Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hemmagjord pizza

275 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 maj 2020 - 13:17

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Pizza är typ det godaste som finns. Tröttnar aldrig på det.  Men jag skulle vilja ta ett par steg till istället för bara köpa ett pizzakit eller färdiga bottnar.

 

Drömmen vore ju att kunna göra så nära en äkta napoliansk pizza som möjligt. typ som på bilden.

 

Någon som exprimenterat med hemmagjord pizza och har lite tips?  

Pizzasten, är det något att satsa på?

 

Eller en "pizzaugn" som på bilden? 

hemmagjord deg, är det något ni gör?

Tar gärna emot alla tips :)

 

 

 

Bifogad fil(er)



#2

Postad 02 maj 2020 - 13:30

Jpo
  • Jpo
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Jag skulle kunna äta pizza varje dag. Vill du göra napoliansk pizza så kolla på ooni pizza ugn, du behöver hög värme. Jag har stenar till ugnen men tycker inte det tillför så mycket, bättre för surdegsbröd som jag bakar. Hemmagjord deg är ju ett måste och pizzan känns lyxigare, gärna surdeg.

#3

Postad 02 maj 2020 - 13:31

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Pizzasten ftw!!!

Kan varmt rekommendera denna, har två stycken hemma och syrran fick en i present och uppskattade den enormt.
https://www.stenbola...en-baksten.html

Har även en tunn rackare från Weber, men den från stenbolaget är betydligt bättre.

Viktigt att lägga in stenen i kall ugn och köra max temperatur.

Finns många olika recept på deg, blir väldigt olika smak så man får testa sig fram vad man tycker bäst om.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 02 maj 2020 - 13:32.


#4

Postad 02 maj 2020 - 13:34

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Hemmagjord deg ska kalljäsa i kylen över natten,sen en pizzasten som är upphettad i ugnen eller att ugnsplåten är het. Pizzaspade är ett måste!,toppingen valfri. Tomatsåsen brukar jag ta nån Dolmio eller liknande. Så brukar jag göra i aallafall.



#5

Postad 02 maj 2020 - 13:52

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Här är recept på en pizzasås som jag tycker blir väldigt god

3 tomater
3 msk tomatpure
1 msk olivolja (välj en bra!)
1-2 vitlöksklyfta efter tycke och smak (gärna färsk, inte torkad)
Salt & peppar

Krossa tomaterna, pressa i vitlök och rör ner resterande ingredienser.

#6

Postad 02 maj 2020 - 14:44

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Kör man ugn rekommenderar jag pizzastål på ca 10mm och högsta temperatur. Den har mer energilagring och bättre värmeöverföring till degen.

Som pizzasås använder jag Muttis och den tycker jag är väldigt bra.

Den bästa pizzadagen jag gjort kalljäste i kylen i en vecka pga hade en degboll över som fick står en vecka. Det blev klart mer smak på degen.

 

Topping:

1. En klassiker är parmaskinka, ruccola.

2. Något som tycker är väldigt gott ihop är en stark italiensk eller spansk salami med italiensk tallegioost.

 

Jag brukat alltid ringla lite olivolja, ha färska basilika och lite parmesanost på alla pizzor jag gör.

 

Har lufttät burk till varje degboll. Ibland hör man det kan smälla till i köket.


Redigerat av jln, 02 maj 2020 - 14:47.


#7

Postad 02 maj 2020 - 15:27

Jpo
  • Jpo
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Osten är ju väldigt viktig. Jag kan ibland sakna den flottiga pizzan för 20år sen. Undra vilken ost som användes...

Jag brukar använda ica basic skinka när det ska vara enkelt, vilken skinka använder pizzeriorna?

#8

Postad 02 maj 2020 - 16:02

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Jag föredrar gouda på pizzan, ibland också/eller mozarella.

#9

Postad 02 maj 2020 - 16:44

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jag skulle kunna äta pizza varje dag. Vill du göra napoliansk pizza så kolla på ooni pizza ugn, du behöver hög värme. Jag har stenar till ugnen men tycker inte det tillför så mycket, bättre för surdegsbröd som jag bakar. Hemmagjord deg är ju ett måste och pizzan känns lyxigare, gärna surdeg.

 

ja dom ugnarna var coola. men lite dyrt bara. Får nog börja med nån billigare teknik först :)


Pizzasten ftw!!!

Kan varmt rekommendera denna, har två stycken hemma och syrran fick en i present och uppskattade den enormt.
https://www.stenbola...en-baksten.html

Har även en tunn rackare från Weber, men den från stenbolaget är betydligt bättre.

Viktigt att lägga in stenen i kall ugn och köra max temperatur.

Finns många olika recept på deg, blir väldigt olika smak så man får testa sig fram vad man tycker bäst om.

 

tack för tips. Sjysst pris på den stenen. En sån borde man kanske investera i :)


Hemmagjord deg ska kalljäsa i kylen över natten,sen en pizzasten som är upphettad i ugnen eller att ugnsplåten är het. Pizzaspade är ett måste!,toppingen valfri. Tomatsåsen brukar jag ta nån Dolmio eller liknande. Så brukar jag göra i aallafall.

 

jag ska prova att kalljäsa. har faktiskt aldrig gjort någon typ av pizzadeg själv så det ska bli kul. Blir säkert godare än pizzakit :)


Här är recept på en pizzasås som jag tycker blir väldigt god

3 tomater
3 msk tomatpure
1 msk olivolja (välj en bra!)
1-2 vitlöksklyfta efter tycke och smak (gärna färsk, inte torkad)
Salt & peppar

Krossa tomaterna, pressa i vitlök och rör ner resterande ingredienser.

 

den ska inte koka eller puttra en stund? bara att blanda ihop?


Kör man ugn rekommenderar jag pizzastål på ca 10mm och högsta temperatur. Den har mer energilagring och bättre värmeöverföring till degen.

Som pizzasås använder jag Muttis och den tycker jag är väldigt bra.

Den bästa pizzadagen jag gjort kalljäste i kylen i en vecka pga hade en degboll över som fick står en vecka. Det blev klart mer smak på degen.

 

Topping:

1. En klassiker är parmaskinka, ruccola.

2. Något som tycker är väldigt gott ihop är en stark italiensk eller spansk salami med italiensk tallegioost.

 

Jag brukat alltid ringla lite olivolja, ha färska basilika och lite parmesanost på alla pizzor jag gör.

 

Har lufttät burk till varje degboll. Ibland hör man det kan smälla till i köket.

 

ska kika in pizzastål också och se vad det är för nåt. '

 

parmaskinka och ruccola är ju en klassiker. 

annars är jag mer för "less is more" när det gäller pizza :)


Osten är ju väldigt viktig. Jag kan ibland sakna den flottiga pizzan för 20år sen. Undra vilken ost som användes...

Jag brukar använda ica basic skinka när det ska vara enkelt, vilken skinka använder pizzeriorna?

 

Mozzarella är ju väldigt gott på pizza. det kör jag på ibland. Annars vanlig riven pizzaost har jag kört med.



#10

Postad 02 maj 2020 - 17:07

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Ang. tomatsåsen så brukar jag inte koka den.
En bit gouda som man river blir, enligt mitt tycke då, bra mycket godare än all sorts färdigriven ost.

#11

Postad 02 maj 2020 - 17:18

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Jag har aldrig ätit hemmagjord pizza som smakat bättre än pizzeriapizza. Nu har jag inte gjort nån själv utan bara ätit andras. Frugan har ju gjort pizza då och då men det blir inte riktigt 100%. Jag har en pizzasten till grillen så jag får nog testa att gör egen nån gång. Tror det behövs pizzasten och hemgjord deg för att det ska bli bra.


Redigerat av Buddypresley, 02 maj 2020 - 17:46.


#12

Postad 02 maj 2020 - 18:26

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Vi ha precis upptäckt att surdegs-pizzabotten (finnns att köpa som färdig deg) är betydligt godare än vanlig

pizzabotten från "pizzakit", men det kanske mer har med vad man köper att göra, än med degen i sig.


Redigerat av frollic, 02 maj 2020 - 18:26.


#13

Postad 02 maj 2020 - 19:13

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Vi ha precis upptäckt att surdegs-pizzabotten (finnns att köpa som färdig deg) är betydligt godare än vanlig

pizzabotten från "pizzakit", men det kanske mer har med vad man köper att göra, än med degen i sig.

 

har aldrig sett färdig surdeg att köpa. på rulle eller hur är den förpackad?



#14

Postad 02 maj 2020 - 19:26

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

har aldrig sett färdig surdeg att köpa. på rulle eller hur är den förpackad?

Bara som en degklump, du får kavla ut den själv.

 

här är den: https://popbakery.se...d-surdegspizza/

De har också en del kul pizzarecept på den hemsidan - https://popbakery.se/pizza/


Redigerat av frollic, 02 maj 2020 - 20:15.


#15

Postad 02 maj 2020 - 20:27

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Själv tycker jag inte nån av de färska degarna är särskilt bra, dom är ok men inte mer.

 

De jag blivit mest nöjd med är de förgräddade varianterna som bla Paolo Roberto har i sitt sortiment.

 

Bifogad fil  Pizzabotten_ny_design-1000x1000.jpg   145,41K   18 Antal nerladdningar

 

 

https://www.paolos.s...sk-pizzabotten/

 

 

 

 



#16

Postad 02 maj 2020 - 22:19

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0
Gårdagens fredagsmiddag... hemmagjord botten och tomatsås, osten är ICAs rivna mozzarella och cheddar blandning.

EK

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregisteredcec18524, 02 maj 2020 - 22:19.


#17

Postad 04 maj 2020 - 08:50

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Själv tycker jag inte nån av de färska degarna är särskilt bra, dom är ok men inte mer.

 

De jag blivit mest nöjd med är de förgräddade varianterna som bla Paolo Roberto har i sitt sortiment.

 

attachicon.gifPizzabotten_ny_design-1000x1000.jpg

 

 

https://www.paolos.s...sk-pizzabotten/

 

 

dom är okej. Blir ju dock inte så frasig botten med dom. men kanske blir bättre med pizzasten :)


Gårdagens fredagsmiddag... hemmagjord botten och tomatsås, osten är ICAs rivna mozzarella och cheddar blandning.

EK

 

såg gott ut.  pizzasten under eller är det nån typ av bricka bara som du lagt pizzan på efteråt?



#18

Postad 04 maj 2020 - 08:59

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

dom är okej. Blir ju dock inte så frasig botten med dom. men kanske blir bättre med pizzasten :)

 

Pizzasten gör alla former av bottnar mycket mer frasiga enligt min erfarenhet.

 

Så svaret på din fråga är ett solklart ja.



#19

Postad 04 maj 2020 - 09:00

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Jag gör en tomatsås som brukar bli uppskattad. Passerade tomater, tomatpure, salt, peppar, olivolja, vitlökspaste, oregano, basilika och mejram. Sen brukar jag ha i en liten skvätt socker i för att ge mer fyllighet. Men blir såsen söt så har man haft i för mycket. Svårt att säga hur mycket jag har i då jag alltid går på känsla, typ udden av en tesked.

 

Ett annat tips är att göra panpizza på grillen. Jag har några gjutjärnspannor som jag använder till kolbulle och dessa är perfekta till panpizza. Var inte rädda att ösa på med ingredienser bara. Jag brukar ställa pannorna på en pizzasten så att de inte bränner underifrån. Sen kör jag grillen så varm det bara går. 



#20

Postad 04 maj 2020 - 09:15

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

dom är okej. Blir ju dock inte så frasig botten med dom. men kanske blir bättre med pizzasten :)


 

såg gott ut.  pizzasten under eller är det nån typ av bricka bara som du lagt pizzan på efteråt?

 

Jag har av någon oklar anledning två pizzastenar så jag använder en i ugnen och en som pizzan får svalna på innan servering.

 

EK



#21

Postad 04 maj 2020 - 09:45

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Blev så sjukt sugen, testade Paolos då all surdeg från Pop var slutsåld.

Kändes som ett tråkigt torrt bröd när jag tog ur förpackningen, men j*vlar vad frasigt det blev!



#22

Postad 04 maj 2020 - 12:27

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Blev så sjukt sugen, testade Paolos då all surdeg från Pop var slutsåld.

Kändes som ett tråkigt torrt bröd när jag tog ur förpackningen, men j*vlar vad frasigt det blev!

 

ser mycket gott ut.

 

ser att jula har en pizzasten för 99kr

 

är en pizzasten som blir bättre ju dyrare den är eller kommer julas billiga funka lika bra som en dyrare?

 

https://www.jula.se/...zzasten-004311/



#23

Postad 04 maj 2020 - 12:53

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

ser mycket gott ut.

 

ser att jula har en pizzasten för 99kr

 

är en pizzasten som blir bättre ju dyrare den är eller kommer julas billiga funka lika bra som en dyrare?

 

https://www.jula.se/...zzasten-004311/

 

Ingen aning hur Julas är men jag har en från ICA som ser ut att vara samma tjocklek. ICA:s variant går det inte att baka pizza på för då bränner man i botten. Man måste använda den tillhörande plåten för att det ska funka. Eller så har jag gjort något fel när jag använt den stenen. Resultatet har dock blivit väldigt bra.



#24

Postad 04 maj 2020 - 15:45

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

ser mycket gott ut.

ser att jula har en pizzasten för 99kr

är en pizzasten som blir bättre ju dyrare den är eller kommer julas billiga funka lika bra som en dyrare?

https://www.jula.se/...zzasten-004311/


Har en liknande från clas ohlsson, inge vidare måste jag säga.

Du får nog lägga några hundringar på en bra sten som håller värme.

Stenbolaget tror jag har en del olika

#25

Postad 04 maj 2020 - 19:56

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Har en liknande från clas ohlsson, inge vidare måste jag säga.

Du får nog lägga några hundringar på en bra sten som håller värme.

Stenbolaget tror jag har en del olika

På vilket sätt är den dålig?

Den borde väl hålla värmen så länge den är i ugnen ?

Stenbolaget ska ha 179kr i frakt.
Vill inte betala det när stenen kostar 339kr

Redigerat av andreassofus, 04 maj 2020 - 19:56.


#26

Postad 04 maj 2020 - 20:01

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Ingen aning hur Julas är men jag har en från ICA som ser ut att vara samma tjocklek. ICA:s variant går det inte att baka pizza på för då bränner man i botten. Man måste använda den tillhörande plåten för att det ska funka. Eller så har jag gjort något fel när jag använt den stenen. Resultatet har dock blivit väldigt bra.


Hur menar du?
Först skriver du att det inte går att baka pizza på den för den bränner, sen skriver du att resultatet dock här blivit bra.

#27

Postad 04 maj 2020 - 20:01

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Stenen väger en hel del, så det är billig frakt. Stenen är klart värd det.
Men du väljer självfallet själv :)

Edit: En intressant sak med kostnader är hur olika man tycker/tänker. Jag kan köpa två pilbågar för 25-30.000kr/st, nya pilar för 3.000kr, en radiostyrd bil för 10.000kr, ny turbo till hobby-kärran för 25.000kr osv. Detta utan att blinka.

Men att gå upp från 4.000kr till 7.000kr för ett fläktbyte i lägenheten för att få en mer slimmad och snyggare kåpa? Nä fy vad dyrt! :D

Redigerat av Unregistereda299ec85, 05 maj 2020 - 06:19.


#28

Postad 04 maj 2020 - 20:02

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Jag har en Weber pizzasten. Vet inte om den är bra för jag har inte använt den än.



#29

Postad 04 maj 2020 - 21:12

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Hur menar du?
Först skriver du att det inte går att baka pizza på den för den bränner, sen skriver du att resultatet dock här blivit bra.

 

Ursäkta jag var nog otydlig. När jag lade pizzan direkt på stenen så brände pizzan underifrån innan den blev klar på ovansidan. Resultatet då var en oätlig pizza. Men när jag använde den tillhörande plåten så funkade det och resultatet blev mycket bra. Jag misstänker dock att det skulle blivit bättre med en riktig sten. Den jag fick från ICA var en present, hade jag köpt en så hade det blivit något rejälare. Men nu har jag inte orkat ta tag i det då jag tycker det funkar hyfsat som det är, dessutom gör jag mest panpizza ändå. 



#30

Postad 05 maj 2020 - 09:12

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Ursäkta jag var nog otydlig. När jag lade pizzan direkt på stenen så brände pizzan underifrån innan den blev klar på ovansidan. Resultatet då var en oätlig pizza. Men när jag använde den tillhörande plåten så funkade det och resultatet blev mycket bra. Jag misstänker dock att det skulle blivit bättre med en riktig sten. Den jag fick från ICA var en present, hade jag köpt en så hade det blivit något rejälare. Men nu har jag inte orkat ta tag i det då jag tycker det funkar hyfsat som det är, dessutom gör jag mest panpizza ändå. 

 

 

dum fråga kanske men varför bränner den i botten bara för att stenen är tunn?

 

Blir den tunnare stenen varmare?  Trodde annars det var själva poängen med det hela?

 

Någon tillhörande plåt verkar inte följa med stenen från jula.

Men den kostar bara 99kr så det kanske är värt ett försök.



#31

Postad 05 maj 2020 - 09:42

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Läste detta om pizzasten. Så det verkar blir skillnad med eller utan plåt på stenen.

 

Compared to the metal of a baking sheet, the ceramic material of a pizza stone holds heat more evenly, and the porous surface draws water out of particularly wet areas of the dough as it cooks. Plus, when you preheat the stone, it gives the dough a strong burst of initial heat, puffing up the crust


Redigerat av Buddypresley, 05 maj 2020 - 09:43.


#32

Postad 05 maj 2020 - 09:48

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

dum fråga kanske men varför bränner den i botten bara för att stenen är tunn?

 

Blir den tunnare stenen varmare?  Trodde annars det var själva poängen med det hela?

 

Någon tillhörande plåt verkar inte följa med stenen från jula.

Men den kostar bara 99kr så det kanske är värt ett försök.

 

Jag är verkligen ingen expert på det här men tänker att det blir mer direktvärme underifrån på en platt sten jämfört med en tjockare där värmen fördelas mer genom stenen. Kan tillägga att jag lägger kolet runt stenen snarare än i en hög direkt under, men har ändå haft problem med bränd pizza. När jag säger bränd så har de blivit kolsvarta under och knappt färdiga på ovansidan.



#33

Postad 05 maj 2020 - 10:16

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Jag är verkligen ingen expert på det här men tänker att det blir mer direktvärme underifrån på en platt sten jämfört med en tjockare där värmen fördelas mer genom stenen. Kan tillägga att jag lägger kolet runt stenen snarare än i en hög direkt under, men har ändå haft problem med bränd pizza. När jag säger bränd så har de blivit kolsvarta under och knappt färdiga på ovansidan.

Vad har du haft för temperatur i grillen då?



#34

Postad 05 maj 2020 - 10:27

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jag är verkligen ingen expert på det här men tänker att det blir mer direktvärme underifrån på en platt sten jämfört med en tjockare där värmen fördelas mer genom stenen. Kan tillägga att jag lägger kolet runt stenen snarare än i en hög direkt under, men har ändå haft problem med bränd pizza. När jag säger bränd så har de blivit kolsvarta under och knappt färdiga på ovansidan.

 

min tanke är inte att ha den på grillen. Kanske är lättare i ugnen? 

Har sett mängder videor på youtube där dom använder jättebilliga tunna stenar utan att det bränns. och dom använder ugnen.



#35

Postad 05 maj 2020 - 10:30

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

har sett budgetvarianter på stenplattor som man köper på tex ett stenhuggeri.

Travertinskivor ska tydligen vara bra. 

Vi har ett stenhuggeri här jag bor där dom gör bänkskivor och liknande. Kanske ska åka dit och fråga om dom har en skiva jag kan köpa billigt. kanske dom har nån tjockare variant så jag får en riktigt robusk skiva :)

Bifogad fil(er)



#36

Postad 05 maj 2020 - 11:59

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Vad har du haft för temperatur i grillen då?

 

Jag har en weber klotgrill med termometer i locket. Kommer inte ihåg exakt men mätaren var nära topp. Över 300 grader tror jag, borde vara betydligt högre under stenen.


min tanke är inte att ha den på grillen. Kanske är lättare i ugnen? 

Har sett mängder videor på youtube där dom använder jättebilliga tunna stenar utan att det bränns. och dom använder ugnen.

 

Ja ugnen borde ju funka, jag har inte provat det. Borde nog ha gjort det vid det här laget. 



#37

Postad 05 maj 2020 - 12:19

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Jag har en weber klotgrill med termometer i locket. Kommer inte ihåg exakt men mätaren var nära topp. Över 300 grader tror jag, borde vara betydligt högre under stenen.


 

Ja ugnen borde ju funka, jag har inte provat det. Borde nog ha gjort det vid det här laget. 

Från Weber. 475 grader Fahrenheit är ca 246 grader Celsius.

 

When using a pizza stone, keep the temperature of the grill between 450-475 degrees. Remember to make sure the stone has been preheated properly for 30 minutes, this step ensures that the pizza doesn't stick or burn on the stone.


Redigerat av Buddypresley, 05 maj 2020 - 12:20.


#38

Postad 05 maj 2020 - 12:37

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 681 inlägg
  • 0

Jag är verkligen ingen expert på det här men tänker att det blir mer direktvärme underifrån på en platt sten jämfört med en tjockare där värmen fördelas mer genom stenen. Kan tillägga att jag lägger kolet runt stenen snarare än i en hög direkt under, men har ändå haft problem med bränd pizza. När jag säger bränd så har de blivit kolsvarta under och knappt färdiga på ovansidan.

Har du stängt lock när du grillar? Jag är inte expert på att grilla pizza, men jag har jobbat med riktig pizzaugn och där är ju stenarna lika varma som ugnen och man stänger dörren vilket ger värme runt om. Det låter ju som det blir för varmt under och inte tillräckligt varmt över.

 

Sen undrar jag över hur du lägger den på stenen. Preparerar du pizzan först och så lägger på hela eller använder du lite tid för att toppa pizzan medans den ligger på stenen? Är degen fryst eller färsk, är det förgräddad eller inte förgräddad?

 

Den ska ju snabbt på och så stänga locket tänker jag i likhet med en vanlig pizzaugn.


Redigerat av Demon Slayer, 05 maj 2020 - 12:39.


#39

Postad 05 maj 2020 - 13:02

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Har du stängt lock när du grillar? Jag är inte expert på att grilla pizza, men jag har jobbat med riktig pizzaugn och där är ju stenarna lika varma som ugnen och man stänger dörren vilket ger värme runt om. Det låter ju som det blir för varmt under och inte tillräckligt varmt över.

 

Sen undrar jag över hur du lägger den på stenen. Preparerar du pizzan först och så lägger på hela eller använder du lite tid för att toppa pizzan medans den ligger på stenen? Är degen fryst eller färsk, är det förgräddad eller inte förgräddad?

 

Den ska ju snabbt på och så stänga locket tänker jag i likhet med en vanlig pizzaugn.

 

Jag har kört med stängt lock. Egen bakad färsk deg. Preppat pizzan på sidan om och sen lagt den på stenen. Sen stängt locket igen. De gräddas ju snabbt men de har bränts ännu snabbare. Kan vara så att jag kört grillen för varm, men har hört att man ska ha hög temp när man gör pizza. Såg något program där de siktade på 650 grader.



#40

Postad 05 maj 2020 - 13:52

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Jag har kört med stängt lock. Egen bakad färsk deg. Preppat pizzan på sidan om och sen lagt den på stenen. Sen stängt locket igen. De gräddas ju snabbt men de har bränts ännu snabbare. Kan vara så att jag kört grillen för varm, men har hört att man ska ha hög temp när man gör pizza. Såg något program där de siktade på 650 grader.

650 grader fahrenheit? 



#41

Postad 05 maj 2020 - 14:03

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 681 inlägg
  • 0

Menar vi körde runt 500 grader c i vår. +/-



#42

Postad 05 maj 2020 - 14:12

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Menar vi körde runt 500 grader c i vår. +/-

En siffra som nämns ofta på nätet är ca 500 grader F (260 grader C). 

T.ex: 

How to use a pizza stone in the oven or on the grill. Preheat the stone until it reaches 550° F (Pizzacraft stones can withstand 900° F) The correct oven temp for a pizza stone should exceed 500° F if possible

https://www.pizzacra...e-a-pizza-stone



#43

Postad 05 maj 2020 - 14:25

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 681 inlägg
  • 0

Det står garanterat 500c på storkök pizzaugnar. Sen kan jag inte svara på vad tempen faktisk är innuti. Allting bara funkade så jag var mer intresserad i att hålla stenbotten i bra skick osv. Tog ut dom och rengjorde ett par gånger efter att någon junior kastat in en hög med ost i misslyckat försök att kasta in pizzan (den satt fast på spaden och fyllningen åkte in). Stenarna var tjocka - flera centimeter, men de var inte granit utan något mycket mer poröst.

 

Men då pizzan bränns så är det ju bara att försöka igenn med svagare värme då.



#44

Postad 05 maj 2020 - 14:35

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 681 inlägg
  • 0

En googling säger att Napolitansk pizza skal ha cirka 430c på botten. Om den är över 465c så bränner du pizzan. Det kan ju stämma med våran ugn (som dock inte var vedugn) eftersom jag kommer ihåg 500, men den kan absolut ha stått lite under detta (450-470c?) samt med någon skillnad på vredet kontra aktuell temp så var stenarna kanske ca 430-450c. Jag kommer ihåg att om den brände så brände den först på ovansidan.



#45

Postad 05 maj 2020 - 16:01

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

En googling säger att Napolitansk pizza skal ha cirka 430c på botten. Om den är över 465c så bränner du pizzan. Det kan ju stämma med våran ugn (som dock inte var vedugn) eftersom jag kommer ihåg 500, men den kan absolut ha stått lite under detta (450-470c?) samt med någon skillnad på vredet kontra aktuell temp så var stenarna kanske ca 430-450c. Jag kommer ihåg att om den brände så brände den först på ovansidan.

Många bud om tempen. Kör man med vanlig ugn så kommer man inte upp till dom temparna. Grillen kan jag pressa upp till drygt 300 grader och då i locket. Vad gallret ligger på vet jag inte. Jag har blivit inspirerad nu att göra egen pizza. Får se om det blir nån till helgen. Återkommer med resultat och kanske en bild (om den nu inte blir bränd)


Redigerat av Buddypresley, 05 maj 2020 - 16:01.


#46

Postad 05 maj 2020 - 16:27

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Jag kör främst pizzan i ugnen. In med stenarna i kall ugn och låter ligga 40-60 min (efter uppnådd temperatur) innan jag kastar in pizzorna.

Har gasolgrill och tycker inte resultat blir lika bra som i ugnen, brände även lättare.

#47

Postad 05 maj 2020 - 16:55

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Jag tog fram min Weber pizzasten nu och läste manualen. Den är tillverkad i cordierite. Det som slog mig var att det står att man ska diska den med varmt vatten och diskmedel innan första användning. Diskmedel är nej, nej, om man läser på andra ställen och även på Webers hemsida!!! 



#48

Postad 06 maj 2020 - 08:07

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Jag tog fram min Weber pizzasten nu och läste manualen. Den är tillverkad i cordierite. Det som slog mig var att det står att man ska diska den med varmt vatten och diskmedel innan första användning. Diskmedel är nej, nej, om man läser på andra ställen och även på Webers hemsida!!! 

Fast det är ju skillnad på att rengöra den ny från fabrik, för att bli av med eventuell beläggning från tillverkningsprocessen, vs efter varje användning.



#49

Postad 06 maj 2020 - 08:15

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Fast det är ju skillnad på att rengöra den ny från fabrik, för att bli av med eventuell beläggning från tillverkningsprocessen, vs efter varje användning.

Det står även i manualen att man kan använda diskmedel efter användning också. Samtidigt kan man läsa detta på Webers hemsida:

 

"Diska pizzastenen i varmvatten utan diskmedel före första användningstillfället och därefter varje gång du har använt den. Ta bort eventuell grov smuts med en svamp eller borste och skölj med rent vatten efteråt. Se till att pizzastenen är helt torr innan du lägger den på grillen. Fastbrända rester gör att pizzastenen blir mörkare med tiden. Det är normalt och går inte att undvika.#


Redigerat av Buddypresley, 06 maj 2020 - 08:19.


#50

Postad 06 maj 2020 - 11:07

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Var nyss och köpte julas pizzasten och spade.
Stenen är ganska tunn. 10mm kanske. Om det är en nackdel eller inte märks väl. M3n för 99kr är det ju värt ett försök i alla fall.
Ska bli kul att testa 😊

Bifogad fil(er)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.