Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tv-bänk av faktum köksskåp

116 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 september 2006 - 19:56

Danne
  • Danne
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Har nu kommit fram till att enda sättet att få den tv-bänk jag vill ha är att bygga själv. Vet att flera gjort det tidigare, så tänkte samla ihop lite information om hur ni/ man gör på bästa sätt.

Jag har tänkt mig 3 köksskåp som är (b/h/d)60x35x60. Så den blir sammanlagt 180cm bred.
Nån form av täcksida på ovansidan eller någon tjockare ekskiva. Antagligen 6 ben på ca 10cm under också.

Vilken ska man ha och vad är det för skillnad? Denna:
Faktum överskåpsstomme för kyl/frys

eller denna: Faktum överskåp till kyl/frys

Sen när man väl har tre stommar, hur sätter man ihop dom i varandra? Vill ju inte heller behöva ha 4 ben under varje stomme, så hur stabilt blir det? Behöver man nån skiva under alla tre?
Täcksidor på sidorna iallafall, finns det som passar denna stomme? Hur fäster man dom?

Ni som lagt på en ekskiva(eller annat träslag) har ni bara lagt på den, eller dragit fast den på något sätt?

Mycket basic frågor här, men behöver veta om jag ska våga mig på att sätta ihop en själv:)

#2

Postad 25 september 2006 - 20:30

Unregistered6b9c4f34
  • Unregistered6b9c4f34
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
För att svara på skillnaden mellan skåpen i dit inlägg.
Den ena är med lucka och den andra utan......

Nästa sak du kan tänka på är att inte köpa ett full-djupt skåp (60 cm)
Det är ej heller överskåpen till Kyl/Frys pga att det skall tillåta ventilation bakom/ovan kyl/frys.
Jag tror dessa skåp är 40 cm djupa.
Detta är bara bra för då har du plats att gömma sladdarna bakom.....

Skåpstommarna skruvar du ihop med medföljande skruv.
Köp sedan en bänkskiva (på IKEA) och bara lägg ovan på.
T.ex. stavlimmad bok.

Jag byggde en låg sockel av lite träbitar jag hade hemma.
Sockeln är ganska låg och indragen.
Då ser det ut som om skåpen "svävar".

Dörrar/luckor kan du välja vad som passar ur IKEAS sortiment.
Kommer inte ihåg vad mina heter men de är i bok med en björk-kant.
Har inte heller satt dit några knoppar/handtag.
Funkar utan och ser bättre ut.

Som en ren bonus så passade en BOSE (Acustimas 5) Sub-låda precis in under bänkskivan.
BOSE högtalarna använder jag som bakhögtalare.
Smått och bra.

En ganska billig och bra lösning...

Lycka till.

Maxfar

PS.
Fick inte in bilderna här men lade in några i "Galleriet"

PPS.
Sockeln är en fyrkantig ram och jag har fäst den innifrån skåpet med skruv rakt ner.
Bänkskivan är så j-la tung så den ligger där den ligger (ej fäst)

Redigerat av Unregistered6b9c4f34, 25 september 2006 - 20:39.


#3

Postad 25 september 2006 - 22:28

Danne
  • Danne
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Skåpen jag länkade till är 60cm djupa,står så åtminstone på hemsidan. Å det är precis vad jag behöver. Ingången till vardagsrummet är precis vid väggen där bänken ska stå, så det ser inte särskilt snyggt ut med ett stort mellanrum mellan vägg och skåp eller bygga nånting för där. Med så djupa skåp får ju kablarna plats inne i skåpen också.

Hur stabilt sitter skåpen ihop då? Om man som jag bara vill använda max 6 st ben?

#4

Postad 25 september 2006 - 22:53

Lydén
  • Lydén
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
Skåpen är 60 djupa på utsidan men ca 55cm invändigt eftersom ryggen är indragen en bit för att lämna en luftspalt mellan skåp och vägg. Det bör fungera med 6 ben men jag hade skruvat fast skivan inifrån skåpen för att få lite bättre hållfasthet vilket kan vara bra om man vill flytta på hela bänken.

#5

Postad 26 september 2006 - 15:48

Danne
  • Danne
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0

Skåpen är 60 djupa på utsidan men ca 55cm invändigt eftersom ryggen är indragen en bit för att lämna en luftspalt mellan skåp och vägg. Det bör fungera med 6 ben men jag hade skruvat fast skivan inifrån skåpen för att få lite bättre hållfasthet vilket kan vara bra om man vill flytta på hela bänken.

<{POST_SNAPBACK}>


Hur menar du med att skruva fast skivan inifrån skåpen?? Vilken skiva? :blink:

Ok, att skåpen är 55cm invändigt men 60cm utvändigt är väl bara bra, så får man plats med kablarna där väl? Tänkt åka till Ikea i helgen o kolla in lite mer noggrant...

#6

Postad 26 september 2006 - 16:00

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Hmmm ... många bud här.
Börjar med skillnaden mellan skåpen: Det ena är 35 cm högt det andra 57 cm. Eftersom din bänks höjd är skåphöjd + ben + skiva får du bestämma dig hur högt du vill ha. Dessutom är de som sagt med resp utan lucka.

Skåpen är som sagt 60 cm djupa.

Du sätter ihop skåpen med medföljande förbindelseskruv. Vill du kan du komplettera med skruv från CO.

Täcksidor fäster du innifrån med 30mm läng träskruv.

Stabiliteten beror lite på hur du gör baksidan. Sätter du fast innerväggarna eller sätter fast en skiva på baksidan så blir det stabilt. Då jag byggde åt en morbror hade jag öppet bakåt eftersom den stod mot en vägg och vi ville få lite luftigare. Jag tog sedan 2"4 och satte längst upp och länhst bak i varje skåp. Stabilt som tusan. Vi satte 4 ben på 3 skåp. Håller i alla fall att stå 2 pers på.

Jag skruvade fast skivan med träskruv rakt igenom "taket".

#7

Postad 26 september 2006 - 16:26

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
...bara för att göra livet lite svårare :blink:. Det finns alternativ till Ikeas överskåp från exempelvis Kvik (finns på ett antal ställen). Lösningen är ungefär den samma, men det finns skillnader främst på luckorna. Sättet som täcksidorna ska monteras på ska också skilja sig åt. På Kvik så ersätter man den ordinarie sidan med en täcksida utan skruvhål (den ska limmas). I många andra fall (jag vet inte hur Ikeas fungerar) så monteras täcksidan utanpå ordinarie sida så att den blir dubbelt så tjock...vilket inte jag tycker ser så snyggt ut. Kvik har också en frostad glaslucka med aluminiumram som ser ganska läcker ut (om man nu gillar glas och aluminium...). Det finns ett program att ladda ner från www.kvik.se (och även från Ikeas sida www.ikea.se) så kan man bygga upp bänken på skärmen.

Lycka till / Manor

#8

Postad 26 september 2006 - 21:14

Lydén
  • Lydén
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0

Hur menar du med att skruva fast skivan inifrån skåpen?? Vilken skiva? 


Antar att du vill ha en skiva som täcker ovansidan för att slippa se de vita spånskivorna. Skruva fast den inifrån skåpstommarna med träskruv 30-40mm (beror på hur tjock skivan är). Om man vill ha täcksidor gör man precis på samma sätt som även hifisnubben skrev.

Stabiliteten beror lite på hur du gör baksidan. Sätter du fast innerväggarna eller sätter fast en skiva på baksidan så blir det stabilt. Då jag byggde åt en morbror hade jag öppet bakåt eftersom den stod mot en vägg och vi ville få lite luftigare. Jag tog sedan 2"4 och satte längst upp och länhst bak i varje skåp. Stabilt som tusan. Vi satte 4 ben på 3 skåp. Håller i alla fall att stå 2 pers på.


Som sagt, baksidan är mycket viktig för stabiliteten. Utan den eller något annat som fixerar skåpen i sidled riskerar man att få ett korthus.

#9

Postad 28 september 2006 - 22:17

Danne
  • Danne
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0

Stabiliteten beror lite på hur du gör baksidan. Sätter du fast innerväggarna eller sätter fast en skiva på baksidan  så blir det stabilt. Då jag byggde åt en morbror hade jag öppet bakåt eftersom den stod mot en vägg och vi ville få lite luftigare. Jag tog sedan 2"4 och satte längst upp och länhst bak i varje skåp. Stabilt som tusan. Vi satte 4 ben på 3 skåp. Håller i alla fall att stå 2 pers på.

Jag skruvade fast skivan med träskruv rakt igenom "taket".

<{POST_SNAPBACK}>



Jag har funderat på att ha öppet på baksidan också, så det kommer lite luft till den väldigt varma stackars receivern. Eller om jag bara ska såga/borra upp hål, vet inte riktigt ännu.
Men hur hade du gjort skåpen stabila då? Hängde inte riktigt med på det där du skrev :)
Sätta fast innerväggarna hurdå?

#10

Postad 29 september 2006 - 13:27

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0
Om du inte vill ha baksidan på så stabilicerar du lätt hyllan men en enhelt krysstag, det finns sådana också på ikea. ex. till hyllan IVAR.

Det kostar nog inte många tior.

case

#11

Postad 29 september 2006 - 15:17

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Jag har funderat på att ha öppet på baksidan också, så det kommer lite luft till den väldigt varma stackars receivern. Eller om jag bara ska såga/borra upp hål, vet inte riktigt ännu.
Men hur hade du gjort skåpen stabila då? Hängde inte riktigt med på det där du skrev  :P
Sätta fast innerväggarna hurdå?

<{POST_SNAPBACK}>


Vi sågade regelvirke, 2"4 (25x95 i "modern benämning") i EXAKT samma längd som skåpen är breda. Viktigt att de sågas EXAKT 90grader. (Måla dem gärna vita.) Sedan lägger man in dem "på högkant" längst bak och längst upp i skåpet så att den långa smala sidan är dikt mot taket. Dra fast dem med genomgående skruv genom tak och sidoväggar så att du får som en väldigt grov "list" som sticker ner från taket längst bak i skåpet.

Svårt att beskriva i ord. Hoppas du förstår.

#12

Postad 29 september 2006 - 15:22

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Ser nu vad jag skrev ovan om innerväggarna. Rejält otydligt. Har gjort ett montage där vi satt fast hels skiten i en befintlig vägg för att stabilisera. Använda vinklas så att vi fick ut skåpen från väggen för att lufta, men då killen skulle lägga skivan la han ändå den kloss mot väggen, så .... bortkastat jobb. Dessutom är hans sambo inte så glad att möbeln inte går att flytta en mm.

#13

Postad 29 september 2006 - 17:50

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Jag skulle sätta nån slags hjul på min bänk om jag byggde :P Att hasa den var gång man ska in bakom den vill man ju undvika...

#14

Postad 13 oktober 2006 - 00:17

Danne
  • Danne
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Nästa vecka tänkte jag åka och inhandla det som behövs för att börja bygga på bänken. Så här kommer fler frågor...
Vilken sorts täcksida är det man ska köpa?(dörrar och täcksidor blir i APPLÅD vit eller ABSTRAKT vit) Skåpet är som sagt 60cm djupt och 35cm högt.
Finns det som passar måtten eller måste man såga själv?
Knep på hur man ska få fast dom på rätt ställe?

hifisnubben: Du sågade alltså till tre stycken reglar och satte ett längst bak i varje skåp? Så jag fattade det rätt bara. Vet inte än hur jag väljer att göra dock.

#15

Postad 13 oktober 2006 - 07:37

th_om_as
  • th_om_as
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0

Nästa vecka tänkte jag åka och inhandla det som behövs för att börja bygga på bänken. Så här kommer fler frågor...
Vilken sorts täcksida är det man ska köpa?(dörrar och täcksidor blir i APPLÅD vit eller ABSTRAKT vit) Skåpet är som sagt 60cm djupt och 35cm högt.
Finns det som passar måtten eller måste man såga själv?
Knep på hur man ska få fast dom på rätt ställe?

hifisnubben: Du sågade alltså till tre stycken reglar och satte ett längst bak i varje skåp? Så jag fattade det rätt bara. Vet inte än hur jag väljer att göra dock.

<{POST_SNAPBACK}>


Finns en täcksida som är 60 djup och 70 hög. Jag köpte en sådan och bara sågade den på mitten så fick jag två perfekta bitar. Se bara till och vara försiktig när du sågar så att det inte flisar sig. Tejpa gärna där du sågar så går det mycket smidigare.

För att sätta fast täcksidorna använder du bara medföljande skruvar och beskrivning som finns, som visar att du med hjälp av tvingar sätter täcksidorna på plats och därefter är det bra med en som står och håller dem också medans du skruvar fast dom från insidan av skåpet.

Själv har jag inte fäst min ekskiva på toppen mer än med dubbelhäftande tejp, blir tillräckligt stabilt ändå.

Angående att bara använda 4 benpar (8 st. ben) så är inte det något problem. Se bara till att fästa de två innersta paren i skarven mellan skåpen så ska det funka kanon.

#16

Postad 13 oktober 2006 - 09:52

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

hifisnubben: Du sågade alltså till tre stycken reglar och satte ett längst bak i varje skåp? Så jag fattade det rätt bara. Vet inte än hur jag väljer att göra dock.

<{POST_SNAPBACK}>

Japp. Dessutom "kloss mot taket". Exakt längd och exakt rät vinkel räckte för oss för att få det stabilt. Vill man fega lite kan man väl sätta en längst ner åxå.

#17

Postad 14 oktober 2006 - 10:38

th_om_as
  • th_om_as
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Danne: Lägger in lite bilder som du efterfrågade. Dock inte de bästa bilderna då både kamera och fotograf inte håller högsta klass, men jag hoppas att det funkar i alla fall.

Ska försöka lägga upp lite bilder i mitt galleri lite senare, då förhoppningsvis med lite bättre bilder. Så håll till godo. Om du skulle vilja ha mer bilder av bänken på något speciellt så PM:a bara så ska jag försöka få upp några kort på det också.

Bifogad fil  P1010199_copy.gif   1,86MB   1583 Antal nerladdningar
Bifogad fil  P1010200_copy.gif   1,94MB   1302 Antal nerladdningar
Bifogad fil  P1010201_copy.gif   1,98MB   832 Antal nerladdningar

#18

Postad 15 oktober 2006 - 16:31

Crippe_Crull
  • Crippe_Crull
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Bänken såg riktigt läcker ut. Vad är det för ben du användt? Har du nån aning om vad bygget kostade i sin helhet?

Redigerat av Crippe_Crull, 15 oktober 2006 - 16:32.


#19

Postad 15 oktober 2006 - 21:12

Monkey Business
  • Monkey Business
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Hej, jag är lite inne på att bygga ihope en egen tv-bänk av ikeas köksskåp. Men undrar vilka luckor och täcksidor man skall köpa? Det finns ju flera "vita" att välja på. Skulle helst av allt vilja ha högblanka svarta luckor och täksidor men då detta inte finns hos ikea så antar jag att man för måla dem själva. Dvs ta hjälp av målare/sprutmålare att behandla dem. Men ska jag köpa de billigaste -Ärlig vit och få till dem så det blir pianolack eller måste man gå på de dubblet så dyra -Abstrakt vit?
Lång fråga men hoppas på svar!


Kom på en till fråga, då mina utrymmen är begränsade hade jag tänkt mig en bänk som är 150cm bred. Kommer alltså att behöva kapa alla skåpen 10cm, är detta något problem om man har lite verktyg så som cirkelsåg mm? Någon som rent av har erfranehet av att göra något liknande? Hade tänkt kapa ena sidan av stommen o undrar väl främst om den kommer få samma stabilitet som innan?

Redigerat av Monkey Business, 15 oktober 2006 - 21:16.


#20

Postad 15 oktober 2006 - 22:41

Lydén
  • Lydén
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
Jag har kapat en billy bokhylla för några år sedan och det gick bra med cirkelsåg och borrmaskin. Det bökiga var att borra hålen för träpluggarna men om man är noggrann och använder markeringsstift för träplugg går det bra. Man kan gör det lite enklare för sig och använda kopplingsskruv från Clas Ohlson.

#21

Postad 15 oktober 2006 - 23:02

Danne
  • Danne
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Monkey Business: Tror inte du behöver köpa ABSTRAKT vit om du ändå ska spraymåla dom själv(eller hur du nu gör) slutresultatet beror väl på vilken färg du kommer använda ändå. Däremot är det väl rätt bra att ha en ganska blank yta från början, kolla in APPLÅD vit. Klart finare yta än vad ÄRLIG har...samt mycket billigare än ABSTRAKT.

Inte funderat på 2 stycken 70cm skåp istället då? Enklare än att såga o fixa :blink:

#22

Postad 16 oktober 2006 - 08:13

Crippe_Crull
  • Crippe_Crull
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Monkey Business: Tror inte du behöver köpa ABSTRAKT vit om du ändå ska spraymåla dom själv(eller hur du nu gör) slutresultatet beror väl på vilken färg du kommer använda ändå. Däremot är det väl rätt bra att ha en ganska blank yta från början, kolla in APPLÅD vit. Klart finare yta än vad ÄRLIG har...samt mycket billigare än ABSTRAKT.

<{POST_SNAPBACK}>


Om du nu ska måla på dem är det alltid till fördel att ha en "skrovligare" yta då färgen lättare fastnar på den. Det ger bättre slit styrka och ett bättre resultat. Om du köper högblanka vita för att sedan måla an du bli tvungen att sandpappra dem för att få färgen att fastna.

Lycka till!

#23

Postad 16 oktober 2006 - 10:29

Unregisterede841189f
  • Unregisterede841189f
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Bänken såg riktigt läcker ut. Vad är det för ben du användt? Har du nån aning om vad bygget kostade i sin helhet?

<{POST_SNAPBACK}>


Tackar...

Har använts Ikeas egna köksben tror dom hette Capita och är 11 cm höga (fanns nog även 16 cm höga ben).

Total kostnad blev endel ändå i slutändan, men då fick man ju det så som man ville. Skåpen med dörrar kostade 775:- så för tre stycken blev det 2325:- (köpte abstrakt vit, högblank, enligt mig klart snyggast). Sen kom ben till Capita 11 cm 79:- för 2 benpar så totalt 158:-. Täcksida högblank vit tror den hette Perfekt Applåd, köpte en som var 70 cm hög och kapa på mitten kostade 295:-.
Sen tillkom en massiv ekskiva som jag köpte på Silvan för ca 900:- inklusive kapning (då fick jag en bit över som blev en bra skärbräda). Så total kostnad för hela bänken blev: 3678:-

Inte jättebilligt direkt, men då är abstrakt vit en av de dyrare luckorna, så det går att göra billigare.

#24

Postad 16 oktober 2006 - 10:33

th_om_as
  • th_om_as
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0

Bänken såg riktigt läcker ut. Vad är det för ben du användt? Har du nån aning om vad bygget kostade i sin helhet?

<{POST_SNAPBACK}>


Råkade vara inloggad på en kompis användare på jobbet, så moderator får gärna ta bort ovan inlägg av Xiaolong!

Tackar...

Har använts Ikeas egna köksben tror dom hette Capita och är 11 cm höga (fanns nog även 16 cm höga ben).

Total kostnad blev endel ändå i slutändan, men då fick man ju det så som man ville. Skåpen med dörrar kostade 775:- så för tre stycken blev det 2325:- (köpte abstrakt vit, högblank, enligt mig klart snyggast). Sen kom ben till Capita 11 cm 79:- för 2 benpar så totalt 158:-. Täcksida högblank vit tror den hette Perfekt Applåd, köpte en som var 70 cm hög och kapa på mitten kostade 295:-.
Sen tillkom en massiv ekskiva som jag köpte på Silvan för ca 900:- inklusive kapning (då fick jag en bit över som blev en bra skärbräda). Så total kostnad för hela bänken blev: 3678:-

Inte jättebilligt direkt, men då är abstrakt vit en av de dyrare luckorna, så det går att göra billigare.

Redigerat av th_om_as, 16 oktober 2006 - 14:15.


#25

Postad 16 oktober 2006 - 15:05

Monkey Business
  • Monkey Business
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Monkey Business: Tror inte du behöver köpa ABSTRAKT vit om du ändå ska spraymåla dom själv(eller hur du nu gör) slutresultatet beror väl på vilken färg du kommer använda ändå. Däremot är det väl rätt bra att ha en ganska blank yta från början, kolla in APPLÅD vit. Klart finare yta än vad ÄRLIG har...samt mycket billigare än ABSTRAKT.

Inte funderat på 2 stycken 70cm skåp istället då? Enklare än att såga o fixa B)

<{POST_SNAPBACK}>


Har precis pratat med en lackerare som gör luckor och täcksidor i högblank svart! Han var också inne på att det skall vara hyfsat fin yta, då blir ju applåd väldigt bra! Pris var ca 210kr per lucka, vilket känns helt okey.

Problemet blir att såga till luckorna samt täcksidorna. Tror ni man kan såga med cirkelsåg och få en tillräkligt fin kant eller skall man be någon snickare? Blir ju en del kapande hmm. Mycket tacksam för snabba svar!

#26

Postad 16 oktober 2006 - 15:33

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0
Ska du ändå måla luckorna så gör det ju inget om du får spackla dem lite.

En sak som jag tänkte på: Om du nu ska få luckorna målade, vad är det får yta på dem? ofta är det ju någon form plastfolie, går det att pianolacka på den ytan? Tänkte bara att du kollar upp luckorna och hör med målaren innan du köper och börjar såga. Det är ju lite trist om han eftråt säger att han inte kan måla en sådan yta.

case

#27

Postad 16 oktober 2006 - 16:24

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

...Skulle helst av allt vilja ha högblanka svarta luckor och täksidor men då detta inte finns hos ikea så antar jag att man för måla dem själva.


Än en gång...det finns alternativ till Ikea exempelvis Nero i blank svart från Kvik:
http://www.kvik.se/p...=473&prodid=422

Det kanske kan vara roligare än att köpa Ikeas toppskåp och börja med en omlackning!!?

Edit: Priset för ett toppskåp i blank svart (Nero) verkar ligga på 668:-/st. Täcksidan till toppskåpet verkar dock bara finnas i blank vitt, ljus björk eller ljus ek. Täckskivan kostar 59:-/st. Ljus ek borde väl passa bra om det ska vara en ekskiva som topp på bänken...

mvh Manor

Redigerat av Manor, 16 oktober 2006 - 16:38.


#28

Postad 16 oktober 2006 - 22:35

Monkey Business
  • Monkey Business
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Där ser man, Kvik är ju helt klart ett intressant alternativ. Även om jag inte direkt hajar deras katalog.. Har dom överskåp i måtten BHD 50x35x37 som ikeas fläktskåp? Vissa skillnader gör ju inte så mycket. Och hur funkar det med deras täcksidor som inte sticker ut?

Har börjat fundera lite på hur det blir med täcksidor och skiva ovan på? Kommer det se konstigt ut när det sticker ut på sidorna? (täcksidorna = 1,8cm) Eller Blir det kanske snyggt rent utav?

Vill gärna har era synpunkter!

#29

Postad 06 augusti 2007 - 09:47

iNAD
  • iNAD
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Någon som vet om man skall borra hål för IKEA benen eller hur de annar fästes i konsolerna?
Tacksam för svar..

Håller själv på med att inhandla till en FAKTUM hifi möbel.. =)

#30

Postad 07 augusti 2007 - 15:00

bautaberit
  • bautaberit
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Någon som vet om man skall borra hål för IKEA benen eller hur de annar fästes i konsolerna?
Tacksam för svar..

Håller själv på med att inhandla till en FAKTUM hifi möbel.. =)

<{POST_SNAPBACK}>


CAPITA-benen från IKEA fästes med fyra skruv som du med fördel kan förborra hål till.

Bifogad fil  PICT0407.JPG   458,21K   174 Antal nerladdningar

#31

Postad 16 januari 2008 - 15:57

Unregistereda20f1f07
  • Unregistereda20f1f07
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Jag kommer också bygga en tv-bänk av IKEA Faktum.
Dock tänker jag välja de luckor som går att öppna uppåt.
Min fråga är: Går det att sätta dessa luckor så att de öppnas nedåt istället. Jag tror nämligen att man kommer åt elektroniken bättre då. Har sett en del hemmabyggda bänkar med luckor som öppnad nedåt och som kan stå öppna vid exempelvis film-tittande.

Är IKEA Faktums luckor av sådan bra kvalitet att detta går eller vad tror ni?

http://www.ikea.com/...ducts/S79806302

MVH Christian

#32

Postad 16 januari 2008 - 16:06

felldin
  • felldin
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
Kan kanske inte svara direkt på din fråga, men varför ska du ha luckorna öppna vid filmtittande? Jag har byggt med faktum men låter alltid dörrarna vara stängda. Kör med en ir-förlängare så att jag kan styra allt i bänken.

#33

Postad 16 januari 2008 - 18:00

Unregistereda20f1f07
  • Unregistereda20f1f07
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Jag kommer förmodligen ha luckorna stängda vid filmtittande. Dock ska jag köpa faktum som har måtten 92*40*37, vilket innebär att om jag väljer luckor med gångjärn på sidorna så bygger det ut nästan en meter när man öppnar.

Jag tycker personligen det är snyggare om de öppnas åt andra hållet, så min fråga är således än en gång:

Går det att vända på Faktum väggskåp http://www.ikea.com/...ducts/S69810106
så att det öppnas med gångjärnen nedåt?

Eller "ramlar" luckan ner av sig själv om man gör så?

Tacksam för svar!

#34

Postad 18 januari 2008 - 16:00

Johan_81
  • Johan_81
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Jag gjorde en bänk med vända 92 cm-skåp förra veckan.

Skåpen som öppnas uppåt har en "arm" som bromsar luckan, så det går lätt att öppna men trögt att stänga (så att den inte slås igen av sig själv.

Lossa helt på skruven mitt på armen och lyft över ena halvan över det lilla stoppet som sitter inuti. Skruva sen ihop allt igen och dra åt skruven lagom hårt.

Luckan hålls nu uppe eftersom det är trögt att öppna, men lätt att stänga.
Sen är det bara att skruva ihop skåpet efter beskrivningen och vända på det.
(Jag satte fästet till armarna ett hål längre upp, då stannar luckan 90 grader rakt ut.)

Redigerat av Johan_81, 18 januari 2008 - 16:01.


#35

Postad 21 januari 2008 - 22:34

Unregisteredcf1ddbac
  • Unregisteredcf1ddbac
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Gjorde själv en bänk med faktum överskåp till kyl/frys
7 stycken och två bänkskivor på, total längd 420 cm sen köpte jag två sockel lister för att dölja ben och bose subben

gick på ca 5000:-

#36

Postad 22 januari 2008 - 21:01

Unregistereda20f1f07
  • Unregistereda20f1f07
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

Jag gjorde en bänk med vända 92 cm-skåp förra veckan.

Skåpen som öppnas uppåt har en "arm" som bromsar luckan, så det går lätt att öppna men trögt att stänga (så att den inte slås igen av sig själv.

Lossa helt på skruven mitt på armen och lyft över ena halvan över det lilla stoppet som sitter inuti. Skruva sen ihop allt igen och dra åt skruven lagom hårt.

Luckan hålls nu uppe eftersom det är trögt att öppna, men lätt att stänga.
Sen är det bara att skruva ihop skåpet efter beskrivningen och vända på det.
(Jag satte fästet till armarna ett hål längre upp, då stannar luckan 90 grader rakt ut.)


Jag gjorde precis som du skrev igår, innan jag läste detta. :-)
Har nu en bänk med två faktumskåp pch valnötskivor runt om.
Ska lägga upp bilder så fort jag får möjlighet.

#37

Postad 14 februari 2008 - 16:03

djtomp
  • djtomp
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Jag håller på med tre stycken faktum skåp 60x35. Med solär luckor och täckskiva 60x70 som jag fick såga på mitten. Jobbar i skola, så jag lånade träslöjdens såg. Blev riktigt bra. Har beställt en glasskiva 8mm som jag ska ha över. Målad på undersidan med svart färg. Bilder kommer när allt är ihopsatt. :)

#38

Postad 22 februari 2008 - 14:18

leris
  • leris
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Tack för en bra tråd. Jag har fått bra tips här när jag gjorde min tvhylla. Titta i mitt galleri.

#39

Postad 24 februari 2008 - 21:00

jonatannn
  • jonatannn
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0
Funderar på att bygga ihop en tv bänk av 3 st faktumskåp med djup 60 cm. Det jag undrar är om man kan sätta in en Sockellåda under och sen låta skåpen vila på en sockel? Eller funkar denna låda bara till de större skåpen hos IKEA?

#40

Postad 27 februari 2008 - 17:35

Johan_81
  • Johan_81
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Sockellåda..? Borde väl inte vara några problem eftersom skåpen är konstruerade på samma sätt, bara höjden som skiljer mot ett vanligt bänkskåp.

...antar jag...

#41

Postad 29 februari 2008 - 14:42

IKD
  • IKD
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Det tror jag ska fungera, som sagt borde bara vara vara höjden som skiljer sig mot ett vanligt skåp. Du får väl prova =) Släng gärna upp lite bilder på era byggen!

#42

Postad 03 mars 2008 - 11:01

svanjr
  • svanjr
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Tjena! Jag ska också bygga mig en mediamöbel av Faktum Överskåp, men jag vill ha den på väggen. Ingen som har gjort det här? Problemet är att jag vill ha ett djup på ca 47 cm så att kablar och sånt får plats. Tanken är att sätta fast två ribbor i betongväggen som är typ 7cm tjocka och sedan sätta fast skåpen i dom. Vad tror ni om det? Måste skruvarna komma ända in i betongen, eller räcker det med att dom sitter fast i träribban? Jag ska ha de skåp som är 40cm djupa. Om ni har tips att komma med så hojta gärna till....

#43

Postad 16 mars 2008 - 13:42

Jocce81
  • Jocce81
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Hm, intressant (men lite rörig :lol: ) tråd!

Är också inne på att bygga en TV-Bänk, vägghängd av Ikeaskåp eller liknande!

Blir en tripp dit i veckan för att reka lite, dock vill jag helst inte ha dem 60 djupa, då de kommer sticka ut så mycket, finns det 50cm djupa (eller 45 KANSKE kan funka)? Eller får man gå loss med sticksågen?

Maxbredd för det hela är ca 125 cm, misstänker dock att jag kanske får lov att ha de två på sidorna lite smalare, då jag vill ha stärkaren i mitten, och den är 42 cm... (och blir för brett med 3 st så breda skåp)

Bifogar en bild på hur jag tänkt ungefär, så kanske ni kan komma med tips!


/Jocce

Bifogad fil(er)



#44

Postad 02 april 2008 - 09:49

foose
  • foose
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Jag håller på med tre stycken faktum skåp 60x35. Med solär luckor och täckskiva 60x70 som jag fick såga på mitten. Jobbar i skola, så jag lånade träslöjdens såg. Blev riktigt bra. Har beställt en glasskiva 8mm som jag ska ha över. Målad på undersidan med svart färg. Bilder kommer när allt är ihopsatt. :blush:


vad kostade den täcksidan du har köpt? har letat men inte hittat den

#45

Postad 09 juli 2008 - 09:24

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0
Ni som har Faktumbänkar, kan någon vara hygglig och mäta exakt innermått (bredden)?
Att det är ca 4 cm som försvinner från totalbredden är jag medveten om, men jag vill gärna veta exakt på mm.

#46

Postad 10 juli 2008 - 09:02

Johan_81
  • Johan_81
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Innermåttet på 92-skåpen är 884 mm, för 60-skåpen är det 561 mm.

#47

Postad 10 juli 2008 - 09:30

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0
Tackar, 39 mm som försvinner alltså på ett 60-skåp (och troligen även på 30, 40, 50 80-bredd också då).
Jag har nämligen en skrivare som är 361 mm bred som jag skulle vilja få in i ett 40-skåp. Blir precis på mm, men nada luftflöde. Kanske kan funka om jag borrar upp ett lufthål med en hålsåg i ena sidan.

#48

Postad 10 juli 2008 - 18:39

Advance Acoustic
  • Advance Acoustic
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Hej.

Har oxå fastnat för denna idé.. Dock så undrar jag om någon vet vart det kan finnas skåp som är djupare.. typ 45-50 cm? Ikeas är ju "bara" 37cm djupa och det gör att förstärkaren inte får plats...

Tacksam för hjälp

Redigerat av Advance Acoustic, 10 juli 2008 - 18:41.


#49

Postad 10 juli 2008 - 21:05

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0
Ikeas underskåp är 60 djupa (överskåpen 37 djupa).

#50

Postad 11 juli 2008 - 16:09

connync
  • connync
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Ikeas underskåp är 60 djupa (överskåpen 37 djupa).



kan du länka till det skåp du pratar om för jag hittar bara dom som är 37 djupa



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.