visst kanske runt 900-1000 kronor är inte gratis, men kände ändå att jag blev nöjd.

#136

Postad 31 maj 2015 - 18:04

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

WD Black 2 Dual Drive 120 GB SSD 1TB HDD 2,5

 

Kanske kan vara nåt, men inte gratis förstås.

 

"Edit - Inte kompatibel" 


Redigerat av Glidtassen, 01 juni 2015 - 05:11.


#137

Postad 31 maj 2015 - 22:14

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

  • 1 590 inlägg
  • 0

WD Black 2 Dual Drive 120 GB SSD 1TB HDD 2,5

 

Kanske kan vara nåt, men inte gratis förstås.

fungerar det med två hårddiskar på PS4an?
lite osäker på det, även om bägge är interna så är nog dess OS byggd för att hantera endast en intern hårddisk medans andra enheter blir lagringsplats för media men ej användbara för installationer.

 

 

edit, ej kompatibel enligt denna sida

http://www.psdevwiki....5mm_or_thinner


Redigerat av Christopher_A, 31 maj 2015 - 22:15.


#138

Postad 01 juni 2015 - 04:14

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Tråkigt, hade förmodligen inte köpt den ändå. Har redan en SSHD som jag nöjd med. 

 

Kollar länken som du skickade, men hittar inte rena "SD" discar. Vilka på 1TB skulle fungera i så fall, alltså inte hybrid-hdd?


Redigerat av Glidtassen, 01 juni 2015 - 04:26.


#139

Postad 01 juni 2015 - 04:50

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag har denna i min PS4

 

HDD-Intern-2.5 Seagate Laptop 1TB SSHD 5400rpm 64MB 2.5 SATA-3 /w 8GB SSD

 

Har bara gjort jämförelser med PS3:an, men med denna hybrid gick allt snabbare på den föregående konsolen. 


Redigerat av Glidtassen, 01 juni 2015 - 04:51.


#140

Postad 01 juni 2015 - 05:09

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Insåg emellertid att man måste ha denna i så fall

 

Samsung 840 EVO

 

men den kostar mer än själva PS4:an 

 

<_<



#141

Postad 01 juni 2015 - 15:22

philippp
  • philippp
  • Lärjunge

  • 481 inlägg
  • 0

Finns det några 2tb sshd som passar ps4? :D



#142

Postad 01 juni 2015 - 15:39

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har försökt att leta rätt på, men verkar svåra att hitta. Men det känns nästan överflödigt. Jag har flera stora titlar, däribland: Farcry 4, Tomb Raider, Black Flag, Battlefield 4, Killzone. Min HDD är precis uppe i 40% och så har jag massor av mindre spel också. Limbo, Need For Speed Rivals, Child Of Light. 

 

Tror heller att man rensar och tar bort spel som man inte spelar aktivt. Utifrån vad jag redan har hinner jag ändå inte spela alla. 


Redigerat av Glidtassen, 01 juni 2015 - 15:53.


#143

Postad 04 juni 2015 - 02:46

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Har du laddat ned rätt fil? Det finns två filer att ladda ned, en som bara innehåller uppdateringen och är ca 320 MB stor och en som innehåller hela OS:et som är ca 900 MB stor (det är denna fil du ska ha när du byter HDD).

Vart hittar man OS på sonys hemsida då?

 

Ända jag hittar är en uppdatering på 200-300g



#144

Postad 04 juni 2015 - 04:12

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Denna fil ser ut att vara på nästan 800MB

 

Det är sannolikt denna

 

Gränssnitt 

 

Klicka på sidans "Download Now" (den svarta länken)

 

Leta längst ned på sidan på min länk. 

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 04 juni 2015 - 05:46.


#145

Postad 05 juni 2015 - 16:52

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Installerat och klart nu, tack alla för hjälpen,,nu är det bara en veckas nedladdningstid som gäller då om alla spel skall instaleras igen :D

 

vart denna: http://www.webhallen...#specifications

Som jag slaktade,,använde chassit för 500gb, så nu har jag den som portabel!



#146

Postad 06 juni 2015 - 07:04

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Får berätta sedan om du upptäckte några förändringar i prestandan. 

 

Enligt denna video verkar Toshiba göra bra ifrån sig :)

 

Flera menar att det inte är prisvärt att köpa en SSHD just för de små marginalerna när det kommer till laddningstider, men jag menar att re-booten är mkt snabbare. 1TB räcker långt anser jag, visst kan man köpa 2TB men inte som SSHD vad jag sett. Dessa brukar ha en tumstorlek på 3,5 som överstiger måttet för en intern HDD. 

 

Så vitt jag vet kan man inte lagra annat material på PS4:ans HDD annat än vad som erbjuds via PSN store. 

Annars hade en traditionell HDD 2TB varit bra. 

 

Jag har flera stora titlar på min SSHD, fler än vad jag hinner spela, och min HDD är inte ens halvfull. 


Redigerat av Glidtassen, 06 juni 2015 - 09:01.


#147

Postad 06 juni 2015 - 12:42

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Om jag får dubbla uttrymmet, till en kostad av 2 sekunders extra bot-tid, så anser jag at det är värt.

Vill jag ha det snabbt, så stoppar jag in en SSD istället.



#148

Postad 07 juni 2015 - 09:20

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Om jag får dubbla uttrymmet, till en kostad av 2 sekunders extra bot-tid, så anser jag at det är värt.

Vill jag ha det snabbt, så stoppar jag in en SSD istället.

Yes, bra resonemang det köper jag. 

 

Vi kanske har olika shoppingvanor? Jag menar om jag shoppat upp lagringsutrymmet på en PS4 1TB har i alla fall jag spenderat en ansenlig summa, vidare kan jag inte spela så många titlar samtidigt. Nu kör jag AC Black Flag och Farcry parallellt, och det tar sin lilla tid att ta sig igenom dessa titlar. 

 

Skall du bara ha spel på din 2TB? Jag vet inte om man kan lagra annat än? Själv lade jag filmer och egna foton på min PS3:a. Det var längesedan jag kollade upp vad egentligen det närmaste halvåret har fört med sig till PS4:ans kapacitet, och vad man mer kan göra?

 

Jag har fattat var "Share-Knappen" sitter på kontrollen, men hur bestämmer jag hur långa klipp jag vill spela in av spelen, hur kontrollerar jag inspelningen?


Redigerat av Glidtassen, 07 juni 2015 - 09:20.


#149

Postad 07 juni 2015 - 18:54

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Har inte lärt mig PS4 än, har svårt att slita kontrollerna från ungarna :)

Bara spelmässigt måste jag ha mer än 500gb, bara de 7 spelen jag har nu tar upp 450gb, finns inte mycket uttrymme för psn gratisspel då.

Var lite sugen på en 1T hybrid först, men tänkte efter hur snabbt jag fyllde min PS3, och jag vill inte ha pysslet att byta disk igen om 2 år.

Men jag hoppas jag kan använda den som ps3, där jag har filmer, foton och musik på!


Redigerat av JohnnyMann, 07 juni 2015 - 18:57.


#150

Postad 08 juni 2015 - 04:55

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Well, med 2TB så är du nog rätt säker ett tag till. 

 

Jag har kollat på massor av tester mellan SSHD och SSD. Skillnaderna mellan SSHD och traditionell HDD, är uppenbara. Skillnaderna mellan SSD och SSHD behöver inte vara lika påtagliga, detta beror på vilka spel som laddas. 

 

När jag köpte min PS4 så tog jag ur min SSHD ur PS3:an och satt den i den nya konsolen. Min PS3 lades i förrådet i några månader eftersom den kändes ganska dated. Jag tog nu fram min vanliga PS3:a som har en vanlig HDD, och skillnaderna lät inte vänta på sig: längre boot, trögare laddning av saves. 

 

Så vitt jag vet kan du inte lägga över eget material på PS4:an, men det kommer nog uppgraderingar för det. 

 

Inom några år kommer även priset på SSD att sjunka markant, och då fungerar det som en bra kompromiss att använda en hybrid under tiden. 

 

Spelar Dishonored på PS3 just nu, ett spel som jag älskar. Kan tom tänka mig att köpa en bättre SSHD till min gamla PS3:a, men då nöjer jag mig med 500GB om jag ser bra priser. Detta vore mest på kul, måste medge att det är svårt att plocka upp PS3:n efter dess efterföljare. Det var som försäljaren sade: 

 

- Du vet att när PS3 släpptes hade inte smartphones slagit igenom.

 

Detta ger oss lite perspektiv på hur mycket som har hänt sedan dess. 

 

För de som kan tänka sig med mindre finns Seagate 500GB SSHD för 679:- på Webhallen. 


Redigerat av Glidtassen, 08 juni 2015 - 05:44.




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.