Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4951 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Stereoförsteg) 0 (0) Inga priser

#4551

Postad 20 mars 2019 - 23:16

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Fick min Shiit Mani idag. Liten, söt och oerhört välbyggd. Tar inte många sekunder för att förstå att detta var ett rejält lyft mot min inbyggda i Sugden A21. Förstärkaren är fortfarande bland det bättre pengar kan köpa, men det var tydligen inte RIAA:n. Lite konstigt.
Nu låter allt precis som det ska, och den tidigare bristen på fart och kontroll är som bortblåst. Allt är mycket väldefinierat och det blir lätt att föja alla skeenden i musiken. När man finlyssnsr upptäcks en detaljrikedom jag nog faktiskt undrar om jag
gör på motsvarande digital utgåva. Är förstås knappast möjligt, men något känns väldigt trevligt här.
Japp, Mani är verkligen good shit!

#4552

Postad 21 mars 2019 - 04:59

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Fick min Shiit Mani idag. Liten, söt och oerhört välbyggd. Tar inte många sekunder för att förstå att detta var ett rejält lyft mot min inbyggda i Sugden A21. Förstärkaren är fortfarande bland det bättre pengar kan köpa, men det var tydligen inte RIAA:n. Lite konstigt.
Nu låter allt precis som det ska, och den tidigare bristen på fart och kontroll är som bortblåst. Allt är mycket väldefinierat och det blir lätt att föja alla skeenden i musiken. När man finlyssnsr upptäcks en detaljrikedom jag nog faktiskt undrar om jag
gör på motsvarande digital utgåva. Är förstås knappast möjligt, men något känns väldigt trevligt här.
Japp, Mani är verkligen good shit!

 

 

Roligt för dig att RIAAT är "Good "Shiit"

 

HIstorien bakom Shiit Audio är inte sämre den heller. 

 

Uppenbarligen lär frun till firmans grundare gnällt på sin man och sagt; - "Du sitter jämt i källaren och pysslar med din skit!" Därav namnet, "Shiit". 

 

RIAAT är en viktigt del av anläggningen. 2009 köpte jag min Hegel H1 från Ljudmakarn och fick ett paktetpris tillsammans med ett HEED Questar. 

Skillanden mellan mitt dåvarande Vincent PHO 111 och HEED Questar var enorm. 

 

Det dröjde ungefär ett decennium innan jag skaffade till den externa nätdelen till mitt Questar, och jeeesus - här kan vi snacka "Good Shit". 

 

När allt brus försvinner, som brukar vara vanligt med RIAA i instegsklassen så händer det grejer. Men åtminstone jag brukar aldrig förstå hur mycket brus jag hade förrän jag uppgraderat. 

 

Med tanke på att jag skaffat en: HEED PSU, bytt till skärmade och filtrerade grendosor och skaffat en iFi purifier, så är skillnaderna väldigt påtagliga för mig: mer svärta i bakgrunden, ännu bättre separation, går lättare att höra anslag från vissa instrument, dynamik, men det skönaste av allt; det finns nu ett harmoniskt lugn i ljudbilden där allt landat på rätt adress. 



#4553

Postad 21 mars 2019 - 06:21

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Fick min Shiit Mani idag. Liten, söt och oerhört välbyggd. Tar inte många sekunder för att förstå att detta var ett rejält lyft mot min inbyggda i Sugden A21. Förstärkaren är fortfarande bland det bättre pengar kan köpa, men det var tydligen inte RIAA:n. Lite konstigt.
Nu låter allt precis som det ska, och den tidigare bristen på fart och kontroll är som bortblåst. Allt är mycket väldefinierat och det blir lätt att föja alla skeenden i musiken. När man finlyssnsr upptäcks en detaljrikedom jag nog faktiskt undrar om jag
gör på motsvarande digital utgåva. Är förstås knappast möjligt, men något känns väldigt trevligt här.
Japp, Mani är verkligen good shit!


Kul att du är så nöjd- blir lite roligare att lyssna på vinyl när ljudkvaliteten håller lite högre nivå.

Har aldrig hört Sugden A21 men jag har läst en del om den och stärkaren har fått kritik från flera håll för just RIAA- steget som inte håller klassen jämfört med apparaten det sitter monterat i. Är tyvärr vanligt att det inbyggda RIAA- steget av idag inte riktigt håller nivån. Finns några undantag som nu finns på marknaden som jag själv har testat/lyssnat på och det är Denon PMA-1600NE och Denon PMA-2500NE. Troligen sitter det likadana RIAA- steg i båda dessa modeller och kanske också i lillebror PMA-800NE(?)- dessa håller definitivt hög klass och jag tror inte man behöver skaffa ett externt RIAA i de här fallen förrän man är uppe på riktigt hög nivå när det gäller val av pickup.

Redigerat av GyroSE, 21 mars 2019 - 06:27.


#4554

Postad 21 mars 2019 - 14:43

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Roligt för dig att RIAAT är "Good "Shiit"

 

HIstorien bakom Shiit Audio är inte sämre den heller. 

 

Uppenbarligen lär frun till firmans grundare gnällt på sin man och sagt; - "Du sitter jämt i källaren och pysslar med din skit!" Därav namnet, "Shiit". 

 

RIAAT är en viktigt del av anläggningen. 2009 köpte jag min Hegel H1 från Ljudmakarn och fick ett paktetpris tillsammans med ett HEED Questar. 

Skillanden mellan mitt dåvarande Vincent PHO 111 och HEED Questar var enorm. 

 

Det dröjde ungefär ett decennium innan jag skaffade till den externa nätdelen till mitt Questar, och jeeesus - här kan vi snacka "Good Shit". 

 

När allt brus försvinner, som brukar vara vanligt med RIAA i instegsklassen så händer det grejer. Men åtminstone jag brukar aldrig förstå hur mycket brus jag hade förrän jag uppgraderat. 

 

Med tanke på att jag skaffat en: HEED PSU, bytt till skärmade och filtrerade grendosor och skaffat en iFi purifier, så är skillnaderna väldigt påtagliga för mig: mer svärta i bakgrunden, ännu bättre separation, går lättare att höra anslag från vissa instrument, dynamik, men det skönaste av allt; det finns nu ett harmoniskt lugn i ljudbilden där allt landat på rätt adress. 

De är verkligen roliga de där herrarna. Bara texten på lådan till Mani; "Mani är personifieringen av Månen i fornnorsk mytologi. Månen är rund, skivor är runda. There you have it". :)

 

Det är säkert så att det går att komma vidare på denna vägen, men det var sannerligen en bra början. Och sedan vet jag inte hur bra Rega P3 egentligen är. Kanske den sätter gränsen snarare än Mani. Eller för den delen Audio Technica AT 150 Sa. Den får ju lysande recensioner, men det får ju Regan också men allt kommer ju till en gräns.


Kul att du är så nöjd- blir lite roligare att lyssna på vinyl när ljudkvaliteten håller lite högre nivå.

Har aldrig hört Sugden A21 men jag har läst en del om den och stärkaren har fått kritik från flera håll för just RIAA- steget som inte håller klassen jämfört med apparaten det sitter monterat i. Är tyvärr vanligt att det inbyggda RIAA- steget av idag inte riktigt håller nivån. Finns några undantag som nu finns på marknaden som jag själv har testat/lyssnat på och det är Denon PMA-1600NE och Denon PMA-2500NE. Troligen sitter det likadana RIAA- steg i båda dessa modeller och kanske också i lillebror PMA-800NE(?)- dessa håller definitivt hög klass och jag tror inte man behöver skaffa ett externt RIAA i de här fallen förrän man är uppe på riktigt hög nivå när det gäller val av pickup.

Ja Denon om någon känns ju som märket som borde hålla sig med goda pickupförstärkare. :)



#4555

Postad 21 mars 2019 - 19:32

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Nu har jag inte lyssnat på mitt inbyggda riaa men det ska vara mkt bra enligt tester, e ju ett rega steg och skulle tro det är rega phono mk3 som sitter i.

Om vi snackar tonarmar da? Hur mkt gör den för ljudet? Om man skulle uppgradera, har ju en the classic, och 9cc evelution tror jag passar, den kostar väl runt 8500 kr skulle det bli steg upp eller finns det andra armar typ sme, jelco, gold note som passar?

#4556

Postad 21 mars 2019 - 22:33

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Nu har jag inte lyssnat på mitt inbyggda riaa men det ska vara mkt bra enligt tester, e ju ett rega steg och skulle tro det är rega phono mk3 som sitter i.
Om vi snackar tonarmar da? Hur mkt gör den för ljudet? Om man skulle uppgradera, har ju en the classic, och 9cc evelution tror jag passar, den kostar väl runt 8500 kr skulle det bli steg upp eller finns det andra armar typ sme, jelco, gold note som passar?

Tonarmen gör massor för ljudet men synergin med skivspelare och pickup är oerhört väsentlig i sammanhanget- de måste kort och gott lira bra tillsammans. I ditt fall så måste du troligen hålla fast vid någon av Pro- Jects egna 9 tums tonarmar men jag tror inte att skillnaden skulle bli speciellt stor ljudmässigt. Du får i stället kika på att köpa en skivspelare med vilken det är möjligt att kombinera ett större urval av olika tonarmar.

#4557

Postad 22 mars 2019 - 11:33

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Gått och blivit lite sugen på signature 9" men den kostar rätt mkt

#4558

Postad 22 mars 2019 - 13:22

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Gått och blivit lite sugen på signature 9" men den kostar rätt mkt

Tror att det ger mest om du i stället för ny tonarm satsar på en ny spelare i samma prisklass som din Classic- skivpspelare + Signature 9- armen skulle ha kostat tillsammans. Mer "bang for the buck" i det fallet.

#4559

Postad 22 mars 2019 - 16:10

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Vad rekommenderar du för spelare för runt låt oss säga 25000-30000 kr utan pickup men med arm.

Avid, mitchell, gold note?

Vill gärna att den ser lite mer ut som the classic, gillar det stuket

#4560

Postad 22 mars 2019 - 16:39

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Vad rekommenderar du för spelare för runt låt oss säga 25000-30000 kr utan pickup men med arm.

Avid, mitchell, gold note?

Vill gärna att den ser lite mer ut som the classic, gillar det stuket


Rega P8 är nog ett av de riktigt bra köpen man kan göra just nu om man kikar lite högre upp i prisklasserna- mycket välljud för pengarna där. Sen har du Michell Gyro SE, en musikförmedlare av rang och en bra plattform för i stort sett alla 9" armar på marknaden. AVID Diva II och Kuzma Stabi S är också bra. Ingen av dessa skivspelare ser ut som The Classic dock men det är kanske en tanke du får överge när du väl tittar på att ta ett kliv uppåt.

Redigerat av GyroSE, 22 mars 2019 - 16:50.


#4561

Postad 27 mars 2019 - 11:06

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Då är 250 sleeves på väg från Tyskland. Första ordern som jag lade gick inte igenom, men nu är dom på gång. Skall bli skönt att göra rent favoritskivorna och lägga dem i nya innerfodral :)



#4562

Postad 29 mars 2019 - 16:09

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Nu fick jag en såndär wow känsla igen. Satt och läste lite tester på Hana SL pickuper och många sa att den ska ha över 500 Ohm och då låter bäst, så jag testade ställa om Ohm'en för min Hana EL från 465,3 till 634,2, som är nästa steg, och måste säga att dynamiken blev bättre och framförallt verkar man få med lite högre toner i diskanten. Me like

#4563

Postad 03 april 2019 - 15:10

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Köpte en sån hör, kan vara bra att ha tycker jag 😊
Hade iden att köra med denna innan tvätt så att man verkligen all smuts e löst och kommer bort vid tvätt även vid lyssning av nya skivor som man märk har varit superstatiska

Bifogad fil(er)


Redigerat av fristil, 03 april 2019 - 17:10.


#4564

Postad 04 april 2019 - 10:27

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Har märkt att spelare med chassi i mdf eller liknande kan vara jobbiga när det kommer till statisk elektricitet. Det hjälper att byta till gummimatta, om det följer med en filtmatta då. Har man antistatpistol spelar det mindre roll iofs.

 

Om spelaren har metallchassi, kan man röra skivan och chassit samtidigt. Man får sig en liten smäll ibland, vilket är bra eftersom skivan laddas ur. Nya skivor kan som sagt vara rejält statiskt laddade, speciellt när man drar ut de ur papp-fodralet första gången.

 

En annan metod är att hålla i skivan och röra vid ett element. Inte lika effektivt som antistatpistol, men bättre än inget. Rengöringsvätska till vinyl är också antistatisk. Det är delvis därför det är en bra idé att tvätta nya skivor.

 

Gjorde några testinspelningar för ett tag sedan, med helt ny, statisk skiva, och sedan efter tvätt/urladdning. Som väntat var det mer surface noise och knaster, och mer dist i allmänhet före urladdning.

 

edit: Jordade uttag är en fördel med. Även om vinylspelare osv har ojordad kontakt, så jordas det genom RCA-kablarnas skärm, spelarens jordkabel osv.


Redigerat av Ageve, 04 april 2019 - 10:51.


#4565

Postad 04 april 2019 - 12:24

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Har märkt att spelare med chassi i mdf eller liknande kan vara jobbiga när det kommer till statisk elektricitet. Det hjälper att byta till gummimatta, om det följer med en filtmatta då. Har man antistatpistol spelar det mindre roll iofs.
 
Om spelaren har metallchassi, kan man röra skivan och chassit samtidigt. Man får sig en liten smäll ibland, vilket är bra eftersom skivan laddas ur. Nya skivor kan som sagt vara rejält statiskt laddade, speciellt när man drar ut de ur papp-fodralet första gången.
 
En annan metod är att hålla i skivan och röra vid ett element. Inte lika effektivt som antistatpistol, men bättre än inget. Rengöringsvätska till vinyl är också antistatisk. Det är delvis därför det är en bra idé att tvätta nya skivor.
 
Gjorde några testinspelningar för ett tag sedan, med helt ny, statisk skiva, och sedan efter tvätt/urladdning. Som väntat var det mer surface noise och knaster, och mer dist i allmänhet före urladdning.
 
edit: Jordade uttag är en fördel med. Även om vinylspelare osv har ojordad kontakt, så jordas det genom RCA-kablarnas skärm, spelarens jordkabel osv.


Just att tvätta skivorna för att få bort statisk elektricitet är det jag tycker är allra mest effektivt. Har också en Zerostat men använder den mycket sällan då man lyckas hålla den statiska elektriciteten stången på ett bra sätt genom att tvätta skivorna en gång och sen stoppa ner de nytvättade plattorna i antistatiska innerkonvolut av något slag. Funkar bra för mig då jag sällan har några nämnvärda problem runt detta med statisk elektricitet.

Redigerat av GyroSE, 04 april 2019 - 13:45.


#4566

Postad 04 april 2019 - 14:16

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

tvätta funkar jätte bra tycker jag också. men vissa nya skivor är grymt statiska så köpte denna, man kanske inte tvättar skivan på en gång 



#4567

Postad 04 april 2019 - 17:07

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Får stötar av min spelare. Detta har primärt med att göra att jag har en heltäckningsmatta framför stereon. Varje gång jag byter sida på en skiva får jag ta i någonting annat än stereon; om jag tar i tonarmen får jag alltid en liten stöd - blir lika sur varje gång.  



#4568

Postad 09 april 2019 - 12:19

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag har nu haft min Dynavector 10x5 i minst 4 år nu. Har ingen koll på hur många timmar som den gjort? Har inget mikroskop för nålen, men hur ofta brukar ni byta nål eller puppa?

 

Jag köpte denna puppa för 4000:- och då var den ny, innan Audio Concept tappade agenturen - Dynavector. Nu tar de övriga runt 7000:- för en likadan puppa, vilket jag idag inte är beredd att betala. 

 

Kanske skall snegla mot någonting annat. Mitt HEED RIAA är ett MM men tar även MC-High Output. 

 

Kanske Ortofon 2M Black?

 

Nu vet jag att det blir samma pengar för ett inbyte av min Dynavector, och jag kanske får en tusenlapp för den. 

Men ett nålbyte tror jag blir enklare med en Ortofon 2M Black.

 

När jag hade min Goldring 2200 lyckades jag sabba nålröret när jag tog bort nålsatsen för att "bara kolla". 

Jag fick inte tillbaka nålen i fästet, och den pajade :(


Redigerat av Glidtassen, 09 april 2019 - 12:24.


#4569

Postad 09 april 2019 - 13:08

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Jag har nu haft min Dynavector 10x5 i minst 4 år nu. Har ingen koll på hur många timmar som den gjort? Har inget mikroskop för nålen, men hur ofta brukar ni byta nål eller puppa?
 
Jag köpte denna puppa för 4000:- och då var den ny, innan Audio Concept tappade agenturen - Dynavector. Nu tar de övriga runt 7000:- för en likadan puppa, vilket jag idag inte är beredd att betala. 
 
Kanske skall snegla mot någonting annat. Mitt HEED RIAA är ett MM men tar även MC-High Output. 
 
Kanske Ortofon 2M Black?
 
Nu vet jag att det blir samma pengar för ett inbyte av min Dynavector, och jag kanske får en tusenlapp för den. 
Men ett nålbyte tror jag blir enklare med en Ortofon 2M Black.
 
När jag hade min Goldring 2200 lyckades jag sabba nålröret när jag tog bort nålsatsen för att "bara kolla". 
Jag fick inte tillbaka nålen i fästet, och den pajade :(


Har haft min Benz Micro Wood SM i snart 7 år och har c:a 980 gångtimmar på den- den är still going strong. Den har en av de mer tåliga nålslipningarna, Micro Ridge, sköter man bara om nålen så funkar den bra upp till 2000 gångtimmar med lite tur. Dynavector 10x5:s nål har elliptisk slipning och något kortare livslängd. Tycker att du bör undersöka om det går att göra en retip eller om Dynavector har ett bra inbytessystem- kan vara värt att undersöka innan du börjar kika på att byta till annat märke. En vanlig retip av en sådan pickup borde kosta max 3000 kr.

Upplever du några ljudmässiga försämringar som motiverar ett byte av pickupen?

Redigerat av GyroSE, 09 april 2019 - 13:11.


#4570

Postad 09 april 2019 - 13:33

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Får stötar av min spelare. Detta har primärt med att göra att jag har en heltäckningsmatta framför stereon. Varje gång jag byter sida på en skiva får jag ta i någonting annat än stereon; om jag tar i tonarmen får jag alltid en liten stöd - blir lika sur varje gång.  

Du får ha ESD-skor på dig



#4571

Postad 09 april 2019 - 13:49

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har haft min Benz Micro Wood SM i snart 7 år och har c:a 980 gångtimmar på den- den är still going strong. Den har en av de mer tåliga nålslipningarna, Micro Ridge, sköter man bara om nålen så funkar den bra upp till 2000 gångtimmar med lite tur. Dynavector 10x5:s nål har elliptisk slipning och något kortare livslängd. Tycker att du bör undersöka om det går att göra en retip eller om Dynavector har ett bra inbytessystem- kan vara värt att undersöka innan du börjar kika på att byta till annat märke. En vanlig retip av en sådan pickup borde kosta max 3000 kr.

Upplever du några ljudmässiga försämringar som motiverar ett byte av pickupen?

 

 

Kan inte säga att det på något sätter låter illa, skrapar eller liknande utan låter mkt bra :) Men blir nyfiken på huruvida man behöver byta nål för att inte slita på skivorna . Men då antar jag att min puppa iallafall har nåt år kvar att ge spelglädje. 



#4572

Postad 09 april 2019 - 14:50

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Kan inte säga att det på något sätter låter illa, skrapar eller liknande utan låter mkt bra :) Men blir nyfiken på huruvida man behöver byta nål för att inte slita på skivorna . Men då antar jag att min puppa iallafall har nåt år kvar att ge spelglädje.


Skulle tro att du har säkerligen gångtid upp till någonstans mellan 1000 och 1500 timmar på en sån pickup. Du får göra ett snabbt överslag där du över tid räknar ut hur mycket du använder pickupen per dag, vecka, månad, år osv. Du kommer att få en "mellan-tumme-och-finger"- känsla så att du får en hyfsad uppfattning om hur det ligger till.

#4573

Postad 11 april 2019 - 05:05

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Om jag lyssnar ca: 5 timmar i veckan, vilket är rimligt så blir det. 

 

Månad: 5x4 = 20 timmar

Månader: 12x20 = 240 timmar

År = 4 x 240 = 960 timmar. 

 

 

Verkar som ett byte kan vara på sin plats nu. Men Ortofon 2M Black eller inbyte på en Dynavector 2x15 blir ungefär samma pengar :(



#4574

Postad 11 april 2019 - 13:24

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Om jag lyssnar ca: 5 timmar i veckan, vilket är rimligt så blir det. 
 
Månad: 5x4 = 20 timmar
Månader: 12x20 = 240 timmar
År = 4 x 240 = 960 timmar. 
 
 
Verkar som ett byte kan vara på sin plats nu. Men Ortofon 2M Black eller inbyte på en Dynavector 2x15 blir ungefär samma pengar :(


Kör på Dynavector om det är ljudet från den som du gillar.

#4575

Postad 17 april 2019 - 20:11

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Måste böra kolla med proffsen här att jag inte är helt fel ute. Visst funkar hana ml eller micro benz wood sl med sme 3009 series2 improved?

#4576

Postad 17 april 2019 - 21:37

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Måste böra kolla med proffsen här att jag inte är helt fel ute. Visst funkar hana ml eller micro benz wood sl med sme 3009 series2 improved?

Det är endast ett fåtal MC- pickuper som funkar ihop med SME 3009- du får kolla så att pickupen du skaffar har en compliance som matchar tonarmen. Mycket osäker på om någon av de pickuper du nämner matchar- du får förkovra dig innan du köper så att du inte gör bort dig.

Redigerat av GyroSE, 17 april 2019 - 21:39.


#4577

Postad 18 april 2019 - 14:29

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Ja den verkar knepig men går ju att få tag på billigt, runt 1500 kr, kanske köper en oerofon om20 eller 30 om man kan hitta billigt, annars verkar denna arm mesta passa vintage puppor och inte dagens.

Annars köper jag en Jelco 550

#4578

Postad 18 april 2019 - 14:41

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Ja den verkar knepig men går ju att få tag på billigt, runt 1500 kr, kanske köper en oerofon om20 eller 30 om man kan hitta billigt, annars verkar denna arm mesta passa vintage puppor och inte dagens.

Annars köper jag en Jelco 550


Om du vill ha möjlighet till fler pickupalternativ satsa på Jelco i så fall.

#4579

Postad 20 april 2019 - 18:27

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Har nog bestämt mig för en Origin Live Onyx eftersom det springer iväg priset eftersom jag måste även köpa tonarmskabel.

Men Onyx verkar bra, någon som hört den? Och slår den nya rega rb330 som är 1200 kr billigare?

//Micke

Redigerat av fristil, 20 april 2019 - 18:35.


#4580

Postad 21 april 2019 - 06:25

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Har nog bestämt mig för en Origin Live Onyx eftersom det springer iväg priset eftersom jag måste även köpa tonarmskabel.

Men Onyx verkar bra, någon som hört den? Och slår den nya rega rb330 som är 1200 kr billigare?

//Micke


Prisvärt. Det är en dock en 9,5" arm- funkar den till Thorens?

Redigerat av GyroSE, 21 april 2019 - 06:26.


#4581

Postad 21 april 2019 - 06:42

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Prisvärt. Det är en dock en 9,5" arm- funkar den till Thorens?


Ja den ska fungera, mer eller mindre exakt lika som regas arm, 223 mm. Och finns färdiga plattor för den

#4582

Postad 21 april 2019 - 15:36

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Ja den ska fungera, mer eller mindre exakt lika som regas arm, 223 mm. Och finns färdiga plattor för den


Perfekt- då är det bara att köra. Läste några tester om den- fick bra omdömen överallt så det är säkerligen en prisvärd arm.

#4583

Postad 21 april 2019 - 19:10

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
En beställd 😊 mkt spännande att testa kör med Ortofon 2m blue för att se, kanske flyttar över min hana sen. Ska bli spännande att höra vad en gammal spelare står sig idag mot vad jag anser liknande design, fast nu får man möjligheten att uppgradera

Redigerat av fristil, 21 april 2019 - 19:12.


#4584

Postad 23 april 2019 - 18:49

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Satt och läste manualen till OL Onyx och hur man ställer in allt och det slog mig att jag glömt kolla overhang på min the classic när jag bytte till hana, men hur kollar man det på project? Armen går ju inte till mitten och ingen mall följde med

#4585

Postad 24 april 2019 - 07:28

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Satt och läste manualen till OL Onyx och hur man ställer in allt och det slog mig att jag glömt kolla overhang på min the classic när jag bytte till hana, men hur kollar man det på project? Armen går ju inte till mitten och ingen mall följde med


Du får skaffa en lämplig protractor- de går att printa ut från nätet men man måste vara väldigt exakt när man tar upp hål i en sådan variant annars är det risk att något hamnar snett. Bättre då att satsa på en mer seriös protractor vilket det finns ett antal modeller av att köpa.

#4586

Postad 26 april 2019 - 14:51

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Nu kom tonarmen, ser riktigt trevlig ut men något som jag missat är att det är fast kabel och det e två sketna lakritssnören, måste maila akkilis audio och fråga om man kan skicka tillbaka å få det uppgraderat

Bifogad fil(er)



#4587

Postad 28 april 2019 - 17:41

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Hoppas att du får ordning på armen Fristil, men det ser ut att vara en fin arm. 

 

Det händer lite för mig på vinylfronten; har beställt en bättre nätdel till min Rega PSU från Swagman från leverantör i England. Jag förväntar mig inga otroliga skillnader, men det skall bli skönt att få bort den lilla pluggen i grendosan som följer med Regas PSU. 

 

Idag bestämde jag mig för att min puppa Dynavector 10x5 får ge plats åt någonting nytt. Jag har haft den sedan 2015 och antar att nålen måste fått visst slitage. Med tanke på att jag betalade 4000:- för puppan då så var jag nöjd. 

 

Idag finns dock bara Dynavector 10x5 Mark 2 och kostar 7300:- 

 

inte ens med ett inbyte, som kanske ger mig 1500:- för min gamla puppa känner jag att jag vill lägga pengarna. 

 

Det verkar som om jag går tillbaka till Ortofon :) Jag har haft 2M Blue tidigare, men kommer pröva 2M Bronze. Denna puppa kostar närmare 4000:- som är min smärtgräns. 


Redigerat av Glidtassen, 28 april 2019 - 17:42.


#4588

Postad 28 april 2019 - 19:51

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Hoppas att du får ordning på armen Fristil, men det ser ut att vara en fin arm. 
 
Det händer lite för mig på vinylfronten; har beställt en bättre nätdel till min Rega PSU från Swagman från leverantör i England. Jag förväntar mig inga otroliga skillnader, men det skall bli skönt att få bort den lilla pluggen i grendosan som följer med Regas PSU. 
 
Idag bestämde jag mig för att min puppa Dynavector 10x5 får ge plats åt någonting nytt. Jag har haft den sedan 2015 och antar att nålen måste fått visst slitage. Med tanke på att jag betalade 4000:- för puppan då så var jag nöjd. 
 
Idag finns dock bara Dynavector 10x5 Mark 2 och kostar 7300:- 
 
inte ens med ett inbyte, som kanske ger mig 1500:- för min gamla puppa känner jag att jag vill lägga pengarna. 
 
Det verkar som om jag går tillbaka till Ortofon :) Jag har haft 2M Blue tidigare, men kommer pröva 2M Bronze. Denna puppa kostar närmare 4000:- som är min smärtgräns.


Innan du byter- har du kollat hur nålen på din Dynavector ser ut? Onödigt att byta om det är ordning på grejorna. Om du trots detta ändå troligen ska byta- varför höjer du inte nivån och satsar på en Ortofon Quintet Blue i stället? Eller varför inte den riktigt prisvärda pickupen- Hana EL eller EH?

Redigerat av GyroSE, 28 april 2019 - 20:02.


#4589

Postad 28 april 2019 - 20:14

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Innan du byter- har du kollat hur nålen på din Dynavector ser ut? Onödigt att byta om det är ordning på grejorna. Om du trots detta ändå troligen ska byta- varför höjer du inte nivån och satsar på en Ortofon Quintet Blue i stället? Eller varför inte den riktigt prisvärda pickupen- Hana EL eller EH?

 

Håller med, få den kollad. Diamant slits inte mycket om man har rena skivor, utan slipmedel:)



#4590

Postad 29 april 2019 - 04:49

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Får i så fall ta med den ned på stan, detta eftersom jag saknar lämplig förstoring hemma så man kan se slitage. 

 

Men det är kanske som ni säger; en diamant slits väldigt långsamt. Det låter inte alls illa hemma, utan som vanligt. Så jag antar att jag får avvakta ett tag och nöja mig med att kicka på senaste köpet av Swagman :)



#4591

Postad 29 april 2019 - 13:49

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Får i så fall ta med den ned på stan, detta eftersom jag saknar lämplig förstoring hemma så man kan se slitage. 
 
Men det är kanske som ni säger; en diamant slits väldigt långsamt. Det låter inte alls illa hemma, utan som vanligt. Så jag antar att jag får avvakta ett tag och nöja mig med att kicka på senaste köpet av Swagman :)

Är mest upphängningen inne i pickuphuset som man ska vara orolig för, diamanten lever länge om man vårdar den väl och spelar rena skivor. Värt att kolla upp hur nålen ser ut med hjälp av ett USB- mikroskop innan du går vidare.

#4592

Postad 29 april 2019 - 14:24

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

Linnarts i Hökerum tar 6205 för Dynavector 10x5mk2 nu under april månad. Jag kan köpa din gamla för 1500 så betalar du 4700 för en ny. Har haft ortofon, Linn och Audio tecnica MC pickuper men aldrig provat en dynavector så det hade varit kul.

 

----------------- Ord pris ----- April
DV 10X5 MkII 7 300 kr 6205 kr
DV20X2L 20X2 Low 9 950 kr 8457 kr
DV20X2H 20X2 High 9 950 kr 8457 kr
DVXX2 XX2 II 16 300 kr 13855 kr



#4593

Postad 29 april 2019 - 20:01

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Hej Fisher King

 

Nu skred jag till verket idag och besökte butiken - och hade siktet inställt på en Ortofon 2M Black, men den fanns inte inne. Så det blev en Bronze istället som numera sitter monterad på min skivspelare.

 

Fisher King, du får skicka ett mail om du är intresserad.

 

Min Dynavector 10x5 finns kvar i originalkartong, men som sagt - den har spelats i 4 år. Skillnaden blev märkbar efter att jag bytt puppa; alla ljusa nyanserade toppar i diskanten kom tillbaka med Bronze.

 

Ortofon 2M Bronze var ett väldigt bra köp för 3500:-

 

Efter två timmars spelare så har den inte brutit igenom än, men karaktären ger sig tillkänna. Det saknas lite bredd i basen, men det är mellanregister och diskant som den verkligen skiner. Den kan verkligen lyfta ljusa toppar utan att kännas vass.

Men för att vara fullt rättvis måste jag nog ge den minst en vecka innan recensionen kommer.

 

Dynavector 10x5 är mer homogen och klarar alla register med bravur. Den har ett suveränt driv, är tonalt neutral. Samtidigt ger den en väldigt naturlig återgivning.


Redigerat av Glidtassen, 29 april 2019 - 20:36.


#4594

Postad 30 april 2019 - 09:11

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Hej Fisher King
 
Nu skred jag till verket idag och besökte butiken - och hade siktet inställt på en Ortofon 2M Black, men den fanns inte inne. Så det blev en Bronze istället som numera sitter monterad på min skivspelare.
 
Fisher King, du får skicka ett mail om du är intresserad.
 
Min Dynavector 10x5 finns kvar i originalkartong, men som sagt - den har spelats i 4 år. Skillnaden blev märkbar efter att jag bytt puppa; alla ljusa nyanserade toppar i diskanten kom tillbaka med Bronze.
 
Ortofon 2M Bronze var ett väldigt bra köp för 3500:-
 
Efter två timmars spelare så har den inte brutit igenom än, men karaktären ger sig tillkänna. Det saknas lite bredd i basen, men det är mellanregister och diskant som den verkligen skiner. Den kan verkligen lyfta ljusa toppar utan att kännas vass.
Men för att vara fullt rättvis måste jag nog ge den minst en vecka innan recensionen kommer.
 
Dynavector 10x5 är mer homogen och klarar alla register med bravur. Den har ett suveränt driv, är tonalt neutral. Samtidigt ger den en väldigt naturlig återgivning.


Säkert en prisvärd MM- pickup- du får återkomma med fler intryck när du har lyssnat lite mer. Precis som du skriver så är Dynavector- pickupen absolut bättre på de flesta parametrar men dina öron kommer vänja sig vid Bronze i sinom tid.

Redigerat av GyroSE, 30 april 2019 - 10:34.


#4595

Postad 30 april 2019 - 10:19

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

Tänkte passa på att skriva en rad om min spelare när jag ändå är i tråden.

 

Ursprungligen var det en Linn LP12 jag köpte 1993. Efter att ha stått undangömd 10 år plockade jag fram den förra sommaren och började byta delar på den. Det är det som är så roligt med LP12. Finns hur mycket delar som helst att få tag på och även om handlarna säger att det bara är dom som kan skruva i dom måste jag nog hävda motsatsen. Med lite studerande och tålamod är det inga problem att ställa in den korrekt.

 

Det som är bytt under året är.

 

Orginallagret bytt mot ett cirkuslager

Subchassiet bytt mot ett i akryl från Inspire

Tonarmsplatta bytt mot en i akryl från Vinyl Passion

Fjädring bytt mot Vinyl Passions blåa

Topplattan bytt mot en tjockare svart från SRM

Plint bytt mot en i körsbär från Inspire

Bottenplatta bytt mot en Linn Trampoline 1

Motorstyrning bytt mot en Mober DC motor och digital styrning (Likt Linns Radikal).

Tonarm bytt från Akito till en Roksan Nima med motvikt från Tiger Paw.

Pickuper har jag testat lite olika. (Linn K18 med ATnål, Linn Arkiv, Goldring 2400, Audio technica AtF7)

 

Allt är i princip inköpt begagnat (inte lagret) och det är ju också bra med LP12. Lätt att sälja och köpa delar så det behöver inte bli jättedyrt.

Har ett Clearaudio Micro basic RIAA som faktiskt låter riktigt bra för dom 

€85 jag gav för det.

 

Tonarmen är väl det jag är mest nöjd med just nu. Kostar som en 30 år gammal Linn Ittok men spelar bättre. Ful men fantastiskt bra för vad den kostar.

Bifogad fil  IMG_0451.jpg   105,97K   1 Antal nerladdningar

 



#4596

Postad 30 april 2019 - 18:12

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Då kaninjäveln bet av mina rcakablar från Riaan så tog det en stund att köpa nya.

Idag anlände dem och såg fram emot wn vinylkväll.

Tydligen har samma jävel bitit av kabeln till Acadaptern Rega Rp3 så blev inge spelande.

Ljudmakarn har en för 300+95kr i frakt (surt då jag var i Stockholm i Lördags på nämnda butik) men vet ni något billigare alternativ?

Tidigare bet han av mina hörlurskablar eftersom "han bara sover där".

#4597

Postad 30 april 2019 - 19:12

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Om kanin-jäveln bet av en ansluten kabel torde den ha en ny frisyr nu :)



#4598

Postad 30 april 2019 - 21:13

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Om kanin-jäveln bet av en ansluten kabel torde den ha en ny frisyr nu :)


Om så vore fallet. Hittills så signalkablat, snart ny acadapter, hörlurskablar och en dammsugare har den lilla söta kostat.

#4599

Postad 30 april 2019 - 21:50

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Låter som kaninen är ute villkorligt, men att återanpassningen inte fungerar? Kanske borde låsas in helt och hållet i väntan på utvisning.

 

:)


Redigerat av Glidtassen, 30 april 2019 - 21:56.


#4600

Postad 01 maj 2019 - 03:29

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Låter som kaninen är ute villkorligt, men att återanpassningen inte fungerar? Kanske borde låsas in helt och hållet i väntan på utvisning.

:)


😂



3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.