Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips - Uppgradera HDD på PS4 billigt (2TB = 799kr)

71 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 februari 2015 - 16:17

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Ibland är en deal så bra så den bara måste få en egen tråd.

 

Har själv kommit till stunden då min PS4 börjar bli maxad på de ynka 500GB som kom med.

 

Har kollat på hårddiskar men priserna har fastnat ganska högt på Interna diskar men storleken 2,5".

 

Men som en gåva kom ett erbjudande från CDON som man bara måste hoppa på:

 

http://cdon.se/hemel...ik/seagate_hdd/

 

Det handlar alltså om 100kr rabatt på redan riktigt billiga Seagate diskar! Efter kod landar de på:

 

499kr för 1TB

799kr för 2TB

 

Ink frakt och ingen kostnad för att lägga den till April!

 

 



#2

Postad 21 februari 2015 - 18:56

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0
Okej, inte dåligt. 500gb är i minsta laget, min börjar också bli full. Tack för tipset

#3

Postad 21 februari 2015 - 19:14

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Okej, inte dåligt. 500gb är i minsta laget, min börjar också bli full. Tack för tipset


Ja med PSN+ har den fyllts snabbt.

Har 30gb kvar så 2TB är i rätt tid.

#4

Postad 21 februari 2015 - 19:32

Zejho
  • Zejho
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Vad är det för diskar som sitter i? För att de ska kunna få plats i PS4:an måste de vara <= 9.5mm.



#5

Postad 21 februari 2015 - 19:35

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0
Alltså bara battlefield 4 är 65gb. Tycker att dom snålat

#6

Postad 21 februari 2015 - 19:53

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0
Går det att köra extern på ps4'an eller får man plocka ut den och trycka in den maskinen? Har missat helt om det blivit stöd för extern eller inte.

Redigerat av Crabban, 21 februari 2015 - 19:56.


#7

Postad 21 februari 2015 - 20:01

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0

nej



#8

Postad 21 februari 2015 - 22:31

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Går det att köra extern på ps4'an eller får man plocka ut den och trycka in den maskinen? Har missat helt om det blivit stöd för extern eller inte.


Nej min plan är att plocka ur disken från skalet.

#9

Postad 21 februari 2015 - 22:39

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Vad är det för diskar som sitter i? För att de ska kunna få plats i PS4:an måste de vara <= 9.5mm.


Den ska passa och används i detta test:
http://www.eurogamer...your-ps4-to-2tb

#10

Postad 22 februari 2015 - 14:41

Unregistered3ece8f6f
  • Unregistered3ece8f6f
  • Beroende

  • 1 069 inlägg
  • 0

Tack för tipset, drog iväg en beställning nu! 



#11

Postad 22 februari 2015 - 15:23

DragonPuffer
  • DragonPuffer
  • Beroende

  • 1 076 inlägg
  • 0

Ja tack för tipset! Blev en beställning för mig med :)



#12

Postad 22 februari 2015 - 15:58

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Har inga problem med lagringsutrymmet faktiskt, tar bort de spel som jag inte använder och spelar aldrig 10 spel samtidigt t.ex. PS+-spelen är ju så små (indispelen).



#13

Postad 22 februari 2015 - 16:05

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Köp spel på skiva så är det inga problem !

#14

Postad 22 februari 2015 - 16:05

DragonPuffer
  • DragonPuffer
  • Beroende

  • 1 076 inlägg
  • 0

Har inga problem med lagringsutrymmet faktiskt, tar bort de spel som jag inte använder och spelar aldrig 10 spel samtidigt t.ex. PS+-spelen är ju så små (indispelen).

 

Det är väldigt få spel jag spelar igenom på kort tid, så jag tycker det är skönt att ha dem installerade så man bara kan sätta igång så fort man känner suget. Ta t ex Battlefield, hade en flera månader lång paus med det men sen kom suget tillbaka, hade tappat motivationen rätt snabbt när man insett att man måste tanka ner och installera alla dessa DLC:er :) Men jag förstår dig då jag antar att du spelar igenom en hel del recensions ex relativt snabbt.



#15

Postad 22 februari 2015 - 16:21

Unregisteredfaa967e4
  • Unregisteredfaa967e4
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 1
Är den snabbare än den disken som sitter original?

#16

Postad 22 februari 2015 - 16:29

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Köp spel på skiva så är det inga problem !

Det spelar ingen roll dock. Du måste ändå installera spel på skiva och det tar plats.
 

Men jag förstår dig då jag antar att du spelar igenom en hel del recensions ex relativt snabbt.

Well, singleplayerspel släpps inte i sådan takt att man inte hinner igenom dem ens om man tar sin tid. Det är väl mer spel som du återkommer till som BF som inte går att "klara" som är problemet, eller Destiny, FIFA, Diablo. Spelar man mycket sånt så tas ju platsen upp snabbt för det är spel man vill ha kvar. Plus DLC på det.

 

Man har runt 420GB tror jag per default, inte alla 500. Men det räcker till rätt många spel ändå, t.ex. 8 x 50GB och det räcker för mig. Inte för att alla spel är så stora.

Sen underlättar det ju att jag har en bra PC också som än så länge kan avlasta en del spel som FC4 och Dying Light t.ex. som jag säkert hade haft kvar på PS4:an annars.



#17

Postad 22 februari 2015 - 17:58

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Det spelar ingen roll dock. Du måste ändå installera spel på skiva och det tar plats.
 .


Fast ganska mkt mindre plats va?

#18

Postad 22 februari 2015 - 18:13

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Är den snabbare än den disken som sitter original?


Enligt testet så ja lite.

#19

Postad 22 februari 2015 - 18:29

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Fast ganska mkt mindre plats va?

Det tror jag inte? 50 GB tar flera av mina spel som kommer från skiva.

#20

Postad 22 februari 2015 - 18:43

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Fast ganska mkt mindre plats va?

Inte på den här generationens konsoller.



#21

Postad 22 februari 2015 - 18:55

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 1

Skulle avråda er från att köpa Seagate diskar tyvärr.

Många som haft problem med att dom lagt av och bla backblaze har upptäckt att de har en "annual failrate" på ca 14%.

 

Var inte dumsnål när det gäller diskar och kolla då hellre på HGST eller Western Digital.



#22

Postad 22 februari 2015 - 19:13

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Inte på den här generationens konsoller.


Jasså ! Jag har fifa 15,the crew , far cry 4 och driveclub på min maskin ! Även lite annat skräp som viaplay och Vidzone ! 90 gig sammanlagt!

#23

Postad 22 februari 2015 - 19:18

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Jasså ! Jag har fifa 15,the crew , far cry 4 och driveclub på min maskin ! Även lite annat skräp som viaplay och Vidzone ! 90 gig sammanlagt!

Låter märkligt. Kolla vad Zoiler skriver. Jag har inget av de spelen, så jag vet inte hur stora de är, i och för sig.



#24

Postad 22 februari 2015 - 19:20

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 1

Det är för att långtifrån alla spel är 50 GB stora och du har bara 4 spel. The Crew är t.ex. bara 16.

 

It like 16 gb all games install in full so weather you buy digital or the disk I'll install the 16 gb. All games are this way both for the one and the ps4. Blue ray isn't fast enought for these games.



#25

Postad 22 februari 2015 - 19:28

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Ser att FIFA 15 är 14,6 GB att ladda ner. Helt enkelt inget stort spel. Spelar man däremot Destiny, CoD, Battlefield och liknande är det ju en helt annan sak.



#26

Postad 22 februari 2015 - 19:29

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Ja det är ju klart att det finns spel som inte är 50 gig stora!

Redigerat av vinncent, 22 februari 2015 - 19:30.


#27

Postad 22 februari 2015 - 19:45

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Ja det är ju klart att det finns spel som inte är 50 gig stora!

Men du säger ju emot mig när jag säger att även spel från skiva installeras, det är ju det saken gäller.

 

Spelen installeras. Att du inte har mer än 90 GB upptaget beror på att du har relativt små spel.



#28

Postad 22 februari 2015 - 19:48

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Men du säger ju emot mig när jag säger att även spel från skiva installeras, det är ju det saken gäller.
 
Spelen installeras. Att du inte har mer än 90 GB upptaget beror på att du har relativt små spel.

Jag har väl inte skrivet att spel inte installeras på PS 4? Det fattar ju vem som helst ! Dock menar jag att mindre installeras om man har skivan ! Men så kanske inte är fallet ? Dock så är det ju bättre ändå att ha skivan om man nu vill ta bort från hdd för att få plats ! Då slipper man ju ladda ner det igen eller? Svårt att fatta att folk klagar på 500gig....

Redigerat av vinncent, 22 februari 2015 - 19:54.


#29

Postad 22 februari 2015 - 19:54

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

För det första är det snarare 400 GB (något drygt) som finns tillgängligt.

 

För det andra tycker jag det är märkligare att du klagar på tråden, bara för att just du inte använder din PS4 på ett sätt som kräver större hårddisk. Är det verkligen så svårt att sätta sig in i hur andra använder sin PS4?

 

Jag har inte så mycket via skiva, men Wolfenstein: The New Order har jag via skiva. Det tar upp 52,32 GB på min hårddisk. Killzone Shadow Fall, också skiva, tar upp 43,4 GB. Destiny tar inte upp så mycket, 22,17 GB.

 

För min del är det ingen panik, jag kan radera en del som bara ligger och tar plats. Jag har mer trångt om plats på min One.


Redigerat av SC-Zap, 22 februari 2015 - 19:57.


#30

Postad 22 februari 2015 - 19:55

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Har jag klagat? Var någonstans ?

#31

Postad 22 februari 2015 - 19:59

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Nej, ursäkta. Inte klagat, bara kommit med ett, för tråden, ganska värdelöst råd (köp från skiva), eftersom samma mängd HD-utrymme tas upp.



#32

Postad 22 februari 2015 - 20:01

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Nej, ursäkta. Inte klagat, bara kommit med ett, för tråden, ganska värdelöst råd (köp från skiva), eftersom samma mängd HD-utrymme tas upp.


Är du säker?

#33

Postad 22 februari 2015 - 20:03

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Är du säker?

Ja. Det är det vi har försökt säga ju.
 

Retail and digital games occupy the same amount of hard drive space. And a cache from an install will remain on PS4 system until users decide to delete it. Sony’s console packs a 500 GB internal hard drive with 93 GB of storage set aside for the OS. The remaining 407 GB is designated user storage for applications, capture gallery, application saved data and themes.

 

http://www.ign.com/a...and-playstation



#34

Postad 22 februari 2015 - 20:05

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Är du säker?

Ja.

 

Att du, när du inte har en aning om det här, då kommer med dina korta spel som ett försök till motbevis är, minst sagt, underligt.



#35

Postad 22 februari 2015 - 20:14

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Ja. Det är det vi har försökt säga ju.
 
Retail and digital games occupy the same amount of hard drive space. And a cache from an install will remain on PS4 system until users decide to delete it. Sonys console packs a 500 GB internal hard drive with 93 GB of storage set aside for the OS. The remaining 407 GB is designated user storage for applications, capture gallery, application saved data and themes.
 
http://www.ign.com/a...and-playstation

Du kunde postat det lite tidigare eller? ;)My bad.. Är inte sämre än att jag erkänner när jag har fel!Trodde man sparade utrymme med skiva ! Dock bättre ändå för att frigöra utrymme!

Redigerat av vinncent, 22 februari 2015 - 20:14.


#36

Postad 22 februari 2015 - 20:57

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Det finns fördelar med skiva, ja. Billigare (märkligt nog) och om du raderat slipper du ladda hem spelet igen (hemladdning tar väldigt olika lång tid, som snabbast har 20 GB för mig gått på ca 14 minuter, men kan lika gärna ta en timme). Å andra sidan måste den fysiska skivan hållas ordning på.



#37

Postad 22 februari 2015 - 21:06

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Å andra sidan måste den fysiska skivan hållas ordning på.

Och tar fysisk plats och vill man spela ett annat spel så måste man lägga i skivan gentemot digitalt där man bara kan välja direkt från menyn.

Finns fördelar med båda formaten vilket är varför jag hoppas båda formaten förblir tillgängliga i framtiden.

#38

Postad 23 februari 2015 - 08:31

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0

Skulle avråda er från att köpa Seagate diskar tyvärr.
Många som haft problem med att dom lagt av och bla backblaze har upptäckt att de har en "annual failrate" på ca 14%.
 
Var inte dumsnål när det gäller diskar och kolla då hellre på HGST eller Western Digital.


Du kan ju läsa på deras sida och dra slutsatsen att det verkar vara just baracudadisksrna som är problemet, dom fortsätter ju att köpa seagate.

#39

Postad 23 februari 2015 - 10:52

andersos
  • andersos
  • Mästare

  • 3 199 inlägg
  • 0

Finns det HGST eller WD diskar som passar i PS då?



#40

Postad 24 februari 2015 - 17:45

Unregistered3ece8f6f
  • Unregistered3ece8f6f
  • Beroende

  • 1 069 inlägg
  • 0

Jag fick hem "CDON-Driven" idag, tog 10 minuter att byta. Krångligast var att öppna plastschassiet som den externa driven var paketerad i, men en bordskniv och ett gammalt betalkort löste det rätt smidigt.

 

Det satt en Samsungdrive i Seagateschassiet och det gick smidigt att få loss allting, den gamla PS4-disken monterade jag där 2TB-disken tidigare satt så kommer den till användning också. Laddade ner firmware till USB-sticka och installerade utan problem.

 

Nu håller jag på att ladda ner mina spel till den nya disken, tar sin lilla tid men allt har hittills gått utan strul. 

/Lasse



#41

Postad 24 februari 2015 - 18:43

DragonPuffer
  • DragonPuffer
  • Beroende

  • 1 076 inlägg
  • 0

Jag fick hem "CDON-Driven" idag, tog 10 minuter att byta. Krångligast var att öppna plastschassiet som den externa driven var paketerad i, men en bordskniv och ett gammalt betalkort löste det rätt smidigt.

 

Det satt en Samsungdrive i Seagateschassiet och det gick smidigt att få loss allting, den gamla PS4-disken monterade jag där 2TB-disken tidigare satt så kommer den till användning också. Laddade ner firmware till USB-sticka och installerade utan problem.

 

Nu håller jag på att ladda ner mina spel till den nya disken, tar sin lilla tid men allt har hittills gått utan strul. 

/Lasse

 

Har gjort exakt samma sak idag, snart klar med alla nerladdningar och installationer :)



#42

Postad 24 februari 2015 - 20:28

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0
Ska beställa imorn, för imorn är ingen vanlig dag. :) Snålfebruari. Mitt iphoneglasbytarkit kör komma till hands.

#43

Postad 24 februari 2015 - 20:41

VincentVegaSWE
  • VincentVegaSWE
  • Forumräv

  • 844 inlägg
  • 0

Även jag har fått hem och monterat 2TB cdon-disk idag. PS4 identifierar det nya lagringsutrymmet som 1,77 TB. Tack PalmiNio för tipset!

 

Jag fick dock böka lite med datorn för att få fart på den gamla PS4-hårddisken när den monterats i Seagate-kabinettet, men nu funkar den prima.


Redigerat av VincentVegaSWE, 25 februari 2015 - 05:52.


#44

Postad 24 februari 2015 - 21:58

DragonPuffer
  • DragonPuffer
  • Beroende

  • 1 076 inlägg
  • 0

Även jag har fått hem och monterat 2 GB cdon-disk idag. PS4 identifierar det nya lagringsutrymmet som 1,77 GB. Tack PalmiNio för tipset!

 

Jag fick dock böka lite med datorn för att få fart på den gamla PS4-hårddisken när den monterats i Seagate-kabinettet, men nu funkar den prima.

 

 

Du satsa på en disk med lite mindre utrymme alltså? haha

 

Sorry kunde inte låta bli, du menar ju givetvis 2TB och inte GB :)



#45

Postad 25 februari 2015 - 05:50

VincentVegaSWE
  • VincentVegaSWE
  • Forumräv

  • 844 inlägg
  • 0

 

 

Du satsa på en disk med lite mindre utrymme alltså? haha

 

Sorry kunde inte låta bli, du menar ju givetvis 2TB och inte GB :)

Haha, den bjuder jag på. :)



#46

Postad 25 februari 2015 - 16:57

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0

Synd att PS4 inte fungerar på samma sätt som Steam eller liknande spelbutiker.

När det gäller PC spel så köper jag i princip alltid DVD-versionen (den är ofta billigare), men använder aldrig skivan utan istället koden på omslaget som är själva licensnyckeln. Jag slipper alltså stoppa i skivan varje gång, men har ändå möjlighet att sälja spelet vidare (man får lova att man släppt licensnyckeln).

 

Jag skulle vilja knyta mina fysiska skivor tillfälligt till mitt PSN konto för att slippa stoppa skivorna. Det kräver dock online verifiering även för fysisk media, men det ser jag inte som ett problem.

Låt mig köpa en licens som själv bestämmer över och låt mig själv välja media (oberoende av licens)



#47

Postad 25 februari 2015 - 17:55

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlägg
  • 0

Synd att PS4 inte fungerar på samma sätt som Steam eller liknande spelbutiker.

När det gäller PC spel så köper jag i princip alltid DVD-versionen (den är ofta billigare), men använder aldrig skivan utan istället koden på omslaget som är själva licensnyckeln. Jag slipper alltså stoppa i skivan varje gång, men har ändå möjlighet att sälja spelet vidare (man får lova att man släppt licensnyckeln).

 

Jag skulle vilja knyta mina fysiska skivor tillfälligt till mitt PSN konto för att slippa stoppa skivorna. Det kräver dock online verifiering även för fysisk media, men det ser jag inte som ett problem.

Låt mig köpa en licens som själv bestämmer över och låt mig själv välja media (oberoende av licens)

Håller med men dessvärre var ju detta precis vad MS initialt satsade på med ONE före internet dödade det konceptet så det lär nog inte dyka upp på ett tag...



#48

Postad 25 februari 2015 - 20:21

seal
  • seal
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Skulle avråda er från att köpa Seagate diskar tyvärr.

Många som haft problem med att dom lagt av och bla backblaze har upptäckt att de har en "annual failrate" på ca 14%.

 

Var inte dumsnål när det gäller diskar och kolla då hellre på HGST eller Western Digital.

 

Det är bra med råd, fakta är bra också, även om jag dyker in lite sent i debatten.
Det du pratar om, som Backblaze rapporterat, är att vissa Seagate 1.5TB och 3TB av den fysiska storleken 3.5" har problem, i deras miljö ska också tilläggas.
Dessa externa Seagate diskar som tipsas om är av fysiska storleken 2.5".
Dessutom är det en SAMSUNG disk i dom, i alla fall i 2TB varianten som jag köpte och som någon annan i tråden också har rapporterat.
 
Simma lugnt

Redigerat av seal, 25 februari 2015 - 20:21.


#49

Postad 25 februari 2015 - 20:21

DragonPuffer
  • DragonPuffer
  • Beroende

  • 1 076 inlägg
  • 0

Jag fick ett skumt problem nyss (eller mer en WTF moment). Installerade nya disken igår, ladda ner det mesta , installera allt jag ville ha. Spelade en sväng sen satt jag den på rest mode. Och inte förrän nu starta jag upp den igen, den var inte i rest mode längre utan helt avstängd. Jag möttes av setup skärmen som kommer efter installation av ny HD eller när ps4:an var ny. Körde igenom det igen. Lyckligtvis var alla spel jag laddat ner och installerat igår kvar.

 

Nån som har en aning om varför den gjorde så?



#50

Postad 25 februari 2015 - 20:37

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0

 

 

Det är bra med råd, fakta är bra också, även om jag dyker in lite sent i debatten.
Det du pratar om, som Backblaze rapporterat, är att vissa Seagate 1.5TB och 3TB av den fysiska storleken 3.5" har problem, i deras miljö ska också tilläggas.
Dessa externa Seagate diskar som tipsas om är av fysiska storleken 2.5".
Dessutom är det en SAMSUNG disk i dom, i alla fall i 2TB varianten som jag köpte och som någon annan i tråden också har rapporterat.
 
Simma lugnt

 

 

Tyvärr så gäller det inte bara vissa modeller av Seagate's diskar utan det är allmänt känt att deras diskar är av undermålig kvalité, det var därför jag kände att jag ville informera då kanske inte alla här känner till det.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.