Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz nya receivers 2020 - 8K

486 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Marantz SR5015 (Surroundförstärkare) 1 7,5 (1) 11 550:-
Marantz SR6015 (Surroundförstärkare) 1 6,5 (1) 14 900:-
Marantz SR7015 (Surroundförstärkare) 1 9,29 (6) 20 900:-
Marantz SR8015 (Surroundförstärkare) 1 8,33 (2) 37 900:-
2 relaterade trådar

#301

Postad 16 maj 2021 - 20:53

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

För min del gick det inte på us sidan med serienumret men det gick bra på gb sidan som funkade för mig. 

 

testa: http://www.marantz.c...-us/hdmiadapter

 

svar från: <[email protected]>

 

Thank you for your registration. Your product is eligible to receive the HDMI adapter. Your order is now being processed and

you should receive a package within the coming days. Please make sure to have the latest firmware installed on your
AVR (check your manual how to do this in case you haven't set automatic updates on).



#302

Postad 16 maj 2021 - 20:58

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

För min del gick det inte på us sidan med serienumret men det gick bra på gb sidan som funkade för mig.

testa: http://www.marantz.c...-us/hdmiadapter

svar från: <[email protected]>

Thank you for your registration. Your product is eligible to receive the HDMI adapter. Your order is now being processed and
you should receive a package within the coming days. Please make sure to have the latest firmware installed on your
AVR (check your manual how to do this in case you haven't set automatic updates on).


US sidan kan man inte välja Sverige som land. Så tror inte det är lösningen. Jag tänkte att jag ska höra av mig till hembiobutiken och se ifall dom kan lösa det åt mig.

#303

Postad 17 maj 2021 - 15:31

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0
Nu funkade det för mig och beställa, numret godkändes.

Redigerat av JB1, 17 maj 2021 - 15:32.


#304

Postad 17 maj 2021 - 15:55

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Nu funkade det för mig och beställa, numret godkändes.


Woop woop! Funkade för mig med nu 🎉🎊😀

#305

Postad 24 maj 2021 - 13:50

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Någon som fått hem sin låda?

#306

Postad 26 maj 2021 - 15:10

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Så nu har jag också beställt en box. :)

Kommer dock inte ha nytta av den på ett tag men alltid skönt att veta att man är safe så att säga.

Ska bli intressant att höra hur det funkat för folk sen när alla har fått sina boxar.



#307

Postad 30 maj 2021 - 09:10

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

AV8805 8K-HDMI-Upgrade Das Marantz AV8805 8K-HDMI-Upgrade bietet die neuesten HDMI-Spezifikationen, einschließlich 8K/60Hz und 4K/120Hz Pass-Through-Funktion, um all Ihre Entertainmentanforderungen zu erfüllen. AV Separates | Marantz

 

Löjligt dyrt, i dag är det standard på maskiner. När man köper en så pass dyr maskin som 8805 ska man behöva lägga massor på att få den uppdaterad....Nä sista gången Marantz för mig!!!!



#308

Postad 30 maj 2021 - 10:43

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

AV8805 8K-HDMI-Upgrade Das Marantz AV8805 8K-HDMI-Upgrade bietet die neuesten HDMI-Spezifikationen, einschließlich 8K/60Hz und 4K/120Hz Pass-Through-Funktion, um all Ihre Entertainmentanforderungen zu erfüllen. AV Separates | Marantz

Löjligt dyrt, i dag är det standard på maskiner. När man köper en så pass dyr maskin som 8805 ska man behöva lägga massor på att få den uppdaterad....Nä sista gången Marantz för mig!!!!


Förstår frustrationen, men ska man se det från deras håll så släpptes ju 8805an 2018 då alla dom nya funktionerna inte fanns. Att dom då släpper en uppgradering för den för ca. 6000 istället för att man ska behöva köpa en ny för ca. 36000 kan ju för några ses som schysst. Ska man vara sån så tror jag det är strunt samma vilket märke du än väljer istället för Marantz, alla hade med största sannolikhet tagit betalt för uppgraderingar.

#309

Postad 30 maj 2021 - 12:29

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

AV8805 8K-HDMI-Upgrade Das Marantz AV8805 8K-HDMI-Upgrade bietet die neuesten HDMI-Spezifikationen, einschließlich 8K/60Hz und 4K/120Hz Pass-Through-Funktion, um all Ihre Entertainmentanforderungen zu erfüllen. AV Separates | Marantz

 

Löjligt dyrt, i dag är det standard på maskiner. När man köper en så pass dyr maskin som 8805 ska man behöva lägga massor på att få den uppdaterad....Nä sista gången Marantz för mig!!!!

Skulle snarare säga att det är löjligt billigt, en 3 år gammal maskin uppgraderas till det allra senaste för en i sammanhanget liten summa istället för att dom släpper en helt ny maskin med endast denna förnyning och man behövt köpa en ny för runt 40.000 kr för att få detta, den stora frågan man själv ska ställa sig är väl om man har behov för funktionerna eller inte och fatta beslut baserat på det. Alla tillverkare tar betalt för sånt här, hur skulle det ens kunna vara möjligt att erbjuda något liknande gratis? maskiner ska packas, skickas hundratals mil, montera ur det gamla kortet i med det nya, testa, packa och skicka tillbaka. Och hela alltet ska administreras. 



#310

Postad 30 maj 2021 - 15:47

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Handlar detta bara om bild till 8K...i så fall helt meningslöst!! Finns ju inte något material att tala om ändå, vet inte några vänner som köper UHD-spelare (Marantz har inte ens någon sådan), Alla streamar i dag. 

Man vill ha ett bättre ljud med?? Eller??


Skulle snarare säga att det är löjligt billigt, en 3 år gammal maskin uppgraderas till det allra senaste för en i sammanhanget liten summa istället för att dom släpper en helt ny maskin med endast denna förnyning och man behövt köpa en ny för runt 40.000 kr för att få detta, den stora frågan man själv ska ställa sig är väl om man har behov för funktionerna eller inte och fatta beslut baserat på det. Alla tillverkare tar betalt för sånt här, hur skulle det ens kunna vara möjligt att erbjuda något liknande gratis? maskiner ska packas, skickas hundratals mil, montera ur det gamla kortet i med det nya, testa, packa och skicka tillbaka. Och hela alltet ska administreras. 

 

Har bra rabatt på ny så köper hellre ny!!



#311

Postad 30 maj 2021 - 17:07

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 1

Handlar detta bara om bild till 8K...i så fall helt meningslöst!! Finns ju inte något material att tala om ändå, vet inte några vänner som köper UHD-spelare (Marantz har inte ens någon sådan), Alla streamar i dag.
Man vill ha ett bättre ljud med?? Eller??


Har bra rabatt på ny så köper hellre ny!!


Varför blir du irriterad om du ändå tycker det är en onödig pryl. Bara att inte köpa den?

#312

Postad 30 maj 2021 - 17:24

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Handlar detta bara om bild till 8K...i så fall helt meningslöst!! Finns ju inte något material att tala om ändå, vet inte några vänner som köper UHD-spelare (Marantz har inte ens någon sådan), Alla streamar i dag.
Man vill ha ett bättre ljud med?? Eller??


Har bra rabatt på ny så köper hellre ny!!


Det är inte bara 8k som är nytt i uppgraderingen. Det är en del grejer som gynnar folk som spelar på en dator med dom senaste grafikkorten eller dom nya konsolerna.

Absolut vill man ju att ljudet ska bli bättre också. Men detta släppet av förstärkare verkar mest fokusera på funktioner för folk som spelar, ljudet ska tydligen inte skilja jätte mycket och vad jag kan se så kommer dom bara släppa en uppgraderad 8805 som heter 8805a och inget helt nytt.

#313

Postad 30 maj 2021 - 23:08

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Ja då behöver jag inte bry mig, köpte en biomaskin för bio inte för datorer å tv spel....!!!



#314

Postad 31 maj 2021 - 05:18

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

AV8805 8K-HDMI-Upgrade Das Marantz AV8805 8K-HDMI-Upgrade bietet die neuesten HDMI-Spezifikationen, einschließlich 8K/60Hz und 4K/120Hz Pass-Through-Funktion, um all Ihre Entertainmentanforderungen zu erfüllen. AV Separates | Marantz

Löjligt dyrt, i dag är det standard på maskiner. När man köper en så pass dyr maskin som 8805 ska man behöva lägga massor på att få den uppdaterad....Nä sista gången Marantz för mig!!!!


8805 är ingen direkt dyr produkt i det övre prissegmentet om du jämför med vad som finns på marknaden. NAD M17 landar på ca 70.000:-, köpte man den när den kom ut så hade du behövt lägga 4000:- för 4k uppgradering samt 7000:- för atmos/ Dirac uppgradering.

$599 dollar för att uppgradera till 8k samt 4k @ 120 hz, det är ett bra pris.

Mitt NAD försteg är uppgraderat för ca 12.000:- vilket fortfarande är billigare än att köpa ett nytt försteg.

Tycker det är riktigt bra att tillverkarna ens erbjuder att uppgradera sina produkter om man vill.

#315

Postad 31 maj 2021 - 05:44

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Hur är det med t ex Marantz SR8015 - innehåller den det nya kortet numera?

#316

Postad 31 maj 2021 - 05:57

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Hur är det med t ex Marantz SR8015 - innehåller den det nya kortet numera?


Ja 8015 är en 2020 modell och kommer därmed med 8k stöd.

Däremot har mer eller mindre alla receivers som kom 2020 från Sound United problem med vissa funktioner. Vissa eller de flesta 8K och 4k @ 120 hz signaler fungerar inte. Därför kan man få en extra ”låda” som fixar detta problem. Har inte tagit reda på så mycket information.

https://www.avforums...-8k-issue.18666

#317

Postad 31 maj 2021 - 22:09

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

8805 är ingen direkt dyr produkt i det övre prissegmentet om du jämför med vad som finns på marknaden. NAD M17 landar på ca 70.000:-, köpte man den när den kom ut så hade du behövt lägga 4000:- för 4k uppgradering samt 7000:- för atmos/ Dirac uppgradering.

$599 dollar för att uppgradera till 8k samt 4k @ 120 hz, det är ett bra pris.

Mitt NAD försteg är uppgraderat för ca 12.000:- vilket fortfarande är billigare än att köpa ett nytt försteg.

Tycker det är riktigt bra att tillverkarna ens erbjuder att uppgradera sina produkter om man vill.

 

Ingen direkt dyr produkt? Vet inte vilken värld du lever i? En vän på jobbet sa i dag senast, hur kan man lägga mycket pengar på ljud. Han känner knappt ingen som håller på med dyrt ljud. Vi är väldigt få som gör det, och av min långa erfarenhet av ljud blir man lätt skadad.

Dyrt sällan bättre!!



#318

Postad 01 juni 2021 - 06:00

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Ja 8015 är en 2020 modell och kommer därmed med 8k stöd.
Däremot har mer eller mindre alla receivers som kom 2020 från Sound United problem med vissa funktioner. Vissa eller de flesta 8K och 4k @ 120 hz signaler fungerar inte. Därför kan man få en extra ”låda” som fixar detta problem. Har inte tagit reda på så mycket information. https://www.avforums...-8k-issue.18666

Tack, men det borde väl släppas uppdaterade AVR’s där man slipper lådan? SR8015 är ju toppmodellen nu under tre års tid.

#319

Postad 02 juni 2021 - 18:25

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Om jag förstår det hela rätt, och jag reserverar mig för detaljfel nu, så är 8015A den nya versionen med fixarna på korten istf "låda på magen" typ. Motsvarande gäller även den rena processorn 8805A eller vad det nu heter. Notera det lilla "A" i slutet.



#320

Postad 02 juni 2021 - 19:48

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Om jag förstår det hela rätt, och jag reserverar mig för detaljfel nu, så är 8015A den nya versionen med fixarna på korten istf "låda på magen" typ. Motsvarande gäller även den rena processorn 8805A eller vad det nu heter. Notera det lilla "A" i slutet.

 

8015A har jag inte hört nått om men det hade ju vart konstigt om dom inte integrerade "fixen" på enheterna som tillverkas nu. 8805A är en uppgradering från 8805 där dom bara uppgraderat HDMI kortet till att kunna hantera dom nya funktionerna. Dom korten är som du säger redan med fixen i sig. Korten finns som vi pratat lite tidigare om tillgängliga att köpa löst för att man ska kunna uppgradera sin 8805 om man redan äger en.

 

Finns lite info i denna tråden.

https://www.avforums.../#post-29309333



#321

Postad 02 juni 2021 - 20:52

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Tack, men det borde väl släppas uppdaterade AVR’s där man slipper lådan? SR8015 är ju toppmodellen nu under tre års tid.


Det borde vara så men inte säkert, har egentligen bara källa på att man kan uppgradera sin 8805 eller 8500 till ”A” version som innebär 8k osv.

Sen så säljs ju 8805A som är den uppgraderade versionen.
Kanske gör dem likadant för deras 2020 ”floppade” modeller.

#322

Postad 02 juni 2021 - 21:05

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 1

Ingen direkt dyr produkt? Vet inte vilken värld du lever i? En vän på jobbet sa i dag senast, hur kan man lägga mycket pengar på ljud. Han känner knappt ingen som håller på med dyrt ljud. Vi är väldigt få som gör det, och av min långa erfarenhet av ljud blir man lätt skadad.
Dyrt sällan bättre!!


Alltså förstå mig rätt, 8805 är inte billig på något sätt men vad jag menar är den inte ”high end” som Trinnov, Stormaudio eller Lyngdorf för att nämna några.

Jag hade aldrig köpt en 8805 eftersom den är inte värd pengarna. Då hade jag hellre köpt en processor från tex Emotiva i samma prisklass. Det är på grund av många olika faktorer.

Självklart är vi få som är villiga att lägga pengar på hemmabio, stereoanläggning eller elektronik överlag.
Samtidigt så förstår jag folk som istället lägger hundratals tusen på andra intressen. Som hästar, klockor eller bilar.
För det är precis det en hobby handlar om.
Man ska göra det man tycker om och uppskattar.

#323

Postad 22 juni 2021 - 22:41

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Alltså förstå mig rätt, 8805 är inte billig på något sätt men vad jag menar är den inte ”high end” som Trinnov, Stormaudio eller Lyngdorf för att nämna några.

Jag hade aldrig köpt en 8805 eftersom den är inte värd pengarna. Då hade jag hellre köpt en processor från tex Emotiva i samma prisklass. Det är på grund av många olika faktorer.

 


Självklart är vi få som är villiga att lägga pengar på hemmabio, stereoanläggning eller elektronik överlag.
Samtidigt så förstår jag folk som istället lägger hundratals tusen på andra intressen. Som hästar, klockor eller bilar.
För det är precis det en hobby handlar om.
Man ska göra det man tycker om och uppskattar.

 

Marantz låer betydligt bättre än Emotiva, speciellt i 2 kanal


Redigerat av Audio One, 22 juni 2021 - 22:42.


#324

Postad 23 juni 2021 - 05:04

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Marantz låer betydligt bättre än Emotiva, speciellt i 2 kanal


Det är möjligt men skulle nog säga att det beror på vilka modeller du jämför med samt vad man själv föredrar.
Vilken Marantz modell jämför du med respektive?

#325

Postad 24 juni 2021 - 20:24

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

När jag å min kompis lyssnade på Hembiobutiken på XMC-2, sedan vid sidan av var det en Marantz 8012 med Emotiva slutsteg. Det lät bättre med Marantz.

Emotiva kliniska å tråkiga i ljudet med sina processor.

Min Marantz 8805 låter hur bra som helst



#326

Postad 01 juli 2021 - 16:23

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 854 inlägg
  • 0
Priserna verkar på väg upp from idag. En del handlare har inte höjt än...

Redigerat av Tore3, 01 juli 2021 - 16:24.


#327

Postad 03 juli 2021 - 17:33

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Priserna verkar på väg upp from idag. En del handlare har inte höjt än...

Var inne på HBB innan och såg att dom som du säger höjt priserna. Som exempel så är SR7015 höjd med 1000kr. Det var väl bara en tidsfråga då allt annat med elektronik i har höjts i pris.

Nån som fått sin adapter än? Min kommer i nästa vecka 🙂. Pratade dessutom med verkstaden som fixar våra Marantz grejer och han jag pratade med sa att förstärkarna som säljs nu levereras med "fixen" redan i sig. Min gissning är då att om man behöver byta HDMI kortet i sin enhet för att det strular så får man nog kortet med "fixen" inbyggd.

Redigerat av Timmy86, 03 juli 2021 - 17:38.


#328

Postad 07 juli 2021 - 19:31

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Nu har min adapter kommit MEN innan måste jag betala Importmoms på 25kr och Deklarationsavgift på 75kr!
Detta skall betalas på moms.postnord.se

Stämmer detta? Det är ju inga större belopp men ändå!?!?

 

/Berra



#329

Postad 07 juli 2021 - 21:21

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Nu har min adapter kommit MEN innan måste jag betala Importmoms på 25kr och Deklarationsavgift på 75kr!
Detta skall betalas på moms.postnord.se
Stämmer detta? Det är ju inga större belopp men ändå!?!?

/Berra


Jag hämtade ut mitt paket igår på PostNord och behövde inte betala nått.

Jocke

#330

Postad 10 juli 2021 - 07:07

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Nu har min adapter kommit MEN innan måste jag betala Importmoms på 25kr och Deklarationsavgift på 75kr!
Detta skall betalas på moms.postnord.se
Stämmer detta? Det är ju inga större belopp men ändå!?!?

/Berra


Det ska du ju inte behöva då den är gratis. Moms m.m. ska ju bara komma på grejer man betalat för 🤔

#331

Postad 10 juli 2021 - 16:11

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 1
Hej, fel av mig, det gällde ett annat försändelse som jag glömt av att jag beställt! Sorry!

#332

Postad 13 juli 2021 - 13:20

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

Var inne på HBB innan och såg att dom som du säger höjt priserna. Som exempel så är SR7015 höjd med 1000kr. Det var väl bara en tidsfråga då allt annat med elektronik i har höjts i pris.

Nån som fått sin adapter än? Min kommer i nästa vecka 🙂. Pratade dessutom med verkstaden som fixar våra Marantz grejer och han jag pratade med sa att förstärkarna som säljs nu levereras med "fixen" redan i sig. Min gissning är då att om man behöver byta HDMI kortet i sin enhet för att det strular så får man nog kortet med "fixen" inbyggd.


Frågan är, hur kan man kolla att den nya sr7015 man köper nu har fixen? Undrar om det finns något serienummer man kan ha koll på?

#333

Postad 13 juli 2021 - 14:12

Emcou
  • Emcou
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Frågan är, hur kan man kolla att den nya sr7015 man köper nu har fixen? Undrar om det finns något serienummer man kan ha koll på?

Vad jag har läst så har Sound Vision adderat ett A för den uppdaterade Denon AVR-X8500HA.

Övriga drabbade Marantz och Denon enhenter ska ha fått nya kort, men det har tyvärr gjorts tyst. Dvs det går inte att se på kartong, namn eller liknande. Däremot ska det gå att få svar från respektive tillverkare om specifika serie-nummer är fixade från fabrik. Vilket låter rätt omständigt.

Allt detta är från den amerikanska marknaden, men motsvarande borde gälla även i Sverige.

Förhoppningsvis är återförsäljare vänliga nog att bistå med informationen framöver, så man slipper köpa en enhet i blindo.
 



#334

Postad 13 juli 2021 - 14:29

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Frågan är, hur kan man kolla att den nya sr7015 man köper nu har fixen? Undrar om det finns något serienummer man kan ha koll på?


Ett knep som jag läste om på ett annat forum är att på kartongen så står serienumret till enheten, man kan ta det serienumret gå in på sidan där man beställer adaptern och knappar in numret. Då ska det dyka upp ett meddelande där det står att du inte är godkänd för en adapter.

#335

Postad 13 juli 2021 - 18:00

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 854 inlägg
  • 0
Fick mitt försteg 7706 för tre veckor sen som man väntat på i en månad. Det gick att beställa fixen på hemsidan till den.

#336

Postad 23 juli 2021 - 15:35

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0
Har ett HDMI problem med min SR8015. Har en Apple TV inkopplad och rätt ofta när jag slår över till rätt AV ingång på tv:n så blir det ingen bild. Då får jag på tv:n byta till TV ingång och byta tillbaka till ingången med Apple tv igen och då brukar den komma igång och visa bild. Har hänt med att ljudet inte finns när jag kör igång nått. Då stoppar jag och sätter igång igen då finns ljudet. Har provat byta hdmi kabel och även ingång men samma strul. Hm… reklamera…den är inte mer än typ 5 mån nått. Nån som haft samma strul?

#337

Postad 23 juli 2021 - 17:08

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Har ett HDMI problem med min SR8015. Har en Apple TV inkopplad och rätt ofta när jag slår över till rätt AV ingång på tv:n så blir det ingen bild. Då får jag på tv:n byta till TV ingång och byta tillbaka till ingången med Apple tv igen och då brukar den komma igång och visa bild. Har hänt med att ljudet inte finns när jag kör igång nått. Då stoppar jag och sätter igång igen då finns ljudet. Har provat byta hdmi kabel och även ingång men samma strul. Hm… reklamera…den är inte mer än typ 5 mån nått. Nån som haft samma strul?


Jag har ett liknande problem. Men då det händer så måste jag stänga av både tv och förstärkare. Jag läste på AVforums Marantz tråd att det kan hjälpa att ställa inställningen för 4k/8k format till standard. Jag testar detta nu. För att se om det ger en förbättring.

#338

Postad 23 juli 2021 - 17:11

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Jag har ett liknande problem. Men då det händer så måste jag stänga av både tv och förstärkare. Jag läste på AVforums Marantz tråd att det kan hjälpa att ställa inställningen för 4k/8k format till standard. Jag testar detta nu. För att se om det ger en förbättring.


Aha, intressant. Återkom gärna när du testat. Vet inte vad min står på men ska kolla när jag får möjlighet.

#339

Postad 23 juli 2021 - 18:44

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Jag har ett liknande problem. Men då det händer så måste jag stänga av både tv och förstärkare. Jag läste på AVforums Marantz tråd att det kan hjälpa att ställa inställningen för 4k/8k format till standard. Jag testar detta nu. För att se om det ger en förbättring.


Jag har ändrat nu till standard. Stod på förbättrad standard. Får se om det kan hjälpa. Påverkar inte bilden nått att man ändrar till standard vad jag kan tolka det.

#340

Postad 23 juli 2021 - 18:53

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Jag har ändrat nu till standard. Stod på förbättrad standard. Får se om det kan hjälpa. Påverkar inte bilden nått att man ändrar till standard vad jag kan tolka det.


Om du har en tv som kan hantera 10bit färgdjup så kan det påverka annars så gör det inte det. I mitt fall så har jag gammal tv som inte klarar 10bit så mig påverkar det inte alls.

#341

Postad 23 juli 2021 - 18:59

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Om du har en tv som kan hantera 10bit färgdjup så kan det påverka annars så gör det inte det. I mitt fall så har jag gammal tv som inte klarar 10bit så mig påverkar det inte alls.


Aha. Jag har en 2 år gammal Panasonic Oled tv. Då kan det påverka bilden alltså. Men kan man slippa problemet så kan det vara värt det.

#342

Postad 23 juli 2021 - 19:39

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Aha. Jag har en 2 år gammal Panasonic Oled tv. Då kan det påverka bilden alltså. Men kan man slippa problemet så kan det vara värt det.


Får man fråga vad teven heter?

#343

Postad 23 juli 2021 - 19:49

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Får man fråga vad teven heter?


Panasonic TX-65GZ960

Har testat nu lite fram och tillbaka och än så länge funkar det.

#344

Postad 23 juli 2021 - 19:56

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Panasonic TX-65GZ960

Har testat nu lite fram och tillbaka och än så länge funkar det.


Med den tvn så ska du ju egentligen inte påverkas av den inställningen då du har en 10bit panel. Om det funkar nu så kanske det är en fråga att lyfta med Marantz supporten.

#345

Postad 23 juli 2021 - 20:01

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Med den tvn så ska du ju egentligen inte påverkas av den inställningen då du har en 10bit panel. Om det funkar nu så kanske det är en fråga att lyfta med Marantz supporten.


Aha då vet jag det är en 10bit panel. Ja vi får se nu närmaste dagarna om problemet är löst även om nu det inte skulle ha påverkats av inställningen. Jag märker inte av nån förändring på bilden…inte vad ögat kan se iallafall. Tack så länge för hjälpen👍 Tur detta forum finns.

#346

Postad 15 augusti 2021 - 07:22

Wixner
  • Wixner
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Är det någon som har problem med Subwoofer-PREOUT på SR5015 (eller någon annan modell för den delen)?

 

Jag fick hem min subwoofer (XTZ Cinema) i Fredags men har fruktansvärt låg signal på bägge SW-utgångarna från förstärkaren.

Det krävs +12dB på Subwoofer-kanalen samt maxgain på subwoofern för att den ska hända nått över huvud taget.

 

Jag har testat med och utan Audyssey och har gjort en fabriksåterställning på receivern utan framgång.

Alla högtalare är satt i small och testat med både med LFE och LFE+main men ingenting.

 

Jag har också testat med en känd fungerande äldre Proson-woofer och de lakritssnören den drivits med men samma fenomen uppstår.

Kör jag testmedia direkt från datorn så fungerar receivern som den ska



#347

Postad 15 augusti 2021 - 07:30

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Det låter helt klart som att dina subwoofer utgångar inte mår så bra, då du verkar ha kollat det mesta. Vilken delningsfrekvens har du valt för dina högtalare?

Vad säger Audyssey när du gör en ny mätning? Klagar den på något? Vad menar du med att testmedia från datorn fungerar?

 



#348

Postad 15 augusti 2021 - 07:40

Wixner
  • Wixner
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Det låter helt klart som att dina subwoofer utgångar inte mår så bra, då du verkar ha kollat det mesta. Vilken delningsfrekvens har du valt för dina högtalare?

Vad säger Audyssey när du gör en ny mätning? Klagar den på något? Vad menar du med att testmedia från datorn fungerar?

 

 

Alla högtalare är satt till 80hz och LPE for LFE är satt till standard (120hz)

Audyssey plockar upp subwoofern vid kalibreringen men det är nätt och jämt att testsignalen går att höra.

Efter kalibreringen är subwoofern satt till -12dB samt distansen är 12m (vilket naturligtvis inte är sant utan 3m är mer realistiskt)

 

Med testmedia menar jag helt enkelt ett YT-klipp med 8-150hz testtoner spelat via 3.5mm->RCA från min bärbara



#349

Postad 15 augusti 2021 - 08:30

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Om Audyssey sätter -12dB på subwoofern skulle jag säga att gain snarare är för högt ställd, det är ofta rekommenderat att hamna någon stans i mitten av skalan snarare än i ändlägena. Testsignalen är för övrigt inte speciellt stark på subkanalen, inte alls som övriga högtalare, bara svaga "puffar" typ.

Ber inte Audyssey dig att volymjustera subben till 75dB innan mätning börjar?

Distansen är inte det fysiska avståndet utan det är egentligen tidsförskjutning av signalen, så du behöver inte hänga upp dig på det. Dock låter 12m som att du återigen har hamnat i ett ändläge. 

Så med testtonerna från YT spelar subben tillfredsställande? Eller vad menar du när du skriver att receivern då fungerar som den ska?

Jag tycker det låter som att du bör prova andra placeringar av subben. Något är ju galet, om Audyssey tycker din subwoofer spelar högt men du hör motsatsen.



#350

Postad 15 augusti 2021 - 12:23

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Kalibrerar du efter alla 8 punkterna som Audyssey vill att du ska göra?

Det kan vara så som ekon pratar om att din lyssningsposition är i en ficka där basen låter som lägst. testa att gå runt i rummet och se om du hör basen bättre nånstans. Om du gör det så kan du göra en subwoofer crawl för att hitta den rätta platsen för den. Sen läste jag på Facebook ett inlägg i en grupp där en kille hade en XTZ sub och tyckte att den lät lite när den var ny. Lösningen för honom var att spela in basen ett tag så vaknade den till liv.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.