Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PCM 1.0 stöds ej av HDMI standarden

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 januari 2015 - 22:59

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0
Har precis skaffat mig en ny Surround receiver med HDMI ut och ingångar. Vet att PCM 2.0 stöds men ser rätt mycket filmer med PCM 1.0 ljud och trodde även det skulle fungera genom HDMI men det gör det tydligen inte. Nu går det ju att att få ut PCM 1.0 ljudet på andra sätt men tycker ändå det är lite konstigt. Finns det någon bra förklaring till varför PCM 1.0 inte stöds av HDMI standarden, mer än att det släpps förhållandevis få filmer i just det formatet?

#2

Postad 08 januari 2015 - 23:14

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0
LPCM 1.0 borde ju matas ut som 2.0?

När det gäller 1.0 så har det ofta valts bort för att inte tvinga ljudet genom centern. Tanken har varit att det ska gå lyssna på ljudet som fantomcenter eftersom det kan låta bättre i många fall, då många mitthögtalare har varit klena jämfört med de andra fronthögtalarna och mono kan upplevas som väldigt tunt och skrälligt om det återges ifrån en ensam högtalare. För återgivning genom centerhögtalaren är det ju lätt att aktivera matrisavkodning.

Så det har nog göra med att det setts som överflödigt stödja LPCM i 1.0.

Redigerat av Zacabeb, 08 januari 2015 - 23:15.


#3

Postad 08 januari 2015 - 23:48

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Lånar tråden lite. Brukar variera med mono antingen i centern eller i frontarna. Beroende på film och ljudet. Skulle dock vilja kunna köra det i 3.0 men har inte kommit på hur. Väljer jag full mono eller all channel stereo i Onkyo så matar det ut i 5.1 kanaler

#4

Postad 08 januari 2015 - 23:53

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Lånar tråden lite. Brukar variera med mono antingen i centern eller i frontarna. Beroende på film och ljudet. Skulle dock vilja kunna köra det i 3.0 men har inte kommit på hur. Väljer jag full mono eller all channel stereo i Onkyo så matar det ut i 5.1 kanaler


Går inte på min 727 iaf, det är l+r eller center. Sen kan man välja all mono,men det kör nog 5.1 ja. Går inte välja 3.0 iaf.

Förresten kom på en sak!

Du kan välja all mono, sen stänga av surrarna bara. Du
Får förvisso med subben,men den går oxå stänga av i samma meny! Voila 3.0 mono!! :-)

Redigerat av SKIBBE, 09 januari 2015 - 00:00.


#5

Postad 09 januari 2015 - 00:41

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0
Zacabebs förklaring till varför man valt bort att stödja LPCM 1.0 låter trovärdig även om jag fortfarande tycker det är konstigt, där 1.0 som sagt blir om mixat till 2.0 via HDMI och låter inte bra.

Har under kvällen testat och kommit fram till ända sättet att få ut 1.0 på min Marantz SR 6009 förutom att koppla analogt och låta BD spelaren ta hand om ljudomvandlingen är att köra antingen DD Pro Logic eller DTS Neo genom receivern, vilket låter riktigt bra och har svårt att höra skillnad jämfört med köra analogt ut från BD spelaren. Ska testa vidare och se vad jag föredrar, annars låter det här med att köra 3.0 lite intressant och kanske testar det jag med.

Redigerat av Dr. Zaius, 09 januari 2015 - 01:07.


#6

Postad 09 januari 2015 - 07:25

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0

Går inte på min 727 iaf, det är l+r eller center. Sen kan man välja all mono,men det kör nog 5.1 ja. Går inte välja 3.0 iaf.

Förresten kom på en sak!

Du kan välja all mono, sen stänga av surrarna bara. Du
Får förvisso med subben,men den går oxå stänga av i samma meny! Voila 3.0 mono!! :-)


Det är jag med på. Men tänkte att man kunde komma förbi det utan att gå in och ändra i inställningar. Rätt dåligt

#7

Postad 09 januari 2015 - 09:18

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Det är jag med på. Men tänkte att man kunde komma förbi det utan att gå in och ändra i inställningar. Rätt dåligt


Jo men hur många % vill och använder mono uppspelning?

förvisso lyssnar jag på retromusik som är mono, men det funkar prima i 2.0(ligger ofta redan upmixad i en stereo signal,inte äkta mono-signal) känner inget behov av att det ska sändas ur center kanalen, kanske är skillnad när man ser film med en monolog.

Redigerat av SKIBBE, 09 januari 2015 - 09:20.


#8

Postad 09 januari 2015 - 09:41

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Film ja. Stereo mix låter bra i två kanal men mono tycker jag låter lite knepigt

#9

Postad 09 januari 2015 - 22:03

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0
Håller med, filmljudspår i mono 1.0 avsedda att spelas upp i en kanal låter inte bra om mixat till 2.0.

#10

Postad 09 januari 2015 - 22:45

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0
Men aktiverar man en matrisavkodare som Dolby Pro Logic II eller DTS Neo:6/Neo:X så hamnar ju ljudet i centern i alla fall (så länge man väljer Movie/Cimena-läge vill säga, inte Music). Ljudet i vänster och höger är ju identiskt och i fas om inte något är fel.

Den enda nackdelen är att ljudet kan läcka över delvis till fantomcenter efter några sekunders tystnad med äldre matrisavkodare som Dolby Pro Logic. Men med nyare matrisavkodare så är det inte något större problem vad jag har erfarit.

#11

Postad 10 januari 2015 - 00:45

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0
Låter bra de, men det här med fantomcenter får du gärna utveckla då jag inte är så insatt inom ljud.

Som jag tidigare skrev i tråden har jag inte heller märkt några konstigheter med att använda Dolby Pro Logic II eller DTS Neo X för att få ut 1.0 så här lång och kan inte höra någon skillnad jämfört med att köra analogt ut från BD spelaren. Kommer troligtvis fortsatt låta HDMI leda över ljudsignalerna för enkelhetens skull då det ändå inte tycks påverka LPCM 1.0 signalen negativt.

#12

Postad 10 januari 2015 - 01:00

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 1
Fantomcenter är när samma ljud återges av både vänster och höger och upplevs komma från mitten, som i traditionell 2-kanalig stereo.

#13

Postad 10 januari 2015 - 02:12

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0
Tack, då förstår jag vad du menar.

Kommer testa lite mer. Men om jag förstått dig rätt så ska det alltså inte vara någon skillnad på LPCM 1.0 ljudet man får ut varken i praktiken eller i teorin, oavset om man väljer att ta ut det via Dolby Pro Logic II, DTS Neo:X eller Analogt från BD spelaren?

#14

Postad 11 januari 2015 - 01:13

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0

Tack, då förstår jag vad du menar.

Kommer testa lite mer. Men om jag förstått dig rätt så ska det alltså inte vara någon skillnad på LPCM 1.0 ljudet man får ut varken i praktiken eller i teorin, oavset om man väljer att ta ut det via Dolby Pro Logic II, DTS Neo:X eller Analogt från BD spelaren?


Mer eller mindre, ja. En monosignal är lätt för modernare matrisavkodare att styra ut till mitten utan läckage till andra kanaler. Däremot kan basen skickas ut i vänster och höger front, samt till subwoofern, beroende på inställningarna för högtalarstorlek och bashantering.

När du förresten tar ut 2.0 som 1.0 analogt, kopplar du då en av L och R till C på receiverns multikanalingång?

#15

Postad 11 januari 2015 - 03:43

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Det är lite synd att man sällan för höra ljudet bara från centern. Jag är helt klart för att ljudet ska vara original och inte om-mixat. Frågan är om jag nånsin hört bara centern ljuda?

#16

Postad 11 januari 2015 - 12:16

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Mer eller mindre, ja. En monosignal är lätt för modernare matrisavkodare att styra ut till mitten utan läckage till andra kanaler. Däremot kan basen skickas ut i vänster och höger front, samt till subwoofern, beroende på inställningarna för högtalarstorlek och bashantering.

Okej, låter ju bra att monosignalen inte påverkas. Skulle basen enstaka gånger spelas upp av subbasen eller frontarna tycker jag inte det är hela världen så länge huvuddelen av ljudet kommer från centern.

När du förresten tar ut 2.0 som 1.0 analogt, kopplar du då en av L och R till C på receiverns multikanalingång?

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, att ta ut 2.0 som 1.0 genom receiverns multikanalinsgångar har det aldrig handlat om. Har en 5.1 högtalarsetup och har kopplat kablar för alla 6 kanalerna från BD spelarens multikanal utgångar till Marantzen´s multikanal ingångar och får då ut 1.0 om det ligger ett LPCM 1.0 ljudspår på filmen.

Det är lite synd att man sällan för höra ljudet bara från centern. Jag är helt klart för att ljudet ska vara original och inte om-mixat. Frågan är om jag nånsin hört bara centern ljuda?

Finns ju en del filmer med mono ljud men håller med om att det kunde varit fler.

#17

Postad 11 januari 2015 - 12:42

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Ser man filmer äldre än 77 så är det hyfsat vanligt med mono 1.0. En hel del mono ligger ju även kodat som 2.0

#18

Postad 11 januari 2015 - 13:39

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0
När jag tänker efter så har du ju rätt i att en övervägande majoritet av äldre filmer faktiskt har ett mono 1.0 eller mono mixat 2.0 ljudspår, vilket också det är helt okej så länge det låter bra.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.