Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic BDT310

98 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 02 december 2011 - 00:35

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 893 inlägg
  • 0
Returnerat min nu. Angående bildförbättringarna så övertygade inget av skärpefiltrena för fem öre men det gör de ju i stort sett aldrig. Chroma hade jag svårt att se skillnad på exakt vad det gjorde men upplevde inte att den förstörde bilden på samma sätt som super resolution och kantskärpning gjorde i alla fall.

Tråkigt att de inte visar vilka parametrar de ändrar på de förinställda bildlägena. Men det här är nog något som är effektivare ställa in i tvn och bara mata ut standard. Inställningar för 3D fick jag aldrig möjlighet att testa då VT30n levererades trasig och nya tvn kommer inte förrän nästa vecka.

De olika ljudlägena hann jag bara känna på men den var mycket lättlyssnad med mina Audeze LCD-2 och JVC DX 1000 lurar.

#52

Postad 10 december 2011 - 20:15

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 893 inlägg
  • 0
Har någon av er BDTägare en PS3a? Nyfiken på hur mycket stereoseparation BDTn tillåter om man kan uppnå högre djupeffekt?

Kopplar jag min PS51D7005 via datorn med nvidias 3D vision får jag sinnessjuk djupeffekt som når ända ut i näsan med tvn stationerad över 2 meter ifrån. Får inte sådan 3D med PS 3 med parallax mapping satt på max. Fullt dugligt men nyfiken på om BDT310n ger en mer utrymme att leka med djupet.

#53

Postad 02 januari 2012 - 20:46

MacOnkel
  • MacOnkel
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Skulle behöva få hjälp med att få igång streaming mellan min macbook och br-spelaren!
Tacksam för hjälp av någon som orkar!

#54

Postad 03 januari 2012 - 01:54

Unregistered33192
  • Unregistered33192
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0
Lycka till, denna spelaren är inte första valet om man vill streama saker. Den stödjer enbart LPCM och MP3 vad gäller ljud och ren MPEG vad gäller video så det gäller att du hittar en DLNA server till din macbook som kan transcoda dina filer till dessa format. Själv har jag gett upp och streamar till en Smart TV istället.

#55

Postad 03 januari 2012 - 10:30

MacOnkel
  • MacOnkel
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
ok...då får det bli en nas i routern och en tvix :P blir nog enklare så haha.
Orkar inte spendera massa tid på det men XBMC verkar fungera...dock inte testat allt än.
Köpte den mest för de två HDMI portarna och priset.

Tack för hjälpen!

#56

Postad 04 januari 2012 - 00:08

Unregistered33192
  • Unregistered33192
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0
Ja vad som helst lär va en miljon ggr bättre än pannan. Har t.ex själv rippat hela CD-samlingen på ett par tusen skivor till FLAC och gränssnittet i panasonicen gör en gråhårig, först tar det två år att gå ner till rätt artist/album. Sedan när man trycker back för att gå tillbaka så är man tillbaka uppe vid första raden igen och inte där man var inann sas....

#57

Postad 04 januari 2012 - 19:53

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Håller med er andra, Panasonic är ljusår efter de andra på denna hantering, tur man har de funktionerna i TV:n istället.

#58

Postad 08 januari 2012 - 23:29

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

  • 582 inlägg
  • 0
Jag kört filfilmer från en Mac Mini och Plex men som BD/DVD-spelare känns den okej. Gjorde regionsfri med enhanced firmware som verkar funka perfekt. Köpte den mest för att jag varså trött på min gamla BD30.

Redigerat av Unregistered958, 08 januari 2012 - 23:30.


#59

Postad 12 januari 2012 - 15:59

mrfree
  • mrfree
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
Har en Panasonic BDT310 som jag är ganska nöjd med... :)

Till problemen dock...
Skulle slå på en 3D film igår och bilden försvann i parti och minut, ljudet stannade kvar men bilden blev svart för några sekunder, om och om igen :(
Dessutom låter den en del och blir JÄKLIGT VARM, så man bränner sig nästan...

Vad ska man göra?
Reklamera skiten?

#60

Postad 12 januari 2012 - 16:16

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 893 inlägg
  • 0
Låter absolut som att den ska reklameras. Kopplar du den direkt till TVn? I de här små skalen så blir det fort varmt. Min BDP-S370 blir rejält varm om man kör dem 24/7 med sliders men inte så pass. Nu testade jag aldrig hårdköra 310n på det viset. Tjöt rejält gjorde den därav den åkte tillbaks.

#61

Postad 12 januari 2012 - 16:29

mrfree
  • mrfree
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Låter absolut som att den ska reklameras. Kopplar du den direkt till TVn? I de här små skalen så blir det fort varmt. Min BDP-S370 blir rejält varm om man kör dem 24/7 med sliders men inte så pass. Nu testade jag aldrig hårdköra 310n på det viset. Tjöt rejält gjorde den därav den åkte tillbaks.

Ok :)

Fick du möjlighet att pröva 3D delen av spelaren?

#62

Postad 12 januari 2012 - 19:00

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 893 inlägg
  • 0
Nej tyvärr fick jag aldrig möjlighet att testa 3D funktionen.

#63

Postad 12 januari 2012 - 21:27

mrfree
  • mrfree
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Låter absolut som att den ska reklameras. Kopplar du den direkt till TVn? I de här små skalen så blir det fort varmt. Min BDP-S370 blir rejält varm om man kör dem 24/7 med sliders men inte så pass. Nu testade jag aldrig hårdköra 310n på det viset. Tjöt rejält gjorde den därav den åkte tillbaks.


Har inte hårtkört den...
Blir så varm efter 1 film bara :(

#64

Postad 13 januari 2012 - 14:23

Loud
  • Loud
  • Beroende

  • 1 459 inlägg
  • 0
Skulle denna fungera bra med Wpson TW6000 alt TW9000? Någon dom har någon av dessa kombos?

#65

Postad 15 januari 2012 - 09:54

shampo
  • shampo
  • Lärjunge

  • 292 inlägg
  • 0
Kan rapportera att jag lagt in "enhanced firmware" och det fungerade bra både med beställningen och installationen. Skönt att ha den regionsfri när man sitter på en del gamla region1 dvd:er

#66

Postad 16 januari 2012 - 10:35

Loud
  • Loud
  • Beroende

  • 1 459 inlägg
  • 0

Kan rapportera att jag lagt in "enhanced firmware" och det fungerade bra både med beställningen och installationen. Skönt att ha den regionsfri när man sitter på en del gamla region1 dvd:er


Är du nöjd med den annars? Kör du något 3D?

#67

Postad 16 januari 2012 - 22:55

Unregistered33192
  • Unregistered33192
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0

Kan rapportera att jag lagt in "enhanced firmware" och det fungerade bra både med beställningen och installationen. Skönt att ha den regionsfri när man sitter på en del gamla region1 dvd:er

Regionsfri på DVD kan man göra gratis med en vanlig Harmonyfjärr. Det gjorde jag.

#68

Postad 17 januari 2012 - 07:22

shampo
  • shampo
  • Lärjunge

  • 292 inlägg
  • 0
Har inte provat 3d än, har inte fått min avatar i 3d som man fick på köpet.
En fördel till med att byta firmware är att man kan skippa alla copy protection varningar och annat sådant som man inte normalt kan hoppa över.

Har använt den så lite än så jag kan inte ge någon jättebra recension, skalar upp dvdfilmer riktigt bra i alla fall.

#69

Postad 17 januari 2012 - 09:04

Loud
  • Loud
  • Beroende

  • 1 459 inlägg
  • 0
Ok.. Så då kan denna vara ett allternativ att skaffa sig då om man nu bestämmer sig för en projektor vill säga..

#70

Postad 19 februari 2012 - 11:55

Unregistered7be1529e
  • Unregistered7be1529e
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Tjena,

Jag sitter och försöker bestämma mig på vilken bluray spelare jag ska köpa.
Just nu lutar det mot DMP-BDT310 eller 210, som ska spela tillsammans med en Panasonic TX-P50VT30Y och en Onkyo TX-NR609.
Är det någon mening att köpa 310an så man kan köra video signalen direkt in i TVn eller ska man ta 210an?
Då min reciver klarar av att hantera 3D så borde det väl inte göra någon skillnad på bild kvalitén?
Om jag fattat det hela rätt så ska dom vara identiska förutom att 310an som sagt har 2st HDMI.

#71

Postad 19 februari 2012 - 13:20

Unregistered33192
  • Unregistered33192
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0

Tjena,

Jag sitter och försöker bestämma mig på vilken bluray spelare jag ska köpa.
Just nu lutar det mot DMP-BDT310 eller 210, som ska spela tillsammans med en Panasonic TX-P50VT30Y och en Onkyo TX-NR609.
Är det någon mening att köpa 310an så man kan köra video signalen direkt in i TVn eller ska man ta 210an?
Då min reciver klarar av att hantera 3D så borde det väl inte göra någon skillnad på bild kvalitén?
Om jag fattat det hela rätt så ska dom vara identiska förutom att 310an som sagt har 2st HDMI.

Du behöver bara 210:an, 310 behövs enbart om din receiver inte klarar 3D.

#72

Postad 19 februari 2012 - 19:17

Unregistered7be1529e
  • Unregistered7be1529e
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Du behöver bara 210:an, 310 behövs enbart om din receiver inte klarar 3D.

Tänkte väl det, tackar.

#73

Postad 01 mars 2012 - 10:14

majls
  • majls
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0
Beställde nyss en BDT310 och hoppas den håller samma mått som Samsungs BD-C6900 som jag har i dagsläge. Köpte C6900 för ett bra tag sedan för att få bort surret från PS3an samt att fån ut HD-ljudet från filmerna. Sen när jag nu nyligen införskaffade en 3D plasma av modellen större (64" för att vara exakt) så uppstod problemet att allt utom förstärkaren, en Onkyo TX-NR807, var klara för 3D.

Efter lite övervägande om jag kanske skulle byta förstärkare från en 807 till en 609 kom jag fram till att det bästa vore nog att köpa en ny Blu-ray spelare med dubbla hdmi så man kan dra bild och ljud för sig och få ut 3D samt HD ljud (billigast också för den delen).

Så får hoppas BDT310 är en stabil spelare som gör den det ska när det kommer till Blu-ray samt 3D. Allt vad appar och filer via nätverk/usb heter är helt ointressant för min del då datorn är inkopplad till TVn med allt godis på.

Spelaren borde dyka upp i morgon Fredag (om inte posten slappar som vanligt) så får bli filmkväll då, speciellt nu när man fått Transformers på 3D Blu-ray.

#74

Postad 01 mars 2012 - 15:35

Unregistered1d36b31d
  • Unregistered1d36b31d
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0
Köpte mig också en DMP-BDT310 för 1495:- igår (tack komplett) för det skall vara en stabil spelare vad jag förstått.
Tänkte vänta på den nya 320, men gillar inte slot-in och eftersom det var en bra deal slog jag till.

Redigerat av Unregistered1d36b31d, 01 mars 2012 - 15:36.


#75

Postad 02 mars 2012 - 05:40

majls
  • majls
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0

Köpte mig också en DMP-BDT310 för 1495:- igår (tack komplett) för det skall vara en stabil spelare vad jag förstått.
Tänkte vänta på den nya 320, men gillar inte slot-in och eftersom det var en bra deal slog jag till.


Jahaja, hade komplett rea på denna under skottårsrean-timmarna? Kul att man sumpa en femhundring bara för att man var tolv timmar för sen. Aja, drabbar ingen fattig :-P

Verkar som posten slappar igen, komplett skickade den igår men står fortfarande elektronisk förhandsinformation mottagen sen 18:11 -_-

#76

Postad 02 mars 2012 - 14:33

Unregistered1d36b31d
  • Unregistered1d36b31d
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Jahaja, hade komplett rea på denna under skottårsrean-timmarna? Kul att man sumpa en femhundring bara för att man var tolv timmar för sen. Aja, drabbar ingen fattig :-P

Verkar som posten slappar igen, komplett skickade den igår men står fortfarande elektronisk förhandsinformation mottagen sen 18:11 -_-


Stämmer jag lade in den som önskemål och de sänkte den 500.
Min finns på utlämningsstället nu.

#77

Postad 03 mars 2012 - 02:29

Unregistered33192
  • Unregistered33192
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0

Köpte mig också en DMP-BDT310 för 1495:- igår (tack komplett) för det skall vara en stabil spelare vad jag förstått.
Tänkte vänta på den nya 320, men gillar inte slot-in och eftersom det var en bra deal slog jag till.

Och tur var väl det eftersom 320 inte har dubbla HDMI, det verkar som om Panasonic har höjt med 100 på 2012 modellerna, dvs 220 är ersättaren till 110 och 320 ersättaren till 210 medan dubbla HDMI enbart kommer i 5xx modellen.

Redigerat av Unregistered33192, 03 mars 2012 - 02:30.


#78

Postad 03 mars 2012 - 23:02

Unregistered1d36b31d
  • Unregistered1d36b31d
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Och tur var väl det eftersom 320 inte har dubbla HDMI, det verkar som om Panasonic har höjt med 100 på 2012 modellerna, dvs 220 är ersättaren till 110 och 320 ersättaren till 210 medan dubbla HDMI enbart kommer i 5xx modellen.


Ja det var tur eftersom jag värdesätter dubbla HDMI. :)

#79

Postad 04 mars 2012 - 05:31

majls
  • majls
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0

Ja det var tur eftersom jag värdesätter dubbla HDMI. :)


Yeah, skjut smidig lösning för oss som inte har en 3D-kompatibel förstärkare. Får min spelare på Måndag eller Tisdag då komplett var slappa med att lämna in paket i Torsdags igen. Ni som redan har en, hur tyst är den under uppspelning? Har en Samsun BD-C6900 just nu och den låter en del under laddning av menyer men när själva filmen drar igång är den helt ljudlöst, man hör den knapt när man sätter örat mot den.

#80

Postad 04 mars 2012 - 09:24

rytterstedt
  • rytterstedt
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Yeah, skjut smidig lösning för oss som inte har en 3D-kompatibel förstärkare. Får min spelare på Måndag eller Tisdag då komplett var slappa med att lämna in paket i Torsdags igen. Ni som redan har en, hur tyst är den under uppspelning? Har en Samsun BD-C6900 just nu och den låter en del under laddning av menyer men när själva filmen drar igång är den helt ljudlöst, man hör den knapt när man sätter örat mot den.


Jag har en BDT310 och jag tycker den är väldigt tyst. Den är kanske inte ljudlös men jag hör den knappt när den spelar upp skivor och det är absolut inget som stör under själva filmen.

#81

Postad 04 mars 2012 - 18:06

majls
  • majls
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0

Jag har en BDT310 och jag tycker den är väldigt tyst. Den är kanske inte ljudlös men jag hör den knappt när den spelar upp skivor och det är absolut inget som stör under själva filmen.


Låter kanon! Har en datorn vid TVn som låter lite vilket jag vant mig vid så förhoppningsvis kommer jag inte höra Blu-ray spelaren alls.

#82

Postad 05 mars 2012 - 08:35

rytterstedt
  • rytterstedt
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Låter kanon! Har en datorn vid TVn som låter lite vilket jag vant mig vid så förhoppningsvis kommer jag inte höra Blu-ray spelaren alls.


Det har jag med. Datorn används när jag kollar på serier och den har en 70mm stockkylare som snurrar på i 3000rpm. Av den blir jag ganska så störd men inte av min spelare.

#83

Postad 05 mars 2012 - 09:26

Palle
  • Palle
  • Forumräv

  • 675 inlägg
  • 0

Jag har en BDT310 och jag tycker den är väldigt tyst. Den är kanske inte ljudlös men jag hör den knappt när den spelar upp skivor och det är absolut inget som stör under själva filmen.


Gör mig en aning skeptisk med "Den är kanske inte ljudlös.." Allt är individuellt men att det förekommer lite ljud gör mig lite fundersam. Det är ok om den låter vid laddning men det skall var tyst under själva uppspelningen. Får lyssna i butik.

#84

Postad 05 mars 2012 - 12:57

majls
  • majls
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0
Har min att hämta på utlämningsstället nu så om några timmar får jag svar på om den låter något jämfört med min nuvarande som är knäpptyst. Får bli örat-mot-produkten-metoden för att avgöra detta.

Det har jag med. Datorn används när jag kollar på serier och den har en 70mm stockkylare som snurrar på i 3000rpm. Av den blir jag ganska så störd men inte av min spelare.


Jag har ett Antec P280 chassi med totalt sju st 120mm fläktar i plus dubbla cpufläktar men tackvare hur det är byggt är det väldigt låg nivå, man hör bara ett svakt bris typ.

Update: Sådära då har man ställt in och testkört lite blandade filmer och mitt första intryck är att bilden känns lite suddigare än min tidigare Samsung BD-C6900. Frågan om den är det eller om det bara är jag som har så mycket sömn i ögonen från att jobba ett 14-timmars pass och endast sovit fyra efteråt... skulle tippa på det sistnämnda.

I alla fall, en hel del inställningar finns att göra men det är enkla menyer och för det mesta står det en förklaring till om vad saken du sätter på/av gör. Kopplat ljudet genom AV OUT SUB då förstärkaren inte klarar HDMI 1.4 och bilden genom AV OUT MAIN så man får ut 3D-bild till TVn och allt fungerar kanoners, ingen problem med syncen vad jag kan se/höra.

Deep Colour samt Flagga Innehållstyp stängde jag av då jag ställt in bilden precis som jag vill ha den med hjälp av inställningarna i TVn och då vill jag inte att spelaren kommer och ändrar på massa saker. Har även stängt av Quick Start då jag läste någonstans att ljudnivån kan gå upp om man har det på men att starta spelaren utan det går riktigt snabbt ändå. Tycker den läser Blu-ray skivor mycket snabbare än min förra spelare också, tar inte alls lång tid att komma in i menyerna.

Sen så detta om ljudnivån då. Den låter, så enkelt är det. Men inte så man stör sig på det. Visst, mute:ar du ljudet och går du fram och lägger örat emot när du håller på att spela upp en film så hör du hur den surrar. Går du däremot och sätter sig i soffan, som för mig är cirka tre och en halv meter ifrån, försvinner ljudet tack vare / på grund av datorljudet jag har. Tror man skulle märka av ljudet om det är knäpptyst men så fort du sätter på minsta ljudet på förstärkaren så hör man inte av spelaren vilket är bra. Så skulle vilja påstå att den är väldigt tyst, dock inte helt tyst, men troligen inget 95% av alla som köper bryr sig om eller ens tänker på.

Så i slutändan skulle jag vilja påstå att detta är en riktigt bra lösning till er som vill ha en bra 3D Blu-ray spelare men inte har förstärkare som stödjer det fast ändå vill ha ut HD-ljud (vilket är ett måste om ni frågar mig) tack vare de dubbla HDMI.

Redigerat av majls, 05 mars 2012 - 16:16.


#85

Postad 05 mars 2012 - 18:30

rytterstedt
  • rytterstedt
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Gör mig en aning skeptisk med "Den är kanske inte ljudlös.." Allt är individuellt men att det förekommer lite ljud gör mig lite fundersam. Det är ok om den låter vid laddning men det skall var tyst under själva uppspelningen. Får lyssna i butik.


Ljudlös så skall den ju vara knäpptyst. Igår när jag kollade på Braveheart eller ifall det Charlie and the Chocolate Factory så hörde jag ett svagt sus från släden. Inget som störde men den är inte ljudlös.

#86

Postad 06 mars 2012 - 23:39

Unregistered33192
  • Unregistered33192
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0
Ang bildinställningar så gömmer sig några under info-menyn som man enbart kan komma åt under spelning av en skiva. Där bör man avaktivera (dvs sätta till 0) Super Resolution annars så skalar den upp DVDer dåligt (imho). Vill man ha referensbild så ska man också här avaktivera den "avancerade" färgavkodningen, minns dock inte vad den heter men den är i samma meny som super resolution.

För övrigt så är min helt tyst men det verkar finnas variation då vissa har en helt tyst och andra har fått en mer ljudande spelare.

#87

Postad 07 mars 2012 - 00:21

majls
  • majls
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0

Ang bildinställningar så gömmer sig några under info-menyn som man enbart kan komma åt under spelning av en skiva. Där bör man avaktivera (dvs sätta till 0) Super Resolution annars så skalar den upp DVDer dåligt (imho). Vill man ha referensbild så ska man också här avaktivera den "avancerade" färgavkodningen, minns dock inte vad den heter men den är i samma meny som super resolution.

För övrigt så är min helt tyst men det verkar finnas variation då vissa har en helt tyst och andra har fått en mer ljudande spelare.


Yeah, hittade detta också igår när jag tryckte på Display samt Option på fjärrkontrollen under filmens gång. Kommer hellre inte ihåg vad inställningarna hette man var inte svårt att hitta och by default så var alla tre alternativen på. När jag stängde av alla tre tyckte jag att bliden blev lite skarpare och mer lik hur min förra spelare, som jag kalibrerade TVn efter, visade.

Även riktigt nice att man under Diplay / Video / Uppspelningsinfo kan se bitraten både på Video och Ljud vilket jag saknat på alla spelare sedan jag bytte från PS3an.

Visst så låter min spelare lite men det är absolut inget man direkt hör eller tänker på så länge du inte lägger örat emot den ;-)

Redigerat av majls, 07 mars 2012 - 00:23.


#88

Postad 10 mars 2012 - 09:36

rytterstedt
  • rytterstedt
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
F. Ultra och majls: Måste man göra dessa inställningar varje gång man kollar på en film eller sparas de automatiskt tills nästa gång?

#89

Postad 10 mars 2012 - 23:15

majls
  • majls
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0

F. Ultra och majls: Måste man göra dessa inställningar varje gång man kollar på en film eller sparas de automatiskt tills nästa gång?

Nej de sparas så du bara behöver ändra en gång.

#90

Postad 12 mars 2012 - 14:37

rytterstedt
  • rytterstedt
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
När jag spelar upp en film och trycker på "Display" får jag upp en meny med alternativ som "Disc", "Play", "Picture" och "Sound".

Under "Picture" hittar jag "Mode", "Advanced Settings" och "Progressive". "Mode" har jag ändrat till "User" och kan då välja "Picture Adjustment" (där alla inställningar står på noll just nu). I "Advanced Settings" så har jag stängt av "Chroma Process" och "Detail Clarity" samt satt "Super Resolution" till 0

Under "Sound" så har jag ställt "Sound Effects" på off, men slagit på "Dialogue Enhancer" och "High Clarity Sound".

Ifall jag sen trycker på "Option" på fjärrkontrollen så får jag bara upp val om kontrollpanelen, screen aspect, top menu och pop-up menu, ska man ändra något där?

Tänkte bara höra hur era inställningar ser ut.


Edit: Efter att ha provat med Chroma Process och Detail Clarity avstängda så tyckte jag att bilden blev väldigt grynig och inte alls så bra som jag var van vid. Efter att ha slagit på dem igen så blev det mycket bättre. Kanske har att göra med att jag inte kalibrerat min TV mot min bildkälla än (DVE HD Basic är tydligen slut hos Webhallen och jag har väntat sen i början av januari på en skiva).

Redigerat av rytterstedt, 12 mars 2012 - 21:57.


#91

Postad 13 mars 2012 - 00:02

Gunget
  • Gunget
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Jag har sneglat på Panasonic DMP-BDT310 eftersom den verkar leverera bra bild och ljud för en mycket rimlig slant. Jag har nyligen köpt en Panasonic TX-P55VT30 (har inte packat upp den ur kartongen ännu eftersom vi flyttar om en vecka...) och ska nu ta mig ur DVD-träsket och köpa min första Blu Ray-spelare. "Haken" är dock att jag har en äldre receiver, en Sony STR 1200ES, och jag blir inte riktigt klok på det här med ljudformat och ingångar. Jag har ett Elac 5.1-högtalarsystem bör kanske också nämnas. En kollega säger att jag "måste köpa en Blu Ray med analog 7.1/5.1-utgång för att få bra ljud i min gamla receiver" och då går ju BDT310 bort (många andra billiga spelare för den delen). Kollegan tipsade om BDT300, men det verkar ju vara en någon föråldrad modell...? Så, mina frågor:

- ligger det något i att jag bör satsa på en spelare med analog ljudutgång eftersom jag har en äldre receiver?
- Hur står sig BDT300 mot BDT 310?
- BDT 500 är ju på G, någon som vet något om denna?
- Är det någon landvinning att köpa en Panasonic-spelare när jag har en Panasonic TV? Viera connect - vad innebär detta i praktiken? Att jag kan använda TV:ns fjärrkontroll till Blu Ray spelaren?

#92

Postad 13 mars 2012 - 01:13

Unregistered33192
  • Unregistered33192
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0

Jag har sneglat på Panasonic DMP-BDT310 eftersom den verkar leverera bra bild och ljud för en mycket rimlig slant. Jag har nyligen köpt en Panasonic TX-P55VT30 (har inte packat upp den ur kartongen ännu eftersom vi flyttar om en vecka...) och ska nu ta mig ur DVD-träsket och köpa min första Blu Ray-spelare. "Haken" är dock att jag har en äldre receiver, en Sony STR 1200ES, och jag blir inte riktigt klok på det här med ljudformat och ingångar. Jag har ett Elac 5.1-högtalarsystem bör kanske också nämnas. En kollega säger att jag "måste köpa en Blu Ray med analog 7.1/5.1-utgång för att få bra ljud i min gamla receiver" och då går ju BDT310 bort (många andra billiga spelare för den delen). Kollegan tipsade om BDT300, men det verkar ju vara en någon föråldrad modell...? Så, mina frågor:

- ligger det något i att jag bör satsa på en spelare med analog ljudutgång eftersom jag har en äldre receiver?
- Hur står sig BDT300 mot BDT 310?
- BDT 500 är ju på G, någon som vet något om denna?
- Är det någon landvinning att köpa en Panasonic-spelare när jag har en Panasonic TV? Viera connect - vad innebär detta i praktiken? Att jag kan använda TV:ns fjärrkontroll till Blu Ray spelaren?

Det stämmer som din kollega säger. Din Sony kan inte ta emot ljud via HDMI (dess HDMI är en ren switch) vilket gör att du är hänvisad till coax/optisk för de gamla ljudformaten alt 7.1 analogt för de nya formaten och då går denna spelaren fetbort.

Antar att 300 passar dig bättre, kan dock ingenting om den och kommande 500 kommer nog att bli ganska dyr.

Enda fördelen med samma spelare och tv är precis som du säger, fjärrkontrollen. Men vem använder inte en multifjärr ändå :)

#93

Postad 13 mars 2012 - 16:18

Gunget
  • Gunget
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Läste någonstans att man ska kunna skicka DS Master Audio från sin BluRay och alltså inte använda receiverns högupplösta ljud genom HDMI ut I högtalarna. Då måste man dock ta emot en PCM signal, dvs ha receivern inställd på PCM signal på den ingången. Då borde ju en BDT310 funka med en HDMI för bild till TV:n och en HDMI till min STR 1200ES för ljud. Rätt eller fel?

#94

Postad 14 mars 2012 - 09:51

Unregistered33192
  • Unregistered33192
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0

Läste någonstans att man ska kunna skicka DS Master Audio från sin BluRay och alltså inte använda receiverns högupplösta ljud genom HDMI ut I högtalarna. Då måste man dock ta emot en PCM signal, dvs ha receivern inställd på PCM signal på den ingången. Då borde ju en BDT310 funka med en HDMI för bild till TV:n och en HDMI till min STR 1200ES för ljud. Rätt eller fel?

Din receiver kan inte ta emot någonting via HDMI öht, dess HDMI portar är ren pass-through mellan in och ut, dvs en ren switch.

#95

Postad 14 mars 2012 - 10:53

Gunget
  • Gunget
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Ja, jag har insett det nu. Shit. Då blir det i alla fall att leta Blu Ray-spelare med analog ljudutgång......

#96

Postad 14 mars 2012 - 13:59

Gunget
  • Gunget
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Men om en STR1200 ES inte kan ta emot någonting via HDMI, varför finns dom där då? Verkar ju helskumt.... Ljud via HDMI har ju funnits länge. För att knyta ihop säcken F.Ultra, menar du att om jag köper en BDT310 och drar en HDMI för ljud till min STR1200 så kommer det råda tystnad i högtalarna?

#97

Postad 15 mars 2012 - 00:18

Unregistered33192
  • Unregistered33192
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0

Men om en STR1200 ES inte kan ta emot någonting via HDMI, varför finns dom där då? Verkar ju helskumt.... Ljud via HDMI har ju funnits länge. För att knyta ihop säcken F.Ultra, menar du att om jag köper en BDT310 och drar en HDMI för ljud till min STR1200 så kommer det råda tystnad i högtalarna?

Japp det kommer att råda komplett tystnad, iaf enligt samtliga specer och manualer som jag hittat för STR1200ES.

Anledningen till att den har HDMI är så att den kan fungera som en bildswitch för flera inkällor där du tar ljudet analogt eller via toslink/coax men vill ha bilden digital. Exakt hur de tänkte på Sony kan ju dock diskuteras :)

#98

Postad 15 mars 2012 - 08:51

Gunget
  • Gunget
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Ok, nu har jag beställt en DMP-BDT210 i alla fall. Jag struntar i högupplöst ljud för tillfället, det blev för dyrt och omständigt med min receiver eftersom jag då hade behövt en (dyr) Blu Ray med analog 5.1 ut och därtill sex signalkablar vilket i sammanhanget kostar ungefär lika mkt som en BDT210 i sig själv! Eftersom jag bara gav 1450 kr för en BDT 210 så känns det som att den kan åka in i barnens rum i framtiden om man får lust att uppgradera hela hemmabiosystemet. Det känns som bra bild för pengen med en 210:a och jag tror nog jag kan leva med ljud via optisk ljudkabel......

#99

Postad 18 april 2012 - 21:38

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 893 inlägg
  • 0
Någon här som skaffat 220/320?. Hur är ljudnivån vid uppspelning jämfört med tidigare års modeller?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.