Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital 4K OnePlace v2 satellitbox

278 svar till detta ämne CanalDigital OnePlace v2
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 24 augusti 2021 - 12:53

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 0

Blir kanske lite försenat och kommer bli tillgänglig på BlackFriday och jätte många kommer ta erbjudandet och då sitter vi i samma båt igen med att beta testa den. :)

 

Nä men en ny box våre smutt. :)



#102

Postad 24 augusti 2021 - 14:31

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

Det publicerades idag på BroadbandtvNews

 

The hybrid Kaon BCM72180 PVR STBs will be available to Allente’s over 1 million subscribers, with Nagra Media CAS, Broadcom 72180 SoC and based on 3SS UX technology, in Q3 2021.

 

https://www.broadban...broadcast-stack

 

Så det blir Nagra på dessa nya enheter och inte Conax.. 

 

Jag hoppas inte på några mirakel, för den här kan inte bli sämre än ettan!



#103

Postad 24 augusti 2021 - 23:43

sunqan
  • sunqan
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0

Jag hoppas inte på några mirakel, för den här kan inte bli sämre än ettan!

 

famous last words? 



#104

Postad 25 augusti 2021 - 08:22

Bertilis
  • Bertilis
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Lite fundersam blir man ju:

 

"Allente’s project was completed in just six months."

“We congratulate Allente for becoming one of the first operators in the world to leverage the Common Broadcast Stack"

 

https://www.digitalt...for-android-tv/



#105

Postad 25 augusti 2021 - 14:19

PeterHappy70
  • PeterHappy70
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Det publicerades idag på BroadbandtvNews

 

The hybrid Kaon BCM72180 PVR STBs will be available to Allente’s over 1 million subscribers, with Nagra Media CAS, Broadcom 72180 SoC and based on 3SS UX technology, in Q3 2021.

 

https://www.broadban...broadcast-stack

 

Så det blir Nagra på dessa nya enheter och inte Conax.. 

 Kan någon förklara varför man byter från Conax till Nagra och vad är skillnaden för mig som användare? För/nackdelar?



#106

Postad 26 augusti 2021 - 15:48

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 1

 Kan någon förklara varför man byter från Conax till Nagra och vad är skillnaden för mig som användare? För/nackdelar?

Antagligen säkrare krypteringsstandard men för den normala användaren blir det ingen annan skillnad annat än att det kan behövas nya boxar och moduler när man väl helt går över till det. Kan möjligen ställa till det om man har 3e partsboxar ifall man har ett Nagravision 3 kort. Detta är redan ett problem med Videoguard för dom som som kört Viasat tidigare.
I dagsläget simulkrypterar man i Nagravision 3, Conax och Videoguard och lär nog göra det för en tid innan tillräckligt många har nya boxar.


Redigerat av Leatherface, 26 augusti 2021 - 15:51.


#107

Postad 26 augusti 2021 - 16:17

sunqan
  • sunqan
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 1

Antagligen säkrare krypteringsstandard men för den normala användaren blir det ingen annan skillnad annat än att det kan behövas nya boxar och moduler när man väl helt går över till det. Kan möjligen ställa till det om man har 3e partsboxar ifall man har ett Nagravision 3 kort. Detta är redan ett problem med Videoguard för dom som som kört Viasat tidigare.
I dagsläget simulkrypterar man i Nagravision 3, Conax och Videoguard och lär nog göra det för en tid innan tillräckligt många har nya boxar.

 

och då är ju frågan - kommer det att funka med en cam för nagravision 3 i en samsungtv från 2015? Att byta till en separat box är inte att tänka på med mindre än att man kan använda TVns fjärr för att styra boxen (av/på, byta kanal, höja sänka ljud) och att det inte strular när man använder apparna i tvn.

 

om det inte fungerar, då hoppas jag att allente inte pensionerar sin tizen-app till den årsmodellen samsung.

 

blir det så, då vete 17 hur vi ska göra. extern box funkar inte. då tittar inte min fru på tv.



#108

Postad 26 augusti 2021 - 17:04

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 1

Tekniskt sett borde det göra det då den borde stöda CI+ men det hänger på ifall man lägger på olika lager av extra skydd som begränsar modeller som med Videoguard. Som sagt det är många med gamla boxar och moduler fortfarande så tror inte det är aktuellt att släcka ner för dom gamla på ett bra tag.


Redigerat av Leatherface, 26 augusti 2021 - 17:06.


#109

Postad 27 augusti 2021 - 09:41

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

  • 651 inlägg
  • 0

Det publicerades idag på BroadbandtvNews

 

The hybrid Kaon BCM72180 PVR STBs will be available to Allente’s over 1 million subscribers, with Nagra Media CAS, Broadcom 72180 SoC and based on 3SS UX technology, in Q3 2021.

 

https://www.broadban...broadcast-stack

 

Så det blir Nagra på dessa nya enheter och inte Conax.. 

Nagras smedia CAS är ju ENBART för att skydda media mot åtkomst och tillför inget för konsumenten.

Broadcomchippet är ju det samma som förut. Liksom 3SS - de tyska apputvecklare som varit ansvariga för OP-boxens alla buggar och otroligt långsamma rättningar hittills. Det sistnämnda snarare ett hot mot den nya boxens funktion, än något att se fram emot.

 

Däremot är "Googles standardised Broadcast Stack" troligen en bra väg framåt, som ska minska komplexiteten i integrationen mellan de 4 lager programvara som varit en hämsko för OP-boxen från dag 1.


Redigerat av Nisken, 27 augusti 2021 - 09:47.


#110

Postad 27 augusti 2021 - 09:46

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Nagra kan vara så enkelt som licenskostnader. 



#111

Postad 27 augusti 2021 - 11:39

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

Nagras smedia CAS är ju ENBART för att skydda media mot åtkomst och tillför inget för konsumenten.

Broadcomchippet är ju det samma som förut. Liksom 3SS - de tyska apputvecklare som varit ansvariga för OP-boxens alla buggar och otroligt långsamma rättningar hittills. Det sistnämnda snarare ett hot mot den nya boxens funktion, än något att se fram emot.

 

Däremot är "Googles standardised Broadcast Stack" troligen en bra väg framåt, som ska minska komplexiteten i integrationen mellan de 4 lager programvara som varit en hämsko för OP-boxen från dag 1.

 

 

Det är INTE samma CPU, samma tillverkare men långt snabbare än den i OnePlace. Sedan hade man kunnat hoppas på mer än 2gb ram, men om det också är snabbare räcker det nog.



#112

Postad 22 september 2021 - 18:06

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Här kan man se lite specs

https://www.androidt...te-oneplace-v2/



#113

Postad 22 september 2021 - 19:57

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0

Något datum för release?



#114

Postad 23 september 2021 - 06:42

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

  • 651 inlägg
  • 0

Något datum för release?

Alfa-testning pågår nu i en begränsad grupp. Programvaran kommer att ändras mycket innan release säger Allente. Bl.a. saknas helt inspelningsfunktionen i den mjukvara som testas nu.

 

Så något spikat datum finns inte. Även Allente har väl drabbats av komponentbristen som försenat det mesta som har med massproduktion av nya elektronikprodukter att göra?


Redigerat av Nisken, 23 september 2021 - 07:46.


#115

Postad 24 september 2021 - 07:53

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Var väl sagt 3e kvartalet men det blir nog fördröjt något kvartal till förmodligen om man inte vill anmäla sig som betatestare.

https://forms.office.com/r/ucvq9fLh6B


Redigerat av Leatherface, 24 september 2021 - 07:54.


#116

Postad 24 september 2021 - 08:01

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0
Idiotiskt att det skrivs om samma box i två trådar?! Kan ingen snäll moderator slå ihop dem?

#117

Postad 24 september 2021 - 08:10

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
Testningen kommer nog gå snabbt, sedan är det om boxarna kan tillverkas på grund av komponentbristen.

Inne på tredje dagen med Allente 1, mycket bättre och snabbare än OnePlace! Hoppas dom slår på inspelning och pausning i boxen inom kort, där jag hade som mest problem.

#118

Postad 24 september 2021 - 11:17

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0
Ja det är ju inspelningsfunktionen som är det viktigaste med en box, annars kan man ju köra sladden rakt i tvn.
Några krav är problemfri inspelning på minst två kanaler, skip och spolningsfunktion i nivå med smartboxen. Där är ju OP helt undermålig.
Tyvärr har jag en känsla att smartboxen kommer bli kvar hemma men jag hoppas på motsatsen!

Redigerat av Legion, 24 september 2021 - 11:19.


#119

Postad 24 september 2021 - 11:25

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Ärligt talat om dom bara höjde kvaliten på strömmarna så det motsvarar satellitsändningar med 5.1 ljud så skulle nog inspelningsfunktion bli onödigt för dom allra flesta sålänge man har någorlunda bredband.



#120

Postad 24 september 2021 - 11:55

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 1

Ärligt talat om dom bara höjde kvaliten på strömmarna så det motsvarar satellitsändningar med 5.1 ljud så skulle nog inspelningsfunktion bli onödigt för dom allra flesta sålänge man har någorlunda bredband.

Streamat material finns bara under en begränsad tid. Det är därför man spelar in. 



#121

Postad 24 september 2021 - 11:56

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Streamat material finns bara under en begränsad tid. Det är därför man spelar in. 

Ja vissa saker kanske man vill ha kvar men majoriteten av inspelningar är för att se senare närmaste dagarna eller annan tid och detta kan streaming ersätta och har redan gjort det för många program här där 5.1 ljud osv inte är så viktigt.



#122

Postad 15 oktober 2021 - 15:49

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0

Man blir ju lite otålig avseende den nya boxen. Jag behöver snart ta ett beslut om jag ska fortsätta med Allente och parabol eller säga upp abonnemanget och i stället ta TV via den fiber som snart ska installeras i huset. Även om jag vet att fiber inte ger lika bra bildkvalité som parabol så kanske jag kan få en mer problemfri box via fiber. Finns det någon tidsprognos för den nya boxen?



#123

Postad 15 oktober 2021 - 17:02

Berka 1
  • Berka 1
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Jag bytte från Allente till Telia iptv, tycker att bilden är likvärdig eller t.o.m. bättre.



#124

Postad 15 oktober 2021 - 17:36

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

  • 867 inlägg
  • 0

Man blir ju lite otålig avseende den nya boxen. Jag behöver snart ta ett beslut om jag ska fortsätta med Allente och parabol eller säga upp abonnemanget och i stället ta TV via den fiber som snart ska installeras i huset. Även om jag vet att fiber inte ger lika bra bildkvalité som parabol så kanske jag kan få en mer problemfri box via fiber. Finns det någon tidsprognos för den nya boxen?

Har bytt från Allente parabol till Värnamo Energi fibertv och är väldigt nöjd med bilden. Var väldigt orolig innan bytet men kvaliten är väldigt bra och jag kör med 83" tv.
Om du avslutar ditt abb hos Allente håll koll på att det verkligen blir avslutat, mitt fortsatte löpa på efter 1 månads uppsägningstid. Nicklas hjälpte mig dock att avsluta det "igen".

Redigerat av Karl-Johan, 15 oktober 2021 - 17:39.


#125

Postad 16 oktober 2021 - 15:15

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0

Man brukar ju säga att TV via fiber har en bandbredd som gör att bildkvalitén inte görs rättvisa. Jag kör TV via projektor och med Allente ger det en mycket bra TV-bild men jag kanske ska tänka om. Tyvärr måste jag i så fall byta ut mina två boxar.



#126

Postad 16 oktober 2021 - 20:43

gundj
  • gundj
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Ny har jag ett väl fungerande system med nya Apple TV.
Så nu börjar utredningen om vilken leverantör av programmen jag vill ha. Allente är nog inte en av dem om inte nya boxen är underbar.

#127

Postad 25 oktober 2021 - 09:29

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

  • 651 inlägg
  • 2

Man brukar ju säga att TV via fiber har en bandbredd som gör att bildkvalitén inte görs rättvisa. Jag kör TV via projektor och med Allente ger det en mycket bra TV-bild men jag kanske ska tänka om. Tyvärr måste jag i så fall byta ut mina två boxar.

Inte sant att "bandbredden" hos fiber inte skulle räcka till för 4K HDTV. Snarare är det så att programleverantörerna väljer att inte streama högupplöst material via IP. 

 

Ska vi prata miljöekonomi så är "streamat material" en singlecastad miljökatastrof, jämfört med sat-TV´s multicastade. Finns beräkningar på att Internet idag drar ca 15% av världens totala energibehov (varav mycket kommer från kolkraft) där streamat singelcastat material redan idag utgör en stor del och ökande del av trafiken. 4K TV drar ju 4 ggr högre bandbredd (vid en given kompressionsgrad) och ökar på bandbreddsbelastningen avsevärt. Helt bortsett från att få/ingen SP levererar 4KTV då. Men det finns ju redan på specialplattformar som Youtube m.fl., så det kommer säkert även hos vanliga programleverantörer för deras IP-TV.

 

Så för användare med "miljöångest" är sat-TV kanske 1000 ggr snällare än IP-TV. Märkligt egentligen att inte Sveriges enda Sat-TVplattform Allente, inte insett marknadsföringsnischen med att visa miljöaspekten jämfört med IP-TV??


Redigerat av Nisken, 25 oktober 2021 - 09:31.


#128

Postad 25 oktober 2021 - 12:28

hofwing
  • hofwing
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Inte sant att "bandbredden" hos fiber inte skulle räcka till för 4K HDTV. Snarare är det så att programleverantörerna väljer att inte streama högupplöst material via IP. 

 

Ska vi prata miljöekonomi så är "streamat material" en singlecastad miljökatastrof, jämfört med sat-TV´s multicastade. Finns beräkningar på att Internet idag drar ca 15% av världens totala energibehov (varav mycket kommer från kolkraft) där streamat singelcastat material redan idag utgör en stor del och ökande del av trafiken. 4K TV drar ju 4 ggr högre bandbredd (vid en given kompressionsgrad) och ökar på bandbreddsbelastningen avsevärt. Helt bortsett från att få/ingen SP levererar 4KTV då. Men det finns ju redan på specialplattformar som Youtube m.fl., så det kommer säkert även hos vanliga programleverantörer för deras IP-TV.

 

Så för användare med "miljöångest" är sat-TV kanske 1000 ggr snällare än IP-TV. Märkligt egentligen att inte Sveriges enda Sat-TVplattform Allente, inte insett marknadsföringsnischen med att visa miljöaspekten jämfört med IP-TV??

 

Vanliga TV-kanaler över fiber körs ju också som multicast så jag förstår inte skillnaden?

Om kunden väljer att starta om ett program/se från play så blir det ju singlecast oavsett om kunden har parabol eller fiber-TV dvs. samma trafik. Skillnaden är väl i så fall att det inte är parabolleverantören som behöver leverera den bandbredden



#129

Postad 25 oktober 2021 - 16:04

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Vanliga TV-kanaler över fiber körs ju också som multicast så jag förstår inte skillnaden?

Om kunden väljer att starta om ett program/se från play så blir det ju singlecast oavsett om kunden har parabol eller fiber-TV dvs. samma trafik. Skillnaden är väl i så fall att det inte är parabolleverantören som behöver leverera den bandbredden

 
Det som finns på Playtjänster är inte multicast utan unicast men IPTV är som du säger multicast.
En 100mbit fiberlina kan ta emot sändning med högre kvalité än över satellit däremot tar den upp stor del av bandbredden då.
4K på satellit brukar ligga på kring 20-25mbit så inga problem alls att skicka det över fiber idag.


Redigerat av Leatherface, 25 oktober 2021 - 16:07.


#130

Postad 28 oktober 2021 - 14:01

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

  • 651 inlägg
  • 1

Vanliga TV-kanaler över fiber körs ju också som multicast så jag förstår inte skillnaden?

Om kunden väljer att starta om ett program/se från play så blir det ju singlecast oavsett om kunden har parabol eller fiber-TV dvs. samma trafik. Skillnaden är väl i så fall att det inte är parabolleverantören som behöver leverera den bandbredden

i stort sett INGET IP-material körs multicast större delen av vägen. Tänk efter, varje användare måste ju ha sin egen fysiska IP-ström. Även OM Allente´s servrar bara skickar ut EN ström, splittas den ju upp på massor av parallella strömmar (med identiskt innehåll) väldigt snart. I den bästa av världar, sker den uppsplittningen sent i distributionen, i verkligheten sker den mycket tidigt.

 

Självklart klarar fiber av att ta emot tom flera HD-strömmar parallellt från stationen till konsumenten, men eftersom det är singlecast i praktiken (några få SP erbjuder i begränsad omfattning cachning av materialet en del material i stationen. Problemet är att det drar en fruktansvärt massa bandbredd OCH energi i backbonet.

 

Därför är Sat-sändning så mycket effektivare EN strömning (per kanal) upp till satelliten och EN sändning ner till jorden som parallellt kan ses av alla, väldigt energieffektivt - till skillnad från multicast IP-TV.



#131

Postad 28 oktober 2021 - 20:33

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Det blir ändå betydligt mindre bandbredd än om det sänds med unicast.


Redigerat av Leatherface, 28 oktober 2021 - 20:38.


#132

Postad 26 november 2021 - 18:12

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0

Den här tråden är ju heldöd. Vad är det som händer med nya boxen! Antar att fler med mig funderar på fiber-TV om inget nytt händer.



#133

Postad 26 november 2021 - 20:50

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

Den här tråden är ju heldöd. Vad är det som händer med nya boxen! Antar att fler med mig funderar på fiber-TV om inget nytt händer.


Testning pågår, kommer ingen ny box på marknaden förrän tidigast februari. Men den är betydligt snabbare än OnePlace men än har vi inte börjat testa pausning och inspelning.

#134

Postad 26 november 2021 - 20:59

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

betydligt snabbare än OnePlace?  Vad innebär detta jämför med en "vanlig" mottagare som varit snabb i 20år?

OnePlace är ju segare än sirap så att jämföra mot den är knappast värdigt.



#135

Postad 26 november 2021 - 22:25

Kalleputs
  • Kalleputs
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Svårt o fatta det är så svårt med tvboxar,hur är det i andra länder?Har den nya o trodde det skulle va klart nu men det liknar en resa ut i rymden.Vill inte säga hur det ser ut i detalj,men det är löjligt enligt mej.Året är snart 2022 o det fjantas i månader om en fungerande tvbox.

Redigerat av Kalleputs, 26 november 2021 - 22:27.


#136

Postad 27 november 2021 - 16:38

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Kollar man tidig data i prestanda så är den ungefär dubbelt snabbare men med nyare Androidversioner och andra optimeringar går det kanske få ut mer av den.
Jag tycker man istället borde släppa en tunerbox och låta kunderna använda vad dom vill att spela upp med. Det går att göra för dom som har lite mer kunskaper men borde vara enkelt för alla.


Redigerat av Leatherface, 27 november 2021 - 16:40.


#137

Postad 16 december 2021 - 07:16

mr miyagi
  • mr miyagi
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Hej patrullen. Hur går det för boxen. Intressant då Oneplace var katastrof vilket gjorde att jag inte köpte den. Bl.a så var tydligen EPG ett problem, samt ostabil med många 100tals buggar, seg, och dålig fjärr samt onödiga funktioner och saknad av funktioner på fjärrkontrollen.
Bild och ljud ingen förbättring trots skryt med 4k.

Så det innebär gör om gör rätt.

Jag hoppas verkligen att den nya boxen blir kanon och att CD lyssnar på er.

Sen är ju ljud och bild en mycket viktig aspekt för mig. Tänker på att det inte bara specas med 4k utan att apparaten även använder det på korrekt sätt.
Dvs fullt stöd för ljudformat inga begränsningar till 5.1
Fullt stöd för bild, dvs HDR 10, Dolly vision m.m

Och ta inte bort Ir. Okey att ha RF ja visst men ta inte bort IR CD.

SSD USB borde det vara om man köper till en HD, eller hur på CD hemsida. Då kommer boxen vara snabb hela vägen i kedjan, när man använder inspelade material. Synd om boxen blir seg pga seg HD och dessutom är SSD helt tyst.
Alternativt val att köra på egen HD, utan begränsning tex åtminstone 4k gig.

#138

Postad 12 januari 2022 - 10:28

lissdell
  • lissdell
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Var i kontakt med Allente förra veckan och frågade om ny box, och då sa denna person att det hade kommit ut en ny version, så hon skulle skicka denna till mig. I går dök den upp, men inte var det någon ny, visar sig att den var av samma version som släpptes 2018. Så nu är det pengar tillbaka, retursedel och skicka tillbaka som gäller, phuuu. 

 

Någon som har hört något nytt?


Redigerat av lissdell, 12 januari 2022 - 10:28.


#139

Postad 12 januari 2022 - 13:05

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2 232 inlägg
  • 0

Var i kontakt med Allente förra veckan och frågade om ny box, och då sa denna person att det hade kommit ut en ny version, så hon skulle skicka denna till mig. I går dök den upp, men inte var det någon ny, visar sig att den var av samma version som släpptes 2018. Så nu är det pengar tillbaka, retursedel och skicka tillbaka som gäller, phuuu. 

 

Någon som har hört något nytt?

Hej

Den nya boxen är inte lanserad ännu och det finns inte olika versioner av boxarna. Du får gärna skicka PM med kundnummer så hjälper jag dig med allt och följer upp med personen du pratade med.

Mvh
Niklas



#140

Postad 13 januari 2022 - 17:54

mr miyagi
  • mr miyagi
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Varför ringer säljare mig ( ett 10 tal ggr på ett år ) och "erbjuder" att köpa en "ny box" dvs en one place! ??? Tycker det är bedrövligt att kalla denna ny. Dessutom så är den ju helt kass. Samt så är det en ny box på väg. Ärligt talat.
Två ggr ringde dom mig i december 2021 och pratade om denna "nya box."

#141

Postad 07 mars 2022 - 08:04

radarnisse
  • radarnisse
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Allente 1 går nu att beställa. Ni alla modiga/lättlurade som köpt den. Var är ni? Berätta hur den fungerar (med sina begränsningar) vilka appar finns och fungerar t.ex. Jag är inte så modig att jag vågar köpa den ännu.

 

mvh Anders



#142

Postad 08 mars 2022 - 21:50

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0
Varför betala för att bli betatestare? Släppa en box utan Netflix, inspelning och andra basala funktioner. Aldrig.

#143

Postad 09 mars 2022 - 19:49

ted1001
  • ted1001
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
Såg att den ej stödjer textning via text-tv. Det kommer aldrig komma sådant stöd måntro? (hör lite dåligt, så kör med textning på svenska program).

#144

Postad 10 mars 2022 - 08:19

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2 232 inlägg
  • 0

Såg att den ej stödjer textning via text-tv. Det kommer aldrig komma sådant stöd måntro? (hör lite dåligt, så kör med textning på svenska program).

Hej

Det stämmer att text-tv saknas på boxen, men vi har extra kanalplatser där textningen alltid är aktiverad.

Syn-/hörseltolkade kanaler

130 SVT1 HD – Text

131 SVT2 HD – Text

132 SVT Barn/SVT24 HD – Text

133 Kunskapskanalen HD – Text

134 TV3 HD – Text 135 TV4 HD – Text

136 Kanal 5 HD – Text

138 Kanal 9 HD – Text

139 Kanal 11 HD – Text

140 TV4 Film – Text

141 TV4 Fakta – Text

142 SVT 1 HD Talande text

143 SVT 2 HD Talande text

144 SVT Barn/SVT24 HD – Talande text

145 Kunskapskanalen HD – Talande text

147 Kanal 5 HD – Syntolkning

148 Kanal 9 HD – Syntolkning

149 Discovery HD – Syntolkning

150 TV12 HD – Text

151 Sjuan HD – Text

152 Kanal 11 HD – Syntolkning

Mvh
Niklas



#145

Postad 10 mars 2022 - 18:38

ted1001
  • ted1001
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
Wow! Det visste jag inte. Tack för infon!

#146

Postad 13 mars 2022 - 09:07

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Jag använder nya Allente 1 i mitt biorum, ersätter OnePlace. Bilden blir mycket bra, får en större färgrymd än tidigare. Däremot verkar jag få stereo ut från boxen när SVT har 5.1 ljud. Någon idé vad som kan göras?

#147

Postad 13 mars 2022 - 09:16

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Kan tänka mig den nya boxen om man kunde få ett rent byte med att man skriver på 24 månader. 



#148

Postad 13 mars 2022 - 09:42

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0

Jag använder nya Allente 1 i mitt biorum, ersätter OnePlace. Bilden blir mycket bra, får en större färgrymd än tidigare. Däremot verkar jag få stereo ut från boxen när SVT har 5.1 ljud. Någon idé vad som kan göras?

 

Tryck på OK-knappen och gå till "Ljud och text" längst ned till höger. Där under "Ljud" så välj "Automatisk svenska".

 

Detta funkar för mig.



#149

Postad 13 mars 2022 - 10:01

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Tryck på OK-knappen och gå till "Ljud och text" längst ned till höger. Där under "Ljud" så välj "Automatisk svenska".
 
Detta funkar för mig.

Tackar, det ska jag testa!

#150

Postad 14 mars 2022 - 11:09

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2 232 inlägg
  • 0

Jag använder nya Allente 1 i mitt biorum, ersätter OnePlace. Bilden blir mycket bra, får en större färgrymd än tidigare. Däremot verkar jag få stereo ut från boxen när SVT har 5.1 ljud. Någon idé vad som kan göras?

Hej

Om man tittar på ett program på SVT1 HD i PCM och programmet efter visas med dolby 5.1 så switchar boxen inte autoamatiskt över till 5.1. Lösning är att byta kanal och gå tillbaka till SVT1 HD. 

Vi jobbar på att lösa det problemet.

Mvh
Niklas





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.