Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

I vilken ordning ska man se Star Wars-filmerna (i referens till Mandalorian

68 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 07 november 2020 - 18:05

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 1
Ska man uppleva det historiska ska man väl helst se harmys despecialized edition

#52

Postad 07 november 2020 - 23:46

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 1

episode V nyss avklarad. betydligt sämre än förra.  har inte sett några betyg på några av filmerna och tänker inte göra det heller men jag utgår ifrån att andra filmen fick sämre betyg än första. ska se efteråt vad folk ger dom för betyg och vad dom tycker om dom :)



#53

Postad 08 november 2020 - 01:48

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

  • 2 065 inlägg
  • 0

Ska man uppleva det historiska ska man väl helst se harmys despecialized edition

 

Jepp, i alla fall fyran då man misshandlat den filmen rätt hårt.

McClunky!



#54

Postad 08 november 2020 - 11:17

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 1

episode V nyss avklarad. betydligt sämre än förra.  har inte sett några betyg på några av filmerna och tänker inte göra det heller men jag utgår ifrån att andra filmen fick sämre betyg än första. ska se efteråt vad folk ger dom för betyg och vad dom tycker om dom :)

Intressant. Jag tror de allra flesta SW-fans håller just Empire Strikes Back som den bästa filmen. Du kommer nog att bli förvånad när du kollar betyg på IMDB. Vad var det du inte gillade?



#55

Postad 08 november 2020 - 11:25

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Nu måste du ju gå på 1-3 efter du är färdig med 6 :) blir intressant, fortsätt att inte läsa betyg, det är bra - go in blind!



#56

Postad 09 november 2020 - 12:22

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

ja jag tänkte det. men vet inte riktigt när jag ska se dom. eller i vilken ordning :)

 

börjar i alla fall med episode 4,5,6 sen får jag bestämma efter det :)

Om du ska följa mitt genuint välmenande råd till dig som förstagångstittare, och se allt i release-ordning för att uppleva det i samma ordning som den överväldigande merparten av alla SW-fans gjort genom åren, så kan du sortera kolumnerna på releasedatum på följande sida, men klicka först bort allt som inte är film/TV-series, att det ska gömmas:

https://starwars.fan..._of_canon_media

 

Den listar dock bara officiell canon, och det innebär att följande saknas:

 

Efter Return of the Jedi 1983 kom båda Ewoks-filmerna & animerade Droids/Ewoks-seriena 84-86, men dom finns ännu inte på Disney+, filmerna finns att tanka i DVD-kvalite, serierna i sämre, exempelvis avsnitt 1 av Droids finns på Youtube, men rippat från VHS, så det är max 250 linjers källupplösning.

 

Sen saknas första animerade Clone Wars-serien från 2003 som kom efter långfilm 2, serien finns på Youtube ihopklippt som 2h långfilm, eller som Volume 1/2(samma totallängd), och i motsats till mina tidigare generella rekommendationer om uppehåll och eftertanke efter varje film för en förstagångstittare, första animerade Clone Wars-serien, totalt 2h alltså, eller åtminstone volume 2, bör du se samma dag direkt före du ser Episode 3-långfilmen, då om jag minns rätt, sista fjärdedelen eller dylikt av serien utgör första halvan av den handlingen som fortsätter direkt i början av 6te långfilmen Revenge of the Sith.

Flera Star Wars-filmer hoppar rakt in i handlingen(som du märkte bl a i början av IV), men jag vill minnas att jag upplevde inledningen av just ep3 som mer plötslig första gången jag såg den än någon annan film(*), ser man enligt korrekt release order animerade Clone Wars direkt före så blir det istället fullt naturligt.

(*) Jag pallade inte att se Clone Wars 2003 på Cartoon Network pga tempot med massa superkorta avsnitt som man aldrig hade nån koll på när nästa gick, dels hade jag påtvingad svensk dubbning från Kabelvisions analoga utbud. :(

Efter ep3 kan du fortsätta enligt kolumnerna, då kommer animerade långfilmen The Clone Wars, och sen säsong 1-5/6(Lost Missions) av The Clone Wars-serien, men inte säsong 7, den säsongen kommer flera år senare.

Det är nu under dom sista fem åren som det hoppar väldigt mellan olika filmer, serier och specifika avsnitt, men den listan hjälper dig att se allt i exakt release order. Man kunde önska att Disney+ sorterat upp detta exakt åt kunderna, men så skoj ska vi inte ha.

Sen som jag skrev, om du gillar att spela TV-spel och eftersom du ställde ursprungliga frågan i förhållande till Mandalorian-serien, ta dig en funderare på Star Wars Bounty Hunter-spelet, jag såg att det är halva priset på det just nu på Playstation store, 49kr till 21 Nov.

Kan dock inte gå i god för hur bra det funkar med Playstation-kontroll, jag har alltid tyckt att Gamecubens handkontroller(som jag spelade det på) är mycket skönare än PS- och XBox-kontrollerna. men i övrigt är det spelet en guldgruva. Man kan springa, hoppa, rulla, klättra eller flyga runt med en jetpack i närmast alla olika Star Wars-miljöer från ep 1-5, skjuta i två olika riktningar på en och samma gång(även medans man flyger), och om man väljer den frivilliga bonusen på varje bana, att fånga in alla efterlysta(man är trots allt en Bounty Hunter) så blir det än bättre, då det ofta kan ligga i ens intresse att leta upp ett undanskymt gömställe och sätta sig och smygkika på alla genom visirets kikare(spelet har även ett grymt sniper rifle), och se vad dom har för sig, lära sig fiendernas rörelsemönster, för att förbereda en plan gällande i vilken ordning man ska skjuta ihjäl dom, men inte dom man ska fånga in levande, eller kanske smyga sig på dom en efter en och ta dom ljudlöst bakifrån. :ph34r:

Med sin whipcord det vill säga. :lol: Sen när man buntat ihop en fiende kan man knäcka nacken på den med ett enda slag.

 

Ska man uppleva det historiska ska man väl helst se harmys despecialized edition

Jepp, i alla fall fyran då man misshandlat den filmen rätt hårt.

McClunky!

Förvisso har du helt rätt, Greedo- och Jabba-scenerna i 4 är helt åt pipsvängen, men det är ändå Hayden i slutscenen av 6 jag personligen blir mest irriterad av.

 

Intressant. Jag tror de allra flesta SW-fans håller just Empire Strikes Back som den bästa filmen.

Så är det utan tvekan generellt, men har du alltid rankat dom tre äldsta på samma sätt inbördes? Det har inte jag gjort, som yngre tyckte jag bättre om Jedi än Strikes Back, minns dock exakt inte varför, kan varit att Luke var mer master än byfåne eller dom gulliga Monchhichi'erna. :D Eller att man som yngre inte gillade att ens hjälte fick handen avhuggen.

Empire växte senare i takt med att man blev äldre, numera är jag dock återigen osäker på hur jag rankar dom, det kan mycket bero på humör och vad jag är ute efter i dom. Den fridfulla miljön i början på Tatooine med den imponerande sandcrawlern, att det största bekymret var vilken robot man skulle köpa så man inte fick en som var dåligt motiverad, Luke's unga naiva stadie, Guinness lugnande närvaro(i samma linje är Qui-Gon det klart bästa med ep1) och Peter Cushing's Tarkin(jag är ett fan av dom brittiska Hammer och Ealing-filmerna) gör att jag ofta gillar 4 bäst. Luke är lite för cocky i 5an och 6an.
 



#57

Postad 09 november 2020 - 16:51

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 1

okej. såg episode VI igår. den var bra. 

 

Börjar med episode I redan ikväll och II och III denna vecka.  sen blir det filmen Clone wars :)



#58

Postad 09 november 2020 - 17:28

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

  • 2 065 inlägg
  • 0

Förvisso har du helt rätt, Greedo- och Jabba-scenerna i 4 är helt åt pipsvängen, men det är ändå Hayden i slutscenen av 6 jag personligen blir mest irriterad av.

 

 

Ja Hayden måste vara sämsta casting'en i hela SW, helt sämst och ingen kemi med Natalie Portman.

Snacka om epic fail.



#59

Postad 10 november 2020 - 08:49

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Börjar med episode I redan ikväll och II och III denna vecka.  sen blir det filmen Clone wars :)

Det är möjligt att jag missförstår dig, och att du beslutat att skippa första Clone Wars-serien, men om du ska se den så ska den ses emellan episode II och III, specifikt direkt före III.

Hela serien i 720p omklippt till 2h12min långfilm:

https://www.youtube....h?v=5FBNbvF4OGo

Eller uppdelat i 2 olika delar, säsong 1 och 2 i 1080p omklippt som 79min Volume 1:

https://www.youtube....h?v=g6-yclEOgR4

..och säsong 3 i 720p omklippt till 61min Volume 2:

https://www.youtube....h?v=t1LK-JwKt2I

Väl värt att se dels då det hänger direkt ihop med ep III, och dels då General Grievous introduceras i serien, och man även får backstoryn till vissa aspekter av hans karaktär.

Sök på "Clone Wars 2003" i Youtube-appen i din SmartTV eller Playstation, så kommer dom tre ovan länkade filmerna sannolikt upp som sökresultat 1, 2 och 3. Resultat 4 är serien i sin originalform som 25st avsnitt, men det är ett väldigt frustrerande sätt att se den serien på.



#60

Postad 11 november 2020 - 20:29

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

då var jag klar med episode 1,2 & 3 också. blev ingen serie mellan episode 2 & 3.

Tror jag tar en paus från star wars nu.  

 

kul att ha sett det men tyckte väl egentligen inte att det var så bra om jag ska vara ärlig. men som sagt, kul att fått  med sig storyn :)



#61

Postad 11 november 2020 - 21:32

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Tycker du at 1-3 är mycket dåligare än 4-6 ? Jag undrar eftersom jag hört flera som inte växte upp med filmerna som faktisk tycker tvärtom, dvs att 1-3 är "roligare" att se på.



#62

Postad 11 november 2020 - 22:03

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 1

Tycker du at 1-3 är mycket dåligare än 4-6 ? Jag undrar eftersom jag hört flera som inte växte upp med filmerna som faktisk tycker tvärtom, dvs att 1-3 är "roligare" att se på.


Både och. Dom är ju lite modernare och är snyggare. Men för storyn skull så måste du se dom tre första också. Dom har sin charm och är bättre än jag trodde, trots att dom är typ 40 år gamla 😊

Väljer man att bara se epispde 123 som jag funderade på först så skulle du sitta med många frågetecken efteråt 😊

#63

Postad 12 november 2020 - 10:42

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0

Så är det utan tvekan generellt, men har du alltid rankat dom tre äldsta på samma sätt inbördes? Det har inte jag gjort, som yngre tyckte jag bättre om Jedi än Strikes Back, minns dock exakt inte varför, kan varit att Luke var mer master än byfåne eller dom gulliga Monchhichi'erna. :D Eller att man som yngre inte gillade att ens hjälte fick handen avhuggen.

Empire växte senare i takt med att man blev äldre, numera är jag dock återigen osäker på hur jag rankar dom, det kan mycket bero på humör och vad jag är ute efter i dom. Den fridfulla miljön i början på Tatooine med den imponerande sandcrawlern, att det största bekymret var vilken robot man skulle köpa så man inte fick en som var dåligt motiverad, Luke's unga naiva stadie, Guinness lugnande närvaro(i samma linje är Qui-Gon det klart bästa med ep1) och Peter Cushing's Tarkin(jag är ett fan av dom brittiska Hammer och Ealing-filmerna) gör att jag ofta gillar 4 bäst. Luke är lite för cocky i 5an och 6an.
 

Jag har nog alltid gillat ESB bäst, dels för snöscenerna på Hoth, men framför allt för magin på Dagobah och första mötet med Yoda och den bästa repliken. 'Do, or do not. There is no try'. Dessutom gillar jag slutet, mörkt och spännande, med alla utspridda på olika platser.

RotJ gillade jag bättre som yngre, med tiden tycker jag ewokerna blir larvigare och larvigare, men den är en bra avrundning på OT.

ANH är ok, men egentligen mest en enda lång trailer, ser jag om den nu, vilket jag precis börjat göra för att inviga min dotter i SW, så har den några fina scener, t ex the Binary sunset och det mesta med Alec Guiness, men egentligen nästan ingen handling, mest en massa setup för fortsättningen. Och hyfsat usla skådisar.

 



#64

Postad 19 november 2020 - 13:27

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Sofus: missade du att kolla på Rogue One? Den är ju en av de bättre i hela serien och jag skulle nog tycka att The Mandalorian och Rogue one har en sak gemensamt - båda visar "baksidan" av hela SW-universumet. 
Jag är inget inbitet SW-fan trots att jag sett alla filmer minst 2 gånger, jag håller Rogue one och The Mandalorian högst av alla. Solo minns jag knappt handlingen till... 



#65

Postad 20 november 2020 - 00:00

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Sofus: missade du att kolla på Rogue One? Den är ju en av de bättre i hela serien och jag skulle nog tycka att The Mandalorian och Rogue one har en sak gemensamt - båda visar "baksidan" av hela SW-universumet. 
Jag är inget inbitet SW-fan trots att jag sett alla filmer minst 2 gånger, jag håller Rogue one och The Mandalorian högst av alla. Solo minns jag knappt handlingen till... 

 

har inte sett den än. men ska göra det. men tar en liten paus från SW. 

 

men meningen är att jag ska se den också :)



#66

Postad 20 november 2020 - 13:35

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0

Imponerande att du "anstränger" dig så för att sen titta på en rätt medioker tv-serie efter det ;)



#67

Postad 20 november 2020 - 13:49

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Imponerande att du "anstränger" dig så för att sen titta på en rätt medioker tv-serie efter det ;)

 

vad menar du? 

jag har aldrig sagt att den är medioker. det kan jag ju inte säga innan jag sett den :)



#68

Postad 20 november 2020 - 14:15

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0

vad menar du? 

jag har aldrig sagt att den är medioker. det kan jag ju inte säga innan jag sett den :)

 

Menar det jag skrev :) men åsikten om serien är min egna. Att spendera så många timmar på att se filmerna när du egentligen ville se serien. Jag har sett alla filmer ett par gånger men tycker inte att man behöver se alla filmer för att se serien. Serien påminner om något som gjordes på 90-talet typ Xena eller Unge Herkules, varje avsnitt är i princip samma sak. 

Visst serien är snygg men storyn har inget driv, den är långsam och repetetiv.


Redigerat av stabbe, 20 november 2020 - 14:16.


#69

Postad 20 november 2020 - 14:51

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Menar det jag skrev :) men åsikten om serien är min egna. Att spendera så många timmar på att se filmerna när du egentligen ville se serien. Jag har sett alla filmer ett par gånger men tycker inte att man behöver se alla filmer för att se serien. Serien påminner om något som gjordes på 90-talet typ Xena eller Unge Herkules, varje avsnitt är i princip samma sak. 

Visst serien är snygg men storyn har inget driv, den är långsam och repetetiv.

 

 

ja jag ville se mandalorian. sen valde jag att se filmerna först för att få med storyn.

men nu har jag som sagt en liten paus från SW men jag tänker se måde rouge one och mandalorian senare.

 

jag är nog trött för jag är fortfarande inte riktigt med på vad du vill eller menar. sorry :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.