Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tillverka egna akustikplattor

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 februari 2013 - 01:35

rezziq
  • rezziq
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Tänkte tillverka egna akustikplattor för att ha bakom mina två frontar... och om det blir bra så bygger jag en lite större att ha bakom soffan.

Min ide är att jag gör en ram med träreglar och "klär" den med ett snyggt tyg. Inne i själva ramen trycker jag in någon form av ljuddämpande matta. Slutligen slår jag ihop paketet med något enkelt tyg på baksidan.

Vad skall det vara för material inne i själva tavlan? Skumgummi??
Vad skall det vara för typ av tyg på tavlan??

Hoppas ni förstår hur jag menar.

#2

Postad 21 februari 2013 - 01:55

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 1
Finns ganska många trådar som behandlar ämnet på forumet.

Tyg, ett som släpper igenom luft. Markskivor har varit populärt som dämpmaterial. Luftspalt mot vägg för bättre effekt.

Redigerat av genstruktur, 21 februari 2013 - 01:56.


#3

Postad 21 februari 2013 - 13:27

rezziq
  • rezziq
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Tyg, ett som släpper igenom luft. Markskivor har varit populärt som dämpmaterial. Luftspalt mot vägg för bättre effekt.

ok

#4

Postad 21 februari 2013 - 13:32

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
https://www.minhembi...0

Inlägg nr 2 talas det om något annat material än markplattor, kanske du kan kolla upp?

#5

Postad 21 februari 2013 - 13:41

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0
Kolla efter Knauf Space Slab för väggar. :) Till djupare basfällor i hörnen ger det bättre effekt med den fluffiga Space Roll.

#6

Postad 21 februari 2013 - 14:00

rezziq
  • rezziq
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Tänkte ta en sak i taget... vad ger störst skillnad? Sätta en större skiva med dämpning bakom soffan, eller sätta två stycket plattor bakom frontarna?

#7

Postad 21 februari 2013 - 14:25

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Tänkte ta en sak i taget... vad ger störst skillnad? Sätta en större skiva med dämpning bakom soffan, eller sätta två stycket plattor bakom frontarna?


Jag tror på 1 skiva bakom varje fronthögtalare med betoning på "tror". Beror lite på hur små du tänkte sätta upp bakom frontarna och hur mycket större den du tänkte sätta upp bakom lyssningspositionen är.

En ide skulle vara att köpa ett material i samma storlek som den du tänkte sätta bakom sweetspot och dela i 2 delar. Prova bakom fontar och bakom lyssningsposition. Bygger du en träram så går det väl vara att sätta i de 2 delarna i den utan att det syns att den är delad om du kommer fram till att det gör störst skillnad bakom lyssningsposition. Annars har du till 2 absorbenter bakom frontarna.

Redigerat av genstruktur, 21 februari 2013 - 14:26.


#8

Postad 21 februari 2013 - 15:58

rezziq
  • rezziq
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Jag tror på 1 skiva bakom varje fronthögtalare med betoning på "tror". Beror lite på hur små du tänkte sätta upp bakom frontarna och hur mycket större den du tänkte sätta upp bakom lyssningspositionen är.

En ide skulle vara att köpa ett material i samma storlek som den du tänkte sätta bakom sweetspot och dela i 2 delar. Prova bakom fontar och bakom lyssningsposition. Bygger du en träram så går det väl vara att sätta i de 2 delarna i den utan att det syns att den är delad om du kommer fram till att det gör störst skillnad bakom lyssningsposition. Annars har du till 2 absorbenter bakom frontarna.

okok, funkar det här? http://www.byggmax.c...ringsskiva-45mm

Hur tjockt skall det vara?

Redigerat av rezziq, 21 februari 2013 - 16:00.


#9

Postad 21 februari 2013 - 16:09

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0

okok, funkar det här? http://www.byggmax.c...ringsskiva-45mm

Hur tjockt skall det vara?


Finns det någon data på den där? Markskivor är normalt för täta för att dämpa bra, vanlig isolering är att föredra, leta upp stenull som har en täthet på ca 25-35kg/m3.

#10

Postad 21 februari 2013 - 16:32

rezziq
  • rezziq
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Finns det någon data på den där? Markskivor är normalt för täta för att dämpa bra, vanlig isolering är att föredra, leta upp stenull som har en täthet på ca 25-35kg/m3.

okok, men hur tjock skall "tavlan" vara?

#11

Postad 21 februari 2013 - 16:57

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0
Ju tjockare desto bättre men 10-15cm är bra när man sätter på väggar. Om du vill slippa lukt och formaldehyd och ha ett material som är bättre att arbeta med bör du välja ett som ECOSE-tillverkats, typ Knauf Space Slab.

http://www.byggmax.c...ringsskiva-95mm

http://www.byggmax.c...ingsskiva-145mm

#12

Postad 21 februari 2013 - 17:59

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Ja nu har du fått lite svar på material här i tråden. Själv har jag köpt mina absorbenter och är inte fullt insatt i vilket material som är bäst om man gör själv vet bara att marskivor varit populärt. Det kanske är så att de har för hög täthet men då borde bli bra med det som rekommenderas i tråden.

En tanke som jag själv funderat på är dock inför framtida absorbentbyggen är hur bra det är att ha glasull hemma utan något mer skydd över än ett tyg? För hälsan alltså. Någon som vet?

Redigerat av genstruktur, 21 februari 2013 - 18:02.


#13

Postad 21 februari 2013 - 19:33

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Ja nu har du fått lite svar på material här i tråden. Själv har jag köpt mina absorbenter och är inte fullt insatt i vilket material som är bäst om man gör själv vet bara att marskivor varit populärt. Det kanske är så att de har för hög täthet men då borde bli bra med det som rekommenderas i tråden.

En tanke som jag själv funderat på är dock inför framtida absorbentbyggen är hur bra det är att ha glasull hemma utan något mer skydd över än ett tyg? För hälsan alltså. Någon som vet?


Det finns ju en hel del att finna på Internet:

Nytt larm om isocyanat i vanlig mineralull

Mineralull framställs i en mycket energikrävande process och ger en dålig, dammig arbetsmiljö med skadliga fibrer. Otillräckligt inkapslat kan materialet också avge fibrer i huset.

Det kan vara mycket besvärligt att få glas- eller mineralull i ögonen. Ofta gnider man sig i ögonen och då blir det hela ännu värre. Fibrerna gnager sig in i bindehinnan och måste tas bort med pincett.

Finns hur mycket som helst.. googla på och du skall finna att det kanske inte är jättebra att vare sig arbeta med mineralull utan skyddskläder eller att ha det inomhus bakom ett tyg som enda skydd. Framförallt inte inne i rum där man spenderar mycket tid såsom vardagsrummet eller på jobbet.

Sedan vet ju tillverkarna själva, förstås:

Postad bild

Från Rockwools egen sida. Se punkt sex: De rekommenderar bra mycket mer än handskar: Även andningsskydd och långärmade kläder.

Och detta alltså från en producent av materialet. Vill du ha det bakom en bit tyg i ett rum där du, kanske dina barn, vänner med mera skall vistas mycket?

***

Det här med Ecose handlar om att produkten är tillverkad utan formaldehyd och det är ju bra. Men de elaka små fibrerna är fortfarande precis lika små & elaka.

Redigerat av BioHiFi, 21 februari 2013 - 19:36.


#14

Postad 21 februari 2013 - 19:59

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

En tanke som jag själv funderat på är dock inför framtida absorbentbyggen är hur bra det är att ha glasull hemma utan något mer skydd över än ett tyg? För hälsan alltså. Någon som vet?


Knauf Space Slab är detsamma som deras Knauf Black Acoustical Board (skillnaden är att denna är färgad svart på utsidan) och är certifierad för inomhusbruk.

Knauf Acoustical Board Smooth with ECOSE Technology is a versatile product for thermal and acoustical applications such as office partitions, ceiling panels, interior panels and sound baffles.

Excellent sound absorption characteristics, an important benefit for today’s office and interiors.
Indoor Air Quality
Certified for indoor air quality as a low emitting product by The GREENGUARD Environmental Institute to both the GREENGUARD Certification ProgramSM and the more stringent GREENGUARD Children and SchoolsSM standard.


Det är även bättre (bl.a. kliar det inte) för de som jobbar med materialet och har fått diverse certifieringar och utmärkelser.

March 2010
EUROFINS Indoor Air Comfort GOLD

April 2011
Children and Schools Greenguard & Formaldehyde free

European Product Declaration (EPD)

October 2010
Blue Angel certification

Germany, October 2009
ÖKOTEST ranks “sehr gut“

November 2009
Global Insulation “Product of the Year 2009” Award

September 2009
Award: DuBo Award 2009 – 1st prize

January 2010
TOPBUILDER 2010 Award

February 2010
Construction Company of the Year 2009 – Category
Construction Products and Technologies

Czech Republic, December 2009
Innovation of the Year 2009 Award

Czech Republic, April 2010
IBF prize 2010 – Gold Medal

Czech Republic,2010
European Business Award for Environment

Summer 2009
1st prize from Ecohome magazine

January 2011
Trade organisation Eurobaustoff – Innovation award

December 2010
Innovation award by Legamiente and Confindustria

http://www.knaufinsu..._ECOSE_v3_0.pdf

Edit: Dessutom är http://gikacoustics.com/ ett av de få företag som börjat samarbeta med Knauf och använder Ecose i sina produkter.

Redigerat av Unregistered77a7e886, 21 februari 2013 - 20:11.


#15

Postad 21 februari 2013 - 20:45

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Tack för länkar Biohifi!

Mmmm låter som något att undvika. När jag köper nytt blir det nog från Sound of Science. Verkar vara träfiber istället, låter nyttigare i alla fall :) .

Redigerat av genstruktur, 21 februari 2013 - 20:53.


#16

Postad 25 februari 2013 - 19:54

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

Knauf Space Slab är detsamma som deras Knauf Black Acoustical Board (skillnaden är att denna är färgad svart på utsidan) och är certifierad för inomhusbruk.



Det är även bättre (bl.a. kliar det inte) för de som jobbar med materialet och har fått diverse certifieringar och utmärkelser.

March 2010
EUROFINS Indoor Air Comfort GOLD

April 2011
Children and Schools Greenguard & Formaldehyde free

European Product Declaration (EPD)

October 2010
Blue Angel certification

Germany, October 2009
ÖKOTEST ranks “sehr gut“

November 2009
Global Insulation “Product of the Year 2009” Award

September 2009
Award: DuBo Award 2009 – 1st prize

January 2010
TOPBUILDER 2010 Award

February 2010
Construction Company of the Year 2009 – Category
Construction Products and Technologies

Czech Republic, December 2009
Innovation of the Year 2009 Award

Czech Republic, April 2010
IBF prize 2010 – Gold Medal

Czech Republic,2010
European Business Award for Environment

Summer 2009
1st prize from Ecohome magazine

January 2011
Trade organisation Eurobaustoff – Innovation award

December 2010
Innovation award by Legamiente and Confindustria

http://www.knaufinsu..._ECOSE_v3_0.pdf

Edit: Dessutom är http://gikacoustics.com/ ett av de få företag som börjat samarbeta med Knauf och använder Ecose i sina produkter.

Den dära Knauf plattan verkar ju väldigt intressant,synd att den inte verkar finnas i tjockare tjocklekar än 51mm.

#17

Postad 25 februari 2013 - 21:13

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Space slab finns ju ända upp till 195mm,

http://www.byggmax.c...skiva-lambda-37

Bilden ändras visserligen när man väljer 195mm men tror det är samma som övriga.

#18

Postad 25 februari 2013 - 21:18

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Ja nu ser jag,va bra det är ju den tjocklek som behövs ju,typ.kanon.

#19

Postad 26 februari 2013 - 11:49

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0
Knauf finns även hos Bauhaus. Tjockaste Space Slab jag ser är 220mm.

http://www.bauhaus.s...da37-220mm.html

#20

Postad 26 februari 2013 - 17:24

Unregistered4573ef7b
  • Unregistered4573ef7b
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Kan du på något sätt få tag i undertaksplattor så fungerar det enligt mig minst lika bra som stenull etc.

Jag själv sågade ut "baksidor" lika stora som undertaksplattorna och limmade på 2 lager undertaksplattor med vanligt trälim sedan klädde om paketet och nitade fast på baksidan.

För mig fungerade detta mycket bättre än dem jag tidigare byggde med ram och stenull, med största sannolikhet pga att jag inte behöver ha några "ramar" i mina nya.

#21

Postad 26 februari 2013 - 21:50

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Baksidor av trä borde ju nästan vara sämre än en ram av trä? Då får man ju ingen luftspalt alls utan bara själva materialet?

#22

Postad 14 oktober 2013 - 10:59

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

  • 203 inlägg
  • 0
Hittar tyvärr inga värden på densiteten. Men detta kanske kan vara ett alternativ?
http://www.isolina.c...e/isolering.cfm

Dessa gör ju oxå "miljö vänlig" isolering http://www.feelingwood.se/

Verkar vara en ganska hög densitet. För hög?
http://www.feelingwo.../FW-Ljud SP.pdf

Redigerat av Unregisteredd15a8e53, 14 oktober 2013 - 11:10.


#23

Postad 17 november 2013 - 23:07

Unregisteredf53b87a5
  • Unregisteredf53b87a5
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0

Kan du på något sätt få tag i undertaksplattor så fungerar det enligt mig minst lika bra som stenull etc.

Jag själv sågade ut "baksidor" lika stora som undertaksplattorna och limmade på 2 lager undertaksplattor med vanligt trälim sedan klädde om paketet och nitade fast på baksidan.

För mig fungerade detta mycket bättre än dem jag tidigare byggde med ram och stenull, med största sannolikhet pga att jag inte behöver ha några "ramar" i mina nya.

Jag har nästan en hel låda oanvända ecophon sombra som bara ligger och underhåller råttorna på vinden just nu. Skulle kunna göra något sådant med dom, men jag har fått för mig att de är för täta och hårda för att dämpa något mer än bara de högsta frekvenserna?
(Köpte mest för att få ett svart tak... Awesome!)
/Jörgen

#24

Postad 05 december 2013 - 14:32

darkages
  • darkages
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
I boken Master Handbook of Acoustics så finns det en graf med lite olika mineral isolering och det var inte så stor skillnad att man kan motivera dyrare material om man har en budget att hålla.

Tjockare absorberar mest, den absorberar också lägre i registret om man kan placera absorbenten en bit i från väggen. Att distansera absorbenten från väggen är nästan bättre än att öka tjockleken.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.